למה לא? (2) / רועי שושן

באיחור קל מהחלק הראשון, נקודות החולשה הבולטות של הקונטנדריות. הפעם הקליפרס, הנאגטס, הג'אז והסאנס.

יוטה – ההגנה

ההתקפה של יוטה לא מדאיגה אותי במיוחד לפני הפלייאוף, למרות שראינו קבוצות שלשות טובות שקורסות. ג'ו אינגלס קלע שלשות לא רע בכלל בפלייאוף (38.5% ב-34 משחקים), בויאן בוגדנוביץ' סביר (35.2% ובקבוצות ששיחקו כדורסל פחות טוב) ובעיקר בזכות זה שיש להם את מייק קונלי ודונובן מיטשל (36.3 נקודות ב-69.6% טרו שוטינג בשנה שעברה), שני שחקנים שיכולים ליצור לעצמם זריקה מכלום. אני לא חושב שזה מספיק טוב לאליפות, בהתחשב בזה שתהיה רגרסיה באחוז הגבוה שלהם מהשלוש כקבוצה העונה וקונלי לא שחקן שיתן 25 למשחק, אבל זאת לא הבעיה הגדולה.

הבעיה עלולה להיות בצד השני של המגרש. יש ליוטה את שחקן ההגנה של העונה בשנתיים האחרונות ומי שכנראה יעשה טריפיט העונה, רודי גובר. הוא העוגן ההגנתי שלהם, אבל ראינו אותם מתקשים בשנים האחרונות מול קבוצות שמוציאות אותו מחוץ לצבע. השנה הוא שמר על שיעור דומה של שלשות בהשוואה לשנה שעברה (וגם על גארדים לפי אתר המעקב של הליגה), אבל החשש עדיין קיים.

גם מול גארדים שיצודו את גובר ב-1 על 1, כשיריבות כמו גולדן סטייט או פורטלנד עלולות לפגוש אותם כבר בסיבוב הראשון, וגם מול גבוהים אחרים. בשביל לקחת אליפות ב-NBA אתה צריך לעצור את יאניס אנטדקומפו, ג'ואל אמביד, ניקולה יוקיץ' ואנטוני דיוויס (לא בהכרח את כל ה-4, לפחות אחד). יאניס קלע נגדם 29 ו-35 נקודות, אמביד 40, יוקיץ' 47 עם 5 אס' ו-35 עם 9 במשחק אחר (30 נקודות במשחק השביעי בשנה שעברה) ודיוויס לא שיחק נגדם העונה. בכל המשחקים האלה, קלעו מולם ביותר מ-50% מהשדה. אין ליוטה שומרים אישיים ברמה גבוהה גם בכנפיים, מה שעלול להיות בעיה, וגם גובר לא שחקן הגנה אישית יוצא מהכלל.

זאת, בעיניי, השאלה הגדולה ביותר בקשר לעתיד של יוטה. כרגע זאת הגנה שעושה עבודה מדהימה בעונה הסבירה, אבל ברגע שיש גבוה משמעותי או כשמוציאים את גובר מהצבע היא חלשה יותר משמעותית. יותר הגנה אזורית לא בהכרח תתאים בסגל עם שחקנים יחסית undersized, אבל היא משהו שבהחלט כדאי להם לשקול.

קליפרס – חוסר יציבות

היו לקליפרס משחקים מזעזעים ותבוסות העונה. זה קרה כמעט לכל קבוצה בעונה שכללה עלייה מטורפת בכמות המשחקים שנגמרו ב-20 הפרש ומעלה. גם כשמחריגים את המשחק החד פעמי מול דאלאס (ההפסד ב-51 הפרש בדצמבר), היו להם משחקים מפתיעים כמו הפסד ב-26 הפרש לגריזליס או ב-20 לפליקנס.

זה קורה לכל קבוצה ולא צריך להכנס לפאניקה בגלל כמה הפסדים בעונה הסדירה, אבל זאת אותה קבוצה שאיבדה 3:1 בפלייאוף אחרי משחק שבע רע ברמה היסטורית של שני הכוכבים שלה. יש איזה חשש, ואני לא חושב שאני היחיד שחושב ככה, שהם לא מספיק יציבים מנטלית.

יש להם את האיכות בשביל להיות אלופה, אבל אם הם יפגשו פתאום קבוצה מנוסה יותר כמו דנבר או הלייקרס ויעופו בסיבוב הראשון זה לא יהיה שוק כזה גדול. הם אחת מ-2 הקבוצות היחידות ברשימה הזאת עם מאזן שלילי במשחקים שנגמרו בהפרש של 3 נקודות ומטה, לצד מאזן מדהים של 7-28 במשחקים שנגמרו בהפרש חד-ספרתי.

המאזן שלהם נגד קבוצות טובות לא מדהים ולמרות שיש שם איזה שיפור בקלאץ', לא מעט בזכות רונדו, הם עדיין לא הקבוצה היציבה ביותר או הטובה ביותר בפלייאוף. למשל, פול ג'ורג' נתן רצף מדהים ודעך אחריו. כבר ראינו אותו מגיע לשיא הכושר באמצע העונה ודועך, אם הוא ישחק כמו בשנים הקודמות הם בבעיה. יכול להיות שזאת סתם אותה "קללת קליפרס" שתכה בהם שוב ושוב עד שישנו שם או יעברו לסיאטל. אני יכול להבין אנשים שחושבים שהם יעשו אליפות, אבל אני עדיין בספק.

דנבר – אין יוצרים

דנבר פתחה במשחק שלה מול הניקס עם מייקל פורטר ג'וניור, פול מילסאפ, ארון גורדון, ניקולה יוקיץ' ופאונדו קמפאצו. הם ניצחו ועשו עבודה הגנתית מדהימה, אבל מצבת הגארדים שלהם הדרדרה מאוד בלי ג'מאל מארי. מונטה מוריס ו-וויל בארטון מתמודדים עם פציעות והפלייאוף קרוב, לכו תדעו מתי ואיך הם יחזרו.

כרגע ההתקפה של דנבר מחזיקה בדקות בהן יוקיץ' על הספסל, גם במשחקים בלי ג'מאל מארי. אבל בפלייאוף זה עלול להיות אחרת, כי יהיה יותר קל להגן על שחקנים כמו MPJ. פול מילסאפ היה רע בפלייאוף הקודם ואין להם גבוה אחר עם יכולת מסירה, כל הקבוצה תשחק כדורסל שונה לגמרי ופחות טוב, מן הסתם.

לא בטוח שזאת אמורה להיות בעיה. יוקיץ' רזה עכשיו ויכול להחזיק הרבה דקות על המגרש, אבל תזכרו שבפלייאוף הקודם הלייקרס הצליחו להדביק לו עבירות (23 מ-30 אפשריות) יחסית בקלות ולהשבית את דנבר, כשהפעם אין לה את ג'מאל מארי שיחפה עליו. קמפאצו משחק היטב בחמישייה, אבל אני לא חושב שהוא תחליף מספיק טוב כיוצר המרכזי לקבוצת פלייאוף. הנאגטס הצליחו להתמודד כל העונה עם דאבל טימס על יוקיץ', כי הוא מוסר מספיק טוב וכי יש סביבו חותכים מספיק טובים בשביל להיכנס פנימה. הם יוכלו לחיות על המגרש גם בלעדיו? ואם כן, לכמה זמן?

פניקס – הגעה לטבעת

כמו שכתבתי בחלק הראשון וראינו גם לאחר מכן, פניקס קבוצה מצויינת. כריס פול ודווין בוקר הם שני שחקנים שהייתי רוצה שיובילו את הקבוצה שלי בפלייאוף, מייקאל ברידג'ס ודיאנדרה אייטון אחלה ויש להם צוות מסייע, הגנה טובה ומאמן לא רע בכלל. הם יכולים להחזיק דקות בלי דיאנדרה אייטון ועם 5 שחקנים בחוץ אם יהיה צורך, או לשחק עם שני גבוהים.

אז מה כן מדאיג אותי? מעבר לחוסר הניסיון והחשש מפציעות, שתי סיבות גדולות לדאגה בפני עצמן, הם בקושי תוקפים את הסל. נכון לעת כתיבת שורות אלה, 27.4% מהזריקות של פניקס היו בטבעת, המקום ה-29 בליגה. הם נמצאים במקום ה-29 בליגה ב-Free Throw Rate, שיעור הזריקות העונשין בהשוואה לזריקות מהשדה.

זה לא טוב. רוב האלופות בעידן המודרני לא היו קבוצות שחיו על קו העונשין, אבל היו להן שחקנים שיכולים להכנס פנימה ולעשות סל או לסחוט עבירה. לברון ג'יימס, קוואי לנארד וקווין דוראנט היו כאלה. סטפן קרי לא בדיוק כזה, אבל שחקן 1 על 1 גדול וראה את שחקני היריבות שלו נפצעים בזה אחר זה כל הדרך לאליפות ב-2015.

יש לפול ובוקר יכולת מדהימה ליצור זריקות, כמו שכתבתי בחלק הראשון, אבל הזריקות מהמיד-ריינג' לא תמיד יכנסו. 24% מהזריקות של בוקר ו-8% מהזריקות של פול מגיעות בטבעת ושניהם לא הולכים יותר מדי לקו העונשין. קבוצות שמבוססות על ג'אמפ שוטס כן יכולות לקחת אליפות, אבל הן צריכות הרבה מזל או את היכולת להשיג סל שעוצר את המומנטום של היריבות. קצת יותר אגרסיביות בכניסה לצבע יכולה להיות מה שיעשה את ההבדל.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. טור מעולה עם הסתייגות אחת – לומר שסטף ראה את שחקני היריבות נפצעים ב-2015 זה משפט מיותר ולא מדויק, מכיוון שרק בגמר הווריורס התמודדו נגד יריבה פצועה. גם לומר את זה רק על הגמר זה טיעון בעייתי ששם כוכבית על רוב האליפויות בשנים האחרונות.

    1. הערה נכונה בפני עצמה. אך אך זה לא סותר שכאוהד של קבוצה מדברים על הימצאות אליפות בגלל פציעות. כמו למשל הסלטיקס בשנים של גארנט שהייתה שווה יותר מאליפות אחת והפציעה של גארנט מנעה שושלת. ועדיין ללא הפציעה של פרקינס בגמר 2010 היה סיכוי טוב לזכות באליפות שנייה.
      הטרייד על פרקינס ב-2011 או פגע גם הוא בסיכוי לאליפות כי לפניו הסלטיקס היו במקום ראשון במזרח ולאחריו הדרדרו לפחות למקום שלישי והמשיכו בפלייאוף ביכולת לא טובה.
      ב-2012 היו ביתרון 2-3 עם משחק בית בגמר המזרח אך פישלו במשחק ושיחקו לא טוב ומיאי המשיכו לאליפות.

    2. יוטה הביאה השנה את פייבורס בדיוק בגלל הנקודה שהעלית על גובר. פייבורס הרבה יותר נייד ממנו ויכול לתת עבודה. שנה שעברה מול דנבר הם העלו בלית ברירה את טוני בראדלי שהיה צובר יותר עברות מנקודות.
      הם גם הביאו את אילאסובה, שבמעט ששיחק הראה שיש לו עדיין את הקליעה משלוש ויכול לעזור במשחקים שהכל נתקע.
      לדעתי, הבעיה, היא התלות במיטשל.

      1. אפשר לעשות את זה גם על לברון: דרק רוז ב-2013, בוגוט וגרין ב-2016 כשגם סטף לא היה 100%, דראגיץ' ואדבאיו ב-2020. לפחות במקרה של 2016 ידוע לנו שזה שינה דרמטית את הסדרה שהלכה לכיוון מאוד ברור.
        בכל מקרה, לכאן זה לא רלוונטי והנרטיב שמדביק את זה דווקא לסטף הוא בעייתי מאוד לדעתי

          1. בסופו של דבר, כל אלופה עשתה את הדרך שלה לטבעת וראויה לזה. אם מתחילים להיכנס לדקויות יהיה אפשר למצוא "כוכביות" על כל שחקן וכל אליפות אי פעם.

            1. +100

  2. ניתוח מצוין רועי, תודה רבה.
    .
    בעניין דנבר, בהחלט חשוב שמוריס יחזור, אבל לדעתי הבעיה היא פחות יצירה ויותר עומק. בינתיים פורטר ג'וניור מצליח להסתיר את זה, אבל הם בלי שחקן מפתח, ובמשחקי פלייאוף קשים, בטח בהארכות, יהיה להם קשה להשתוות ליריבה.

  3. יהיה מעניין במערב השנה, ניתוח מעניין. לדעתי זה די פשוט:
    דנבר- ג'מאל מארי לא משחק, וזה חור שקשה מדי למלא בפלייאוף.
    קליפרס- פול ג'ורג כן משחק, זה מדהים ההבדל שלו בין העונה הסדירה לפלייאוף ברמה..
    פניקיס- ניסיון, רוב הקבוצה צעירים שרואים פלייאוף פעם ראשונה וזה משחק שונה ממה שהם מכירים, וכריס פול לדעתי יצליח לקחת אותם עד לסיבוב שני.
    יוטה- אין כוכב שני, גובר כוכב רק בצד אחד במגרש וגם שם הוא כוכב שאפשר לנטרל… בלי עוד אולסטאר אמיתי ליד מיטצ'ל יוטה לא תגיע רחוק.

  4. לגבי יוטה – ניתוח יתר. אין להם שחקנים מובילים ברמה שלוקחת אליפות. פה זה מתחיל ופה זה נגמר.
    לגבי דנבר – מסכים, פשוט קצרים מידי בשביל להחזיק מעמד בסדרה מול קבוצות חזקות.
    לגבי פיניקס – מה שציינת קשור לסגנון משחק שלהם ולריכוזיות של כריס פול, וזו כנראה דווקא הסיבה שהם דווקא מנצחים השנה. קבוצה נהדרת אבל עדיין מרגיש שמול הלייקרס בשיאם (או אפילו הקליפרס) יהיה חסר להם איזה גרוש ללירה. אבל למזלם הלייקרס לא יהיו בשיאם והקליפרס – כמו שכתבת – לך תדע.

        1. בדיוק בשביל זה הביאו את כריס פול וג'יי קראודר. אבל צודק, זאת כנראה השנה האחרונה בה הם יוכלו לשחק על הקלאף הזה.

  5. התחלתי כבר לכתוב תגובה ארוכה לגבי הקטע על דנבר. הגבתי ל, בערך כל משפט שכתבת. בנפרד. באמצע הבנתי שהמשפטים קשורים אחד לשני, רק צריך לעבוד יחסית קשה להבין את זה. וההקשר משנה את המשמעות של המשפטים למשהו יותר מקובל. חושב שעם קצת יותר עריכה זה היה הרבה יותר ברור.
    אה, וגורדון אולי, כנראה, יש סיכוי, הוא לא יוקיץ', אבל כן יודע למסור לפחות ברמה סבירה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט