לא הגיעו לרבע האחרון – סיקור ההפסד של מכבי לפנרבחצ'ה ופריוויו למשחק / עמיחי קטן

מכבי תל-אביב (2- 4) – פנרבחצ'ה (3-3) 65- 75:

מכבי עלו עם ווילבקין, ברייאנט, קלויארו, בנדר וזיזיץ' בחמישייה, ודווקא שני הקרואטים היו אלה שבלטו בפתיחה כשבנדר תפר שלשה וזיזיץ' שלט בצבע, ומכבי מצאו את עצמם ביתרון 13- 4 מוקדם. עלי מוחמד היה זה שהחזיר את פנר לתמונה במטווח שלשות והרבע נגמר ביתרון 4 בלבד של מכבי, 22- 18.

הטורקים המשיכו במומנטום ועלו ליתרון ראשון היום, לפני שבלייזר ענה בשלשה והגנה טובה סידרה למכבי ריצת 7- 0 ויתרון 5 ששלח את קוקושקוב לפסק זמן. וסלי חזר ובכמה פעולות נכונות צמצם שוב לנקודה ומכבי שמרו על יתרון מינימלי לאורך שאר הרבע השני. וסלי החטיא דאנק שהיה יכול להשלים מהפך וסקוטי ווילבקין קלע עם הבאזר וקבע 38- 35 למכבי בהפסקה, בזמן שהוא כבר עם 13 נקודות ללא אף זריקה לשלוש.

ווילבקין פתח טוב את הרבע השלישי עם 5 נקודות, אבל אז הוא וכל מכבי נעלמו וריצת 6- 0 טורקית החזירה להם את היתרון. מכאן החלה נדנדה של חילופי יתרון וג'ונס סידר למכבי יתרון נקודה והשאיר לפנרבחצ'ה שניות בודדות לרבע השני. דה-קולו ניסה זריקה מהחצי והחטיא, אבל החלטת שיפוט מזעזעת העניקה לו במתנה ביקור משולש מהקו ולפנר יתרון 56- 54 בסיום הרבע השלישי.

הטורקים המשיכו במומנטום ופתחו את הרבע עם 2 שלשות ויתרון 8, ומשם מכבי הלכו פעם אחר פעם להאנטר שלא היה מסוגל לקלוע משום מצב בעולם. הטורקים ניצלו את זה והמשיכו לקלוע באחוזים משוגעים מחוץ לקשת, בזמן שכלום לא הלך למכבי. היתרון כבר הגיע ל-11 הפרש, 4:30 לסיום, וספרופולוס הזעיק פסק זמן בהול.

אחרי עוד כמה התקפות ריקות הצליח ווילבקין לסחוט עבירה בזמן שזיזיץ' נכנס במקום האנטר, ואחרי שלשה קשה של פנר שהלכה החוצה ווילבקין הוסיף שלשה וצימק ל-69- 63, מה ששלח את קוקושקוב לפסק זמן משלו. וסלי ניצל חילוף לסל קל וזיזיץ' הגיב, אבל חטף סל מדה-קולו שקבע 8 הפרש, דקה לסיום. מכבי לא הצליחו לקלוע ובסיום פנרבחצ'ה מסתייעים בשיפוט אוהד ויכולת חלשה של מכבי, על מנת להשיג ניצחון חוץ, והתוצאה אפילו לא כל כך צמודה.

ווילבקין הוביל את מכבי עם 23 נקודות, זיזיץ' תרם 11 נקודות ו-10 קרשים וג'ונס קלע 10. השלישייה הזאת קלעה 44 נקודות ב-17/30 מהשדה ו-8/9 מהקו, לעומת 21 נקודות ב-8/41 מהשדה ו-2/6 מהקו.

את הטורקים השמחים הוביל מוחמד עם 17 נקודות ב-5/6 מחוץ לקשת, ועזרו לו דה-קולו עם 13 ב-7/7 מהעונשין ואדי עם 11 (3/3 ל-3).

המצטיינים:

סקוטי ווילבקין – הצליח לקלוע הרבה ובאחוזים סבירים, למרות האופן שבו ההגנה של פנרבחצ'ה התמקדה בו. קלע גם 5 מתוך ה-11 של מכבי ברבע האחרון, ולרגע נתן לאוהדים תקווה שיש סיכוי להשלים קאמבק.

אנטה זיזיץ' – הגבוה ממשיך לתת תפוקה התקפית קבועה במכבי, והוא לא כל כך גרוע בהגנה כמו שגור שלף אומר לכם. היה חייב לקבל יותר דקות, בטח על חשבון ה-1/10 מהשדה ו-1/4 מהקו של האנטר שייתכן וגם לא כשיר ב-100%.

כריס ג'ונס – הצליח לייצר נקודות באחוזים טובים, למרות שלא בילה כל כך הרבה על הפרקט.

הנתון של המשחק:

פנרבחצ'ה עם 11/22 לשלוש לעומת 5/26 של מכבי.

מכבי מנסה באופן שיטתי לאטום את הצבע ליריבות ולהמר על הקליעה של שחקני המשנה, ונגד פנר זה פשוט לא יכול לעבוד, והתרעתי על זה מראש כאן בפריוויו שצריך להתמקד בקלעים. איגור קוקושקוב מנע מווילבקין ודורסי להרים שלשות נוחות, ושניהם סיימו עם 2/15 משותף מבחוץ, וגם את האחרים פנר סגרו מעולה מבחוץ. ברבע האחרון שחקני מכבי כבר חששו להרים שלשות, ואז הטורקים עצרו אותם בצבע בקלות.

ורגע לפני סיום – אני מעוניין לשמוע מכם המגיבים שני דברים:

  1. האם יש העדפה לסיקור באותה משבצת של הפריוויו (כמו עכשיו), ב-2 משבצות שונות (כמו במשחקים הקודמים של העונה שלא היו בשבת) או שזה לא משנה לכם.
  2. האם יש ביקוש לסיכום חודשי של מכבי ביורוליג, או של היורוליג בכלל (בנוסף לסיכום השבועי הרגיל של היורוליג)?
(רגע השיא של המפגש הקודם)

הפריוויו:

הערב תארח מכבי את פנרחצ'ה הטורקית, כאשר 2 הקבוצות מגיעות במאזן זהה ובמטרה לסדר לעצמן מאזן חצוי, ועל הדרך להתאושש מפתיחת העונה הפחות טובה של כל אחת מהן. אצל שתיהן זה התחיל בהפסד צמוד לצסק"א, ואחריו הפסד ביתי לבאיירן, כאשר מכבי גם הפסידו לאולימפיאקוס לפני ניצחון החוץ על חימקי, ואילו הטורקים מגיעים ברצף של 3 הפסדים, אחרי שגם הם הפסידו לקבוצה יוונית – פנאתנייקוס במקרה שלהם.

בעונה שעברה מכבי ניצחה את 2 המפגשים נגד הטורקים, כאשר במשחק הביתי מדובר היה בהצגה הגנתית יוצאת דופו שהסתיימה בניצחון 67- 55, ואילו משחק החוץ היה צמוד יותר והסתיים בניצחון בתוצאה המיתולוגית 78- 77, אחרי סל ניצחון של אות'לו האנטר.

סגלים עונתיים:

סגל מכבי: אלייז'ה ברייאנט, סקוטי ווילבקין, כריס ג'ונס, אנג'לו קלויארו, אות'לו האנטר, סנדי כהן III, עומרי כספי (פצוע), טיילר דורסי, ג'ון דיברתולומאו (פצוע), עוז בלייזר, דראגן בנדר, דורי סהר, אנטה זיזיץ', עידן אלבר, יונתן אטיאס, יובל זוסמן (פצוע).

סגל פנרבחצ'ה: ג'וני המילטון, לורנזו בראון, לאו ווסטרמן, מליח מהמטוגלו, טאריק ביברוביץ', ייגיט אונן (הבן של עומר אונן המיתולוגי. עוד לא שיחק העונה), ננדו דה-קולו, דיישון פייר, דנילו בארתל, יאן וסלי, קינן סיפאי, ג'ארל אדי, ברקאי קנדאן, עלי מוחמד/בובי דיקסון (תלוי על איזה צד הוא קם…), אחמט דובריוגלו, אדגאראס יולנובאס.

המחזור הקודם: מכבי עם ניצחון, פנרבחצ'ה עם הפסד. מכבי מגיעים אחרי ניצחון חוץ דרמטי בהארכה על חימקי, ואילו פנרבחצ'ה מגיעים אחרי הפסד באתונה לפנאתנייקוס.

מספרים לקראת ההתמודדות:

בפעם האחרונה לעונה זו, אני אביא גם את הנתונים של העונה שעברה. אחרי המחזור השישי נדמה לי שהמדגם כבר יתחיל לתת תמונת מבט מספקת, ולא נצטרך לחזור לנתוני העונה שעברה, אולי למעט השוואות ספציפיות כאלה ואחרות. אני אציין בדרך אגב שמצאתי כמה חוסר דיוקים באתר ממנו אני נוהג להביא את הסטטיסטיקות המתקדמות, ולכן אני אוותר על זה.

מכבי העונהפנר העונהמכבי עונה שעברהפנר עונה שעברה
נקודות81 (מקום 1)74.6 (מקום 16)82.4 (מקום 8)78.1 (מקום 13)
נקודות יריבה81.2 (מקום 15)73.8 (מקום 5)77.4 (מקום 5)79.2 (מקום 9)
ריב' הגנה25 (מקום 6)27 (מקום 1)25.7 (מקום 2)21.1 (מקום 16)
ריב' התקפה11 (מקום 4)8.6 (מקום 12)10.3 (מקום 11)7.9 (מקום 18)
ריב' סך הכל36 (מקום 2)35.6 (מקום 3)36 (מקום 2)29 (מקום 18)
אסיסטים16.4 (מקום 9)18 (מקום 5)17.1 (מקום 10)17.6 (מקום 8)
איבודים14 (מקום 10)14.2 (מקום 11)13 (מקום 9)13.4 (מקום 13)
אחוזי 253.2% (מקום 9)47.9% (מקום 15)54.2% (מקום 6)54% (מקום 7)
אחוזי 335.2% (מקום 10)40.4% (מקום 3)37.5% (מקום 11)40.2% (מקום 2)
אחוזי עונשין78.2% (מקום 11)80.9% (מקום 8)72.7% (מקום 16)79.3% (מקום 5)
מדד משוקלל91 (מקום 2)84.2 (מקום 7)88.2 (מקום 10)84.1 (מקום 12)

כמה נקודות מרכזיות מהנתונים:

  1. פנרבחצ'ה בעונה שעברה הייתה קבוצת הריבאונד הכי גרועה ביורוליג, ולא רק בגלל הקצב האיטי יחסית, וגם בתחומים אחרים היא לא הייתה חזקה מאוד. מה שהחזיק אותה לאורך העונה היו האחוזים המצוינים גם ל-2 וגם לשלוש. דווקא האחוזים מחוץ לקשת נותרו בעינם עד כה, בעוד שהאחוזים בתוך הקשת ירדו משמעותית.
  2. מכבי מחוץ לקשת ב-3 המשחקים הראשונים – 22/80 = 27.5%. מכבי מחוץ לקשת בשני המשחקים האחרונים – 23/48 = 47.9%. עם אחוזים כאלה מבחוץ הרבה יותר קל להתקפה, וזה ניכר בשני המשחקים האלה.
  3. פנרבחצ'ה העונה מאוד בשלישייה של דה-קולו, בראון ויאן וסלי. הם קולעים 41.6 מתוך 74.6 הנקודות הקבוצתיות ואחראים ל-47.2 מתוך 84.2 נקודות המדד הקבוצתיות. התלות הזאת היא כנראה תוצאה של המדיניות החדשה של המאמן החדש, איגור קוקושקוב, ולצערה של מכבי, יובל זוסמן לא יהיה כדי להצר את צעדי הכוכבים, וכבר ראינו איך מכבי התקשתה מול שבד.

שימו לב אליהם:

אנטה זיזיץ' נגד יאן וסלי.

נחזור רגע למשחק של מכבי במוסקבה בשבוע שעבר. מכבי ביתרון 58- 55 בסיום הרבע השלישי, ועולה לרבע האחרון עם ההרכב הבא – ג'ונס, ווילבקין, דורסי, קלויארו והאנטר. הכדור הראשון הולך לגרג מונרו שחופר על האנטר ושם 2 וכך קורה גם במהלך הבא. במהלך שאחריו ג'ורדן מיקי מחטיא במעבר, אבל במהלך אחרי שוב מונרו בצבע, הפעם עם דורסי עליו בהתקפת מעבר, וזה מסתיים בסל ועבירה של קלויארו שבא לעזור. ספרופולוס מגיב ומכניס את זיזיץ' במקום ג'ונס ובמהלך הבא מונרו נחסם על ידי זיזיץ', אבל לוקח את הריבאונד ומשלים ריצת 9- 0 פרטית תוך 2 דקות. כאן כבר ניתן לראות שהיה לו קשה יותר. זיזיץ' הגיב מיד בסל משלו ומונרו ניסה אחרי זה עוד פעמיים לחפור על זיזיץ', אבל נחסם בשני המקרים.

כל הסיפור הזה בא להראות שהיכולת של זיזיץ' לשים גוף, גם בהגנה, היא כזאת שאין למכבי חלופות אליה. יאן וסלי הוא אמנם גבוה מגוון ונייד יותר ממונרו, אבל גם הוא מנסה לא מעט לעבוד בפוסט, וזיזיץ' הוא כנראה האפשרות הכי טובה למנוע את זה, ועל הדרך גם לגרום לוסלי לעבוד קשה יותר בהגנה. נציין בדרך אגב שבפעם הקודמת שהשניים נפגשו ביורוליג, זיזיץ' סיים עם 14 נקודות ו-10 ריבאונדים ואילו וסלי סיים עם 5 נקודות ו-5 עבירות ב-17 דקות בלבד.

מפתחות לניצחון:

מכבי:

משחק ריצה. תמיד המפתח הראשון אצל מכבי שחייבת לרוץ על מנת לייצר משחק התקפה יעיל, וזה נכון במיוחד נגד קבוצות שנוח להן יותר בהתקפה מסודרת ואיטית, כמו פנרבחצ'ה למשל.

קליעה מחוץ לקשת. מקודם הצגתי את השיפור ב-2 המשחקים האחרונים, אבל למעשה הוא החל במחצית של ההפסד לבאיירן. עד אז מכבי היו עם 15/65 מחוץ לקשת = 23.1%, ומאז מכבי עם 30/63 = 47.6%. עד אז מכבי קלעו 177 נקודות ב-100 דקות, ומאז 228 ב-105 הדקות הבאות.

הגנה על השלשות. יריבות מכבי קולעות העונה ב-38% די גבוהים מחוץ לקשת, ופנרבחצ'ה מצטיינת העונה בעיקר בקליעה מבחוץ. המסר ברור.

פנרבחצ'ה:

קצב איטי ומבוקר. בביקור הקודם שלהם בהיכל מנורה מבטחים הם לא עמדו בקצב ומצאו את עצמם בפיגור 41- 21 במחצית של קצב מהיר. קבוצה שקולעת יותר דווקא במשחק איטי ויעיל, ובשביל זה יש את דה-קולו שיפעיל את כולם במשחק המבוקר.

הגנה על הצבע. מכבי העונה היא גם קבוצת ריבאונד התקפה מצוינת, בעיקר בזכות זיזיץ', ובכלל יש לה יכולות מגוונות בצבע ואחוזים די טובים. ההגנה הטורקית יכולה וצריכה לשקול להמר על קלעים כאלה ואחרים שלא ממש פוגעים העונה, ובראשם כמובן בנדר.

לשחק על המיס-מאצ'. לפנר יהיו לא מעט הזדמנויות לנצל שחקני הגנה פחות טובים – בנדר, זיזיץ', ווילבקין וכו', והם צריכים לנסות לעשות את זה כמה שיותר.

הימור:
אני – נגד קבוצה של ז'ליקו זה תמיד צמוד.
עצמי – ז'ליקו כבר לא שם. עכשיו איגור קוקושקוב המאמן.
אני – רגע, זה לא ההוא שהפסיד 63 משחקים עם פיניקס?
עצמי – כן זה הוא, אבל הוא לא רע בכלל.
אני – לא אמרתי אחרת, אבל גם שבוע שעבר הוא קיבל בראש מפנאתנייקוס.
עצמי – אז אתה רוצה להגיד שהוא יובס על ידי מכבי?
אני – לא. יהיה צמוד כי כל המשחקים של מכבי העונה היו צמודים.
עצמי – ראית את המשחק ביום שני נגד הפועל חיפה? לא היה כזה צמוד.
אני – בטח תגיד לי שבנדר תפר שם 2 שלשות.
עצמי – איך ידעת?
אני – אל תשאל. בקיצור – יהיה צמוד.
עצמי – רגע, תהמר מי ינצח.
אני – אם אני חייב – מכבי ב-4 אחרי קרב צמוד.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. מעולה חיימקה.
    ראיתי אתמול שקוקשוב הזה מאמן פנר. יפה להם פחות יפה לו.
    נראה לי מכבי מנגבים היום.
    אני אצטרף לחצי השני אליכם ולרזיאל. עד אז אני בטורניר השכונתי

      1. זה ששחקן לא משחק טוב קורה, כמו שקרה להאנטר ודורסי היום, כמו שקרה לבנדר נגד באיירן ועוד לא מעט דוגמאות מהעונה הקצרה של מכבי עד כה. שלף פשוט רואה את המשחק ומסביר אותו הפוך מהמציאות

  2. חיים תודה
    הייתי מתקן ,קצת" את הכותרת
    וכותב
    לא הגיעו לעונה
    לצערי זה לא זה אני סתם מתעצבן ונזכר יותר מדי בשנים 16-18

    1. אני לא מסכים.
      רמת הביצוע של מכבי פחות גבוהה מהעונה שעברה, אבל זה נכון לגבי רוב מוחלט של הקבוצות הבכירות – ריאל במאן זהה, אנאדולו אפילו פחות טובים וכו'.
      ברבע האחרון הייתה התרופפות מנטלית, חלק ממנה לדעתי בגלל הרכבים לא מתאימים.
      מכבי בעונה שעברה הצליחה לגרד ניצחונות גם בימים שהיא לא הייתה טובה, וכשלוח המשחקים קצת יתאזן אנחנו נצטרך לראות אם גם המאזן יתאזן בעקבותיו. אי אפשר להשוות עונה של מקום 14 מתוך 16 או מקום 5 מתוך 6 לפתיחת העונה הנוכחית.

  3. תודה חיים.
    בעיני לעשות על אותה משבצת הכי טוב
    כל חודש יכול לעבוד.
    .
    למכבי חסר את הגרוש ללירה. הם משחקים סביר ובדרך כלל צמודים ליריבה.
    ההגנה של מכבי רעה. כמה שדני וזוסמן חסרים בהרכב.

  4. מכבי יכולה לחסוך ובטיסה אחת לומר שלום לזיזיץ, בנדר וניקולה
    במקום איסיי ובלאק נתקענו עם הצמד הקרואטי
    גם ג’ונס לא פוינט גארד ברמת יורליג
    אין סמול פורוורד לקבוצה
    השלד נשאר אבל במקום לחזק אותו בנו אותו לא טוב בכלל
    צריך להעריך את התרומה של הקהל, בלעדיו יהיה קשה יותר לנצח ביד אליהו

    1. זיזיץ' כרגע השחקן הכי טוב במכבי אחרי ווילבקין, בנדר נותן הגנה לא רע בכלל בצבע, ודווקא האנטר, דורסי וברייאנט הם אלה שברוב המשחקים בכלל לא היו בעניינים.
      באופן כללי, היכולת הקבוצתית הייתה מזעזעת אמש בשלבים ארוכים, בעיקר אלו בהם ספרופולו הלך על "ההרכב של העונה שעברה" – ווילבקין, דורסי, ברייאנט, קלויארו והאנטר.
      דרך אגב – אייסי עדיין פצוע וגם בלאק עוד לא שיחק או חתם בקבוצה מאז ששוחרר ממכבי. זה אומר משהו עליהם ועל היכולת הפיזית שלהם, בזמן שלמכבי יש די והותר פצועים.

    2. תודה חיים. הטורקים נהנו מיופי של יום קליעה מבחוץ, לא מעט באמת זריקות חופשיות שהחלו דרך פיק&רול על זיזיץ' את בנדר ששניהם לא מצטיינים בהגנה. זיזיץ' מנגד מאוד יעיל התקפית , מכבי לא ממש משחקת עליו מספיק בעיניי בחלק הזה של המגרש. הנפילה ביכולת הכי בולטת בינתיים בסגל היא של אותלו האנטר- איפה התפוקה מהעונה הקודמת? לא יודע מתי הם אמורים לחזור אבל כרגע מכבי סובלת מאוד מההעדרות של זוסמן ודיברתלומאו בעיקר בצד ההגנתי. מידן לגבי ההערה על החמולה הקרואטית- לפחות וויציץ' לא יילך בזמן הקרוב , הוא נדוניה תמורת דמי שתיקה על בנק פנאן.

      1. הזריקות החופשיות רובן היו תוצאה של מדיניות הגנתית של מכבי והניסיון לתת לגארדים לעבור מעל החסימה בזמן שהגבוה נשאר בצבע. המדיניות הזאת הייתה גם כשהאנטר היה על הפרקט והתוצאה די זהה – 6 שלשות טורקיות כשזיזיץ' על הפרקט, 7 שלשות כשבנדר על הפרקט ו-5 כשהאנטר על הפרקט. האנטר שיחק פחות מבנדר וזיזיץ' כך שבאופן יחסי זה די זהה.

  5. חיים לדעתי לחבר בין הפריוויו לסיכום כמו שעשית כאן זה מצוין. לגבי סיכום חודשי נראה לי תלוי רק בהחלטה ובפניות שלך … אני בטוח יהנה אם תחליט להוסיף את זה.

  6. למכבי אין עמדה 4,כלום, נאפינג.
    בנדר פח כרגיל (אומן פיתוי הבחור, מפתה למרות שכולם יודעים את זה)
    קלויארו עם כל האהבה לא תורם כלום בהתקפה, ולא משהו בהגנה.
    בלייזר לא ברמה בכלל.

    בעמדה 3, גם אין כלום, ברייאנט טיפה, וזהו.

    בעמדה 2,דורסי לא מספק את הסחורה, ברייאנט שגם על העמדה גם לא מבריק.

    נשארנו עם עמדה 1,שסקוטי עוד נותן תפוקה, ג'ונס יחסית לכסף סביר/טוב
    ועמדה 5 שזיזיץ' השתפר, והאנטר בד"כ יציב.

    אי אפשר לנצח 2 עמדות על 5.

    למכבי יש מספר אופציות לשיפור, כל אחת לא גבוהה.

    1. חזרה טובה של הפצועים, עם דגש על כספי. כספי היה טוב במעט ששיחק שנה שעברה, וזה יכול לספק שחקן מנוסה, בעל קליעה מבחוץ בעמדה 4. זוסמן יכול לתרום הגנתית(מקווה ששיפר את הקליעה), וגם דיבה יכול לתרום במלחמות.

    2. בנדר יהפוך איכשהו לשחקן כדורסל לגיטימי/ לא חור הגנתי וחושך התקפי.

    3. דורסי יתחיל לפגוע ולהיות יותר יציב.

    1. איתי אתה שוכח שבשנה שעברה הקו האחורי כלל גם את וולטרס ודיברתולומאו וזוסמן ב 3. ג’ונס מחליף נחמד אבל משחק לרוחב מה שמעמיס המון על ווילבקין. בקו הקדמי המצב יותר גרוע. בנדר חייב לרדת לספסל. עד שכספי יחזור (אם בכלל) קולויארו (שנבעט הביתה מהדלת בשנה שעברה וחזר מהחלון) יעלה ב 4 עם זיזיץ ב 5. כרגע דורסי חייב לעלות כ 2 ליד ווילבקין. בלייזר יכול לתת כמה דקות של הגנה והאסל ב 3 עד שברייאנט יעלה. מה שמדאיג זה הכושר הרע של האנטר וברייאנט

כתיבת תגובה

סגירת תפריט