ערב של כדורסל רע מאוד מכל בחינה שהיא – סיקור ההפסד של מכבי לזניט / עמיחי קטן

מכבי פתחו טוב את המשחק ושלשות של ווילבקין וזוסמן קבעו 8- 1 מהיר, אבל הרוסים חזרו מהר וצמצמו ל-2 בלבד. הגנה טובה של מכבי אפשרה להפרש לעלות שוב ל-7, אבל שליטה של פאנגוס, פציעה של האנטר וכמה איבודים של מכבי אפשרו להפרש שוב לרדת. כריס ג'ונס סגר את הרבע עם סל שקבע 22- 18 צהוב בסיומו.

זניט השוו במהירות עם פתיחת הרבע השני, אבל שלשה של דורסי השיבה למכבי את היתרון ועוד מה מהלכים טובים שלו שמרו עליו. פוניטקה נכנס לעניינים ו-5 שלו הביאו לזניט את היתרון (ספויילר – מהפך נוסף כבר לא היה כאן) ונקודות של הולינס כבר העלו את ההפרש ל-4. מכבי הצליחו להכניס לזיזיץ' שדייק פעמיים מהקו, ובצד השני גודאייטיס החטיא פעמיים מאותו טווח, ובמחצית זה 37- 35 לאורחים. זיזיץ' הוביל את מכבי עם 10.

למחצית השנייה עלו מכבי בלי חשק לכדורסל וחטפו 6 מהירות שהובילו לפסק זמן זועם. ווילבקין חזר עם שלשה, אבל ראה אחרי דקה את ההפרש עולה ל-10, לראשונה הערב. ברייאנט לקח על עצמו את העסק וצימק בכמה סלים, כאשר בין לבין הוא נענש פעמיים בעבירת תוקף, בשתי החלטות שיפוט רעות מאוד, אבל גם כשזה הלך זו הייתה הצלחה זמנית בלבד, כי פונטיקה שוב החזיר את ההפרש לדו-ספרתי.

מההגנה של זיזיץ' נואש ספרופולוס בשלב מוקדם של הרבע השלישי, אבל גם הקו הקדמי של בנדר וקלויארו לא הושיע, ולפתע מצאה את עצמה אלופת ישראל בפיגור 62- 46 שהיה מהמם את הקהל לו היה נוכח בהיכל. התקפה רעה שלא הלכה לשום מקום הגיע איכשהו לדיברתולומאו שקלע שלשה עם עבירה והחזיר טיפה צבע, ומצא את כספי לסל במהלך הבא שסגר את הרבע. 10 הפרש "בלבד" לזכות זניט לקראת הרבע האחרון.

הרוסים פתחו בסל, אבל דורסי ענה בשלשה והלך לקו העונשין, רק כדי להחטיא משם פעמיים, מה שלא עזר לרוסים, שכן ווילבקין שם 2 משלו, צימק ל-7, ושלח את צ'אבי פסקואל לקחת פסק זמן. שלשה של דורסי צימקה ל-6, אבל השליטה של זניט בצבע החזירה את ההפרש מהר ל-10 וספרופולוס התחיל להתייאש. המהלך הבא שלו היה מעבר להרכב של 4 גארדים – דיברתולומאו, ווילבקין, דורסי וברייאנט – יחד עם קלויארו בעמדה 5.

בהתחלה הרוסים תפרו שלשה, אבל אחר כך התקשו להסתדר עם הגנת חילופים ושמירות כפולות אגרסיבית של מכבי ו-2 דקות ריקות מנקודות עבורם אפשרו לווילבקין לצמק ל-4 בלבד את ההפרש. פוייטרס דייק פעם אחת מהקו ובצד השני ווילבקין החטיא שלשה, ושוב הרוסים דייקו רק פעם אחת, הפעם זה היה פוניטקה, והתגובה הצהובה הפעם הייתה של כריס ג'ונס, שהחליף את ג'ונדי העייף, והשיג סל ועבירה שהורידו את ההפרש ל-3 בלבד, 1:05 לסיום.

הגנה טובה של מכבי פתה החטאה והריבאונד נפל אצל ווילבקין שניסה ללכת ל-2 מהירות והחטיא, ומאז ויתר על הרעיון ועבר לשלשות. פוניטקה דייק פעם אחת מהקו ובמהלך אחרי זה זניט איבדו, ובכל זאת מכבי רק החטיאו ולא הצליחו לצמק מעבר. בפעם הבאה וויל תומאס עמד בלחץ מהקו והעלה את ההפרש ל-6, מה שלמעשה סגר עניין.

מכבי סוגרת את הסיבוב הראשון עם הפסד שמוריד אותה למאזן 7- 10, טוב יותר ממה שהיה נראה לפני חודש, אבל פחות מהציפיות של תחילת העונה, והם זקוקים לשיפור משמעותי כדי לחזור למאבק על המקופ ברבע הגמר.

פוייתרס עם 16 ו-5 ופוניטקה עם 14 ו-7 הצטיינו אצל זניט ששלטו בצבע, בעיקר בגלל הפציעה של האנטר שהותירה אותו על הפרקט ל-134 שניות בסך הכל, ופאנגוס קלע 11 עם 6 אסיסטים לפני שטופל במחצית השנייה.

את מכבי הוביל, כרגיל, ווילבקין עם 18 נקודות, אבל, גם כרגיל, עם 2/9 בלבד מחוץ לקשת. דורסי קלע 13, ברייאנט וזיזיץ' קלעו 10 כל אחד, כאשר האחרון עשה את זה רק בחצי הראשון, דיברתולומאו עלה נפלא מהספסל בדרך ל-9 נקודות קריטיות, ג'ונס קלע 5 חשובות במעט זמן משחק, אבל היה מפוזר קצת, זוסמן קלע שלשה בפתיחה ואחרי זה לא הצליח לבוא לידי ביטוי בהתקפה, כספי שם 2, וכך גם קלויארו, אם כי במקרה שלו חובה לציין את ההגנה הנהדרת שלו שאפשרה למכבי לשחק איתו ועם 4 גארדים, ואילו בנדר, בלייזר והאנטר לא קלעו ולא הותירו את חותמם על המשחק.

המצטיינים:

ג'ון דיברתולומאו – תפר 2 שלשות ברגעים קריטיים שהובילו 2 ריצות של מכבי, שמר נפלא על פאנגוס וגם השיג 3 חטיפות, ובכלל היה האיש האמין של ספרופולוס לאורך המשחק.

סקוטי ווילבקין – אפשר, ואולי גם צריך לדבר על בחירת הזריקות, אבל בסופו של דבר ווילבקין משיג את הנקודות שלו בכל פעם שמכבי קצת מסתבכת, ויודע גם לתת לאחרים לבלוט כשצריך.

אנג'לו קלויארו – עשה עבודת הגנה בשביל כל החמישייה לאורך הרבע האחרון ואפשר לאחרים להתמקד בהגנה. יכול לשמור על כל אחד ולעשות כל משימה הגנתית, וגם בהתקפה יודע למצוא את הדרך לתרום.

הנתון של המשחק:

36- 26 לזניט בריבאונד.

בכל סטואציה ובכל הרכב לאורך המשחק הצליח צ'אבי פסקואל למצוא את החסרונות של מכבי ולתקוף אותן. מכבי בעיקר ניסו הרכבי קלעים, בגלל הפציעה של האנטר, ופסקואל תקף את זה היטב, בעיקר דרך הריבאונד. דווקא בדקות האחרונות, בהן ספרופולוס עבר להרכב ייאוש שכמעט הצליח, הוא הותיר את פסקואל מופתע וללא תשובות, ורק חוסר מזל השאיר לזניט את הניצחון שהגיע להם יותר.

כמה מילים נוספות:

עם סיום הסיבוב הראשון, מכבי מוצאת את עצמה במקום ומאזן מאכזבים, וגם היכולת רחוקה מהתקוות. אולם, בפורמט הנוכחי של היורוליג ראינו הרבה שינויים ומהפכים בחצי השני של העונה, כולל מה שמכבי די דומה ועם לו"ז די דומה עשתה ב-2019. אז, מכבי סיימו את הסיבוב הראשון עם מאזן של 5- 10 ועשו 9- 6 בחצי השני של העונה. הפעם, המאזן הוא 7- 10 והקבוצה כבר נראית לפרקים טובה יותר.

נזכיר שוב את מה שכתבנו אחרי ההפסד לולנסיה (התרחיש שקרה בפועל מודגש: המשחקים הבאים של מכבי עד סוף הסיבוב – מילאנו בית, הכוכב האדום בית, באסקוניה חוץ, וילרבאן חוץ, ברצלונה חוץ, פנאתנייקוס בית וזניט בית. התרחיש האופטימי הוא 6/7 שיביא מאזן חיובי, אבל 5 ניצחונות זה תרחיש סביר שיחזיר את מכבי לעניינים לקראת הסיבוב השני הקל יותר על הנייר, 4 ניצחונות ישאירו סיכוי לא רע אם יהיה שיפור ביכולת ופחות מזה יראו שבאמת משהו לא עובד העונה.

בקיצור – מכבי נמצאת בעמדה סבירה, אבל תצטרך להמשיך להשתפר כדי לאיים באמת על המקום ברבע הגמר. החבורה הזאת הצליחה להכניס את הגב לסיטואציות מורכבות לא מעט פעמים, ואחר כך לצאת מהן יפה, והדוגמא הטובה ביותר היא הסדרה נגד הפועל ת"א בעונה שעברה. אי אפשר לדעת מה יהיה בהמשך כמובן, אבל אני בטוח שיהיה מעניין ושיש למכבי מה למכור.

הפריוויו:

(אתר היורוליג)

21:05 מכבי תל-אביב (7- 9) – זניט (9- 5):

הערב תשחק מכבי את המחזור ה-17, האחרון של הסיבוב הראשון, בו היא תארח את זניט הרוסית. מכבי מגיעה למשחק במומנטום טוב מאוד אחרי 4 ניצחונות ב-5 משחקי היורוליג האחרונים ו-2 רצופים, ואחרי זכייה דרמטית בגביע ווינר עם ניצחון על חולון, אבל גם הרוסים מגיעים עם מומנטום חיובי שכולל ניצחון ב-29 הפרש על הכוכב האדום בלגרד, כך שעשוי בהחלט להיות משחק מעניין.

המאזן בין 2 הקבוצות לאורך ההסטוריה עומד על 1- 0 בסך הכל למכבי, במשחק ברוסיה בעונה שעברה, אותו מכבי ניצחו בתוצאה 82- 71. באותו משחק מכבי ניצחו למרות יום חלש יחסית של ווילבקין, מה שהיה מפתיע בעונה שעברה, אבל כבר כמעט הפך להרגל בזו הנוכחית, מכיוון שווילבקין עדיין קלע 15 נקודות לפחות בכל אחד מההפסדים ורק ב-2 מ-7 הניצחונות.

סגלים עונתיים:

סגל מכבי: אלייז'ה ברייאנט, סקוטי ווילבקין, כריס ג'ונס, אנג'לו קלויארו, אות'לו האנטר (בספק), סנדי כהן III, עומרי כספי, טיילר דורסי, ג'ון דיברתולומאו, עוז בלייזר, דראגן בנדר, דורי סהר, אנטה זיזיץ', עידן אלבר, יונתן אטיאס, יובל זוסמן.

סגל זניט: קיי סי ריברס, דניס זכרוב, קווין פאנגוס, ויטלי פרידזון, איגור וולחין, אוסטין הולינס, וויל תומאס, בילי בארון, דמיטרי חבוסטוב, אנטון פושקוב, ולדיסלב טרושקין, אנדריי זובקוב, אלכס פוייתרס, מתאוש פוניטקה, ארטוראס גודאיטיס.

המחזור הקודם: שתי הקבוצות עם ניצחון. מכבי גברו על פנאתנייקוס בבית, למרות 39 נקודות של נמניה נדוביץ', ואילו זניט הביסו בביתם את הכוכב האדום 98- 69 ושמרו על המקום ה-6 בטבלה. מכבי בינתיים מדורגת 12, שיפור משמעותי ביחס לשלבים קודמים של העונה, ועדיין יש עוד הרבה עבודה.

מספרים לקראת ההתמודדות:

מכבייריבות מכביזניטיריבות זניט
משחקים16161414
נקודות78.6 (מקום 10)77.9 (מקום 8)75.6 (מקום 16)72.6 (מקום 2)
ריב' הגנה24.8 (מקום 1)24.1 (מקום 13)22 (מקום 12)20.4 (מקום 3)
ריב' התקפה11.1 (מקום 3)9.4 (מקום 8)9.2 (מקום 10)9.1 (מקום 3)
ריב' סך הכל35.9 (מקום 1)33.6 (מקום 11)31.2 (מקום 12)29.5 (מקום 3)
אסיסטים15.8 (מקום 15)16 (מקום 4)17.2 (מקום 12)14.7 (מקום 2)
איבודים13.6 (מקום 11)12.9 (מקום 12)13.1 (מקום 9)12 (מקום 17)
אחוזי 252.1% (מקום 13)52.3% (מקום 6)55.2% (מקום 5)53.3% (מקום 7)
אחוזי 335.5% (מקום 17)35.7% (מקום 6)37.6% (מקום 6)35.1% (מקום 4)
אחוזי עונשין76.5% (מקום 13)82.5% (מקום 16)82.3% (מקום 5)77.8% (מקום 7)
מדד משוקלל85.6 (מקום 10)85 (מקום 7)84.4 (מקום 12)78 (מקום 3)

כמה נקודות מרכזיות מהנתונים:

  1. ההגנה של זניט היא מהטובות ביותר ביורוליג בכל תחום, למעט כפיית איבודים, ולאור האחוזים הרעים שהם גורמים ליריבות זה לא ממש נדרש. מי שתוהה לעצמו איך הפכה קבוצה של 8 ניצחונות ב-28 משחקים בעונה שעברה לקבוצה שהשיגה יותר ניצחונות בחצי מכמות המשחקים – זו התשובה העיקרית.
  2. מכבי מובילה במדדי הריבאונד הכמותיים, אבל זה בעיקר תוצאה של הקצב המהיר יותר של מכבי, ולמעשה מדובר ב-2 קבוצות ריבאונד טובות מאוד, עם עדיפות קלה למכבי.
  3. זניט לא מצטיינים במדדים הכמותיים בהתקפה, אבל קולעים באחוזים טובים מאוד, ואילו מכבי בעיקר זורקים הרבה בזכות הריבאונד.

שימו לב אליהם:

סקוטי ווילבקין נגד קווין פאנגוס.

שני השחקנים שמנהיגים את ההתקפות. ווילבקין קולע 17.2 למשחק (מקום 4 ביורוליג) ומוסר 4.1 אסיסטים (מקום 15), ואילו פאנגוס מוביל את קלעי זניט עם 11.2 למשחק בלבד (מקום 31), אבל באסיסטים הוא מרשים יותר עם 6.2 (מקום 5). שניהם צריכים לשמור על האיזון בין הקליעה האישית ובין שיתוף החברים, ושתי ההגנות ינסו למנוע את האיזון הזה ככל הניתן.

מפתחות לניצחון:

מכבי:

לשחק מהר. גם כי זו הדרך הרגילה של מכבי לשחק טוב, וגם בגלל היריבה שמשחקת מאוד לאט, כפי שהנתון בפסקה עליהם יוכיח.

ריבאונד התקפה. מכבי לוקחים כמות מכובדת כזאת ומצליחים לייצר כך נקודות גם בדקות שהעסק קצת יותר תקוע.

הנעת כדור. ווילבקין אמנם קלע הרבה ומכבי בכל זאת ניצחו במשחק הקודם, אבל ראינו בשלבים רבים של המשחק הנעת כדור נהדרת, בראשות הישראלי הראשון ב-NBA, עומרי כספי. הנעת כדור טובה תקשה על ההגנה המצוינת של זניט.

זניט:

לשחק לאט ומבוקר. עפ"י האתר basketballrealgm.com, זניט משחקת בקצב של 65.5 התקפות למשחק, שזה הקצב הכי איטי של קבוצת יורוליג מאז פרטיזן בלגרד וצסק"א בעונת 2008, כלומר הימים של מתיאש סמודיש, רמונאס שישקאוסקאס, דיוויד אנדרסן, טראג'ן לנגדון, ג'יי אר הולדן והרכז שקבע את הקצב על פי הוראות מסינה, תיאו פאפאלוקאס, שגם עבר בהמשך במכבי.
בקיצור – זניט משחקים מאוד לאט, וזה עובד להם מצוין העונה, ובמיוחד נגד מכבי הם יכולים להרוויח מאוד מקצב איטי.

הגנה על הצבע. כשמכבי מצליחים להגיע לצבע הם מסתדרים טוב גם מחוץ לקשת אחרי זה, וההגנה של זניט צריכה למנוע את זה ככל הניתן ולאלץ את מקום לזריקות קשות מחוץ לקשת.

לשלב כמה שיותר שחקנים בהתקפה. הזכרנו כבר קודם את קווין פאנגוס שמוביל את הקבוצה עם 11.2 נקודות ו-6.1 אסיסטים, ולמעשה הוא היחיד משחקני זניט שקולע בספרות כפולות, אולם 6 שחקנים נוספים קולעים בין 7 ל-10 נקודות, וכל פעם הם מוצאים את מי שיגיע הפעם לעבודה. גם הפעם הם יצטרכו למצוא את מי שיתרום את הנקודות הנוספות.

הימור: שתי קבוצות שהגיעו לדי הרבה משחקים צמודים העונה, כאשר דווקא זניט היא זו שהצליחה יותר בתחום עד כה, מה שגורם להבדל במאזנים. עם זאת, מכבי בכושר טוב יותר מעט, כולל כמה ניצחונות צמודים. אני אלך על משחק של הארכה כפולה ובסוף ניצחון מינימלי של מכבי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. אהבתי את ההימור שלך..
    אם באמת תהייה הארכה כפולה וזה יסתיים בניצחון מינימלי של מכבי, אתה תוגדר כנביא.
    להערכתי לא תהיה הארכה, והמשחק יסתיים ב12 הפרש לטובת מכבי.

    1. בפשטות – לא.
      קצת יותר בהרחבה – משחק לאורך העונה בשיטה הגנתית שבנויה סביב היכולות של האנטר לחפות על כולם, ובהתחלה זה עבד גם בלי האנטר, עד לרבע השלישי הרע. אחר כך הוא החליף לחלוטין את הקונספט, וזה עבד, אבל היה קיצוני מדי ואולי עלה במשחק בסיום.
      לא ניהול מבריק כמובן, אבל לא הייתה החלטה רעה במיוחד ובסך הכל ספרופולוס ידע לתקן כשראה שזה לא עובד.

  2. ברבע הרביעי ספאירופולוס הרים ידיים מצמד בולי העץ הקרואטים והעדיף את קלויארו בסנטר מוקף בארבעה שדונים. זה כמעט הצליח.
    בעקבות פציעת הנטר, בניית הסגל של מכבי התגלתה במערומיה מבחינת שחקני הפנים.

    1. זיזיץ' היה השחקן הכי טוב של מכבי במחצית הראשונה, אבל כשמכריחים אותו לרוץ בשני צידי המגרש הוא לא מסוגל להיות יעיל, וזה מה שקרה ברבע השלישי. בנדר איבד את הביטחון אחרי 2 מהלכים שלא עבדו בהתחלה.
      ההרכב של הדקות האחרונות עבד כי הוא התאים ליכולות של היריבה, אבל בקלאץ' הוא עלה באיבוד ריבאונדים קריטיים, ולדעתי היה עדיף לרדת מזה בדקה או 2 האחרונות.

  3. אין לי שמץ איך קחויארו מצטיין, הבחור החטיא לייאפ מדהים, סיים עם 2 נקודות, והוא פשוט חור שחור בהתקפה(ובהגנה לא כזה טוב).

    למכבי יש בעיה קשה בעמדה מספר 4(4 נקודות היום) בנדר, כספי, קלויארו מרכיבים אולי שחקן אחד.

    עוד משהו, למכבי אין עושה משחק, ווילבקין שיפר את זה, אבל הוא לא עושה משחק. זה בא מכך שלמכבי אין סלים של משחק קבוצתי, לא קיים כמעט פיק אנד רול, ואין חדירות שלא לצורך זריקה. השחקן עם החדירה הכי טובה במכבי (דורסי) זה השחקן עם קבלת ההחלטות הכי גרועה באירופה (ואולי בעולם).

    גם יאניס אשם גדול, אין שיטה, אין הירכייה, מכניס את ג'ונס בהתחלה, מפשל קצת זורק לספסל ומעלה בסוף. בלייזר לא ברמה, נגר בן נגר, ושחקן חלש. הדחלילים הקרואטים נראים רע מאוד. קיצר באסה.

    1. קלויארו נתן הגנה מצוינת לאורך הרבע האחרון וסגר בממוצע 3 חורים על כל מהלך. התקפית הוא לא קלע היום (יש ימים שהוא פתאום תופר שלשות מכל מקום).
      אין למכבי שחקנים של פיק-אנד-רול – בעיקר אין גבוהים של פיק-אנד-רול. האנטר עושה "דריימונד" (מה שמכונה "שורט רול") בהצטיינות, אבל להתגלגל בעצמו קשה לו, זיזיץ' לא כול לקבל כדור בתנועה ובנדר מעדיף ליצור בעצמו.
      כשיש לך סגל של 12 שחקנים שכולם שווים דקות קשה, ואולי גם לא נכון, להנחיל שיטה ברורה. כאן היו לספרופולוס כמה טעויות לדעתי, אבל הוא עוד לא התרגל לסגל הארוך, כך שזה הגיוני (גם אם לא מוצדק כמובן) ואני מאמין שיגיע שיפור בתחום הזה בקרוב (או שהסגל יתקצר שוב)

    1. יש בעיה כללית בספורט העולמי, וכמובן גם בכדורסל, והיא ריבוי המשחקים וה"שואו" על חשבון המאמץ והאגרסיביות בכל משחק.
      זה רלוונטי בעיקר למכבי, שהיא קבוצה שמאוד בנויה על אגרסיביות, אבל "מוגבלת" לדקות חלקיות של זה. למשל, היום התחילו טוב ואחר כך הרפו, ובהמשך היו זקוקים לפיגור 16 כדי להפעיל מחדש את האגרסיביות הזאת.

    1. הסיבה האמיתית להפסד היא שמכבי ת"א היא קבוצה בינונית ולא יציבה, שתלוייה יותר מדי על יכולות אישיות של שחקן אחד ועל מומנטים של התלהבות. כשיטה זה פשוט לא עובד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט