מחשבות אולימפיות 4# – מולי

להשתתף באולימפיאדה? ברור שכן!
האמנם?
יש הרי לא מעט ספורטאים שמוותרים מרצונם על ההשתתפות באולימפיאדה!
אז הבה וננסה לחדור לעומקה של אי ההשתתפות.

משמעות הדגל…

האם באולימפיאדה מתחרים הספורטאים הטובים ביותר בכל ענף? ברור שלא, יש הרי פציעות, ופציעות הן חלק בלתי נפרד מהספורט. יותר מכך, ישנם ספורטאים שלא הצליחו לעמוד בקריטריונים מסיבה זו או אחרת (פציעה, מקום נמוך במיונים, חוסר פרוטקציה אצל מי שמחליט).

צודקים. אז הבה ונשאל זאת בדרך אחרת: האם באולימפיאדה מתחרים הספורטאים הבריאים והכשירים מבחינת מוסדות הספורט הטובים ביותר בכל ענף?

ועדיין, התשובה תהיה: לא!

האמת היא שיש יותר מסיבה אחת מדוע ספורטאים שעקרונית יכולים להגיע, אינם מגיעים לאולימפיאדה. אבל בואו ונחלק את הספורטאים הללו לכאלו שהיו רוצים אך אינם יכולים ולעומתם יש את אלו שיכולים אך אינם רוצים!

היו רוצים אך אינם יכולים? מה זה, זו לא מדינה דמוקרטית? אז זהו, מתברר שלא, מתברר שבארצות הברית, למשל, ישנם ענפי ספורט דוגמת הבייסבול שמאחר והם פעילים בזמן האולימפיאדה, הם אינם משחררים את הספורטאים לאולימפיאדה. ולא תגיד רק את הספורטאים ילידי ארצות הברית, לא ולא, נבחרת הבייסבול של הרפובליקה הדומיניקנית, למשל, מופיעה לאולימפיאדה בהרכב שלישי במקרה הטוב מאחר ורוב השחקנים הטובים פשוט כבולים לחוזה בליגת הבייסבול שמונע מהם להשתתף באולימפיאדה כל כמה שהיו רוצים בכך. לבי לבי לשחקנים אלו שכן ברור לי שרובם המוחלט כן היו מעדיפים להשתתף באולימפיאדה.

ולכן, הבעיה היותר גדולה שלי (ולדעתי של רוב האוהדים) היא עם אלו שיכולים אך אינם רוצים. כאן הסיבות הן לרוב העדפה אישית שנובעת לרוב או מרצון לנוח שהרי בחלק מהמקרים לפחות, האולימפיאדה מתחילה מיד אחרי סיום הליגה (עיין ערך ה-NBA) או מרצון להכין את עצמך בצורה טובה יותר לאתגרים בעתיד הקרוב, במיוחד במקרים בהם האולימפיאדה ממוקמת באמצע העונה (עיין ערך רוג'ר פדרר ורפאל נדאל בטניס).

מאחר והאולימפיאדה מבוססת במידה לא-קטנה על תחרות בין מדינות. זה בוודאי נכון לגבי מקצועות בהן מתחרות נבחרת, אך אם חושבים על כך, אפילו בענפים אישיים לחלוטין כמו הרמת משקולות, ההגעה היא על בסיס מכסה של המדינה. זה בוודאי נכון גם במקצועות שהתחרות בהם היא גם אישית וגם בנבחרות כגון אתלטיקה, שחייה או התעמלות.

כתוצאה מכך יש כאלו שרואים באי השתתפותם של הטובים-ביותר סוג של בגידה בפטריוטיות שכן היא פוגעת בסיכויי הניצחון של המדינה, ובוודאי פוגעת גם אישית בסיכויי הניצחון של חבריהם לנבחרת.

הפגיעה הזו מקבלת משנה תוקף מכך שב-NBA, למשל, יש שחקנים שדרשו להכניס לחוזה שלהם שהם ישוחררו למשחקי נבחרתם. מבחינתם האישית לנבחרת יש עדיפות על "מקום העבודה" שלהם, אפילו אם הוא ה-NBA.

והכי מרגיזים – לפחות אותי – הם אלו שלא רוצים להגיע פשוט כי לא בא להם. רובם כבר השתתפו בעבר באולימפיאדה, ומשפג החידוש, מבחינתם אין להם שום סיבה שישתתפו שוב. גם אם היו מכריחים אותם להשתתף, הם מן הסתם לא היו נותנים לא את המרב ולא את המיטב.

אז מהו הפיתרון? כיצד נצליח לגרום לכל הספורטאים הטובים ביותר להשתתף באולימפיאדה?

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 41 תגובות

  1. אין דבר כזה ״לגרום״. מה תעשה, תקנוס אותם? תשעה אותם? תקבל שחקנים שרצים ברברס. הם ייתייצבו לטורניר, אבל יביימו פציעה או משהו. או שיביימו את הפציעה לפני הטורניר. אין מה לעשות. השאלה היותר חשובה שלי היא למה זה חשוב? האולימפיאדה משוחקת מול מי שמגיע, לא מול מי ש״צריך״. ומי שמגיע לא תמיד מייצג את הטופ, כי מה לעשות, מה שחשוב זה הכסף, ובאולימפיאדה משחקים על הכבוד. נכון שהכבוד הזה מתרגם היום לחסויות, ודירוגים והופעות במקומות שמתורגמים לכסף, אבל לא תמיד, לשחקן NBA אין סיבה לשחק באולימפיאדה, הוא לא יראה מזה לא חסויות ולא דירוגים ולא כלום שישפר את מצבו הכלכלי. שחקן בייסבול וודאי וודאי לא יקריב את מקומו בקבוצה בשביל הסיכוי להפצע ולגמור את העונה בנבחרת כלשהי במאבק על מדליה שלא תשנה לו כהוא זה. פעם, שלא היה כסף בספורט, היתה חשיבות גדולה לכבוד האולימפי. היום, טובי הספורטאים לא ממש צריכים את האולימפיאדה.

  2. אני לא מצליח להבין מה בין פטריוטיות לאולימפיאדה.
    .
    אני גם לא מצליח להבין למה צריך "לגרום" למישהו להגיע לאולימפיאדה.
    .
    מדובר באירוע ספורטיבי אשר פועל סביב אינטרסים כלכליים.
    למה לשחקן כדורסל כזה או אחר לסכן את פרנסתו בשביל שגורמים אחרים ירוויחו כסף?
    .
    הרי השחיין, המתאבק, והמתעמלת,
    עבורם מדובר בזירה שגדולה ביותר,
    המקום בו הם יכולים למקסם את הצלחתם.
    אם כך הכבוד,
    הכדורסל האולימפי הוא לא המקום בו ההצלחה מכריעה עבור שחקן יחיד ארה"ב.
    לא ברמת ההישג,
    ולא ברמה המוניטרית.

    1. למה רונאלדו מסי ושחקני כדורגל אחרים הולכים ומתגאים לייצג את הנבחרת שלהם בכל הזדמנות? למה הם מקיזים דם על המגרש ונלחמים כמו גלידאוטרים במשחקי היורו מונדיאל? למה דא בריאנה הלך לשחק בנבחרת בלגיה אחרי שרק ימים בודדים לפני פוצצו לו את הפנים במשחק ושברו לו חצי מהם? למה שחקן כדורגל לא מוכן לצאת לחופשה כמו העצלנים עצלנו והולך לייצג את הנבחרת שלו בטח שזמן המנוחה והתאוששות נמוך משמעותי מהכדורסל.
      כי זה עניין של כבוד יוקרה והדבר הנעלה ביותר לייצג את הנבחרת שלך, ארצות הברית נתנה להם כל כך הרבה לייצג את הנבחרת כמה משחקים בטח שהחוזה מובטח לא יקרה כלום, פשוט הם כמה מפונקים שמפריע להם להיות בכפר האולימפי לשבועיים ולתרום טיפה למדינה.
      .
      דוראנט שחזר מפציעת אכילס שיחק אין ספור דקות בגמר והלך בלי לחשוב בכלל לייצג את הנבחרת למרות שלו החופשה בטוח תועיל, אבל הוא הבין שלתת שבוע וחצי שבועיים בשביל הנבחרת ולייצג את המדינה זה כבוד ולא מטלה

        1. מסי משחק בקופה אמריקה במונדיאל ומה לא כבר שכחת שעד לפני שבועיים הוא שיחק בשביל הנבחרת ?ואיזה כסף מדובר לשחקן במעמדו בדיוק? הזכייה במונדיאל 2022 תביא לנבחרת הזוכה 50 מליון שזה פחות ממה שמסי עושה בחצי שנה או במילים שלך BS10
          יש לציין שמסי בלי חוזה והסיכוי שיפצע בגיל שלו אחרי עומס כזה גבוה, ועדיין ההוא בוחר לייצג את הנבחרת.
          .
          וצריך לזכור אלו שנבחרו לייצג את הנבחרת מדובר על כמה מפונקים בNBA שעל חוזה מקס או קרוב למקס שאין להם דאגה כלכלית ושאין להם כוח לתרום לנבחרת פעם ב4 שנים מביש ולשחק שבועיים… למזלך גיא המכבסה סגורה בטוקיו הנוכחית

            1. מסי לקח זהב אולימפי בעבר

            2. מבין השורות אני מבין שהוא לא בסגל של ארגנטינה.
              .
              לא ברור לי למה צריך להמציא עבורו תירוצים.
              הוא לא היה מחמיץ את המונדיאל. הוא לא החמיץ את הקופה.
              את האולימפיאדה בחר להחמיץ.
              למה?
              כי עבור הכדורגלנים זו לא תחרות מספיק חשובה.
              זו האמת כפי שהיא. לא צריך לצבוע אותה בצבעים פטריוטים שפשוט לא קשורים למציאות.

            1. המונדיאל הוא אליפות העולם בכדורגל. ולמעשה מונדיאל הוא "עולמי"בסםרדית. באנגלית אומרים בשפתם "הגביע העולמי" וכן בעוד שפות. ויש שפות כמו רוסית שאומרים ים בשפתם "אליפטת העולם" ולכן גם בעברית לא צריך לרעות בשדות זרים אלא לומר ולכתוב בעברית "הגביע העולמי" או "אליפות העולם".

            2. *הוא עולמי בספרדית
              *שאומרים בשפתם "אליפות העולם"

          1. פרסומות, ברוך. הן שוות הון מההכנסות שלו. הצלחה של ארגנטינה שווה עבורו הרבה.
            הצלחה של ארגנטינה באולימפיאדה?
            פחות.
            עכשיו השאלה –
            הפטריוט מקיז הדם,
            הוא בסגל האולימפי של ארגנטינה?

            1. ממש בלי הנבחרת היה חסר למסי או לדי בראיינה או כאלה חוזי פרסום? דרך אגב למסי נוצרה תדמית של לוזר בגלל הנבחרת עד העונה ולא נראה שהועילה או פגעה לו בהכנסות/ גם שרונאלדו X Y Z מצליח או נכשל אתה לא רואה עלייה משמעותית או ירידה משמעותית בהכנסות.
              איזה יוקרה יש בדיוק לקופה אמריקה? מסי צריך גם זמן מנוחה יש להם עונה (למעשה הם עוד שבוע מתחילים את האימונים בקבוצות) זה לא משנה את העובדה הברורה שהוא סיכן את עצמו ואת פרנסות בשביל לשחק בקופה אמריקה (הוא בלי חוזה תזכור). גיא מה יהיה הנרטיב הבא שהמציאות לא מסתדרת עם העובדות?

            2. מסי צריך זמן מנוחה.
              כוכבי ה-NBA המפונקים לא.
              .
              אתה צריך לעבוד על העקביות שלך.

            1. ממש בלי הנבחרת היה חסר למסי או לדי בראיינה או כאלה חוזי פרסום? דרך אגב למסי נוצרה תדמית של לוזר בגלל הנבחרת עד העונה ולא נראה שהועילה או פגעה לו בהכנסות/ גם שרונאלדו X Y Z מצליח או נכשל אתה לא רואה עלייה משמעותית או ירידה משמעותית בהכנסות.

              איזה יוקרה יש בדיוק לקופה אמריקה? מסי צריך גם זמן מנוחה יש להם עונה (למעשה הם עוד שבוע מתחילים את האימונים בקבוצות) זה לא משנה את העובדה הברורה שהוא סיכן את עצמו ואת פרנסות בשביל לשחק בקופה אמריקה (הוא בלי חוזה תזכור). גיא מה יהיה הנרטיב הבא שהמציאות לא מסתדרת עם העובדות?

            2. למדת מילה חדשה. נרטיב. ברכות.
              .
              עובדתית,
              מסי בחר לשחק בקופה.
              מסתבר שהוא בחר לא לשחק באולימפיאדה.
              אתה חושב שהוא היה בוחר להחמיץ את המונדיאל?
              .
              יש שורה תחתונה ברורה.
              מקיז הדם שלך,
              לא משתתף באולימפיאדה.
              מסתבר שזו לא תחרות כל כך חשובה.
              .
              אתה צריך שיעור או 2 בפרסום.
              תבדוק מה משמעות המילה "טרנדינג",
              מתי הייתה רלוונטית עבור מסי (רמז: קופה),
              ואיך היא מתורגמת להכנסות.

            3. מה קורה אם מסי קורע רצועות בקופה? הוא בלי חוזה כמה כסף הוא מאבד?
              .
              אין הבדל משמעותי בין ההכנסה של רונאלדו בשנה שזכה ביורו לשנה אחריה או לשנה לפניה.

            4. יש הבדל עצום בין הפרסום (והרווחים מפרסום) של מסי/רונאלדו אם אלו בוחרים שלא להשתתף בטורנירים הגדולים.
              תבדוק חוזי פרסום של כדורגלנים שלא משחקים הנבחרות שמגיעות לטורנירים הגדולים.
              .
              מה קורה אם קרי/לברון/דוראנט קורעים רצועה?
              להם יש רק מה להפסיד מההשתתפות באולימפיאדה.
              .
              יאללה,
              אני פורש.
              יש לפני יום ארוך,
              והאמת היא שספורט אולימפי פשוט לא מספיק מעניין…

            5. מה יש ללברו ולקרי להפסיד של שלמסי אין, אם הוא קורע רצועה הוא מפסיד 200 מליון דולר הוא בלי חוזה , בעוד שהחוזה של לברון מובטח.

              אז הגענו למסקנה שלמסי ולרואנלדו לא משנה הקופה והם עדיין בוחרים להשתתף ולסכן את עצמם (כמו במקרה של מסי השנה). אתה תכו שם יקירי עוד טיפה אתה נוגע בנקודה.
              .
              מבאפה שיחק גם הוא ביורו העונה שנה הבאה הגמר לו חוזה, תחשוב מה קורה אם הוא קורע רצועות, ולא מקבל את ה200 מליון דולר שהוא אמור לקבל (שום גם לא ההשפעה לא גדולה בחוזי פרסום;…

  3. למה רונאלדו מסי ושחקני כדורגל אחרים הולכים ומתגאים לייצג את הנבחרת שלהם בכל הזדמנות? למה הם מקיזים דם על המגרש ונלחמים כמו גלידאוטרים במשחקי היורו מונדיאל? למה דא בריאנה הלך לשחק בנבחרת בלגיה אחרי שרק ימים בודדים לפני פוצצו לו את הפנים במשחק ושברו לו חצי מהם? למה שחקן כדורגל לא מוכן לצאת לחופשה כמו העצלנים עצלנו והולך לייצג את הנבחרת שלו בטח שזמן המנוחה והתאוששות נמוך משמעותי מהכדורסל.

    כי זה עניין של כבוד יוקרה והדבר הנעלה ביותר לייצג את הנבחרת שלך, ארצות הברית נתנה להם כל כך הרבה לייצג את הנבחרת כמה משחקים בטח שהחוזה מובטח לא יקרה כלום, פשוט הם כמה מפונקים שמפריע להם להיות בכפר האולימפי לשבועיים ולתרום טיפה למדינה.

          1. בטח ברזיל עם כוכב העל על סף מיטת המוות ממרום גיל 38 הכוכב הענק שהקריירה שלו כבר נפרדה מכל פינה של עולם הכדורגל ובו זמנית הפרוספקט העתידי המבטיח עליו יש לעקוב על פי מר מנחם לס – דני אלבס

          2. מעבר למה שעניתי בתגובה נפרדת
            אענה יותר באריכות

            א. בכדורגל בניגוד לכדורסל לא הטורניר האולימפי הוא החשוב
            ( כתבתי זאת בנפרד) יש ענפים שם האולימפיאדה החשובה מכולם ( גם קבוצתיים) וישנם ענפים שלא ( כדורגל ,טניס ואפילו אופניים).

            ב. מכיוון שהכדורגל פחות חשוב משחקים בנבחרת שחקנים צעירים עם חריגי גיל

            ג. לא לשכוח שגם בטורניר האולימפי הנוכחי וגם בקודם שוחקו קודם לכן טורנירים יוקרתיים יותר של הקופה אמריקה וכמובן היורו ואין לצפות משחקנים כמו מסי לשחק בשני טורנירים יוקרתיים בקיץ אחד

            ד. יחד עם זאת ברבות השנים שיחקו כוכבים לא מעטים בנבחרת הכדורגל

            ב 2000 פירלו כיכב בנבחרת האיטלקית שזכתה בארד .

            ב 2004 שיחקו למשל טבס ומסצארנו במדי ארגנטינה שזכתה בתואר ואף כריסטיאנו רונאלדו במדי הנבחרת הפורטוגלית שהודחה בשלב הבתים

            ב 2008 היה את הסיפור בין מסי לברצלונה….מסי התעקש לשחק בנבחרת למזלו פפ גיבה אותו והשאר היסטוריה ( זהב אולימפי 08 ואז עונת ששת התארים בברצלונה כולל דאבל מקומי ליגת אלופות ואליפות עולם קבוצות וכמובן כדור הזהב….מאז ועד היום מסי לא פוחת מ 20 שערי ליגה לעונה ).

            ב 2012 גיגס למשל נלחם לשחק בנבחרת המאוחדת של בריטניה

            ב 2016 ניימאר התעקש לשחק במדי ברזיל.
            בנבחרת ברזיל היו ברבות השנים גם שחקנים כמו מרקיניוס סילבה ואלבס בנבחרת

            כשגם הפעם הוא בנבחרת אחרי שהשיג כל תואר אפשרי

            גם נבחרת ספרד זו שעשתה לפני מס שבועות חצי גמר יורו ממנו הודחה רק מהנקודה שולחת לא פחות מ 6 שחקנים מהנבחרת ההיא לכאן הם ברובם צעירים בני הגיל המתאים כפדרי שחקן נבחרת היורו והצעיר המצטיין בטורניר שבא לכאן במובן מסוים על אפה וחמתה של ברצלונה
            גם אסנסיו למשל כוכב ריאל שלא זומן ליורו לא ראה פחיתות כבוד לבוא לכאן והוא מופיע עם הנבחרת הספרדית

            בשורה התחתונה
            מספיק שחקני כדורגל בכירים שיחקו במשחקים האולימפיים למרות שהטורניר פחות נחשב

            בנוסף דווקא המוכנות של שחקני כדורגל לשחק בטורנירי נבחרות גם אם לא אולימפיאדה מעידה שזה חשוב מאד ויוקרתי להם מאד
            ( דונציץ אמר לא מזמן שזהב אולימפי חשוב לו יותר מטבעת אליפות בנ.ב.א )

  4. מולי תודה .
    זה קצת יותר מכך
    ישנם ענפים שהמדד לגדולה מתבטא באולימפיאדה
    מייקל פלפס לא היה גדול ללא אולימפיאדה
    גם לא בולט ( על אף השיאים ).
    וזה נכון גם לג'ודקות הטובים בתבל

    אבל זה לחלוטין לא נכון לגבי ענפי ספורט אחרים
    ליונל מסי היה מחליף ממזמן את הזהב האולימפי שלו בתואר גביע העולם בכדורגל

    גם הטניסאית מפרוטו ריקו נותרה אלמונית על אף הזהב בריו וזה נכון גם לגבי רוכבי הטור ( אם כי לזכות הרוכבים הם משתתפים בכך גם אחרי טור דה פראנס מפרך ).

    ולכן בשורה התחתונה .
    זה תלוי ענף .

    אשר לשיטה שמחייבת רק נציג אחד ממדינה זה אכן מבאס אתמול למשל בג'ודו היה יפני ששייט לזהב
    יש מצב שקרב העלייה שלו לאולימפיאדה מול יריבו מבית היה ארוך מכל הקרבות גם יחד אתמול ( 24 דק לקרב הארוך בהיסטוריה).

    בכל זאת מי שזוכה בזהב זוכה בצדק באופן עקרוני גם אם נגיד שייתכן ומדליסטים אחרים לא היו זוכים בכך בהינתן שהיו כמה מאותה מדינה

    אשר לפציעות זה נכון אבל אין מה לעשות

  5. תודה. ברור שלא הטובים ביותר כי אז במקצועות הריצה הבינונית ארוכה היו עשרים רק מקניה ואתיופיה, ובריצות קצרות עשרים רק מארהה וג'מאייקה.
    זה מזכיר לי את הסיפור שבימי ברה"מ לשעבר, אליפות ההאבקות היתה הרבה יותר קשה מהאולימפיאדה ואליפות העולם. וזה מדגיש גדולה היסטורית של ספורטאי כמו קרלין למשל.

  6. אני חושב שיש הבדל משמעותי בין ענפים אולימפיים, כלומר כאלה שבהם זה אירוע שיא משמעותי או המשמעותי מכולם, ובין ענפים שנמצאים במשחקים האולימפיים, כלומר אלו בהם זה לא אירוע כל כך חשוב, כי יש אירועים אחרים מספיק פופולריים (בעיקר משחקי הכדור הקבוצתיים).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט