סיקור מהשטח ופריוויו לחצי גמר גביע ווינר / שחר צ'קוטאי וצוות הופס כדורסל אירופי

לפני שנגיע למשחקים עצמם, קצת על המפעל. גביע ווינר משוחק זו השנה ה-16, כאשר מכבי ת"א זכתה 8 פעמים והפסידה בגמר 4 פעמים נוספות והיא מובילה בשתי הקטגוריות על הפועל ירושלים שזכתה 5 פעמים והפסידה בגמר 3 פעמים נוספות. חוץ מהן, מכבי ראשל"צ זכתה בתואר לפני 3 שנים והפסידה בגמר הראשון שהתקיים ב-2006 לעירוני אשקלון, נהריה וחולון עם 2 הפסדי גמר כל אחת ואשדוד, באר-שבע ואילת עם הפסד אחד בגמר כל אחת, כאשר נהריה הפסידו פעם אחת להפועל ירושלים, באר-שבע הפסידו לראשל"צ וכל שאר ההפסדים כאן היו נגד מכבי ת"א.

המחזיקה המכהנת בתואר היא מכבי ת"א שגברה בגמר שעבר על הפועל חולון בתוצאה 84-86 אחרי משחק צמוד במיוחד, אחרי שחצאי הגמר נדחו לסוף אוקטובר ותחילת נובמבר והגמר עצמו התקיים בסוף דצמבר. השנה, מה שהעסיק את האחראים היה בעיקר הסיפור עם העולה החדשה אליצור נתניה שלא הצליחה לעמוד בתנאים הכלכליים ובסופו של דבר נאלצה לרדת שוב לליגה הלאומית אחרי כמה מאבקים משפטיים, ולכן הליגה תמנה השנה 12 קבוצות, כאשר כולן שיחקו במפעל של גביע ווינר.

סיקור מהשטח / שחר צ'קוטאי:

מכבי תל אביב – מכבי ראשון 68-87:

בערב שקדם לחג היה משחק צמוד ומאוזן, לא רק בין הקבוצות אלא גם בקולות האוהדים, הערב היה ניצחון מוחץ בקרב על הקהל. הצהובים הביאו כ-90% מהאוהדים שהיו בקהל. האולם, שרגיל להיות אדום, נצבע בצבעי היריבה המקומית. החנייה שבפעם הקודמת הייתה בשלושת רבעי תפוסה הפעם הייתה גדושה ועמוסה ברכבים, הכניסה והיציאה לחניון נמשכו דקות ארוכות.

הקהל בא לראות כדורסל, וזה מה שהוא קיבל – מכבי תל אביב במשחקה הרשמי הראשון ולמעשה גם בניסוי כלים כאשר 3 ברגים עיקריים יושבים בחוץ (סקוטי ווילבקין, דריק וויליאמס וג'יילן ריינולדס).
המשחק נפתח בדקה של מחיאות כפיים לזכרו של אריק אלפסי ז"ל.

מאתר המנהלת. צילום: דני מרון

המשחק נפתח וראשל"צ עלתה ראשונה על הלוח, ולמעשה במהלך רוב הרבע הכתומים הובילו, כאשר ארצי מפגיז מבחוץ, וזיזיץ' טוחן בצבע. הקצב היה גבוה, הקהל היה רועש, השמירה הייתה טובה וכעבור רבע עמוס הכתומים מובילים 28-25.

האוהדים הכתומים שארית הפלטה

ברבע השני ראשל"צ עלתה ליתרון 8 כעבור חצי רבע, פסק זמן של יאניס עשה את השינוי ומשם מכבי תל אביב מנצלת טעויות של הכתומים ויוצאת לריצת 15-0 עד למחצית, כאשר הקהל מרים אותה לאורך כל הדרך. בזמן הזה ראשון לציון מחטיאה 7 זריקות עונשין רצופות.

הצהובים המאושרים

בין המחציות אמרתי לאחי שבא איתי "שים לב שמכבי בנויה על הריצה, דבר שיכול להיפגע מאוד אם יאטו את המשחק". מאחורי שאלו למה לא מעלים את ג'ייק כהן ואני לתומי חשבתי שהוא פצוע/מושבת.

את המחצית השנייה פתחה ראשון כאילו היא הקשיבה לי אך איבודים וראן-אנד-בלאגן מוחלט סחף את תל אביב ואת הקהל הצהוב ליתרון גדול מדי שממנו קשה עד בלתי אפשרי לחזור. ג'ייק כהן עלה בפעם הראשונה באמצע הרבע השלישי והראה לי ולקהל שהוא לא פצוע ולא נעליים אלא טוב וחכם כתמיד.
לאחר שההפרש הגיע ל-20 מאמן הצהובים הכניס את הנערים לשחק ועם כל נגיעה שלהם הקהל הריע ועודד.

הצהובים מעודדים
בלייזר על הקו ושאר הילדים

נתון שמספר את כל הסיפור: מכבי ראשון לציון קלעה 28 נק' בעשר הדקות הראשונות ואז לקח לה לקלוע 25 דק' לקלוע עוד 28 נק'.

הקבוצות בסיום המשחק
הקבוצות מודות לאוהדים שבאו.

אצל תל אביב: זיזיץ' קלע 14 לצד 7 ריב', זיו 11 עם 6 אס', בלייזר, נאנלי וג'ייק כהן קלעו 9 כ"א, ג'ון-די קלע 8, אוונס וקלויארו עם 7 לראש.
אצל הכתומים: וויליאמס עם 16, קלייברן עם 10, כך גם דיים שקטף 7 ריב'. ארצי, שסיים את הרבע הראשון עם 8 נק', נשאר עם אותה כמות. פלטין 9, פלד 7 ודוברת 5 לצד 6 איב'.
מכבי תל אביב מנצחת את ראשון לציון ותפגוש ביום שישי בצהריים (14:30) את הפועל ירושלים לקלאסיקו ראשון העונה.

שאר משחקי השלבים המוקדמים:

שמינית הגמר:

הפועל ת"א – עירוני נס-ציונה 79-105:

שליטה מוחלטת של הפועל מהפתיחה הביאה ליתרון 7-30 מהיר ויתרון 11-30 בסיום הרבע הראשון. הדבר הכי מעניין בהמשך הייתה ריצה של הכתומים ברבע האחרון שצמצמה מ-30 ל-20 וגרמה לדני פרנקו להחזיר את החמישייה לרגע כדי לדאוג לניצחון.

אצל הפועל בלטו – עידן זלמנסון 17 נקודות, ג'יימס יאנג 16, בר טימור (9 אסיסטים) וג'יי פי טוקוטו 15 כ"א, גיל בני 14, יונתן שולדבראנד 12.
אצל אלופת היורופקאפ בלטו – טים סוארס (11 ריבאונדים) ומאט פארל 15 נקודות כ"א, גולן גוט 14, תומר לוינסון 11 (8 ריבאונדים), טל דן 10.

הפועל חיפה – הפועל גליל/עליון 71-96:

העולה החדשה נגד זו שכבר צברה ניסיון של עונה אחת בליגה הבכירה, וגם המשחק הזה לא היה צמוד בשום שלב. קאדים אלן קלע 6 מהירות והעלה את חיפה ליתרון 0-8. ההגנה החיפאית הייתה זו ששלטה בהמשך והרבע נגמר ביתרון 8-23. הקצב המשיך ליתרון 23-49 חיפאי במחצית ומשם עד לסיום לא התרחש יותר מדי.

אצל חיפה בלטו – סקוטי ג'יימס 21 נקודות, קאדים אלן 20, ספנסר וייס 14, ג'יימס תומפסון 10.
אצל הגליליים בלטו – אייזיאה אייזנדורף 16 נקודות, אייק אירייבו 14, קייל גיבסון 11.

הפועל ירושלים – בני הרצליה 75-98:

ברבע הראשון ההגנות לא ממש באו לעבוד ובסיומו קיבלנו שוויון 28, כשמי שבלט היה אנתוני בנט עם 3 שלשות מהירות בהופעת הבכורה הרשמית שלו בארץ. אבל 4 דקות בתוך הרבע השני החלה הבריחה של ירושלים שהעלו הילוך בהגנה וסגרו את המחצית ביתרון 40-55. הבריחה המשיכה ברבע השלישי וההפרש כבר עבר את ה-20 ונשאר באזורים האלה עד לסיום.

אצל ירושלים בלטו – רטין אובאסוהן 17 נקודות, אנתוני בנט 16 (7 ריבאונדים), שון קילפטריק 14, ווילי וורקמן ואיתי שגב 11 כ"א.
אצל הרצליה בלטו – צ'ינאנו אונואקו 18 נקודות, 12 ריבאונדים ו-6/7 בזריקות סבתא מהעונשין, קווינטון הוקר 17, אנדי ואן וליט 12, שון דוסון 11.

מכבי ראשל"צ – הפועל באר-שבע 75-80:

המשחק היחיד הצמוד בשלב זה, כאשר ראשל"צ כבר הובילו ב-17 במהלך המחצית הראשונה, אבל החבורה של רמי הדר חזרה למשחק במחצית השנייה וצימקה ל-4 בלבד בסיום הרבע השלישי. עם זאת, יכולת טובה של כריס קלייבורן וטי ג'יי וויליאמס סייעה לראשל"צ לשמור על היתרון ולהשיג ניצחון די צמוד.

אצל הכתומים בלטו – כריס קלייברן 31 נקודות (9 ריבאונדים), טי ג'יי וויליאמס 20, נתנאל ארצי 11.
אצל באר-שבע בלטו – דרק פארדון 19 נקודות (12 ריבאונדים), קודי דמפס 18.

רבע הגמר:

מכבי תל-אביב – מכבי ראשל"צ 68-87:

סוקר כאן למעלה.

הפועל חולון – הפועל ת"א 80-89:

סוקר בהרחבה כאן.

הפועל ירושלים – הפועל גלבוע/גליל 60-73:

הצפוניים פתחו עם יתרון 0-9 מהיר, אבל אובאסוהן ואדאמס החזירו את ירושלים לתמונה מהר והשלימו מהפך. עד המחצית זה עדיין היה די צמוד, אבל 5 רצופות של ירושלים קבעו 37-47 בהפסקה וזה פתאום התחיל להרגיש כמו פער. במחצית השנייה ההתקפות היו רעות משני הצדדים ו-23-26 לטובת הירושלמים הייתה התוצאה הכוללת, אבל מבחינת הפועל י-ם הם מנעו מסגנית האלופה לחזור למשחק ובכך עשו את שלהם.

אצל ירושלים בלטו – אדאמס ואובאסוהן עם 22 נקודות כל אחד, ת'ון מייקר עם 9 ובנט עם 8.
אצל גליל בלטו – פראנטס עם 15, חנוכי עם 12 והארל עם 11.

הפועל אילת – הפועל חיפה 79-94:

אחרי הבלאגן עם הזרים שהפרו בידוד, ושחרורם של אוונס וצ'רי, האילתים התאוששו יפה עם פתיחה חזקה ויתרון דו-ספרתי ברבע הראשון, ובריחה נוספת ברבע השלישי אחרי שחיפה קצת צמצמו לקראת המחצית. עמית שמחון פתח את הרבע האחרון עם 3 שלשות רצופות וצימק ל-11, אבל זה היה הכי קרוב שהפועל חיפה הגיעו אליו.

אצל אילת בלטו – בן קרטר 19, בריון אלן 16, צוף בן משה וג'סטין פאטון 15 כ"א.
אצל הפועל חיפה בלטו – קאדים אלן עם 30 נקודות, ספנסר וויס עם 16 ועמית שמחון עם 12.

פריוויו לקראת חצאי הגמר:

היום בשעה 21:00 הפועל אילת – הפועל חולון:

הערב תפגוש הפועל חולון את הפועל אילת במשחק חצי הגמר הראשון. חולון מגיעה עם 100% הצלחה עד כה במשחקי האימון ובמשחק מול הפועל ת"א. אילת מגיעה אחרי ניצחון משכנע מול הפועל חיפה וחוזרת לחצי הגמר מאז 2015.

השחקנים הבולטים:

אצל חולון:

ג'ו רגלנד – אקס הפועל אילת. מגיע למשחק במומנטום נהדר אחרי ערב מעולה של 25 נק' ו-8 אס' מול ת"א.
כריס ג'ונסון – שחקן ההגנה של העונה שעברה יתמודד מול וויט וינסה לעצור את קפטן היריבה בן קרטר שקלע 19 במשחק הקודם.
בנוסף, קייזר וגריי היו נהדרים במשחק שעבר ויכולים לעשות צרות לחבורה בתכלת.

אצל אילת:

ג'סטין פאטון – הסנטר/פורוורד שהגיע מה-NBA, שיחק טוב במשחק הקודם ויהיה מעניין לראות איך הוא יתפקד נגד הגנה קשוחה. פאטון, כזכור לעכברי הכדורסל, עבר יחד עם ג'ימי באטלר לפילדלפיה ממינסוטה.
בריון אלן – הרכז שבא במקומו של רגלנד שלט בקבוצה התכלת בצורה נהדרת כאשר הוא מחלק 7 אס' וקולע 16 נק'.
בנוסף כדאי לשים לב לבן קרטר שפורח תחת אריאל בית הלחמי ובמשחק שעבר קלע 19 מהספסל, וצוף בן משה שהפגיז 5 שלשות והיה אחד הברגים החשובים בניצחון הדרומיים.

הימור: לפני חודש הקבוצות נפגשו למשחק אימון, זה נגמר ב-34 הפרש לחולוניה. אני מאמין שהפעם זה יהיה צמוד יותר אך עדיין חולון תעבור את המשוכה בדרך לגמר שני ברציפות.

מבחינת כרטיסים המחיר בצדדים עלה ל-65 ש"ח ומאחורי הסלים 45 ש"ח. סכום נאה למשחק ברמה.
לינק לקניית כרטיסים למשחק:
https://www.leaan.co.il/he-IL/shows/%D7%92%D7%91%D7%99%D7%A2%20winner%20%D7%A1%D7%9C%202021-%20%D7%97%D7%A6%D7%99%20%D7%92%D7%9E%D7%A8%201/events.

מחר בשעה 14:30 מכבי תל-אביב – הפועל ירושלים:

בגביע ווינר, כל אחד מההפסדים של מכבי ת"א בגמר היו נגד הפועל י-ם, וכך גם כל אחד מהפסדי הגמר של הפועל י-ם היה למכבי ת"א, מה שמעמיד את המאזן הישיר ביניהן על 3-4 לנציגת עיר הבירה, ומחר יתקיים המפגש הראשון ביניהן בשלב קודם לגמר במפעל זה. שתי הקבוצות האלה הן גם שתי האחרונות שזכו במפעל הזה ושאחראיות ל-13 מתוך 15 הזכיות הקודמות.

השחקנים הבולטים:

אצל ירושלים:

רטין אובאסוהן – הגיע עם אורן עמיאל מנימבורק ונראה שהוא מסתדר טוב עם המאמן. הרכז היה המצטיין בשני הניצחונות הקודמים של הפועל בגביע ווינר ומביא גם הגנה לא רעה ויכולת ניהול משחק.
ג'יילן אדאמס – התחיל עם 3/13 מהשדה נגד הרצליה, אבל השתפר ל-22 נקודות ב-9/15 נגד גלבוע/גליל.
אנתוני בנט – פתח טוב עם 3 שלשות רצופות נגד הרצליה ומספק איום קליעה תמידי גם מבפנים וגם מבחוץ. הבחירה ה-1 בדראפט 2013 מספיק כישרוני כדי להרתיע את ההגנות בארץ הקודש.

אצל מכבי:

אנטה זיזיץ' – גם עם הקשיים בעונה שעברה ביורוליג, זיזיץ' היה הגבוה הכי טוב בליגה הישראלית וקבוצות התקשו להתמודד איתו. בינתיים נראה שהוא שיפר את קבלת ההחלטות שלו, ולא מזיק שהמנהל המקצועי של הקבוצה הוא הגרסה המוקדמת של ניקולה יוקיץ'.
יפתח זיו – לפחות במסגרות המקומיות נראה שהוא הולך להיות שחקן מפתח גם אצל האלופה. זיו משלב הגנה אגרסיבית בסגנון שספרופולוס אוהב עם יכולת ניהול משחק שהייתה מאוד חסרה למכבי בעונה שעברה.
ג'יימס נאנלי – בינתיים המחליף של ווילבקין בקטגוריית האיש שלוקח כדורים ומייצר לעצמו זריקות. מעניין יהיה לראות האם ומתי הוא יחליט שבעצם עדיף לו להיות זה שמחכה לזריקות בפינה.

הימור: שתי קבוצות שעשו שינויים משמעותיים ולא הספיקו להתכונן הרבה. לירושלים יש יתרון בתחום הזה, וגם בגלל שככל הנראה כמה מהזרים הבכירים של מכבי ימשיכו להיעדר, ובראש ווילבקין. למרות שקשה להמר נגד מכבי בזירה המקומית, אני אלך על ירושלים בקרב צמוד.

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. תודה שחר והצוות. חולון נתנו חתיכת שיחוק בזרים עם ההשארה של ג'ונסון וההבאה של רגלנד שאין לי מושג איך לא הלך לליגה גדולה יותר אחרי שכבר בעונה האחרונה באילת נראה מעל הליגה שלנו.

  2. תודה שחר.
    קצת מפריע לי לראות את דוברת לא מקבל את ההחלטות בראשל"צ, ולפי היכולת שהוא הציג במשחקי ההכנה זה משהו שמאוד פגע בו. אם הדיווחים נכונים על הסכומים שהוצעו לקבוצה, אני לא מבין א השיקול שנעשה פה. מצד אלד הוא לא מתקדם (כדור ביד, משחק בשתי מסגרות) ומצד שני הקבוצה לא קיבלה עבורו תמורה.
    .
    מצד שני אם נסתכל על חצי הכוס המלאה, אפשר לראות שפלטין (שעולה לראשונה לליגת העל) כמוביל כדור של החמישייה השניה יכול לתקוע יתד לתקופה ארוכה בליגה.

  3. איך אפשר לאהוד את מכבי ת"א? באמת אני שואל.

    פעם אני מבין – ארואסטי, ברקוביץ', חן ליפין, קורן אמישה, ואפילו ברד ליף קצת, וווילי סימס, כהן מינץ..
    היום?
    מה הקשר לכדורסל ישראלי?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט