כדי לא ללכת לאיבוד / מולי

האות J בכדורסל (ובוושינגטון הבירה)

העיר וושינגטון, בירת ארה"ב, תוכננה ע"י האדריכל הצרפתי  פייר שארל ל'אנפן. ל'אנפן תכנן אותה כשקבע את בניין הקפיטול שמרכז העיר, וממנו יצאה רשת שתי וערב של רחובות צפון-דרום (ששמם מספר סידורי) ורחובות מזרח-מערב (ששמם אותיות האלפבית). ועדיין, משום מה, אין בעיר וושינגטון את רחוב J.

בתולדות הכדורסל, בניגוד לזאת,האות J דווקא פופולרית למדי. אין שום צל של ספק ששם משפחתם של לפחות חמישה מהגדולים שבגדולים שבגדולים בעולם הכדורסל, החל באות J.

יותר מזה, אני רוצה לקבוע נחרצות שמעמדו של שחקן הכדורסל הגדול מכולם , לפחות מאז שג'וליוס ארווינג, הידוע כמובן בכינוי "דוקטור J"  הגיע לגדולה בליגה, היה בה רצף כמעט מוחלט של מי שנחשבו לגדולים ביותר, שהמשותף ביניהם הוא ששמם החל באות J.

את הסיפור על היעדרה של האות J בוושינגטון, למדתי מפרק 13 בעונה הששית של הסדרה האהובה עלי בימים אלו, NCIS, מפיו של דוקטור אחר, דוקטור מאלארד – הפתולוג בסדרה – אותו מגלם בכישון רב דייוויד מקאלום.

אחרי השליטה של "דוקטור J" כטוב בעולם הכדורסל, הגיע בשנות זמנו של קארים עבדול ג'אבאר לקבל עליו את כתר המלוכה הזמני. ואולם, מאחר וקארים המשיך לשחק עד גיל 41, החליף אותו בתחילת שנות השמונים כמנהיג הלייקרס ויש הטוענים שגם כשחקן הטוב ביותר בעולם (אם כי יש לארי אחד שכנראה יחלוק על כך) מאג'יק ג'ונסון.

אחרי עידן מאג'יק (ולארי) הגיע כמובן זמנו של "אלוהים", שלבש את צלמו וגופו של מייקל ג'ורדן, שנעזר כמובן בסקוטי פיפן, אבל העזרה החשובה ביותר היתה זו של המאמן, פיל ג'קסון, שאחרי ימיו בשיקאגו הוביל גם את הלייקרס של שאקיל וקובי, עד לעליית קרנו של לברון ג'יימס שעודו שולט ברמה.

כל אחד מה J הללו, עשה סדר משלו בעולם הכדורסל. דוקטור J שלט במרומים. מאג'יק (ולארי) ניקו את אורוות הסמים של הכדורסל של טרום זמנם והחזירו את הכייף לכדורסל. ג'ורדן וג'קסון רוממו את הכדורסל לכל שיא אפשרי, כולל בכל רחבי העולם כולו, ולברון ג'יימס הוא נביא הגלובליזציה והמעורבות בעולם שמעבר לכדורסל.

כל אחד מהם שימש ומשמש כאבוקה בוערת במפת הדרכים של תולדות הכדורסל.

אז בעיר וושינגטון, כפי שאמרנו, האותיות מסודרות כמובן בסדר האלפא-בית, אך אין בהן את האות J. ישנן מספר השערות מדוע האות J אינה נמצאת, אך ההשערה הסבירה  ביותר היא שמאחר ובאותה תקופה, האותיות I ו- J נכתבו בצורה כמעט זהה,  התקבלה ההחלטה לוותר על האות J פשוט כדי למנוע מאנשים מלהתבלבל וללכת לאיבוד.

אני מאמין שכל גדולי ה J הגדולים שדיברנו עליהם עד כה, אף הם שימשו כאבוקות שמנעו מהכדורסל של זמנם מללכת לאיבוד.

אז לסיום, נשאלת כמובן השאלה למה לא היו בוושינגטון גם הרחובות X Y ו- Z, אבל זה כבר עניין לפעם אחרת…

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. אני חושש שהסיבה להיעדרה של האות J היא פחות נחמדה. J זו האות הראשונה של Jew, עם שמשום מה לא היה כל כך אהוד בארצות הברית שרק הוקמה.
    זו הסיבה לשמו של הארגון היהודי J street

      1. לא זוכר איפה שמעתי אבל בדקתי את עצמי עכשיו. הגרסא הרשמית היא שבזמן ההחלטה על שמות הרחובות האות J עוד לא נחשבה לאות רשמית באנגלית (ניתן לראות את זה בספר מתקופת שייקספיר עם האלף בית האנגלי בו האות לא מופיעה, כמו גם האותיות u ו-w שנכנסו באיחור כפיצול של האות v). ביחד עם זה, לאורך השנים היעדר האות j מהווה מטפורה להדרת היהודים בארצות הברית עד אחרי השואה – עד אז אנטישמיות לגזענות בכלל נחשבו לעמדות לגיטימיות ומקובלות.
        הבחירה בשם j street לשם השדולה היהודית שעוסקת בקידום פתרון שתי המדינות היחידות שורה גם לכך שהרבה מהשדולות נמצאות ברחוב k שהיה אמור להקרא j אם האות היתה בשימוש באותו זמן.

  2. כמעט גורם לך לשמוח שהלטינית וחוסר הסדר הקיצוני שלה נמחקו להם מהקולקטיב הציבורי. תארו לכם להזמין קפה מוקצ'ינו עם חלב סויה כשיש עשרים ושניים הטיות זמנים ו-5 דרכים שונות לכתוב סויה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט