שמור את הגביע במקום בטוח / יונתן

צפון סקוטלנד, שנת 892 לספירה, האציל הקלטי מאל בריגט ניצב מוקף בטובי אנשיו. באותן שנים עוד לא הומצאו הפוליטיקלי קורקטיות, או הטאקט הבסיסי והוא כונה גם "מאל בריגט שן בולטת", בתרגום חופשי מקלטית. מן הסתם על שום שיניו הבולטות.

מאל חיכה לויקינג מהאי אורקני –  סיגורד אייסטינסון. באופן לא הוגן לחלוטין ההיסטוריה לא רשמה שום הערה שלילית לגבי המראה שלו ובמקום זאת הוא נודע כ"סיגורד האדיר". מאל וסיגורד האדיר קבעו לנהל ביניהם קרב עד מוות כשכל אחד מהם מלווה ב-40 לוחמים. הרקע לקרב היה סכסוך על אדמות צפון סקוטלנד שהלוחמים הויקינגים ניסו לכבוש מהקלטים ומאל הציע אותו כפתרון שיחסוך שפיכות דמים מיותרת. לפחות באופן יחסי.

מאל בריגט שן בולטת הבחין ב-40 הלוחמים הרכובים מתקרבים והתכונן לעימות. לקח לו זמן רב מידי להבחין בתחבולה הבוגדנית של סיגורד האדיר – על כל אחד מהסוסים רכבו שני לוחמים. סיגורד, כמו ההיסטוריה, לא האמין בהוגנות.

מסופר שמאל אמר לאנשיו שההפסד כמעט ודאי אבל על כל אחד מהם לקחת איתו לפחות עוד לוחם אחד מצוות סיגורד לפני שייפול בקרב.

לא ברור אם מאל אכן אמר זאת או עד כמה הצליחו לוחמיו במשימה, בעיקר כי בסוף הקרב סיגורד האדיר ולוחמיו הנותרים פנו לרכוב בחזרה לביתם לאחר שערפו את ראשי אויביהם ולקחו אותם איתם. הפרס הגדול,  ראשו של מאל, התנדנד על אוכפו של סיגורד. סיגורד ידע שאם אתה מנצח במשחק אז מגיע לך לקחת גביע. 

עונת 2021/2022 הסתיימה בהצלחה מהדהדת לסלטיקס ולווריירס.

הסלטיקס התחילה אותה מפורקת ונראה שהיא צריכה לשמור על מאזן חיובי. בדרך לגמר היא הצליחה לפרק לגזרים את הגלקטיקוס של הנטס, ולשרוד מאבקים מתישים מול פריק אתלטי כמו יאניס ויחידת חיסול מגובשת בדמותה של מיאמי היט. וזה היה אך סמלי ששחקן מהסלטיקס יהיה הזוכה הראשון בגביע על שם לארי בירד. ההפסד בגמר היה כואב אבל לא נראה שהדהרה קדימה של הסלטיקס תיפסק. את המחסור הבולט במנהל משחק הם פתרו במלקולם ברוגדון וגם דאנילו גאלינרי הגיע כדי לתת יותר כוח אש לקבוצה שגילתה בסדרת הגמר שאין לה מספיק מטאטאים שיורים. הסלטיקס סיימו עונה מדהימה ולקראת זו שאחריה הם נראו כמו הקונטנדרית הכי ברורה לאליפות. 

הווריירס? הם לא הסתפקו בפרס הגדול. זו הייתה האלופה הכי כועסת שהNBA ראתה מזה זמן רב. 

למעט דריימונד גרין מדובר בקבוצה של שחקנים שמצליחים לעשות רושם נחמד בסך הכל. בין אם אלה הבתים הטובים לכאורה שמהם באו סטף וקליי ובין אם הסטיגמה הקנדית שאנדרו ויגינס מעולם לא הצליח לשבור – לא מדובר בילדים הרעים של הליגה. 

ועדיין, יכול להיות שחודשים של טענות שיכולתו של תומפסון נפגעה קשות מאז הפציעה, שאלות לגבי איכותו של דריימונד גרין, פקפוק במעמדו של סטף קרי בראשמור (מי בכלל רוצה להיות בראשמור? דרום דקוטה לא מצטיירת כמקום שבו הכל קורה), ייחוס יכולות מיסטיות של תלישת פיקות ברך לג'ורדן פול ופקפוק מוחלט ביכולת סגל הקבוצה לזכות באליפות עוררו בהם סוג אחר של מנצח. סיסמת האליפות הנוכחית כבר לא הייתה Strength in numbers. היא הייתה What are they gonna say now?. הקבוצה בילתה את חגיגות האליפות בעריפת ראשי שחקנים מתחרים ופרשנים. מטאפורית כמובן, אבל נראה שסיגורד האדיר היה זורם גם עם זה. 


כשהוא עדיין מתבשם מתהילת הניצחון, סיגורד גילה שיש פעמים שבהן החיים באים ונושכים אותך באחוריים. 

או לפחות לא רחוק משם. 

יריבו, מאל בריגט לא זכה סתם כך לכינויו ובעוד ראשו מתנדנד על האוכף חתכו שיניו הבולטות בירכו של סיגורד.  

כשבוע לאחר נצחונו המחוכם, סיגורד האדיר מת בשל זיהום קשה שהתפשט מהמקום שבו חתכו שיניו של מאל.

ואם זה לא מספיק, אז יש גם ריבית נשך – כיום איי אורקני הם חלק מסקוטלנד, אותה סיגורד ניסה לכבוש. 

שמור את הגביע במקום בטוח.

שבוע לפני פתיחת העונה, נראה גם שהעניינים בשביל הסלטיקס והווריירס לא הולכים חלק כפי שהם תכננו. 

הסנטר הנהדר של הסלטיקס, רוברט ויליאמס, שיכולתיו ובריאותו נמתחו עד תום בפלייאוף ייעדר למספר שבועות בתחילת העונה בשל ניתוח בברכו. מאמן הקבוצה שחולל בה פלאים הושעה לכל העונה בשל פרשה שאולי מסתכמת ברומן שניהל עם עובדת בקבוצה ואולי בהרבה יותר. מעבר להשעיה אופן הניהול של הפרשה היה תמוה. הסלטיקס לא טרחו לספק מידע לגבי כלל הפרטים ומה היה כה חמור בעצם ניהול הרומן שגם הקבוצה ידעה על קיומו. המידע החלקי שסופק גרם לבריוני רשת להטריד בערך כל אישה שעובדת בשביל הקבוצה כי אולי היא בת-לילית שהדיחה את יודוקה מתפקידו. לא דרך טובה לשמור על לכידות שורות בכל דרגי הקבוצה. 

לזה אפשר להוסיף את הפציעה של גאלינרי וממועמדת מובילה הקבוצה הפכה לקבוצה סבירה במזרח המתחזק. הסלטיקס אולי קרויים על שם הקלטים – אבל את השיעור של מאל הם למדו על בשרם.

הווריירס? גם אותם ההצלחה נשכה. ובלי לרחם. עוד מתחילת הפגרה הם חוו גל עזיבות. שחקנים שנחשבו לאנדרייטד, כמו גארי פייטון 2 היו על גג העולם ויכלו לבקש חוזה חדש. גם בין השחקנים שהיו כבולים לעוד עונות בחוזה התחיל שיח על שכר גבוה יותר. קליי תומפסון לא שיחק בקיץ, כנראה שהחזרה גבתה ממנו הרבה מנטאלית ואולי זו החלטה נכונה – אבל הוא לא יהיה מוכן לתחילת העונה. והכעס שהצטבר? אצל הרבה מהאלופים רוב הכעס התפרץ אחרי הזכיה באליפות. אצל גרין, זה שתמיד כועס, התפרץ הכעס הזה (או כל כעס אחר) בצורה המכוערת ביותר במכה לג'ורדן פול. 

רגע לפני פתיחת העונה, שתי קבוצות שהגיעו לגמר בזכות הרבה לכידות ועבודה משותפת נראות מנוערות דווקא במקום שבו הן צריכות להיות חזקות. מעמדו של מי שאמור להיות המנהיג על המגרש בווריירס נשחק בצורה אנושה. 

לחלוטין בגלל מעשה ידיו.

ההדחה של יודוקה, כמו האגרוף של גרין ייזכרו עוד הרבה זמן בליגה. בגודלן סטייט יעידו שתקריות כאלו לא נשכחות. החל מסיפור האגרוף שהמאמן סטיב קר חטף מג'ורדן בימיו ודרך סיפורי לטרל ספריוול. גם הסיפור של סיגורד ובריגטה נשאר איתנו, למרות שלכו תסמכו על האמינות של כתבי ויקינגים. 

אם אחת הקבוצות תתרסק העונה האירוע ייתעצם עוד יותר אבל נכון לרגע זה לשתי הקבוצות יש את כל העונה הרגילה ללכד מחדש את השורות ומספיק כשרון כדי להגיע שוב רחוק בפלייאוף. עכשיו נשאר רק לראות עד כמה סערות הפגרה ישפיעו. 

ומה אנחנו יכולים ללמוד מהסיפורים של הווריירס והסלטיקס? ומאלה של סיגורד ומאל?

אולי שכדאי לדעת איך להתנהל אחרי ניצחונות גדולים ולראות שהם לא משבשים את היכולת שלך להתכונן לסיבוב הבא. ואם בכל זאת החלטת לעשות שטויות אז לפחות אל תיקח גביע שלא עבר יישור שיניים ולא הקפיד על הגיינת פה. ואם נכשלת בהכל אז עדיף לחיות בעולם שיש בו אנטיביוטיקה.  

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. הסיפור ההיסטורי מצוין (ידועים הרבה סיפורים דווקא על הסקוטים שבגדו אחד בשני על ימין ועל שמאל).
    דווקא האנלוגיה היא שהסלטיקס הם מאל – הם גם הפסידו בגמר וגם חטפו בפגרה.
    .
    לעצם העניין, שתי הקבוצות יתאוששו ויהיו טובות מאוד ככל שהעונה תתקדם.

    1. כמאמר המשורר אב הבית ווילי –
      They're natural enemies … just like Englishmen and Scots, Welshmen and Scots. Or Japanese and Scots. Or, Scots and Scots. Damn Scots, they ruined Scotland!

  2. פשוט מעולה.
    הסלטיקס ניסו לפתור את הבעיות שהיו להם בפלייאוף, הביאו רכז ועוד קלעי והיו בטוחים שהכל נסגר …
    ואז נכנסו לדיוני טרייד על בראון, גלינארי נפצע, ואז הפרשה והטיפול הכושל שלהם והם שוב בבלאגן.

  3. תודה, קריאה מהנה.
    גם הסלטיקס וגם הווריירס איבדו המון מהיוקרה וההערכה שהייתה אליהם כתוצאה מדרך טיפולם בפרשות.
    השחקנים בסלטיקס נראים כיתומים שאביהם נלקח מהם, והם לא יודעים מדוע.
    בגולדן יידע כל שחקן שה-win חשוב יותר מכל ערך אחר, יש דרג ויש זרג, ושלקרוא למישהו ביץ' זה יותר חמור מלהכניס לו אגרוף בפרצוף.
    במיוחד אם הוא במעמד גבוה ממך.
    האירגון לא שומר עליך ותצטרך לנשוך את השפה, ליישר קו ולשחק עם שחקן ותיק ובעל מעמד שהיכה אותך, אם אתה רוצה לקבל את החוזה שמגיע לך.

    1. הם לא נראים לי כמו יתומים. הם מכירים מצויין ומעריכים מאד את מוז והוא מכיר את כולם מעולה וגם את התרגילים של הסלטיקס.
      לטעמי הסלטיקס יתחילו את העונה מהיכן שסיימו. הם עדיין אחת מ 4 קונטיינדריות שלי לאליפות בהינתן בריאות.
      אגב, לא אתפלא אם גלו יחזור בחצי השני של העונה אבל אני לא בונה עליו בפלייאוף כי הגנה לא תהיה לו.

        1. כל עוד דה שוט לא על העגלה שלי אני נושם לרווחה.
          בינתיים הוא בצנטרישוט עם אבו פופי מבריקים את המכשיר לקראת העונה החדשה.

            1. החום הזה, זה לא נפט….

  4. סיפור מעולה.
    פחות קשור לתמה, אבל שווה לציין שסיגורד זכה לשלוט באורקני אחרי שאח שלו, שם אפילו מסובך יותר מסיגורד, כבש כל כך הרבה שטחים עבור המלך החדש של נורבגיה שהמלך הבין שלשלוח בקבוק יין ומכתב תודה לא יספיקו, ונתן לו במתנה את האי שבו הבן של הלוחם המהולל נהרג בקרב מול פיראטים. הלוחם לא ממש רצה לבלות במקום שהבן שלו נהרג והעניק את האיים לאח שלו. מה שמראה שויקינגים עשו יותר דברים אדירים בשבת עצלנית משאנחנו נעשה באלף שנה.
    לפחות הלוחמים והקלטים, בניגוד ללוחמים הקלטיים, עוד יכולים להציל את עצמם. יהיה מעניין. מקווה שברמת סאגה.

    1. כל הסיפור עם האיים האלה הזוי. מעתיק מויקיפדיה:
      בשנת 1468 היו איי אורקני ושטלנד בשליטת כריסטיאן הראשון, מלך דנמרק, אשר היה גם מלך נורווגיה. כריסטיאן העניק את האיים כנדוניה לג'יימס השלישי, מלך סקוטלנד, בעת נישואיו למרגרט, בתו של כריסטיאן. האיים למעשה מושכנו בתמורה ל-50,000 גילדרים (והדבר בוצע בלא הסכמת מועצת המדינה הנורווגית). החוזה כלל סעיף שאיפשר למלכים הנורווגים לפדות את המשכון תמורת סכום קבוע של 210 ק"ג זהב. ניסיונות במהלך המאה ה-17 והמאה ה-18 לפדות את המשכון לא נענו על ידי השלטונות הבריטיים.
      .
      הבריטים התמזגו עם הסקוטים ועשו גוסטינג לנורווגים.
      🙂

  5. אודוקה היה גורם מאד משבעותי בפריחה של הסלטיקס בשנה שעברה. הוא היה קשוח ודרש מהם מחויבות דומה. לקח לו קצת זמן ואז זה הצליח. אבל המחיר היה גבוה. הברך של וויליאס נפגעה מהעובדה ששיחק כשהיה צריך לנוח והשתן עלה לאודוקה למח.
    .
    בג"ס הסיפר אחר. למעשה, לולא ההדלפה גרין היה אמור לחזור להתאמן אחרי יומיים (כך אמר קר אחרי הפרסום הראשוני). רק הפרסום העלה את רף דיבורי המשבר בקרב אנשי ג"ס. הארוע עצמו לא השתנה, אולי היו כמה אנשים שלא ראו בדיוק מה קרה והצפיה בסרטון חידשה להם, אבל מיירס וכנראה קר היו מאד קרובים. האם כל הדיבורים על לזכות מחדש באמון וכו הם מס שפתיים לתקשורת ולאוהדים כדי שלא יציקו להנהלה? בסופו של דבר גרין חוזר אחרי שבוע וישחק במשחק האימון האחרון ובעיקר במשחק מול הלייקרס שאינו רק טקס חלוקת הטבעות אלא גם משחק שג"ס אוהבים לנצח.
    .
    נ.ב גרין אמר ואחרים אישרו שיש דברים בעיתיים בעולמו בזמן האחרון שזה בדרך כלל אומר בעיות עם בת הזוג (רק נישאו), ילדים או הפסד כספי ניכר (שוק ההון יורד וכו). ג"ס בענין הזה, כרגיל, בונקר.

  6. כמה אהבתי את הסיפור, והקשר לווריורס ולןסלטיקס. יונתן, אני מת לקרו אותך! מאל בריגט שן בולטת…איזה סיפור!!! מסקוטלנד הקטנה יוצאים סיפורים מדהימים.

  7. בס"ד
    תודה רבה.
    לדעתי הענין בלוחמים ישכח.
    לגבי בוסטון, הם עדיין חזקים מאד, השאלה איך ישתלב המאמן החדש.

  8. לא חשוב שג"ס יינזקו יותר מדי מהסיפור הזה. הם רגילים לשטויות של גרין כבר הרבה שנים.
    השאלה בבוסטון היא מנטלית, הסיפור עם אודוקה הזוי לגמרי ורב הנסתר על הגלוי. לדעתי סיפפור לא פחות משמעותי זה נסיונות הטרייד עם הנטס על KD ושם קבור חתיכת חמור כשהם ניסו לשלוח את בראון ושאר ירקות תמורת KD- טמטום מוחלט בעיני.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט