תלתן מזל – על הירידה והעלייה המחודשת של הבוסטון סלטיקס/ רותם אלרן

אחד מהסיפורים המוזרים והמעניינים של העונה הוא זה של הסלטיקס – לאחר שינויי הנהלה דרסטיים שהתרחשו בקיץ עם עזיבתו של דני איינג' ומעבר של בראד סטיבנס מתפקיד מאמן לג'נרל מנג'ר, הקבוצה מתפקדת לאורך העונה בצורה לא מיטבית אשר מעוררת ספקות לא מועטות לגביה. למרות היכולת הבעייתית שהציגה בחלק משמעותי מהעונה, לאחרונה היא מתחילה לצבור תאוצה וב-13 משחקיה האחרונים השיגה 11 ניצחונות. כשרצף ניצחונות מתחבר אל כניסתו של ג'ייסון טייטום לחמישיית האולסטאר כמחליף לקווין דוראנט הפצוע, שווה להסתכל על הסיטואציה הנוכחית בבוסטון, לראות מה השתנה בקבוצה ומה יכול לגרום לה להמשיך ביכולת אותה היא מציגה כעת.

אמנם היו לבוסטון לא מעט בעיות לאורך העונה, אך נקודת המשען המרכזית עבורה לאורכה הייתה היכולת ההגנתית שהיא מציגה. עם הרייטינג ההגנתי השני בטיבו בליגה (104.9, 0.3 נקודות בלבד מאחורי גולדן סטייט הראשונה), הקבוצה מציבה את עצמה כאחת מקבוצות ההגנה החזקות בליגה, ולא בכדי – מרכוס סמארט הוא אולר שוויצרי הגנתי שמסוגל לבצע כל משימה הנדרשת ממנו בצד זה של המגרש, בראון וטייטום הם שניים משומרי הכנף הטובים בנמצא וצמד הגבוהים אל הורפורד ורוברט וויליאמס הם שומרי טבעת מצוינים שמשלימים זה את זה. כשכל החמישה שהזכרתי נמצאים על המגרש, הרייטינג ההגנתי של בוסטון עומד על 88.8 נקודות ל-100 פוזשנים.

פעמים רבות נתונים של הרכבים מסוימים מושפעים רבות ממדגם קטן, אך החמישייה אשר את המספרים שלה הצגתי בפסקה הקודמת היא החמישייה המשוחקת ביותר של הסלטיקס. עובדה זו מסייעת להראות את הרמה ההגנתית הנהדרת של הקבוצה כאשר השחקנים הטובים ביותר נמצאים על המגרש, אך הצבה שלה לצד נתונים נוספים חושפת בעיה אחרת ומהותית אצל בוסטון העונה, ובעיה זו היא העומק המצומצם של הסגל. מעבר לטייטום ובראון, בקבוצה אין העונה שחקן שקולע מעל 15 נקודות למשחק, וכשלא מתייחסים לדניס שרודר אשר נופה מהסגל או לדריק וייט שהספיק לשחק 4 משחקים בלבד, הסקורר בעל כמות הנקודות הגבוהה ביותר כרגע אחרי הכוכבים הוא סמארט – שחקן של 11.7 נקודות למשחק ב-48.7% אפקטיבי.

בעיית העומק ככל הנראה תראה את סימניה גם בשלבים מאוחרים של העונה, אך ההבאה של וייט לקבוצה כמנהל משחק כחלופה לשרודר, אשר משחק יותר כסקורר, פותחת לסלטיקס אפשרויות נוספות בהתקפה ועשויה להיות משמעותית בהרבה משנדמה ברגעים המכריעים. מעבר לצירוף של וייט, ניתן לראות בקבוצה גם שיפור פנימי מצד גראנט וויליאמס שמהווה גבוה אמין מהספסל וב-13 המשחקים האחרונים קולע 1.9 שלשות למשחק ב-51.0% מהטווח. שני שחקנים אלו ככל הנראה לא יטו את המאזניים לטובת בוסטון, אך חשיבות שחקני רוטציה שמסוגלים להגן ולמלא חורים היא גדולה, ואלו דברים שהם מסוגלים לספק.

הסגל הקצר בבוסטון אמנם מהווה בעיה משמעותית, אך בעיה זו לא קרובה להיות הגדולה שבצרות הסלטיקס, כשהבולטת ביותר מהן היא חוסר היכולת לסגור משחקים צמודים. בוסטון נמצאת במקום הרביעי בליגה במדד הנט רייטינג, וכשמסתכלים על המקום שלה בדירוג זה הגיוני לחשוב שהיא ממוקמת בין מובילות הליגה, אך המצב בפועל שונה מאוד – עם 56.7% ניצחונות (34 ניצחונות לעומת 26 הפסדים), הקבוצה מחזיקה באחוז הניצחונות הנמוך ביותר מבין 12 המובילות במדד הנט רייטינג. המאזן חלש יחסית לעומת הנתונים בעיקר בגלל קושי משמעותי שהסלטיקס חווים בסופי משחקים – על פי הסטטיסטיקה באתר הליגה, בקלאץ' הסלטיקס מחזיקים ברייטינג ההתקפי ה-23 בטיבו בליגה עם 101.0, וגם הרייטינג ההגנתי (להזכירכם, נקודת החוזק הגדולה של המועדון השנה) יורד אל המקום ה-15.

חוסר התפקוד של הסלטיקס בסופי משחקים עשוי לנבוע ממספר מקומות שונים, ואתמקד בעיקר בשניים מהם, כשהראשון הוא יציבות רעועה מצד ג'ייסון טייטום. הפורוורד אמנם קיבל את מקומו באולסטאר בצדק, אך למרות הבחירה למשחק היוקרתי, טייטום מתקשה השנה, במיוחד בקליעה מבחוץ, דבר שמתבטא ביעילות הנמוכה ביותר בקריירה שלו עד כה (50% אפקטיבי) והאחוז הנמוך ביותר משלוש עבורו עד כה (32.9% לאחר שלא ירד מ-37.3% מהטווח בארבעת עונותיו הראשונות בליגה).

דבר שני אשר מכביד על היכולת של הסלטיקס בקלאץ' הוא היעדר ריווח – הקבוצה השנה קולעת ב-34.4% משלוש, נתון אשר נמצא בעשירייה התחתונה של הליגה, ובדקות הקלאץ' הנתון יורד ל-28.4%. בניית סגל בעייתית הותירה את בוסטון עם כמות קלעים מצומצמת מאוד מעבר לשני הכוכבים, וניתן לראות את ההשפעה השלילית של מחסור זה על הרמה של הקבוצה, כשיריבות יכולות לצופף את המגרש ברגעי הסיום.

במהלך הרצף החם שהסלטיקס החזיקו בו ביציאה לפגרת האולסטאר היו ניצחונות מול קבוצות חלשות באופן יחסי, ועצם כך שהסלטיקס לא נדרשו להגיע למצבים קשים, כשכל 11 הניצחונות ב-13 משחקים אלו הגיעו בהפרש גדול מ-5 נקודות, איפשר להם להשיג את הניצחונות הללו ללא מאמץ מיותר. קשה לומר שאין שיפור פנימי בסלטיקס, וככל שהעונה מתקדמת נראה שהקבוצה מתאקלמת – דבר מובן תחת מאמן חדש וחסר ניסיון, אך גם שיפור זה ככל הנראה לא יספיק כרגע מול אריות המזרח, בעיקר לאור הקשיים והמחסורים המשמעותיים בסגל שציינתי קודם לכן. צירופו של וייט הוא מהלך מצוין של סטיבנס, אבל הוא לא מספיק על מנת להציב את בוסטון כמתחרה של ממש במזרח הנוכחי.

סטיבנס הראה את כישרונו כמאמן מבריק שמבין את ההתרחשויות על המגרש, וכעת בתפקיד ניהולי נראה שהוא עושה צעדים בכיוון הנכון, אך על מנת להפוך את הלפריקונים מבוסטון לקונטנדרים של ממש יצטרכו להיעשות בקיץ או בעונות הקרובות מהלכים נוספים שיאפשרו לטייטום ובראון לתפקד בדרך המיטבית עבור הקבוצה. יהיה מרתק לראות כיצד העונה של הסלטיקס תתקדם ואילו מהלכים יבצעו בעתיד הקרוב על מנת לשפר את הקבוצה, כך ששווה לשים עין על המתרחש בה תחת סטיבנס והאם ההצבה שלו כ-GM היא השינוי שהיה דרוש למועדון על מנת לקחת את הצעד הנדרש קדימה.

לפוסט הזה יש 25 תגובות

  1. תודה רותם
    לא מסכים עם חלק ממה שכתבת.
    חל שינוי במשחק של הסלטיקס מאז הכריסמס, אני אומר את זה כבר הרבה זמן.
    עם השינוי הדרסטי בהגנה וירידה בכמות זריקות האיסו של מספר שחקנים הקבוצה עשתה את הקפיצה. השינוי הזה הגיע מאוחר מדיי, אשמה של מאמן. בסוף הוא הבין כנראה שצריך לשנות קונספציה אחרת הוא עף ועכשיו קוצר שבחים.
    אם היה פותח את העונה כמו מאמן הגנה אמיתי, הסלטיקס היו היום באותו הקו עם שיקגו ומיאמי, אולי מעליהן.

    1. אני חושב שכמאמן חדש לוקח זמן גם ללמוד את השחקנים ואת התפקידים המתאימים להם וגם להרגיל אותם לשיטת משחק ולהתאמות החדשות. למיטב זיכרוני בתחילת השנה היו להם גם היעדרויות רבות, מה שבוודאי משפיע על הטמעה של שיטה חדשה.

      1. הדואו וסמארט שיחקו מיד בתחילת השנה, שיחקו הירו בולס לא משחק מספיק קבוצתי. זה לא מאמן.
        ראיתי את הקלקולים בשידור חי. לא היתה בכלל שיטה למעט שים את הכדור בידים של… הם יעשו את העבודה.
        השיטה הזו ייבשה את שחקני המשנה והמחליפים השלישיים כמעט לגמרי ולא הביאה תוצאות.
        רק אחרי ששינו דיסקט בכריסמס חל השינוי.

        1. שיקגו משחקים הירו בול וזה עובד להם נהדר.
          אין שום בעיה לנסות שיטה כזאת או אחרת,ובמקרה של אודוקה זה שהוא ידע להחליף שיטה שלא עובדת ולתאם את ההתקפה מחדש דווקא מראה על הבנה וגמישות.

            1. מסכים,וגם אם איכשהו כן יעבוד זה עדיין נראה מזעזע..
              לא מצליח להיות שותף להתלהבות סביב דרוזן

    1. אני חושב שיש מצב שתקבלו את ברוקלין עם קיירי ודוראנט בריאים ומשחקים ואז באמת תהיו בצרות.

        1. 🙂
          הכובע בשבילך, אתה דיברת על תנקינג. אני דיברתי על מאמן שצריך להראות שהוא בעל הבית ולא אחד שמתרפס לפני 3 שחקנים. בסוף הוא תפש שכל והבין מה צריך לעשות. הוא עדיין לא מתקרב לרמה של 10 המאמנים הכי טובים בליגה אבל אני לא פוסל שיהיה שם מתישהו, בתקווה שבקרוב.

          1. אני כבר שנים על דיאטת כובעים – היציאות משהו משהו.
            הכובע האחרון שלי – אינדיאנה עושה פלייאוף עם יתרון ביתיות העונה.

    1. 'גג גמר אזורי' זה ממש לא תקרה מוגבלת, זה יופי של הישג שרק ארבע קבוצות מגיעות אליו. מצד שני אתה גדלת על פופ אז הכל מובן.

  2. ניתוח טוב. הסיפור של הסלטיקס פשוט מאוד.
    1) מאמן חדש שלקח לו קצת זמן להכנס לעניינים (ועושה רושם שנכנס),
    2) טייטום אחד שלקח לו קצת זמן להכנס לעניינים (ועושה רושם שנכנס),
    3) ג'נרל מנג'ר אחד שלקח לו קצת זמן להכנס לעניינים (ועושה רושם שנכנס).

    בסך הכל נראה טוב, הרבה יותר אופטימי מלפני מספר חודשים (מי שזוכר כבר קראתי לטנקינג מרוב יאוש). הבעיה הגדולה שלצערי עדיין איתנו – אין עומק. קפיצה כלשהי של פריצ'ארד ונסמית' תסגור לנו את הפינה הזאת די טוב אבל אני בספק אם זה יקרה.

  3. בקבוצה הזו הכל מתחיל ונגמר בהגנה. יש שלד מוצק, עכשיו צריך להתחזק מעט (בדגש על העומק), ומדובר וקונטנדרית.
    כאבי הגדילה של עונה ראשונה למאמן יעברו –
    הבסיס מצוין, והוא רק ילך וישתפר.
    .
    אני ממתין לסיומה של העונה בשביל לכתוב לכל המלעיזים:
    !!!TOLD YOU SO
    .
    תודה, רותם. אחלה פוסט!

  4. עם חמישיה של וייט, טייטום, בראון, הורפורד וטיימלורד, וספסל עם סמארט, פריצ'ארד ותייס, הסלטיקס לא עמוקים אבל כבר לא מאד קצרים. אם נייסתמית' יכנס לרוטציה אז בכלל. בפלייאוף הרוטציות בינכה מתקצרות. הם כן יהיו רגישים לפציעה, נקווה שמזלו של וייט יתחיל להאיר לו.

    1. בעיניי היא טיר מתחת לקבוצות כמו מיאמי או שיקגו בהינתן בריאות, אבל אם תמשיך ביכולת שהיא מציגה בזמן האחרון יכולה להיכנס לאיזור הזה. אף אחת לא תרצה לפגוש אותה בסדרת סיבוב ראשון, זה בטוח.

  5. מצויין רותם. הבעייה של בוסטון היא בסדרה של 7 משחקים כי היא כל כך לא יציבה! ערב אחד היא נראית כ-WORLD BEATER וערב שני לא מסוגלת לנצח קבוצה מ-G ליג!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט