עדכון מהשטח – תחרות טאטא סטיל בעיצומה, ופרופיל של קרואנה/שחר אלוני

עדכון מהשטח – תחרות טאטא סטיל בעיצומה, ופרופיל של קרואנה/שחר אלוני

הפתעות ודינמיקה מיוחדת בתחרות שנמצאת בעיצומה.
עד כה שוחקו 7 סיבובים מתוך 13, וזה המצב:

11 Van Foreest, Jorden4.5 2671
4 Giri, Anish4.5 2764
2 Caruana, Fabiano4.5 2823
5 Firouzja, Alireza4.5 2749
7 Harikrishna, Pentala4 2732
10 Esipenko, Andrey4 2677
1 Carlsen, Magnus4 2862
13 Grandelius, Nils4 2663
8 Wojtaszek, Radoslaw3 2705
3 Vachier-Lagrave, Maxime2.5 2784
14 Tari, Aryan2.5 2625
9 Anton Guijarro, David2.5 2679
6 Duda, Jan-Krzysztof2.5 2743
12 Donchenko, Alexander2 2668
טבלת התחרות לאחר 7 משחקים
מימין, הדירוג לפי חוזק השחקן, בטור השלישי הניקוד


אפשר לראות בטבלה מספר הפתעות:
שחקני הצמרת העולמית: קרלסן
, כרגע שביעי עם 4 נקודות. לאחר ניצחון יפה בסיבוב הראשון על פירוז'ה החזק, הוא עשה רק תוצאות תיקו מאכזבות בחלקן, מול שחקנים שהיה "אמור" לנצח חלק מהם. קרלסן ירד עד כה ב 10 נק' מד-כושר בעקבות התוצאות החלקיות בתחרות.

המט של קרלסן בסיבוב הראשון מול פירוז'ה:



קרואנה: לא תחרות מדהימה שלו, אבל לפחות הוא מדורג כרגע שלישי (מקום ראשון משותף) עם 4.5 נקודות.

ושייה-לגראב, מי שמוביל כזכור בתחרות המועמדים שהופסקה, נמצא כאן במקום עשירי (או 10-13) עם 2.5 נקודות ולמעשה איבד סיכוי ריאלי לזכות בתחרות. מד הכושר שלו הוא 2784, ומד הביצועים בתחרות רק 2605 (וירידה עד כה של 17 נק' מד כושר).

פירוז'ה וקרואנה


לעומת זאת יש כמה מטאורים שהפתיעו והתברגו בצמרת:
בדבוקה המובילה נמצא ג'ורדי ואן-פורסט, שחקן מקומי צעיר ששובץ על רקע זה לתחרות (דורג לפני התחרות רק במקום ה 11 מתוך 14 לפי מד הכושר שלו). יש לו 4.5 נקודות כאשר איתו במקומות 1-4 נמצאים שלושה שחקנים חזקים מאד. ההישג שלו טוב במיוחד, שכן הוא כבר שיחק (וסיים בתיקו) עם קרלסן, קרואנה, גירי, פירוז'ה ו-ווייצק החזקים.
מד הכושר שלו הוא 2671, ומד הביצועים בתחרות הוא 2846. (עליה של 17 נק' מד כושר לפי התוצאות עד כה בתחרות).


ואן פורסט הצעיר באחד מנצחונותיו


בדבוקה של קרלסן עם 4 נקודות נמצאים המדורגים 7, 10,13 בתחרות, כאשר המדורג 13 הוא נילס גרנדליוס, שחקן שמוכר בעיקר כלוח הראשון של שבדיה, אך לא בתחרויות על. הוא היה עד אתמול המוביל הבלעדי בתחרות עם 3 נצחונות, אך הפסיד היום בשחור לגירי. באמתחתו שני נצחונות יוקרתיים על ושייה-לגראב ועל דודה, וכן תיקו עם קרואנה.

גרנדליוס מפתיע את ושייה-לגראב
מט בלבן תוך שני מהלכים, איך? (משחק של שטייניץ)



פרופיל של פביאנו קרואנה

הוא מדורג שני בעולם בשנים האחרונות ואף התמודד לפני שנתיים בדו קרב על תואר אלוף העולם, שאותו סיים בתיקו 6-6 והפסיד רק בשובר שוויון של משחקים מהירים.
קרואנה, יליד 92', התבלט כבר בגיל חמש כבעל כישרון יוצא דופן כששיחק במרכז פולגאר בניו-יורק. הוא היה מלידתו בעל אזרחות אמריקאית ואיטלקית ועבר מספר פעמים ממדינה למדינה לאורך נעוריו.
הוא קיבל תואר אמן-פיד"ה בגיל 10, אמן בינ"ל בגיל 14 ורב-אמן לפני גיל 15 – אחד הצעירים בהסטוריה, כאשר באותה שנה כבר היה אלוף איטליה בשחמט(הצעיר אי פעם).

קרואנה בגיל 11


בגיל 16 זכה ברמה השלישית של טורניר טאטא-סטיל בהולנד, וכך עלה לטורניר הרמה השניה כבר בגיל 17 וזכה גם בו, מה שהפך אותו לצעיר ביותר אי פעם שמצליח בכך. ב 2012 (גיל 20) סיים בטאטא-סטיל במקום השני ביחד עם קרלסן (בתחרות הראשית), וסיים בצמרת הגבוהה של מספר תחרויות-על בין לאומיות נוספות.

מט בשחור תוך שני מהלכים, איך?


הישגו הגדול ביותר היה בטורניר סינקפילד בסנט-לואיס ב 2014, שם הוזמן לתחרות של 6 שחקנים בלבד, כולם טופ 10 בעולם, וזכה בה בצורה משכנעת מאד עם 8.5 נקודות מתוך 10, כולל 7 נצחונות רצופים מתחילת התחרות. מד הביצועים שלו בתחרות זו היה קרוב ל 3100, מה שמייצג כנראה את התחרות החזקה ביותר של שחקן אי פעם. בעקבות זאת עלה למקום השני בעולם במד-כושר, שם הוא שוהה לסרוגין עד היום.

קרואנה בסנט-לואיס 2014:

ב 2018 זכה בתחרות המועמדים, והעפיל לדו-קרב עם אלוף העולם קרלסן אותו כאמור סיים בתיקו 6-6 (כל המשחקים הסתיימו בתיקו), והפסיד רק בשובר השוויון של משחקים מהירים. קרלסן אמר עליו אז שהוא ראוי להחשב לשחקן הטוב בעולם באותה מידה כמוהו, מחמאה שלא שומעים מקרלסן באופן תכוף.
הוא כמובן גם זכה בעוד מספר תחרויות-על לאורך השנים האחרונות, כולל טאטא-סטיל 2020, בהקדימו את קרלסן.
קרואנה גם ייצג את איטליה באולימפיאדות מאז גיל 16 בלוח הראשון, ובאולימפיאדה האחרונה יצג את ארה"ב שזכתה במדליית הזהב האולימפית. הוא מתגורר כיום בסנט-לואיס, בירת השחמט הנוכחית של ארה"ב.

דו קרב לאליפות העולם, לונדון 2018

לפוסט הזה יש 17 תגובות

    1. תודה מקלאוד, בשמחה
      יכול להיות שוושייה מה שנקרא מסתיר הכנות פתיחה שעבד עליהן לקראת המועמדים בחודש מרץ

  1. תודה רבה.
    ושייה לגראב בהחלט המאכזב של התחרות עד כה. גם קרלסן לא מבריק, כשהניצחון היחיד הושג בעקבות טעות מחרידה של פרוז'ה שעמד טוב יותר.
    אגב, פרוז'ה גם החמיץ זכייה לא יותר מדי מורכבת בעוד משחק. הבחור פוטנציאל להיות אלוף עולם בעשור הנוכחי, אם בתחרות כזו הוא מגיע לעמדות עדיפות ובשלב הזה מדורג עם חבורת הצמרת.
    השוודי הפתיע אותי. מודה שלא הכרתי אותו.
    קרואנה אתמול עם ניצחון יפה. הצטרפתי למעקב כשהוא כבר היה ביתרון עמדתי משמעותי (וחיסרון חומרי של רגלי) והוא היה מספיק מדויק כדי לממש.
    חידה 1: 1. מה-ז6+ ח:ז6 2. ו:ז6 #
    חידה 2: 1. פ-ח4+ מ-ה1/מ-ז1 2. פ:ו3/מה-ז4 #

    1. תודה מתן
      לגבי החידות, מדויק.
      לגבי התחרות, מסכים. קרלסן נראה קצת חלוד, נראה אם יתפוס בהמשך כמה נצחונות או אולי קרואנה/גירי/פירוזה. אם אחד המפתיעים אכן יתברג בצמרת זה יהיה מרשים.
      פירוז'ה שחקן חזק מאד, אין ספק

    1. תודה אהרון, בשמחה.
      נראה אם קרואנה יבצע מהפך בתחרות המועמדים שהופסקה, זה לא יהיה קל כי נפומניאצי ולגראב החזקים מובילים עליו שם

  2. אני חושב ש MVL שומר את הכוחות לתחרות המועמדים שתתחדש בהמשך השנה. לכן אולי הבחירה בנוסח טיפה מפוקפק של הניידורף שהוביל לשני הפסדים רצופים, אני מנחש שבמועמדים הוא ישחק משהו יותר סולידי.

    התחרותמכד עכשיו מפתיעה לטובה ברמה ובדרמה. ממליץ בחום על הערוץ של רב אמן דניאל קינג שמנתי את המשחק, למשל המשחק הבא של קרואנה. יש כמובן גם ערוצים אחרים ושווה לעקוב

    https://youtu.be/Or-gkR0Xphc

  3. הניצחון אתמול של קרואנה הגיעה אחריי פתיחה שMVL מתמחה בה אבל כבר משחק שני שהוא מפסיד בה לאחר שהפסיד גם לשבדי המפתיע באותה הפתיחה אז ההשערה שהוא הכין פתיחות אחרות לתחרות המועמדים נשמעת לי הגיונית

    1. בשמחה אור
      גוזרים מהתוצאות של השחקן ומהמד כושר הממוצע של יריביו עד כה, את העצמה שתוצאותיו מייצגות. למשל שחקן שעשה 6 מתוך 10 מול ממוצע 2730 מקבל לפי זה הערכת מד ביצועים.
      עונים על השאלה לאיזה מד כושר הגיוני לצפות בתוחלת לתוצאת של 6 מתוך 10 כשכל יריביו הם בכח של הממוצע נגיד 2730, זו לדעתי הצבה די פשוטה בנוסחה הרגילה של elo

  4. בינתיים, בסיבוב 8:
    קרלסן נמעך. קשה לי לראות אותו יוצא מזה. צריך פה טעות קריטית של אסיפנקו כדי שהוא יגרד תיקו.
    פרוז'ה ואריקרישנה במשחק ללא הצרחות.
    ואן פורסט ושייה לגראב סיימו בתיקו.

    1. כן, במהלך ה 36 זה נראה שקרלסן תכף יכנע לאסיפנקו, ממש תחרות חלשה שלו, לא ברור מה קרה.
      גם דודה ממשיך את התחרות החלשה שלו והיום עמדה לא טובה בלבן מול אנטון הספרדי.
      ואן פורסט עם תיקו מעודד מבחינתו בשחור מול ושייה לגראב
      כל השאר גם שקול

כתיבת תגובה

סגירת תפריט