מעקב הישראליות באירופה 2022 – 1 / צוות הופס כדורסל אירופי

לאורך העונה אנחנו נשתדל לעקוב מדי פעם אחרי הנציגות הישראליות באירופה במפעלים השונים, מלבד מכבי ביורוליג שמסוקרת בהרחבה. מעקב זה כולל את ליגת האלופות והיורופקאפ של פיב"א ואת הליגה הבלקנית, בה ישתתפו הפעם רק 4 נציגות ישראליות, ולא תריסר כמו בעונה שעברה.

בכתבה הראשונה נעבור קצת על הפורמט של המפעלים הרלוונטיים השונים, נבקר קצת את קבלת ההחלטות של פיב"א בנושא השיבוצים, ונעבור על כל הקבוצות ועל מצבן במפעלים השונים, כולל אלו שכבר הודחו. בכתבות הבאות לא נזכיר את הקבוצות שכבר התייחסנו קודם לכן להדחה שלהן.

הפורמט:

ליגת האלופות:

28 קבוצות קיבלו כרטיס אוטומטי לשלב הבתים, בעוד 24 קבוצות נוספות התחרו על 4 המקומות האחרונים במפעל. 32 הקבוצות שהעפילו לשלב הבתים חולקו ל-8 בתים בני 4 קבוצות, כאשר לאחר שני סיבובים, כלומר 6 מחזורים, הקבוצות שיסיימו ראשונות יעפילו לטופ 16 בזמן שמקומות 2 ו-3 יעפילו לסדרת הטוב מ-3 על המקום בטופ 16. הטופ 16 ייערך בשיטת שלב בתים ומשם יעפילו 8 קבוצות לסדרת הטוב מ-3 ברבע הגמר אשר לאחריה יתקיים הפיינל-פור.

טורניר המוקדמות חולק ל-4 טורנירים שונים, כאשר בכל אחד מהם שני הדרגים המובילים העפילו אוטומטית לחצי הגמר של המוקדמות, בעוד דרגים 3-6 התחרו בשלב מוקדם יותר. כל אחת מ-20 הקבוצות שהודחו במוקדמות קיבלה כרטיס אוטומטי לשלב הבתים של היורופקאפ, אבל 9 מהן בחרו לוותר על הכרטיס הזה.

יורופקאפ:

14 קבוצות קיבלו כרטיס ישיר לשלב הבתים, יחד עם עוד 12 קבוצות שהודחו ממוקדמות ליגת האלופות ובחרו כן לנצל את הכרטיס החופשי שהוענק להן, ואליהן חברו 6 קבוצות מהמוקדמות. 32 הקבוצות חולקו ל-8 בתים של 4 קבוצות, ואחרי 6 מחזורים יעפילו 2 הראשונות מכל בית אל שלב בתים שני. 2 הראשונות מכל בית שם תעפלנה אל רבע הגמר ומשם והלאה יהיה משחק אחד בכל שלב.

מסלול המוקדמות חולק ל-4 טורנירים של 4-5 קבוצות, כאשר דרגים 4-5 התחרו בשלב מוקדם במקרים שהיו 5. מאחר והתברר שיש צורך ב-2 קבוצות נוספות בשלב הבתים, בחרו מבין ה-4 שהפסידו בגמרים של טורנירי המוקדמות את אלו שהחזיקו במאזן הסלים הכולל הטוב ביותר בטורנירי המוקדמות.

הליגה הבלקנית:

13 קבוצות משתתפות במפעל בסך הכל, כאשר האלופה המכהנת, הפועל חולון, קיבלה כרטיס לשלב הבתים השני. שאר 12 הקבוצות חולקו ל-2 בתים של 6 קבוצות, ומשם 4 מכל בית יעפילו לשלב הבא. את ה-9 המובילה הזאת יחלקו ל-3 בתים בני 3 קבוצות, כאשר חולון לא תקבל קבוצה ישראלית אחרת בבית שלה, ומהם כולן חוץ מאחת תעפלנה לרבע הגמר.

הפורמט בנוי באופן כזה שלא יתאפשר גמר בין 2 קבוצות מאותה מדינה, ולכן אם 3 קבוצות מאותה מדינה יעפילו לרבע הגמר יהיה מפגש בין 2 מהן, ואם 2 קבוצות מאותה מדינה תגענה לחצי הגמר, הן יתחרו אחת נגד האחרת, בדומה למפגש בחצי הגמר של העונה שעברה בין הפועל חולון ובין הפועל גלבוע/גליל.

שיבוץ הישראליות:

6 קבוצות ישראליות הביעו רצון להירשם לאחד ממפעלי פיב"א, כלומר ליגת האלופות או היורופקאפ, ואלו הן על פי הדירוג בליגה בעונה שעברה – הפועל גלבוע/גליל, הפועל חולון, הפועל אילת, הפועל חיפה, הפועל ירושלים ועירוני נס ציונה. כזכור, עירוני נס ציונה היא גם זו שזכתה ביורופקאפ בעונה שעברה, ועל פי המקובל הייתה צריכה לקבל כרטיס לליגת האלופות, או לפחות כרטיס אוטומטי לשלב הבתים של היורופקאפ.

כידוע, מאז שפיב"א הקימו את ליגת האלופות לפני 6 שנים, הטיעון המרכזי שלהם נגד היורוליג היה השיבוצים הקבועים שלא נקבעים על פי הישגי הקבוצה בעונה החולפת. אולם, בעוד היורוליג מצהיר במפורש ששיקולים אחרים הם העומדים לנגד עיניו, הרי שפיב"א לא עומדים בדרישות שהם עצמם הציבו.

נתבונן על השיבוץ של הקבוצות הישראליות. פיב"א החליטו להקצות לישראל 2 מקומות בשלב הבתים של ליגת האלופות, מקום אחד במוקדמות (ושלב הבתים ביורופקאפ במקרה של הדחה מהמוקדמות), מקום אחד בשלב הבתים של היורופקאפ ו-2 מקומות נוספים במוקדמות היורופקאפ. עד כאן הכל בסדר.

2 הכרטיסים לשלב הבתים של ליגת האלופות הלכו להפועל חולון והפועל ירושלים, ואם במקרה של חולון ההחלטה יכולה להתבסס על הישגי העונה שעברה, גם כי מדובר בקבוצה שסיימה במקום ה-3 וגם כי בעונה שעברה הם העפילו לרבע הגמר של המפעל, הרי שאצל הפועל ירושלים מדובר בהחלטה מסיבות אחרות, מכיוון שירושלים סיימו במקום ה-6 בליגה בעונה שעברה וגם הודחו בשלב הראשון של ליגת האלופות בעונה שעברה, כך שהסיבה היא הפופולריות של ירושלים, הישגי העבר במפעל ואולי גם אנתוני בנט וחבריו מה-NBA.

הכרטיס הבא בתור, כלומר למוקדמות ליגת האלופות, הלך להפועל אילת. אילת אמנם סיימו במקום הרביעי בליגה בעונה שעברה, אבל גלבוע/גליל סיימו במקום השני והיו צריכים לקבל עדיפות. האמת היא שהסיבה לזה לא ברורה לי, שהרי מדובר בהשתתפות ראשונה של 2 הקבוצות האלה במפעלי פיב"א מאז שהם החלו, ולא ברור לי מה היו השיקולים שבגללם אילת הועדפו על גליל, אולי למעט השערה שהסגל של אילת השנה חזק יותר על הנייר. דווקא גלבוע/גליל השתתפו בעבר במוקדמות היורוליג ומשם הגיעו ליורוקאפ, אבל זה היה לפני 10 שנים וזה בכלל מפעל של יול"ב המתחרה.

נעבור לכרטיס הישיר לשלב הבתים של היורופקאפ, הוא הלך להפועל גלבוע/גליל, סגנית האלופה של ישראל. ברור שהיא הייתה צריכה להתברג קודם לכן, וכאן כבר אפשר לומר משהו על זה שעירוני נס-ציונה, אלופת המפעל המכהנת, לא רק שלא קיבלה את המקפצה לה הייתה ראויה לליגת האלופות, אלא שאפילו את הכרטיס הישיר לשלב הבתים, אותו הם קיבלו בעונה שעברה, הם לא קיבלו הפעם.

2 הקבוצות הישראליות שנותרו, עירוני נס-ציונה והפועל חיפה, קיבלו שתיהן כרטיסים למוקדמות המפעל, כאשר נס-ציונה דורגה בדרג הראשון של המוקדמות, ואילו הפועל חיפה בדרג השלישי.

במשפט על הליגה הבלקנית, העונה לא היה צורך בכל הקבוצות הישראליות כמו בעונה שעברה, אבל הוענקו 2 כרטיסים לישראל, אותם קיבלו הפועל גליל-עליון, העולה החדשה, ועירוני נהריה, היורדת הטרייה, בנוסף לאלופת המפעל המכהנת הפועל חולון. ברגע האחרון, קבוצה מקוסובו לא עמדה בתנאי ההשתתפות במפעל ובמסגרת החיפושים אחרי קבוצה שתחליף אותה מי שהצטרפה זו מכבי חיפה, היורדת הטרייה השנייה.

מצב ביניים:

הפועל חולון:

בליגה הבלקנית הם ימתינו לשלב הבא לראות מי היריבות שלהם, אך בינתיים הם פתחו את העונה האירופאית בניצחון מרשים ביותר 61-88 באיטליה על ברינדיזי, כאשר כבר בסיום הרבע הראשון הישראלים הובילו בתוצאה המדהימה 9-29. סטיבן גריי שקלע 20 וג'ו רגלנד עם כריס ג'ונסון שקלעו 18 כל אחד היו אלה שהובילו את חולון להצגה הזאת, בזמן שהקהל התמקד בתחביב ישראלי ידוע – שריקות בוז לגיא פניני שקלע שם סל ניצחון בעונה שעברה.

(אתר פיב"א)

הפועל ירושלים:

הירושלמים פתחו את שלב הבתים במשחק בית נגד קרשיאקה, ובו אנתוני בנט הצטיין עם 22 נקודות ו-8 ריבאונדים, אבל בונזי קולסון, ה-MVP של המפעל בעונה שעברה, תפר את שלשת הניצחון וקבע 84-86 עבור הקבוצה שהפסידה בגמר בעונה שעברה והפעם רוצה לעשות צעד אחד קדימה. ההמשך לא היה טוב יותר, כאשר במחזור השני הגיע עוד הפסד ביתי דרמטי, הפעם 68-73 נגד מנרסה.

הפועל אילת:

הפועל אילת שובצה למשחק נגד פארמה פרם בסיבוב המוקדמות הראשון, והקבוצה שהפסידה לנס-ציונה בחצי גמר היורופקאפ בעונה שעברה החליטה הפעם לא ליפול נגד קבוצה ישראלית. יתרון 5 של פארמה נמחק בדקה האחרונה, אבל שלשה של יוסיקבצ'יוס החזירה את היתרון ובמשחק העונשין הרוסים עשו את שלהם וניצחו 76-79 כשבריון אלן הוביל את אילת עם 28 נקודות ופאטון קלע 16. שלב הבתים של היורופקאפ נפתח עבור אילת במשחק חוץ נגד רילסקי ספורטיסט ובו 18 נקודות של צוף בן משה הובילו את אילת לניצחון 86-94.

הפועל גלבוע/גליל:

הנציגה הצפונית של ישראל ביורופקאפ פתחה במשחק חוץ קשה באיטליה נגד רג'יו אמיליה, ואחרי מחצית ראשונה צמודה האיטלקים הצליחו לברוח עם ריצת 8-21 לקראת סוף הרבע השלישי. בסופו של דבר, האיטלקים הגדילו את הפער והשיגו ניצחון 70-93 משכנע, בזמן שמייקל בריסקר היה זה שבלט אצל המפסידים עם 16 נקודות.

עירוני נס-ציונה:

אלופת היורופקאפ פתחה את דרכה במוקדמות עם משחק נגד פארנו האסטונית, והישראלים השיגו את הבריחה המיוחלת ברבע השני, אבל במחצית השנייה ההפרש הצטמצם. בסופו של דבר, דיאנטה גארט שהצטיין עם 19 נקודות סייע לכתומים לנצח 82-86 ולהעפיל לגמר המוקדמות נגד פורטו. גם הפעם הכתומים פתחו טוב ועלו ליתרון 2-13 מהיר, אבל פורטו השוו עד המחצית והשתלטו על העניינים בחצי השני. נס-ציונה עוד השוו לרגע במהלך הרבע האחרון, אבל בריחה נוספת של פורטו שלחה הביתה את האלופה המכהנת אחרי 70-79.

הפועל חיפה:

משחק צמוד מאוד נגד יניסיי קראסנויארסק הוכרע בסופו של דבר בעיקר על ידי שלשות של ספנסר וייס, והפועל חיפה ניצחה 80-85 כשעמית שמחון קלע 17 וקאדים אלן הוסיף 16. בגמר המוקדמות הם התמודדו עם מנדי ביירות' הגרמנית במשחק שבו הגרמנים שלטו וכבר הובילו ב-20 לפני קאמבק בדקות האחרונות שהוביל להפסד 75-80. מתוך 4 הקבוצות שהפסידו בגמרים של המוקדמות, ה-2 עם ההפרש הטוב יותר עלו בכל זאת לבתים, אבל דווקא נס-ציונה וחיפה היו עם ההפרש הפחות טוב ושתיהן הודחו.

הפועל גליל/עליון:

משחק הפתיחה של הליגה הבלקנית התקיים בכפר בלום, ושם הקבוצה הביתית פתחה בסערה נגד בלקן בוטבגרד וסיימה את הרבע הראשון ביתרון 6-24. בהמשך ההפרש ירד, אבל גם תוצאה של 34-50 בסיום הרבע השלישי הרגישה בטוחה, לפני רבע אחרון מחריד התקפית מ-2 הצדדים של 6-11 לזכות האורחים, כך שבסיום התוצאה הייתה 45-56 לא שגרתי. עבור המנצחים, נמרוד לוי הצטיין עם 18 נקודות, כלומר כמעט שליש.

עירוני נהריה:

במשחק הפתיחה של נהריה בבלקנית נגד ברואה הבולגרית, יוגב אוחיון הוביל את נהריה לפתיחה טובה ויתרון 9 בסיום הרבע הראשון, אבל רבע שלישי של 8 נקודות בלבד סייע לאורחים מבולגריה להפוך את התוצאה. הרבע האחרון היה צמוד, אבל ברגעי ההכרעה הבולגרים בלטו יותר ונהריה רושמים הפסד 63-69 במשחק הבכורה שלהם בבלקנית. יוגב אוחיון הצטיין עם 18 נקודות ודסטין תומאס הוסיף 17.

מכבי חיפה עוד לא שיחקו במסגרת הליגה הבלקנית, ולכן עוד לא הוזכרו כאן.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. תודה על הסיקור. יפה לראות שהקבוצות הישראליות נרשמות יותר לאירופה גם אם זה כרגע למפעלים המשניים יותר של פיב"א (לא יורוליג או יורוקאפ) . רק לא ברור לי איך תמיד הגאונים בפיב"א מצליחים לסרבל את השיטה כל כך.

  2. גלבוע גליל היו בספק בכלל לפתוח את העונה, לכן אולי אילת קיבלה את הכרטיס (תלוי מתי התקבלה ההחלטה במשרדי המפעל)

  3. לא יודע למי יצא לראות את המשחק הראשון של הפועל ירושלים. 8 שניות לסוף בפלוס 3 עשו עבירה. הקבוצה השנייה קלעה, ירושלים החטיאה מה ששם את הפועל בפלוס אחד עם שבע שניות לסיום.
    שורה תחתונה משחק בידיים של ירושלים הפסד בגלל המנהג המטופש לעשות עבירה בפלוס 3.
    מילא אם היו 3 שניות אבל ב 8 שניות זו פשוט טעות.
    משחק בידיים שלך ואתה צריך לקלוע יותר טוב מהקבוצה השנייה מהעונשין בשביל לא להפסיד

כתיבת תגובה

סגירת תפריט