פריוויו יוטה ג'אז / מתן סרי

פריוויו יוטה ג'אז / מתן סרי

בדומה לכל העולם שנדם ומיקד את כל מאמציו במלחמה בנגיף הנורא, גם הליגה הטובה בעולם עצרה מלכת עת הכריזה על פגרה שבאה עלינו לרעה. אולם במהלך תקופת הקורונה, כמו במהלך העונה הסדירה, יוטה הייתה אחת הקבוצות המעניינות ביותר בעקבות הידבקותו של רודי גובר בנגיף והסכסוך המתוקשר שלו עם דונובן מיטשל. אמנם, חלפו מספר חודשים, והנה אנחנו בפתחו של סיום העונה. בואו נראה איפה עומדת הקבוצה מסולט לייק סיטי היום:

מאזן: 41-23 (64.1%), מקום 2 בדיוויז'ן הצפון-מערבי, מקום 4 במערב ומקום 7 בטבלה הכללית.

מאמן: קווין סניידר, עונה 6 על הקווים של הג'אז (החל מעונת 2014/2015).

שחקנים מרכזיים:

רודי גובר – מה עשה העונה: 15.1 נקודות ב-69.8% מהשדה, 13.7 ריבאונדים ו-2.0 בלוקים ב-34.5 דקות בממוצע לערב. הענק הצרפתי המשיך למצב את עצמו כאחד הסנטרים הטובים בליגה ואחד משחקני ההגנה הטובים ביותר בנמצא. על אף שככל הנראה לא יצליח לשמור על התואר בו החזיק בשנתיים האחרונות כשחקן ההגנה של העונה, אין עוררין על מעלותיו בצד הזה של הפרקט, כאשר מעבר לגובהו ניכרות גם הבנת המשחק והזריזות המפתיעות שלו. יחד עם זאת, הוא די מוגבל מבחינה התקפית והדבר בא לידי ביטוי במספר הנקודות שהוא מייצר, למרות האחוזים הטובים. ללא ספק הפתיע את כולם, ובטח ביחס לקשיים בתחילת דרכו בליגה של הגדולים. העונה ביצע קפיצת מדרגה משמעותית בקריירה כשנבחר לראשונה למשחק האולסטאר והרגיש שהוא סופסוף מוערך (ומיד עולה במוחי הריאיון הזכור מהעונה הקודמת בו פרץ בבכי לאחר שגילה שלא נבחר למשחק היוקרתי). היה הראשון מבין שחקני הליגה להידבק בנגיף הקורונה וככל הנראה היה אחד המניעים הגדולים לסיומה המהיר. כמובן, כולנו זוכרים את סופה המושמץ של מסיבת העיתונאים כשנגע בכל המיקרופונים בחדר כבדיחה עצובה על ההנחיות להתמודדות עם הנגיף.

גובר נוגע במיקרופונים בסוף מסיבת העיתונאים

דונובן מיטשל – מה עשה העונה: 24.2 נקודות ב-45.3% מהשדה, 4.2 אסיסטים, 4.4 ריבאונדים ו-1.0 חטיפות ב-34.4 דקות בממוצע לערב. מכונה התקפית. סקורר בכל רמ"ח איבריו. אתלט על. ללא ספק הנשק ההתקפי האיכותי ביותר שיש לקבוצה להציע. בעונת הרוקי שלו גילה יכולת מפתיעה ומרשימה מאוד שסידרה לו מירוץ מתוקשר לתואר רוקי העונה מול בן סימונס, תחרות שהפסיד רק בקו הסיום באחד הדו-קרבים המרתקים שידענו על התואר. בעקבות העונה הזו היה ברור לכל שיוטה תשים את יהבה על הצעיר המבטיח, ושהוא המיועד להוביל את הקבוצה בעתיד, ואולי כבר בהווה. מעונה לעונה הולך ומשתבח, כאשר הוא שומר על יציבות (רק 2 משחקים העונה לא בדאבל פיגרס!) ונמצא במגמת שיפור מתמדת והרחבת סל היכולות ההתקפיות שלו. זכה העונה בכבוד להיבחר למשחק האולסטאר לראשונה בקריירה, יחד עם חברו לקבוצה גובר, והוא רק בן 23. שלא באשמתו הגיע גם לכותרות בעיתונים לאחר שנדבק בנגיף, ככל הנראה מגובר.

