אירועי דיומא – 18.07.2023 – כדורגל ואופניים

מוקדמות ליגת האלופות / עמיחי קטן

סיבוב ראשון – גומלין

20:00 מכבי חיפה – חאמרון ספארטס (4- 0 במשחק הראשון):

בכל הנוגע לכדורגל, אלופת ישראל צלחה בקלילות את המכשול הראשון בשבוע שעבר עם צמד של פיירו ושערים של דין דוד וענאן חלאיילי הצעיר, ומסאי דגו יוכל לאפשר לעצמו לשלב מחליפים ולעשות כל מיני ניסויים על המגרש. מה שכן צריך להטריד את הנהלת הירוקים זה אירועי המשחק הקודם ביציע, שכללו זריקת אבוקות על אופן עונש על תנאי שעומד נגד חיפה וכנראה יוחל, ובהמשך גם התגרות של הקהל הביתי וכנראה גם ניסיון שלהם לפרוץ ליציע של הישראלים במלטה, שהוביל למהומות שעצרו את המשחק לכחצי שעה והובילו גם ל-6 עצורים ישראלים, ששוחרו די מיד.

הקבוצה ממלטה בינתיים העבירה דרישה לאופ"א לקיים את משחק הגומלין במגרש ניטרלי, הן בשל הפחד שלהם מהקהל והן מדרישות פוליטיות חסרות היגיון, וזה כנראה עזר להם לקבל עוד כותרת לקבוצה שמעטים בעולם שמעו עליה קודם לכן, כמו האגדה הטורקית העתיקה, על פיה "מלטה יוק" (אין מלטה בטורקית), כשלפי האגדה הלא ממש מדויקת מקור ההכרזה היא באדמירל הצי העות'מאני שנשלח לכבוש את האי ולא מצא אותו. בכל מקרה, דיון משמעתי באירועי המשחק הראשון צפוי להתקיים אחרי הגומלין.

אופניים / דוד "פאקו" סעדה

הטור דה פראנס – קטע 16

קטע 15 של שלפני יום המנוחה היה קטע הטיפוס הקשה השני שקיבלנו באלפים. בחזית התגבשה קבוצת בריחה אימתנית עם כמעט 40 רוכבים, ביניהם חברים כמו מיקל לאנדה, וואוט ואן ארט, וואוט פולס, ג'וליו צ'יקונה, נילסון פאולס, מגנוס קורט, מארק סולר, תיבו פינו, מתיאס סקלמוס, וורן בארגי וגם ארבעה רוכבים מ-IPT – מייקל וודס, דילן טיונס, הוגו הול וקריסטס ניילאנדס. בדבוקה קיבלנו התרסקות המונית (שנבעה כפי שקורה הרבה מחוסר זהירות של אחד הצופים), שהורידה לקרקע חברים כואן הוידונק, קוס, גירמאי וברנאל. בהמשך, בפסגות המוקדמות ראינו את צ'יקונה מקדים את פאולס במאבק על נקודות המטפסים, ומשתווה לאמריקני בסופו של היום בקטגוריה. לפני הטיפוס המסיים ראינו בריחה של סולר, שאליו הצטרפו ואן ארט, פולס וניילאנדס. אלא שלא הרבה לאחר מכן הלטבי של IPT איבד שליטה לאחר שניסה לקחת בקבוק מאופנוע והתרסק (אם כי חזר אח"כ לאופניו). בשיפועים ההתחלתיים והבלתי אפשריים לפני הטיפוס המסיים פולס ניצל את העדיפות המובנה שלו על ואן ארט שרכב לידו, וברח לבלגי. ההולנדי המשיך קדימה במעלה הטיפוס האכזרי, בלי שואן ארט או אף אחד אחר מסוגל להדביקו. זה נגמר לבסוף בניצחון שלו, כשואן ארט מגיע שתי דקות אחר כך ומתיו בורגודו מגיע דקה נוספת לאחר מכן. פולס בן ה-35 זכור בעיקר כאחד הדומסטיקים הטובים ביותר שראינו בשנים האחרונות בהרים, ובנוסף הוא אוחז גם בנצחונות במירוצים כמו ליאז'-בסטון-ליאז' או הטור של אנדלוסיה, אך זהו לו קטע הגראנד טור הראשון בו הוא זוכה. בכל הקשור ל-GC, קיבלנו תסריט שהזכיר בחלקים מסויימים את זה של הקטע הקודם. גם הפעם הגענו לטיפוס המסיים לאחר נשירה רבתי של רוב המתחרים, כשהפעם הקבוצה בחזית הייתה האמירויות. בחמשת הקילומטרים האחרונים שוב קיבלנו את התסריט שבו אדם ייטס מוליך את טאדיי פוגאצ'אר ואת יונאס וינגגור. אלא שהפעם ייטס דווקא קפץ קדימה והותיר את שני הניצים להסתדר לבד. השניים רכבו בקצב מתון, ששוב הביא אליהם את קרלוס רודריגז, עד שהחבורה פגשה מלפנים את ייטס ואת סולר שירד מהבריחה. כל החבורה המשיכה יחדיו עד חצי הק"מ האחרון, שם פוג העלה הילוך כדרכו, וניסה לברוח לוינגו. אלא שהדני נותר דבוק לגבו של הסלובני כל הדרך עד לקו, והשניים חצו יחדיו את הקו. כך שלפחות בכל הקשור לדו קרב הנ"ל קיבלנו סטטוס קוו, ו-וינגגור ממשיך להוביל במירוץ, כשאחריו פוגאצ'אר (10+), רודריגז (5:21+), אדם ייטס (5:40+), הינדלי (6:38+), קוס (9:16+), בילבאו (10:11+), סיימון ייטס (10:48+), גודו (14:07+) ומרטאן (14:18+).
קטע 16 של היום, המותיר את המירוץ באיזור האלפים, הוא קטע הנג"ש היחיד שלו. זהו קטע של 22 ק"מ, שמלבד טיפוס קצרצר ותלול בתחילתו, כולל ברבע האחרון טיפוס קשה למדי. מטבע הדברים, הפוקוס כאן ימשיך להיות על הדו קרב בין פוגאצ'אר לוינגגור, שניים שמלבד הפער באיכויות הטיפוס שלהם על שאר החברים, הם גם שעני על, כך שכל תוצאה מלבד ניצחון בקטע של מי מהם תהיה הפתעה מרעישה במיוחד. היות ונותרו לנו בדיוק שני קטעי טיפוס במירוץ לאחר קטע זה (הראשון שביניהם רצחני במיוחד מחר), הרי שהיום אמור להיות קטע מושלם לשבירת הסטטוס קוו בין השניים, והשאלה היא אם אכן זה יקרה – ואם כן לטובת מי. שידור ביורוספורט 1 מ-12:45.


פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 85 תגובות

  1. תודה פאקו.
    השלישייה המובילה יוצאת כמה דקות לפני 17 (וינגו ב17).
    יהיה נחמד אם הפער בינהם יהיה פחות מ3 שניות 🙂

  2. תודה פאקו.
    .
    ביום ראשון היה נראה שפוג כבר עייף.
    האמירויות דווקא הפתיעו לטובה (גם בשבת אגב). בטח לא הזיק להם ששני פועלים משמעותיים של יומבו נפלו ב-opi omi גרסת 2023.
    רודריגז נותן הופעה סופר מרשימה, ונראה שאינאוס מצאו לעצמם עתיד – אלא שהבנתי שהוא עובר למוביסטאר בעונה הבאה?
    .
    נג"ש:
    ברור לכולנו שנג"ש אחד בלבד, וכזה המסתיים בעליה משמעותית, נועד לצמצם במשהו את היתרון האדיר שיש לפוג ויונאס על פני מתמודדי GC אחרים.
    כמו הרבה דברים בענף האופניים זה היה נראה הגיוני על הנייר, אבל במציאות הם כל כך הרבה יותר טובים שאי אפשר היה לייצר נג"ש בו מישהו מהם יפסיד זמן משמעותי ליריבים – אפילו מצב שבו הם לא ירוויחו זמן הוא כמעט דמיוני.
    לדעתי אחד מהם יקח על השני כ-20 שניות, כלומר או שיונאס יהיה ביתרון חצי דקה או שפוג יעבור לצהובה עם יתרון מינימלי.
    אני מאוד מקווה שהמתח ביניהם יישמר גם להמשך השבוע, כי כמובן שנרצה להמשיך לראות פיצוצים בהרים.

    1. גם לי פוג היה נראה עייף, אבל זה השאיר לו מספיק אקסטרה בשביל הפריצה בסוף (מה שלא עזר במקרה הזה).
      רודריגז אכן עובר למוביסטאר. לא רשמי, אבל זה יהיה רשמי ב-1.8, שזה תחילת תקופת ההעברות הרשמית. הפסד ענק לאינאוס (אולי גם לו). יחד עם מרטינז, גגן הארט וסיבאקוב שגם עוזבים, הם מפסידים המון כח אש ב-GC.

      1. מה זה ממש מכירת חיסול.
        מילא סיבאקוב שלא לגמרי הצליח/קיבל הזדמנות להתרומם, ומרטינז שדובר ספרדית – אבל גגן הארט הוא ממש בד.נ.א שלהם, וגם היה המוביל בג'ירו (התרסק מהר אמנם..).

        1. אכן מכירת חיסול. הקטע שמי שאמור להחליף אותם (הכל לפי שמועות כמובן) לא ממש בקליבר – ויקטור לאפאי, טוביאס פוס, קרלוס ורונה ומיקל לאנדה שחוזר אליהם (שזה אני באמת לא מבין).

  3. תודה פאקו .
    אני מבין שקודם פוג יוצא לדרך ואז וינ.
    איך זה הולך בפועל האם הם יודעים בכל רגע נתון מה ההפרש ביניהם ?
    ובכלל איך רוכב אמור לפעול בקטע שכזה מבחינת הטקטיקה
    אני מניח ש 22 ק"מ טיפוס לא מאפשרים לתת "ספרינט" צריך לבנות איזו שהיא תכנית
    וזה קצת קשה שאין אינדקציה של יריב
    אשמח לקצת תובנות.

    1. הם בהחלט יודעים את הפער ביניהם, מה שכמובן נותן יתרון לרוכב שיצא אחר כך (שאותו הוא הרוויח ביושר כיוון שהמאזן שלו יותר טוב). בגדול זה לא משהו שאמור להשפיע, כי הם אמורים לעשות חלוקת עומסים לאורך הקטע. יש יוצאי דופן – בנג"ש המפורסם שבו פוג לקח את רוגליץ' לפני שלוש שנים, פוג יצא לדרך בלי ציוד קשר, מד מהירות או מד כח. פשוט הלך ופוצץ לגמרי את הקטע. מעניין אם יעשה את זה גם היום – בהחלט מתאים לו לעשות כזה דבר.

    2. כמובן שאי אפשר 22 קמ ספרינט. גם במישור אגב…
      בכל מקרה לכל רוכב יש תוכנית בדיוק כמה ללחוץ ובאיזה שלב, וצריך לזכור שהתוכנית היא בסיס לשינויים. מי שירגיש טוב יגביר, בתקווה שההרגשה מגובה ביכולת והוא לא יישרף.
      תמיד משמעותי היכן קטע הנג"ש בתוך המרוץ כולו – הפעם זה לא הקטע האחרון, אז מי שיהיה אול-אאוט בהחלט עלול להישאר ריק למחר. ומחר קשה מאוד..הזמן שאפשר להפסיד על עליה אלפינית הרבה יותר גדול ממה שאפשר לקחת בכזה נג"ש.
      .
      פוג תמיד נותן הצגה, ותמיד עם חיוך שובב.

  4. אזא"מ (ואשמח לתיקון מהמומחים), אף אחד מהם לא ידוע כנג"שים פיצול שלילי מדופלם (כמו פרום למשל), כי זה קטע שתפור על מומחה נג"ש שהוא גם מטפס טוב וגם מעדיף פיצול שלילי.

    1. אז זהו, פיצול שלילי זה משהו שהוא יותר רלוונטי לקטע שהוא אחיד מבחינת המאפיינים (נגיד הכל מישור). פה זה שונה, מה שהופך את כל עניין הפיצול השלילי פה לקשה להגדרה (וגם הופך את חלוקת העומסים ליותר מסובכת).

        1. לא חושב שמתן התכוון שיהיה כאן פיצול שלילי, אלא שאל אם הוא מתאים לרוכבים שבד"כ עושים את זה על תוואי אחיד. אני עדיין חושב שזה משהו שקשה לגזור ממנו מתוואי אחיד לתוואי כזה, כי מדובר בסט אחר של מאמצים.

    2. לא מחשיב עצמי כמומחה לנושא, אבל מסכים עם פאקו.
      מה גם שקשה לומר על פוג שהוא לא יודע לתת ביצוע טוב בנג"ש שמסתיים בעליה…

  5. בסיום ווינוגראד ישב מאחורי ייטס ופוגגאצר חסך 40.אחוז אנרגיה
    וניצח את הספרינט בסוף ,כך רוכבים נכון בניצול כוח היריב.
    בכניין הנג"ש היום :
    לפוג יש נטיה להתפוצץ בקטעים כאלו .
    ווינוגראד הוכיח בטור הקודם יכולת
    להחזיק מעמד
    כך שצפוי להיות מעניין .

  6. תודה פאקו
    תוכל להסביר לאנשים שפחות יודעים מה שונה בקטע נג"ש בהשוואה לרגיל? חוץ מזה שהוא קצר בהרבה.

    1. הוא בעלייה (לפחות בחלק האחרון שלו) ולא במישור. זה לא דבר נדיר, אבל בד"כ במירוצים נותנים לפחות קטע אחד שהוא מישורי, כדי להוסיף עוד פן בתחרות בין חברי ה-GC. כאן למעשה הפכו את התחרות לכזאת שפחות או יותר כוללת רק כישורי טיפוס, מה שמעקר במידה מסויימת את היבט הנג"ש "הרגיל" מהתחרות.

    2. סליחה חשבתי ששאלת מה ההבדל בקטע הנג"ש הזה. אז כמו שעמיחי אמר למטה – כל רוכב רוכב לבד ולא כחלק מקבוצה\דבוקה. זה בודק כישורים אחרים לגמרי מאשר קטע רגיל, כמו היכולת לייצר מהירות לבד ללא עזרה מהקבוצה. זה גם דורש אופניים אחרים וביגוד אחר שמותאם לזה, שמתאים לרכיבה מול הרוח.

    3. לא פאקו אך אנסה :
      קטע נגד שעון דומה לתחרות שלשות :
      תחרות שלשות.לא באמת נותנת סיכוי שווה לכולם אלא ענין של מזל .
      תיתכן תוצאה מצוינת במוקדמות
      אשר תגרום לשחקן לעלות לגמר
      אך לשבת בצד לחכות לתורו ולהתקרר בינתיים ,מה שיפגע בסיכוייו לנצח .
      בנג"ש יש הפרשי זמן ביציאה
      המדורגים ראשונים יוצאים אחרונים ,תנאי מזג האוויר גשם ורוח עשויים
      להשתנות משמעותית במהלך הקטע.
      בקטע רגיל מותר דראפטינג,
      בקטע נג"ש אין מצב כזה.
      האופניים בקטע רגיל ובקטע שעון
      שונים לחלוטין :
      הטכנולוגיה המיוחדת לנג'ש משחקת תפקיד מאד משמעותי .
      האופניים ותנוחת הישיבה עליהם
      ובמיוחד האירובאר בנויים
      כדי לשבור את הרוח .
      אעלה קישור בתגובה הבאה .

    4. ברשותכם, אעתיק לכאן הסבר שכתבתי הבוקר לחבר'ה בעבודה:
      .
      בקטע כזה הרוכבים מוזנקים אחד אחד, בסדר הפוך למיקום בדירוג הכללי (כלומר לובש החולצה הצהובה מזנק אחרון).
      ההפרשים בזינוק הם דקה, כשה-15 או ה-20 האחרונים בפער של 2 או 3 ד' (לא זוכר בדיוק), אך לא נדיר לראות עקיפות.
      אתם תראו ציוד שונה – אופניים במבנה אחר, אירו-בר (הכידון, שימו לב למבנה הצר והמוארך שלו), קסדות מוזרות וגם הביגוד יותר צמוד והרבה פעמים הוא חלק אחד ולא מכנסיים וחולצה בנפרד. הכל בשביל אוירודינמיות.
      עוד בשונה מקטעים אחרים אסור דראפטינג – כל רוכב לעצמו, מההתחלה ועד הסוף.
      .
      בד"כ קטעי נג"ש הם שטוחים, והפייבוריטים הם רוכבים המסוגלים:
      (1) להפיק הרבה ואטים, אבסולוטית. כלומר לרוב רוכבים כבדים יחסית.
      (2) להיות מאוד אוירודינמיים.
      (3) לסבול אפילו יותר מהרגיל. התנוחה לא נוחה, נמצאים מעבר לסף האנאירובי כ-50% מהזמן, סבל טהור…
      .
      קטעי נג"ש הם גם קצרים.
      אין חוקים או משהו, אבל זה נע בין 4 ק"מ לקצרים מאוד ל-30 וקצת ק"מ לארוכים (באולימפיאדה היה 44, שזה ממש ארוך).
      המהירות הממוצעת מן הסתם תלויה בפרופיל ובתנאי מזג האויר (רוח, גשם, שמש) אבל בהחלט ניתן לצפות שבמישור הם יהיו על 55-60 קמ"ש.
      .
      בנג"ש יכולים להיפתח פערים מאוד משמעותיים, ולרוכב GC שטוב בדיספלינה זה לגמרי חלק מהאסטרטגיה למרוץ כולו.
      הוא יכול להרשות לעצמו לרכוב הגנתי, ואפילו להפסיד זמן בהרים, כי יש לו יתרון בנג"ש.
      מקובל לחשב את הפער בשניות פר ק"מ. בין שני רוכבים בעלי יכולת דומה ההפרש יכול להיות עד 1 ש/קמ, ולרוכבים בולטים היתרון יכול להיות גם 3-4 ש/קמ.
      הענין המרכזי הוא שזה מאוד מאוד תלוי ביום נתון – על הנייר זה דבר אחד, אבל בגלל שאין את האפשרות להיצמד לגלגל שלפניך הפערים יכולים להיות אדירים.
      .
      וספציפית להיום:
      היום הוא קטע הנג"ש היחיד במרוץ של השנה, באורך 22 ק"מ.
      בד"כ יש 2 או אפילו 3 קטעים כאלו. לא תופתעו לשמוע ששני המובילים הם גם שעני על, ולכן (לדעתי) עשו השנה רק קטע אחד כדי לצמצם מעט את היתרון שלהם.
      כדי לנסות לצמצם את היתרון שלהם אפילו עוד יותר הפרופיל (ראו תמונה) הוא עם עליה יחסית רצינית ב-7 הק"מ האחרונים.
      ועדיין, התסריט הצפוי הוא שפוג ויונאס יגיעו בשני המקומות הראשונים, כשהשאלה הגדולה היא באיזה פער.
      להערכתי לא יהיה פער גדול – עד 20 ש' לטובת אחד מהם.

    1. נראה דהמנצח יוכרע בין שני הראשונים והשלישי כבר בפער על מעל 5:10 דקה אחריהם שנראה בלתי מחיק, 6 קטעים לסיום.

  7. תודה לפאקו ולכל המגיבים.
    הימור שלי 2 המובילים לא יסיימו 1,2 אלא יהיה מישהו אחר שיפתיע.
    פוגאצאר ממש מתגעגע לחברה שלו מסתבר. זה הדבר היחיד שהוא מדבר עליו.

  8. מי ינצח …
    ובכן זה שיחליף אופניים בזמן …
    או שלא יחליף…
    יש כמה דברים מקצועיים שחשטב לדבר עליהם בקטע כזה אך באתר הזה הדברים לא יענינו אז
    נכתוב כי רוגליץ נואה להחליף אופניים .מוריאתלון לרגילים לםני הטיםוס .
    נכתוב כי לווט ואן וכן ליוון איזאגיר ,קוויטובסקי ועטג
    סיכוי טוב להתברג גבוה .
    נכתוב כי ידיעת הזמנים של הרוכבים המובילים בכל נק מדידה
    נותנת לאחרונים יתרון .
    נכתוב כי מה שקובע הוא מזג האוויר
    אותו לא בדקתי הפעם .
    ונשאלכדי שיהיה מעניין למה להחליף אופניים בטיםוס ,כמה זמן
    לוקח להחליף,ולמה לרוגליץ נפלה השרשרת….
    הצלבות ?

            1. 🙂

  9. הדנים מפציצים כאן היום. חבל שאין באליפות העולם נג"ש קבוצתי – היה ממש ממש מעניין לראותו אותם שם.

    1. זה מה שהופך את ההופעה הזאת לאחת הגדולות שראיתי. בכל טיים צ'ק פוגאצ'ר פשוט דרס, ואז וינגו הגיע והעלים אותו

כתיבת תגובה

סגירת תפריט