You are currently viewing פריוויו לגמר גביע המדינה / צוות הופס כדורסל אירופי

פריוויו לגמר גביע המדינה / צוות הופס כדורסל אירופי

צילום – עודד קרני. אתר איגוד הכדורסל

אחרי שני משחקי חצי הגמר שהתקיימו בתחילת השבוע, הערב מגיע אלינו הגמר הגדול של גביע המדינה, ובו ייפגשו בארנה בירושלים שתי הקבוצות שזכו במפעל הזה הכי הרבה פעמים, מכבי תל-אביב והפועל ירושלים. למעשה, זה יהיה הגמר ה-15 של הפועל ירושלים במפעל, והפעם ה-12 שהיריבה שלה היא מכבי ת"א, כשהפעם הבאה תשווה את השיא של הדרבי התל-אביבי, ששוחק 13 פעמים במעמד גמר הגביע. איתנו בצוות היום – אהרון שדה, דרור פישר, יהלי אולמר, זיו פנמה, שחר צ'קוטאי ועמיחי קטן.

בדומה לחצי הגמר, גם הפעם עמיחי היה במסיבת העיתונאים אתמול, הפעם בתוספת רבע שעה פתוחה לתקשורת באימון של כל אחת מהקבוצות, אז נפתח עם הרשמים שלו מהארנה אתמול, ואחר כך נעבור לפריוויו עצמו.

רשמים ממסיבת העיתונאים / עמיחי קטן:

קודם כל, תודה לאיגוד הכדורסל ולדובר חגי סגל על ההתייחסות לאתר ואלי באופן אישי, וגם ל"רועי" התקשורת של שתי הקבוצות – רועי גלדסטון סמנכ"ל התקשורת של מכבי ת"א ורועי כהן סמנכ"ל התקשורת של הפועל ירושלים. תודה גם לתומר גבעתי שהחל את דרכו כאן, והיום בישראל היום, ששלח לי את הלו"ז של אתמול.

דיוויד בלאט, יו"ר הועדה המקצועית של מכבי, יושב לשיחה עם חגי סגל, דובר איגוד הכדורסל. צילום – עמיחי קטן

בערך בשעה 17:30 הגעתי לארנה, רבע שעה לפני שפתחו את רבע השעה האחרונה של האימון של מכבי לתקשורת, ובינתיים נכנסתי לחדר העיתונאים, שם אנשי איגוד הכדורסל וערוץ הספורט עבדו על כיוון המצלמות והמיקרופונים. הם לא היו כל כך מרוצים מהתוצאה הסופית, ועד הרגע האחרון של מסיבת העיתונאים עצמה הם עוד המשיכו לעשות אי אלו שינויים טכניים.

ב-17:45 נכנסנו לאימון, כשאצל רוב השחקנים זה היה פשוט אימון זריקות, למעט כמה שחקנים שקיבלו תדרוכים ספציפיים. כך למשל, קטש עבד עם וויד בולדווין וג'יילן אדאמס על כמה מהלכים של אחד על אחד ונועם לוי, אחד מעוזרי המאמן שחגג אתמול יום הולדת, עבד עם רומן סורקין על מהלכי פוסט-אפ, בעיקר עם זריקה בניתור בסוף המהלך.

היה שם גם דורון פרקינס, עוד עוזר מאמן, שמוכר לאוהדי הכדורסל הישראלי כשחקן העונה ב-2009 במדי מכבי חיפה, ואחר כך שיחק שנתיים במכבי ת"א, גם כאחד מכוכבי הקבוצה של 2011 שהעפילה לגמר היורוליג, על אף שהוא קרע 2 רצועות ומיניסקוס בשלב רבע הגמר. פרקינס נחשב בזמנו לגארד ההגנתי אולי הטוב ביותר באירופה, והוא עבד הרבה עם תומר אגמון הצעיר, השחקן ה-12 ברוטציה של מכבי במסגרות המקומיות.

בסביבות השעה 18:00 האימון הרשמי של מכבי הסתיים, אבל חלק מהשחקנים עוד נשארו שם בזמן שג'ארל מרטין נשלח להתראיין אצלנו מאחורי הסל. תוך כדי שמרטין מדבר איתנו על החשיבות של המשחק, בזמן שרוב הכתבים דוחפים פלאפון או מיקרופון כדי להקליט, הכדור שבו פרקינס ואגמון השתמשו התגלגל עד אלינו ונתקע באמצע בין הכתבים השונים, אז הלכתי להחזיר אותו לפרקינס ואולי פספסתי איזה משפט מהראיון, אבל גם ככה ציטוטים ממנו כבר עלו לאתרים השונים בעת כתיבת שורות אלה.

צילום – עמיחי קטן

מסיבת העיתונאים נקבעה לשעה 18:30 ואנחנו כבר מוכנים להתחיל, אבל ג'ון דיברתולומאו עוד לא הגיע. הדובר של האיגוד כבר רצה להתחיל, אבל ערוץ הספורט הצליחו לדחות אותו קצת, תוך כדי שמתנהל דיון האם יהיה שידור חי של המסיבה בערוץ 58, או שמשדרים שם טניס. בכל מקרה, ג'ונדי הגיע, לחץ יד לכתבים בדרך, אמר לי שלום והתמקם.

צילום – עודד קרני. אתר איגוד הכדורסל

חגי סגל, הדובר של האיגוד, פתח במילות פתיחה ונתן שאלה כללית לכל אחד מהדוברים – דיברתולומאו, איתי שגב, עודד קטש ואלכסנדר דז'יקיץ', ואחרי זה עברו לשאלות של הכתבים. השיטה שלי היא להכין מראש שאלה או כמה שאלות ולראות אם מתייחסים אליהן, והפעם הן נשאלו על ידי כתבים אחרים, אז לא שאלתי בעצמי שום דבר, אבל אפשר לראות אותי בתמונה כאן למטה ואת הכיפה שלי ב-15 השניות הראשונות של הסרטון באתר ערוץ הספורט.

גם הפעם, דז'יקיץ' היה אחראי על המשפט המעניין ביותר ממסיבת העיתונאים, ושוב זה היה בתשובה לשאלה על נועם יעקב. הוא נשאל על היכולת של יעקב להתמודד הגנתית עם גארדים כמו בראון ובולדווין, וענה שהסוכן של יעקב יהיה מאוד מרוצה לשמוע את השם שלו באותו משפט עם שני הגארדים המובילים של מכבי. כל הנוכחים דיברו על כך שזה משחק חשוב עבורם, בזמן ששגב התייחס באופן ספציפי להגנה, דיברתולומאו דיבר על כך שכל השחקנים יודעים שזה משחק חשוב ומתכוננים אליו, קטש התייחס לניסיון העבר שלו במעמד הזה ודז'יקיץ' הפגין חוסר בקיאות בהיסטוריה של שני המועדונים.

צילום – עמיחי קטן

אחרי זה נכנסנו לרבע השעה הראשונה של האימון של הפועל ירושלים, וגם שם, רוב השחקנים בעיקר זרקו לסל, או אפילו היו במתיחות של תחילת האימון. אני התמקדתי בהתחלה בנועם יעקב שעשה מתיחות, ואחרי זה עברתי קצת בין הזורקים השונים, עד שהגיע זאק הנקינס להתראיין. מיד אחרי הראיון של הנקינס כינס דז'יקיץ' את השחקנים ורמז שנגמר החלק הפתוח של האימון, ואני נפרדתי מהארנה בינתיים.

צילום – עמיחי קטן

20:45 הפועל ירושלים – מכבי תל-אביב:

הפועל ירושלים:

סגל: קאדין קרינגטון, ליווי רנדולף, טי ג'יי קליין, ספידי סמית, מארקס מייריס, איתי שגב, עוז בלייזר, נועם יעקב, אפק אמסלם, זאק הנקינס, גלעד לוי, אור קורנליוס.

מאמן: אלכסנדר דז'יקיץ'. עונה ראשונה שלו בכדורסל הישראלי.

חצי הגמר: במשך 3 רבעים, המשחק היה בשליטה של הפועל חיפה, שאף עלו ליתרון 11 לקראת סוף הרבע השלישי ובתחילת הרבע הרביעי, אבל ההגנה הירושלמית התהדקה ברבע המכריע, זאק הנקינס ונועם יעקב עשו מהלכים מכריעים משני צידי המגרש, ואפשר לציין גם הרבה יותר זריקות עונשין לטובת ירושלים (35- 16), כתוצאה מסגנון משחק שחותר יותר למגע, והמהפך הושלם בדקות הסיום בדרך לניצחון 77- 73.

כוכב מוביל: השחקן המשמעותי ביותר של הפועל ירושלים העונה הוא זאק הנקינס. הסנטר הירושלמי עומד בכל המסגרות על ממוצעים של 15.3 נקודות, 10.2 ריבאונדים ו-1.6 חסימות ב-70.8% מהשדה. בזמן ש-3 הגארדים המובילים, רנדולף, קרינגטון וסמית, מחלקים ביניהם את העבודה בהצלחה חלקית, הנקינס בצבע הוא המניה הבטוחה שלהם העונה, והוא ירצה להזכיר לנו שגם גמר הגביע בשנה שעברה הוכרע על דומיננטיות של גבוה.

אקס פקטור: הפועל ירושלים היא ניסיון מעניין. קבוצה עם מסורת, קהל נאמן, אולם ביתי והשנה בנו שם משהו
שהיה נראה בתחילה כאסופה אקראית של חלקי חילוף שונים ממקומות וזמנים שונים שהתאגדו יחד תחת שרביט מאמן גדל גוף עם וסט, זקן, משקפיים ומבט שיכול לשלוח צמרמורת בעורף. אט אט האסופה הזאת החלה להתלכד וכאשר חלק מסוים במכונה נשבר או נפצע (נעם דברת) אז חלק אחר הוכנס למשוואה והנועם (יעקב) חזר. זה בעצם סוד ההצלחה הזמנית של הפועל ירושלים – חבורה מוזרה למראה שאוסף חלקיה יחדיו מכפיל את חלקיה בנפרד ושמצליחה להראות אופי לא פעם.

האם זה יספיק בגמר הגביע מול הקבוצה העשירה והעמוקה מהעיר ההיא? ובכן – קשה זה בטוח יהיה.. לא אחת המרכיב החשוב ביותר בגמר הוא ההגנה וההגנה הירושלמית היא הגנה טובה ומתואמת שמנוצחת ביד אומן על ידי אלכסנדר הגדול, הסרבי עם הגיצים בעיניים וההרהורים בראש, פילוסוף בדמות מאמן.
לכן, אפשר לטעון שדז'יקיץ' ולא שחקן כזה או אחר הוא האקס פקטור של הירושלמים במשחק. אם דז'יקיץ' יצליח לנטרל את העוקץ המכבי (בראון את בולדוויין בע"מ) ויוביל לקצב איטי ומשחק של הגנות – לירושלים יש סיכוי.
דז'יקיץ' נראה כמו קוסם, מתנהג כמו להטוטן ויש לו שרוולים ארוכים וכיסים שאפשר להטמין בהם יותר משפן אחד. האם הוא יעשה זאת מחר? נחיה ונראה.

אם בכל זאת צריך לבחור שחקן, אנחנו נלך על מי שהיה האקס פקטור במשחק הקודם, נועם יעקב. דז'יקיץ' עצמו הגדיר את הגארד הצעיר כג'וקר שהוא יכול להעלות מהספסל, והפעם מצפה לקו האחורי של ירושלים משימה לא פשוטה בכלל בהגנה, מול קו אחורי שנחשב בין הטובים באירופה. אם מי שעצר את אנתוני היקי וחבריו בחצי הגמר יצליח לעשות זאת גם בגמר, הסיכוי של איתי שגב להניף את הגביע יעלה משמעותית.

מכבי תל-אביב:

סגל: לורנזו בראון, וויד בולדווין, ג'ארל מרטין, רפי מנקו, רומן סורקין, גיא פניני, ג'ון דיברתולומיאו, ג'ייק כהן, תומר אגמון, ג'וש ניבו, יפתח זיו, בונזי קולסון.

מאמן: עודד קטש. עונה ראשונה בקדנציה הנוכחית במכבי, ועם 3 חודשים בקדנציה הקודמת לפני 15 שנים. זכה בגביע פעמיים כשחקן מכבי (1998-9, כולל קליעות עונשין מנצחות בגמר המיתולוגי של 1999) ועוד פעמיים כמאמן הפועל ירושלים (2019-20, כולל ניצחון חוץ על מכבי ברבע הגמר של 2020).

חצי הגמר: מכבי פתחו רע את המשחק נגד נס ציונה, ומצאו את עצמם בפיגור מוקדם, אבל ריצת 10- 0 בסוף הרבע הראשון ותחילת הרבע השני מחקה את הפער, ריצה נוספת ברבע השני כבר הביאה למכבי את היתרון והריצה של הרבע השלישי כבר הביאה את ההפרש למקום גבוה. נס ציונה הצליחו לצמצם ל-8 ולנצל דקות רעות של מכבי, אבל לא מעבר לזה.

כוכב מוביל: לורנזו בראון שיחק רק בחצי ממשחקי הליגה של מכבי העונה – 8 מתוך 16 – ומי שיחפש אותו ברשימת הסקוררים המובילים של הליגה הולך להתייאש. מבין השחקנים של מכבי, בראון הוא הקלעי ה-12 בטיבו בממוצע למשחק, אחרי בולדווין, אדאמס, פוית'רס, סורקין, קולסון, היליארד, מרטין, ניבו, דיברתולומאו, זיו ומנקו, כשאחריו נמצאים רק כהן, פניני, בריימו ותומר אגמון הצעיר.

עם זאת, אם לוקחים את המשחקים החשובים מבחינת מכבי, כלומר יורוליג וצמד משחקי הגביע, המספרים של בראון כבר נראים כמו שהיינו חושבים והוא עומד על 16.7 נקודות, 3.4 ריבאונדים ו-6 אסיסטים ב-47.5% מהשדה, 36% לשלוש, 53.5% אפקטיבי ו-86.5% מהקו. אם נחזור רגע למשחקי הליגה, בראון הוא היחיד מבין שחקני מכבי שמחזיק בנט רייטינג שלילי בליגה ומחזיק במדד הנמוך ביותר. קשה למצוא הסבר מדויק, אבל השערה אפשרית יכולה להיות שזה כתוצאה מזה שבמשחקים שמכבי מסתדרים היטב בראון נשאר לנוח.

אקס פקטור: שש נקודות. זה מה שקלע ווייד בולדווין מול עירוני נס ציונה בחצי גמר גביע המדינה. יכול להיות שזה נראה קצת טבעי בהתחשב בהלך הרוח של המשחק, אבל מדובר על שחקן שצלף 38 ארבעה ימים קודם לכן על הראש של הכוכב האדום בלגרד ביורוליג. מאז שהוחלט על חתימתו במועדון, אי אפשר היה לנחש איך תיראה הקבוצה יחד איתו ועם לורנזו בראון. בעוד האחרון הוא אלוף אירופה, הראשון ידוע בתור אדם פרובלמטי בחדר ההלבשה וככזה שצריך את הכדור בידו כדי להיות אפקטיבי. ראינו אותו מנסה להיות גם הגארד היוצר וגם הגארד המוסר, לפחות בהיעדרו של בראון, אבל היה לו יותר נוח כשהוא היה בעל השליטה.

בחצי הגמר לורנזו השתולל עם מספרים שהתקרבו אפילו לטריפל דאבל, בעוד בולדווין נדחק לפינה. כבר ראינו את מקל השליטה עובר מאחד לשני גם כשהם שיחקו ביחד, אבל כדי לנצח קבוצה כמו הפועל ירושלים בארנה מכבי צריכה ששניהם ישחקו טוב וביחד. עם בראון כרכז מוסר שמפעיל את שאר הקבוצה למעט השחקן בעמדה מספר 2 (לפחות לפי השיטה של קטש), בולדווין חווה לפעמים דקות בהן הוא לא זורק או יוצר. כאן האקס פקטור צריך לבוא לידי ביטוי – מול הגנה כל כך דינמית ואגרסיבית שברור לכל שהיא מתקשה ביציאה לשלוש מהפינה, בולדווין צריך לקחת על עצמו את תפקיד המעניש. מרכז תשומת הלב תהיה על בראון, ככה שהוא יצטרך לעשות את העבודה השחורה ולהוביל ברגעים שצריך, אולי אפילו גם במאני טיים. אם לא יאבד את הכדור האחרון או יעשה מהלך שטותי בדקה האחרונה של המשחק, מבורך מבחינת מכבי.

מאזן עבר בין הקבוצות בגביע: 12- 4 למכבי בסך הכל ו-8- 3 למכבי בגמרים.

הנה רשימה מלאה של המשחקים:
רבע גמר 1966 – 80- 65 למכבי
חצי גמר 1970 – 86- 69 למכבי
רבע גמר 1971 – 98- 88 למכבי
חצי גמר 1994 – 101- 76 למכבי
גמר 1996 – 67- 65 להפועל
גמר 1997 – 89- 82 להפועל
גמר 1999 – 68- 67 למכבי
גמר 2000 – 68- 57 למכבי
גמר 2001 – 82- 78 למכבי
גמר 2002 – 99- 73 למכבי
גמר 2004 – 108- 85 למכבי
גמר 2006 – 96- 91 למכבי
גמר 2008 – 93- 89 להפועל
גמר 2015 – 94- 76 למכבי
גמר 2017 – 82- 68 למכבי
רבע גמר 2020 – 92- 90 להפועל

נרחיב קצת על 5 משחקים זכורים במיוחד:

5. גמר 2004 – 108- 85 למכבי. במשחק עצמו, היתרון של מכבי בלט והם לא התקשו לנצח, אבל המשחק הזה זכה לעניין מיוחד בגלל שהוא היה מעין סופרקאפ בין אלופת היורוליג לאלופת גביע יול"ב. המשחק הזה הראה שיש בכל זאת פער רמות מסוים בין המפעלים האירופיים השונים.

4. רבע גמר 2020 – 92- 90 להפועל. משחק קצבי ומותח שהלך לקרב ישיר בין ג'ייקובן בראון לסקוטי ווילבקין. דווקא אות'לו האנטר קבע שוויון 90 לפני שבראון עשה 1/2 מהקו והחטיא בכוונה, רק כדי שמכבי יקבלו כדור מהצד אחרי כניסה מוקדמת בריבאונד, אבל קווינסי אייסי איבד את הכדור האחרון.

3. גמר 1999 – 68- 67 למכבי. עודד קטש מביא למכבי את הגביע עם שתי קליעות עונשין בשניות הסיום אחרי שריקה שזכתה להרבה ביקורות, ועד היום יש מי שטוען שהייתה צריכה להישרק שם עבירת תוקף. זה היה הגמר הראשון מבין 4 רצופים שבו מכבי ניצחו את הפועל ירושלים ומתוך 6 ב-8 שנים ששתיהן נפגשו עם אותה תוצאה סופית.

2. גמר 2008 – 93- 89 להפועל. מכבי הובילו ב-22 הפרש במהלך הרבע השלישי ו-73- 55 בסיומו, ולמה שהתחולל ברבע האחרון איש לא ציפה. הפועל ירושלים הייתה אמנם מחזיקת הגביע המכהנת, אך רבע אחרון של 36- 16 הימם את כולם והביא להם גביע רביעי בתולדותיהם, בזמן שמכבי העדיפו להתלונן על השופטים ולא להתייצב לטקס שאחרי המשחק.

1. גמר 1996 – 67- 65 להפועל. אם יש בספורט הישראלי משחק שמגדיר מועדון, הרי שזה המשחק הזה. לפניו, הפועל ירושלים הייתה קבוצת צמרת-מרכז טבלה שלא מאיימת על אף תואר, וזה היה משחק הגמר הראשון של המועדון. אחריו, הירושלמים ירשו את הפועל תל-אביב בתפקיד הקבוצה הכי גדולה בישראל אחרי מכבי תל-אביב. עוד לא הזכרנו את סל הניצחון של עדי גורדון ואת "אמא, הבאתי גביע" של פיני גרשון…

מפתחות מרכזיים:

ההגנות: מדובר בקרב בין שתי ההגנות הטובות בליגה, כאשר זו של ירושלים טיפה יותר טובה (103 לעומת 103.2 ברייטינג הגנתי). מדובר ב-2 הקבוצות שחוסמות באחוז הגבוה ביותר של ההתקפות של היריבות, ומכבי היא גם זו שחוטפת באחוז הגבוה ביותר של התקפות היריבה, אבל לירושלים היתרון באחוזים של היריבות, כשהם מורידים אותן ל-41% מהשדה ו-29.8% לשלוש לעומת 43.3% מהשדה ו-33.5% לשלוש של יריבות מכבי. מכבי סופגת קצת יותר בגלל קצב משחק גבוה יותר, והיא גם קצת פחות יציבה בהגנה, אבל שתיהן טובות מאוד בליגה המקומית.

השלשות: היתרון כאן הוא של מכבי שקולעים 11.6 שלשות למשחק (שיא מועדון) ב-39.2%, לעומת 9.1 שלשות ב-34.5% של ירושלים. עם זאת, מכבי יעלו למשחק ללא דארון היליארד, שקולע ב-52.9% לשלוש בליגה העונה ו-46.5% ביורוליג (מוביל את מכבי בשני המקרים), וגם ללא ג'יילן אדאמס שרושם אחוזים טובים של 46% בליגה ו-37% ביורוליג מחוץ לקשת. עם זאת, דווקא במשחק בין הקבוצות בליגה ירושלים התפוצצו עם 12/23 לשלוש (המשחק היחיד העונה עם 42% ומעלה) לעומת 8/26 של מכבי.

הקו הקדמי: ג'וש ניבו ורומן סורקין התמודדו היטב עם זאק הנקינס במפגש הקודם בין הקבוצות, והוא סיים רק עם 9 נקודות, אבל עכשיו הוא בכושר טוב יותר, ויהיה מעניין לראות אם ההגנה שוב תצליח להתמודד איתו ככה. בעמדה 4, המאצ'-אפ העיקרי יהיה של ג'ארל מרטין ומארקס מאיירס, שם האיום של מרטין מחוץ לקשת משמעותי יותר (33.3% לעומת 12.5% בליגה), אבל מאיירס לרוב פעיל יותר בצבע. מצד הישראלים, עוז בלייזר ואיתי שגב ייכנסו בעיקר בשביל הגנה בירושלים, ואילו רפי מנקו עשוי לקבל דקות בעמדה 4, כמו גם בונזי קולסון, אולי גם טיפה ג'ייק כהן, וגיא פניני ייכנס כשיתחשק לקטש להעיר את הקהל.

הקו האחורי: לורנזו בראון לא שיחק במפגש הקודם בין הקבוצות, ועליו ועל בולדווין כבר דיברנו כאן. לירושלים יש 3 גארדים זרים בכירים, ספידי סמית, שחילק 10 אסיסטים במפגש הקודם בין הקבוצות, קאדין קרינגטון, שקלע 20 באותו משחק ועשוי לעלות מהספסל כשחקן השישי, וליוואי רנדולף, שסיים עם 3/10 אז ויקווה להיות טוב יותר. נועם יעקב ישלים את הקו האחורי באדום, והוא יקבל משימות הגנתיות ומדי פעם אישור ללכת לסל, ואילו למכבי יש את ג'ון דיברתולומאו שהוא השחקן השישי בצהוב-כחול, ואת יפתח זיו שכנראה יקבל מדי פעם כמה דקות כשמישהו מהגארדים יצטרך מנוחה.

הישראלים: למכבי יש את ג'ונדי, זיו, מנקו, פניני, כהן וסורקין (וגם אגמון שרשום בסגל ולא סביר שישחק), כשג'ונדי וסורקין הפכו לשחקנים בכירים שמקבלים זמן משחק קבוע ומשמעותי גם ביורוליג, בזמן שזיו ומנקו לרוב זוכים לדקות קבועות במסגרות המקומיות, כולל בחצי הגמר ביום שני, ואילו פניני וכהן עשויים לקבל כמה דקות פה ושם, וכנראה לא יותר מזה. היתרון המשמעותי של מכבי כאן הוא סוללת קלעים מבחוץ – ג'ונדי עם 40% בליגה ו-45.5% ביורוליג, זיו עם 41.9% בליגה, מנקו רק עם 31.5% בליגה, אבל בגביע הוא עם 7/7 לשלוש, פניני עם 43.3% וכהן עם 46.7%.

בצד של ירושלים, הישראלים הם נועם יעקב, אור קורנליוס, עוז בלייזר ואיתי שגב (וגם אפק אמסלם, טי ג'יי קליין וגלעד לוי שלא שותפו בחצי הגמר וספק אם ישותפו בגמר). כאן המכנה המשותף הוא יכולת הגנתית גבוהה מאוד. יעקב הוכיח את זה עם עבודה טובה מאוד על אנתוני היקי והגארדים האחרים של הפועל חיפה בחצי הגמר, קורנליוס רושם עונה טובה מאוד מבחינה הגנתית, ואילו בלייזר ושגב ידועים כבר תקופה ארוכה בזכות ההגנה שלהם בכדורסל הישראלי.

בגדול, מדובר ב-2 קבוצות שיפתחו בחמישייה הפותחת עם ישראלי אחד רק כי חייבים, אבל הישראלים של מכבי מובילים בכל קטגוריה שנמדדת בהשוואת זרים-ישראלים באתר מנהלת הליגה – דקות, נקודות ומדד, ומדובר בקבוצה היחידה שנותנת לישראלים יותר מ-50% מהדקות, ואילו הישראלים של ירושלים מדורגים באמצע-תחתית בכל הנתונים האלה. התפקיד של הישראלים אצל שתי הקבוצות שונה מאוד, אבל יש לירושלים ישראלים שיכולים לתת גם תרומה התקפית משמעותי, וכן אצל מכבי בהגנה.

הימורים:

אהרון: לדעתי לא יהיה צמוד. דו ספרתי צהוב. 11 למכבי.

דרור: הפועל ב-2.

יהלי: ירושלים ב-6. הנקמה המושלמת.

זיו: 89- 75 למכבי.

שחר: ירושלים ב-5.

עמיחי: הפועל ירושלים ב-3 אחרי דרמה גדולה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 58 תגובות

  1. פרחןןחן מעולה, שלם, מושקע ביותר, מקצועני למופת. חיחיבים לשלוח לינק להתאחדות, להפועל ירושלים ולמכבי ת"א. צילומים מעולים.
    כל כך הייתי רוצה להיות שם בגמר הגביע!!!!!
    תץודה עמיחי. אין כמוך

  2. האווי לאסוף

    מעולם לא השקיעו רבים כל-כך, הרבה כל-כך, בשביל גביע זניח כל-כך 😉
    אני הולך עם הרוב. ניצחון של ירושלים, בעיקר בגלל הביתיות, האופי והבוקסר שמחכה להם על הספסל.
    תודה רבה לצוות על הפריוויו הבאמת סופר מושקע

  3. מצויין עמיחי, אהבתי את הנעליים הסגולות.

    מקווה שיהיה מחר צמוד.
    בפודקאסט 'חיובים' ישראל היום אמרו גיל אמיתי ואביסגל שמגיע לירושלים כי יש להם דרך ויש להם מאמץ. מסכים איתם.

  4. איזה צוות מסקר מקצועי. פריוויו וניתוח נהדר.
    זה יקום ויפול על ההתקפה של מכבי מול ההגנה של י-ם, כדי שלי-ם יהיה סיכוי היא צריכה לעצור את מכבי על 75 נק' ומטה.
    אני חושב שהיא מסוגלת להגיע לאזורים הללו, יאללה נלך על משאלת הלב, י-ם במשחק צמוד מאוד 4 ומטה.

  5. תודה רבה
    כמה תוספות שלי
    העונה מפגש אחד בנוקיה במסגרת מח 7 ביום 27/11
    הפועל מנצחת 80-75
    קרינגטון הוביל עם 20 סמית 14 ונה 11 (לא בסגל היום )
    במכבי בלטו מרטין 17 בלדווין 15 ואדמאס 11 (גם הוא לא בסגל)
    המפגש הבא בליגה יתקיים ב 2/4 במחזור הסיום של הסיבוב השני.

    קצת על גמרי העבר
    גמר 1 ירושלים מנצחת 65-67 בגמר 96
    בילי תומפסון הוביל עם 21 נוריס קולמן הוסיף 20 ועדי גורדון 15 נק וסל ניצחון
    במכבי בלטו צורציץ וצימברס עם 15 וליף 11
    ( קטש המאמן דהיום סיים עם 7)

    גמר 2 ב 97 ירושלים שוב מנצחת 82-89
    גורדון הפציץ עם 32 ביגנהיימר צירף 17 שפע 13 ודניאל 12 במכבי בלטו הנפלד 17 שפר 16 באק גונסון 14 ליף ווייט 12 כ"א

    3 גמר 99 מכבי מנצחת 68-69
    קטש הוביל עם 21 כולל 2 מהקו בסיום שעשו את המהפך
    אלכסנדר 20 ושפר 16
    בירושלים המילטון 23 צורציץ 13 קני ווילימאס 12 ולדמן 10

    4 גמר 00 מכבי מנצחת 57-68
    האפמן המנוח עם 22 שפר 15 מקדולנד 11 ו 11 ר
    בירושלים פפי 20 קני ווילימאס 14 ולדמן 10

    5 גמר 01 מכבי מנצחת 78-82
    האפמן 22 מקדולנד 19 פרקר 15 שארפ 10
    בירושלים פפי והגינס 16 דורסי 12 פלג 11
    ( ווילימאס 7 נק 10 ר )

    6 גמר 02 מכבי מביסה 73-99
    שארפ 25 ( 7/9 ל 3)
    שלף 16 פארקר 15 האפמן 13 ו 10 ר
    בירושלים טפירו 19 ג'ונס 11 שחר גורדון וקלצביץ 10 כ"א

    7 גמר 04 מכבי מנצחת 85-109 מכבי אלופת היורוליג הפועל אלופת היול"ב.
    טל בורשטיין 22 בלו(תנטאל) 19 שארפ 17 באסטון 16 שאראס 11 וויציץ 10
    בירושלים סולומון 24 אנג'וואי 18 מקארתי 14

    8 גמר 06 מכבי מנצחת 91-96
    סולומון 26 באסטון 19 שארפ 18 כולם מחוץ לקשת (6/12) פארקר 17
    בירושלים גנקינס 25 אוסטין 24 מייסון 15 סליי 13

    9 גמר 09 ירושלים מנצחת 89-93 בהארכה
    הארכה היחידה בין הקבוצות בתולדות הגמרים ומחיקת ההפרש הגדול ביותר (22)
    ארנולד 29 בווארס 19 ששון 15 ואפילו גיא פניני היום בצהוב עם 11
    במכבי קאמינגס וכספי 16 פייזר 13

    10 גמר 15 מכבי מביסה 76-94 בארנה בירושלים במשחק שנדחה בגלל שלג
    סמית 27 רנדל 17 פארגו 13 אלכסנדר ולנדסברג עם 10 למול
    רייט 22 סמית 12 אליהו 11 הלפרין וג'ונס 10

    11 גמר 17 מכבי מנצחת 68-82 שוב בארנה
    מקל וגודלוק 15 סמית 13 אייברסון 12 ו 10 ר ראד 10
    ( פניני 9 ושגב היום באדום 4 שיחקו אז )
    בירושלים
    אמרה 15 אליהו 13 גרלס 10.

    אקסים
    קטש פניני ובריימו לא רק שיחקו בהפועל אלא זכו איתם בגביעים קטש ופניני פעמיים
    גם אדמאס ומנקו שיחקו באדום כאשר לגייק כהן היה חוזה אך הוא הושאל לאריס סלונקי ולא שיחק באדום
    בצד השני
    שגב זכה ב 3 גביעים בצהוב בלייזר בגביע
    גם קליין שיחק במכבי (לא זכה איתה בגביע אבל זכה בגביע בחולון בעוד במכבי היחיד שזכה בגביע ולא שיחק בירושלים הוא דוברתולמאו)

    ולתחזית מכבי טובה יותר
    דו ספרתי 11 הפרש (אחרי הנחה )

  6. ניצחון מהמוצדקים שיש. י-ם שלטו לאורך כל המשחק והכתיבו את הסגנון ההגנתי והמבוקר שלהם. היכונו, היכונו לביאת ההויה פארנויה בהנהלת מכבי.

  7. אקס פקטור: הפועל ירושלים היא ניסיון מעניין. קבוצה עם מסורת, קהל נאמן, אולם ביתי והשנה בנו שם משהו
    שהיה נראה בתחילה כאסופה אקראית של חלקי חילוף שונים ממקומות וזמנים שונים שהתאגדו יחד תחת שרביט מאמן גדל גוף עם וסט, זקן, משקפיים ומבט שיכול לשלוח צמרמורת בעורף. אט אט האסופה הזאת החלה להתלכד וכאשר חלק מסוים במכונה נשבר או נפצע (נעם דברת) אז חלק אחר הוכנס למשוואה והנועם (יעקב) חזר. זה בעצם סוד ההצלחה הזמנית של הפועל ירושלים – חבורה מוזרה למראה שאוסף חלקיה יחדיו מכפיל את חלקיה בנפרד ושמצליחה להראות אופי לא פעם.

    האם זה יספיק בגמר הגביע מול הקבוצה העשירה והעמוקה מהעיר ההיא? ובכן – קשה זה בטוח יהיה.. לא אחת המרכיב החשוב ביותר בגמר הוא ההגנה וההגנה הירושלמית היא הגנה טובה ומתואמת שמנוצחת ביד אומן על ידי אלכסנדר הגדול, הסרבי עם הגיצים בעיניים וההרהורים בראש, פילוסוף בדמות מאמן.
    לכן, אפשר לטעון שדז'יקיץ' ולא שחקן כזה או אחר הוא האקס פקטור של הירושלמים במשחק. אם דז'יקיץ' יצליח לנטרל את העוקץ המכבי (בראון את בולדוויין בע"מ) ויוביל לקצב איטי ומשחק של הגנות – לירושלים יש סיכוי.
    דז'יקיץ' נראה כמו קוסם, מתנהג כמו להטוטן ויש לו שרוולים ארוכים וכיסים שאפשר להטמין בהם יותר משפן אחד. האם הוא יעשה זאת מחר? נחיה ונראה.

  8. הייתה מחצית שנייה כיפית של משחק אגרסיבי והגנות מעולות. ברכות לירושלים ששיחקו טוב יותר והיו ראויים לניצחון.
    הסיקור מהשטח יעלה מחר או במוצ"ש. כיף לייצג את הופס

  9. תודה רבה על עמיחי
    ברכות להפועל
    מכבי שברו שיא שלילי בכל המסגרות
    של סקור
    הקודם 65 בתבוסה במדריד
    לפני כן ירדו פעם אחת מ 70 בהפסד בכוכב 69-68
    בארץ השיא השלילי ל 40 דק
    היה 73 בניצחון בהארכה 84-88 על הפועל תל אביב בגמר ווינר.
    גם ההחטאות מהקו וגם ממצבים פשוטים מוכיחים לי לפחות שיותר ממה שזה הקרדיט להפועל (שעשו את שלהם ) זהו חוסר תפקוד במכבי
    למעשה למעט אולי קולסון אף אחד לא בא לגמר .

  10. אני לא אומר את השורות הבאות בכדי להתריס
    למעשה יש לי סימפטיה גדולה להפועל סוג של פיצול אישיות
    לבשתי אדום בגמרים 96-97
    והייתי ביד אליהו וחגגתי עם גורדון
    אבל לפני כן ואחרי כן הייתי וחזרתי לעודד את מכבי
    בקיצור אני זוכר את ירושלים מאז שעלתה ליגה ושרדה ברגע האחרון בניצחון על גבת במחזור האחרון עם התעלות נהדרת של מנחם אטלס…..
    ואני קובע חד משמעית שמאז שירושלים הגיעה לפיינל פור הישראלי הראשון שלה ב עונת 1989-90
    עם אחד אמיר מוטפציץ
    זה ללא ספק הסגל החלש ביותר של ירושלים
    אף שחקן זר לא היה בנ.ב.א ואפילו לא ביורוליג
    בישראלים היו 2 שחקני קצה בלייזר ושגב
    מדובר בקבוצה בינונית מאד
    שעם מאמן אחר הייתה נאבקת על הישרדדות בליגה
    בקיצור זה גם לחיוב וגם לשלילה
    המאמן הזה הייתי מחתים אותו לנבחרת ישראל אם מתעקשים בדווקא על זר

כתיבת תגובה