ערב אבוד – על הלילה האחרון של העונה / יאיר זעפרני

1.

בילודתי, אי-שם בתחילת שנות ה-90' המוקדמות, החלום של כל ילד חובב ספורט היה להצליח לנחש את כל 15 התוצאות במחזור הטוטו השבועי. אז, בניגוד להיום, כל המשחקים, בכל הליגות, היו משוחקים באותו יום (או מקסימום מתחלקים בין שישי לשבת) ומכיוון שגם קברניטי הטוטו היו יותר הוגנים ופחות מתחכמים עם משחקים מליגות אזוטריות, מחזור טוטו ממוצע כלל בעיקר משחקים משתי הליגות הבכירות בישראל. למרות המחסור באמצעי תקשורת זמינים ומתעדכנים תדיר, הבקיאות של חובבי הספורט במתרחש הייתה גדולה ולא היה זה בלתי סביר שילד, שעוקב אחרי התוצאות בעיתונים ומקשיב קשב רב לשירים ושערים, יצליח לנחש לפחות 10 ניחושים ומשם – הדרך לפנטזיה האולטימטיבית הייתה יחסית קצרה…

אחת לשנה בערך, הייתה הפנטזיה מתגשמת או לפחות מתקרבת עוד יותר להגשמה, אם כי בצורה קצת מעוותת. זה היה קורה כשאת משחקי השבת היו ממלאות ההתמודדויות במסגרת סיבוב ח' של גביע המדינה בכדורגל שכלל מפגשים בין קבוצות הליגה הלאומית (אז הליגה הראשונה) לקבוצות נידחות מתחתית הפריפריה הספורטיבית של ליגות ב' וג'. כאמור, היו אלו ימים פשוטים יותר וטופס הטוטו בימים האלו פשוט התמלא במשחקים שיש ולכן הטופס הפך להיות קל מאוד לניחוש. וכשרוב המשחקים הם ברמת מכבי חיפה מארחת את הפועל ירוחם אז הדרך לטופס נקי מניחושים טועים לא הייתה ארוכה.

אלא שאליה וקוץ בה. איפה שהוא בין כיתות ה ל-ז, עבדכם הנאמן אכן הצליח להגיע לתוצאה המבריקה של 13 ניחושים נכונים בטופס הטוטו. לצערו, זה משהו שקרה לעוד יותר מ-10,000 מהמרים, מה שהעמיד את סכום הזכייה על … שום דבר. או במילים אחרות, אם זה עד כדי כך פשוט ומטומטם, כנראה שהמטומטם זה אתה…

ואת כל זה אני מספר לכם כי אתמול בלילה, בנסיבות המשמחות בהן התכנסו להן ערב משחקים אחרון בליגה, חופשת חג ומחזור מוקדם בשעות נוחות, הרגשתי כמו הילד ההוא שהצליח די בקלות לנחש את רוב תוצאות המחזור במה שלא שווה דבר ולא מאפשר אפילו טפיחה עצמית אחת על השכם. מה שקרה במחזור האחרון של המשחקים היה צפוי יותר ממתיחות בהר הבית בחודש הרמדאן שנופל על פסח, מי שהייתה צריכה לנצח – ניצחה, מי שבאה להפסיד – הפסידה ומי שהתבזתה במשך כל העונה, לא טרחה לתקן את הרושם בלילה האחרון. זה היה ערב שהוא בוננזה למהמרים שלא אוהבים סיכונים אבל רע מכל הבחינות האחרות, לליגה, לאוהדים וליצר הזה שקוראים לו 'ספורטיביות' שהיום כבר לא מדבר בקול מספיק גבוה ועושה רושם שמתעורר פחות ופחות למשחקי ה-NBA.

אז כן, זה היה צפוי, אבל אולי בדיוק זו הנקודה. אם זה מה שאתה מצפה מהליגה שאתה עוקב אחריה באדיקות, ואם בכל זאת אתה מתיישב לצפות בזה, אז אולי יש פה עוד תחושת ילדות שחוזרת. אולי שוב המטומטם היה אני…

2.

 הרגעים המעניינים היחידים כמעט בערב הכדורסל של ארצות הברית, הגיעו, כצפוי מהמשחק היחיד בו שתי הקבוצות היו צריכות את הניצחון, מינסוטה וניו אורלינס. מה שהיה צפוי פחות היה הרגע המכונן במחצית הראשונה בו רודי גובר חבט במהלך פסק זמן במחצית הראשונה בחברו לקבוצה קייל אנדרסון. גובר, הידוע בכינויו 'הטרייד הגרוע ביותר בתולדות הזאבים', התרגז על אנדרסון שהעיר לו שלא יקרה כלום אם מדי פעם כשברנדון אינגראם נכנס לרחבה של הטיוולבס הוא ינסה לחסום אותו והושעה בעקבות כך מהמשך המשחק ומי יודע, אולי גם את הפלייאין הוא יראה בטרנינג (ונאמר 'אמן').

על פניו, סיום ראוי לעונה של גובר שנפתחה בקול תרועה והסתיימה בנפיחה שמתלה המעילים הצרפתי ראוי לה. אבל האמת שיש יותר מכך ברגע הזה ובמה שקרה בעקבותיו. יש כאן לקח אמיתי לעונה של מינסוטה כולה. עד אותה הרחקה אומללה מינסוטה הייתה בפיגור, לעיתים דו-ספרתי, מול השקנאים. מאותו רגע, וביתר שאת במחצית השנייה, מינסוטה הייתה טובה הרבה יותר כשקארל אנתוני טאונס משחק מצוין כסנטר בדיוק כפי שראוי לו. הכתובת כמו זעקה מהקיר (כנראה אותו קיר שג'יידן מקדניאלס האהבל חבט בו אתמול ושבר את ידו…) את הלקח הכי משמעותי שלה מהעונה הזו והקיץ שקדם לה –  היה עדיף למינסוטה בלי גובר…   

ובצד השני של אותו אגרוף עלוב, אי אפשר שלא להתפעל מסלו-מו, קייל אנדרסון. הפורוורד שהגיע גם הוא הקיץ (בהעברה חופשית) ומרוויח רבע משכרו של ה-France Ejection, לא רק העיר לחברו לקבוצה אלא גם עשה בדיוק את מה שמגדל פיזה הצרפתי נמנע ממנו. במהלך המחצית השנייה, כשקרל אנתוני טאונס נכנס לבעיית עבירות (בעיית עבירות אצל קאט היא צפויה כמו עלייה במשקל אחרי פסח), מינסוטה נטולת הסנטר המחליף נאז ריד (שמרוויח 1/19 ממה שגובר מרוויח ועשה העונה יותר), החליטה ללכת על אנדרסון כסנטר בהרכב נמוך. כבונוס, קיבל אנדרסון את אינגרם כמשימה הגנתית וכדוגמא אישית, הוא לקח את המשימה הזו ברצינות. הוא הציק, הוא הטריד, הוא התקרצץ ונדבק והוא כמובן גם חסם, פעמיים, במה שהחזיר את הזאבים למשחק שהיה נראה כמו הולך לכיוון אחר. העיר לגובר והעיר את הקבוצה, יותר מזה לא נבקש.

שחקנים כמו קייל אנדרסון וההילה שלהם מול שחקנים כמו רודי גובר וההילה שלהם, זו עוד דוגמא למקום לא טוב שהליגה הולכת אליו. אנדרסון הזכיר לגובר, וגם לנו, שעם כל הכבוד לסנטימטרים, מוטת ידיים, ונתונים פיזיים לא פרופורציוניים, לפעמים הדבר בגוף השחקן שצריך למדוד זה ציפורניים.

רודי גובר. מוטת כנפיים זה חשוב, אבל עדיף שחקן עם ציפורניים

3.

ואי אפשר שלא לסכם ערב משחקים מיותרים בלי להתייחס ליודוניס האסלם, שאמנם כבר מזמן פרש מכדורסל ולא סיפר לנו, אבל אתמול גם פרש באופן רשמי (בהנחה שלא יזדקקו לו במהלך הפליי-אין).

קצת אירוני ששחקן שבילה 20 שנה באותו מועדון קיבל כמתנת פרידה כסא נדנדה, שכן הוא היה אחד הדברים היציבים בליגה בעשוריים האחרונים אבל מעבר לזה האסלם קיבל את הכבוד הראוי לו כמי שתמיד הסכים לתת הכל בשביל הסמל על החולצה, בעידן בו הסמל היחיד שרואים רוב השחקנים הוא זה שעל הדולר.

והיו לו גם 24 נקודות כשאת החידוש המרשים בתחום הקליעה שלו הוא מביא עם 3 שלשות כאשר כל הקריירה שלו הוא קלע עד אתמול בערב 6 שלשות בלבד… וזה יפה, כי אחת הטענות על האסלם, גבוה  חד גוני למדי, שגם קליעה מחצי מרחק לא ממש הייתה לחם חוקו (ואפילו לא מצת חוקו…), הייתה שהוא לא מתאים לכדורסל המודרני ובגלל זה הלך והתאייד מהפרקט. והנה, גם האסלם הראה שהוא יכול להשתנות ולהפציץ מחוץ לקשת כמו גבוה עדכני. וזה לכם לקח ילדים, אף פעם לא מאוחר מדי להשתנות…

יודוניס האסלם. ההיפך הגמור מכסא נדנדה

4.

בין עוד שלשה של גולדן סטייט, לניסיון להבין מי השחקנים ברוסטר של דאלאס, הגיע גם רגע הבשורה על כך שדווין קייסי סיים את תפקידו כמאמן דטרויט פיסטונס ויעבור לתפקיד בהנהלת הקבוצה.

תהיתי לעצמי איך היו הדיונים בהנהלת הבוכנות לפני ההחלטה החשובה, והרושם הם שהם נראו בערך כך:

נשיא הקבוצה אד סטפנסקי: "מי אחראי על איך שהקבוצה האומללה הזאת נראית על המגרש? חייבים לפטר את המאמן!".

הג'נרל מנג'ר טרוי וויבר: "אני מבין את הבעיה, אבל דווין קייסי כל-כך מנוסה, והוא כבר אזרח ותיק וצריך לכבד אותו, שלא נדבר על השפם, האלגנטי שלו".

סטפסנקי: "אין ברירה, כדורסל זה עסק ובעסקים כמו בעסקים, צריך לקבל החלטות קשות. תפטר אותו!.

וויבר: "אוקיי, מקבל את הדין, (קורא ברמקול הפנימי למזכירה) תקראי לדווין קייסי שיבוא לכאן".

(סטפנסקי יוצא, נכנס דווין קייסי).

וויבר: "שלום קואצ', העונה נגמרה ואני מצטער להגיד לך שאנחנו נאלצים…"

(קייסי מסתכל עליו בעיניי עגל מסכן ומסלסל בשפמו)

וויבר: "לקדם אותך…מעכשיו תעבוד בהנהלה של הקבוצה ותהיה צמוד לכל החלטה מקצועית".

(שעתיים אח"כ, במשרדו של סטפנסקי)

סטפנסקי: "נו אז פיטרת אותו?"  

וויבר: "האמת שקדמתי אותו למשרת הנהלה בכירה…".

סטפנסקי: "קידמת אותו?? אתה רציני?! ועוד לתפקיד בהנהלה?!".

וויבר: "הוא לא יכול לקחת החלטות יותר גרועות מההחלטות הרגילות שאנחנו מקבלים פה, נכון?".

השראה:

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. לא ניתן היה לדעת על הטרייד של גובר. זה חכמה בדיעבד 😎
    לפני כמה שנים הוא התבכיין לתקשורת שלא מעריכים אותו שהיה נגר על מאז שלחו אותו לאולסטאר ונתנו לו חוזה מקס 😂😂😂

    ברור שעדיף למיני שלא ישחק יש להם יותר סיכוי בלעדיו.

    דווין קייסי זה גאון לעומת חצי מהאנשים שבהנהלות של הwwe

    1. דווקא אם אני זוכר הרבה צעקו פה שזה טעות גדולה ולא יעבוד ושבנוסף הם נפטרים מהשחקנים הכי פחות מוערכים שלהם(ביזלי ונדרבליט)
      בפועל גובר הוכיח שהוא היה הבעיה ביוטה וזה כנראה הסיבה שבגללה מיטשל התפוצץ עליו כל-כך(זה שהוא הדביק אותו בקורונה היה הקש ששבר את גב הגמל) גם השנה מיני היו טובים בלעדיו

      באסה בשבילנו כי ברגע שהבינו שזה בלוף יש לנו פחות סיכוי להגיע לליגה😂

  2. מעולה יאיר.
    כיף לשמוע ממך כמה הגיגים אחרי כל כך הרבה זמן שלא. מעלה זכרונות מהימים שהייתי צעיר (יותר משאני עכשיו!).

  3. אגב איך יודעים שסלו מו אמר לגובר לחסום אם הייתי מבין בשפת הסימנים זה נראה שהוא אומר לו כולה לייאפ אתה לא יכול לקלוע לייאפ תגיש את הכדור ככה מלמטה😂

    הוא מסמן לו עם היד מלמטה איך זה בדיוק בלוק😁

  4. אני זוכר את השבתות הללו, עם עמי פזטל ושירים ושערים. הייתי יושב במכונית של חבר של הוריי, טריומף ספיטפייר עם גג נפתח משנות השישים, ומחכה לאות שיקטע את הברברת ויודיע על גול באחד המשחקים. בטוטו, כמו בניחושים/הימורים של הופס, תמיד הייתי חלש.
    תודה רבה יאיר, מי ייתן והפלייאוף הקרוב יחזיר קצת אמונה לליבנו

  5. תודה יאיר. בעונה שעברה, לוקה נפצע במשחק האחרון של העונה והפסיד 3 משחקי פלייאוף, אז ברור לי שאני מעדיף משחקים פחות מעניינים ביום האחרון על פני פחות שחקנים בריאים בפלייאוף. חוץ מזה, אני דווקא אוהב את ההזדמנויות שמקבלים שחקנים שלא היו מקבלים אותן בסיטואציה אחרת

    1. אני אוסיף – אין שום אינטרס לקבוצה לשתף כוכבים כשאין לה על מה לשחק. הפליי-אין צמצם מאוד את כמות המשחקים ה"מיותרים" של כל קבוצה, אבל עדיין בימים האחרונים של העונה אפשר בעיקר לקוות לכמה שיותר משחקים בין 2 קבוצות שיש להן על מה לשחק.

  6. תענוג, זעפרני, כמו תמיד. תבוא יותר.
    לדעתי גובר רחוק מלהיות שווה את החוזה שלו, אבל הוא בכל זאת יכול להצליח יותר במקום אחר, הוא פשוט הגיע למקום הלא נכון וזה, או גם זה, עולה לו על העצבים, וגם להם. פשוט צריך לנסות במקום אחר.
    ה"בעיטה למעלה" של קייסי היא פרקטיקה מקובלת בארגונים מסוימים, יש גם "בעיטה הצידה" כמו שלנק באטלנטה. אני מניח שהוא לא ישאר שם יותר מדי זמן. מעניין מי יהיה המאמן החדש.

  7. לדעתי המאמן של מינסוטה צריך לשאול את עצמו איך הוא הביא את הקבוצה שלו לרמת עצבים כזו.

    עכשיו פחות או יותר זהו, הלכה העונה – סמול פורוורד פותח- פצוע, סנטר – אנא אערף מה עושים איתו ועם החוזה 200 מיליון שנשארו לו, מס' 6 שלך … כנ"ל, לא אהבתי את ההקנטות שלו באמצע משחק.

    איך הגעתם למצב הזה? פי 10 עדיף להפסיד, אז הייתם מקום 9 ולא 8.

  8. הטרייד על גובר היה ונשאר נוראי. גם דורך על המשבצת של טאונס וגם התמורה שניתנה עבורה הזויה. מישהו במיני חייב לעוף על זה או שימצא פראייר שימושי אחר שייקח את גובר במחיר מפולפל.
    האסלם נשאר במיאמי לצרכי מוטיבציה וחינוך ותו לא. עם זאת יש להעריך את שני הצדדים שהשאירו אותו על כך הרבה שנים כי היה סמל. משהו כמו ניק קוליסון בOKC שפרש לפני כמה שנים.
    הערך הספורטיבי של המחזור האחרון משקף בבירור את פרצופה התחרותי של הליגה הזו בשנים האחרונות. תודה אדם סילבר. חירבנת את העסק ששטרן השאיר לך

    1. אם שון מארקס לא עף על הטרייד שהביא את חוזה המקס של בן סימונס לברוקלין והציל מתחרה ישירה על התואר מהחוזה הזה (במילים אחרות סתם את תקרת השכר אצלו וחילץ את פילי מהמצב הזה) אז בודאי שאין מקום להעיף את קונלי. מקסימום נזיפה קלה.
      שני טריידים מהגרועים בהיסטוריה. גובר לפחות שיחק. הדוגמן יושב על הספסל.

  9. תודה רבה יאיר התגעגענו
    אני חושב כמו מאנו שגובר יוכל להצליח במקום מתאים
    אבל זה היה טרייד מיותר ומטומטם של מינסוטה
    האסלם סמל של ממש

  10. בס"ד
    תודה רבה יאיר, תכתוב לנו עוד.
    לגבי גובר, זה שרשרת טעויות, גם החוזה שקיבל, ואז והטרייד הנוראי.

  11. התגעגענו זעפרני!
    אני עדיין מחזיק מגובר, הטרייד כנראה גרוע בגלל התמורה שניתנה עבורו. אבל גובר יכול להצליח, בקבוצה אחרת בוודאי, ואולי גם במיני.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט