אני ודייגו בברזיה ליד הגדר/ אריאל הכהן

דייגו

בפעם הראשונה שמעתי עליו מאבא שלי.  בשנה שסאדאת הגיע ארצה. רינה מור לקחה מיס תבל ואבניבי אה בו אה של יזהר כהן הביא את האירוויזיון לירושלים ,חתך אבא לבואנוס איירס לבדוק את השטח לחזרה.

חמש שנים של מאבק בלתי פוסק על פרנסה כבוד מקצועי ובידוד חברתי שברו לו את הז..ן של האג'נדה הציונית ושלחו אותו לסלול את הדרך חזרה לארץ מולדתו. כשחזר מקופל זנב גם משם .לוקח הכל אישית ( "אני לא מעניין אותם") בלי להביט על המציאות בעיניים ("נראה אותך חי שעה בדיקטטורה וחושב על משהו אחר מלשרוד) הביא איתו מגזין ספורט מהבירה. תמונת האמצע הציגה שחקן  צעיר  ילד קטן קומה  שחור שיער מקפיץ את הכדור על הברך חיוך צוחק בעיניים ארוז בתלבושת האדומה  של ארגנטינוס ג'וניורס.

"זה השחקן הטוב בעולם" קבע אבא ראיתי אותו במגרש במשחק של ארחנטינוס נגד בוקה . וכאן הגיע תיאור של מהלך שבשיאו מגיע השחקן קטן הקומה לפינה של הדגל סוגרים עליו שניים .הוא לוקח את רגלו השמאלית ומקפל אותה לאחור מאחורי הימנית משגר באופן הלולייני את הכדור בקשת שפוגשת את ראשו של החלוץ שקובר שער אליפות נגד הקבוצה האהובה..אל תדאג  הוסיף. אומרים ששנה הבאה הוא עובר לבוקה קוראים לו מאראדונה   ..

בפעם השניה נפגשנו פנים אל פנים. כלומר פנים אל מסך במונדיאל הצבעוני הראשון בארץ. בעוד אבי עושה את דרכו על גבי טנק דוהר אל תוך לבנון אל עבר הקטסטרוף הגמד הקטן שבינתיים הוכר ככשרון הגדול ביותר של הכדורגל העולמי הלך לשחק קומדיה במקום כדורגל חטף 3 גולים מברזיל וכרטיס אדום ששלח אותו החוצה מהמגרש ומהנבחרת לכמה שנים…

בפעם השלישית הוא עלה קפטן על הדשא במכסיקו 1986..ציפיות עד השמים .הפעם התאחדנו האבא והבן לראשונה לצפות בו חי נושם ובועט  זו הייתה השנה האחרונה בתיכון. הקיץ האחרון לפני שמתחילים לשחק ברובים. צפינו יחד בכל המשחקים. מדרום קוריאה במוקדמות ועד רבע הגמר ההירואי – אנגליה  וחצי הגמר הטוטאלי מול בלגיה. קמנו הרענו נתנו בכפיים על כל מבצע דריבל העברה מסירה אסיסט וגול של דייגו הגדול. אך הגמר יצר פתאום בעיה . בעיה גדולה . משום שבשל צירופי מקרים בלתי מתקבלים על הדעת נקבעה מסיבת הסיום של השמינית דווקא על שעת הגמר המונומנטלי .מסיבת והצגת סוף השנה שאת התפקיד הראשי היה צריך לגלם החתום מעלה…
"אני חייב. אין לי ברירה" אמרתי לאבא "אבל אתה לא חייב לבא .לפחות שמישהו מאיתנו יהנה ויתמוך וידחוף ..". אבי זרק בי מבט דו משמעי  והפטיר "טוב. נראה כבר מה יהיה"

מלך נפולי

הערב הגיע. מנהל בית הספר בית וגן הכיפח  והצייקן הודה בקולו העורבני בפתיחה לכל אלו שהגיעו "למרות המשחק". בית וגן אחד .צעק המנהל בהתרגשות . מראדונה אפס.. .עכשיו כל המתח והלחץ של הבחינות . ההצגה. האליפות. והחברה הראשונה שהעניקה לי את כתפיה לעטוף התמקדו בקולי. כלומר באין קולי. רגע לפני העליה לבמה בעודי מחפש  ולא מוצא את הוריי בין הקהל הרב שהתקבץ באולם אבד לי הקול. ההיסטריה גאתה ..המורה הגיעה לנסות להרגיע. כלום לא עוזר. כלום לא יוצא. בקושי לחישה. המנהל ניגש אל מאחרי הקלעים ואיתו 2 פועלים סוחבים רמקולים ומקרופון אחד. אתה תדבר למקרופון והם ידברו בלי ונקווה שישמעו .קבע.

אלפי קילומטרים משם נשרקת שריקת הפתיחה. אני לא מוצא את אבא בקהל . ההצגה מתחילה  אני נכנס עם המקרופון המטופש ולוחש לתוכו. הצופים בשקט. כנראה ששומעים. הפרטנרית הבלונדינית שלי .זו שבאיוולת נעורים תתחתן כעבור שנה  עם החבר הבוגר והראשון שלה מסרבת לנסיונות החיזור המגושמים שלי על הבמה  הקהל צוחק  כנראה.ששומעים. עכשיו אני רואה את אימא בשורה השניה . לבד . עכשיו השירים. עכשיו חוסה לואיס בראון מתרומם גבוה גבוה מעל ההגנה הגרמנית ומבקיע את הראשון. אחר כך ולדאנו .אחר כך המחצית השניה הנוראית והשיוויון של הגרמנים. הבלונדינית מחליטה שבכל זאת אני שווה משהו ומחבקת אותי חזק. הקהל מוחא כפיים.  אין לי מושג איפה דייגו עכשיו ומה הוא עובר .כי הבושם שלה משכר אותי עד כלות .אני יורד מהבמה מתעלם מהכאפות .מהברכות. מטכס קבלת התעודות ויוצא החוצה לאויר יוני החם. הולך לברזיה ליד הגדר החיצונית . מתכופף לשתות. דמות גבוהה מתנתקת מהחלון  הצופה אל תוך האולם ומתקרבת אף היא אל הברזים. בידה השמאלית היא מסתירה רדיו טרנזיסטור קטן. "שיחקת יפה " העיר אבא מניח את הידיים מתחת לזרם מרטיב את הפנים. "שיחקת יפה מאוד" הוסיף וטפח על גבי  . התרוממתי והתבוננתי בפניו שקיבלו גון של עליצות לא רגיל. ניצחנו…לחש. ניצחנו .. השער האחרון מסר דייגו בין ארבעה …אנחנו אלופי עולם..ניצחנו ..
מה אתה אומר …קראתי ופתאום חזר אליי הקול .מראדונה אחד ! .צעקתי בכל הגרון . מראדונה אחד!  בית וגן אפס … 

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. אני אכן זוכר שיום אחרי גמר מונדיאל 86 קיבלנו תעודות .
    ביום המחרת עשינו מעין אליפות בית ספר בין כיתות ה ל ו אני זוכר שכבשתי את השער היחיד במשחק ה' ניצחו את ו' דייגו אלוף עולם ואני אלוף בית ספר 😏

  2. נהדר. תודה רבה. אני דווקא זוכר שהגמר היה באמצע הלילה כי שוחק בערב לפי שעון מקסיקו, אבל זה קצת שומט את הקרקע מתחת לסיפור טוב…
    אז אני מעדיף את הסצנריו לפיו הזיכרון שלי טועה…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט