ובמספר 6 הוא ווילט צ'מברליין: לפתע חשבתי היום שייתכן והוא השחקן האנרייטד יותר מכולם / מנחם לס

ווילט צ'מברליין בכיתה ה'

היום, כשקראתי שקבוצת המומחים של THE ATHLETIC בחרו בו רק 6, ואז, כשעברתי על המאמר, חיפשתי תמונות, וניזכרתי בשחקן הבלתי עציר הזה התחלתי לחשוב שישנו מצב שהוא, פשוט, UNDERRATED. הוא – כאינדיבידואל, היה הבלתי עציר מכולם. עם מוטת זרועות של 2.30 מ', והוא היה גם אחד האתלטים הכשרוניים מכולם. טוב, לא ארבה לדבר. הקריאה והתמונות יספיקו כדי שתבינו את מה שאני אומר כשאני מכנה אותו 'אנדרייטד'. הוא, פשוטו כמשמעו, היה טיפוס מעולם אחר.

השחקן הזה היה הדומיננטי מכל השחקנים מאז ומעולם. כבר כמה שנים שלא הסתכלתי על הסטטיסטיקות שלו, אבל עשיתי זאת למען מאמר זה ונדהמתי מחדש ממה שעשה, ו-100 נק´ ו-55 ריב´ הם רק דוגמא קטנה.

=================================================
נפיל מעולם אחר
=================================================

קראו לו "ווילט דה סטילט" (קביים). קראו לו "דה ביג דיפר". הוא היה שחקן שלא מהעולם הזה בליגה מעולם אחר. הוא היה רק 2.17 מ´ אך עם מוטות ידיו הוא נראה (ושיחק) כ-2.30 מ´ עם מהירות, ניתור, כוח, ושליטה טובה בכדור. התמזל מזלי להיות בניו-יורק בשנות פארו, ואח"כ באוהיו, ביום שקלע 100 נק´ בהרשי, פנסילבניה.

נפגשתי איתו לראשונה לפני 57 שנה. הוא סרב לקרוא לי בכל שם אחר מלבד "הולי-לנד".

במאמר זה התרכזתי בהישגיו של צ´מברליין כל השנים, והרבה פעמים בהשוואה לאחרים. היום הם נראים כלא מהעולם הזה, ולכן שוב-ושוב שמעתי אחרי שספרתי, כתבתי, או נאמתי עליו, "בוודאי לא היו לו יריבים". כאן הטעות הגדולה ביותר. הוא עשה זאת בשנים 1961-1973, תקופה שהתברכה בסנטרים הטובים ביותר מכל תקופה אחרת. לכם השמות אולי לא אומרים הרבה, אך צ´מברליין השיג מה שהשיג נגד ביל ראסל, וולטר בלאמי, נייט ת´ורמונד, ספנסר הייווד, וויליס ריד, דולף שייס, ווס אנסלד – כולם סנטרים מהסוג של שקיל או´ניל – ושיחק אפילו נגד קרים עבדול ג´אבר, מוזס מלון, רוברט פריש, וביל וולטון.


הוא שיחק 48.5 דק´ למשחק משך כל הקריירה שלו כשבכל משחק נתלים עליו שלושה שחקנים. תום היינסון, שחקן הסלטיקס אז, אמר על צ´מברליין: "חצי מהפאולים עליו היו אכזריים ממש. הוא ספג בשקט יותר מרפקים, דחיפות, וחבטות מכל שחקן אחר בהיסטוריה, ואף-פעם ללא טענות או מענות.


מנסים להשוות את ביל ראסל אליו, אך זה כמו להשוות עגבניות למלפפונים. השניים היו שחקנים אחרים בתכלית. מסביב ראסל תמיד שיחקו השחקנים הטובים ביקום, והוא יכול היה להתרכז בהגנה גרידא, ובמשחק קבוצתי. צ´מברליין היה הכוכב היחידי בקבוצה חלשה. רק ב-1966-1967 בסיקסרס, פתאום היו מסביבו שחקנים: כהאל גריר ובילי קנינגהאם, ומאמנו אלכס האנום ביקשו לשנות את צורת משחקו.

הוא הסכים מיד, בלי לפצות פה, וממוצעו ירד ל-24.2 נק´ (בממוצע קליעות לא יאומן של 68%), אך יחד עם נקודות אלה באו 24 ריבאונדים למשחק, ואליפות נבא כשהסיקסרס סוף-סוף מנצחים את הסלטיקס 4-1 באליפות המזרח, ואח"כ 4-2 את סן פרנסיסקו ווריורס, כשווילט קולע רק 17.7 נק´ למשחק, אך מסיים את הסדרה עם ממוצע ריבאונדים של 28.7, והכול נגד הסנטר הנפלא של הווריורס (והגבוה מווילט) נייט ת´רמונד.

מי היה מסוגל לעצרו היום? א-ף א-ח-ד, ואני אומר לכם זאת באחריות. חזיתי בו עשרות פעמים. אני חוזה בכל שחקני היום מדי פעם במיאמי ואורלנדו, וכמובן טיוי. תאמינו לי שאני יודע על מה אני מדבר. הוא היה חיית כדורסל, גוליית חזק ביותר בגובה 2.17 מ´ מהיר, זריז, ואתלטי שהיה אוכל את הליגה בדיוק כפי שעשה לפני 45 שנה.

=================================================
האתלט הגדול מכולם
=================================================


\כבר כמה שנים שלא עברתי בפרוטרוט על שיאיו והישגיו של וילט. כהכנה למאמר זה ריכזתי את כל הישגיו ושיאיו, ונדהמתי – ממש נדהמתי – ממה שהוא עשה. כשקובי קלע לפני שבוע וחצי 52 נק´ נגד המבריקס, כותבים על כך בכותרת ראשית עם תמונת שער ובאותיות של קידוש לבנה. צ´מברלין, THE GREAT DIPPER, קלע פעם 50+ נק´ ב-11 משחקים ר-צ-ו-פ-י-ם!!! הוא קלע חמישים פלוס 118 פעם בקריירה שלו. הוא פעם קלע 59 נק´ בחצי אחד. קלע לפחות 50 נק´ 45 פעם בעונת 1961-1962 כשמ-מ-ו-צ-ע-ו לכל העונה היה 50.4 נק´. אלה מספרים שהיום לא מסתדרים לך בראש. אתה רוצה לומר "NO WAY" אך הוא עשה זאת, וההיסטוריה משמרת לו מספרים אלה כשיאים אישיים לעולם ועד.

אין דבר משעמם יותר מלכתוב סטטיסטיקה, אך מה לעשות ורק סטטיסטיקה תשכנע אתכם שהוא היה הסנטר הגדול מכולם, השחקן הדומיננטי ביותר שאי-פעם שיחק הופס, וששיאיו נראים היום כאילו מעולם אחר. אבל בנוסף הוא היה "הכי" בדבר נוסף אחר: ביכולתו האתלטית. מה שהיה כל כך מיוחד בוילט הייתה העובדה שהוא היה "רק" 2.17 מ´, אך עם מוטת זרועות שאפשרו לו לשחק כאילו היה 2.25 מ´ מהיר ואתלטי. הוא היה ספורטאי-על. שיחק כדורעף חצי-מקצועני, הדף כדור-ברזל מעל 19 מ´, קפץ לגובה 2.15 מ´.

אם אתם יכולים לתאר לעצמכם את מוטומבו רץ 100 מ´ 10.6 שניות (וילט עשה זמן זה בתחרות רשמית כששיחק בהארלם גלוב-טרוטרס), ולוחץ משקולת של 298 ק"ג בשכיבה על הגב (BENCH PRESS כפי שעשה באחד הקיצים בתחרות ראווה בחוף סנטה-קלרה בקליפורניה; (השיא העולמי, אגב, הוא 800 פאונדס. חלקו ל-2.2 ותדעו בקילוגרמים)), אז יהיה לכם מושג איזו מין חיה היה הצ´מברליין הזה. ב-1970 הוא הציע למוחמד עלי קרב "על כל הקופה". עלי סרב בטענה שהוא "לא רוצה לגרום לחברי וילט נזק בלתי הפיך", אך רבים וטובים מאמינים שהוא פשוט חשש מוילט שיעמוד, וישלח ג´אבים לפרצופו של מוחמד עלי בלי שהאלוף יצליח להגיע לפרצופו של הענק. הוא היה האתלט הטוב ביותר מכל הסנטרים ללא יריב כלל, ואחד האתלטים הטובים ביותר בכל גובה שהוא, שאי-פעם שיחק כדורסל.

=================================================
איך החמיץ צ´מברליין אליפויות מס´ 3, 4, ו-5

=================================================

הבה נתחיל באחד הדברים המוזרים שקרו בכדורסל. קלע העונשין הגרוע בהיסטוריה של הכדורסל הוא בן וולאס (ממוצע של 47.3%). השני מהגרועים ביותר הוא וילט (51.1%). שקיל נמצא באותה כיתה של ´מפגרי הפאולים´. אז כיצד תסבירו יום של 28 מ-32 מהקו במשחק בו קלע 100 נק´ נגד הניקס ב-1962?

*"סלאם מגזין" בחר בו ב-2007 כשחקן מס´ 2 בכל הזמנים אחרי מייקל ג´ורדן.

*שתי אליפויות נבא ב-1967 ו-1972. שש פעמים נוספות היה בפיינל של הנבא כשבשלושה משחקים פאשלות גדולות של שחקנים, פאשלה איומה של מאמנו, ו-1 מ-11 של וילט מהקו (וכמובן "כניסתו" המפורסמת של וויליס ריד למדיסון גארדן חצי דקה לפני תחילת המשחק שטירפה את כל הגארדן ואת כל הניקס´ים) מנעו ממנו 5 אליפויות:

1968. משחק שביעי אליפות המזרח: "המשחק של זריקה אחת בחצי".

המשחק הזה ידוע כ-"משחק הזריקה הבודדת בחצי משחק" כי משך כל המחצית השנייה וילט זרק זריקה בודדת אחת! לא יאומן! בפעם הראשונה בקריירה, וילט משחק משחק 7 כ-"דפנדינג צ´מפיון". הסיקסרס הובילו את הליגה עם 62 נצחונות. למרות ששיחקו 82 משחקים וניצחו את הסלטיקס בכל 8 המפגשים ביניהן באותה עונה הם צריכים עכשיו לנצח משחק 7 על אליפות המזרח. בילי קנינגהאם פצוע. הגארדים לא פוגעים אבל ממשיכים לזרוק לבנים במקום ללכת על וילט. כולם תמיד שאלו מדוע וילט זורק כל כך הרבה. אולי אם ישחק כמו ביל ראסל ויתרכז בהגנה אז גם הוא ינצח אליפויות? אפילו מאמנו האנום חשב באותו כיוון. אז זה מה שוילט עשה במשחק זה: גבר על ראסל בריבאונדים 24-36, בגגות 9-14, אבל הפסיד את המשחק 96-100. על הפיאסקו הזה (זריקה אחת בכל החצי השני) הוא מתאר בספרו כיצד עמד שם תחת הסל וחיכה לכדורים שלא הגיעו כל החצי השני.

1969: משחק שביעי, גמר נבא: "המשחק בו ישב וילט בחוץ".

וילט צ´מברליין משחק כבר עונה שנייה בלייקרס עם אלג´ין ביילור וג´רי ווסט. העברתו ללייקרס היתה שוות ערך לו הבאת ליוטה ג´אז עם קרל מלון וג´ון סטוקטון, את שקיל או´ניל במלוא כושרו. ברבע השלישי הלייקרס מחמיצה 15 זריקות רצופות, ומפגרת ב-17. עד לדקה זאת היו לוילט כבר 18 נק´ ו-24 ריבאונדים. בריבאונד ה-24 הוא נפל על ברכו ויצא מהמשחק. ביל ראסל אמר אחרי המשחק "לי היו צריכים לשבור רגל כדי שארד מהפרקט". המאמן של הלייקרס ברדה קולף לא הכניסו אפילו שכעבור 5 דקות וילט אמר לו שהוא יכול להיכנס ושהברך "בסדר".
אולי קולף היה כה נירגז על וילט שירד אחרי פציעה שלא נראתה קשה (איש לא יודע מלבד וילט כמה קשה היתה) שהחליט "להענישו ולהעליבו". הלייקרס שיחקו טוב וצמצמו את ההפרש ל-9 כשוילט היה מוכן לחזור ומאמנו לא הכניסו. עד היום תוהים על יציאתו של וילט, וסירובו של מאמנו להכניסו למשחק. היום טוענים שוילט היה "רך מדי". שהוא חייב היה להכריח את מאמנו להכניסו, אפילו במחיר סצנה על הפארקט. היכולים אתם לראות את לארי בירד או מייקל ג´ורדן יושבים על הספסל בסיום המשחק ה-7 בגמר הפלייאוף? הם היו זורקים את מאמנם לעבר המושבים בשורה השישית, ונכנסים בעצמם. לוילט אף פעם לא היה את ה-KILLER INSTINCT שהיה לציפור או ל-AIR. המשחק הזה ניכנס להיסטוריה כמשחק בו ישב וילט בחוץ ב-6 הדקות הקריטיות האחרונות במשחק החשוב ביותר בחייו.


1970: משחק שביעי, גמר נבא: "המשחק שוויליס ריד ניצח בלי לשחק ושוילט הפסיד ב-1 מ-11 מהקו".

הייתי שם רבותי הצעירים. משחק שלא אשכח עד נשימתי האחרונה בעולם הקשה הזה. כשמצב המשחקים נגד הניקס הגדולה עם ריד, פרייזר, דה-בושר, ברדלי, ועוד, מצב המשחקים הוא 2-2 כשריד פצע את ירכו. הניקס ניצחו אחד בלעדיו כשג´רי ווסט ואלג´ין ביילור תופשים משחק רע, אבל הלייקרס ניצחו בבית בקלות כשוילט קולע 45 עם 27 ריבאונדים וגם ווסט קולע כמטורף. המשחק השביעי במדיסון סקוור גארדן.

כמובן שרעדתי כמו האחרים כי היו שמועות שריד אולי ישחק. ממש שניות לפני תחילת המשחק האולם רועד מתשואות וצרחות. ריד – מדדה – עולה על הפארקט. וילט אפילו לא הסתכל עליו. ריד לא היה פקטור במשחק: הוא קלע את זריקתו הראשונה אך היו אלה שתי נקודותיו היחידות כשהוא על הספסל רוב המשחק. אבל משחק מטורף של וולט פרייזר שקלע 36 וחיסל את ווסט בהגנה, ומשחק בינוני של וילט (21 נק´) שהחמיץ 10 מ-11 פאולים גמר איתם. ההצדקה היחידה שאפשר לומר על וילט היא שהוא כבר בשנתו העשירית בליגה, אבל 10 עונות בהן נתלו עליו 2-3 שחקנים כל עת שנגע בכדור. הוא היה עייף ומחוסל במשחק שיכול היה לתת לו אליפות שלישית.

=================================================
הישגים שלא יישברו לנצח

עם צ'ירלידר מאונ' קנזס

=================================================

אני מסיים את הפרק עם הישגיו הגדולים ביותר של וילט: על 100 הנק´ למשחק, 55 הריבאונדים, ממוצע לעונה של 50.4 ועוד, כבר דברנו. אבל יש עוד:

ממוצעי הנקודות לעונה הטובים ביותר:

ראשון: צ´מברליין – 50.4
שני: צ´מברליין – 44.8
שלישי – צ´מברליין – 38.4
רביעי: אלג´ין ביילור – 38.3
חמישי: צ´מברליין – 37.6
שישי: מייקל ג´ורדן – 37.1
שביעי: צ´מברליין – 36.9


משחקי 50 נק´ ומעלה:

ראשון: צ´מברליין (122 משחקים)
שני: מייקל ג´ורדן (37)
שלישי: אלג´ין ביילור (18)
רביעי: ריק ברי (15)
חמישי: קרים עבדול ג´אבר (10)


לא בדקתי כמה 50-פלוס יש ללברון ג'יימס, קובי בריאנט או אלן אייברסון

משחקי 60 נק´ ומעלה:

ראשון: צ´מברליין (32 משחקים)
שני: מייקל ג´ורדן (4)
שלישי: אלג´ין ביילור (3)


לא בדקתי את מספר משחקי קובי בריאנט של 60-פלוס

שיאי ריבאונד לעונה:

ראשון: וילט צ´מברליין ( 27.2 ריב´ ממוצע)
שני: וילט צ´מברליין (27.0)
שלישי: וילט צ´מברליין (25.7)
רביעי: ביל ראסל (24.7)
חמישי: צ´מברליין (24.6)
ששי: צ´מברליין (24.3)
שביעי: צ´מברליין (24.2)


אבחר עוד כמה הישגים פיקנטיים:

* שבעה משחקים רצופים של 50-פלוס (היו פעמיים שעשה שישה רצופים של 50+ )
* ארבע עשרה משחקים רצופים של 40+ (עשה זאת פעמיים)
* ששים וחמשה משחקים רצופים של 30 נק´ לפחות – כמעט עונה שלמה!
* הוביל את הליגה 7 פעמים רצופות כקלעי העונה
* כ-200 שיאים מסוג: "מספר הזריקות לסל הרב ביותר בשלושה משחקים רצופים".


=================================================
חברים ושונאים (קנאים?)


=================================================

צ´מברליין היה אחד מ-11 ילדים של אוליביה ווויליאם צ´מברליין. ההורים עבדו אצל היהודים העשירים ביותר בפילדלפיה, האם בתור "עוזרת בית" והאב בתור "גנן". אבל עליכם להבין שבאחוזות האלה הנקראות "הקו הכחול" אין עוזרת בית. ישנן תריסר עוזרות בית. אביו לא גזם דשא כגנן. הוא היה הראש של 20 גננים בבתים היקרים ביותר.

מסתבר שהיהודים האלה אהבו והעריכו את הוריו, שילמו להם טוב, ואפילו שיתפו אותם בכמה אירועים, בהם למדו הצ´מברליינים עלינו ועל מנהגינו. בספרו מתאר צ´מברליין את התקופה ההיא, ומסביר את אהדתו ליהדות ויהודים. כבר מגיל 10 ו-11 הוא שמע "LOOK AT THIS TALL NIGGER BOY" ובשנותיו הראשונות בתיכון הוא סבל מאותה סטיגמה של "גוליית חסר קואורדינציה ושכל". צ´מברליין היה מאד מודע לגובהו, ואישיותו הרגשית (מאד!) גרמה לו להיחבא בתוך עצמו. הוא לא דיבר, לא התחבר לאף אחד, ולא היה לו אף דייט. חברו הטוב מהתיכון, אלברט דסמונד בטוח שהוא "היה בתול כשסיים תיכון".


אבל בשנתו השלישית, כשהיה ג´וניור בתיכון, הוא התגלה למאמן הקבוצה, ותוך תקופה קצרה של כמה חודשים הוא הפך מ-INTROVERT מופנם ל EXTROVERT אגוצנטרי, קפריזי, ובעל בטחון עצמי. חבר יהודי טוב שלו (עד מותו של וילט) היה מל ברודסקי שאמר עליו: "בששה חודשים הוא הפך להיות ה-COCKY הבנזונה הגדול מכולם!".הוא היה כזה גם כשחקן NBA שכמה קיבלו באהבה, וכמה שנאו את הגאטס שלו. מאמנו בלייקרס, ביל ואן ברדה קולף היה אחד המקטרגים הגדולים: "אני תמיד ריחמתי על וילט שפונק מגיל צעיר והפך כוכב אגוצנטרי ו-ALOOF עד שקשה היה לתקשר איתו". אבל ג´רי ווסט אומר: "כן, הוא אוהב לערבב בקדירה; הוא חי על קונטרוברסיה. אבל הוא גבר רגשי מאד וחבר נאמן וטוב.

לי לא היתה כל בעיה איתו. ג´ק רמזי אומר: "הוא ניצח 2 אליפויות. הוא הגיע לגמר ה-NBA שלוש או ארבע פעמים. הוא היה "אול סטאר" 12 שנים, ו-MVP כמה פעמים. אני כבר לא זוכר. הוא אוחז בשיאים שלעולם לא יישברו, ועוד מכנים אותו LOSER. זה הדבר הכי לא נכון. כשאומרים "תראו, ביל ראסל זכה בכך וכך אליפויות", איש לא זוכר שזה לא היה ביל ראסל, אלא הסלטיקס, עם קייסי ג´ונס, סם ג´ונס, בוב קוזי, ביל שרמן, תום היינסון -השחקנים הטובים בעולם אז -ועם המאמן הטוב בעולם – רד אורבך. וילט לא "הפסיד". פילדלפיה הפסידה, ומסיבות שונות". לוילט היו כמה "יציאות" לא יפות עם מאמניו דיק הארפ, דולף שייס, ובמיוחד ואן ברדה. אך מאמנים אחרים – אלכס האנום, ג´ו מולני, וביל שרמן – מדברים עליו רק טובות.



הוא היה ידוע כמתהולל כבר בשנתו הראשונה בפילדלפיה. בשנת 1962 הוא כבר רכש דירה מפוארת במנהטן והיה מגיע לפילדלפיה למשחקים –"בפררי" או "בנטלי" שלו (הוא היה הראשון שחתם על כסף "גדול"). הוא היה ידוע כסובל מאינסומניה (חוסר יכולת לישון) ועשרות או מאות פעמים הוא שיחק ללא שינה כלל. ´שעתיים שינה מספיקות לי. למה לבזבז חיים טובים, שמפניה, ונערות על שינה?´, היה אומר. אבל אני לא שמעתי אף מאמן, אף פעם, מתלונן על "צ´מברליין העייף". הוא היה טיפוס שלא מהעולם הזה, וככה תמיד קבלתי אותו. הוא הזמין אותי פעם לארוחה במסעדתו בהארלם והיה נחמד ביותר, מחייך, ונתן לי להרגיש נוח, ולא היתה לי כל בעיה איתו כי שנינו באותו גיל, והוא אהב את העובדה שאני מישראל.

כשחתם בלייקרס הוא בנה ארמון בבברלי הילס. שחקני קולנוע, ספורטאי-על, מלכות יופי, דיפלומטים – כולם רצו להיות מוזמנים לארמונו. המסיבות והנשפים שעשה היו מהמפורסמים בהוליווד כי צ´מברליין עשה כל דבר הכי גדול שאפשר. שם גם היו לו את מאות הרומנים שלו, שהוא תאר ב-´עשרים אלף הנשים ששכבתי איתן´.

שיחק גם כדורעף מקצועני



אחרי ההפסד ב-1969, ביל ראסל אמר שהוא "לעולם לא היה יורד מהמגרש אילו קרה לו מה שקרה ל-´וילט דה סטילט´". היחסים בינו לבין וילט – שהיו חברים עד אז – התקררו. רק בשנים האחרונות ראסל התנצל, אמר שאין ולא היה שחקן כוילט, והשניים הפכו חברים קרובים עד יום מותו של צ´מברליין (ראסל נתן את ה-EULOGY – ההספדה – בכנסייה בה שמו את ארונו). יחסיו עם קרים עבדול ג´אבר היו גרועים. וילט תמיד אמר שג´אבר לא נילחם מספיק, לא קולע מספיק, ולא לוקח מספיק ריבאונדים (וזאת על אף שג´אבר קלע ולקח ריבאונדים כפי שכולנו יודעים). ג´אבר, מצידו, ביקר את התנהגות ה-"דוד תום" של וילט, שהוא רפובליקני, וחבר של הנשיא ריצ´רד ניקסון (שפוטר מנשיאות ארה"ב – מעשה נדיר ביותר). אחרי שג´אבר שבר את שיא הנקודות הכללי של וילט, וילט אמר שוב שג´אבר "לא מתאמץ מספיק. יש לו מסביבו שחקנים לנצח את הסלטיקס שנה אחרי שנה". ג´אבר החזיר לצ´מברליין בספרו כשהוא מכנה את הענק "CRYBABY AND QUITTER".


לווילט לא היו הרבה מעריצים. הוא קיבל זאת כגבר: "אף אחד לא אוהב את גוליית" היה אומר. כמה שנים אחרי פרישתו הוא יצא עם ספרו הראשון "גדול מהחיים", ואח"כ ספרו השני ב-1991, "מבט מלמעלה" בו הוא כותב ששכב עם 20,000 נשים. ספר זה כמעט הוליכו שאולה, אך בשנים האחרונות לחייו התחילו לסלוח לו גם בגלל שהצהיר שהוא "לא הובן כהלכה", וגם בגלל שהפך לאדם נוח הרבה יותר, המשקיע הרבה מכספו ומרצו בעזרה לילדים שחורים.

צ´מברליין מעולם לא נישא, ולא היו לו ילדים חוקיים. בשנות ה-90 המאוחרות הוא הפסיד כ-40 ק"ג ממשקלו, וניפטר ב-1999. ג´רי ווסט אמר בבית הקברות "כאן קבור השחקן הדומיננטי ביותר שאי-פעם שיחק הופס, ושאי פעם ישחק הופס.

צ´יימברליין. הגבוה הטוב ביותר בכל הזמנים? הוא או בילמ ראסל או קרים עבדול ג'אבר. בהישגים אישיים – ווילט. בהישגים קבוצץיים? ביל ראסל. קרים באמצע.

שחקן באולינג נפלא עם ממוצע של 224
ברחובות מנהטן, שם היה לו באר ומסעדה

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!
Subscribe
Notify of
73 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אבי טרכטמן
12/02/2022 6:53:59

כתבתי במקום אחר, ואכתוב גם כאן.
הקונצנזוס עד שנות התשעים הוא שווילט הוא הסנטר הגדול מכולם. (גם מנחם לס בעצמו כתב את זה במעריב בשנות התשעים).
פתאום הקונצנזוס התהפך, וקארים הפך להיות הגדול מכולם.

הסיבה לדעתי היא ג׳ורדן – הוא הפך להיות הגדול מכולם בגלל מס׳ התארים, ופתאום מס׳ התארים הפך להיות הדבר הכי חשוב, וקארים עקף את ווילט. לגמרי לגמרי בגלל ג׳ורדן

עכשיו תארו לכם שיום אחד יהיה שחקן עם ממוצעי עונת ה mvp של ווסטברוק, אבל עם אחוזים של קרי והגנה של קוואי, שבמקרה לא ייקח אליפות בחיים (תמיד לא יהיה לו מזל) למרות שברור במשך עשור ורבע שהוא הגדול מכולם לגמרי ובכלל. (תחשבו ג׳ורדן עד שנת 1991 למשל) – האם יתכן שהאתוס יתהפך אם זה יקרה, ופתאום ווילט או חלילה לברון יהפכו להיות גדולים יותר משהם נחשבים היום באופן יחסי לקארים ולג׳ורדן?

דוקטור רזי הופמן
12/02/2022 8:13:55

אני כבר בשנות השמונים ראיתי בכארים הגדול מכולם בעמדה שלו וזה כנראה בגלל שלא חוויתי את ביל ו-ווילט.
ההוק שוט שלו היה ה 2 הכי קלות באן בי איי באותם הימים. אם הוא היה נכנס לעמדה שום דבר לא היה עוצר אותו.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 2:03:21

הן לא היו קלות יותר מהזריקה של בארקלי ומקהייל עם אחוזי קליעה דומים וגם לנאנס האב ודאנטלי אחוזי קליעה דומים.

עגל
12/02/2022 14:13:19

כן, זה יתהפך. הנרטיב זה משהו שטובי היחצנים ואנשי הקמפיינים הפוליטיים עובדים עליו.

Eddie
Eddie
12/02/2022 6:57:37

רציתי להזכיר את הקוינטפל-דאבל של ווילט, 53 נקודות, 32 ריבאונדים, 14 אסיסטים, 24 חסימות (!!!), ו-11 חטיפות במשחק אחד.

דוקטור רזי הופמן
12/02/2022 8:12:02
Reply to  Eddie

וואו

jefffoster10
12/02/2022 14:06:27
Reply to  Eddie

מתי זה היה? אם אני לא טועה, התחילו לספור חסימות רק ב-73' ולכן עד היום יש ארבעה קוואדרופל-דאבלים בלבד רשומים בתולדות הליגה (ת'ורמונד, האקים, רובינסון עם חסימות, אלווין רוברטסון עם חטיפות).

עידו גילרי
12/02/2022 14:12:15
Reply to  jefffoster10

לא רשמי…
ב 1968

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  Eddie

חחחחחחחחחח 24 חסימות זה כמו לשים את אמביד בלגת ילדים לכיתות ו 🙂
הזייה

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

לא ראיתי את ווילט אבל השיאים לא ישברו כנראה הוא היה 20 רמות על ביל ראסל זה בטוח (האליפויות זה עניין של קבוצה). זה נקרא מפלץ. מעניין בחוקים של היום כמה היה קולע 😎

John
12/02/2022 12:54:28

בדיוק על זה כתבתי. ברור שמבחינה אתלטית צמצמו עליו, אך היה מאוד קשה לעצור אותו גם כיום. אני חושב שחוקי בארקלי של ה-5 שניות עם הגב לסל היו פוגעים ביכולת שלו להגיע קרוב לטבעת וחוק ה-3 שניות בהגנה היו פוגעות ביכולת שלו להגיע לצבע. אני מניח שאם היה משחק היום היה נשאר סביב ה-265-280 פאונדס של פלדה יצוקה ולא עולה לאיזור ה-300-315 כדי שהיה יכול לשמור על גארדים. מבחינה סטטיסטית לי לפחות אין ספק שיכל לשים מספרים מעולים. לגבי האופי שלו לפחות ממה שקראתי שם יש לי הרבה שאלות.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  John

לגמרי. בכלל שאני רואה את המספרים של ווילט לעומת ראסל זה לא קרוב בכלל ווילט שחקן של 30 נק קריירה וראסל 15 נק….
זה כמו להשוות את סטיב נאש למייקל גורדן

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

פוסט מרתק אגב נהדר לקרוא את זה

אשך טמיר המקורי
12/02/2022 7:44:01

תודה דוקטור, מעניין מאוד

דוקטור רזי הופמן
12/02/2022 8:10:51

תודה מנחמנו
אחלה גבר ווילט והיה מספר מספר.
ושאלה מחכם חנוכה: מניח שיש לך (מנחם) ארון עם כרטיסיות על מאות שחקנים, האם הפכת את הארון לתיקייה דיגיטלית עם מאות/אלפי קבצים לפי שמות השחקנים? נראה לא פשוט למצא כל מה שכתבת על מאות עם לא אלפי שחקנים במשך עשרות שנים אלא אם לקחת את החומר מהספר שלך על 50 הגדולים?
מהניסיון שלי הכל אצלי היום בקבצים מאורגן מתוייק ב 2 פלשים של חצי טרה שמגובים פעמיים חיצונית.
שמעתם פורצי אינטרנט ואנשי בק דורס? ככה קל לי לבדוק ולתקן במקרה הצורך.
🙂

thetroll
thetroll
12/02/2022 21:31:04
Reply to  etayef

מעולה תודה

MacLeod 1
MacLeod 1
12/02/2022 8:35:44

סופר- אתלט, מספרים פסיכיים.
תודה דוק!

האווי לאסוף
האווי לאסוף
12/02/2022 10:41:29

וילט היה ככל הנראה תופעה מדהימה, שלאנשים כמוני שלא חוו אותו קשה קצת להבין. מפלץ ספורטיבי.
תודה רבה על המעורב

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

שחקן מיוחד במינו, כמו כולם בעשיריה הזו 😀 חבל שלא ראיתי אותו משחק.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 13:24:46

קישור לבחירות של אתר של "ת'ה את'לטיקס": https://theathletic.com/tag/the-athletic-nba-75/

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 13:25:17

התגובה הייתה אמור הייתה להיות עצמאית.

יהלי אולמר
12/02/2022 11:25:16

תודה דוק
אחד השחקנים שבאמת שינו את המשחק שלהם, גם אם זה היה רק לעונה אחת. השטיק של אלכס האנום עבד לו ולפילדלפיה, וילט איכשהו הוביל את הליגה באסיסטים למשחק.

אלכס דוקורסקי
12/02/2022 12:13:39

מנחם, מרתק ביותר. תודה רבה. אדם יוצא דופן ברב-גוניותו ובכשרונו. מגדולי הספורטאים בכל הזמנים.

dvir
dvir
12/02/2022 12:26:26

כנראה כנראה שווילט צ'מברליין של 1962 הוא השחקן הכי גדול שהמשחק ראה . תחשבו על זה ממוצע של 50 נקודות 50 נקודות . זה פשוט לא נורמאלי . עונת62 הייתה עונת ניפוח סטטיסטי ללא ספק אוסקר רוברטסון עשה את עונת הטריפל דאבל . אבל שוב 50 נקודות ומעל ל24 ריבאונדים( לא זוכר כמה בדיוק ) ב50.4 מהשדה זה לא נורמאלי פשוט. השאלה היא מנחם שאולי אתה יכול לענות עליה היא למה הוא לא זכה ביותר אליפיות . האם באמת הוא שיחק בקבוצה כל כך חלשה ? לפי הנתונים לדעתי ביל ראסל קצת אוברייטד ושאר שחקני הסלטיקס אנדרייטד כלומר ראסל מקבל את כל הקרדיט למרות שלא בטוח שכל השנים הוא היה השחקן הטוב בקבוצה אפילו. נניח סם ג'ונס לא נופל מגרי ווסט או טום הייסון הוא אולי ה4 הטוב בהיסטוריה ? או לפחות ברמה של מלון נוביצקי דאנקן ? כי כרגע אפילו שחקנים כמו מקהייל מדורגים לפניו . בכל מקרה יש שם לוזריות לא נורמאלית ב62 הפסיד בנקודה לבוסטון במשחק 7 ב65 אותו דבר גם במשחק 7 ב68 אותו דבר אחרי שהובילו 3-1 כבר על בוסטון והסדרה הייתה גמורה . ב69 בשתי נקודות אחרי שהובילו 2-0 ו3-2 והמשחק היה בבית . ב70 ריד היה פצוע ובכל זאת הפסידו במשחק 7 עם 1 מ11 מהקו. לא שמעתי באף ענף על יכולת גרועה כל כך במאני טיים

שחר אלוני
12/02/2022 12:29:12

תודה מנחם!
הוא היה יותר דומיננטי משאקיל בשיאו, וזה לאורך יותר עונות. והיה כנראה סופר ספורטאי. היה יכול להצטיין בהרבה ענפים.
שיאים שלא ישברו.
היה יכול בקלות להצטיין למשל בקרב 10.
האליפויות זה יותר עניין של סיטואציה קבוצתית

שחר אלוני
12/02/2022 16:27:22
Reply to  מנחם לס

כן

John
12/02/2022 12:45:20

לגבי ווילט, אני משלב דברים שראיתי ממנו + הרבה דברים שקראתי. מבחינת כישרון ויכולת הוא בהחלט בטופ 1-2 אך הוא הדגים לא מעט חולשה מנטלית במהלך הקריירה ואי התייצבות למשחקים גדולים. היה חסר לו קור רוח והיו לא מעט רגעים ששיחק עם עצבים, אימפולסיביות או אדישות. ההתעקשות שלו לשחק דקות פסיכיות יצרו מצבים שגם כאיירון מן הוא כבר לא שיחק הגנה תמיד. בניגוד לשאק אחוז העונשין שלו לא נבע ממכניקה מקולקלת. לטענתו בתיכון קלע סביב ה-80% כאשר במכללה היה קלעי של 62%. אך ככל שקריירת ה-NBA התארכה האחוז צנח וצנח. הסיבות שווילט עצמו ציין הן מגוונות: דלקות במפרק הברך, ידיו הגדולות, הגובה שלו שיצר מסלול שטוח מדי, הרמת משקולות אינטנסיביות ששינו את מבנה גופו. אך זה בעיקר בראשו. הוא באמת רצה לשפר ועבד על זה שנים. אפילו עבר לזריקות סבתא לתקופה. אך הוא מעולם לא התמיד באף זריקה. החליף אולי 5-6 רוטינות והמכניקות והיה עמוק בתוך הראש של עצמו. לדוגמא: האחוז שלו בזריקות סבתא היו 61% (כולל אותו משחק 100 הנקודות), אך ווילט ממש אחרי הפסיק את הזריקה היעילה ועבר לזריקה יותר קונבנציונאלית (אולי מתוך פגיעה "בגבריות").
.
ווילט בעיני הוא האנטי טים דאנקן בכל הקשור בגישה למשחק. הוא היה עסוק הרבה באימג' שלו במשחק ומחוצה לו. רבים רואים גדולה בכך שהפך למלך האסיסטים כשהיו נגדו טענות על כך שלא מוסר. אני רואה זאת חולשה רבה, מהסוג של ווסטברוק. הוא לא היה עסוק מספיק במה המהלך או הצורך של הקבוצה בי כרגע, בשביל הפוזשן או המשחק הבא. אלא היה עסוק המון בהוכחה ותוכחה. והוא לא סיים בכך כשפרש מהליגה. הוא נהג להתראיין לא מעט וללכלך על יריביו. הסיפור של מג'יק ג'ונסון על כך שווילט הצטרך לאימון של הלייקרס בתחילת שנות ה-80 בשנות ה-40 לחיו וטחן וכיסח להם את הצורה נשמע כמו משהו חיובי על הבנת יצר התחרות שלו. אבל בעיני ההתעסקות שלו ממש כמעט עד יום מותו בלמה מייקל ג'ורדן או שחקני על אחרים בנייטיז לא היו שווים לעומתו, היו עדות לא רעה למי שהיה.
על אף כל האמור הכישרון והגוף שלו הביאו אותו למקומות בלתי נתפסים. יש דברים שצריך להכיר היסטורית כדי להבין על מה אנחנו מסתכלים בפוטג'
ראיתי מספיק סרטונים משנו ה-60-70 ברזולוציה טובה וב-60 FPS כדי לדעת שהשחקנים לא היו יותר איטיים או פחות חזקים. עניין הקפיציות בהחלט השתפר אך זה פשוט לא משהו שנתפס אז כקריטי לשחקן כדורסל. לצ'מברלין הייתה קפיצה לגובה פסיכית. הוא הגיע עם היד כמעט עד קצה הלוח. אז למה לא רואים דאנקים מהדהדים שלו? כי הוא גדל בעידן שאסר על דאנקים בקולג' וגם ב-NBA הטבעות לא אפשרו את ההיתלות על הטבעת או ניעור הטבעת. כך שממש לא היה מקובל לעשות ככה דאנק. ווילט היה שובר הרבה טבעות כך. לכן הוא קופץ גבוה ומניח את הכדור בסל עם רפרוף ידיים בטבעת. בשנות ה-70 כשהטבעות היו קפיציות יותר והלוח פיברגלאס היה חזק יותר שחקנים החלו להיתלות על הטבעת במיוחד ב-ABA. בנוסף אם נשווה פוסט אפים של שאק מול של צ'יימברלין, אז שאק השתמש בטכניקה של הורדת כתף שהייתה מעיפה את היריב. כל עוד הוא לא ביצע טווח תנועה גדול שנחשב דחיפה, אפשרו לו את זה. בתקופה של צ'יימברלין בניגוד לאגדות על הפיזיות של הסנטרים, אסרו על הורדות הכתף האלה לגוף השחקן. צ'ייברלין נשרק לעברות תוקף רבות על תנועות חדות מדי עם הגב לסל. הסנטרים היו צריכים ממש לחפור עם התחת כדי להתקדם בפוסט מה שהפריע לוויט ברגע שהצטרפו לליגה הסנטרים הכבדים יותר בסוף שנות ה-60 ותחילת ה-70. אבל הוא פיתוח מאוחר יותר טאץ' נהדר סביב הסל.
.
דוגמא נוספת לא קשורה כשצופים בפוטג' ישן היא הכדרור. לפעמים אני שומע הסתלבטיות על רמת השליטה בכדור של השחקנים מהדור ההוא. ברור שאשפי כדרור שהגיעו בסוף שנות ה-70 הוסיפו המון אלמנטים שלא היו קודם. אך שיטת הכדרור הקדומה, עם קצות האצבעות מלמעלה למטה הייתה קשורה בחוקה ובשריקות של הזברות לדאבל. עד סוף שנות ה-80 גם בארץ ובאירופה שרקו כך לזרים אמריקאים והם היו צריכים לכדרר אחרת ממה שראו בארה"ב. היה אסור לבצע palming מה שהכרחי לקרוס אובר המודרני, וכך המעבר המהיר מיד ימין ליד שמאל הייתה מסוכנת, מה שהכריח גארדים לכדרר עם הגב למגן ולהחליף שם כיוון או יד ולא בפייס-אפ כמו היום. אם תראו סרטונים מהשכונות משנות ה70 המוקדמות או אחרי, תראו כדרורים מהממים שהיו תופסים היום. יש סרטונים שמראים קרוס אוברים של אוסקר רוברטסון. ידיו הגדולות אפשרו לו לבצע את זה כגארד מבלי להשתמש בכרית כף היד באופן מלא. MJ היה עושה זאת הרבה. אייזיה השתמש בקרוס-אובר בין הרגליים, אך התנועה הסופר מהירה ומהממת החלה יותר מטים הארדוויי בסוף שנות ה-80 והתגלגלה לליגה. מארק פרייס יצר את הכדרור הקדמי שמאפשר לדחוף את הכדור מטר או שניים קדימה ולבצע split לפיק אד רול בין שני המגנים.
.
הראשון שממש השתמש ב-palming אמיתי מכדרור היה פני הארדווי כאשר אחריו אייברסון מתח את הגבול והיה הראשון שייצר hesitation dribble או כדררור השהייה שאפשר לשנות את קצב הכדרור כאשר כרית כף היד כבר ממש ב-90 מעלות ומאפשרת להחזיק אותו לעוד שנייה. זה מה שפתח עולם שלם של מכדררים ב-90 מסטף מארבורי לסטיבי פרנסיס והשוקלד הלבן בסוף שנות ה-90.
.
מה כל זאת לומר? אני מאמין שיש לא מעט שחקנים שיכלו לעשות מעבר להיום אפילו עם חודש-חודשיים של אימונים וציוד. החוקה והנורמות של מה הוא משחק "ראוי" לא מיצו את הפוטנציאל מרוב הכישרונות שהסתובבו בהיסטוריית הליגה. אחד הדוגמאות הנהדרות לכך הוא אחוז העונשין הגבוה של לא מעט שחקנים מהתקופה ההיא. לרוב ישנה קורלציה לא רעה בין אחוז עונשין גבוה לאחוז גבוה משלוש. מייקל למשל בתקופת קיצור קשת השלוש ב-95 הקפיץ את האחוז שלו משלוש ואת כמות הזריקות. ברור לי שאילו היה עובד על הרקת הטווח בשנות ה-20 המוקדמות, היה מסיים קריירה עם 40% משלוש. עבודת הרגליים כיום סביב רגל ציר היא הרבה יותר מתירנית ממה שהיה נהוג אז. השמירה על רגל ציר בתנועות סטטיות כבר לא בשימוש כאשר חוקי הצעד וחצי מאפשרים תפיסה יותר מתירנית לגבי מתי החלה התנועה ומה נחשב רציף. זה מה שמאפשר שני צעדים אחורית שלא דומים לצעד וחצי אלא לצעדים סטטיים. זה פתח עולם שלם של side-steps לקלעים שלא היו קודם. דוגמא אחרת היא שליטה בכדור. אם מסירה הייתה לא טובה ושחקן תופס את הכדור והוא הודף אותו או שהוא נופל מידיו, הוא יכול להרים את הכדור ולהמשיך לכדרור. בעבר היה אסור לו וההגנה יכלה ללחוץ עליו כי זה היה דאבל. אך כיום מכירים ביכולת של שחקן להתחיל כדרור רק מרגע שיצר שליטה ברורה ובלעדית בכדור. וטוב שכך.

עידו גילרי
12/02/2022 13:26:18
Reply to  John

את המיתוס שווילט קלע יותר טוב עונשין בזריקת סבתא כבר די הפרכתי פה.

John
12/02/2022 15:15:38

איך אפשר למצוא את זה? יש ארכיון של תגובות הופס? אשמח לקרוא בעיון.

עידו גילרי
12/02/2022 15:17:26
Reply to  John

https://hoops.co.il/?p=189988
הסרטונים כבר מן הסתם לא שם…

natinati
natinati
12/02/2022 17:12:35

תודה על הטור הזה
אותי בעיקר מפתיע שגלדוול לא בדק בצורה קצת יותר עמוקה לפני שיצא במסקנה

עידו גילרי
12/02/2022 17:14:34
Reply to  natinati

אני לא חושב שזה קריטי לנושא שהוא מעלה שם שהוא הרבה יותר כללי.
הפוד עצמו מצוין (כמו גם כל פעם שמישהו נותו לריק בארי במה.)

natinati
natinati
12/02/2022 17:16:35
Reply to  natinati

ואני אפילו לא מדבר על עניין האחוזים,מספיקה העובדה שהוא המשיך עם זריקת הסבתא עוד כמה שנים טובות אחרי העונה ההיא.

natinati
natinati
12/02/2022 17:22:53
Reply to  natinati

טוב זה מוזר..אני עוד מוסיף הערות לתגובה ואתה כבר הגבת😅

thetroll
thetroll
12/02/2022 19:49:32
Reply to  John

תודה ג'והן. אני לא ידעתי כלום על השחקן הזה חוץ מהשיאים כמובן והעובדה שלמרות שהיה דומיננטי לא זכה כמעט באליפויות. עד שקראתי את הפוסט הזה של מנחם וראיתי את הוידאו שצורף בתגובה למעלה (תודה למי שצרף) וקראתי את מה שכתבת.
אחרי שראיתי את כל זה – זה די ברור ש 6 בדירוג ההיסטורי עושה עימו ההיפך מחסד. הוא 1 או 2 כנראה פשוט עד היום לא ראיתי אוץו וגם לא וידאו מהתקופה שלו. תודה מנחם גון וכל מי שכתב כאן.

Havlicek stole the Ball
Havlicek stole the Ball
12/02/2022 12:59:54

מנחם, איזו כתבה מרהיבה. תודה תודה!
ג'ון, תגובה אדירה. לגבי 'זריקת הסבתא' של ווילט –
בעונה הראשונה של הפודקסט REVISIONIST HISTORY של הסוציולוג מלקולם גלדוול יש פרק מרתק בנושא, העוסק בזריקות הסבתא של ווילט ושל ריק בארי. מומלץ בחום!
קישור לספוטיפיי –
https://open.spotify.com/episode/15fQ9QFbGVHK9WpMKUmu8F?si=56de741a3234426b

jefffoster10
12/02/2022 14:05:13

תודה מנחם, כתבה נהדרת. אני מניח שאחד הדברים יוצאי הדופן שלו הייתה העמידות, עונה של 48.5 דק' למשחק זה פסיכי לא משנה באיזה קצב, ומעבר לזה גם לא זכורות לי פציעות משמעותיות שפגעו לו בפריים של הקריירה. לקח את מה שהטבע נתן לו ורקח מזה מפלצת אגדית.
ג'ון- תגובה מעולה וניתוח מרתק, לא אתנגד גם לאיזה פוסט בסגנון, תודה.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  jefffoster10

אם הוא היה בעידן הלואד היה נח כל שנייה ומשחק 30 דק שהאכילס לא יפגע חחחחחחחחחחח

jefffoster10
12/02/2022 17:04:41

תחשוב שעם כל העומס הזה הוא היה עוד עובד בלילה במיטה…סיבולת לב ריאה של אמיל זאטופק פינת אנגולו קאנטה.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  jefffoster10

חחחחחח

MBK
MBK
12/02/2022 14:09:19

תודה מנחם
לפני כמה שבועות (לאחר החסימה של ג׳ה מוראנט שהדביק כדור לקצה העליון של הלוח) חקרתי קצת לאיזה שחקן יש את הניתור האנכי הטוב ביותר
מייקל ג׳ורדן וזאק לאווין עם 46 אינטש במקום ה 3-4.
במקום ה 1-2 עם 48 אינטש, דראנל גריפית׳ (גארד ששיחק בג׳אז באייטיז, בחירה 2 בדרפאט) ווילט צ׳מברליין.
לא רק שהוא היה 2.15 היה לו את הניתור בקפיצה מהמקום הכי טוב בהסיטוריה של הליגה. (יש סרטונים שהוא חוסם את הסקיי-הוק של קארים)
אני חושב שעם נתונים אתלטים כמו של ווילט הוא כנראה היה אדיר בכל עידן של המשחק.
במבחן ההיסטורי ככל שהזמן עובר, האגדות נשכחות.
יוסיין בולט תפס את המקום של ג׳סי אוונס.
פלפס את של מרק ספיץ.
ווילט נדחק מהטופ 3 ההיסטורי.
וכל זאת עם 20 אלף נשים שחוו את נחת זרועו של הסטילט

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  מנחם לס

נו מה הבעיה מנחם היה עושה יחד 10 ויותר ביום

אור
אור
12/02/2022 17:26:35

היו לי ימים עם 50 ואני בכלל לא ממציא

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  אור

שים פרווה ושרשר😎

תומר
תומר
12/02/2022 22:35:32
Reply to  MBK

ובפינת הניטפוק – דארל גריפית (ולא דראנל), קלעי אדיר אגב (יחד עם אדריאן דנטלי היו כוח אש רציני מאוד) ואחלה שחקן בכללית

אור
אור
12/02/2022 14:25:01

תודה מנחם, הדמות הכי מסתורית וקשה לדירוג בדיוני ה-GOAT

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  אור

מה קשה הוא היה מפלץ פשוט לא ראינו אותו משחק

דן רוזנבלום
12/02/2022 15:23:22

אחלה קטע כתוב. תודה רבה.

ניר מועלם
12/02/2022 16:01:40

תודה רבה דוק.
בתור אחד שאוהב לשחק משחקי GM נתקלתי בנתונים שלו לראשונה במשחקים האלה וישר הלכתי לויקיפדיה בשביל לקרוא עליו כי לא הכרתי אותו בכלל, ופשוט זה היה לא יאומן לקרוא על המספרים שיש לו לאורך כל הקריירה, ותמיד שדיברו על הסנטרים הגדולים הוא לא הוזכר כל כך, אלה יותר סנטרים כמו : ראסל, קארים ושאקיל, ואני אף פעם לא הבנתי למה הוא לא מוזכר כטוב ביותר עם ממוצעים כאלו, ואני חושב שהוא נופל בקטגוריה של הספורט האמריקאי כולו שסופר שחקנים לפי תארים, ובגלל שהוא נפל לקבוצה לא טובה כמו שרשמת(לא ידעתי את זה) אז אפשר להבין שהוא פשוט נפל לסיטואציה כזו, ויכול להיות שבקבוצה אחרת היינו רואים ממנו יותר אליפויות.
אני שמח שדירגו אותו במקום ה-6, כי אין ספק שמגיע לו להיות בטופ 10, ואני לא חושב שאי פעם מישהו יגיע לממוצעים האלו.

שחר אלוני
12/02/2022 16:30:01

יש לו מעל 23 אלף ריבאונדים.
זה אומר 15 ריב' למשחק, במשך 82 משחקים בעונה למשך 20 עונות רצוף. (הוא שיחק כמובן הרבה פחות עונות)

שחר אלוני
12/02/2022 16:30:24

בשביל לשבור את השיא

ניר מועלם
12/02/2022 19:41:14

כלומר, אין סיכוי שישברו את השיא חח

שחר אלוני
12/02/2022 21:31:29

מסכים

Berch
12/02/2022 18:06:36

פוסט משובח על השחקן היחיד שחבל לי שלא ראיתי משחק בלייב(איזה כיף לך מנחם)
מספרים שלא יאמנו ודומיננטיות משוגעת.
הוא הדוגמא המושלמת לזה שכדורסל זה משחק קבוצתי
🤣

thetroll
thetroll
12/02/2022 19:54:59

מנחם תודה על הפוסט המעולה. זה היה חשוב מה שכתבת פה
הבעיה עם השנים המוקדמות האלה שגם קטעי וידאו הם נדירים ולכן בשבילי הליגה התחילה די בשנות ה 80. אבל השתכנעתי לגביו בזכות המאמר הזה. יש מצב שביל ראסל זכה בכל כך הרבה אליפויות כי היה שם עניין של שוחד וכאלה דברים? בכל זאת זה הסיקסטיז מעניין אם אתה פוסל את זה על הסף מנחם כי זה נראה לא הגיוני שראסל זכה בהכל במיוחד שווילט היה בהחלט יותר דומיננטי.

The Pro
The Pro
12/02/2022 22:06:13

סיקור טוב.
נחמד לקרוא שאגו לא היה חסר פעם גם בינו לבין קארים עבדול.
בשורה התחתונה ובהשוואה ישירה, ראסל רשום בהיסטוריה כגבוה יותר ווינר והשחקן שהכי קרוב
ללברון ג'יימס.

תחפשו ביוטיוב יש קטעי וידאו גם אם הם מעטים,
אפשר להבין את כל השיאים האישיים כשרואים את כמות הלבנים הרכים ששיחקו אז באותה תקופה.

NBA בדם
12/02/2022 22:14:49
Reply to  The Pro

אני לא יודע איך מדרגים את ווילט וראסל כלל.
הם היו מצויינים אבל שיחקו בזמנים לא ברורים שגבוהים עשו ככל העולה על רוחם והשיגו סטט דמיוני בעליל.

Havlicek stole the Ball
Havlicek stole the Ball
12/02/2022 22:36:01
Reply to  NBA בדם

הם לא נכנסים למדד המשופר??
גבוהים (מי, כולם?) לא עשו 'כל שעל רוחם'. עדיף שהתברר עוד על זמנם מאשר שתזרוק עוד הצהרות ללא כיסוי. נניח מדוע הסטט' היה כ"כ קיצוני ביחס לזמנים אחרים. או על קצב המשחק בסיקסטיז. או או או

NBA בדם
12/02/2022 22:58:19

לצערי ווילט וראסל לא יהיו במודד המשופר.
הסיבות:
1.הליגה הייתה קטנה וחסרה בתחרות(15 קבוצות ומטה לאורך השנים הראשונות).
2.ממוצעים של 50 נק למשחק ו25 + בריב' מאבד מהאמינות של ההישג.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 2:09:12

לגבי שינוי נשחקו בעקבות דברי האנום לא הוזכרה המסירה. עד היום הוא מחזיק בשיא מממוצע אס' עונתי לשחקן שאינו רכז וגם בממוצע השני בטיבו עם 8.56 ו-7.78 בשני עונות עוקבות כשהשניה היא עונת האליפות הראשונה שלו. וכן הוא מחזיק בשיא ממוצע אס' למשחק בפלייאוף מסוים עם 9 ב-67'. אם היה מוסר יותר מתחילת הקריירה היא מסיים את הקריירה עם 6-5 למשחק ולא 4.44.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 2:22:40

*משחקו.
*עונת האליפות הייתה הראשונה העונתיים הנ"ל. בעונתיים האלו קלע וקלע כמעט אותו הדבר עם 24.2 נק' ו-24 כ"ח כשמסר כ-8.2 למשחק. בעונת האליפות קלע ב-68.3% מהשדה ואחריהן קלע ב-59.5%. מהקו קלע בעונתיים האלו ב-41%. במשחק המאה קלע מהקו 32-28.

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 13:13:20

מבחינתי לווילט יותר מדי שיאים ויותר מדי שילוב בין חכמת משחק ומסירה והגנה והתקפה וריבאונד וחסימה וגיוון, מכדי לא להיות הציר הגדול ביותר בכל הזמנים

הציפור הנדירה
הציפור הנדירה
13/02/2022 13:51:08

הקישור לדירוג של ת'ה את'לטיקס: https://theathletic.com/tag/the-athletic-nba-75/

אהרון שדה
16/02/2022 9:55:59

מנחם קודם כל תודה רבה על מאמר משובח מאד ( עוד מאמר משובח מאד)
אני קורא באיחור רב ומגיב אך מן הסתם זה פחות אפקטיבי
אני מסכים עם אור לפני שכתב שהוא הדמות הכי קשה לדירוג
יש אנומליה לא קטנה בין הישגיו האישיים לתקופתיים ומדובר גם בתקופה לגמרי אחרת כנראה שלא בת השוואה
בהחלט השחקן שהכי הייתי רוצה לראות
מנחם מבין השורות רמזת על כך ואני אקח את זה עוד צעד.
היום יש הכרה ויש תוכניות ספורט שמדברות על המנטליות בספורט ולא רק המנטליות גם החרדות בספורט
קווין לאב דיבר על כך
לאחרונה שמעתי את גיא גודס שהוא מהמחוספסים מכולם שאומר שלדעתו אין שחקן שלא חווה זאת
( ההקאות של מסי למשל הוא היעדרות של רונאלדו השמן מהמחצית הראשונה בגמר מונדיאל 98 )
וכאן אני מתקשר לצמברלין
שחקן עם סט בלתי נתפסות בנקודות ודקות משחק שפתאום לא משחק משחק 7 או לא מקבל זריקה רבע שעה
זה לא כעס של מאמן זו לא כנראה פציעה
ולכן יש לחפש זאת יותר בכיוון המנטלי /חרדתי

כמובן שגם ההשוואה לראסל בעיתיית
שכן צמברלין אוכל אותו בלי מלח כמעט בכל סט אישית אך ראסל ניצח תמיד קבוצתית ….וגם הייתה לו קבוצה הרבה יותר טובה ….
שוב תודה מנחם .