שבת בבסיס – לו הייתי (טוב כשהייתי) פיראט / יוני לב ארי

לא ברור מה זה – הצפרייה המרשימה, הנוף של העיר מהר וושינגטון, הטיפוס ברחוב Canton – הרחוב התלול ביותר בארה"ב, או אולי מיסטר רוג'רס במפעל ההיסטורי של Heinz. משהו מכל הדברים האלה גורם לפיצ'רים שמגיעים לשחק בפיטסבורג לבלבול גדול, והיכולת שלהם פתאום יורדת פלאים.

ג'ו מאסגרוב, במהלך ה-נו היטר במדי הפאדרס (צילום: acn.com.ve)

בעונה שלאחר מכן, וברבות אחרות שמגיעות בהמשך, פתאום הפיצ'רים האלה מגלים יכולת מעולה, כאילו הם שכחו את מיסטר רוג'רס, או את מה שלימדו, או לא לימדו אותם במדי הפיירטס, וככה מתקבל לנו פתאום פיצ'ר חדש, שמועמד לכל מני פרסים ותארים.

רוטיישן החלומות

תחשבו מה היה קורה, אם לפיירטס היה היום רוטיישן שכולל את גאריט קול, ג'ו מאסגרוב, צ'אד קול, טיילר אנדרסון וג'יימיסון טאיון, סט אפ כמו דניאל האדסון וקלוזר כמו קליי הולמס, כולם עברו על ה-Monongahela River שחוצה את העיר, ויצאו משם כי לא ממש רצו אותם. ועכשיו? כל אחד מהם מככב בעמודה סטטיסטית מרשימה אחרת. וזו, אגב, רשימה חלקית בלבד.

פיטסבורג, ממעלה הר וושינגטון (צילום: uncoveringpa.com)

מאז 2015, כשפיטסבורג סיימה במקום השני (שנה שלישית ברציפות), והודחה במשחק הוויילד קארד מול הקאבס משיקגו, הפיירטס לא עברו את ה-82 ניצחונות בעונה, ומחזיקים בסך הכל במאזן 484:384, שווה ל-44.2 אחוזי הצלחה בלבד. לא ממש מרשים.

הפוך, גוטה, הפוך

בשנים האלה מי שהיו אמונים על הפיצ'ינג בפיטסבורג היו ריי סירייג' (Searage), הפיצ'ינג קואוץ' בין 2010 ל-2019, כשאחריו עברו המושכות לאוסקר מרטין, שמחזיק בתפקיד עד היום. במהלך העונות האלו הפיירטס מקשטים את עמודות הסטטיסטיקה מהצד הלא נכון שלהן:

2016: מקום 27 בליגה בהיטס

2019: מקום 26 ב-ERA, מקום 27 בריצות

2020: מקום 19 בהיטס

2021: מקום 28 ב-ERA ומקום 26 בהיטס

וגם העונה: מקום 26 ב-ERA ומקום 27 בריצות

וזה לא שבשאר קטגוריות הפיצ'ינג הם הובילו את הליגה…

סירייג', בימיו העליזים במדי הפיירטס (צילום: Pittsburgh Post-Gazette)

למרות כל המספרים הלא מחמיאים האלה, קבוצות אחרות נטו להסתכל על הפיצ'רים של הפיירטס ולזהות משהו שהפיצ'ינג סטאף מפיטסבורג לא ראה. הם עברו טרנספורמציה במגוון רחב של קבוצות בליגה, ונראים היום אחרת לגמרי.

צ'ארלי וחצי

נלך בסדר פחות או יותר כרונולוגי. צ'ארלי מורטון נחת בפיטסבורג אי שם ב-2009, כשהיה בן 25. במשך שבע עונות בצהוב הוא היה פיצ'ר סביר, לא מעבר. ירד פעם אחת מ-ERA של 3.72, וזהו. מאז, שנתיים ביוסטון, שנתיים בטמפה ביי ושנתיים באטלנטה, מורטון קשישה הפך לאחד הסטארטרים היותר טובים בליגה, עם ERA של 3.36, 3.33 ו-3.34 בהתאמה (למעט העונה האחרונה, אבל בואו, הוא כבר בן 38..), פלוס שתי אליפויות.

מראשוני המשתפרים. מורטון (צילום: Zimbio)

מי שעשה דרך דומה היה גאריט קול. מגיל 22 הוא החל את דרכו במייג'ורס במדי הפיירטס, חמש עונות של 3.50, עם 734 סטרייק אאוטס ב-782 אינינגים (0.9 לאינינג). זה יפה, אבל זה לא אייס. שלוש עונות ביוסטון עם 2.68, פלוס 602 קייז ב-412 אינינגים (1.4), ולאחר מכן, במדי היאנקיז, המספרים עומדים בינתיים על ERA של 3.12, פלוס 409 קייז ב-312 אינינגים (1.3), עולם אחר. את העונה שעברה סיים קול שני ברשימת המועמדים לסיי יאנג, בדיוק כפי שקרה ב-2019 ביוסטון. מיותר לציין שבמדי פיטסבורג הוא לא התקרב לזה בכלל.

על ג'ו מאסגרוב שמעתם? אחרי שנתיים במדי יוסטון, הבחור נחת ב-2018 בפיטסבורג, בגיל 25, שם הוא בילה את שלוש העונות הבאות. התוצאה? ERA של 4.23, לצד 312 סטרייק אאטוטס ב-325.1 אינינגים (0.96). התחנה הבאה? סן דייגו, עיר הבית שלו, במדיה הוא משחק עד היום. ושם? ה-ERA ירד משמעותית ל-2.86, הסטרייק אאוטס עלו פלאים ל-1.1 לאינינג, ולכל זה תוסיפו No Hitter שנזרק בעונה שעברה, בו הוא היה רחוק Hit By Pitch בודד ממשחק מושלם. וואו.

לך תצליח עם כובע כזה. גאריט קול (צילום: dailynews.com)

מקול לקול

הלאה. צ'אד קול (Kuhl) החל את קריירת המייג'ורס שלו ב-2016 במדי הפיירטס, בגיל 23. חמש עונות, עם ERA שלא ירד מתחת ל-4.2, ובסך הכל 4.44. קייז לאינינגס? ניחשתם נכון, 395 ב-439, שווה ל-0.9, מעט פחות אפילו.

את 2022 הוא החל במדי הרוקיז, לא ממש גן עדן לפיצ'רים. אבל עדיין, בקולורדו ראו משהו שבחמש עונות בפיירטס לא הצליחו לזהות, וקול מציג יכולת נפלאה העונה, עם ERA של 3.56, כשלראשונה בקריירה הוא יורד מתחת להום ראן אחד בתשעה אינינגים (0.9), מספר שעמד על 1.55 בשתי העונות האחרונות.

אוהב את המדים החדשים שלו. קול (צילום: fanrecap.com)

הולמס פלייס

עכשיו הקבוצה הזו זקוקה לקלוזר איכותי. מה דעתכם על קליי הולמס? הבחור עבר מפיטסבורג לניו יורק יאנקיז במהלך העונה שעברה, כמעט תמורת כלום. העונה הוא נחשב אולי לרליבלר הטוב בליגה, עם ERA מגוחך של 0.35, כשהוא עדיין לא חטף הום ראן, ובסך הכל הרשה ריצה אחת בודדת ב-25.2 אינינגים. בלתי נתפס.

כשהוא עזב את פיטסבורג השאיר הולמס מאחוריו ERA של 4.93 בחצי עונת 2021, ו-5.57 בכל ארבע העונות במדי הפיירטס. כבר בחצי השני של העונה שעברה, במדי היאנקיז, הוא ייצר ERA של 1.61, כשהוא מרשה שני הום ראנס ב-28 אינינגים.

לכל אלה אפשר להוסיף את:

  • טיילר אנדרסון: אחרי חצי עונה בפיטסבורג ב-2021, עם ERA של 4.35, הוא יורה העונה קייז כאילו אין מחר, במדי הדודג'רס, עם ERA של 3.30.
  • טרוור וויליאמס: בחמש עונות במדי הפיירטס הוא העמיד ERA של 4.43, אך מאז שעבר למטס הוא שיפר את המספרים כמעט בכל קטגוריה, כולל ERA של 3.60 בלבד.
  • ג'יימיסון טאיון: הסטארטר של היאנקיז היה אמנם טוב גם במדי הפיירטס, אך נטה להיפצע לא מעט. בניו יורק הוא יציב, עם ERA מדהים העונה, של 2.30, מן הסתם הטוב בקריירה. הבדל משמעותי ב-הולכות לתשעה אינינגים (2.3 לעומת 0.9). לפנות בוקר הוא לקח משחק מושלם לתוך האינינג השמיני, מול שוהיי אוטאני ומייק טראוט.
לא דומה בשום צורה לפיצ'ר מפיטסבורג. הולמס (צילום: lawntennisnews.com)

כדאי לזכור, שלעובדה שמסביב לפיצ'רים האלה היתה בפיירטס הגנה פחות טובה, עם סגל די בינוני, היתה השפעה על היכולת שלהם להשיג פסילות. ובכלל, המוטיבציה בקבוצה שכמעט כל עונה במקומות 4-5, ללא סיכוי אמיתי להתחרות על מקום בפלייאוף, לא יכולה להיות גבוהה מדי.

אז מה הלאה?

מבחר גדול של הימורים קיים ברוטיישן הנוכחי של הפיירטס, שחקנים בינוניים במקרה הטוב, שיכולים לפרוח בקבוצות אחרות עם קצת הכוונה שונה. הסטארטר היחיד עם ERA מתחת ל-4.15 הוא חוסה קינטנה הוותיק (33), עליו אף אחד לא יהמר. נלך מהמבוגר לצעיר:

המחטף הבא? קלר (צילום: Minor League Baseball)

ג'יי.טי ברובייקר הוא סטארטר בן 28, שהחל את דרכו במייג'ורס ב-2020 המקוצרת, אך לא הצליח לרדת מ-ERA של 4.15, כשהוא מרשה 1.6 הום ראנס לתשעה אינינגים, מספר שחייב לרדת בתחנה הבאה שלו. ב-2018 הוא שיחק במדי האינדיאנפוליס אינדיאנס (שינו את השם בינתיים?), כשהוא זורק ל-2.81, ונבחר לפיצ'ר המיינור ליגס הטוב ביותר בארגון לשנת 2018. יש למה לצפות.

זאק תומפסון, גם הוא בן 28, הגיע לפיטסבורג אחרי עונה אחת במדי המארלינס. והעונה? ERA של 5.50, למעלה מ-היט אחד לאינינג, וכמעט ארבעה הולכות ב-9 אינינגים. כשאתה מתרומם לגובה של 2.01 מ', אפשר לעשות איתך דברים מעניינים כסטארטר….

ההימור הטוב ביותר עשוי להיות מיץ' קלר. הבחור, בן 26, שיחק עד כה בכל קריירת המייג'ורס שלו במדי הפיירטס, כשבשלוש מתוך ארבע העונות הוא לא יורד מ-ERA של 5.50. ב-2020 הוא התעלה על עצמו, עם ERA של 2.91, כשהוא מרשה רק 3.7 היטס לתשעה אינינגים (לעומת 11.9 לאורך כל הקריירה). אז אולי יש שם משהו…

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. מעולה יוני, לפני שאני מפרט, כמה דגשים, התחלת ושאלת מה היו עושים בפיטסבורג אם היו להם את כל השחקנים האלה בכושר אליו הגיעו אח״כ והתשובה: נפטרים מהם בטרייד תמורת כל מני פרוספקטס… וזה לא מפתיע שהם ג׳עג׳עו בפיירטס שכנראה ניסו לחסוך גם במאמני פיצ׳רים ולא רק במשכורת על שחקנים. ואם כבר, אז כתבת נכון שמסביב לשחקנים האלה היתה ההגנה של הפיירטס, לא בדיוק חומה סינית מבחינת האי-חדירות שלה. אז השאלה האם באמת היה מדובר בשינוי מבחינת הפיצ׳רים כמו שאגב כבר קרה לא מעט בהרבה מקומות אחרים, או שמא הטבלה קצת משקרת? הדרך הכי פשוטה לבחון את זה הוא על ידי נתוני הFIP, fielding independence pitching שמתעלמים מכל מה שלא 100% בידי הפיצ׳ר, דהיינו סופרים רק הומראנס, ווקס, hbp וסטרייקאאוטס. הנתון מנורמל לERA כלומר נע באותם מחוזות (זורק ממוצע משיג כ4.20, טוב 3.5 ומתחת ל3.1 זה כבר עלית הארק, וכנ״ל לצד השני).
    צ׳רלי מורטון למשל, הFIP שלו בשנותיו בפיטסבורג הוא 4.03, מאז וכולל השנה, 3.33, ירידה של 0.7! השיא שלו היה כמובן בטאמפה ביי, עם 2.81 חלומי, בעוד שבפיירטס לא הצליח לרדת מתחת ל3.60. אין ספק שפה אי אפשר להאשים את ההגנה.
    גריט קול, בפיטסבורג 3.27, מאז 2.87, ירידה של 0.4. קול מעניין כי יש לו עליות וירידות גם בפיירטס וגם מחוץ לפיירטס, העונה הטובה ביותר שלו היתה 2.64 ב2019 ביוסטון, אבל ב2016 הוא היה לא רחוק משם עם 2.66. עוד דבר הוא שלצערו של קול הוא מאלה שעונת הקורונה דפקה לו את המספרים לכוון הלא נכון, בלעדיה או אם היתה עונה מלאה הממוצע שלו מאז פיטסבורג היה הרבה יותר נמוך.
    וכן הלאה, לדעתי אין פה ספק, זורקים משתפרים כשהם עוזבים את פיטסבורג גם בניכוי ההגנה. נכון שכשאתה יודע שההגנה מאחוריך חדירה כמו ניר טואלט רטוב אתה מנסה יותר למנוע קונטקט ויותר להשיג סטרייקאאוט והתוצאה יותר זריקות, יותר עייפות ויותר סיכוי לעשות טעות, אבל נראה שיד מכוונת יותר בכל הקשור להדרכת הזורקים היתה יכולה אולי לשפר גם את החלק הזה.

  2. תודה יוני, אדיר!! כבר שכחתי מהתופעה הזו, לדעתי זה ככה מאז שאני עוקב אחר המשחק (2001)
    .
    רציתי לנצל את הפוסט להמלצות בייסבול ביוטיוב, אם מישהו רוצה מוזמן להוסיף:
    .
    1) Baseball Today – סיכום יומי ותוספות של מה שקורה בליגה עם כריס רוז (לשעבר MLB Network) וטרבור פלוף (פרש לא מזמן) באופן קליל, יש timestamps אז אני רואה בד"כ כמה דקות של מה שמעניין אותי
    דוגמה – https://www.youtube.com/watch?v=ItNJLCE-R34
    .
    2) Jomboy – ה-breakdowns שהפכו ללהיט (לפעמים גם מענפי ספורט אחרים)
    https://www.youtube.com/c/JomboyVideos
    .
    3) Foolish Baseball + Baseball Doesn't Exist – "תחקירים" מעניינים על כל מיני שחקנים או דברים שקורים או קרו בליגה
    https://www.youtube.com/c/FoolishBaseball
    https://www.youtube.com/c/BaseballDoesntExist
    .
    4) Rich Eisen Show – מתי שהוא מדבר על בייסבול או מראיין מישהו בנושא
    דוגמאות – https://www.youtube.com/watch?v=IyzrH5S9qqg
    https://www.youtube.com/watch?v=XdJnkMyToLE
    https://www.youtube.com/watch?v=IsdmOXjAuXo

      1. ראית, הפכו לאימפריה
        .
        האמת אני לא עוקב אחרי הקבוצות שלי מעבר למשחקים עצמם (למשל פודקאסטים או פורומים), לא רק בבייסבול

  3. יוני, יום אחד תאסוף את כל כתבותיך משבת בבסיס, ותמצא איזה ישראלי דובר אנגלית כשפת אם, או כמוני אחרי 60 שנה בארה"ב המכיר את כל הביטויים, והסלאנג, של הבייסבול ותוציא ספר בייסבול עם שם מתאים, והיית הופך למיליונר. אני לא צוחק. אני מאמין שאני הייתי יכול לעשות זאת אבל אין לי כבר כוח ומוטיבציה לפרוייקט כזה. המעורבים באתר מוציאים ממני את כל האנרגיה שנותרה לכתיבה. הוצע לי לכתוב ספר על חיי, והוצאת ספרים אפילו הציעה לי דיל נחמד, אבל פשוט אין לי כוח להתחיל להיזכר בכל – אבא שעזב אותנו כשהייתי בן 3, אשה אהובה שניפטרה בגיל 36 ונשארתי אלמן עם שתי בנות בנות 3 ו-6, ועוד ועוד. פשוט אין לי את הרצון להתחיל עם הכל. אולי ללא האתר…אבל האתר הוא משוש חיי, צעצוע לבלות איתו את שנותי האחרונות.
    אז בקשר לפוסט שלך, יצא לי להיות הפרופסור של אחיו של מיץ' קלר, ג'ון קלר (בולטימור אוריולס). הוא לקח אצלי קורס כשלימדתי כ-ADUNCT PROFESSOR באונ' קלמסון בסתיו של שנת האליפות שלהם בפוטבול (היו אלופים פעמיים, ופעם נוספת לפני המון שנים). לא ידעתי מי הוא כמעט עד סוף הקורס ("אספקטים פיזיקלים בספורט"). אין לי מושג למה הוא לקח את הקורס. הוא לא גילה לי, או לאחרים בכיתה, מי הוא עד השבוע האחרון של הקורס.

  4. אז ג'ירארדי פוטר מהפיליס (מאזן 22-29, אני רושם משמאל לימין), ויורדן אלבארז הצעיר יקבל מהאסטרוז את החוזה היקר ביותר ל-DH אי פעם – 115 מיליון ל-6 שנים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט