סיקור מהמגרש – חולון מנצחת ועולה לגמר/ צוות הופס כדורסל אירופי

(אתר הליגה הבלקנית)

סיקור חצי הגמר:

ברואה – אקדמיק פלובדיב 62- 66:

קרב צמוד עד הסוף, אבל לא כזה שיעניין יותר מדי את הקהל הישראלי. בין כה וכה, שתי הישראליות נחשבות פייבורטיות על הנייר.

הפועל חולון – הפועל גלבוע/גליל 81- 77 – סיקור מהיציע החולוני של שחר צ'קוטאי:

19:07 – הגענו לחניון חצי ריק והליכה לכיוון ההיכל. בדרך מתחילים להתאסף קבוצות אוהדים, אם זה חולון אם זה גלבוע ועם הרבה חיוכים וצחוק נכנסים לאולם. המשחק הקודם כבר נגמר וכעת הישראליות מתחממות לקראת המשחק המרכזי של הערב.

19:35 – הקהל כבר מתחיל להיכנס לאולם, האוהדים הסגולים כבר תופסים את מקומם מאחורי הסלים ומתחילים בחימום הידיים והקול לפני שאגות המשחק. השחקנים כבר עברו את מרבית החימום וכעת הם בשלב המתיחות והמנוחה החלקית.

מולנו מגיע לא אחר מאשר כריס ג'ונסון. שמותח את רגליו ממש לידינו ומתחיל לדבר עם חבר'ה בשורה הראשונה. הוא מסתכל עליי ואני אומר לו באנגלית עילגת "Play good today"! בתגובה אני מקבל חיוך ומלמול של "I will do my best" עם לחיצת יד ידידותית.

19:50 – הקבוצות מתאספות, דדאס מדבר ומרים את המורל מחד והתאגדות של גלבוע כדי לשלוח למשפחת ששון ולבנם דניאל את מסר החלמה מהירה.

צילום – עודד קרני, מאתר מנהלת הליגה

בצד הצפוני מתאספים אוהדי גלבוע גליל שהגיעו מרחוק ופרצו בשירים ועידודים לקבוצתם. מנגד כל הקהל החולוני כבר החל בשאגות והטרפת שאר האוהדים הסגולים. "אוהו, חולוניה!" הידיים מונפות אל-על והכפיים מרקיעות שחקים ואנחנו כבר בהצגת השחקנים.

האדומים מתקבלים בשמחה מול הקהל שלהם אך השאר כבר באמצע הבוז הארוך והחזק. רגע לפני קבלת שחקני הבית אני מספיק להחליף כמה מילים עם אוהד שמעיד על כך שהוא פסימי כי גלבוע קבוצה חזקה מאוד והיא עלולה להתפוצץ. כעת אנו מגיעים להצגת השחקנים של חולון:

20:00 – אחרי ששרנו התקווה, והאוהדים כבר הספיקו לצעוק קצת שתי החמישיות עולות לפרקט כדי להתחיל במשחק. רגע לפני הרמת הכדור אוהדי גלבוע זורקים גלילים בצבעי קבוצתם, דבר זה מעכב קצת את המשחק וסוף כל סוף השופט פותח את ההתמודדות.

מהלך המשחק:

בפתיחת הרבע הראשון הקבוצות עוד קצת רדומות ואין הרבה נקודות שנקלעות. לאחר זמן קצר השחקנים נכנסים לקצב וחולון מצליחה לסחוט שתי עבירות מכל אחד מגבוהי גלבוע בלקשיר שיורד לספסל ופלויד שנשאר במגרש. חולון מדייקים מהקו ועולים ליתרון 6. גלבוע מצמצמת לנקודה והטבעה של דה-זאו ונייט ססטינה מגדילים את הפער לשמונה, חנוכי מדייק 2 מהקו והאריס סוגר את הרבע עם שלשה חשובה. 27-18.

דה זאו בהטבעה.

את הרבע השני הצהובים פותחים עם שתי שלשות שמגדילות את הפער ל-15. גלבוע לא נשברת ומתחילה לירות שלשות ולדייק. זיו עם שתי שלשות רצופות מוריד את ההפרש ל-4 בלבד. חולון עם ריצת 9-4 סוגרת את הרבע ביתרון 9.

במהלך המחצית שאלתי את הפסימי האם הוא כבר יותר מעודד מהתוצאה, הוא ענה שכרגע כן, למרות קריסה מסויימת שהגיעה במהלך הרבע. אוהדי גלבוע מנגד נשארו אופטימים וציינו את היכולת של הקבוצה לקלוע ולהגן טוב ברבע השלישי. כמה שהם צדקו.

כבר בתחילת הרבע ההגנה של גלבוע נתנה עבודה טובה ותקעה את חולון 4 דק' ללא נקודות. בצד ההתקפי הם שלטו בצבע ועם עבודה מצויינת של הגבוהים היא חתכה את היתרון לנקודה בלבד. מיילס משלוש סוף כל סוף החזיר את האוויר לסגולים אך גלבוע כבר עמוק בריצה משלימה מהפך מעשה ידיו של מצטיין הקורונה יפתח זיו שזוכה לקריאות גנאי מהאוהדים הסגולים. 64-60 לגלבוע בתום שלושה רבעים.

רבע אחרון – הפסימי שלידי פסימי מתמיד, האריס מוריד לו את מד הפסימיות ומעלה חזרה את חולון ליתרון. סל רודף סל והמאמן דדאס מבקש פסק זמן. תנועה טובה של חולון משאירה לפניני נתיב חדירה והוא מגדיל את הפער, בלאקשיר קולע אחת בלבד מהקו והאיש המבוגר ביותר על המגרש קולע שלשה גדולה שמגדילה את ההפרש ל-5. הפסימי מסתכל עליי ומתחיל להעלות חיוך על פניו. ניסיון שלשה של מגי לא צולח אך עבירה נשרקת לטובתו והוא מדייק בהם. המשחק בידיים של חולון וגם הקהל יודע את זה. שירה אדירה עולה מהיציעים הסגולים ודווקא חברו של הפסימי עם פרצוף איכה – השלשה של זיו בסיום המשחק הרסה לו את הטופס בווינר. עין במר בוכה ולב שמח!

77-81 גדול לחולון שתעלה בחמישי שוב לפרקט מול הקהל הביתי למדורת ל"ג בעומר ומשחק גמר הבלקנית.

אצל הביתיים בלטו – מיילס עם 18 נק' (5-7 מחוץ לקשת) לצד 9 כ"ח. ג'ונסון קיים את הבטחתו מתחילת המשחק וקלע 17, האריס 14 פניני 10 לצד 4 אס'. ססטינה עם 9 לצד 2 חסימוץ.
אצל הצפוניים בלט זיו בערב נפלא עם 22 נק' (4-6 משלוש) לצד 7 רב' ושלושה אסיסטים. פלויד שלט בצבע עם 14 נק' 10 רב' 4 מהם בהתקפה. קאזינס 10, בלקשיר ותומאסון (6 אס' 6 איבודים) עם 9 כל אחד.

פריוויו למשחק

אמנם לא מדובר במפעל אירופי, אלא ליגה אזורית, אך גם במפעל הזה קיבלנו קבוצות ישראליות, כאשר כל קבוצות ליגת ווינר, למעט מכבי תל-אביב, השתתפו בליגה הזאת, ולחצי הגמר העפילו 2 נציגות שלנו, חולון וגליל. על מנת שלא לגרום לכך שלא תהיה אף קבוצה בלקנית בגמר הליגה הבלקנית, הוחלט שבמצב בו יעפילו 2 ישראליות לחצי הגמר הן ישחקו אחת נגד השנייה, וזה

מפגש חצי הגמר המאוחר שמצפה לנו הערב.

אנחנו נסביר על המפעל והפורמט הייחודי של העונה, קצת נסתכל על הקבוצות הבלקניות, ובעיקר נתמקד במסלול "הישראלי" ובקבוצות הישראליות שהעפילו לכאן. שימו לב לזה שהפיינל-פור הזה יתקיים בחולון, כאשר חצאי הגמר יתקיימו היום (שלישי ה-27/4) והגמר יתקיים ביום חמישי (29/4).

באדיבות חננאל מוזס

המפעל:

הליגה הבלקנית הוקמה לקראת עונת 2009, כאשר 10 קבוצות מבולגריה, סרביה, מקדוניה ורומניה השתתפו בה. בעונת 2012, בדומה לליגה האדריאטית הבכירה יותר באותה עונה, הליגה פתחה את שעריה לקהל הישראלי ולקבוצות הישראלי, כאשר לעומת מכבי ת"א שקיבלה הזדמנות לארח את פיינל-פור הליגה האדריאטית, הייתה זו גלבוע/גליל שקיבלה את ההזדמנות הזאת בבלקנית, וגם הפועל ת"א, אז עדיין בליגה הלאומית, השתתפה בליגה. למעשה, שתיהן נפגשו בחצי הגמר והקהל הביתי בפיינל-פור בגן-נר ראה את הקבוצה שלו מניפה גביע.

גליל הגנה על התואר ב-2013, כאשר הפעם הפיינל-פור חזר לחו"ל והפסידה ללבסקי סופיה בגמר 2014. מאז, לא השתתפו קבוצות ישראליות בליגה הבלקנית עד העונה. לקראת פתיחת העונה הנוכחית, הוכרז בארץ על סגר (זה שהיה בספטמבר) ועל השבתה של כל הליגות המקומיות, לעומת משחקים באירופה שנשארו על כנם. על מנת לתחמן את המערכת, נרשמו לליגה הבלקנית כל קבוצות ליגת ווינר, למעט מכבי ת"א ששיחקה ביורליג, וכך יצא שהן משחקות "במפעל אירופי".

העונה הנוכחית:

הכל החל אי שם בתחילת העונה – הליגה הישראלית החלה את משחקיה אך כעבור שבועות אחדים החליטה ממשלת ישראל שחוזרים לסגר. הם סגרו את כלל ענפי הספורט אך היתה פירצה בחוק – כולם מושבתים מלבד קבוצות שמשתתפות בטורנירים אירופים ולכן החריגו את הפועל ירושלים, נס ציונה, הפועל חולון ומכבי תל אביב. מנהלת הליגה יצאה ברעיון גאוני – בואו נרשום את כל קבוצות הליגה לטורניר אירופי ואז הועלתה האפשרות להצטרף לליגה הבלקנית.

12 קבוצות חולקו לארבעה בתים, שלוש קבוצות בכל בית. לאחר שתי משחקים מול כל אחת הגיעו ארבעת מובילות הבתים לטורניר שיוביל אותם לבתים בסבב השני של הליגה. לאחר קרבות הצלבה הין הקבוצות הישראליות הקבוצות שעלו הם הפועל חולון והפועל גלבוע גליל. לאחר ארבעה משחקים מול היריבות הבלקניות בליגה הבלקנית הישראלית סיימו בראשי הבתים, אך יתחרו אחת נגד השנייה בחצי הגמר על מנת שבכל מקרה תעפיל לגמר קבוצה בלקנית.

פריוויו לחצי הגמר:

17:30 ברואה – אקדמיק פלובדיב:

ברואה הוא מועדון שנוסד עוד בשנות ה-50, אבל הסתובב בעיקר בליגות משניות בבולגריה עד 2012. ב-2017 המועדון זכה בגביע הבולגרי, הסופר-קאפ הבולגרי וגם הליגה הבלקנית, ובעונה אחרי השתתף ביורופקאפ והודח די מהר. השחקן המוביל של הקבוצה הוא קייג'ן פיגין, שבין השאר קלע 39 נקודות בניצחון חסר חשיבות על גליל, אבל הוא ייעדר מהמשחק ויפנה את הבמה לבריידי רוז וסימון אילייב שמצטיינים בקליעה מבחוץ.

אקדמיק פלובדיב הוא מועדון שנוסד ב-1948, אבל לא הגיע להישגים ותארים משמעותיים, עד כדי כך שהערך עליהם בויקיפדיה באנגלית מכיל רק את המשפט הבא:

BC Academic Plovdiv (Bulgarian: БК Академик Пловдив), for sponsorship reasons Academic Bultex 99, is a professional basketball club based in PlovdivBulgaria.The team plays its home games at the Arena Sila

בכל מקרה, בעונה שעברה פלובדיב הובילו את הליגה הבלקנית עד שהיא נעצרה וגם במשחק הערב היא נחשבת פייבוריטית, בין השאר בגלל ההיעדרות של הכוכב של ברואה. השחקנים המשמעותיים שלהם הם ג'רה ווצ'יצ'ה, אוברד טומיץ' וטוני גוג'ינו שמאיישים את הקו הקדמי ואת עמדת הסמול-פורוורד.

20:00 הפועל חולון – הפועל גלבוע/גליל:

הפועל חולון:

מאמן: סטאפנוס דדאס

סגל: ווילי וורקמן, כריס ג'ונסון, ריצרד האוול, טל זך, פרדריק בורדיון, עודד ברנדווין, גיא פניני, סי ג'יי האריס, מקסים דה זאו, אביאל נ"צ, אופק פוגלמן, טיירוס מגי, אייזיה מילס, ניב משגב, נייט ססטינה.

העונה: הסגולים פתחו את העונה ביכולת טובה והעמידה את יריבותיה מישראל על פחות מ-80 נק', מלבד משחק אחד שהלך קשה מאוד וגם הגיע להארכה מול אילת אך בסוף חולון יצאה עם ידה על העליונה. בחצי הגמר הם פגשו את הפועל תל אביב ולא התקשו מולם.
בבית השני חולון אמנם ניצחה את כל המשחקים אך מלבד משחקה האחרון בו התפוצצה כל שאר המשחקים היו צמודים ונגמרו בהפרש קטן.

חולון טרם הפסידה העונה בליגה הבלקנית.

יתרונות:

  • ריווח – לחולון יש הרבה שחקנים עם יכולת קליעה טובה מבחוץ, וגם הגבוהים של הקבוצה יודעים ויכולים לקלוע, אם זה מיילס שתפר העונה כשלוש שלשות במשחק ב-40%. אם זה דה-זאו שגם יכול לקלוע מרחוק. פניני ועוד.
  • קצב – הפועל חולון היא הקבוצה שקלעה הכי הרבה העונה במפעל. היא קלעה העונה בשבעה משחקים מעל 90. היכולת של חולון לרוץ ולקלוע שלשות תהיה מכרעת עבורה מול גלבוע.
  • ניסיון – כשיש לך את פניני במגרש אי אפשר לדעת מה יקרה. חולון בנויה עם סגל ותיק יותר ושחקנים שעברו משהו בחיים. לא סתם חולון גם בפיינל-אייט של ליגת האלופות. מגי בתקופה טובה, כך גם דה-זאו וזה משמעותי מאוד עבור חולון.

חסרונות:

  • גובה – חסרון הגובה בצבע יהיה קריטי במשחק. כפי שכתבתי אצל גלבוע, השימוש של זיו בגבוהים מדהימה וחולון תהיה בצרות צרורות אם לא יצליחו להוציא אותם מהצבע.

הפועל גלבוע/גליל:

מאמן: אבישי גורדון

סגל: קורן ז'רנו, גיל בני, עומר הראל, יותם חנוכי, אייזיה קאזינס, חן חלפון, קרי בלאקשיר, גהייבה פלויד, נתנאל ארצי, בניה סרור, דניאל ששון (שיהיה בריא), ג'וזף תומאסון, עמית גרשון ויפתח זיו.

העונה שלהם: הקבוצה מהגליל קיבלה את הבית הצפוני עם מכבי חיפה ועירוני נהריה. בשתי המפגשים הראשונים היא התקשתה וניצחה בשיניים אך לאחר מכן היא כבר תפסה תאוצה וניצחה את שני משחקים הבאים בקלות. בחצי הגמר היא פגשה את ראשון לציון וניצחה גם אותה ועלתה לשלב הבתים האחרון. בשלושת המשחקים הראשונים גלבוע רמסה את היריבות ביתרון ממוצע של 30 הפרש אך במשחק האחרון של העונה, בתחילת החודש, היא הפסידה לברואה אך סיימה במקום הראשון בבית ועם הפסד בודד כל העונה.
בתחילת העונה הבלקנית הוחלט שהעולות לגמר מישראל יתחרו אחת מול השנייה כדי שתהיה בגמר קבוצה בלקנית.

בליגה גלבוע פגשה את חולון פעמיים וניצחה בתחילת העונה אך הפסידה במפגש השני אחרי משחק מותח וצמוד.

יתרונות:

  • גובה – לגלבוע יש מצבת גבוהים רחבה שיפתח זיו מפעיל מצויין. בלקשאיר, סרור, פלויד ואפילו חנוכי יעשו צרות לגבוה היחיד בסגל של הסגולים – מקסים דה זאו. הם קוטפים הרבה כדורים חוזרים ויחגגו בצבע.
  • הנעת כדור – האדומים משחקים חכם. גורדון (וקודמו ליאור ליובין) הוא המנצח על הקונצרט האדיר ועם מחשבה רבה הם קולעים באחוזים טובים גם בפנים וגם בחוץ. היא מסרה שלוש פעמים 27 אס'. יש לה 4 מובילי כדור ברמה גבוהה שמנהלים את הקבוצה ועושים חיל בצד ההתקפי וההגנתי.

חסרונות :

חוסר יציבות – אמנם היא הפסידה רק משחק אחד אך היכולת שלה בתחילת העונה הראו משחקים צמודים ומסוכנים. היא יכולה לקלוע מצויין במשחק אחד ולאחריו לקרוס ולקלוע באחוזים רעים.

לקראת המשחק:

מאזן כל הזמנים בין הקבוצות עומד לטובתה של גלבוע גליל עם 42 נצחונות מול 37 של חולון. אך בבית דווקא חולון עם 4 ניצחונות יותר.

מאצ'-אפים מרכזיים –

  • תומאסון וזיו מול מגי והאריס – צמד הגארדים של גלבוע מביאים למגרש שטף התקפי וניהול משחק מחד ולחץ הגנתי מהטובים בליגה מנגד. מגי בחמשת משחקיו האחרונים קולע 25 נק' ב-57% מהשדה, 96.4 מהעונשין. קוטף 5.4 רב' מוסר כ-4 אס' עם מדד 28. האריס קולע 14.5 נק' ומוסר 4.2 אס'. הם צמד מסוכן מאוד ויהיה מעניין לראות את ההתאמות של המאמנים.

דה-ז'או מול בלקשיר: הראשון קולע 12.3 באחוזים מצויינים משלוש ובאחוזים סבירים מהשדה. הוא גם קוטף 5 רב' ומרווח את המגרש. היריב שמולו קולע 14.7 באחוזים דומים ליריבו מחולום אך ברב' הוא קוטף 3 רב' יותר. שניהם קולעים משלוש אך הראשון מרווח את המגרש וזורק לא מעט משלוש והשני חיית צבע ברמות הגבוהות.

אני (שחר) אהיה שם. מקווה שגם אתם!

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. תודה לכולם
    התוספת הקטנה שלי (כפי שהובאה בדיומא תגובות )

    חצי גמר פיינל פור הבלקנית

    17.30 ברואה -אקדמיק בולדיב בדרבי בולגרי
    אקדמיק סיימה במאזן 2-8 בבית המוקדם ברואה סיימה ב 4-4
    בשלב השני ברואה סיימה עם 1-3 ואקדמיק עם 2-2

    הקבוצות נפגש בליגה ובמפעל 5 פעמים בכולם אקדמיק ניצחה אך 3/5 המשחקים הוכרעו על חודה של נקודה
    בטבלת הליגה הקבוצות אגב צמודות במקומות 5-6 עם מאזן שלילי של 13-11
    בליגה
    ביום 5/12 אקדמיק מנצחת בחוץ 81-80
    וביום 16/1 אקדמיק מנצחת בבית 89-97
    בבלקנית
    ביום 2/10 אקדמיק מנצחת בחוץ 86-85
    ביום 28/1 אקדמיק ניצחה 88-89
    ביום 27/3 ואקדמיק הביסה בחוץ 93-68

    דווקא ברואה לקחה את המפעל בעבר בעונת 2016-2017

    20.00 הדרבי הישראלי הפועל חולון -גלבוע גליל

    גליל החלה את המפעל בבית 1 עם נהריה ומכבי חיפה וסיימה אותו במאזן 0-4
    חולון סיימה ראשונה בבית 2 עם 0-3 לפני אילת ונס ציונה

    בשלב הבא גליל סיימה ראשונה עם 1-3 לפני ברואה וסקופיה
    חולון סיימה ראשונה בבית שלה עם 0-4 לפני אקדמיק וקומנאבו

    אם כן המאזן הכולל של הגליל 1-7
    של חולון 0-7

    גליל אגב עם היסטוריה במפעל בו שיחקה בשנים 2012-2014 היא זכתה בתואר בשנים 2012-2013 והפסידה בגמר 2014
    כל הגמרים אגב היו מול לבסקי סופיה הבולגרית
    ב 2012 גליל מנצחת 84-89 במשחק שנערךך בארץ בגן נר
    ב 2013 גליל מנצחת 79-87 בגמר שנערך בסופיה
    ב 2014 לבסקי מנצחת 69-75 בגמר שנערך בקוסובו

    בליגה המקומית
    הקבוצות צמודות במקומות 3-4 עם מאזן 7-16
    מפגשי השנה
    בליגה
    נפגשו בחולון ב 14/11 גליל ניצחה בחולון 88-81 ( ארצי 21 זיו 19 קאזינס 14 לעומת מגי 25 ובורדיון 21 )
    נפגשו ב 6/3 בגליל ואז דווקא חולון ניצחה 82-80 (מגי 19 האריס 15 דה זאו 14 בורדיון 13 למול 17 של תומאסון 16 של בלאקשיר )

    נפגשו גם ברבע גמר גביע ווינר ביום 26/10 בהיכל שלמה (ת"א) חולון ניצחה 87-88 (21 האריס 17 מגי למול 23 לזיו ו 18 לקאזינס)

      1. צחקתי כמובן.
        בתור אוהד גליל עליון כואב לי שעדיין מחשיבים אותם כ"גליל", גם אם הם עדיין נושאים את השם. ממש כאילו אוהדים בסיאטל יראו משחק של OKC שמשחקים עם המדים הקלאסיים שלהם…
        (אגב, הטענה שלהם זה שהם מייצגים את הגליל התחתון, בנוסף לגלבוע ולכן השם נשאר)

  2. יססססס
    נגמר מעולה
    איזה כיף של סיקור
    ב 29 יש לי יומולדת…חשבתי אולי ללכת למשחק אבל אז נזכרתי שהזמנתי הרבה חברים לאיזה מקום
    יאללה…שיביאו עוד גביע לאוסף
    🙂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט