דיון ובלוג חי למשחק החוץ של מכבי נגד באיירן / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר היורוליג

21.30 באיירן מינכן (11- 12) – מכבי תל אביב (10- 11):

2 קבוצות שסמוכות בטבלה, כאשר מינכן עשירית עם מאזן 12-11 לעומת מכבי שבמקום ה-12 עם מאזן 11-10. כזכור, בסיבוב הראשון מכבי ניצחה בקושי 68-69 במחזור פתיחת העונה. מינכן בכושר טוב לאחרונה והיא מגיעה לאחר הפסד צמוד בברצלונה, ואילו מכבי אמנם עם 3 ניצחונות רצופים אבל עדיין לא השיגה ניצחון שייתן את התחושה שהיא חזרה לעניינים. אם במקרה היא תנצח עם אבי אבן על הקווים, היא אולי תחזור לעצמה.

הדיון:

כמו בשבועות כפולים קודמים לאורך העונה, גם הפעם התכנס הצוות לדיון על מכבי ועל המצב הנוכחי של אלופת ישראל. איתנו בצוות היום, אהרון שדה, שחר צ'קוטאי, דרור פישר ועמיחי קטן.

שאלה 1: מכבי חזרו מההפסקה הכפויה עם רצף של 3 ניצחונות שקטע את רצף ההפסדים הארוך. האם לדעתך ההפסקה הועילה למכבי והם השתפרו, או שזה בעיקר הלו"ז שנהיה יותר קל עכשיו?

אהרון: בעיקר הלו"ז. מכבי השיגה ניצחון מרשים על אולימפיקוס שנמצאת בתקופה רעה ועוד ניצחונות מחויבי המציאות על אלבה בבית ואצל נועלת הטבלה ז'לגיריס. אם מכבי תנצח הערב במינכן ניתן יהיה אולי לדבר על שיפור.

שחר: בעיקר הלו"ז והמומנטום שנוצר אחרי הניצחון הראשון,.עם זאת, בהחלט אפשר לזקוף את השיפור להפסקה שקטעה את המומנטום השלילי.

דרור: שילוב. אין ספק שאולימפיאקוס ואלבה בבית יחד עם משחק מול ז'לגיריס זה לו"ז יחסית פשוט, אבל המיני פגרה שקרתה לצהובים בהחלט הועילה ליכולת הטובה בה הם נמצאים. העובדה ששוב הפסידו את הדרבי התל אביבי מוכיחה שזה לא עניין של שיפור ביכולת, אלא פשוט אותה קבוצה שמנסה לצאת מהתקופה הרעה, ויעיד על כך גם הניצחון הדרמטי על חולון בדרבי האירופיות.

עמיחי: ההפסקה הועילה בעיקר בזה שהיא עצרה את המומנטום השלילי ואת התחושה שלא משנה מה המצב, מכבי ימצאו דרך להפסיד. מעבר לזה, הלו"ז באותם משחקים באמת היה נוח יחסית, והיום מתחיל רצף של משחקים מתאגרים – באיירן חוץ, צסק"א בית ואנדולו חוץ – שיספר לנו יותר על הכושר של מכבי.

שאלה 2: בכל אחד מהניצחונות האחרונים מכבי קלעו 84 או יותר. מה לדעתך הדבר העיקרי שמכבי שיפרו בצד ההתקפי?

אהרון: השיפור הגדול הוא באיכות ההגנה של היריבות 😌 מעבר לזה, אוואנס מתאקלם קצת יותר והוא שחקן לא רע שהיה צריך לצבור קצת ניסיון, כך שהיום הוא יכול לשים את סקוטי בעמדות נכונות יותר.

שחר: הוצאת הכדור מידי ווילבקין כמנהל משחק והשיפור של אוונס.

דרור: לא שיפרו כלום, פשוט עכשיו הכדורים שלא נכנסו בחודש דצמבר וינואר כן נכנסים. נאנלי הציג יכולת מעולה, ירד ושוב חזר לפעולה, כנ"ל דיברתולומיאו (רק שאצלו זה בא בגלים של חודשים, לא משחקים) וז'יז'יץ' מראה את היכולות שהראה בשליש הראשון של העונות בהן לבש צהוב. הבעיות בהתקפה נשארו אותו דבר, אך ההגנות שפגשו היו רעות, מאוד.

עמיחי: השינוי המשמעותי ביותר הוא שאוונס, ווילבקין ודיברתולומאו הם השחקנים המרכזיים בעמדות 1-2, כשג'ונדי חזר רשמית לרוטציה וקיבל 19:15 דקות בממוצע באותם משחקים. נאנלי חזר לעמדה 3 הטבעית שלו וקלויארו משלים את וויליאמס בעמדה 4 ומקבל דקות בעמדה 3 רק כשאין ברירה. בקיצור – קצת רוטציה קצת יותר מסודרת, וכזאת שבה יש 2 מנהלי משחק על הפרקט כמעט בכל רגע נתון.

שאלה 3: מספרי האסיסטים ויחס האסיסטים-איבודים של מכבי נראו טוב מאוד במשחקים האחרונים. האם יש כאן שיפור אמיתי בתיאום בין השחקנים, או שזה רצף שייגמר בקרוב.

אהרון: ככל שאוואנס ירכז יותר, כך מכבי ישתפרו התקפית, ולכן השאלה האם יש כאן שיפור אמיתי תלויה בשאלה כמה ההתקפות יעברו דרך אוונס.

שחר: ככל שיש יותר פוזשנים יש יותר סיכוי לאיבודים. ב-3 המשחקים האחרונים היו למכבי 66, 66 ו-62 פוזשנים, לעומת ממוצע עונתי של 69.6 למשחק העונה. הורדת הקצב סייעה למכבי לשחק מסודר יותר, לאבד פחות ולמסור יותר אסיסטים.

דרור: קשור למה שכתבתי בסעיף הקודם. בשני משחקי הבית, מכבי איבדה 9 כדורים ביחד. בחוץ – 10. למה היחס גבוה? כי הזריקות מחדירה והוצאה או מגבוה שמוסר החוצה לאחר פיק אנד רול נכנסות. ההגנות של אלבה ואולימפיאקוס חלשות משמעותית במשחקי החוץ, ושל ז'לגיריס חלשה באופן כללי כיאה לנמושה שהיא. הכל עניין של איך מסתדרים מול היריבה.

עמיחי: הנושא של האיבודים הוא אחד המפתחות החשובים בעונה של מכבי, כאשר הם מאבדים 9.6 כדורים בניצחונות (מקום 2) לעומת 14.2 איבודים בהפסדים (מקום 13). ההרכב עם שניים מבין אוונס, ווילבקין וג'ונדי מנהל את המשחק טוב יותר מהרכבים שיש בהם רק מוביל כדור אחד, מה שמצמצם את כמות האיבודים של כל אחד מהם ונאנלי הפסיק לנסות להוביל כדור כשיש לו 2.1 איבודים בהפסדים לעומת 0.9 בניצחונות.

שאלה 4: קיירי תומאס הגיע להחליף את קמרון טיילור וקיבל דקות בכורה נגד ז'לגיריס. מה לדעתך יכול וצריך להיות התפקיד של תומאס במכבי?

אהרון: לא יודע מה כישוריו. מכבי צריכה שחקן בעמדה 3.

שחר: לא מספיק מכיר אותו.

דרור: גילוי נאות – לא ראיתי את החלקים של קיירי תומאס על הפרקט, אבל הוא צריך להציג את היכולת לפחות כמו שהציג אלייז'ה בראיינט בתקופתו בקבוצה – הגנה ונקודות. מכבי משוועת לשחקן הגנה מאז עזיבתו של זוסמן ונראה שהיא סוף סוף קיבלה את מבוקשה. אם הוא יצליח להעמיד ממוצעי נקודות מתקרבים לדו ספרתי מבלי לפגוע במרקם הקבוצתי, בדומה למה שקמרון טיילור עשה נגד אלבה ברלין בהיעדרו של נאנלי, הצהובים יכולים לחשוב באופן ריאלי על צעידה קדימה.

עמיחי: תומאס נבחר פעמיים ברציפות לשחקן ההגנה של הביג-איסט במכללות, והיה גם קלעי של קרוב ל-40% מחוץ לקשת שם. במעט שראינו ממנו ב-NBA ההגנה הייתה שם והקליעה מבחוץ קצת פחות, אבל עם החזרה לקשת הקרובה יותר באירופה הוא אמור להיות קלעי לא רע, ובפרט כשהוא אמור להחזיק פחות בכדור. בתרחיש האופטימי הוא יכול להיות היוצר המשני שנותן כ-8-10 נקודות בממוצע למשחק עם הגנה על הגארדים המובילים של היריבות.

שאלה 5: לאור המצב בטבלה – מכבי בשוויון במקומות 11-12 ובמרחק חצי משחק מהמקום ה-8 ו-2.5 משחקים מהמקום החמישי. האם יש למכבי סיכוי ריאלי לחזור למאבקי העלייה, או שזה דורש שינויים משמעותיים יותר שלא נעשו בינתיים?

אהרון: זה לא בידיים של מכבי. השביעייה הראשונה בפער די משמעותי של 2 משחקים ומעלה, ככה שמכבי זקוקה להתרסקות משמעותית של אחת מהשבע. אשר ליתר, אנדולו בליגה משלה מבחינת איכות הסגל, מה שלא מתבטא כרגע במאזן, אבל הכל תלוי בה שכן היא יכולה לגמור את העונה עם איזו ריצת 10- 3 כמו כלום.
לכן, רק המשך המשבר של אנדולו או התרסקות לא מובנת של אחת הקבוצה, תרחיש שעוד יכול לקרות בגלל השפעות הקורונה, תפתח בכלל פתח למאבק. אם כן, יש לנו מאבק עם מינכן, מונאקו ופנרבחצ'ה, מאבק שהכל אפשרי בו.
בשורה התחתונה – לא תלוי במכבי, אך אפשרי.

שחר: מכבי מספיק טובה כדי לנצח כל יריבה ביום נתון, אבל זה לא תלוי בהם, אלא בעיקר בשאלה איך וכמה היריבות שלה ינצחו.

דרור: היורוליג מאוד דינמית בגלל כל מקרי הקורונה האחרונים. אף אחד לא בטוח והשנה פתאום הקרב על כל המקומות שלא מבטיחים ביתיות נראה פתוח. אפילו אולימפיאקוס הפסידה בבית וקאזאן הושפלה בברלין, ככה שהכל יכול לקרות.
לגבי עלייה לפלייאוף – סיכויים מאוד נמוכים, לאור הרצף הרע של הצהובים בחודש הקודם. כל משחקי החוץ שנותרו לקבוצה הם באולמות הכי ביתיים שיש ליורוליג להציע, כמו בבלגרד, באואקה ובברצלונה, והמשחקים שנותרו לצהובים בבית, לפחות בתקופה הקרובה מול צסקא ובאסקוניה, יקבעו את המשך העונה של הקבוצה.
אם היום היא תצליח לנצח את באיירן מינכן בחוץ, אפשר להתחיל לחשוב על קאמבק לכיוון מעלה והופעה ראשונה מאז 2015 בפלייאוף. כנראה שהמחשבות ייקטעו, כמו תמיד, בבלגרד בתחילת החודש הבא

עמיחי: צמד הטורקיות תופסות את מקומות 8-9 עם מאזן של 50% כל אחת, ובהנחה שמכבי לא תעבור אף אחת מהן היא תצטרך לעבור כנראה את קאזאן ואולימפיאקוס (במרחק של משחק וחצי ו-2 משחקים בהתאמה), כמו גם את באיירן ומונאקו שנמצאות בעמדה זהה למכבי. זה אומר שזה תלוי גם ביריבות ובמה שיעבור עליהן, אבל מכבי תצטרך להמשיך את המומנטום החיובי ולייצר ריצה משמעותית כדי להיות בעמדה שבה אפשר לקחת את זה מהיריבות. הם נכנסו למאבק, אבל כדי להישאר בו הם יצטרכו לשמור על המומנטום.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. לא רואה שיפור גדול במכבי, אבל כן יש מעורבות גדולה יותר של אוואנס, מה שמגדיר את החיבור של האחרים (זיזיץ לדוגמה). הקבוצה עדיין לא בנויה מספיק טוב, כך שזה לא יימשך לנצח.
    הערב יש משחק קשה, לצערי אני לא רואה איך מכבי מנצחת שם. אשמח לטעות כמובן.
    תודה רבה על הדיון/פריוויו

  2. שלשום מכבי היו צריכים ערב קליעה נדיר של נאנלי בשביל לנצח בקושי (היה שם קושי עד בערך 3 דקות לסוף) את הקבוצה הכי גרועה ביורוליג. אם לא יהיה שינוי באיירן יאכילו את מכבי נקניקיה עם סאורקראוט באוקטוברפסט.

  3. תודה רבה, מכבי קבוצה רעה מאוד, הגנתית אחת החלשות שאני זוכר.
    גם אם ננצח את באיירן, אני סקפטי כהרגלי העונה.

    1. ההגנה של מכבי מדורגת תשיעית כרגע עם רייטינג של 112.3, כאשר בכל אחת מהעונות הקודמות של ספרופולוס ההגנה של מכבי הייתה טופ 5 ביורוליג (3 ב-2019, 1 ב-2020 ו-4 ב-2021). בעונה המלאה של ספאחיה ההגנה של מכבי דורגה עשירית עם רייטינג של 115.5

  4. ואחרי שאנשים התלהבו על אבי אבן שלשום – הניסיון וקור הרוח של ספרופולוס היו מאוד חסרים לי היום, ובעיקר היכולת שלו לגרום לשחקנים להביא רצון ואגרסיביות בהגנה גם כשהם לא פוגעים. המחצית השנייה הייתה בדיוק ההפך, כשמכבי איבדו רצון בהגנה ככל שההתקפה התקשתה יותר

כתיבת תגובה

סגירת תפריט