רשמי מולינדיאל 2022 1# / מולי

חמישה חיסוני קורונה, ארבע שנים (וכארבעה חדשים) שלושה ראשי ממשלה, פעמיים מעבר דירה של מנחם ותספורת אחת (אולי) בכל התקופה הזאת של הקרחת שלי שכמעט מאום לא גדל בה. כל אלו (ועוד) עברו על העולם מאז שמונדיאל 2018 הכתיר את צרפת לאלופת העולם.

לוגו מונדיאל 2022 מהויקיפדיה בעברית.

אז הימים חולפים, העונות משתנות, המשתנות מתמלאות ומתרוקנות, בחמש כבר חושך אפילו כאן ובטח שבקטאר, הרשתות החברתיות מרתיחות אט אט את קלחת המונדיאל, והיום טקס פתיחה ומשחק של המארחת ובעוד כחודש תהיה לנו אלופה. מי זו תהיה? ההימורים נוטים לכיוון ברזיל, ארגנטינה וצרפת (מאתמול גם בלי כארים בנזמה), אז מה חדש? אבל כרגיל החשוב אינו רק מי תיקח את המונדיאל, אלא כל ההתרגשויות שבדרך.

"כל מסע של אלף מילין", אמר מאו דזה-דונג, "מתחיל בצעד אחד ראשון". והיום, ייערך הצעד הראשון של המונדיאל הנוכחי: משחק הפתיחה. שמתם לב, אגב, שכמעט בכל מונדיאל משחק הפתיחה לא ממש אטרקטיבי ושווה? איכשהו, גם אם המדינה המארחת היא מאריות הכדורגל, משחק הפתיחה הוא המשחק האפור ביותר שיש לה בבית, ממש כאילו רוצים שלא לערפל חלילה את הרושם מטקס הפתיחה בגלל משחק כדורגל נפלא. "בינכה כולם יצפו במשחק הזה," אומרים המארגנים לעצמם, "אז הבה ונדפוק לקהל השבוי הזה את המשחק הכי חרא שאנחנו יכולים, כי מה הם כבר יכולים לעשות? וחוץ מזה, ככה נרוויח בהמשך עוד משחק מעולה עם רייטינג…"

אז כעת, גם לפני שריקת הפתיחה של "רשמי מולינדיאל", אספר לכם שגם השנה בכוונתי להביא בפניכם התרשמויות אישיות, תחושות, אנקדוטות ושאר קילוחי מילים סביב המונדיאל.

וכרגיל, אם ישנם נושאים שתרצו שאתייחס אליהם: הנכם מוזמנים לבקשם בתגובות.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. תודה מולי!
    בינתיים קטאר מציגה רמה נמוכה של כדורגל ולא ממש מאתגרת את אקוודור. השחקן הכי טוב בקטאר הוא מפעיל הVAR שהצליח למצוא נבדל סנטימטרי בגול הראשון של אקוודור. מעניין אם צפויה לנו שערוריה כמו בדרום קוריאה שהעפילה לחצי על חשבון נבחרות ראויות ממנה או שהפעם הצדק ירים את ראשו.

  2. תהנה מולי. מי יתן והשיער שיש לך יסתמר ברגעי כדורגל מיוחדים ויצריך תספורת נוספת.
    .
    בקשר לבקשה האחרונה שלך, יש לי כמובן הצעה, וכל מי שקרא את מה שכתבתי בשבועיים האחרונים יודע מה היא – איך יראה מסי במונדיאל האחרון שלו. סתם, סתם –
    על איך המונדיאל הזה הוא השפל הגרוע ביותר של הכדורגל העולמי מאז המונדיאל הקודם. על איך לוקחים את הכדורגל מאיתנו ומוכרים אותו למרבה במחיר, לא חשוב המחיר המוסרי וזכויות האדם. על איך קטאר מתנהגת כלפי פיפ"א קצת כמו גבר מכה ומרחיקה אותם לאט לאט, הבטחה שבורה אחרי הבטחה שבורה, מנותני החסות והמקורות הכלכליים הקודמים שלה (מלבד האוהדים עצמם יש את עולם הספונסרים. לא שאני מת עליהם, באדווייזר וקוקה קולה נוראיות בעצמן, אבל קטאר מצליחה להיות גרועה ברמה משל עצמה) ומבטיחה שמשטר הספורטסוושינג יהיה היחיד שיקבע מה קורה בענף הפופולרי בעולם. על קוביר סינג בק, אחד מאלפי העובדים שנרצחו במהלך הבנייה למונדיאל אחרי שהכריחו אותו לעבוד חולה, הורידו לו משכורת יומיים על כל יום מחלה, בחום אימתני כדי שקטאר אפילו לא תעמוד בהבטחות שלה לפיפ"א, שהולכת להרוויח מיליון דולר על גבו וגב כל אחד מהעובדים שמתו, בזמן שמשפחתו קיבלה "פיצוי" עלוב של 5000 דולר וגם זה רק אחרי לחץ. על ספורטסוושינג בכללי. על הנאום העלוב והמזלזל של אינפנטינו. על ריסוק זכויות עובדים בחסות כסף גדול, כשאפילו מזכויות השחקנים המשחקים שמרוויחים להם את כל הכסף הזה לא אכפת להם כשהם דפקו מונדיאל באמצע שנה עמוסה בלי שום זמן הכנה או התאוששות.
    למשל.

    1. במילים אחרות, אמרו פה באתר שהם לא בעד חרם, אלא הבלטה של הנושאים הבעייתיים במונדיאל הזה. בינתיים לא ממש עומדים בזה. מאוד אשמח לא להיות היחיד שמתייחס לצד המאוד בעייתי.

      1. אם זה מכוון (בין היתר אליי), כל הטענה שלי היא – אתה חושב שזה מזיז למישהו אם אני אתה או רזי נחרים את המונדיאל? אם נבחרת כלשהי הייתה עושה את זה אז זה היה סיפור גדול

        1. לחלוטין לא כוון כלפייך. או כלפיי כל אחד.
          אם כבר, נגד איזה קו "רשמי", עד כמה שיש פה קו רשמי, שעד היום לפחות התעלם מהעניין הזה.
          אין לי שום טענה כלפי מי שרוצה לראות את המונדיאל ונהנה ממנו. אני אישית לא יכול, וזה מתחבר לי עם המגמה הכללית בכדורגל בשנים האחרונות וההתרחקות שלי ממנו, ואני בוחר לכתוב את הזווית האחרת. לא בא בטענות לאף אחד. כמו כל אחד, אני רק רוצה לדעת שאני לא לבד, ושגם מי שצופה מודע ותומך בהדהוד הצדדים האיומים.
          אני אפילו מסכים שאין לזה השפעה אם באופן יחידני נבחר לא לראות. וזו קצת חלק מהבעיה שאין סוג של "ארגון" אוהדים בכדורגל ואי אפשר למחות ולהתלונן בצורה רצינית ומשפיעה. הפרדה אינדיבידואלית כזו הופכת כל "מחאה" שכזו ללא אפקטיבית.

          1. לא נראה לי שמתעלמים מזה פה בכוונה, פשוט אין פה יותר מדי מקום לדיון כי כולם מסכימים שקטאר = רע, פיפא = שחיתות וכל זה (רק לא מסכימים על מה עכשיו עושים עם זה)

            1. גם עם זה אני מסכים. באופן אישי אני מרגיש שאין לי מה להוסיף בנושא מעבר למה שכתבתי בפריוויו לבית א'.

            2. בוא נסכים שלפחות צריך להגיד את זה? זה די בעייתי לתת למונדיאל לרוץ בלי לתת את הקונטרה. עד הפריוויו של תומר עכשיו, זה לא ממש היה נוכח. שוב, לא מאשים אף אחד. אין שום חובה. גם אני לא כתבתי בעצמי פוסט. אבל ניסיתי לקחת את העול עליי בתגובות. רק ציינתי שהייתי שמח אם עוד מישהו היה משתתף. הנה, תומר בא לעזרתי.

            3. מסכים, רק שזה כן נוכח בכל מקום מאתרי ספורט בארץ ועד פודקאסטים של MMA שאני מאזין להם, אז פשוט כאן יותר מתמקדים במשחקים עצמם

            4. אני כותב רק כאן, יכול להשפיע רק כאן.
              ב-MMA מתייחסים לקטאר? באמת?

            5. לא ב-main topics כמובן אבל בשאלות מהקהל (שלא דווקא קשורות ל-MMA) המלחמה באוקראינה עלתה כל הזמן והמונדיאל בקטאר עכשיו. לא שמשם אני שואב איזה תובנה יוצאת דופן אבל זו סתם דוגמה. היום לדוגמה אשתי שאלה אותי "ראית מה היה עם מאלומה בקטאר?" (לא בעיה למצוא את זה אם אתה לא יודע על מה מדובר, זה אפילו הגיע לכל מיני אתרי חדשות כמו ה-BBC "בזכות" הכתב שלנו) ובתכלס אין לה מושג בשום דבר שקשור למונדיאל.. אז הסברתי לה את הסיטואציה ומה דעתי על הראיון הזה משני הכיוונים (התקשורת והתגובה של מאלומה)

            6. מעניין. אוהב את הרעיון.
              את חברה שלי הדבר שהכי מעניין לגבי המונדיאל זה שסוף סוף אין סיכוי שהגמר יפול על יום ההולדת שלה.

            7. לא נורא, סה"כ פעם ב-4 שנים 😉

      2. (המשך) אבל כמובן שאף אחת לא בחרה לעשות את זה
        .
        אם לדוגמה זה היה עולה כסף שהולך לקטארים או שמדידה כלשהי של רייטינג הייתה מצחצחת להם את התדמית אז לא הייתי משתף פעולה עם זה (וכנראה שלי זה זה היה קל יותר מאחרים כי אני לא מכור לכדורגל ולא מוציא כסף על ספורט ובכללי שידורי טלוויזיה שעולים יותר מהמינימום)

      3. אין קו רשמי של האתר, ומה שאתה מצטט זה את העמדה האישית שלי כפי שאני הצגתי אותה בפריוויו לבית א'. מכיוון שכך, כל כותב או מגיב מוזמן להתייחס או לא להתייחס לנושא הזה כמה שהוא רוצה, ואני מאמין שהאתר מרוויח ככל שיש מגוון רחב יותר של זוויות והתייחסויות (בין אלו שמתעלמים, אלו שמחרימים וכל מי שבאמצע).

        1. שמת לב לגרשיים שמסביב למילה רשמי? ואת התוספת "עד כמה שיש רשמי לאתר"?
          אם זו העמדה האישית שלך, אתה מרגיש שעמדת בה וקידמת אותה? יש עוד זמן, שוב, לא חייב, אני לא מאשים, לא דורש, לא כלום, רק שואל.
          חוץ מזה המשפט האחרון שלך – מישהו טען אחרת? מה המטרה שלו? מה אתה מנסה להגיד?

          1. לגבי הפסקה הראשונה שלך – לא. הגבתי כאן לפני שקראתי את התגובה ההיא.
            לגבי הפסקה השנייה – כן. מכיוון שאני קורא גם את הפוסטים וגם את התגובות, אני מרגיש שביחד הם יוצרים סוג של איזון.
            לגבי המשפט האחרון שלי – הוא נועד להדגיש את מה שחשוב לי. יש לי עמדה אישית בשאלה הזאת, אבל הרבה יותר חשוב לי שיהיה מקום למגוון הדעות בנושא הזה בלי שיפוטיות מאשר שהעמדה האישית שלי היא זו שתיושם בפועל.

            1. מתי הייתה שיפוטיות? מה זה אמור להביע "מאשר שהעמדה האישית שלי היא זו שתיושם בפועל"? אתה מבין שזה או שאתה אומר משפט כללי ודי לא קשור או שזה נשמע כאילו אתה טוען לגביי דברים שלא אמרתי בכלל? בקיצור, איך מה שאמרת הוא תגובה למה שאני כתבתי?
              מצטער, התגובות לדעתי לא מייצגות את האתר, אחרת ווה ווה וויה, הדברים הזוועתיים שאנחנו תומכים בהם, דברים שאין להם מקום בשום מקום ציבורי. דברים שהם מעבר ל"שיפוטיות"… ואם התגובות כן מייצגות, אז אנחנו במצב ביש רציני.
              אז אתה טוען שאם לא הייתי כותב כלום, אתה היית כותב? כי רק אני כתבתי, והמשכתי לכתוב רק כי לא הייתה שום התייחסות בפוסטים (ששוב, וחזרתי על זה כמה פעמים כבר פה, בלי שום שיפוטיות – לא הייתה חובה. סתם חושב שאם זו העמדה האמיתית שלך ולא סתם משפט לצאת ידי חובה, הייתי מצפה לאיזה צעד כלשהו).

            2. 1. מכיוון שאני כתבתי רק חלק קטן מהפוסטים על המונדיאל (ותודה לכל מי שלקח ולוקח חלק), הפלטפורמה העיקרית שלי להרחיב מעבר לזה היא בתגובות. אם אף אחד לא היה מתייחס לזה, הייתי צריך לשאול את עצמי באיזו תדירות הייתי רוצה שיתייחסו ואיך בדיוק, מה שנחסך לי ברגע שיש כאן כמה מגיבים שמתייחסים לזה בכל פוסט.
              2. באופן טבעי, יש באתר הרבה תגובות שאני לא עומד מאחוריהן, אבל עובדה היא שיש מי שנמצא באתר בעיקר בגלל התגובות ויש מי שכבר לא נמצא באתר בעיקר בגלל התגובות. מכיוון שכך, לא להתייחס לתגובות כחלק מהאתר זה משהו שאני לא יכול להרשות לעצמי לעשות.
              3. לא קשה לזהות שהאתר (ואני בפרט) לא עומד בציפיות שלך בתחום הזה, ולכן אתה מביע ביקורת. הדבר הכי טוב שאני יכול לקבל כעורך ראשי זה ביקורת שנאמרת בצורה מכובדת, בין אם אני מקבל אותה ומיישם ובין אם לא, ולכן אני מודה לך על הביקורת הזאת. מאחר ואני היחיד שכתב משהו על התייחסות עתידית לנושא, חשוב לי שהביקורת הזאת תופנה רק אלי ולא אל הכותבים האחרים, ושכל אחד מהכותבים האחרים יעשה מה שנראה לו.

            3. אתה כנראה מפספס שלא הייתה ביקורת. כתבתי את זה כמה פעמים כאן, אז לא ברור לי איך, אבל קורה. אמרתי שהייתי שמח אם עוד מישהו יעשה משהו. זו לא ביקורת. זו לא דרישה. זו לא ציפייה. זו תקווה ולא יותר. כל דבר אחר הוא קריאה שלך של משהו שלא הכנסתי ודווקא כתבתי כמה פעמים הפוך ממנו. אשמח אם לא תכניס לי כוונות שאני אומר שוב ושוב שלא התכוונתי אליהן. אתה מתעלם ממה שאני כותב וזה די מעליב.
              אם אתה כן רוצה לשמוע ביקורת, אז אגיד ככה: אני שמח שהצלחת, לפחות חלקית, לצאת ממוד המשיבון של תאגיד גדול והתחלת לענות למה שנאמר. גם אם חלקית. אני שמח שלא כתבת לי שוב משהו בסגנון "בניגוד אלייך אני דווקא בעד מה שטוב ונגד מה שרע" אבל עדיין החלק האחרון של התגובה שלך די גנרי, לא מתחייב ולא אומר כלום ברובו. בעיקר כי, שוב – לא הייתה שום ביקורת. החלק בתגובה שלך שכן אומר משהו מסתתר תחת השפה הנייטרלית ומאשים אותי בדברים שלא עשיתי ואני שוב ושוב אומר שלא היו שם, וכאמור זה מעליב ולא מכבד.
              מתי ביקרתי כותבים אחרים? מתי אמרתי שהם לא יכולים לעשות מה שנראה להם? מה ההתנפלות הזו שלך עליי כשדברים הרבה יותר גרועים ממה שאתה טוען שעשיתי (ואני מסביר שוב ושוב שלא היה דבר) קורים פה על בסיס יומי ואתה נאלם לך?
              הייתי עדיין אומר שיש הבדל בין מה שקורה בתגובות למה שאמור לקרות בפוסטים.
              אם התגובות הן חלק מהאתר, אז אולי כדאי לעשות משהו לגביהן ולא להפקיר אותן לזוועה שמתחוללת בהן היום. אבל זה דיון ליום אחר.

  3. בס"ד
    תודה רבה מולי.
    גם לי מאד צורם, מה שקורה עם המונדיאל הזה.
    דעתי האישית שלא להוציא כסף עליו, וכמובן לא על הדברים מסביבו כמו ביגוד וכד'.
    הבעיה היא לא רק המונדיאל זו השחיתות למעלה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט