דוהרים קדימה – פריוויו דאלאס מאבריקס 2020/21 / רותם אלרן

בעונה האחרונה, דאלאס הוכיחה את עצמה כקבוצה לגיטימית בטופ של המערב עם עונה הסטורית בצד ההתקפי, והעונה הם ינסו להמשיך את המומנטום הזה.

מאזן בעונה שעברה: 32-43, סיימו במקום השביעי במערב.

מאמן: ריק קרלייל, מאמן את הקבוצה כבר 12 שנים ויתחיל את העונה ה-13. זכה באליפות ב-2011.

מה שהיה

הקבוצה של המאבס בעונה הקודמת הייתה מהנה ומרתקת מאוד, כשהוביל אותה לוקה דונצ'יץ' שחווה קפיצה עצומה ביכולת לצד קריסטאפס פורזינגיס שהתאושש לאיטו מהקרע בצולבת, ומלבדם היה סגל משלים מצוין שתאם את צרכיו של לוקה בצד ההתקפי.

כפי שציינתי קודם, המאבס נתנו עונה הסטורית בצד ההתקפי עם הרייטינג ההתקפי הכי גבוה אי פעם – 115.9. הפריחה הזאת בצד ההתקפי הייתה מפתיעה מאוד, במיוחד לאור כך שלא היו ציפיות גבוהות מאוד מהמאבס העונה, אך הם שברו את רף הציפיות ועשו מעל ומעבר. לוקה היה שחקן התקפי נהדר כבר בעונת הרוקי, אך בעונתו השנייה בליגה הוא לקח צעד קדימה כמעט בכל אספקט במשחקו. בעוד שבעונה הראשונה קרלייל בחן עבורו מספר תפקידים ועמדות וניסה לראות לאיזה מהן הוא מתאים (כולל ניסויים עם דניס סמית' ג'וניור לצידו בקו האחורי או הצבה שלו כפאוור פורוורד, מה שגרם לו לשחק רק 8% מהדקות כפוינט גארד), אך בעונת הסופמור הוא כבר קיבל ללא שמץ של ספק את המפתחות לעמדת הפוינט גארד בקבוצה, והוא לא איכזב כשהוכיח את עצמו כאחד מהפליימייקרים ומנהלי המשחק הטובים בליגה עם 8.8 אסיסטים למשחק.

אבל הקפיצה שלו ממש לא הייתה רק באספקט ניהול המשחק, כשהוא שיפר משמעותית את הסיומת שלו בסל, גם בזכות כך שהוא הוריד 9 ק"ג ממשקלו בקיץ 2019, מה שסייע בכך כשהוא יכל לנוע ביותר בקלילות ואלגנטיות. הקפיצה בסיומת הייתה אדירה – מ-63.7% בטבעת (0-3 פיט מהסל) הוא קפץ ל-75.2%, כשהוא גם העלה את תדירות הנסיונות שלו משם.

אך לא כל העונה החולפת הייתה לוקה (אם כי חלק נרחב מאוד ממנה כן), כששחקנים נוספים בקבוצה פרחו והתאימו את עצמם למערכת בצורה נהדרת – פורזינגיס התחיל את השנה לאט אך ככל שהיא התקדמה הוא נכנס לקצב והשתפר באופן ניכר, סת' קרי תרם את חלקו עם אחוזים גבוהים מאוד משלוש ויכולת ריווח מצוינת ללוקה, וכמוהו עשה גם טים הרדוואי ג'וניור, גם אם באחוזים פחות טובים.
דוויט פאוול ומקסי קליבר מילאו את עמדת הגבוה הנוסף לצד פורזינגיס וסיפקו הגנה איכותית, אך פאוול סבל מקרע בגיד האכילס לקראת הפסקת העונה ולא חזר לשחק, כך שבבועה רוב הדקות בעמדה זו הלכו לקליבר, והוא הוכיח את עצמו כשחקן מועיל בשני צידי המגרש.

לא מעט קרדיט על העונה המוצלחת צריך ללכת לקרלייל שחיבר את הקבוצה ושם את שחקני הרוטציה במקום הנכון עבורם ועבור הקבוצה, וזה מאוד השתלם להם.
למרות זאת, הבעיה העיקרית הייתה בצד ההגנתי, שם המאבס ניצבו רק במקום ה-18 בליגה, ולולא החולשה הזו יכול להיות שהיו מתקדמים מעבר לסיבוב הראשון בו הודחו ב-6 משחקים לקליפרס (למרות באזר ביטר נהדר של לוקה משלוש שחתם משחק מדהים עבורו וניצח עבור דאלאס נטולת פורזינגיס את המשחק).

העונה הייתה נהדרת ומהנה מאוד, אך נגמרה בטעם מר עם קרע במיניסקוס של פורזינגיס והדחה בסיבוב הראשון, אך הקבוצה יכולה לעשות עוד מספר צעדים קדימה לאור כך שדונצ'יץ' רק בן 21 וכבר אחד מהשחקנים הטובים בליגה.

אוף-סיזן 2020

הגיעו: ג'וש ריצ'רדסון (גארד/פורוורד, הגיע בטרייד עם פילי), ג'וש גרין (גארד רוקי, בחירה 18 בדראפט), טיירל טרי (רכז רוקי, בחירה 31 בדראפט), טיילר ביי (פורוורד/סנטר רוקי, בחירה 36 בדראפט), ג'יימס ג'ונסון (פורוורד, הגיע בטרייד עם אוקלהומה ודטרויט), ווס איוונדו (פורוורד, שחקן חופשי מאורלנדו).

עזבו: ג'יי ג'יי בראה (גארד, שוחרר), סת' קרי (גארד, בטרייד עם פילי), דלון רייט (גארד, בטרייד עם אוקלהומה ודטרויט), ג'סטין ג'קסון (פורוורד לאוקלהומה, בטרייד עם אוקלהומה ודטרויט), מייקל קיד גילכריסט (פורוורד, שחקן חופשי לניו יורק).

המאבס מסכמים קיץ מאוד מוצלח שהם יכולים להיות מרוצים ממנו, כשמהדראפט ועד הטריידים שעשו הם פגעו בינגו, והקבוצה היא עבורי אחת מהמנצחות הגדולות של האופסיזן.
בדראפט הם בחרו בבחירה ה-18 את ג'וש גרין, כישרון מצוין ושחקן שמאוד מתאים לקבוצה ולמה שהיא צריכה כרגע – כשחקן כנף חזק ואתלטי שיכול להגן ולקלוע מבחוץ (למרות אחוזים לא מרשימים בעונה היחידה שלו באריזונה) הוא מספק יכולות וכישרון שהקבוצה יכולה להיעזר בו לא מעט לצד דונצ'יץ', לצד שחרור זריקה טוב שיכול לממש את הפוטנציאל שלו לצד לוקה, שכפי שהוזכר קודם לכן, הוא אחד המוסרים הטובים בליגה.

בבחירה ה-31 בדראפט הקבוצה לקחה את טיירל טרי, לטעמי גניבת הדראפט. טרי הוא פוינט גארד עם יכולות קליעה וניהול משחק, ודקות שלו לצד לוקה בקו האחורי הן אפשריות לגמרי למספר דקות בכל משחק. הוא יכול להיות הפיסה המשלימה לצד לוקה בעוד מספר שנים, והבחירה בו הייתה מהלך שאני מאוד שמח עליו עבור הקבוצה.
את הבחירה ה-36 המאבס קיבלו יחד עם ג'וש ריצ'רדסון, כשלצד השני שלחו את סת' קרי. למרות שאיבדו את קרי שהיה הקלעי הטוב בקבוצה ושחקן משלים מצוין ללוקה, הם שידרגו את החמישייה בגדול עם ריצ'רדסון, כשהוא כבר עכשיו יביא הגנה טובה ויוכל לחזור לאחוזים טובים כשהוא לא יהיה הקלעי המרכזי (והיחיד) על הפארקט כפי שהיה בפילי.

שאר המהלכים והטריידים היו מצוינים גם הם, כשהקבוצה לא וויתרה על הרבה (רייט וג'קסון היו שחקני רוטציה חביבים אך לא הרבה יותר, העזיבה של בראה מתבקשת לאור הגיל אבל קצת מבאסת) והשיגה שחקן מצוין בדמות ג'ונסון שמספק האסל והגנה יחד עם ריווח ועשוי להיות התאמה מושלמת עבורם.

לסיכום – קיץ (יותר קרוב לסתיו אבל מילא) מצוין של המאבס.

מה הלאה?

חמישייה:
רכז – לוקה דונצ'יץ'
שוטינג גארד – טים הרדוואי ג'וניור
סמול פורוורד – ג'וש ריצ'רדסון
פאוור פורוורד – מקסי קליבר
סנטר – קריסטאפס פורזינגיס

ספסל:
דוויט פאוול, ג'וש גרין, טיירל טרי, ווילי קאולי סטיין, ג'יילן ברונסון, טיילר ביי

לאחר עונה מוצלחת למדי, המאבס יכולים לחוות עוד שיפור גדול העונה. המהלכים שעשו הקיץ, יחד עם שיפור טבעי נוסף של דונצ'יץ' (מפחיד לראות לאן הוא עוד יכול להגיע) מקפיצים את התקרה של הקבוצה בכמה רמות.

חלק גדול מאוד מההצלחה הקבוצתית העונה תלוי בבריאות של פורזי, כשאחרי לא מעט בעיות ברכיים בעונות האחרונות מצב הפציעות שלו מאוד מדאיג, ונראה שהגוף שלו לא מותאם לאינטנסיביות ולכמות המשחקים. אם יצליח להישאר בריא ולשחק ברמה שבה ראינו אותו לקראת סיום העונה, המאבס ירוויחו מאוד – שותף לפיק נ' רול של לוקה שמסוגל לצאת החוצה ולרווח את המגרש הוא חתיכת נשק, והמאבס יצטרכו אותו על מנת להיאבק בטופ של המערב.

לוקה שחקן קטלני ובין הטובים בלוקה כבר עכשיו, אבל יש לו מספר חלקים במשחק שלו שהוא יכול לשפר, ומלבד ההגנה, עקב האכילס הבולט ביותר במשחק שלו כשהוא בינוני לכל היותר בצד זה של הפארקט, גם בצד ההתקפי יש לו מספר דברים לשפר ובראשם האחוזים. העונה לוקה היה שחקן בינוני בכל הנוגע לקליעה כשקלע רק ב-31.6% לשלוש, מתחת לממוצע הליגה, וגם מהעונשין לא הבריק עם 75.8%.
חשוב להסתכל על אופי הזריקות של לוקה על מנת להבין את האחוזים – 7.4 מתוך 8.5 הזריקות שלו מחוץ לקשת באו מכדרור. רמת הקושי של זריקות מכדרור היא כמובן גבוהה בהרבה, אך גם את מעט הזריקות שדונצ'יץ' זרק ממסירה הוא לא קלע באחוזים גבוהים.

ייתכן שחלק גדול מהעניין היה תלוי בכך שלא היו לצידו מוסרים טובים, והעונה ישחק לצידו טיירל טרי שיכול למסור ולרכז, כך שייתכן שדונצ'יץ' יקבל מעט דקות ללא כדור ויוכל לנוח מעט לעיתים ולחסוך אנרגיה לקלאץ' ולרגעי האמת.

שאלה נוספת באשר לקבוצה בעונה הקרובה היא רוטציית הגבוהים – איך פאוול, שחקן שמתבסס לא מעט על אתלטיות וקפיציות, יוכל לחזור מהפציעה שתגביל את הצד הזה במשחק שלו? כמה קליבר יוכל להסתדר בתחילה כגבוה יחיד ללא פורזינגיס?
סביר להניח שבתחילת העונה נראה לא מעט נסיונות וליינאפים שונים, אבל הבסיס טוב בהרבה ממה שהיה בעונה הקודמת, ואני מעריך שהעונה הקרובה תהיה מוצלחת עבור המאבס והם יסיימו בטופ של המערב.

השחקנים הצעירים ישחקו תפקיד משמעותי ואני מקווה שיקבלו דקות משמעותיות על מנת להתפתח, ואני מאוד מרוצה מאיך שהסגל נראה לקראת העונה הקרובה.

תחזית

התחזית האופטימית: המאבס נותנים עונה מהחלומות – לוקה עושה עוד מספר צעדים קדימה וזוכה ב-MVP הראשון בקריירה, פורזינגיס נשאר בריא ונבחר לאול סטאר, ריצ'רדסון מתאקלם טוב ומביא הגנה מצוינת על כוכבי היריבות והקבוצה מסיימת במקום השני במערב (רק מאחורי הלייקרס) ובסופו של דבר מפסידה בגמר המערב.

התחזית הריאלית: הקבוצה מתקדמת ומשתפרת שיפור טבעי, אך לא מעבר. לוקה משתפר עוד יותר ופורזינגיס מצליח להישאר בריא לפרקי זמן בינוניים ונותן עונה טובה. הקבוצה נשארת בערך באותה רמה בנוסף לשיפור טבעי, מסיימת במקום ה-6 במערב ומודחת בסיבוב הראשון ע"י הקליפרס פעם נוספת.

התחזית הפסימית: לוקה לא מצליח להישאר בריא לאורך פרקי זמן ארוכים ופציעות הקרסול מפריעות לו במהלך העונה, פורזינגיס לא מצליח לחזור אותו שחקן מהפציעות ומאכזב, ריצ'רדסון מוכיח שהאחוזים לא ירדו רק בגלל שהיו בפילי והקבוצה בכללותה מאכזבת, מסיימת במקום השמיני במערב ומפסידה בפלייאין.

לפוסט הזה יש 30 תגובות

  1. ודה על הפריוויו.
    .
    לא הבנתי איך הכרזת כל כך מהר שריצארדסון יעלה בחמישיה עד שראיתי ששכחת את דוריאן פיני סמית גם בספסל המחליפים..

      1. שניהם שחקנים חשובים (באמת שכחתי מפיני סמית' קצת).
        ריצ'רדסון יושב על המשבצת הזו בדיוק – שחקן כנף שמסוגל להגן ולקלוע מבחוץ, והוא עושה את זה יותר טוב ככה שסביר שיעלה בחמישייה.
        עם החזרה של פאוול והקו הקדמי העמוס לא רואה את בובאן מקבל יותר מדי דקות.

        1. כרגע גם פורזיניגיס וגם פאוול לא פותחים את העונה, ככה שהחמישייה בטח תורכב מפיני סמית ב-4 וקליבר ב-5. פאוול לא יחזור בקרוב, ושפורזי יחזור אני רואה את קליבר יורד לספסל וסמית נשאר בחמישיה לפי הכירותי עם קרלייל.
          .
          שמע רותם אותך ילד תותח וכותב ממש יפה אבל בתור המסקר של דאלאס להשמיט את פיני סמית ובובאן מהסגל זה פאדיחה

  2. תודה רותם. לוקה יתן עונה מדהימה ופייט לפריק על ה MVP. ריצ’רדסון זאת גניבה נהדרת של המאבס הוא הרבה יותר טוב מקרי ויוצר מצוין גם מכדרור שבוודאות יוריד עומס מלוקה יחד עם טימי ג׳וניור. הבעיה שלהם היא שאין שם עומק ויהיה קשה לאתגר יריבות בכירות במצב הזה והבעיה השניה היא האיטריה הלטבית שלא יחזיק יותר מחצי עונה בלי load management אגרסיבי (ע״ש קאווי). כרגע סיבוב שני זה המקס׳

    1. אין סיכוי לעבור סיבוב כל עוד פורזינגיס בקבוצה.
      זאת תקרת הזכוכית, כמו הגידים שלו
      הבעיה שהחוזה שלו מאד כבד על הברכיים החלשות האלה וההוא לא סחיר.
      דבר אחד ברור לי שלא משנה מה יקרה, הוא לא יגיע לפוסט סיזון בריא.

      נ.ב.
      דאלאס איבדה המון כח אש מה- 3 (סת' + בריאה), אני לא בטוח שהיא תצליח להחזיר אותו באמצעות הדראפטים + ג'וש ריצ'רדסון.
      הדראפט הנחמד שהיא הביאה יבוא לידי ביטוי בעוד שנתיים – שלוש, לא השנה.

  3. תודה רבה.
    לצערי פורזי מימש את הנבואה המרה מהדראפט שגופו לא יעמוד בזה.
    חבל, כי הוא ולוקה יכלו להיות צמד לפנתיאון אם היה בריא.
    דאלאס תהיה בבעיה מה לעשות איתו ועם החוזה שלו כדי להמשיך להתקדם.

  4. תודה.
    קבוצה אדירה הייתה שנה שעברה והשנה לדעתי תעשה עוד קפיצה.סיבוב שני בוודאות וביום טוב שהכל מתחבר בהחלט יכולה לממש את התחזית האופטימית

  5. תודה רותם
    פריוויו יפה
    הריאלי שלך נראה לי אפילו קצת פסימי. אם פורזי בריא יש מצב לגמר אזורי. אם לא אז סיבוב שני או אולי אפילו…גמר אזורי

  6. השינוי במשחק של פולגרינגראס הגיע בעיקר ב-25-30 המשחקים שאחרי הפציעה של פאוול, אז הוא עבר לשחק כסנטר וסוף סוף התחילו לסמוך עליו ולבקש ממנו לעשות עוד דברים. לא עוד חור שחור התקפי שמחכה למסירות. הוא חסם, מסר, נע וקלע. כאילו הוא חלק מקבוצה.
    השאלה היא כמה אפשר להמשיך לדרוש ממנו לשחק ככה עם כמה שהוא נפצע כל הזמן וכמה קרלייל, שנראה לי שמעדיף שני גבוהים על המגרש, יהיה מוכן לנסות את זה.

    1. אני מאמין בו (והוא כנראה יאכזב וייפצע שוב), ולדעתי השיטה של קרלייל עם שני גבוהים עובדת יותר טוב עם קליבר לצידו.
      אמנם פורזינגיס לא נכנס הרבה לצבע, אבל פאוול מגביל את זה עוד יותר, וקליבר שחקן שפחות משחק עם לוקה בפיק נ' רול ככה שהוא התאמה יותר נכונה לצד הלטבי.

  7. כמו שכבר אמרו – הכל יקום ויפול על KP, ולא לשכוח שחוץ מבריאות מפוקפקת הוא הביא איתו לדאלאס נדוניה של הרדאווי ג'וניור ב-20 מיליון

  8. תודה על הפריוויו המשובח.
    דאלאס איבדה קליעה מהשלוש, השאלה מה המחליפים יספקו בתחום הזה. חושב שהרוב פה מעט אופטימיים לגבי ההצלחה שלהם השנה, אבל אשמח להתבדות. אני מניח שרובכם סומכים על גיבור העל האירופי שימשיך לככב, ובצדק. יאללה בובאן!

  9. רותם, קודם כל כבוד! אחלה פרוויו שבעולם
    .
    פיני סמית' בודאות יפתח כאשר פוואל יהיה שם בעמדת הסנטר עד שפורזינגס יחזור. הם מאוד הצליחו עם DFS בעמדה 4 כאשר טים הרדוואי משחק 3 בהתקפה ו-2 בהגנה על גארדים נמוכים (לוקה שומר לא מעט על פורוורדים). בנוסף שכחת את טריי בורק שלא מקבל אהבה באתר אבל הוא הפך לסקורר מאוד מוכשר להעלות מהספסל' בטח בשכר כזה. הוא ישחק או לצד טיירל טרי או שינסו את היד החמה עד שטיירל יהפוך גופנית לשחקן NBA (הוא בתהליך התחזקות ועלייה במשקל). מה שעוד ישחק להם זה שטים הרדוואי וג'יימס ג'ונסון לא חתומים מעבר לשנה זו. זה אומר שיעבדו קשה להעלות את ערכם. ג'יימס ג'ונסון לוחם ה-MMA לשעבר, נחשב סוס מת בשנים האחרונות עד שהועזב ממיאמי למינוסוטה. אבל בשקט בשקט הוא נראה מצויין בסיום העונה בגרבאז' טיים בטימברוובלס. המאבריקס נראים השנה עמוקים מאוד בעמדת הווינג ההגנתי. קרי זה איבוד ענק בקליעה, אבל אם הם יורדים להתקפה פחות יעילה, נניח 114(עדיין מקום ראשון בליגה לעומת שנה שעברה) אבל בהגנה מגיעים לסביב ה-109 זו תהיה קפיצה משמעותית במיוחד בפלייאוף.

  10. ג'אש ריצ'רדסון נגד סת' קרי. כאן ייפול דבר.
    אבל כמובן הדבר החשוב ביותר הוא לוקה. יהיה לו קשה ביותר לשחזר את העונה הקודמת. אני מעריך שדאלאס תסיים כמו בעונה שעברה.
    פריוויו טוב מאד

    1. תודה דוק.
      מאמין שלוקה ישחזר את העונה הזאת למשך רוב הקריירה, וכנראה אפילו יותר מזה.
      יש סביבו קבוצה שמסוגלת לקלוע ולסיים בסל, ככה שאת האסיסטים שלו הוא ישיג, את הריבאונדים גם ישיג כי הגבוהים סוגרים והרבה פעמים הוא ייקח את הריבאונד כדי להתחיל את ההתקפה, ונקודות גם ישפר כי כנראה ישתפר באחוזים וביעילות והוא משחק עם הכדור ביד תמיד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט