המילון הטקטי (1) – הגנת פיק&רול/ עומר אריאן

עומר אריאן בן 17 וחצי וגר במודיעין. אוהב לכתוב, לדבר, לשמוע ולראות כדורסל מכל רחבי הגלובוס. אוהד הפועל ירושלים בארץ ואת גרג פופוביץ' ב-NBA.

בחלק הראשון של המילון נתמקד באחד מהצדדים החשובים והקריטיים ביותר של כל קבוצת כדורסל – הגנת הפיק&רול. מרגע עלייתו של טרנד הפיק&רול התפתחו סוגי הגנות שונות, מגוונות ומתוחכמות. היום – נמנה כמה סוגי הגנות, נקרא להן בשמן ונסביר קצת על היתרונות והחסרונות של כל אחת. יאללה, מתחילים.

דרופ:

הסוג הראשון בעזרתו אפשר לשמור על הפיק&רול הוא הגנת הדרופ (Drop). בקצרה, אם יש באמתחתך גבוה כבד ואיטי שאתה מעוניין להסתיר בתוך הצבע ולא לתת לו לשמור על נמוכים ממנו – תשמור דרופ.
אם אתה מרגיש לא מאויים מהקליעה משלוש של זוג משתתפי הפיק&רול – תשמור דרופ. אז מה זה בעצם הדרופ? כשמתקיים הפיק&רול, הגבוה בהגנה לוקח כמה צעדים אחורה, נשאר בתוך הצבע, ומוכן לטפל גם בגארד החודר וגם בגבוה המתגלגל. הגארד השומר בינתיים, עובר מעל החסימה ומנסה לחסל את האיום במהרה. ככה, בהיעדר קליעה של הגארד היריב – הסתרה נהדרת של הגבוה בצבע. ממש כמו כאן:

וכמו כל דבר בחיים, הכל עניין של איזון. אם אתה קצת (ממש קצת) יותר בטוח ביכולות האתלטיות של הגבוה שלך, או שמא אתה קצת (ממש קצת) חושש יותר מהקליעה של הקבוצה היריבה – High Drop הוא הפתרון בשבילך. עדיין דרופ, עדיין סנטר קרוב לצבע – רק קצת יותר גבוה ועם חיפוי מהגבוה השני. כמו פה:

ICE/PUSH/SIDE:

הטיפול הבא הוא טיפול בשם ICE (או push, או side ועוד מיני שמות וכינויים שהוענקו לטיפול הזה). בקצרה, המטרה היא לצמצם את מרחב הפעולה של הגארד היריב בכך שנמנע ממנו להשתמש בחסימה של הגבוה וליצור יתרון. איך? באמצעות דחיפה שלו לאזור הסייד ליין הצפוף והמורכב. פחות מרחב, פחות סכנה.
ומתי נשתמש באותו ICE? לרוב כאשר הפיק&רול יתרחש ליד הסייד-ליין ובקרבת צד המגרש. אז, נרצה לכלוא את הרכז היריב להסתבך עם עצמו ונדחוף אותו לסייד ליין שמהווה שומר שישי. כך, לא נצטרך להסתבך עם טיפולים שונים ומגוונים (כמובן על חשבון הענקת נתיב חדירה חופשי). ממש, אבל ממש כמו כאן:

UNDER:

ואם בטיפולים נסוגים ומכילים שמטרתם הוא לצמצם את פעולת ההגנה עם מינימום נזק מההתקפה עסקינן, אז להלן עוד אחד כזה. ה-אנדר (Under) נועד כדי להתמודד עם גארדים שלא מאיימים עם הקליעה שלהם, אבל בשונה מהגנת הדרופ, יש חשש סביר שיתקיפו את הגבוה שבצבע עם הרגליים שלהם באמצעות חדירה פנימה.
במקרה כזה, כאשר מגיעה החסימה של הגבוה, הגארד השומר מוותר על מלחמות, דחיפות וריבים על טריטוריה. הוא עובר מתחת לחסימה, נותן ליריבו את המרווח המספק לזרוק שלשה ומנטרל את אופציית החדירה שלו. בתגובה, לרוב תגיע חסימה נוספת. ואם כך, בכיף. דרופ רגיל, כמו שלמדנו. בדיוק כמו שקורה כאן:

הגנת חילופים:

אופציה נוספת לטיפול בפיק&רול היא כמובן אופציית החילוף (Switch). כולנו מכירים – גבוה יוצא לשמור על גארד וגארד נכנס לשמור על גבוה. הקרב על היעילות והלגיטמיות של הטיפול ההגנתי הזה יצרי ואמוציונלי ולכן לא אביע בו עמדה.
האמת, כל נימוק הגיוני. יש שיגידו שמדובר בהענקת מיסמאטצ' בחינם ליריבה שבזמן שנותר לה תוכל לנצל את היתרון שהוענק לה בקלות. לעומתם, יש אלו שיטענו שמדובר בכלי אפקטיבי כדי לגרום להאטה בקצב המשחק וכדי למנוע יתרונות מהירים עבור ההתקפה. בסוף, זהו כלי נפוץ בארסנל ההגנתי של כל קבוצה:

אבל גם חסידי הגנת החילופים, יודעים שזו הגנה טעונת שיפור. ולכן שיפרו אותה. לאט לאט, ההגנה השתכללה והתקבל פתרון גם לקבוצות שרוצות להחליף ולהרוויח מכל היתרונות של הגנת החילופים אך פחות מתחברים לקטע של המיסמאטצ' בסוף. חמדנות אמיתית, לא ככה?
למרות השאלות המוסריות, מסתבר שזה אכן אפשרי. אבל איך? בשביל זה נהגה החילוף המשולש (Triple Switch). בקצרה, אחרי החילוף המקורי בו נכנס גארד פנימה על גבוה – מגיע שחקן מהצד החזק ומבצע חילוף נוסף רחוק מהכדור. פעולה קטנה ופשוטה שמקטינה את היתרון שההתקפה מקבלת. בדיוק כמו שקורה כאן:

האגרסיביים שבינינו, יטענו וישאלו (ובצדק), מה זה פה הרכות הזאת?! ללכת אחורה, להחליף, לכוון – מה אנחנו בגן ילדים?! איפה המכות?! אז לא בדיוק, אבל קרוב. מול סקוררים ויוצרים – אנחנו, ההגנה, אלה שרוצים להתקיף. ליזום. להפתיע. לפעול ראשונים. ולפעול חזק.

HEDGE:

אז תכירו את הגנת ההדג' (Hedge). הגבוה היריב עושה צעד קדימה לעבר נתיב החדירה של הגארד היריב, מאט אותו מעט וסוגר לו את אופציית החדירה והקליעה בזמן שהגבוה השני עוזר מאחורה וסוגר את הגבוה המתגלגל. המטרה היא לגרום לסקורר (היעד) להאט, לחשוב או למסור. בקיצור, להקשות עליו מעט.
כמובן שגם להגנת ההדג' יש ספקטרום שמשקלל בין שיקולים שעל כל מאמן לעשות. בין עד כמה מפחיד ומסוכן הסקורר היריב לבין עד כמה ברצונו להפקיר את שאר הקבוצה. סיפורה של הגנה. הקצה הראשון של הסקפטרום זו הדג' רכה ומלטפת (Soft Hedge) שלא מוציאה את הגבוה רחוק מהצבע ומהמצ'אפ שלו, כמו כאן:

באמצע הספקטרום נמצאת כמובן ההדג' האגרסיבית והלוחצת (Hard Hedge). הגנה כזו נראה בעיקר במקרה שאין חשש כל כך גדול מהגבוה המתגלגל או שלחילופין יש חשש רציני ממוביל הכדור היריב. אה, או שסתם רוצים לבלגן את המשחק. גם זו מטרה לגיטימית ולעיתים גם אפקטיבית. בכל מקרה, זה נראה ככה:

וכמובן, בקצה השני של אותו ספקטרום נמצאת גרסת האקסטרים. לאמיצים בלבד – הטראפ (Trap). אם הרצון הוא לא רק לשבש/לעכב לגארד היוצר והמסוכן את תוכניותיו ההתקפיות אלא ממש לדאוג שהכדור יצא מהידיים של הסקורר – טראפ היא ההגנה בשבילך.

TRAP – מלכודת:

לעומת ההדג', שם הגבוה יוצא לזמן מוגדר וקצר וחוזר היישר למצ'אפ שלו – טראפ זה סיפור אחר. שם, זה DO or DIE. הולכים להפריע ועוזבים אך רק אם וכאשר הכדור יוצא מהידיים של היעד. אין דרך אחרת. אין בעיה, ההתקפה תקבל את היתרון המספרי שהיא רוצה, אבל היעד לא יקלע. זו המנטרה. ממש כמו כאן:

אז למרות שיש עוד מיני טכניקות, שיטות וטיפולים כדי לעצור את הפיק&רול – עד כאן החלק הראשון של "המילון הטקטי". מקווה שהצלחתי להעשיר לפחות כמה מכם, ואם עדיין חסר משהו – אשמח לענות על השאלות שלכם בתגובות. בכל מקרה, נתראה בחלק הבא של "המילון הטקטי" שלנו.

מוזמנים לעקוב אחרי עומר בטוויטר:

https://twitter.com/DeOmerThing?s=20&t=jrjaqcMMKGP-StXdw9QErw

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. וואו
    מעולה! אחת מהכתבות הטובות שקראתי השנה, כאן ובכל אתר ספורט. תודה עומר. מפורט, מושקע, מוסבר היטב, דוגמאות מעולות (לא מזיק שרובן של הקבוצה האהובה עלי, הרצליה כמובן) והכל מאורגן וזורם. עשית לי את היום 🙂

  2. עומר, מצויין ממש. יכול להופיע בכל אתר מקצועי בארה"ב. ואתה בן 17??? ממש, אבל ממש עקבתי אחרי כל מילה ולמגדתי המון. כל הכבוד לך!!! הייתי מכניס פוסט זה מתורגם לספורטס אילוסטרייטד או לקלקולוס!

  3. תודה עומר ,פוסט נהדר. לרוב אין לי סבלנות לקרוא ניתוחים טקטיים אבל כתבת מתומצת ובהיר עם סרטונים קצרים שמוסיפים. תודה רבה.

  4. אחלה פוסט והסרטונים מדגימים יפה. ממש אהבתי. נתת הסבר פשוט ומדויק ואשמח לראות עוד פוסטים כאלה ממך.
    .
    זהה גם נושא מעניין אני תמיד אוהב לראות שקבוצות מסבכות את החיים עוד יותר להגנה עם גארדים שיכולים לעלות לזריקה מכדרור וגבוהים שזורקים מרחוק (פיק אנד פופ).
    בהגנה יש קבוצות שמעדיפות להסתמך על ריבוי סווינגמנים שעושים חילופים יותר בקלות בלי שייוצר יותר מידי מיס-מאץ'. זה מה שדי אפיין בערך כל מי שהגיע לגמרים האיזוריים בNBA העונה.
    .
    בקיצור – פוסט מעורר מחשבה.

  5. כתוב נהדר, אבל אם אתה כבר מסביר ומפרש, אז הייתי מתחיל בלהסביר מה זה פיק אנד רול, אחרת כל הפוסט הזה הוא אינסייד בייסבול (בסקטבול…) במיוחד שמי שלא יודע מה זה, כל הפוסט שלך סינית בשבילו.

  6. בתור חובב כדורסל שנכנס לעומק רק השנה אחרי הרבה שנים של כדורגל וג'ודו, מעולם לא החכמתי מאף פוסט או כתבה כמו מזו.
    נהדר!
    עוד בבקשה🙏

כתיבת תגובה

סגירת תפריט