אירועי דיומא – 17.07.2022 – אופניים ואתלטיקה

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא image-111-2.png

אופניים / דוד "פאקו" סעדה

הטור דה פראנס – קטע 15

קטע 14 של אתמול היה קטע מעבר נוסף עם מספר טיפוסים מהרמה הבינונית לאורכו, וטיפוס קצר ותלול עד מאד בסיומו. לאחר שעה כאוטית למדי, בה ראינו התקפה נואשת של פוגאצ'אר כבר בטיפוס הראשון (אך היא נסגרה ע"י וינגגארד), נוצרה קבוצת בריחה ענקית עם הרבה שמות ידועים – אורן, בטיול, מתיוס, גשקה, קאמנה, סאנצ'ז, פאולס, מולמה וגם שלושה רוכבים מ-IPT, ניילנדס, וודס ופוגלסאנג. הדבוקה נתנה לבריחה חבל ארוך מאד, שהגיע לכדי 14 דקות. כ-50 ק"מ לסיום, ראינו התקפה של מייקל מתיוס, שזמן קצר אחריה הצטרפו אליו אנדרס קרון, פליקס גרוסשארטנר ולואיס ליאון סאנצ'ז. הרביעייה (שאח"כ הפכה לשלישייה בעקבות תקר של קרון) עבדה יפה בחזית, והצליחה לשמור על פער קבוע של כחצי דקה מהרודפים אחריה. בטיפוס התלול והמסיים לעיירה מנד, מתיוס שוב לחץ על הדוושה ונפטר מחבריו לחזית. היחיד שהצליח להדביקו היה אלברטו בטיול שהגיע מאחור, ולרגע אף הצליח לעקוף את האוסטרלי. אך מתיוס היה זה שצחק אחרון, כשהצליח לשמור על קשר עין עם בטיול, לעקוף אותו לפני הפסגה, ולחצות ראשון את הקו לפניו ולפני תיבו פינו שהגיע מאחור. "בלינג" היה במשך שנים אחד הקלאסיקנים\מאיצים הטובים בענף, עם שלל נצחונות ברמות הגבוהות ביותר, כולל בכל שלושת הגראנד טורים, והשנה חזר לכושר טוב לאחר שנתיים שחונות. בחזרה לקטע, דבוקת ה-GC כאמור הגיעה זמן רב אחרי הבריחה. לפני הטיפוס המסיים, פוגאצ'אר ניסה שוב לקחת זמן על וינגגארד, מה שהותיר מאחור חברי GC אחרים כבארדה, גודו ותומאס, אך וינגו כרגיל לא התרגש מהניסיונות הנואשים של פוג, וחצה את הקו יחד איתו לבסוף. כך שבסיום הקטע לא ראינו שינויים רבים מדי ב-GC (מלבד ההשתחלות לעשירייה הראשונה של לואי מנצ'יז, שהיה בבריחה), ו-וינגגארד ממשיך להוביל במירוץ, כשאחריו פוגאצ'אר (2:22+), תומאס (2:43+), בארדה (3:01+), ייטס (4:06+), קינטאנה (4:15+), מנצ'יז וגודו (4:24+), פידקוק (8:49+) ומאס (9:52+).

קטע 15, האחרון לפני יום המנוחה השלישי של הטור, מסתיים בעיירה קרקאסון בעלת היסטוריית ימי הביניים. הקטע הוא גבעי לכל אורכו, עד ל-12 ק"מ האחרונים שלו, שהם שטוחים. התוואי הגבעי אמור להתאים לקבוצת בריחה, אך הסיום השטוח, יחד עם מיעוט הקטעים השטוחים בטור, צפוי להביא את קבוצות המאיצים לתת את הטון בדבוקה. בהנחה שהאחרונות יצליחו בכך, נראה על הקו מאבק בין מאיצים כואן ארט, פדרסן, פיליפסן, יואן, גרונוויגן, ואן פופל, דאינזה וקריסטוף. שידור ביורוספורט 1 ב-13:50.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא tour-de-france-2022-stage-2-profile-e749fe2429.jpg

אתלטיקה / אלכס דוקורסקי

אליפות העולם – יוג'ין

שלוש אתלטיות נטלו חלק אמש ולפנות בוקר בתחרויות. חנה מיננקו קפצה משולשת ל-14.11 מטר ואדווה כהן קבעה תוצאה של 9:44.74 בריצה ל-3000 מכשולים. דיאנה וייסמן, שאובחנה בקורונה עם הגעתה לארה"ב, קבעה 11.29 במוקדמות מאה המטר וסיימה חמישית במקצה, שניצחה בו איליין תומפסון-הרה הג'מייקנית. שלושתן לא העפילו לשלב הבא וכעת יתרכזו בהכנות לאליפות אירופה בחודש הבא במינכן.

לטסינבט גידיי האתיופית, שיאנית העולם ב-10,000, זכתה בזהב במקצוע. הדבוקה המובילה רצה בסיבוב האחרון ב-60 שניות והקילומטר העשירי נמשך 2:44.99, קצב מהיר ביותר. הריצה היתה צמודה וגידיי, שקבעה 30:09.94, הקדימה בספרינט אך במעט את הלן אובירי ומרגרט צ'לימו קיפקמבוי הקנייתיות, שסיימו עם הכסף והארד, בהתאמה. האלופה האולימפית ואלופת העולם, סיפאן חסן מהולנד, שעבורה היה זה הזינוק הראשון השנה, נאבקה אף היא על המדליות, אך הפעם מהירותה לא הספיקה לה לסיים על הפודיום והיא הגיעה רביעית.

יידוי הפטיש לגברים עמד בסימן ההצטיינות הפולנית. יידוי של 81.98 מטר הביא לפבל פיידאק את הזהב החמישי הרצוף באליפויות העולם. בן ארצו והאלוף האולימפי, וייצ'ך נוביצקי, סיים שני ואייוינד הנריקסן הנורבגי זכה בארד. התחרות היתה ברמה מאוד גבוהה, כשחמשת הראשונים יידו מעבר לשמונים מטר.

ארבעה אצנים מארה"ב העפילו לגמר ושלושה מהם סיימו על הפודיום. פרד קרלי, שמצטיין גם ב-400, הוא אלוף העולם החדש לאחר שקבע 9.86 שניות. אחריו הגיעו מרווין ברייסי וטרייוון ברומל, שסיימו שניהם עם 9.88, בסדר זה, בהתאמה.

מרתון הגברים יוזנק בשעה 16:15, שעון ישראל, בהשתתפות שלושה רצים ישראלים: מארו טפרי, השיאן הלאומי (ש.א של 2:06:58), היימרו עלמיה (2:07:45) ומוגס טסמה (2:11:10), שחזר לכושרו הטוב לאחר שנאבק בפציעות. קשה להצביע על מועמדים ברורים, בהיעדר קיפצ'וגה, אך נציין מספר רצים בכירים בכל זאת: עבדי נגאייה מהולנד (סגן האלוף האולימפי), עבדי באשיר הבלגי (ארד בטוקיו), רביעייה אתיופית שכוללת את מוסינט גירמה, לליסה דסיסה, טמיראט טולה וסייפו טורה. בנוסף, יקחו חלק במירוץ שני קנייתים מעולים: ג'ופריי קומוורור וברנבאס קיפטום.

גמר 10,000 לגברים יתחיל בשעה 23:00 ויכלול, בין השאר, את האלוף האולימפי, סלמון ברגה האתיופי, ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה, שיאן העולם והאלוף האולימפי בחצי המרחק, בן ארצו, ג'ייקוב קיפלימו, שזכה בארד בטוקיו ורצים מעולים נוספים שירדו מ-27 דקות כמו מוחמד אחמד מקנדה וגרנט פישר מארה"ב.

הבוקר תיפתח גם תחרות קרב ה-7 לנשים, שתתפרש, כידוע, על פני יומיים. האלופה האולימפית הכפולה, נפיסאתו תיאם הבלגית, תשתתף בתחרות לצד אלופת העולם, קתרין ג'ונסון-תומפסון הבריטית. מועמדות נוספות למדליות הן נור וידסט הבלגית ושכנתה לשפלה, אנוק ווטר מהולנד.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 90 תגובות

  1. תודה כרגיל.
    לא הייתי מגדיר את ההקתפה המוקדמת של פוג כנואשת אלא דווקא כנועזת ובעיקר מאוד מחוץ לקופסה.
    רק תארו לעצמך איך השלב היה נראה אם יונאס היה קצת פחות חד בתגובה ולא היה סוגר בעצמו (!!! יומבו, מינוס נקודה..). היינו מקבלים קבוצת בריחה גדולה וסופר חזקה, עם פוג בתוכה ויומבו מאחורה נידונים למרדף מתיש.
    לא יודע אם זה היה מחזיק, אבל איזה זיקוקים…
    *
    קווין סימונס, האמריקאי מקב' טרק – איזה טור נפלא יש לו.
    ככל הידוע לי זה הטור הראשון שלו, ושמעתי את השדרים אומרים שהוא הרוכב הכי צעיר שם. לא מפסיק לתקוף, להיות בבריחה, עובד יפה. תענוג!
    *
    ללואיס מיינטיס Meintjes היה יום מדהים. נכנס לבריחה ובסוף היום מצא עצמו מקום 7 כללי!
    *
    העליה האחרונה היתה צבועה כולה צהוב. מסוג הדברים שבשבילם רואים שידור חי.
    *
    באמת חבל שוודס לא הצליח יותר, בעקרון זה בהחלט סיום תפור למידותיו.
    *
    היום שלב תרדמתי משהו, אבל לפני יום מנוחה מישהו עוד יכול להחליט להפתיע וללכת all out.

    1. זאת הייתה התקפה קונטאדורית לחלוטין. די חסרת סיכוי (בטח איפה שהיא נעשתה), אבל בדיוק הסיבה שאנחנו אוהבים את פוג. יומבו בהחלט פישלו כאן.
      וודסי עדיין מרגיש את הפציעה מהתאונה המוקדמת. אחרת יעקב היה עובד בשבילו ולא להיפך. די חבל.

    2. אני חייב לומר מילה נוספת על אליפות העולם בא"ק הזאת באורגון: היא מזכירה יותר אליפות שכונתית. אין במת מנצחים ואין נגינת המנונים. אחרי כל מקצה גמר רצים כל מיני אנשים עם מדליות, מחפשים את המנצח ואז נותנים לו מדליית זהב ביד כאילו הייתה איזו חפיסת שוקולד. התקווה היא שהם לא טועים ולא נותנים למשהו שסיים מקום 7 מדליית ארד. ממש תצוגה עלובה לאלופי עולם וסגניטהם. ממש, אבל ממש אליפות השכונות.

  2. תודה רבה
    דוד
    להערכתך מתי הימים בהם הטור יוכרע בהם נוכל לראות את פוג חוזר להוביל.
    ואגב לאור הנסיבות וחולשת הקבוצה האם אתה עדיין רואה בו כפייבוריט לחולצה הצהובה בסיום הטור ?
    שאלתי את דוד אבל כולכם תרגישו חופשי לענות ….

    1. יש למעשה את ימים שלישי ורביעי עם הטיפוסים בפירנאים, שבהם פוג יכול לשנות את העניינים. יש גם את הנג"ש בשבת, שבו אם יצליח לצמצם את הפער מוינגו או לעלות ליתרון, אז הוא פייבוריט קל (לא כבד – וינגו שען מצויין). פוג ממש לא פייבוריט לקחת את המירוץ. הפער של וינגו ממנו הוא כמעט שתי דקות וחצי, וכפי שהעניינים נראים עכשיו הוא לא מצליח לקחת כלום מוינגו.

    2. מחר (שני) יום מנוחה.
      שלישי-חמישי יש 3 ימי הרים גבוהים. בשלישי סביר שלא תהיה דרמה כי הפסגה האחרונה היא 21 ק"מ לסיום – כלומר הרבה זמן לפצות על פערים מהטיפוס.
      רביעי סטייג' קשוח, עם 4 פסגות אם כי ללא דירוג HC. הסיום בהר חביב על המארגנים, peyragudes.
      חמישי הכי קשוח, עם קול ד'אוביסק, סיום בהאוטוקאם ובכלל פרופיל שיני מסור.
      *
      בשישי יום שטוח, שבו כולם ילקקו את הפצעים מהימים האחרונים וינסו להשאיר כמה שיותר טיפות אנרגיה לנג"ש של שבת – 40.7 ק"מ שטוחים (אולי אפילו מגמונת ירידה) שאמורים לפעול לטובת יצרני הוואטים הגדולים.
      כמובן שפוג/יונאס/תומאס ושות' יתנו הכל. שלושתם שענים ברמה הגבוהה ביותר ורק תרחיש קיצון יקזז יותר מחצי דקה.
      *
      נמשכת גם השנה המגמה של קילומטרז' קצר יותר, בעיקר מאילוצים מסחריים. זה משליך הרבה על הטקטיקה, כי ברגע שיש התפוצצות חייבים להגיב מפני שלא יהיה זמן לתקן אח"כ.
      *
      אז לשאלתך – בעיקר רביעי וחמישי, וכמובן הנג"ש בשבת.

  3. אלכס תודה רבה
    האמת היא שבקושי הייתי בעניינים
    לגבי האליפות המחתרתית משהו
    מעניין שהיא הראשונה אי פעם בארה"ב.
    אתמול היה יום מעניין
    הפולני זכה באליפות 5 ברצף באתלטיקה
    אם איני טועה אז למעט בובקה קופץ המוט האגדי שלקח 6 אליפויית עולם ברצף אף אחד לא לקח 5 רצוף מקסימום 4
    אגב בובקה אחז בתואר אלוף עולם 16 שנה
    שכן בתחילה אליפות העולם הייתה אחת ל 4 שנים
    והוא זכה ב 83 ואז ב 87 ואז 91
    לפני שהאליפות התקיימה כל שנתיים
    אח"כ זכה ב 93 ואז 95 ו 97
    כך שהיה בפועל אלוף עולם 16 שנה מרגע הזכייה ב 83 עד שנערכה אליפות 99

    גם ה 10000 נשים ו 100 היו מרתקים

      1. שמעתי הערות ציניות על זה שהוא היה רמאי מדופלם – כל פעם הוא שיפר רק בס"מ אחד למרות שהיה יכול לשפר ב-5 ס"מ הרבה לפני כן.
        בשביל לקבל את הפרסים בתחרויות
        🙂

        1. כך נהוג לעשות. ילנה איסינבייבה פעלה בצורה דומה וגם דופלנטיס קופץ כך כיום.
          כאשר בובקה עלה לגדולה, בשליש השני של שנות השמונים, ברית המועצות כבר לקחה פחות מרווחי הספורטאים ולבובקה היתה סיבה להעלות את הרף בס"מ בודד, כל פעם.

    1. היה גאון דרך אגב שבירת השיא בסנטימטר גרם לכולם להרוויח מזה, למארגני התחרות שרצו לראות שיא נשבר אצלם ועזר בגיוס קהל וחסויות, לקהל שבא לצפות בשיא עולם חדש, וכמובן לו שקיבל תגמול כספי על השבירת שיא. כולם הרוויחו מזה

        1. לא מדויק
          הקהל דווקא היה בסוד
          האח שלו טען שבאימונים הוא עושה 6.20
          ואני חושב שבדיעבד הוא היה מחזיק עד היום בשיא העולם אם הייתה דרך למדוד אותו כמו ברוחק /משולשת

  4. תודה פקו ואלכס.
    עושה רושם שפוגאצ'ר קצת בצרות, נראה אם הוא יצליח לצאת מזה. טוב לענף שאין בו לאנס ארמסטרונג כזה. כבוד לפרומי שהצליח לחזור לפודיום שלשום.
    .
    בגזרה הישראלית באליפות העולם ישנה אכזבה בינתיים. חבל על וייסמן שנפגעה בגלל הקורונה.
    לא עקבתי כמעט עד עכשיו, מקווה שאוכל לראות יותר בלייב. חבל שהתחרות לא מתרחשת באירופה.
    הפתיע אותי הכישלון של סיפאן חסן, מה קרה לה, היא שבה מפציעה?
    10,000 גברים יהיה בשעה סבירה, לא לפספס.

    1. חסן לא השתתפה בתחרויות העונה ולכן כושרה התחרותי נפגע, כפי הנראה. היא הסתמכה על מהירותה העדיפה, לעומת יתר הרצות. יתרה מכך, יש לה יכולת יוצאת מן הכלל מבחינת הסבולת-מהירות. דוגמא לכך היא ה-3:59 דקות שבהן עברה את 1500 המטר האחרונים בתוך ריצת ה-10,000 באליפות העולם לפני שלוש שנים. גם אמש, למרות היעדר הכושר התחרותי, היא היתה קרובה מאוד לשלוש הראשונות, אך לא יכלה להן, בסופו של דבר. מעניין יהיה לראותה במוקדמות ה-5000 ובגמר.

        1. גם ייתכן כמובן. ימים יגידו. חושב שהיא יכולה עדיין לשחזר, אם לא למעלה מכך, את הישגיה מהמשחקים האולימפיים ומאליפות העולם. טווח ההצטיינות שלה רחב מאוד ונע משמונה מאות מטר ועד חצי מרתון.

    1. נכון, הוא די יוצא דופן, בעיקר ברמות הללו – הגבוהות ביותר שיכולות להיות. מרכיבי הכושר נבדלים בין שני המרחקים, כשהריצה הארוכה יותר דורשת הרבה יותר סבולת-מהירות. בולט הצטיין כנער בריצה למאתיים וירד מ-21 שניות בגיל מאוד צעיר (16). שיאו האישי ב-400 הוא 45.28, שנקבע כשהיה בן 21. כאשר היה כבר שיאן העולם במאה ומאתיים, הוא ניסה לרוץ שוב ולא שיפר. חושב שהוא מעולם לא התכוון לעבור ל-400 והדיבורים על כך (כמו גם על מעבר אפשרי לקפיצה לרוחק) היו כל מני שמועות מהתקשורת.

        1. כמעט ולא זכור לי. וייד ואן נייקרק, שיאן העולם ב-400, למשל, ירד גם מעשרים שניות ב-200 ומעשר במאה, אך לא התחרה במרחק הקצר באירועים הגדולים.
          נדירה למדי אפילו ההצטיינות ב-400 ובמאתיים. מייקל ג'ונסון הוא היחיד שזכה בזהב בשני המרחקים הללו במשחקים האולימפיים (1996) והוא, אגב, מעולם לא ירד מעשר שניות במאה.

          1. ראיתי הכל אתמול בא"ק ואני מתכונן לראות הכל היום.האם קרלי גם ב-400? כמובן שהכל תלוי בלוח הזמנים. בכל ריצה הוא מפגר ולפתע בעשרת הצעדים האחארונים כאילו כופו מעלה מהלך והוא הופך פיגור של מטר לנצחון של חצי מטר. מעניין אם היה מישהו אי פעם בתחרות בסדר גודל של אולימפיאדה או אליפות עולם לרוץ גם 100 וגם 400

            1. מה שקצת מבאס הוא הקהל. נראה כמו בתחרות א"ק של אורגון נגד UCLA. נראה איצטדיון מלא אבל כשאתה בוחן, חצי מהמושבים פנויים. זה כי האליפות צתקיימת בעיר שדה אוניברסיטאית.

  5. הנוכחות של ון ארט משנה את כל הדינמיקה של הבריוחת במירוץ. שוב אנחנו רואים שבגלל הייציאה שלו קדימה אף אחד לא רוצה להצטרף וקיבלנו רק את הונוריי ופוליט איתו.

    1. דוגמא מצויינת לחוקים הבלתי כתובים של הדבוקה. כקבוצה הכוללת את החולצה הצהובה הם אמורים להוביל את הדבוקה, אך לא כשיש רוכב שלהם בבריחה.

  6. אוקיי אור שאלת על מכות?
    אז קרוזוויק נאלץ לנטוש גם הוא ועכשיו יש "שוויון" בין יומבו ל-UAE.
    מעבר לזה הקולב היה הדומסטיק העיקרי בהרים עד עכשיו. עכשיו הכל נופל על קוס – ופוג יריח דם.

  7. בינתיים הטרקים מחסלים ספרינטר אחר ספרינטר לטובת עוד אחד של פדרסן. פיליפסן מחזיק מעמד בינתיים (גם ואן ארט כמובן, אבל השאלה כמה המאמץ היום לקח ממנו).

            1. נשמע לא כזה משמעותי..

            2. זה לא רק – אבל כבר פאקו הסביר יפה את חוסר ההגיון בחלוקת הנקודות -בוא נגיד שרק על המירוצים המקומיים הם הפסידו איזה 1000 נקודות וזה עושה את כל ההבדל בין אמצע הדרך לקרב על הירידה.

            3. לא כתבתי על זה, אבל יש לזה משמעות גם בדירוגים של רוכבים באליפות העולם. יש מלא נבחרות מארצות שבכלל לא רואים בפלוטון, אבל הרוכבים שלהם משתתפים בכל מירוצים שכוחי אל, שעדיין נותנים נקודות. בגלל זה רואים נבחרות כמו אירן באליפות העולם אבל אותנו לא.

  8. תודה אלכס. ראיתי הכל אתמול בא"ק ואני מתכונן לראות הכל היום.האם קרלי גם ב-400? כמובן שהכל תלןי בלוח הזמנים. בכל ריצה הוא מפגר ולפתע בעשרת הצעדים האחארונים כאילו כופו מעלה מהלך והוא הופך פיגור של מטר לנצחון של חמי מטר.

  9. טמירט טולה האתיופי ניצח במרתון עם שיא אליפות של 2:05:36. מארו טפרי רץ נהדר, אף על פי שנפל במחצית הדרך, קבע 2:07:59 והגיע במקום האחד עשר.
    מוגס טסמה סיים בתוצאה של 2:11:36 (מקום 25) ואיימרו עלמיה הגיע אחרי 2:17:06 (מקום 48).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט