מלחמת שוורים, חלק ב' / הגולש יאיר הורניק

מלחמת שוורים, חלק ב' / הגולש יאיר הורניק

חלק א'

חודש אפריל שהסתיים זה עתה, היה אחד המאכזבים שידעו הבולס בשנים האחרונות. אוהדי שיקגו, שציפו לשינוי מידי עם הגעתו של ניקולה ווצ'ביץ', גילו שהדברים קשים הרבה יותר. אז מה היה לנו בחודש האחרון, מה היא הדילמה שעומדת בפני הבולס, מי היו טובים יותר ומי פחות, בקיצור, דוח סיכום חודש עם ניסיון להצצה קטנה לעתיד.

מאז הגעתו של ווצ'ביץ', הקבוצה המשיכה בחוסר היציבות המאפיין אותה בשנים האחרונות. זה התחיל עם ארבעה הפסדים רצופים נגד קבוצות קשות במערב, המשיך עם שלושה ניצחונות כולל אחד מול הנטס, עוד חמישה הפסדים ברציפות נגד יריבות בינוניות ומטה, ולסיום, דווקא כשזאק לאבין לא שיחק בגלל הפרוטוקול, הקבוצה הצליחה להשיג ארבעה ניצחונות מתוך תשעה משחקים. בתקופה זו, לא רק שהבולס ירדו למקום האחד עשר במזרח שלא מוביל לשום מקום, אלא גם הפער מוושינגטון שבמקום העשירי גדל, והסיכוי שהוא ייסגר ירד.

הבעיות

ההגנה של שיקגו נראית לעתים כמו מיסמצ' אחד גדול. הבעיה נמצאת בעיקר בהגנת אחד על אחד. לבולס אין מספיק שומרים טובים, והעזיבה של וונדל קרטר רק העצימה את העובדה הזאת. החבורה של דונובן, נכון לעכשיו, מקום שלישי בליגה באחוזי ההצלחה של מהלכי בידוד של הקבוצה השנייה.

הבולס חוטפים 5.7 סלים בממוצע למשחק משחקן שזרק לאחר שכדרר מעל שבעה כדרורים, הקבוצה השנייה הכי גרועה בליגה בקטגוריה זו. אחוזי הקליעה בצבע ואחוזי הקליעה של שלשות מהפינה של יריבות הבולס, הם הגבוהים ביותר בליגה! כל הנתונים האלו מצביעים על הבעיה החמורה ביותר של הבולס, והיא פשוט לגרום לקבוצה השנייה לא לקלוע. מה גם שיש רושם שהקבוצות מנגד לא צריכות להתאמץ יותר מדי, ולא צריכות כדורסל חכם מדי, על מנת לנצח את הבולס. בידוד קטן, מקסימום פיק נ' רול, ומישהו יהיה פנוי לזריקה נוחה.

גם בצד השני של המגרש, ההוא שהמטרה שלו היא פשוט לשים את הכדור בטבעת, ישנן מספר בעיות. יש גישה שאומרת ששחקן שדקות המשחק שלו לא מובטחות, ישחק טוב יותר, כי הוא צריך להתאמץ להוכיח למאמן שהוא ראוי ליותר דקות משחק. אצל הבולס שחקנים שירדו מהחמישייה לספסל, שחקנים שיצאו ונכנסו לרוטציה, ובעצם כמעט כל שחקן שהוא לא זאק לאבין או ווצ'ביץ', מרגיש את הצורך להוכיח לקואצ' דונובן שמגיע לו לשחק יותר.

הבעיה, שכל שחקן בעיקר רוצה להוכיח מה הוא יכול לעשות בשביל לקבל דקות משחק, וניכר שביצועי הקבוצה ירדו בסדר העדיפות של השחקנים. ישנן לא מעט דקות בהן התקפת הבולס דומה להתקפת וושינגטון של תחילת העונה. כולנו זוכרים את החוויה הלא נעימה של לראות ארבעה שחקנים עומדים ומסתכלים על שחקן שמנסה לעשות סל לבד. מצד שני, וזאת סיבה לאופטימיות, ישנן דקות בהן התקפת הבולס נראית טוב – שחקנים זזים בלי כדור, הרבה מסירות וחיתוכים. הבולס מראים לנו שיש להם פוטנציאל שהם דואגים לא לממש.

זאק לאבין

ישנם שני נתונים שעל פניו יכולים לערער על המעמד של זאק לאבין.

הראשון, ביחד איתו, ומאז הגעתו של ווצ', הבולס השיגו שלושה ניצחונות בעשרה משחקים. בלעדי לאבין, כאמור לעיל, הבולס עם ארבעה ניצחונות בתשעה משחקים.

הנתון השני הוא שבאפריל לאבין קלע 30 נקודות ב-23 זריקות בממוצע בהפסדים, בהשוואה ל-22 נקודות ב-17 זריקות בלבד בניצחונות. עכשיו יש כאן שאלה של ביצה ותרנגולת. האם לאבין קולע יותר בהפסדים כי הוא לוקח על עצמו כשלא הולך לקבוצה, או שהסיבה שלא הולך לקבוצה היא שלאבין מכריח את המשחק על עצמו. התשובה, כמו בהרבה דברים, היא כנראה משהו באמצע.

לדעתי אין שום סיבה לחשוב ששיקגו טובה יותר בלי לאבין אבל… בשיקגו חייבים להפנים את מה שנלמד מהתקופה שלאבין בחוץ. קובי וויט העלה את המשחק שלו בכמה רמות, ת'ייס משחק עם הרבה ביטחון, ובאופן טבעי כמעט כל שחקני הרוטציה העלו את מדד היוסאג' שלהם. הדברים האלו לא חריגים אבל שיקגו חייבת ללמוד שבשביל לנצח באמת, היא צריכה גם את לאבין, וגם את שאר שחקני הרוטציה.

שאר השחקנים

לאורי מארקנן, שהוא אחד מסימני השאלה הגדולים של הבולס לקראת הקיץ, שיחק אולי את הכדורסל הכי פחות טוב בקריירה שלו בחודש האחרון, וגרם לאוהדי הבולס לאבד את הסבלנות לגביו. האיש שהיה האקס פקטור של הבולס בשנים האחרונות, לא מצליח לשחק ליד ווצ', ולא מצליח להתרגל למעמד החדש שלו בתור שחקן ספסל. מעניין לראות מה יהיה עתידו ואם יישאר בקבוצה או יעזוב בקיץ.

פטריק וויליאמס, הרוקי, גם לא היה בשיאו בחודש האחרון, אבל המשיך להיות סולידי, ולתת את מה שמצפים ממנו. בשיקגו מקווים שכבר בעונה הבאה, השחקן הצעיר שכבר עכשיו קבוע בחמישייה, יעשה קפיצת מדרגה, ויהפוך לשחקן טוב ומשמעותי בליגה. כמובן לא כוכב כבר בעונה הקרובה, אבל כזה שלוקח על עצמו הרבה ועוזר לנצח משחקים.

דניאל ת'ייס הוא השחקן שבלט לטובה יותר מכולם בחודש האחרון. נכון, ת'ייס לא יהיה האיש שינהיג את הבולס וינצח משחקים לבד, אבל הוא היחיד שנותן את מה שמצופה. ת'ייס מקריב הרבה בשביל שאר השחקנים, עוזר בהגנה, נותן עוד מסה בצבע, ומשפר את ביצועי הקבוצה כשהוא על המגרש. החוזה שלו נגמר בקיץ, ובבולס יעשו הכל בשביל להשאירו.

ניקולה ווצ'ביץ' – נכון שהמספרים שלו טובים, אבל בהגנה הוא לא מדהים, ובינתיים הוא לא מביא ניצחונות. במקרה שלו, בשונה ממארקנן, לאוהדים יש הרבה יותר סבלנות כי הם מבינים איזה נשק יש להם בידיים.

הדילמה

שיקגו מוצאת את עצמה בכניסה לחודש מאי כשהיא עם הגב לקיר. גם הירידה למקום ה-11, שלא מוביל לפלייאוף, וגם לו"ז משחקים קשה במיוחד – מילוואקי, אטלנטה, פילדלפיה, פעמיים ברוקלין, בוסטון ושרלוט, כולן עם מאזן טוב משל שיקגו. טורונטו, נכון לכתיבת שורות אלו במאזן זהה לשיקגו, ורק דטרויט עם מאזן נחות יותר. שיקגו כבר בפיגור שלושה משחקים מוושינגטון, שגם נראית הרבה יותר טוב, וגם מצפה לה לו"ז קל יותר. הסיכויים הנמוכים של שיקגו להיכנס לפלייאוף מייצרים דילמה רצינית.

את הבחירה בדראפט הקרוב שיקגו העבירה לאורלנדו, אלא אם כן שיקגו בוחרת במקומות 1-4 ואז הבחירה נשארת. הכוונה של שיקגו בהחתמה של ווצ' הייתה לנצח כאן ועכשיו. מכיוון שהדבר לא קרה, והסיכויים לעלות לפלייאוף הפכו לקלושים, אולי שווה לנסות להפסיד קצת ועם קצת מזל אולי לקבל את בחירת הדראפט בחזרה.

מצד אחד, בחירת דראפט גבוהה יכולה באמת לשנות את עתיד הבולס. אם זה שחקן שיהפוך לכוכב, או שיביאו חיזוק משמעותי בעזרת טרייד על הבחירה, הדבר יועיל לבולס הרבה יותר מעוד כמה ניצחונות שככל הנראה לא יביאו לשום מקום.

מצד שני, לא ברור איך האוהדים והשחקנים יגיבו למהלך כזה. אם אמרו קבוצה מנצחת, אז באים לנצח. בקרב האוהדים הדעות כרגע חלוקות. לא בטוח בכלל שמהלך כזה יכול להצליח, אבל מה שבטוח, שאם כן יצליח, ויביא תוצאות, האוהדים ישכחו מהכל.

טנקינג במסווה

הלוז הקשה שעומד בפני הבולס יכול להתברר כמתנה משמיים עבור ארתוראס קארנישובאס. הפסדים לברוקלין, פילדפליה ומילוואקי לדוגמא, יתקבלו בהבנה יחסית על ידי האוהדים ויעלו את הסיכויים של הבולס לבחור שחקן בדראפט הבא. הבולס לא חייבים ללכת חזק על טנקינג, הם יפסידו גם ככה את רוב המשחקים שנשארו, ואולי זה בדיוק מה שמקבלי ההחלטות של הקבוצה מקווים שיקרה, להפסיד הרבה, בלי לנסות.

דה ז'ה וו

אפשר לדבר הרבה על מה לא עובד אצל הבולס, מי האשמים ואת מי צריך להעיף, אבל הנקודה העיקרית היא ששוב הבולס חזרו לסיטואציה בה הם מקווים לקיץ טוב ואולי יהיה בסדר בשנה הבאה, ממש דה ז'ה וו. אם אתה אוהד הבולס, אתה יכול להיות מאוד מבואס, בטח אחרי התקווה לשינוי בהגעה של ווצ', אבל יש גם סיבה לאופטימיות. הפער בין הרמה של השחקנים בקבוצה לבין התוצאות, הוא כנראה הגדול ביותר בליגה. דונובן בהחלט צריך לעשות חושבים, כי עם סגל כזה פלייאוף זה המינימום, ויכול להיות שהוא האשם העיקרי פה. הפוטנציאל בבולס בהחלט קיים, והפעם זה לא סתם הזייה של כמה אוהדים אופטימיים. מי יודע אולי עם קצת מזל, ועם כמה החלטות טובות בקיץ, באמת שנה הבאה תהיה השנה בה שיקגו בולס תחזור להיות פקטור במזרח.

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. פוסט מצוין, תודה רבה יאיר.
    .
    לא יודע מה צריך לעשות, ומה קרנישובאס יעשה, אבל מאמין שיעשה טוב. בנוגע לדונובן אני יותר סקפטי, אבל זו עונה מטורללת, ועונה ראשונה שלו במועדון, אז לא הייתי עושה שינוי בעמדת המאמן.

  2. תודה יאיר.ניתוח מצוין. העונה די הלכה לעזאזל עם הפציעה של לאבין… גם אני לא הייתי חותך בעמדת המאמן כבר עכשיו.
    לעומת זאת יצטרכו בעיניי כן לחשוב על המשך או אי המשך דרכו של מארקנן בקבוצה. יש מצב שהייתי מחפש תמורה עליו כבר היץ.

  3. הבולס לא בנויים טוב. יש חוסר איזון בסגל וחסר PG נורמלי.
    ווצ'ביץ' עדיף על כל הגבוהים שרק היוו פוטנציאל לפריצה בעמדות הפנים. שחקן מטרה בצבע שבקלות מסיים משחקים של 20 ו-10.
    עדיין לטעמי יש בעיה בגארדים. אין PG. סטורנסקי זה אחלה מחליף וקובי וויט לא יציב והוא יותר גאנר (ולא צריך עוד אחד לצד לאבין) מאשר מנהל משחק (כרגע לטעמי הוא שחקן שישי).
    ועדיין נשאלת השאלה – כמה רחוק הבולס יכולים להגיע עם זאק לאבין בתור הסטאר שלהם? לדעתי… לא רחוק (פלייאוף).
    .
    אבל עדיין יש תקווה כי קארנישובס עושה דברים יפים ויש קיץ לפני הבולס עם מספיק נכסים (ותודה לת'ד יאנג על שהחליט לתת עונה יפה).

  4. הבעיה בבולס היא מאמן רפה הבנה. קודם כל להיפטר ממנו ומיד, מי שרוצה לתת לו הזדמנות אחרי 5 השנים האחרונות תהנו איתו בקבוצה שלכם, מה שהיה הוא שיהיה, מאמן מהגרועים בליגה

    קובי וויט נראה פח לא שולט מספיק והרבה פחות טוב ממה שחשבתי שיהיה העונה. אם לא ממריא עונה הבאה שווה להטריד.
    לאבין תותח על אין שום סיבה לוותר עליו, כידוע לי הארדן לא עומד בתור.
    ווצביץ טוב מאד. כדורסל זה לא קסמים לוקח זמן להתחבר בקבוצה, זה יבחן עונה הבאה.
    זה הביג 3. השאר מאד חלשים, אני לא מתלהב מפט וויליאמס, התקרה שלו די ברורה. תאד יאנג נחמד אבל לא יוסיף נצחונות שווה לעשוק משהו תמורתו. סאטו טוב כרכז מחליף.
    הבולס צריכים מאמן הגנה כמו תיבס כזה שיגרום להם להזיע בהגנה ולא קליר פאת, להפוך אותם לבולדוגים, הם קבוצה מאד רכה.

    1. אתה מאמין בתהליכים??
      קובי וויט נותן עונה סולידית לשחקן שנה שנייה. נכון, הוא לא פורח ליד לאבין, אבל מי כן?
      .
      לאבין הוא ההגדרה שלך ל"קלוריות ריקות". הוא לא מצליח להביא את הבולס (אם זה באשמתו ואם לא) למנוחה ולנחלה. הוא לא כוכב ראשי.
      .
      השאר סבירים, החיבור בין כולם לא משהו.
      .
      מה לדעתך התקרה של ווילאמס??

  5. תודה רבה יאיר! מצוין. חיכיתי לחלק הזה בקוצר רוח.
    .
    הבולס עושים עבודה גרועה בכל הקשור לסגל. הביאו את תייס תמורת גארפורד והאחרון פורח בוושינגטון. כבר בשיקגו הוא הראה את הניצצות הללו אבל המאמן לא נתן לו מספיק קרדיט. גם בפרק הקודם כתבתי שהעונה הזאת היא אכזבה מבחינתי. ווצ הוא לא סנטר שיוביל אותך לניצחונות, בטח לא ליד לאבין.
    האיזון הופר. שיקגו מחוץ לפלייאוף אחרי עונה שלישית שהם מצהירים שהמטרה זה פלייאוף. כישלון כישלון כישלון!
    מאז הטרייד על באטלר הקבוצה לא מצליחה להתרומם. די כבר!

  6. בס"ד
    תודה רבה יאיר.
    פוסט מצויין.
    הם צריכים לנצח את דטרויט ואולי את טורונטו, ולהפסיד את השאר.
    וכמובן מזל לא יזיק.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט