הערב ב18:30 – גמר ליגת העל לנוער! פריוויו לגמר הגדול / עידו יצחקי

הערב ב18:30 – גמר ליגת העל לנוער! פריוויו לגמר הגדול / עידו יצחקי

ליגות הכדורסל בישראל מגיעות אל הישורת האחרונה, ורגע לפני שנכתיר את אלופת המדינה לבוגרים – תגיע לסיומה ליגת העל לנוער עם משחק הגמר ב'זיסמן' שיפגיש בין מכבי ראשון לציון לעמק חפר. לאחר ארבע שנות הגמוניה בהן מכבי ת"א של זוסמן, אלבר ודני אבדיה לא הותירו שום סיכוי לאף קבוצת נוער בארץ, העונה נקבל אלופה חדשה, שתצא מאחת משתי קבוצות הנוער הכי טובות בארץ כיום. לא היינו רחוקים מלקבל גמר זהה של הבוגרים גם בנוער, אלא שהצהובים מתל אביב, שרגילים לאייש את המעמד הובסו בחצי הגמר בעמק חפר, בעוד קבוצת הנוער של גלבוע נעצרה אף היא בחצי הגמר על ידי מכבי ראשון לציון.

הליגה המדוברת מורכבת מתערובת של שחקנים בכיתות יא'-יב' (שנתונים 2003 ו-2004) כשלכל קבוצה מותר להחזיק בשחקן חריג גיל אחד (שנתון 2002). ליגות הנערים בכל הארץ אולי היו אלה שסבלו יותר מכולם בשל מגיפת הקורונה. בעוד משרד התרבות והספורט מיהר להחזיר את הכדורגל והכדורסל המקצועני והחצי-מקצועני, ליגות הנוער בישראל נותרו הרחק מאחור. עונת 19/20, שהסתיימה באמצע מרץ ולא חודשה מאז, הוציאה לדרך פגרה סופר ארוכה שהסתיימה בתחילת דצמבר (!!). בין לבין, מדינת ישראל נכנסה לסגר שלישי במספר, והקפיאה את הליגה פעם נוספת לחודש וחצי בינואר-פברואר, כשקבוצות בליגה גם סובלות מהתפשטות המגיפה וכניסת שחקנים בכירים לבידוד. סיטואציה לא אידיאלית בלשון המעטה. בדיוק כשחשבנו שכל הצרות הסתיימו, אזי הגיע מבצע 'שומר החומות' שעצר את הליגה לעוד שבועיים ואילץ את האיגוד לקצר את הפלייאוף למשחקי נוקאאוט ולוותר על הסדרות.

ולמרות כל המהמורות והקשיים, אל קו הסיום הגיעו שתי הקבוצות הכי טובות בארץ, שלא במקרה ייפגשו גם ביום שני הקרוב למשחק גמר גביע המדינה, והערב אנו צפויים לקבל מנת כדורסל איכותית ומהנה תוצרת כחול-לבן.

מה הן עברו בדרך לפה:

עמק חפר: המועצה האיזורית עמק חפר הצליחה תוך מס' שנים בודדות להפוך את מחלקת הנוער שלה לטופ 5 בארץ, כשהיא מחזיקה בשחקן הכי טוב בארץ בשנתון 2004 (נועם יעקוב), ומגיעה לגמר ליגת העל לנוער לראשונה בתולדותיה. בנערים א' (שנתון 2005) הקבוצה הבכירה של המחלקה תשחק מול מכבי ת"א ביום חמישי הקרוב בחצי גמר האליפות, ובנערים ב' (שנתון 2006) הקבוצה טרם הפסידה העונה, כשהשחקן הכי טוב בשנתון – בן שרף, משחק בשורותיה. רמון וולפסון ויהוא אורלנד יחד עם ליאור קפלינסקי מנצחים על המקהלה, כשבשיתוף עם התיכון המקומי ברמות-ים השחקנים זוכים למעטפת מקצועית מקיפה, שכוללת לפחות עשרה אימונים בשבוע, עבודה רציפה עם תזונאית ומאמני כושר בדרך להכשיר כמה שיותר שחקנים לבוגרים. קבוצת הנוער-על שמאומנת בידיי שחקן העבר יהוא אורלנד משולבת כמעט כולה בתוך קבוצת הבוגרים המשחקת ביגה הארצית, שגם אותה אורלנד מאמן ובכך השחקנים זוכים לשחק לפחות שניים-שלושה משחקים בשבוע כולל התנסות מיוחדת בכדורסל בוגרים. 

המהפכה המקצועית הניבה הצלחה מסחררת בעונה החולפת, כשעמק חפר דרסה את המחוז הצפוני בדרך לפסגת הליגה עם 15 ניצחונות והפסד בודד. העמק שלטו בליגה ללא עוררין לאורך כל העונה, דרסו את יריבותיה באמצעות כדורסל מודרני, יעיל ומהנה במיוחד לצפייה, תוך שימוש מוגבר בלחץ על כל המגרש ומשחק בטמפו גבוה במיוחד. בין לבין, עמק חפר ניצחה את שתי התל אביביות (שמשחקות במחוז הדרומי) בשלבי שמינית ורבע הגמר של גביע המדינה במשחקים ששודרו בספורט 5, ושלחו מסר ישיר לכל קבוצות הליגה – מי הפייבוריטית לזכייה באליפות. בשלב רבע הגמר, עמק חפר לא התקשתה נגד נס ציונה, בדרך למפגש המרתק בחצי הגמר נגד מכבי ת"א. האולם ברופין לבש חג לכבוד ההתמודדות, כש700 צופים מילאו את האולם מפה לפה. עמק חפר נתנה הצגה, הובילה ב30 הפרש כבר במחצית ושלחה את הצהובים הביתה עם הראש בין הידיים, ולראשונה ללא תואר מאז 2015. עמק חפר עולה על המפה של הכדורסל הישראלי.

May be an image of 15 people and indoor
עמק חפר, לראשונה בתולדיה בגמר אליפות המדינה (צילום מתוך הפייסבוק של עמק חפר)

מכבי ראשון לציון: מכבי ראשון לציון חוזרת למעמד לראשונה מאז 2011/12, אז שון דאוסון הוביל את הקבוצה הכתומה לאליפות מרשימה. הקבוצה מעיר היין מחזיקה כבר לא מעט שנים את אחת המחלקות הבכירות בישראל, כשנועם דוברת הוא הפרוספקט הבכיר ביותר שגדל במחלקה בשנים האחרונות, ולא מן הנמנע שנראה אותו על הלוח בדראפט 2022. בעונה הקודמת, שנתון 2002 הוליך את ראשון בבטחה לעבר האליפות כשהקבוצה לא הפסידה לאורך כל העונה והייתה נראית בלתי ניתנת לעצירה. רק דבר אחד הצליח לעצור את הדהירה של ראשון: הקורונה. העונה כאמור הסתיימה ללא הכרעה, וראשון קיוותה לזכות באליפות בעונה הנוכחית – בהובלת שנתון 2003, שזכה באליפות המדינה לנערים א' לפני שנתיים בלבד.

הכתומים פתחו את העונה בסערה עם תשעה ניצחונות רצופים שביססו את מעמדם כקבוצה הבכירה במחוז הדרומי בליגת העל לנוער. הפסד מפתיע במשחק חלש להפועל חולון אמנם קטע את הרצף של הקבוצה של רועי קארש, אך ראשון התאוששה וסיימה את הבית העליון במקום הראשון, כשבמחזור הסיום של העונה הסדירה ספגה הפסד מפתיע להפועל ת"א. נקודת המפנה של העונה הגיעה בסוף אפריל, כשטל פלד – השחקן הישראלי הכי טוב בשנתון 2002 אחרי נועם דוברת, התאושש מבעיה רפואית שממנה סבל כששיחק עם הבוגרים, וירד להתאוששות בתור חריג הגיל בנוער. לאחר שעונה שלמה הסתדרה מצוין ללא חריג גיל, הצטרפותו של פלד טרפה את הקלפים וראשון דרסה את כל מי שפגשה בדרך. ברבע הגמר התגברה בקלילות על הפועל כפ"ס, בחצי הגמר הרשימה עם ניצחון על גלבוע/מעיינות והיא לוהטת מתמיד בדרך למפגש הכפול עם עמק חפר, בגמר הליגה ובגמר הגביע.

May be an image of 13 people, people standing and indoor
הכתומים מראשון רוצים צלחת! (צילום מתוך הפייסבוק של מכבי ראשון לציון)

סופרסטאר:

עמק חפר: נועם יעקוב, רכז, 1.86, בן 16.

לפני כחודשיים כתבתי כאן כתבה מפורטת מאוד על הסיפור המרתק של נועם יעקוב ועל יכולותיו, שלפחות אז הופתעתי איך ייתכן שאחרי עונה כזו גדולה ויכולת אדירה בגיל הנוער, אין אף פרסם עליו בתקשורת הארצית. לשמחתי, הכתבה זכתה לתהודה יחסית גדולה. קיבלתי פניות מסוכנים שביררו פרטים, גולשים סקרנים כתבו לי בפרטי ואפילו בן משפחה של נועם שלח לי הודעת תודה, עם מס' תיקונים קטנים ופרטים נוספים. שבועיים-שלושה לאחר אותה כתבה, 'ערוץ הספורט' הרימו את הכפפה וערכו עם נועם יעקוב כתבת וידאו וראיון מקיף. אינני יודע אם יש לי חלק בדבר. בכל מקרה, בחודשיים האחרונים השם 'נועם יעקוב' מתחיל להיות שגור בפי אוהדי הכדורסל הישראלי.

לקריאת הכתבה על נועם יעקוב לחצו כאן.

בקצרה – נועם יעקוב עלה בסוף כיתה ח' לבדו לארץ ועזב את משפחתו המתגוררת בדנמרק, לאחר שזכה בכל התארים האישיים בדנמרק, כולל תואר מצטיין במחנה של מילוש תאודוסיץ'. הרמה הנמוכה של הכדורסל הדני, הביאו את נועם להתגורר עם סביו וסבתו בקיבוץ העוגן בעמק חפר ומאז גם הוריו כבר הספיקו לחזור לישראל ולצפות בפלא שגדל להם בבית. את העונה הנוכחית סיים נועם עם 20.1 נק', 7.2 ריב', 4.3 אס' ו2.5 חט' בממוצע לערב, כשהוא כצפוי זוכה בתואר הMVP של העונה וגילה עליונות בכל מגרש בו שיחק השנה.

יתרונות: היתרון הבולט ביותר של נועם על פניו יריביו הוא הכוח מתפרץ שלו בחדירה לסל, שמצטרף לשימוש אדיר בכתפיים בחדירה, יכולות אישיות מדהימות ושליטה בגוף שעוזרת לו לבצע שינויי קצב שמקשים על כל שומר. בשנה האחרונה גם עבד על קליעה, והאחוזים שלו הולכים ומטפסים – גם בקאץ'&שוט וגם מכדרור. הוא מקבל החלטות מצוין במגרש הפתוח ובמשחק הפיק&רול, ובעיקר – יכולת לייצר נקודות מכל מצב, בכל מצב.

חסרונות: נועם בהחלט העלה מסת שריר בשנה האחרונה, אך הוא כמובן יצטרך לעבוד עוד על התחום הפיזי שיכפר על גובהו הנמוך יחסית. לעתים, במשחק העומד יעקוב נוטה לכדרר יותר מדי את הכדור, וזהו הרגל שממנו יצטרך להיפטר. הגנת ה1-1 של נועם היא סבירה, ולא אחת הוא נוטה לבעיית עבירות בשל מיקום ידיים לא טוב בהגנה.

עתיד: יעקוב הפתיע כשהודיע בשבוע שעבר שהוא לא יישחק בשנה הבאה בליגות הנוער, ופניו מועדות לעבר קבוצת בוגרים. היעד טרם ידוע. קשה לדבר על נועם בתור פרוספקט לNBA עדיין, אך נבחרת ישראל ותפקיד רכז בכיר בליגת העל היא בהחלט יעד לגיטימי עבורו. ההשוואות מדברות על גרסה קצת שונה של יפתח זיו.

May be an image of 6 people, people standing and indoor
נועם יעקוב, הMVP של העונה! (צילום מתוך הפייסבוק של איגוד הכדורסל)

ראשון לציון: טל פלד, גארד/פורוורד, 1.95, בן 18.

הכירו את הקלעי הכי טוב שגדל בארץ – טל פלד. הגארד שגדל בראשון השתתף כבר מגיל צעיר בתחרויות של ה'קלעי של המדינה' וזכה בהן לעיניי 11 אלף צופים נלהבים. סרטונים שלו צולף שלשות בקצב סטייל סטף קרי, שברו את הרשת בהיותו בן 16 בלבד, ואחרי עונת MVP בנוער בשנה שעברה הכל היה מוכן לקפיצת המדרגה אל הבוגרים ב20/21. אלא, שגיא גודס לא נתן לו את הקרדיט בבוגרים, ובתוספת פציעה שהשבתיה אותו למס' חודשים, פלד העביר את מרבית העונה ללא דקות משחק. בהחלטה תמוהה יחסית, החליטו בראשון להוריד את פלד לנוער על כדי שיצבור דקות וביטחון לקראת הקיץ עם נבחרת העתודה. המצב המוזר שנוצר בעקבות מבצע 'שומר החומות' הכריח את ראשון לקרוא לפלד חזרה לבוגרים, ושני משחקיו הראשונים קלע 11 ו23 נקודות בהתאמה, ועלה לכותרות אחרי מופעי קליעה נדירים. עונת הבוגרים כבר הסתיימה, ופלד נשאר בנוער בכדי לעזור לקבוצתו לזכות בדאבל. 37 נקודות היו לו נגד גלבוע/מעיינות, והוא לחלוטין שחקן שובר-שיווין בליגת העל לנוער.

יתרונות: קליעה, קליעה וקליעה. ראשון קבוצה שמבוססת בעיקר על חסימות ללא כדור שמפנות לקלעים, ופלד מתאים כמו כפפה ליד לשיטה הזו. פלד מצטיין בקליעה מקאץ&שוט, מכדרור, עם סטפ-בק ואפילו במשחק המעבר – אסור לתת לפלד שניה חופשית מחוץ לקשת. יחד עם זאת, פלד ניחן בתנועה ללא כדור פנטסטית שעוזרת לו למצוא את השטחים הפנויים ולשפר זוויות למסירה, וגם לתקוף את השומר כשצריך.

חסרונות: מבנה הגוף הצנום של פלד אמור להאט את המעבר החלק שלו לכדורסל בוגרים. יחד עם זאת, פלד יצטרך להפוך לשחקן שלם יותר בכדי להגיע לרמות הגבוהות באמת, ולעבוד על אספקטים נוספים בהתקפה – כמו כדרור ומשחק הפיק&רול.

עתיד: פלד יישחק גם בעונה הבאה בבוגרים של ראשל"צ ואמור לקבל נתח מרכזי יותר ברוטציה. אם ייתן עונה טובה, הוא לגמרי יכול לקוות לקבל מקום במכבי ת"א, שמשוועת לקלעי ישראלי בכיר.

צפו במהלכיו הגדולים של פלד בבוגרים.

שאר הקבוצה:

עמק חפר: השחקן השני הדומיננטי בעמק חפר הוא אריאל אייזיק, 1.98 שמשחק בעמדות 3-4, ומציג גם הוא קליעה יוצאת מן הכלל ואתלטיות נדירה במחוזותינו. שומר מצוין, שלדעתי ייקבל את המשימה לשמור על טל פלד. שיחק בנבחרת הקדטים לפני שנתיים, ואמור לקחת חלק בנבחרת הנוער בקיץ הקרוב. נבחר לחמישיית העונה השנייה של הליגה העונה עם 12.8 נק' ו5.3 ריב' בממוצע למשחק. שוהם גת (1.86) הוא חריג הגיל של העמק ומוסיף המון נחישות ופיזיות למשחק של הקבוצה, כשגם הוא שומר מצוין וקלעי לא רע. אנטון עגייב (2.05) הוא הסנטר הבכיר ולמרות שהוא מוגבל מאוד התקפית, יוכל הערב לסייע מאוד מול קבוצת הגמדים של ראשון לציון. השחקנים המשלימים – יואב ושלר, הלל בלו ואדם ישראלסתם עשויים להיות ההבדל, כשהקליעות שלהם מבחוץ היו קריטיים לריצה הנהדרת של עמק חפר העונה. חי ממן הוא פורוורד נוסף שיכל לסייע בצבע לעמק, אך אני יכול להניח שאורלנד יעדיף לשחק בקצב גבוה מאוד למשך 40 דקות.

ראשון לציון: יוגב עובדיה היה השחקן המוביל של הקבוצה עד שפלד הצטרף בישורת האחרונה, והיכולת המצוינת שלו זיכתה אותו בבחירה לחמישיית העונה הראשונה של הליגה. עובדיה, רכב בגובה 1.80 בלבד, ומצליח לחפות על כך בזכות מהירות ופיזיות יוצאים מן הכלל. עובדיה לא מפחד לתקוף את הטבעת למרות גובהו ויודע גם להוציא את העבירה מהמגנים שלו. עובדיה צפוי לקחת כמשימה אישית את השמירה על יעקוב ומאצ'אפ ביניהם יהיה מרתק. שאר הסגל של ראשון הוא דינאמי מאוד ויחסית עמוק. עומר חממה (1.86), חבר נבחרות ישראל הצעירות באופן קבוע מאייש את עמדה 2, וגם הוא קלעי, מהיר עם יכולת אישית לא רעה ותוספת התקפית חשובה לראשון. בן אונצ'ה (1.91), בנו של הכדורידן המיתולוגי ג'ון אונצ'ה הוא אתלט נהדר ומוסיף פיזיות חשובה ויכולת הגנתית גבוהה. מאור נקרשביץ (2.00) הוא הסנטר הפותח והיחיד בסגל, אך עדיין רך מדי וקשה לי להאמין שיצליח להיות דומיננטי. על הספסל יינסו לעזור ניב פילוסוף, שחקן D&3 מצוין, תומר ברדוגו ועידו ירקון.

הפועל עמק חפר ומכבי ראשל"צ עלו לגמר גביע המדינה לנוער - IBBA
אריאל אייזיק. עוד כישרון נהדר תוצרת עמק חפר. (צילום: לילך וייס)

מפתחות למשחק:

עמק חפר:  הקבוצה של יהוא אורלנד הצטיינה לאורך כל העונה במשחק המהיר שלה, בעוד כשהיא הגיעה לסט-גיים, העניינים הלכו והסתבכו בקבוצה הכחולה-לבנה. עמק חפר יהיו חייבים גם הערב, למרות כל ההתרגשות והרעש שמסביב לשחק מהר, פוזשנים קצרים וכפי ששיחקו כל העונה – לא להסס לקחת את הזריקה. אופן השימוש באנטון עגייב יהיה מסקרן במיוחד. מחד, אנטון יכול לרכז סביבו את הגנת ראשון בצבע ולפנות שטחים עבור הקלעים הנהדרים של העמק, ומאידך – עגייב יתקשה לעמוד הגנתית מול השחקנים המהירים של ראשון, והוא גם עשוי להאט את קצב המשחק של עמק חפר. בשלב חצי הגמר, ראינו איך ראשון מתקשה להגן על הסנטר של גלבוע/מעיינות (נווה מינץ, 2.05) ואין לי ספק שאורלנד ייקח זאת לתשומת לבו.

הגנתית – ראשון אוהבת לשחק עם המון תנועה ללא כדור, והוורסטיליות ההגנתית של עמק חפר בהחלט מאפשרת לה לבצע חילופים מהירים על כל חסימה. תיאום במעברים, וחילופים תכופים יהיו המפתח להצר את צעדי ההתקפה השוטפת של ראשון לציון.

ראשון לציון: כבר כמה שנים שבראשון לציון של רועי קארש משחקים עם חמישה שחקנים מחוץ לקשת, כשהוא מאמן חבורה לוחמנית ונושכת. ראשון תצטרך גם היא לשחק מהר ככל האפשר כדי להתאים עצמם לקצב הרצחני של עמק חפר, ולהרים את הזריקות בכל רגע בו השחקנים מוצאים עצמם פנויים. לגארדים של ראשון צפוי להיות יחסית יתרון גובה ופיזיות על פני אלו של עמק חפר (בן אונצ'ה, חממה ופילוסוף על פני גת, ושלר וישראלסתם) ויהיה מעניין לראות איך קבוצתו של קארש תנצל זאת.

יוגב עובדיה אמור לקחת כמשימה אישית את נועם יעקוב, כשטל פלד ייצמד לאריאל אייזיק. יש לראשון מאצ'אפ טוב, והם יצטרכו להתמודד מול הפיק&רול הקטלני של העמק. צפו להמון טראפים, שיעמידו את יעקוב במבחן רציני של קבלת החלטות תחת לחץ. ראשון צריכה להפעיל לחץ מאסיבי על הקו האחורי של התקפת חפר, ולגרום להם לאבד את הראש. יש להם את הכלים לעשות זאת.

זכייה מדאיגה / טור
יוגב עובדיה בגמר גביע המדינה לבוגרים לפני כחודש. הפעם זה יסתיים עם תואר?

הימור: משחק מרתק צפוי היום בזיסמן, בין שתי קבוצות הנוער הטובות בארץ, שיילחמו עד טיפת דם האחרונה בכדי לזכות באליפות המדינה. עמק חפר תנסה לעשות היסטוריה ולזכות באליפות הראשונה בתולדותיה, בעוד מכבי ראשון תנסה להחזיר את הצלחת לארון לראשונה מאז שון דאוסון. קשה להמר על משחק צמוד שכזה, אך אני בהחלט מעריך שטל פלד יהיה שובר השיוויון הערב ויכריע את הכף לטובת ראשון. אהמר על ניצחון בחד ספרתי לכתומים, בתום משחק צמוד שייסב המון כבוד לענף.

עמר חפר – מכבי ראשון לציון, 18:30, שידור ישיר בספורט 5+ (אפיק 56), אולם זיסמן – הכניסה חופשית!

בואו לצפות ולעודד!

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. נהדר, ותמיד כיף ללמוד על הדברים הגדולים הבאים.
    מילה אחת על התכנית הסופר אינטנסיבית של חפר. אני מבין למה הם עושים את זה אבל ממש לא בטוח שזה מה שטוב לילדים, רובם המוחלט לא יתפרנס מכדורסל ואלו שכן צפויים לשנים ספורות של משכורות נמוכות (שגם אחרי אלו צריך לרדוף). סוג של מוכרים להם חלום ומסלילים אותם לחיים יותר קשים.

    1. ככה זה בכל ענף ספורט, בכל תחום בחיים ובכל מדינה בעולם. רק אחוזים בודדים מבין השחקנים הם אלו שמצליחים, למרות שכולם משקיעים בזה יומם וליל, ובטוחים שיצליחו להיות הכוכבים הבאים. זה כולל ויתורים על חיי חברה ושעות של אימונים מפרכים שלבסוף לכאורה הולכים לפח. אבל אין עוד שום דרך להיות ספורטאי מקצועני מבלי לעבור את המסלול הזה, ולפחות לבינתיים נראה שעמק חפר מוצאת דרך מבטיחה במיוחד שתשפר עבור השחקנים את האחוזים להגיע לבוגרים.

      1. נכון, אבל זה לא אומר שזאת לא בעיה. מוכרים כאן חלום של להיות ספורטאי מקצועני, בהרבה מיקרים לילדים שברור שאין להם שום סיכוי להיות כאלו, ובלי להזכיר שלהיות 'ספורטאי מקצועני' זה הרבה פעמים חלום בלהות. אנשי חינוך צריכים לשים לב לתעשיה הזאת וגם לשים ברקסים וריאליטי צ'קס איפה שצריך. הרבה מאלו שהיכרתי בעברי והלכו במסלול הזה יצאו בסוף בלי כלום – בלי יכולת לשבת וללמוד, בלי תעודת בגרות נורמלית ובכמה מקרים גם עם שירות צבאי מגוחך/מקומבן שייתן להם להתאמן ולשחק בליגה השניה. הם מאוד מוסללים ובסוף נשארים קצת בלי כלום.

  2. משחק אדיר.
    הרבה כבוד לשחקנים.
    שוהם גת נתן משחק אול אראונד נהדר וניצח את המשחק בסוף. היה יכול ללכת לשני הצדדים

כתיבת תגובה

סגירת תפריט