שחמט – ההודעה המדהימה של קרלסן, אליפות העולם בראפיד ובליץ ועדכונים/שחר אלוני

לפני מספר ימים אלוף העולם 5 פעמים, מגנוס קרלסן התראיין (לינק) ואמר שלא סביר שישתתף בדו-קרב נוסף לאליפות העולם, אלא אם זה יהיה מול פירוז'ה (כלומר מול הדור הצעיר).

הוא נימק זאת בכך שהנטל של הדו-קרבות יותר גבוה עבורו מאשר ההנאה. ובפעמים האחרונות הוא חווה זאת כמטלה שבה עליו לסיים את העבודה ולהשיג תוצאה מסוימת, ולבסוף חש רק הקלה.

אם ניקח את הדברים כפשוטם אז רוב הסיכויים שהוא לא יתייצב לדו-קרב הבא ויאבד את התואר ואז גם קשה לראות אותו משתלב בעתיד בסבב מועמדים מאתגר, אחרי שכבר ויתר על הכתר.
קרלסן דילג בעבר על סבב מועמדים אחר (הראשון שנכנס אליו, ב 2011, זה שגלפנד זכה בו). הוא מחה אז על שיטת הגביע שהיתה נהוגה בתחרות המועמדים ואכן לא הגיע, למרות שהיה מדורג ראשון בעולם.

ב 2014 לפני הדו-קרב השני שלו מול אנאנד הוא הודיע שיתכן שלא יגיע עקב מחאתו על התערבות רוסיה באוקראינה וסיפוח חצי האי קרים. לאחר מכן הוא בחר כן להתייצב לתחרות בסוצ'י- רוסיה ובסופה שיבח את מארחיו.

מה שברור הוא שלא מובן מאליו שקרלסן אכן יופיע שוב, וכמו כן ברור שמצבו מול פיד"ה משתפר עכשיו, שכן הם ילכו לקראתו יש להניח, אם יבקש תנאים מסוימים בדו-קרב הבא.

כמו כן הוא גם "מערבב" את המיתוג השיווקי של הדו-קרבות, שכן לאחר שהתרגלנו ל"שגרה" שבה כל שנתיים קרלסן מנצח מישהו, עכשיו אנחנו לא בטוחים אפילו שיופיע, מה שבהחלט מוסיף פלפל ועניין לסבב.
בנוסף הוא גם שם את יריבו במצב לא ברור, שכן הזוכה בתחרות המועמדים (בחודש יוני?) לא ידע בודאות אם להתכונן לקרלסן או ליריב אחר.

הנורבגי הוא אלוף שנמצא בקונצנזוס. הוא מעלה את קרנו של השחמט בעולם ונחשב לשגריר מצוין של המשחק. ההתעניינות העולמית בשחמט היא כרגע בשיא.
באופן מפתיע גם ההתאחדות הרוסית מרוצה מהצלחותיו של קרלסן, שכן הם רואים בקספרוב יריב אדאולוגי ומקווים שהנורבגי יאפיל עליו מבחינה הסטורית.
גם ההתאחדויות במדינות המערב אוהבות את האלוף הדומיננטי שהגיע ממערב אירופה, לראשונה מאז לסקר לפני כמאה שנה.

קרלסן אמר רק ש"סביר שלא יופיע" וגם השאיר פתח שיופיע אם נציג הדור הצעיר יזכה במועמדים.
ואם בפועל הזוכה יהיה נניח קרואנה, האם קרלסן פשוט לא יגיע? איכשהוא קשה לי לראות את זה קורה, אבל אין לדעת.

בכל אופן לפירוז'ה יהיה קשה לדעתי לזכות, שכן זה מאתגר מאד לנצח תחרות מועמדים בפעם הראשונה שאתה מופיע בה, כי רמות המתח שם גבוהות בהרבה מבתחרות רגילה. ולפירוז'ה אין גם יותר מדי נסיון בתחרויות על רגילות, שבהן יום אחרי יום אתה צריך לשחק מול שחקני צמרת עולמית מנוסים שרואים בארוע את תחרות המטרה השנתית שלהם.
יתכן שכבר בחודש יוני נדע מי הזוכה במועמדים ולאן הדברים הולכים.

אליפות העולם בראפיד ובליץ נפתחת היום

היום נפתחת בורשה אליפות העולם בראפיד (שלושה ימים, 13 סיבובים בתחרות הכללית) ומיד אחריה אליפות העולם בבליץ (יומיים, 21 סיבובים בתחרות הכללית).
השמות הבולטים בתחרות: קרלסן, נקמורה, דודא, נפו, לגראב, קרואנה, גירי, גרישצ'וק, קריאקין, פירוז'ה, דובוב, מגאמי, ניהאל סארין, ראפורט, סאלם, ארוניאן, ממדיארוב, ארטמייב, שירוב

ישראל תיוצג על ידי: גלפנד, סמירין, מיכלבסקי, פוסטני ואור גלובוס
בתחרות הנשים ישראל תיוצג על ידי מאשה קלינובה, מרסל אפרויימסקי ומישל קטקוב.

קרלסן הביע התלהבות מהשתתפות בתחרות ומהנסיון להחזיק בשלושת התארים במקביל, שזוהי משימה מאתגרת.

תחרויות הראפיד נערכות בצורה סדירה מאז 2012 ולהלן רשימת הזוכים:
קריאקין, ממדיארוב, קרלסן, קרלסן, איבנצ'וק, אנאנד, דובוב, קרלסן (האלוף המכהן מ 2019).

לפני כן בין השנים 1996 ל 2010 התקיימה תחרות ראפיד בעיר מיינץ שנחשבה לתחרות החשובה בתחום. אנאנד זכה בתואר 11 פעמים מתוך 15 שנים.

תחרות הבליץ נערכה בצורה סדורה מ 2006 (עם הפסקה אחת) הזוכים היו:
גרישצ'וק (בראשל"צ), איבנצ'וק, דומינגז, קרלסן, ארוניאן, גרישצ'וק, לה, קרלסן, גרישצ'וק, קריאקין, קרלסן, קרלסן, קרלסן (שהוא האלוף המכהן מאז 2019)

כלומר, כרגע קרלסן נושא בשלושת התארים, הישג שהוא השיג פעמים בודדות בקריירה (2014 , 2019), ונראה אם הוא יוכל לשחזר אותו גם הפעם.

הסתיימה תחרות הראפיד והבליץ בשאמקיר

באזרבייג'אן הסתיימה התחרות לזכר גאשימוב שבה השתתפו 8 שחקנים שרובם מהצמרת העולמית.
הזוכים היו קרואנה וראפורט, כאשר קרואנה הוכרז כזוכה בעקבות ניצחון בארמגדון.

עבור קרואנה מדובר בתוצאה המשכנעת ביותר שלו מאז תחילת הקורונה, ונאחל לו שהוא אכן חוזר לכושר המעולה שאפיין אותו ב 2018-2019.

ראפורט כיכב בתחרות הראפיד ואף עלה למקום הרביעי בעולם בקצב זה, כאשר לפניו מדורגים רק קרלסן, דינג ודודא. נראה אם בשנה הטובה ביותר בקריירה שלו הוא יצליח להיכנס לתחרות המועמדים.

מי שפחות הצליח היה אנאנד שסיים אחרון, מתחת למספר שחקנים מקומיים שאינם מהשורה הראשונה. נאחל לו שזו מעידה חד פעמית ולא סימן להתקרבות לסיום הקריירה המפוארת שלו בצמרת העולמית שנמשכת כבר קרוב ל 35 שנה. הוא מדורג כיום 16 בעולם במד כושר קלאסי ומקדים שחקנים כמו קריאקין, ויטיאוגוב, דובוב ואחרים.

עדכונים קדימה

לאחר אליפות העולם בראפיד ובליץ, תיפגש הצמרת העולמית בינואר לתחרות טאטא-סטיל, בהרכב חזק במיוחד שכולל את קרלסן, קרואנה, גירי, ראפורט, ממדיארוב, דודא, קריאקין וגם את האלוף המכהן ואן-פורסט שהפתיע בשנה שעברה, בתחרות הראשונה לאחר שנת הקורונה.

בחודשים פברואר-מרץ מתוכנן סבב תחרויות הגראנד-פרי של פיד"ה. שלוש תחרויות שיעניקו את שני הכרטיסים האחרונים לתחרות המועמדים. רוב שחקני הצמרת שעוד אין להם כרטיס למועמדים מתכננים להשתתף בסבב.
לאחר מכן השמועות אומרות שתחרות המועמדים תתקיים בחודש יוני, אך אין עדיין הודעה רשמית על כך.



לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. סיכום מצוין שחר. ההתעניינות בשחמט בהחלט בשיא לאחרונה, בוא ונקווה שקרלסן ימשיך לתרום לפופולריות של המשחק.

  2. תודה שחר. קרלסן ממשיך מסורת "מפוארת" של אלופי עולם שבטוחים שפידה ייכנעו לדרישות שלהם. היו כבר 2 שאכלו אותה בגלל זה…

      1. עדיין אין לו דרישות, אבל לפי ההערכות, כנראה שעוד יהיו.
        השניים הם פישר, שהתעקש ובסוף לא התמודד. וקספרוב, שניסה להקים איגוד חלופי, מה שלא ממש עבד.

    1. בשמחה עמיחי,
      קרפוב איכשהוא שומר על כושר בליץ, הוא בן 70.

      אנאנד בהחלט יכול לעשות דברים דומים, השאלה אם הוא יכול לשחק קלאסי או לפחות ראפיד מול הצמרת העולמית, או שהוא הופך לשחקן עבר כמו קספרוב וקרפוב

        1. כן, שם סיים שני בראפיד.
          הוא בן 52, קשה להישאר בצמרת העולמית כל כך הרבה, זה כמעט חסר תקדים. אבל אולי זה יסתדר בהמשך, ימים יגידו

            1. האמת שהוא כבר כמה שנים לא משיק קלאסי ממש. אבל בוא נראה בשנה הקרובה איך זה יהיה בראפיד מול הצמרת העולמית

      1. לא שראיתי. מה שכן ראיתי זה שהוא עשה שני משחקים עם היקארו, ואפילו הוציא תיקו אחד (שהיקארו הציע בעמדה שוויונית לחלוטין, למרות שהיה לו קצת יותר זמן)

          1. ראיתי סרטון שהיקארו מנתח את המשחק הזה, ואז גם משחק פעמיים נגד ריי אניגמה, והוא דווקא טוען שהרמה שלו היא קצת פחות מ-GM. משהו כמו 2375-2400 פיד"ה לפי ההימור שלו.

            1. מעניין לגמרי, לא הכרתי את הנושא.
              מאמין שקרפוב "שווה" עדיין לפחות 2600 בבליץ ואולי מקום 100 בעולם או 100 עד 200, אז לנצח 2400 וכד זה בהחלט הגיוני

            2. הוא הוציא מקרפוב תיקו על זמן במשחק בלי אינקרימנט בו אניגמה נשאר רק עם מלך, אני גם מאמין שקרפוב כיוון לתוצאה הזו, מצד אחד להראות עליונות, מצד שני לפרגן בתיקו, ככה שמחשבה שניה כנראה לא גי אם באמת

            3. התיקו גם סייע לאניגמה לשמור על האנונימיות, מפני שאם הוא היה מפסיד הוא היה צריך לחשוף את זהותו

            4. זה רק מאשש לי יותר את הטענה, וגם מראה איזה חמודי קרפוב

            5. יפה

            1. יפה!
              תודה

      1. גם הוא החליט יום אחד שנגמר הדרייב ופרש מכדורגל תחרותי. וזה אחרי יחסית מעט שנים ביונייטד.
        מה שמצחיק זה שרק שנה אחרי זה היונייטד לקחו את הטראבל.
        אבל זה לא חשוב, העיקר האליפויות שהמלך הביא בפריימרליג. יותר מזה לא ביקשתי.

  3. תודה שחר. ניצחונות של מגנוס בראפיד ובבליץ יגדילו את הסיכויים שלו לא להגיע לאליפות העולם הבאה. אם הייתי צריך להמר הייתי הולך דווקא על פירוזיה בבליץ, אחרי המשחק הטעון שלו מול קרלסן ב2019 (לאלירזה נגמר הזמן בעמדה מנצחת לחלוטין עם רץ ושלושה רגליים מול רץ אחד בלבד של מגנוס. למרות שאי אפשר לנצח רק עם רץ, טכנית היה תרחיש אפשרי שבו פירוזיה מכתיר לפרש, כולא את המלך שלו, והרץ מבצע מט. פירוזיה הפסיד, לא לפני שביקש לראות את ספר החוקים והתלונן שקרלסן דיבר בנורווגית כדי להסיח את דעתו, מה שהמצלמות הראו שלא קרה) בכל מקרה, יהיה מעניין

    1. תודה לבאר, איזה סיפור..
      כן, החוקים הם ככה..
      מאד מאתגר לזכות בהכל גם לקרלסן, מה שכן הוא כמעט תמיד בפודיומים

    1. כן, קטע רציני ביותר, תכלס העמדה הסופית היא לא קלה לזכיה כי יש ללבן רגלים מבודדים וזה סיום של רצים שוני צבע. יתכן אפילו שהעמדה הסופית היא תיקו (פני זה היו ללבן עמדות זכויות).
      בכל אופן כשהשעון נפל זה הפסד, בהחלט דרמה רצינית, תודה על הלינק

  4. בס"ד
    תודה רבה, בהחלט מעניין.
    אולי צריך לשנות את החוקים, למשל אלוף עולם 3 פעמים רצופות, רשאי לדלג על אליפחת אחת,
    כמובן שאז הוא מאבד את התואר, אבל באליפות הבאה, הוא מתמודד ישירות מול המנצח בתחרות המועמדים,
    על הקרב לאליפות העולם. זה יתן אפשרות רענון לאלופים ותיקים, ויותר הזדמנויות לצעירים.

    1. תודה ירון, רעיון חביב, רק שאז האלוף החדש לא יוכל להגן על תוארו…..כנראה שצריך להמשיך רגיל, או שימצאו באמת משהו לרענן את הדברים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט