ספורטאים שהפכו לפוליטיקאים – ספישל מיוחד לקראת הבחירות בארה"ב/ אלכס רבינו

ארה"ב היא מדינה עם מודעות גבוהה לספורט. לכן אין פלא שמספר לא מבוטל של נשיאים במאה ה – 20 הגיעו לבית הלבן עם רקע ספורטיבי. הנשיא אייזנהאואר היה שחקן פוטבול מצטיין באקדמיה של ווסט פוינט (ARMY). הנשיא פורד היה הסנטר של קבוצת הפוטבול של אוניברסיטת מישיגן. הנשיא רונלד רייגן שיחק פוטבול והיה קפטן נבחרת השחייה של אירוקה קולג'. ג'ורג' בוש האב היה קפטן נבחרת הבייסבול של אוניברסיטת ייל. בנו ג'ורג' בוש הבן שיחק גם הוא בייסבול בייל ולפני היבחרו לנשיא היה הבעלים של קבוצת הבייסבול טקסס ריינג'רס.

פוליטיקאים רבים בארה"ב וגם מקנדה הגיעו משורות הספורט. רבים מהם מגלים שהפופולריות שלהם כספורטאים לא תמיד עזרה להם להיבחר. אנסה לציין את המפורסמים מבניהם.

ארנולד שוורצנגר – יליד אוסטריה. היה מר עולם ושחקן קולנוע מפורסם. כספורטאי עסק בעיקר בפיתוח גוף והרמת משקלות. היה שחקן קולנוע פופולרי. בשנת 2003 נבחר בבחירות מיוחדות למשרת המושל של מדינת קליפורניה אחרי הדחת המושל הקודם גרי דייוויס. הוא כיהן בתפקיד עד שנת 2011 אז חזר לשחק בסרטים. רבים טוענים שהיה אחד המושלים הגרועים בתולדות קליפורניה בעיקר עקב הגרעון העצום שיצר בתקציב.

ביל ברדלי – שחקנה האגדי של הניו יורק ניקס שאף זכה איתה בשתי אליפויות NBA. לאחר פרישתו ממשחק פעיל הלך ישר לפוליטיקה ונבחר בשנת 1979 לסנט מטעם מדינת ניו ג'רסי. כיהן בסנט בין השנים 1979 – 1997. בשנת 2000 התמודד על מועמדות לנשיא ארה"ב מטעם המפלגה הדמוקרטית אך הפסיד לאל גור.

ג'ק קאמפ –  קווטרבק פותח של סאן דייגו ובאפלו במשך 13 שנות משחק בליגת ה NFL. ה MVP של עונת 1965. כיהן כחבר קונגרס מטעם מדינת ניו יורק בין השנים 1971 ל 1989. בשנה זו מונה לשר השיכון תפקיד בו החזיק עד שנת 1993.  בשנת 1996 היה המועמד לסגן נשיא ארה"ב עם בוב דול אך הפסיד בבחירות.                     

בוב מתיאס – מהאתלטים בגדולים בהיסטוריה של ארה"ב. בגיל 17 הפך לאתלט הצעיר ביותר שזכה במדליית זהב בקרב 10 באולימפיאדת לונדון. 4 שנים מאוחר יותר זכה שוב בזהב באולימפיאדת הלסינקי. הוא החזיק בשיא העולמי בקרב 10 בין השנים 1950 – 1955. נבחר לקונגרס האמריקאי מטעם קליפורניה בשנת 1967 וכיהן עד שנת 1975. נפטר מסרטן בשנת 2006.  

קווין ג'ונסון – במשך רוב שנותיו ב NBA היה ג'ונסון הרכז הפותח של הפניקס סאנס. בשנת 2008 נבחר לראש עיריית סקרמנטו וכיהן 12 שנים בתפקיד.

דייב בינג – היה כוכבה של הדטרויט פיסטונס בשנות ה 70. בשלהי הקריירה שלו שיחק גם בוושינגטון ובוסטון. נבחר להיכל התהילה של ה NBA בשנת 1990. בין השנים 2009 – 2013 נבחר וכיהן כראש עיריית דטרויט.

ג'ים ראיאן – האמריקאי האחרון שהחזיק בשיא העולמי לריצת מייל. היה מהרצים המובילים בעולם בריצות למרחקים בינוניים ובריצת המייל בין השנים 1964 – 1972. זכה במדליית הכסף בריצת 1,500 מ' באולימפיאדת מקסיקו 1968. בין השנים 1996 ל 2007 היה חבר קונגרס מטעם מדינת קנזס.

ג'סי וונטורה – עם פרישתו כמתאבק ב WWF נבחר קודם לראש עיריית ברוקלין פארק ומאוחר יותר החליט לרוץ לתפקיד מושל מינסוטה ואף זכה באמון הבוחרים. כיהן כמושל בין השנים 1975 עד 1986.כהונתו זכורה בעיקר בגלל רפורמות נרחבות במיסוי התושבים.

ג'ים בנינג – אחד המגישים (Pitchers) הטובים בליגות הבייסבול בשנות ה – 60 וה – 70 של המאה הקודמת. שיחק ב 4 קבוצות: דטרויט, פילדלפיה, פיטסבורג ולוס אנג'לס דודג'רס. היה פעיל מאוד גם בוועד השחקנים. נבחר לחבר קונגרס מטעם מדינת קנטקי וכיהן בין השנים 1987 – 1999. בשנת 1999 נבחר לסנטור וכיהן בשתי קדנציות עד שנת 2007.  

קן דריידן – השוער האגדי של קבוצת ההוקי קרח של מונטריאול. כיהן כחבר בפרלמנט הקנדי בין השנים 2004 – 2011. כמו כן כיהן כשר לפיתוח חברתי. אחד האנשים הפופולריים בקנדה (ובנימה אישית, פגשתי בו פעם במסיבה במונטריאול. אחד האנשים המקסימים שפגשתי בחיי).  

ומה בעולם – התופעה של ספורטאים מצטיינים שהפכו לפוליטיקאים נפוצה גם בעולם. בהודו ופקיסטן זאת תופעה שכיחה ששחקני קריקט מצטיינים הופכים לפוליטיקאים. הספורטאי שנבחר לתפקיד הבכיר ביותר הוא הכדורגלן הליברי ג'ורג' וואה. הוא הגיע לאירופה בשנת 1991. אחרי תקופה קצרה במונקו עבר לפריס סן ג'רמן ומשם למילאן. בשנת 1996 נבחר לכדורגלן השנה בעולם (האפריקאי היחידי שזכה בתואר עד היום). בסוף הקריירה עבר לפרמייר ליג ושיחק בצ'לסי ומנצ'סטר סיטי. ב 2018 נבחר לנשיא ליבריה זאת לאחר שלא נבחר בשני ניסיונות קודמים.

גם הכדורגלן האגדי פלה נבחר כחבר פרלמנט ומאוחר יותר לשר בממשלת ברזיל. מי שהחזיק בשיאי העולם לריצות בינוניות סבסטיאן קו נבחר לפרלמנט הבריטי בשנת 1992 . אך בהמשך עבר לניהול ספורט והיה יו"ר הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים בלונדון בשנת 2012.

המתאגרף הפיליפיני מני פאקיאו זכה באליפות העולם ב 4 משקלים שונים. במקביל הוא מנהל קריירה פוליטית קודם כחבר קונגרס ומשנת 2017 כסנטור בסנאט של הפיליפינים.

ואצלינו – לצערי אין הרבה דוגמאות. לנשיא רובי ריבלין יש רקע ספורטיבי כי לפני שנכנס לפוליטיקה הארצית הוא היה מנהל קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים. למעשה מכהן היום בכנסת רק ספורטאי עבר אחד, הג'ודוקה יואל רזבוזוב (יש עתיד).  

לפוסט הזה יש 17 תגובות

    1. חחחחחח
      בארץ לעומת זאת ספורטאים לא משהו בתור פוליטיקאים, המעטים שבהם.
      אולי יש קשר לתדמית של ספורטאים אצל אנשים בארץ.

  1. יש גם את ראש עיריית נוקסוויל טנסי הנוכחי, גלן ״קיין״ ג׳ייקובס, בהודו סשין טנדולקר מונה לפרלמנט, כי אני מניח שזה היה או זה או שיכירו בו כאוואטר של שיווה, ובישראל אלי אוחנה ניסה את דרכו בפוליטיקה, בינתיים לא הולך לו.
    אבל ה-ספורטאי שהלך לפוליטיקה הוא אימראן חאן, לשעבר קפטן פקיסטן בקריקט ואחד האול-ראונדרס (שחקן שהצטיין כזורק וחובט) הגדולים בהיסטוריה של המשחק. חאן אחרי הפרישה פתח בקריירה פוליטית שבתחילה התמקדה באקטיביזם ופילנטרופיות (הקים את המכון לטיפול בסרטן שמנוהל כולו על ידי כספי תרומות של עמותה שהקים), ולאחר מכן הקים את מפלגת PTI (תנועת הצדק הפקיסטני) שקראה תיגר על הדואופול של שתי מפלגות השלטון במדינה. הוא הצליח למרות ששתי המפלגות האלה אחזו בכל מוסדות השלטון לזכות במקומות בפרלמנט ובבחירות האחרונות עשה את הבלתי יאמן ונבחר לראשות הממשלה.

  2. תודה אלכס. אכן בארה"ב ישנם הרבה פוליטיקאים ופעילים חברתית מהרקע של הספורט. כמו שחיים כתב מעלי, חלק מזה קשור לזה שספורטאים מתפרסמים עקב עיסוקם וזה נותן להם מקדמה גדולה. זה חלק מתרבות של "מפורסמים" שספורטאים הם חלק ממנה.
    אצלנו המצב לא מזהיר, עצם איזכורו של רובי ריבלין, שהיה מנהל קבוצה ולא ספורטאי בעצמו, רק מעיד על כך.

    1. זו הבדיחה הרגילה, הגויים מגדלים ספורטאים, היהודים מגדלים עסקנים 🙂
      צריך גם לזכור שבישראל אין תרבות ספורט, לא בהשוואה לארה״ב, אלא בכלל, והתוצאה שספורטאים הם לא חלק מהמרקם החברתי כמו במדינות אחרות.

  3. לוי אשכול היה נחשב אדם מאד חזק פיסית, אני לא זוכר עם הרקע שלו היה אגרוף או הורדות ידיים/ הרמת משקולות, שווה לבדוק

  4. איוב קרא (הליכוד): היה הכדורגלן הדרוזי הראשון בליגה המקצוענית בישראל ושיחק בבני יהודה כבלם וקשר אחורי.
    אופיר פינס היה כדורידן במכבי ראשון לציון,

  5. קלעת בול, אלכס, בכל החשובים. פוסט מרענן המראה את ההבדל בין תרבות הספורט האמריקנית נגד שאר העולם? וואללה שהייתי נרוצה את וונטורה כנשיאנ הבא!

  6. תודה לכול המגיבים. אין ספק שתרבות ספורט היא קרקע פוריה לצמיחתם של פוליטיקאים שבאים משם. אני מודע לאימרה חאן ועוד שחקני קריקט בהודו ופקיסטן אך לא כללתי אותם כי הספורט כמעט לא מוכר בארץ. לא שמעתי על איוב קרא אבל לגבי אופיר פז-פינס זה נכון. הוא שיחק כדוריד הרבה מעבר לגיל 40.

  7. יצחק שדה מפקד הפלמ"ח ואלוף בצה"ל עסק בספורט והיה ממייסדי 'הפועל'. הוא היה אדם חזק מאד מבחינה פיזית.
    .
    גם יצחק רבין עסק בספורט. בצעירותו, כאשר למד בבית הספר החקלאי 'כדורי' שיחק כדורגל. לאחר ששבר את רגלו נאלץ לעבור לטניס.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט