הצגה טורקית בהיכל – סיקור ההפסד של מכבי לאנאדולו אפס / עמיחי קטן

(אתר היורוליג)

מכבי תל-אביב (11- 17) – אנאדולו אפס (19- 10) 66- 90:

המשחק החל צמוד כששתי הקבוצות ממעטות להחטיא, אבל אז הטורקים ברחו ל-15- 9 ומכבי עברו לספסל שקצת צימק, כך שהרבע הראשון נגמר ביתרון 22- 17 של אנאדולו. הנקודות הראשונות ברבע השני היו שייכות למכבי, אבל התגובה הטורקית הייתה ריצת 14- 1 ויתרון 16, ואמנם מכבי צימקו קצת, אך 16 היה גם ההפרש במחצית.

המחצית השנייה נפתחה עם 6 רצופות של מכבי שהורידו ל-10 ופסק זמן של עתמאן, אבל זה היה האחרון שהוא היה צריך לקחת. לארקין הפציץ 3 שלשות אחת אחרי השנייה וההפרש קפץ עוד ועוד עד שהגיע ל-24 בסיום הרבע השלישי וההפסד כבר הובטח למעשה. הטורקים לרגע כבר הגיעו ל-30 הפרש, אבל 1000 האוהדים ביציע המשיכו לדחוף את מכבי שקצת צמצמו בדקות הסיום, ועדיין מדובר בהפסד השיא בצהוב-כחול העונה.

ווילבקין הוביל את קלעי מכבי עם 15, זיזיץ' קלע 14 עם 6 ריבאונדים, דורסי קלע 10, ברייאנט תרם 7, בנדר קלע 6, כספי עם 5, האנטר עם 4, ג'ונס עם 3, בלייזר עם 2 והיתר, כלומר קלויארו, סנדי כהן ודיברתולומאו, לא קלעו.

בשורות המנצחים, לארקין ומיצ'יץ' קלעו 15 כל אחד, כשלארקין עושה את זה בעזרת 5/9 מחוץ לקשת, ופלייס וסימון קלעו 10 כל אחד, כשהאחרון גם חילק 6 אסיסטים

הנתון של המשחק:

אנאדולו עם 14/27 לשלוש לעומת 7/28 של מכבי.

פערי רמות היו וישנם גם ככה, אבל אם הסיפור של השלשות היה מאוזן יותר היה יכול להתפתח כאן משחק צמוד, שבו כנראה מכבי היו מפסידים כפי שאנחנו רגילים לראות העונה.

(אתר היורוליג)

19:30 מכבי תל-אביב (11- 16) – אנאדולו אפס (18- 10):

הערב בשעה 19:30 תארח מכבי את אנאדולו אפס למשחק השלמה מהמחזור ה-22, ואילו המשחק שתוכנן ליום חמישי נגד וילרבאן לא יתקיים, בשל התקנות הנוכחיות בצפרת על בידוד לאחר יציאה למדינה שאינה חברה באיחוד האירפי. המשחק ההוא נדחה ל-4/4, כך שעל פי הלו"ז הנוכחי בשבוע האחרון של עונת היורוליג מכבי תארח את וילרבאן בראשון, את חימקי בשלישי ותתארח אצל זניט בשבת, וזאת, בין השאר, בשל יום הזיכרון לשואה ולגבורה שיחול ביום חמישי באותו שבוע.

על המשחק של היום כבר אפשר לומר שהוא כבר המשחק שאחרי ההזדמנות האחרונה, כאשר גם במכבי כבר מודים שהסיכוי להעפיל לרבע הגמר הוא אפסי עד לא קיים, והם כבר לא מאמינים בזה. מכיוון שכך, פריוויו זה יתמקד בחישוב של הסיכוי המתמטי של מכבי להעפיל, וזאת משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שאני אופטימי, ויש מי שיאמר אופטימי מדי, בכל מה שנוגע למכבי. הסיבה השנייה היא שאני אוהב את החישובים המתמטיים האלו, בפרט בשלב שאף אחד אחר לא מתכוון לעשות אותם, מה שמקנה לי יתרון על הכתבים האחרים העוסקים במכבי.

נפתח בפירוט המאזנים הפנימיים של מכבי, ובפירוט על המצב הכללי כפי שניתן לראות אותו בחישוב הפשוט, ואחר כך נעבור למספרים המורכבים יותר ולחישוב המתמטי שלי. לאחר מכן, נציג לפניכם טבלה מלאה של הקבוצות להן עדיין יש סיכוי תיאורטי או יותר להעפיל לרבע הגמר, כולל ברצלונה שכבר הבטיחה את מקומה רשמית, ולאחר שרטוט של לוח המשחקים של כל אחת מהן אני אנסה לתת תחזית של הסיכויים של כל אחת מהן, שם אני אחרוג מהמתמטיקה הטהורה.

המאזנים הפנימיים של מכבי:

ברצלונה 1- 0 (1), מילאנו 0- 2, צסק"א 0- 2, אנאדולו 0- 1 (2), באיירן 0- 2, ריאל 1-1 (מינוס 14), פנרבחצ'ה 0- 2, זניט 0- 1 (6), באסקוניה 2- 0, ולנסיה 1-1 (פלוס 10), ז'לגיריס 1- 0 (28), וילרבאן 0- 1 (3), אולימפיאקוס 0- 2, פנאתנייקוס 1- 1 (מינוס 10).

כמה דברים שניתן לומר אודות מצבה של מכבי, עוד קודם החישוב המתמטי:

  1. מכבי לא תסיים במקום האחרון גם אם חימקי תיתן ריצה יוצאת דופן מצד אחד, אך גם לא יכולה לעבור את ברצלונה ומילאנו בשום תרחיש ואת צסק"א, אנאדולו ובאיירן היא לא תוכל לעבור בהינתן שלא מתקיים שוויון בין 4 קבוצות לפחות, תרחיש מאוד בלתי סביר.
  2. התרחיש הראשון שצריך לבדוק הוא מצב שבו מכבי לא זקוקים למאזן פנימי בעקבות שוויון במאזן, מה שדורש 6 ניצחונות כשזניט מפסידים את כל המשחקים שלהם, או 7 ניצחונות כשאחת מבין ריאל או פנרבחצ'ה מפסידה את כל המשחקים או שזניט לא תשיג יותר מניצחון אחד.
  3. זניט שבמקום ה-8 מחזיקה ב-16 ניצחונות, 5 יותר ממכבי, כאשר נותרו למכבי 7 משחקים. לכן, המינימום הנדרש ממכבי כדי לעלות הוא 5 ניצחונות כשאחד מהם על זניט. הרוסים ניצחו בתל-אביב בהפרש של 6, כך שיש לנו כמה אפשרויות:
  4. ניצחון של מכבי על זניט ביותר מ-6, ואז אם זניט יפסידו את כל המשחקים למכבי יספיקו 5 ניצחונות כדי עבור אותם, אלא אם ז'לגיריס ינצחו את מכבי, או שאחת מבין וילרבאן ואולימפיאקוס תגיע ל-16 ניצחונות.
  5. ניצחון של מכבי על זניט בפחות מ-6 ייאלץ אותם להגיע לשוויון משולש בו מכבי יסיימו ראשונים – האפשרויות הן ולנסיה (מכבי תצטרך ניצחון על זניט ב-3 בשביל זה) או באסקוניה (מכבי תצטרך ניצחון של באסקוניה על זניט בשביל זה).
  6. הפסד לזניט, או שאף אחד מהתרחישים הקודמים לא יקרה, יביא את מכבי לידי הפסד כפול במפגש הזה, יחד עם ההפסד הכפול לפנרבחצ'ה והפרש הסלים הפחות טוב נגד ריאל, ולכן מכבי תצטרך במצב כזה לנצח את כל יתר המשחקים, וגם אז לקוות לשוויון משולש עם לפחות אחת מבין ז'לגיריס, באסקוניה או ולנסיה.
  7. בכל אחד מהתרחישים, מכבי זקוקה כמובן לכך שז'לגיריס, ולנסיה ובאסקוניה ישיגו לפחות 4 ניצחונות פחות ממכבי, אולימפיאקוס ישיגו לפחות 3 ניצחונות פחות ווילרבאן ישיגו ניצחון אחד פחות בהנחה שמכבי ינצחו אותם ביותר מ-3 או 2 ניצחונות פחות בתרחיש אחר. כמו כן, מכבי גם צריכה שפנאתנייקוס לא ישיגו ניצחון אחד יותר מהם.

לאחר חישוב מתמטי של כל התרחישים האפשריים, ומתוך הנחת מוצא לפיה ההסתברות של כל קבוצה להשיג ניצחון בכל משחק עומד על 50%, שאם לא כן, הרי שחישובנו מסתבך עוד יותר, והוא מספיק מסובך גם ככה. הרי לפניכם ההסתברות שמכבי תעפיל בכל אחד מהתרחישים:

אם מכבי תשיג 7 ניצחונות – 93/4096

אם מכבי תשיג 6 ניצחונות – 77343/2097152

אם מכבי תשיג 5 ניצחונות – 2025/8388608

אחד משלבי החישוב המתמטי

אם נשקלל את כל האפשרויות גם יחד, הרי שהסיכוי המתמטי של מכבי עומד על 501801/1073741824, כלומר קצת פחות מ-0.05%. בטבלה הכללית של היורוליג, המצורפת כאן בפסקה הבאה, הענקתי אמנם סיכוי מעט גבוה יותר למכבי, אך שם סטיתי מעט מהמתטיקה הטהורה. שם הנחו אותי גם המחשבה שהלו"ז של הצהובים-כחולים הוא מעט קל יותר מהממוצע, והמחשבה שרצף של 2-3 ניצחונות עשוי לייצר מומנטום שיגביר את הסיכוי לניצחונות נוספים ומאבק מחודש, אם וכאשר.

מאזן12345XXסיכוי
ברסה20- 8מילאנו חוץאלבה ביתמכבי חוץ פנר חוץבאיירן ביתV
מילאנו19- 10ברסה ביתבאס חוץהכוכב חוץפאו חוץאפס בית95%
צסק"א18- 10ריאל חוץהכוכב ביתזניט חוץחימקי ביתויל ביתפאו בית90%
אפס18- 10באיירן חוץפאו ביתריאל חוץבאס חוץמילאנו חוץמכבי חוץ85%
באיירן18- 11אפס ביתולנסיה חוץפנר ביתז'לג ביתברסה חוץ80%
ריאל17- 12צסק"א ביתויל חוץאפס ביתאולימ ביתפנר חוץ70%
פנר17- 12ז'לג ביתאולימ חוץבאיירן חוץברסה ביתריאל בית70%
זניט16- 12באס ביתחימקי חוץצסק"א ביתויל ביתמכבי ביתפאו בית55%
באס15- 14זניט חוץמילאנו ביתפאו חוץאפס ביתולנסיה חוץ45%
ולנסיה15- 14חימקי חוץבאיירן ביתאולימביתאלבה חוץבאס בית45%
ז'לג15- 14פנר חוץמכבי ביתאלבה ביתבאיירן חוץפאו בית45%
אולימ13- 16אלבה חוץפנר ביתולנסיה חוץריאל חוץחימקי בית10%
ויל12- 17מכבי חוץריאל ביתחימקי חוץזניט חוץצסק"א חוץ5%
מכבי11- 16ויל ביתז'לג חוץברסה ביתהכוכב חוץזניט חוץאפס ביתחימקי בית3%
פאו10- 17הכוכב ביתאפס חוץבאס ביתמילאנו ביתז'לג חוץזניט חוץצסק"א חוץ2%

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. תודה חיים. אז נשאר סיכוי תאורטי ולא ריאלי. מכבי מקבלת את אנדולו בכושר בערך הכי טוב שלה העונה וזה בטח לא מבשר טובות מבחינתה. אגב פעם ראשונה משחק בית ביורוליג עם קהל הערב לא???

  2. חיים יפה מאד
    בקיצור נראה לי שניתן להמר על כך שלא ניקח השנה את גביע אירופה
    מצד שני אשתקד היינו 100 אחוז בהצלבה …ולא שיחקנו אותה

    1. אני כאן בכובע כפול – גם כאוהד וגם כפרשן.
      הפרשן תמיד צריך להישאר והאוהד תמיד מחפש סיבות לאופטימיות.
      מאוד נהניתי מאנאדולו, אבל ההבדל היה למעשה האחוזים מחוץ לקשת. למכבי יש שני גאנרים בכושר בינוני ואילו לאנאדולו יש 4-5 גאנרים, ואחד מהם זה שיין לארקין, השחקן הטוב באירופה, לדעתי בפער, כשהוא בכושר.

  3. תודה חיים.
    מכבי תא זו תופעה שחדלה להתקיים. קבוצה שמכרה את עצמה לעצמה ואיבדה זהות וכבוד.
    איפה הישראלים? הברקוהיצ-ים, הג'מצ'ים, הכהן מינצים, הארואסטים? זרים זרים, מתאזרחים מתאזרחים, ובלייזר
    שלא מתאים לרמה הזאת (אולי בעתיד).
    זוסמן, הצדיק היחיד בסדום, כבר הבין שמכבי זה לא מה שהוא חשב, והוא יעזוב בעתיד הקרוב.
    אבל זה מה יש, ככה עובדים הדברים.
    זה הזמן לעבור לאהוד את גליל גלבוע ומה שקורה שם.
    ויפה שעה אחת קודם.

    1. אני אתייחס לדבריך בצורה מסודרת:
      1. בכל מקום וקבוצה בעולם יש יותר זרים, וזה כולל גם את מכבי. אי אפשר להצליח ברמות בינלאומיות בלי זה היום, וגם בעבר מכבי לא הצליחו בלי זרים איכותיים.
      2. פעם, פסגת השאיפות של כדורסלן ישראלי הייתה לשחק במכבי, וכך כל הכוכבים הישראלים םשוט נשארו במכבי במשך שנים. קטש היה חריג כשהלך לפנאתנייקוס, ואחרי זה כספי ב-NBA, והם פתחו בפני השחקנים אפשרויות אחרות, מה שמוביל לכך שישראלי בכיר, כמו תומר גינת למשל, יעדיף ללכת למקומות אחרים (למרות שידוע שמכבי מאוד רצו אותו בקיץ שעבר). גם עם ים מדר יכול להיות אותו דבר.
      3. לאורך ההיסטוריה של מכבי אפשר לומר רק על 5 שחקנים ישראליים שהם היו "הכוכב" של מכבי – תנחום כהן-מינץ בחצי הראשון של שנות ה-60, בו מכבי והפועל ת"א היו שוות ערך כמעט, ומכבי לא עברה אף שלב באירופה, טל ברודי שהיה "מתאזרח", מיקי ברקוביץ', שעל מנת להגיע להישגים קבוצתיים היה זקוק לזרים לידו, כמו ארל וויליאמס ואולסי פרי, דורון ג'מצ'י, שהביא הצלחות קבוצתיות רק ליד קווין מגי, ועודד קטש, שבילה יותר פעמים נגד מכבי בפיינל-פור מאשר עם מכבי. בקיצור – תמיד היו זרים, והיום יש פחות ישראלים בעיקר בגלל שהחוקים מאפשרים את זה.
      4. הסיפור עם זוסמן לא ברור, מעבר לזה שקטש מאוד רוצה אותו בפאו. הוא היה פצוע כל כך הרבה העונה, כולל עכשיו, שקשה להסיק מסקנה כלשהי עליו.
      5. גליל קבוצה מאוד נחמדה שכיף לצפות בה לפעמים, אבל ההצלחה היחסית שלה מגיעה בגלל בחירת הזרים הטובה, ולא הרווחת מזה הרבה. חוץ מזה, כשאין לחץ הרבה יותר קל לתת דקות לשחקני בית.

      בעולם אידיאלי הייתי רוצה לראות יותר ישראלים מקבלים דקות קבועות ביורוליג, אבל אם פעם 5-6 הישראלים ברמה הזאת היו כולם במכבי, הרי שהיום מתוך 8-10 ישראלים ברמה הזאת רק 2-3 יבחרו לשחק במכבי, מה שמכריח 8-9 זרים לפחות עבור סגל מספיק עמוק.

      1. 1. אולי הייתי מגדיר את זה כביצה והתרנגולת… אבל פחות זרים אומר שמשקיעים (ומשלמים) לזרים יותר איכותיים. כלומר אם יש לך ארבע זרים, אז כביכול כל זר "תותח" מאשר הרכבות של שמונה זרים.
        דקות משחק! דקות משחק! דקות משחק! הכל טוב ויפה באימונים, אבל אין תחליף למשחקים וזאת הבעיה של השחקן הישראלי שהוא ממעט לשחק, וגם שהוא משחק, הוא בדרך כלל עומד בפינה ומחכה לשאריות של הזרים.
        4 זרים משמעות שיש יותר דקות לישראלים ויש לידם זרים יותר איכותיים שמהם הישראלים יכולים ללמוד ולהשתפר.
        2. אני גם חושב שהיום ישראלים לא רואים את מכבי כפסגת השאיפות. הם רואים מה קרה בשנים האחרונות עם הישראלים שמיעטו לקבל דקות משחק אפילו בליגה המקומית (אוי יבזורי…).

        1. 1. זה לא כל כך מדויק, מכיוון שיש כלל (דפוק לחלוטין, אבל זה כבר לא קשור למכבי) שדווקא על זרים יש הנחות מס, ככה שהרבה פעמים הם יותר זולים. מעבר לזה, רמה של זר "בינוני" בערך שווה לזו של ישראלי "בכיר" ואז הישראלי ירצה יותר כסף כשחקן "בכיר" ומכבי יצטרכו גם לשלם עליו מס גבוה יותר.
          לגבי חלוקת דקות – זה קודם כל עניין מקצועי. אם יש שחקן שהמאמן חושב שהוא לא ברמה השחקן לא יקבל דקות, והמוצא האתני שלו לא ישנה מהבחינה הזאת. כמובן שמאמן לוקח בחשבון תהליך התפתחות של שחקן, ומכבי הנוכחית של ספרופולוס עשתה את זה טוב עם זוסמן ואבדיה, אבל החוק הרוסי הוכיח שהשחקן הישראלי לא משתפר כשדקותיו מובטחות לו מראש, וההפך הוא הנכון.

          2. כמו שהיום קל יותר לקבוצה ישראלית להביא הרבה זרים, כך גם קל יותר לשחקן ישראלי להגיע לקבוצה טובה או בינונית בחו"ל. יבזורי הוא מקרה קיצוני שלא יקרה כשיש למכבי 34 משחקי יורוליג בעונה, מה שמאלץ רוטציות רחבות, אבל גם המעמד של בלייזר הוא כזה שלא כל שחקן היה רוצה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט