הדובים מתעוררים בחורף/ שחר צ'קוטאי

Growing the Grizzlies - Shot Distribution - Grizzly Bear Blues
ביין וברוקס, המנהיגים החדשים
קרדיט: פטר תומאס מאתר USA TODAY

אחרי פתיחת עונה סבירה הגריזליס איבדו את הכוכב שלהם שנקע את הברך, מאז הקבוצה עם הפסד אחד ושבעה ניצחונות. האם רצף הניצחונות זה מגמה או שמא דבר חולף?

ממפיס גריזליס בשתי העונות האחרונות הפכו לשם נרדף למהירות ומלחמה בלתי פוסקת, הבחירה במוראנט בדראפט לצד שחקנים כמו ג'ארן ג'קסון ג'וניור דילון ברוקס ועוד צעירים נוספים הפכה את הקבוצה לצעירה ומרעננת אחרי שנים בהם הכדורסל שלהם היה איטי ושקול. בעונה הראשונה של מוראנט הם כמעט והגיעו לפלייאוף אך הבלייזרס עקפו אותם בבועה וניצחו אותם בפלייאין. בעונה שעברה הם המשיכו את המגמה ונלחמו כל הדרך למקום תשיעי ולמאבק נגד גולדן סטייט השמינית בדרך לניצחון ועלייה לפלייאוף.
את העונה הנוכחית, פתחה הקבוצה של טיילור ג'נקינס בצורה לא יציבה כאשר ג'א מוראנט מוביל בדומיננטיות מוחלטת את הקבוצה וגם הוא לא יציב במיוחד. במאזן חיובי 3-5 הפסידו ממפיס 4 משחקים מתוך 5 הבאים וירדו למאזן שלילי. חוסר היציבות בקבוצה נראה היטב על המגרש כאשר בלילה אחד היא מנצחת את הקליפרס ואז מפסידה למינסוטה, מנצחת את יוטה בחוץ אך מפסידה לטורונטו בבית.

בשלב הזה, כאשר היא במאזן שווה מגיעה המכה הכואבת, ג'א מוראנט נפצע ועל הדרך אטלנטה רומסת אותם. עד כה (שני בבוקר) הוא לא חזר לשחק. המאזן של ממפיס מאז – 1-7, כאשר בדרך היא מנצחת את דאלאס, מיאמי וגם את הלייקרס. ואפילו קובעת שיא חדש מול אוקלהומה, 73 הפרש.

לפני כארבעה חודשים העלה יהונתן גזלה דיון סביב עניין "שיפור דרך חיסור" – האם בגלל ששחקן חסר והקבוצה מנצחת זה אומר שאולי הוא הבעיה?

אולי ג'א מוראנט רק מפריע לקבוצה הצעירה לפרוץ?

ג'א מוראנט שיחק 19 משחקים כאשר אחוז השימוש בו הוא 31%. הוא קלע 24 נק' עם 6.8 אס' 5.6 רב' עם חטיפה וחצי.

השוואה סטטיסטית של הכוח סביב ג'א לפני הפציעה ואחרי הפציעה

לפני הפציעה אחרי הפציעה
ג'ארן ג'קסון ג'וניור 26.8 דק', 14.8 נק', 5.5 רב', 2 חס', 24% שימוש28.7 דק' 21 נק' 5.4 רב', 2 חס', 26.3% שימוש
דזמונד ביין28.9 דק', 15.5 נק', 3.8 רב' 2 אס', 21% שימוש29.8 דק' 18.6 נק', 5.3 רב' 2.5 אס' 1.3 חט', 23.6% שימוש
דילון ברוקס25.2 דק' 18.2 נק', 3.2 רב' 2.5 אס' 31.1% שימוש.28.8 דק' 17.3 נק', 3 רב' 3 אס'. 1.7 חט', 28.1% שימוש
דאנטוני מאלטון25.8 דק' 9.8 נק', 3.8 רב', 2.3 אס' 1.6 חט' 17.7% שימוש22.3 דק' 10.9 נק'4.8 רב' 3.1 אס', 1.5 חט', 21% שימוש
טיוס ג'ונס15.7 דק' 6.2 נק', 3.1 אס' 14.2% שימוש31.1 דק' 10 נק' 7 אס' 4 רב', 1.8 חט' 15.4% שימוש

ההבדל הנראה לעין יותר מכל הוא בעמדת הרכז, ג'ונס מקבל יותר דקות ולוקח את המושכות בעמדה ומנהל משחק נהדר, עם 7 אס' למשחק (14 בכל הליגה).
הבדל נוסף זה עלייה בכמות הזריקות שמקבלים ביין וג'קסון, וכתוצאה ישירה מזה הם גם קולעים יותר ומקבלים נפח שימוש גדול יותר.

מהבחינה הקבוצתית ממפיס נראית הרבה יותר מהירה ודינמית, גם בהגנה וגם בהתקפה. הם חוטפים בממוצע 12 כדורים בשמונת המשחקים האחרונים (מובילה את הליגה בפער של 3 חטיפות בתקופה זו). וחוסמים 6.5 חס' למשחק, גם בצמרת הליגה.
במדד ההגנתי הקבוצה ירדה מ-115.6 ל-96.7. פער מטורף שקשה להסביר.

לאחר בחינת הנתונים עולה שהקבוצה חד משמעית עדיפה בלי מוראנט בשורותיה. האם זאת האמת?

לדעתי, לא. משתי סיבות מרכזיות:

  • אפשר לייחס את הניצחונות לחולשת היריבות שכן מלבד מיאמי אף קבוצה ברצף לא נמצאת במאזן חיובי. בנוסף מיאמי, היחידה במאזן חיובי, ודאלאס, שקרובה למאזן שווה, היו ללא הכוכבים – מיאמי עלתה ללא אדביו, ובאטלר נפצע בדקות הראשונות של המשחק. דאלאס עלתה ללא לוקה דונציץ' וקריסטפס פורזינגס, במשחק הבא בין הקבוצות, כאשר שני הכוכבים האירופאים עלו המאבס ניצחו. גם הניצחון מול הלייקרס לא הגיע בהפתעה, הזהובים מעיר המלאכים לא מצליחים העונה ליצור רצף ניצחונות, ונמצאים עמוק בבינוניות.
  • המומנטום החיובי יחד עם החזרה של דילון ברוקס, שנכנס לעניינים ומציג יכולת דומה לשחקן ההגנה&שלשה של העונה שעברה, והרצון של השאר להוכיח שהם יכולים להשלים את החסר מובילים את הקבוצה לייצר רצף ניצחונות שבונה להם ביטחון ותנופה לקראת לוח קשה יותר בהמשך.
Memphis Grizzlies GIF - Memphis Grizzlies Dillon Brooks GIFs

ברנדון קלארק וטריפל J אמורים לחזור כבר למשחק הקרוב מול פילדלפיה הערב (שני), וג'א מוראנט אמור לחבור לדובים לקראת סוף החודש. המשך החודש של תכולי המדים הוא: פילי בבית, פורטלנד וסקרמנטו בחוץ ואז פורטלנד ואוקלוהומה בבית.

על כן אשאל שתי שאלות:

1 האם הרצף של הדובים יימשך?

2 כיצד תשפיע החזרה של מוראנט על הסובבים אותו (במיוחד על ביין וברוקס)?

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. הרצף כמעט בוודאות לא יימשך. זה יהיה מאוד מפתיע ומרשים אם הם ינצחו את פילידלפיה.
    קודם כל, הרבה גבוהים פצועים – קלארק, אדאמס וג'ארן מוגדרים בדרגות שונות, אבל הקבוצה בד"כ לא שקופה בנושא כך שלא ניתן לדעת מתי יחזרו בפועל. מעבר לכך, לאורך הרצף ההגנה השתפרה משמעותית, אבל ההתקפה עדיין לא יציבה (להלן ההפסד האחרון מול דאלאס).

    לגבי החזרה של מוראנט, דווקא כאן יש סיבה לאופטימיות. לפני שהוא נפצע היו יותר מדי משחקים בהם שחקנים פשוט מסרו לו את הכדור ונתנו לו לעשות הכל, והשטף ההתקפי (וההגנתי) פשוט נפגע. אני מאמין שכשיחזור הוא יחליט להשקיע יותר בפן ההגנתי ויערב את שאר הקבוצה במשחק, כי יותר חשובים לו הנצחונות מאשר הסטטיסטיקה האישית.
    המאמן של הקבוצה גם אמר באחד הראיונות שהם שינו את הסכמות ההגנתיות אחרי הפציעה של מוראנט וחזרו למה שעשו בשנה שעברה. נראה אם יתמידו בכך כשמוראנט יחזור.

  2. הם גם רואים את זה, אז ברור שינסו למנף את הכי טוב שיש. ג'ונס ירד בדקות, אבל לא לרמה שהייתה קודם, אלא יקבל יותר דקות כי מגיע לו. זה אולי יוריד קצת מהדקות של ג'ה אבל זה טוב, זה ישמור עליו. לקבוצה פוטנציאל נהדר ונראה שהם עושים עבודה טובה ולכן נמשיך לראות את זה גם כשהסגל יהיה מלא.

  3. מצחיק שאנשים טוענים "לוז", כי מי זאת בדיוק ממפיס?
    ומי זאת ממפיס בלי מוראנט? ממתי זאת קבוצה שאמורה לנצח?
    אם קבוצה אחרת הייתה מנצחת אותם אז היו מצקצקים "לוז" – כי זו ממפיס בלי מוראנט, כן?
    אז מפה נמשיך, ולדעתי ההבדל הוא בהגנה שמקרין על ההתקפה, יש כמה סיבות מסובכות ואחת קטנה ופשוטה- השחקנים יודעים שהם יקבלו את הכדור.
    אני מאוד מאוד אוהב את מוראנט, מהפעם הראשונה שג'ון כתב עליו ואחכ חקרתי על המשפחה שלו והתאהבתי גם בהיי לייטס. אבל אין שום וודאות בהתקפה שהוא מוביל, מבחינת שטף ההתקפה, מהסיבה הפשוטה שהוא כנראה מסוגל לעבור כל שומר בליגה וגם מסוגל לסיים מול כל שומר בליגה.
    בקיצור- רוב השחקנים יישמרו חזק יותר כשהם יודעים שיש להם סיכוי שווה לסיים בהתקפה הבאה.

    1. נגמר לי הכח והזמן… יש עוד מה לחפור אבל תכלס נחייה ונראה.
      תודה שחר ואכן יהיה מרתק לראות את מוראנט חוזר

    2. מסכים איתך מאוד.
      זה מאוד בולט שההגנה שיפרה את ההתקפה.
      מקווה שג'ה רואה ומפנים שיש לו עם מי לשחק.
      תודה רבה שחר.

  4. תודה שחר. עצם זה שממפיס עולה פה לדיון אומר הרבה על הקבוצה וההתנהלות שלה. בתור אחד שחופר עליהם פה שנתיים הדבר הכי מרשים שם זו הקבוצתיות והרוטציה הרחבה והגמישה. מי בכלל ידע על טילי למשל או אלדמה?? או אפילו קולבר שהיה במינסוטה? השיפור הבולט הוא ההגנה מאז חזרת ברוקס ומסכים על הלו"ז אבל זו ממפיס בלי ג'ה מח בכלל ציפה שיצליחו לשרוד בלעדיו גם עם הלו"ז הזה…
    לדעתי וממה שראיתי ג'ה כן יודע להתאים את עצמו לקבוצה, ברור שיחזור מספרי האחרים ירדו מעט אבל לא בטוח שבצורה משמעותית הוא לא איזה ווסטבורק סטייל של סטטיסטיקות ריקות.

  5. ראשית, עשר על הכותרת! קרו הרבה מקרים בעבר כשכוכב הקבוצה נפצע ואז הקבוצה מתחילה לנצח. זה תמיד דבר זמני: כל השחקנים מרגישים חובה להשקיע מעל ומעבר.
    אבל זה נמשך עד 10, 12 משחקים עד שבהטרוף "להראות מה אנחנו יכולים ללא…" ניגמר, והשחקנים חוזרים למשחקם הרגיל, ואז חסרון הכוכב מורגש יותר ויותר.

  6. פוסט מצוין ושאלות מעניינות לדיון, תודה רבה שחר. לדעתי מעז יצא מתוק – כולם קיבלו עוד דקות, ובוסט לבטחון העצמי, ואם למוראנט יש שכל, ויש לו, הוא ידע למנף את זה ולתת להם להמשיך לרוץ. הם יכולים להיות קבוצה מצוינת ואולי הם כאלה כבר עכשיו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט