שחקנים חופשיים 2023 – רכזים (1) / עמיחי קטן

ב-30/6 בשעה 18:00 שעון ניו-יורק ייפתח שוק השחקנים החופשיים, וזאת הזדמנות טובה לדבר על השחקנים החופשיים המובילים בכל עמדה. היום נדבר על רכזים, מחר על שוטינג גארדים ובימים הבאים גם על סמול פורוורדים, פאוור פורוורדים וסנטרים.

1: ראסל ווסטברוק (לוס אנג'לס קליפרס):

העונה: 15.9 נקודות, 5.8 ריבאונדים, 7.5 אסיסטים, חטיפה, 48.1% אפקטיבי, 31.1% לשלוש, 65.6% מהקו.

בתקופה הקצרה שלו בקליפרס, עמד ווסטברוק על שיאי קריירה של 54% ל-2 נקודות, 53.8% אפקטיבי ו-35.6% לשלוש, אבל את הפלייאוף הוא פתח עם משחק של 3/19 מהשדה, סיים אותו עם משחק של 3/18 מהשדה ובסך הכל עמד על 45.7% אפקטיבי. נדמה שה-MVP של 2017 הצליח להיות יעיל יותר כל עוד קוואי לנארד ופול ג'ורג' היו בריאים, כך שכל עוד הקליפרס ממשיכים לנסות את הסגל הנוכחי, כנראה שנראה את ווסטברוק שם.

2: קיירי ארווינג (דאלאס מאבריקס):

העונה: 27.1 נקודות, 5.1 ריבאונדים, 5.5 אסיסטים, 1.1 חטיפות, 57.2% אפקטיבי, 37.9% לשלוש, 90.5% מהקו.

שתי הקבוצות בהן קיירי שיחק העונה לא יטעו אם הן תאשמנה אותו בכישלון שלהן, גם אם בכל אחד מהסיפורים האלה יש גם גיבורים אחרים. בזמן שהסטטיסטיקה האישית שלו ממשיכה להיות טובה, כל מה שלא נכנס לסטטיסטיקה פחות הלך לארווינג, והמעבר לדאלאס היה חלק משמעותי מהצניחה שלהם ממקום שהרגיש בטוח בפלייאוף אל מחוץ לפליי-אין. חוזה חדש בדאלאס זו אפשרות ריאלית, כמו גם סיין-אנד-טרייד בקבוצה נוספת שרוצה להיכנס לשדה המוקשים הזה.

3: פרד ואן-וליט (טורונטו ראפטורס):

העונה: 19.3 נקודות, 4.1 ריבאונדים, 7.2 אסיסטים, 1.8 חטיפות, 48.6% אפקטיבי, 34.2% לשלוש, 89.8% מהקו.

אם נתעלם מעונת הרוקי של ואן-וליט, העונה האחרונה הייתה הכי פחות יעילה שלו בכל הנוגע לקליעה, בגלל עונת שפל אישית בקליעה מחוץ לקשת. בכל הנוגע לניהול המשחק הרכז של טורונטו דווקא המשיך להשתפר, והעונה חילק 7.2 אסיסטים על 2 איבודים בלבד למשחק. כרגע נדמה שדווקא יוסטון מחפשת להיות זאת שתזרוק הרבה כסף על ואן-וליט, בתקווה שהניסיון וניהול המשחק שלו יאזנו את הצעירים שלהם.

4: דיאנג'לו ראסל (לוס אנג'לס לייקרס):

העונה: 17.8 נקודות, 3 ריבאונדים, 6.2 אסיסטים, 57.2% אפקטיבי, 39.6% לשלוש, 82.9% מהקו.

ראסל קלע העונה הכי מעט מאז 2018 והפך רשמית לאופציה שלישית ומטה, גם במינסוטה וגם בלייקרס, אבל הוא גם קלע ביעילות הכי גבוהה בקריירה שלו, אחרי שהשיא הקודם היה 52.3% אפקטיבי. עם זאת, ראסל שוב התקשה מאוד בפלייאוף, למעט כמה הבלחות, ו-49.7% אפקטיבי זה אמנם שיא אישי בפלייאוף (41.5% ו-41.7% בהופעות הקודמות), אבל סימני השאלה עולים ונדמה שהלייקרס מעדיפים אפשרויות אחרות, כנראה דרך סיין-אנד-טרייד על ראסל, אולי למיאמי או דאלאס.

5: גייב וינסנט (מיאמי היט):

העונה: 9.4 נקודות, 2.1 ריבאונדים, 2.5 אסיסטים, 50.5% אפקטיבי, 33.4% לשלוש, 87.5% מהקו.

15 נקודות ב-6/29 מהשדה ו-1/14 לשלוש. זו התפוקה של גייב וינסנט במשחקים 3-5 של הגמר, שהם 3 המשחקים האחרונים של העונה. מצד שני, וינסנט קלע 15 נקודות ב-6 מ-8 משחקי הפלייאוף שקדמו לזה, ובין תחילת גמר המזרח למשחק 2 של הגמר עמד וינסנט על ממוצע של 17.1 נקודות ב-51.1% מהשדה, 53.2% מהשדה, 64.7% אפקטיבי ו-94.7% מהקו. בדרך כלל, וינסנט נמצא באמצע בין שני הטווחים האלה, והוא יכול להיות משמעותי גם אם יישאר במיאמי וגם אם הוא יהיה הקורבן של הניסיון של ההיט למצוא גארד בכיר.

6: טרה ג'ונס (סאן-אנטוניו ספרס):

העונה: 12.6 נקודות, 3.6 ריבאונדים, 6.6 אסיסטים, 1.3 חטיפות, 48.9% אפקטיבי, 28.5% לשלוש, 86% מהקו.

הקליעה מבחוץ של ג'ונס עוד טעונה שיפור, אבל ניהול המשחק האמין שלו יהיה משמעותי במיוחד בתהליך ההשתלבות של ויקטור וומבניאמה שהתחיל רשמית לפני ימים אחדים. נדמה שהימור על כך שג'ונס יישאר בספרס הוא די בטוח, ומעניין יהיה לראות איך ינהלו את הנושא הזה בסאן-אנטוניו, יחד עם המקום שהם יכולים לפנות בתקרת השכר.

7: דניס שרודר (לוס אנג'לס לייקרס):

העונה: 12.6 נקודות, 2.5 ריבאונדים, 4.5 אסיסטים, 47.2% אפקטיבי, 32.9% לשלוש, 85.7% מהקו.

בקו אחורי עם ווסטברוק ובברלי, ייתכן ששרודר היה הקלעי הכי פחות יעיל, שזה הישג יוצא דופן. עם זאת, בסדרה נגד גולדן סטייט הגיע שרודר ל-10.3 נקודות ב-50% אפקטיבי והיה חלק משמעותי בניצחון של הלייקרס, והוא סיפק הבלחות גם ברגעים אחרים לאורך העונה והפלייאוף, כך שהלייקרס ישמחו אם הוא יישאר על הספסל שלהם בחוזה מינימום או משהו בסגנון.

8: פטריק בברלי (שיקגו בולס):

העונה: 6.2 נקודות, 3.7 ריבאונדים, 2.9 אסיסטים, חטיפה, 51.1% אפקטיבי, 33.5% לשלוש, 72.3% מהקו.

על אף האחוזים הכי נמוכים לשלוש בקריירה, התקופה הקצרה של בברלי בשיקגו שדרגה את הקבוצה, שכבר נראתה אבודה, והיה לו חלק משמעותי בריצה של סוף העונה שהביאה אותם לפליי-אין. קבוצות רבות יכולות להרוויח משירותיו של שחקן כמו בברלי על חוזה נמוך, כשיש לשער שהוא יחפש את מקומו באחת שמתמודדת על אליפות, או לפחות אחת שאמורה על הנייר למצוא את עצמה בפלייאוף.

9: קובי וויט (שיקגו בולס):

העונה: 9.7 נקודות, 2.9 ריבאונדים, 2.8 אסיסטים, 55.1% אפקטיבי, 37.2% לשלוש, 87.1% מהקו.

בזמן שהיעילות של וויט משתפרת בעקביות בכל עונה, כמות הדקות שלו דווקא הגיעה לשיא שלילי בעונה האחרונה, ובעיקר אחרי שהצטרפותו של פטריק בברלי שיפרה את הבולס. וויט הוא שחקן חופשי מוגבל, מה שאומר שככל הנראה שיקגו ינסו להשאיר אותו אצלם, ולא סביר שנראה קבוצה שמשקיעה בו סכומים שירתיעו את קרנישובאס וימנעו ממנו להשוות את החוזה, על אף שספק אם קובי וויט יקבל את מבוקשו, כלומר להיות שחקן חמישייה.

10: קנדריק נאן (וושינגטון וויזארדס):

העונה: 7.1 נקודות, 1.6 ריבאונדים, 1.3 אסיסטים, 51.2% אפקטיבי, 35.4% לשלוש, 85.4% מהקו.

אחרי שנתיים טובות במיאמי, החליטו ההיט לוותר על נאן, שחתם על חוזה לשנתיים בלייקרס, אשר מהן הוא לא שיחק כלל בעונה הראשונה בשל פציעה, וגם בעונה השנייה מיעט לשחק עד שהועבר לוושינגטון. השיפור הקל שלו בוויזארדס יוכל לעזור לו למצוא בקיץ הזה מקום על חוזה מינימום או מיד-לבל בקבוצת צמרת שמחפשת גארד יוצר לספסל, כשאני הייתי חושב על פיניקס כמקום בו הוא יכול להשתלב טוב לדעתי.

שמות נוספים:

ג'בון קרטר (מילווקי באקס) – שחקן הגנה סולידי מאוד שגם השתפר כסקורר.
איו דוסומנו (שיקגו בולס) – גארד סולידי משני צידי המגרש לכ-15-20 דקות למשחק.
גוראן דראגיץ' (מילווקי באקס) – לפני 3 שנים הוא היה שחקן מוביל במיאמי שעלתה לגמר, וייתכן שחזרה לשם בתפקיד משני יכולה להועיל לכל הצדדים.
תאו מאלדון (שארלוט הורנטס) – עדיין מדובר בשחקן צעיר שבמקום הנכון יכול להשתפר ולהפוך לשחקן שישי או משהו מעין זה.
דריק רוז (ניו-יורק ניקס) – כל עוד הוא מסוגל לייצר נקודות ברמה גבוהה, מדובר בשחקן שיכול להועיל להרבה קבוצות. השאלה היא האם הוא עדיין כזה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 43 תגובות

  1. תודה עמיחי, בתור אוהד יוסטון, אני לא חושב שזה נכון להביא את ואן וליט מהסיבה שככל הנראה הארדן יגחע ליוסטון ואם יש לך גם את הארדן וגם את גרין אז אתה לא צריך עוד מוביל כדור אלא אם ואן וליט יחליט להיות שחקן ספסל שזה לא יקרה, אני אבל שמח בבניה של יוסטון ולא הייתי מביא את ואן וליט אלא רק את הארדן.

    1. הארדן הוא השחקן האחרון שיוסטון צריכה כרגע. יש לכם חבורה של כשרונות צעירים שצריכים מנטורינג ודוגמה אישית. המקסימום שהארדן יכול לעשות עבורם זה להמליץ להם על מועדוני החשפנות שהוא אוהב בעיר.

  2. תודה רבה.
    יש פה שמות שהתאימו לפני כמה שנים (רוז, ווסטבורק) אבל היום ? לא ברור כמה הם יתרמו.
    קיירי זה באמת שאלה מעניינת, שתלויה בעיקר בגובה החוזה שלו במחיר סביר ב 10-15 מיל'/שנה יכול להיות בינגו, לשלם יותר מזה נראה לי מטופש. (הוא לא רציני, הוא פצוע חצי עונה, ולא מגן) אז להמר על הברגים שלו בחוזה גבוה שלא מאפשר לך למצוא מחליף ברמה סבירה בעיניי זה לא רעיון טוב.

  3. משמח לראות שאחרי עונה וחצי שבהן הוא חטף מכל כיוון אפשרי – ווסטברוק מצא מקום נוח וטוב בקליפרס. הוא אמנם היה אחת מהבעיות הכי גדולות של הלייקרס, אבל יחד עם זאת חד משמעית היה ניסיון להוציא אותו שעיר לעזאזל במצב של הקבוצה כשבפועל הבעיות שם נבעו מניהול כושל. אם הקליפרס יחליטו לפרק את החבילה, יהיה מעניין לראות מה יקרה איתו.
    דאלאס לא צריכה לחדש חוזה לקיירי, אלא פשוט לתת לו ללכת ולהשתמש בכסף שיתפנה (גם בעקבות עזיבה אפשרית של קיירי, וגם בעקבות הדיל ששלח ממנה את ברטאנס והחוזה המוגזם שלו) כדי להחתים שחקנים שיכולים לתרום לה במידיי לתחרות. הם עוד בוכים על זה שאיבדו את בראנסון זה בטוח, אבל הם חייבים לבצע מהלכים טובים בקיץ הזה, אחרת זה עניין של עונה ולוקה לובש גופיה אחרת. מי יכול לתרום שם? אין לי מושג, אבל אולי לקיובן יש (כנראה אין לו).

            1. של ווסטברוק?
              כבר – בדרך.

            2. חכה – גם ג'ון וול פנוי

  4. תודה רבה. יש גם את דניס סמית' ג'וניור ששיחק בשארלוט שחקן הגנה מעולה שיכול להיות רכז מחליף טוב לקבוצת פלייאוף

  5. ון וליט הוא המאמי הלאומי.
    הוא לא הורס קבוצות כמו ווסט או קיירי. הוא לא פג תוקף כמו פול. הוא זול יותר ופחות שתלטן מלילארד.
    להגיד שהוא יכול להוביל קבוצה לאליפות? בואו.
    מבחינת הספרס, הוא יכול להזין כדורים לוומבי ולחנוך גארדים מבטיחים שייקלטו בספרס בשנתיים הבאות.
    אני יודע בדיוק למה יוסטון רוצים אותו, וזאת מסיבה מצויינת
    אני יודע שראסל יש מספרים מצוינים, אבל האם הוא משפר את השחקנים שסביבו?

    1. השחקנים בקבוצות שראסל הנהיג כיבדו אותו ואהבו אותו. הוא לא לברון אותו הרוב רק כיבדו. האם הוא מתאים לקבוצה צעירה? מחד יש לו מוסר עבודה גבוהה והוא מקצוען אמיתי מאידך סגנון המשחק שלו די סוליסטי והוא לא עובד בהגנה.

  6. כדי להחתים שחקן חופשי קבוצה צריכה להיות, בגובה החוזה של השנה הראשונה, מתחת לתקרת השכר (לא המס) שהיא השנה 134 מיליון.
    .
    בחישוב סה"כ הסכומים נכללות 3 קבוצות, חוזיפ פעילים, חוזים מתים (יתרת החוב שלשחקן ששוחרר) ושומרי מקום (CAP HOLDS).
    .
    למעט מאד קבוצות יש מקום לחוזה משמעותי (20 – 30 מיליון) שזה מה ששחקנים כמו ון פליט, קיירי וגרין מחפשים.
    .
    מה עושים ? אפשרות אחת היא לוותר על הזכויות לשחקן עם שומר מקום, למשל לסקרמנטו יש שומר מקום של 27 מיליון עבור הארי בארנס. כרגע לסקרמנו יש התחיבויות של 98 מיליון. היא יכולה לוותר על כל הזכויות על שחקנים כולל HB, טרנס דיוויס, אלכס לן וחימזה מטו ולרדת ל רמה של 102 מיליון. מהיכן נולדו 4 מיליון? קבוצה מחויבת ל 13 מקומות. כרגע יש לסקרמנטו 8 חוזים פלוס שחקן חופשי שבכונתה להתחים אבל היא מחוייבת לאייש עוד 4 חוזים לפחות בשכר המינימיום הכי נמוך שהוא 1.1 מיליון.
    .
    אז לסקרמנטו יש יכולת לשלם לגרין 32 מיליון, היא יכולה להעביר את דוזייר ולשחרר עוד 2 מיליון אבל תבחר לשמור על לן ובכך תרד לסכום של 29 מיליון עבור גרין.
    .
    האם הם ילכו על זה? האם הסכום הזה יספק את גרין? האם נשנה את שמו לגריד?

    1. בובי מארקס בדיוק העלה כתבה שבה הוא מפרט על הקבוצות לפי מי שיש לה מקום בתקרה, מי שיכולה לפנות מקום, מי שבונה על המיד-לבל לקבוצות שלא משלמות מס, מי שבעיקר מנסה להחזיר את השחקנים החופשיים שלה ומי שבעיקר מסתכלת על האפרון הראשון והשני:
      https://www.espn.com/nba/insider/insider/story/_/id/37910163/nba-free-agency-2023-which-teams-cap-space

          1. אי אפשר. הוא restricted. בתור שכזה הוא כבול פילי ורק אם פילי לא מציאה לו חוזה שווה לחוזה שיביא מקבוצה אחרת הוא חופשי. ג"ס לא יכולה להציע השנה שום דבר מעבר ל מינימום כי ביטלו את ה MTE לקבוצות שמעל לסינר השני.

  7. תודה על הסקירה עמיחי. אני במקום הקליפרס דואג להשאיר את ווסטבורק , בחצי העונה שהיה שם נראה שמצא אחרי הרבה זמן את מקומו בערך לראשונה מאז העזיבה של אוקלהומה. אחד שבהחלט בעיניי שווה השקעה לטווח ארוך הוא טרה ג'ונס , מקווה שהספרס ישאירו אותו. גם וינסנט שווה הרבה כסף למיאמי בעיניי. זה לא יקרה כי מישהי תתן לו את הבוכטה (כנראה דאלאס עצמה) אבל לא הייתי נוגע בקיירי.

    1. דאלאס קיבלו סדרת החלטות אחת גרועה מהשניה.
      יוסטון עשו נכון אבל כנראה רק כי הארדן בחר להשאר בפילי, אחרת היו מצטרפים לעושי השטויות ומחתימים אותו על מפלצת

      1. אני לא מת על ואן וליט ליוסטון, אבל להנהלה נמאס להפסיד והם רוצים לעשות כמה החתמות גדולות כדי לנסות ולגרד את הפלייאוף.
        מתעניינים גם בלופז וברוקס, ומי יודע – אולי בגרין ?
        לפורטר ג׳וניור יש חוזה שהופך אותו מאד מבוקש בקבוצות שרוצות לחתוך פיירול.

      2. ההסבר היחיד שאני מוצא הוא שקיובן, כמו הרבה מתושבי טקסס בעבר, לקה בקדחת הזהב. הוא מצא גוש זהב מהאגדות בדמות לוקה. מאותו הרגע הוא בטוח שכולם רק רוצים לחטוף לו אותו, אז הוא מקפיד להסתיר אותו בערימת צואה מהבילה

  8. בס"ד
    שלום עליכם
    הייתי לוקח את ואן וליט ראשון.
    לציין סטטיסטיקות של ראס בלי איבודים, זה מידע חלקי בלבד….

כתיבת תגובה

סגירת תפריט