בויאן בוגדנוביץ' – מה עשה העונה: 20.2 נקודות ב-44.7% מהשדה, 3.0 שלשות ו-4.1 ריבאונדים ב-33.1 דקות בממוצע לערב. עבר בקיץ מהפייסרס הלוחמניים במזרח ליוטה במערב הקשוח לא פחות, וחווה את אחת העונות הטובות בקריירה שלו ב-NBA, אם לא הטובה שבהן (שיאי קריירה העונה בנקודות, באסיסטים, בריבאונדים, במספר שלשות ובדקות). ספק אם הנהלת הג'אז חלמה שבוגדנוביץ' יהיה הקלעי השני בטיבו בקבוצה, קל וחומר יפגין יכולות כאלו. במהלך העונה הפך לאחד מעמודי התווך של הקבוצה, תוך שהוא מגלה יכולות קלאץ' נהדרות שהצילו לה מספר משחקים העונה. בוגדנוביץ' הוא החתמה מעולה של הג'אז, והיה אחד האחראים המשמעותיים להצלחתה במהלך העונה הסדירה, ובייחוד בפן ההתקפי, על אף הקשיים שחוותה.

העונה שהייתה:

עונת 2018/2019 נחתמה בקול ענות חלושה עבור יוטה. היא סיימה את דרכה בפלייאוף כבר בסיבוב הראשון לאחר הדחה צורמת מידי יוסטון בהובלתו של הארדן בתוצאה 1-4. יחד עם זאת, הגרעין המשמעותי והצעיר של הקבוצה נשמר ושני שינויים מרכזיים בוצעו בסגל: החלפתו של ריקי רוביו במייק קונלי, שהגיע מממפיס בקול תרועה רמה, והבאתו של בוגדנוביץ' שעברה מתחת לרדאר (לא מעט בגלל הגעתו של קונלי). כאמור, הגעתו של קונלי לקבוצה לוותה בהרבה שבחים מצד אוהדים ופרשנים, והייתה תחושה שמדובר באחת ההעברות "הבטוחות" ביותר במהלך הקיץ. היה נדמה שקונלי המנוסה ייקח על עצמו בקלות את תפקיד "בעל הבית" של הקבוצה ויתרום מניסיונו בטיפוח הקאדר הצעיר שסביבו. לא כל שכן, הזריקה מבחוץ היציבה יחסית לזו של רוביו, והעובדה שהוא אחד משחקני ההגנה הטובים ביותר בתפקידו (נבחר בעונת 2012/2013 לחמישיית ההגנה השנייה של העונה) רק העצימו את התחושה הזו. לכן, מעטים היו האנשים שצפו את פתיחת העונה החלשה של הרכז המוערך, שהפך לאחד המועמדים הבולטים לתואר "אכזבת העונה". שימו לב לנתונים הבאים: 13.8 נקודות (הנמוך ביותר מאז 2011/2012), 4.3 אסיסטים (הנמוך ביותר מאז 2008/2009) ו-0.8 חטיפות (הנמוך ביותר מאז 2007/2008) ב-28.6 דקות (הנמוך ביותר מאז 2007/2008) בממוצע לערב. בהחלט לא מה שאתה מצפה מהמשתכר הבכיר ביותר בקבוצתך (זכר לחוזה שנחתם עוד בימיו בממפיס). פלא שהיא פתחה את העונה בצורה כל כך צולעת…

מנגד, כוכביה הצעירים של הקבוצה המשיכו לספק את הסחורה, ובתמיכתם של שאר שחקני הרוטציה כמו בוגדנוביץ', אינגלס ורוייס היא הצליחה להתגבר על הפתיחה המהוססת וטסה לרצף של 21 משחקים כשעל 19 מתוכם היא סימנה W. לקראת הסוף שוב היא נכנסה לאי של חוסר יציבות, אך נתנה לעצמה מקדמה מעולה לקראת ההמשך כשהצליחה להתברג במקום הרביעי במערב הקשוח ביותר ולהבטיח מקום בפלייאוף. אם העונה הייתה נגמרת כך, גם הייתה משיגה יתרון ביתיות בפלייאוף לראשונה מזה 19 שנים.

הדבר המעניין ביותר לגבי יוטה העונה הוא הפיכת עורה מקבוצה המוכרת בראש ובראשונה בזכות ההגנה שלה, לקבוצה שמצליחה בגלל תפוקה התקפית גבוהה. תנו מבט על הנתונים הבאים:

עונת 2018/2019: רייטינג התקפי של 110.3 (מקום 14 בליגה) ורייטינג הגנתי של 105.3 (מקום 2 בליגה). עונת 2019/2020: רייטינג התקפי של 112.1 (מקום 8 בליגה, לא מאוד מרשים) ורייטינג הגנתי של 108.8 (מקום 11 בליגה). מעבר לכך, היא מדורגת שנייה בליגה במדד EFG% (מילווקי ראשונה) ושנייה במדד TS% (מיאמי ראשונה) – נתונים המחזקים את יעילותה ההתקפית, וזאת על אף שהיא בתחתית בכל הקשור לאסיסטים.

בויאן בוגדנוביץ' עם סל ניצחון מדהים מול יוסטון רוקטס

העונה שתהיה?

נעבור על מספר אתגרים מהותיים שהקבוצה תיאלץ להתמודד איתם בתקופה הקרובה בבועה, ובאמצעותם ננסה לנתח את שיקרה.

לו"ז המשחקים שנשארו: שימו לב למשחקים שנותרו לקבוצתנו טרם תחילתו של הפלייאוף:

31/7 – נגד ניו-אורלינס פליקנס, 1/8 – נגד אוקלהומה-סיטי ת'אנדר, 4/8 – נגד לוס-אנג'לס לייקרס,  5/8 – נגד ממפיס גריזליס, 7/8 – נגד סן-אנטוניו ספרס, 8/8 – נגד דנבר נאגטס, 10/8 – נגד דאלאס מאבריקס, 13/8 – נגד סן-אנטוניו ספרס.

7 (כולן) קבוצות מהמערב, 4 מתוכן רוצות להבטיח את מקומן בפלייאוף או להצליח להעפיל אליו (ובתרחישים מסויימים גם מסוגלות), 3 מתוכן מתמודדות ישירות עימה על מיקומים סופיים (דנבר, אוקלהומה ודאלאס) ואחת שתעדיף להבטיח את ראשות הקונפרנס כמה שיותר מהר. בקיצור, לו"ז מאוד לא פשוט ומאתגר נגד קבוצות שלכולן יש עדיין על מה לשחק. תוצאות המשחקים ישפיעו בצורה ישירה על מיקומה של יוטה בטבלה הסופית ועל יריבתה בסיבוב הראשון. מעבר לכך, הם מהווים מבחן למצבה של הקבוצה ולמוכנותה לקראת ההמשך, כאשר גם משחק בודד יוכל להשפיע על מומנטום של סדרה שלמה בפוסט סיזן.

בוגדנוביץ' פצוע: בוגדנוביץ' עבר ניתוח מוצלח בכף ידו הימנית, אך בשל כך ייאלץ לבלות את המשך העונה בחוץ. דיברנו רבות במהלך הפריוויו על תרומתו של בוגדנוביץ' לג'אז, ומובן שהיעדרותו תהיה אתגר לא פשוט לקבוצה כולה. סניידר יאלץ לגרד בפדחתו לא פעם כדי להבין כיצד יוכל לכפר על התפוקה ההתקפית המשמעותית של בויאן, בעיקר מעבר לקו השלוש. למרות זאת, אני אופטימי בהקשר הזה משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא שיוטה לא הקבוצה היחידה שתסבול מהיעדרות קריטית של שחקנים. השנייה היא העומק המרשים של הקבוצה שאין לרשותן של הרבה קבוצות אחרות. יוטה עמוסת כישרון בכנפיים, ולא מעט שחקנים יוכלו להשכיח את היעדרותו של בוגדנוביץ' – ג'ו אינגלס אהוב הקהל, רוייס א'וניל הקשוח, ג'ף גרין שמסוגל לספק תרומה נאה של נקודות מהספסל בכל ערב נתון, ובעיקר בעיקר ג'ורדן קלארקסון. הגארד שהגיע מקליבלנד באמצע העונה השתלב נהדר והפך לקלעי השלישי בטיבו בקבוצה עם 15.6 נקודות בממוצע למשחק. אמנם אין לו את היד מבחוץ שיש לבוגדנוביץ', אך הוא תורם מעל ומעבר וביעילות גבוהה. לראייה, בסוף ינואר כמעט קבע שיא קריירה עם 37 נקודות נגד דנבר. הרבה יהיה תלוי בו וביכולת שלו לייצר נקודות במקום בוגדנוביץ' מבלי לפגוע בשטף ההתקפה.

היחסים בין הכוכבים: כאמור, בעקבות הידבקותו של גובר בנגיף הקורונה, שהובילה להידבקותו של מיטשל, היחסים בין השניים עלו על שרטון. העיתונאים חגגו על הפרסה בקשר בין השניים, שמצידם (בעיקר מיטשל) לא טרחו להכחיש. מאז עברו הרבה מים עברו בנהר, והם כמובן עומדים במקום אחר משהיו עד לא מזמן. ועדיין, לשיתוף הפעולה בין שני הכוכבים הגדולים של הקבוצה, ואלו שאמורים להוביל אותה קדימה, יש חשיבות מכרעת לאופן בו הקבוצה כולה תיראה. הדבר צריך לבוא לידי ביטוי לא רק בתפקודם ביחד על הפרקט, אלא בעיקר מחוצה לו בחדר ההלבשה. התגברות על משקעי העבר והתאחדות למען הקבוצה הם מפתח קריטי להמשך.

ההגנה: לא בכדי אומרים שבזמן הפלייאוף ההגנות מתקשחות. יוטה שינתה השנה את אופיה והפכה לאחת מקבוצות ההתקפה הטובות בליגה, על אף שבשנים האחרונות נודעה בעיקר בגלל יכולותיה בצד ההגנתי בהובלתו של גובר – שחקן ההגנה של העונה בשנתיים האחרונות. אני מאמין שיוטה לא איבדה לחלוטין את הדנ"א ההגנתי שלה, והיא עדיין מסוגלת לבצע היטב את החלק הזה, אם רק תרצה בכך. הבסיס ההגנתי של הקבוצה נשאר, וגם החלפתו של רוביו בקונלי אמורה להועיל, ולו בגלל ניסיונו העדיף. העלאת הרמה בהגנה לרף שאנו מכירים ממנה, במקביל לשמירה על תפקוד התקפי גבוה, הם שיעשו את החיים קשים לכל יריבה שלא תפגוש וחיים קלים יותר עבורה, בדרך, אולי, לגמר המערב.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. תודה מתן. פריוויו נהדר ומקיף. הג׳אז קצת אניגמה מבחינתי בעיקר בגלל הקרב של מיצ׳ל וגובר וההעדרות של בוגדנוביץ. המזל בסולט לייק זה שיש להם מאמן נהדר (הלוואי על פילי) שיסגור את הפינות. קלארקסון באמת השתלב שם מדהים ובכלל הוא כשרון גדול ואנדרייטד קבוע, יכול בהחלט להכנס לנעליים של בוגדנוביץ, למרות שאני מנחש שסניידר יפתח עם אוניל להגנה וקלרקסון יעלה כסקורר מהספסל.

  2. תודה מתן יופי של פריוויו
    .
    לא מסכים לגבי הטיעון שיש ליוטה עומק בכנפיים. בויאן נותן להם קליעה סופר איכותית שאף אחד אחר לא יכול לספק שם עם כל הכבוד לאוניל (אגב ג'ף גרין נחתך באמצע העונה לא?)
    .
    לא חושב שיוטה מאיימת על מישהו העונה. אם הכל היה מתחבר ולא היו פצועים אז אולי. במצב הנוכחי קשה להאמין שזה יסתדר.

  3. פריוויו מעולה מתן. אני חושב שהשילוב של קונלי ואינגלס יכול לעבוד בהתקפה גם בהעדרו של בוגדנוביץ', אם אינגלס ישחק יותר בלי הכדור. הבעיה היא שיש להם מעט מאוד שחקני רוטציה באמת טובים – החמישייה, קלארקסון וזהו (סליחה מראש לכל מעריצי ג'ורג'ס ניאנג). זה לא יספיק בפלייאוף או בעומס של 8 משחקים וסדרת סיבוב ראשון בחודש עם הנטייה של קונלי לפציעות.

  4. מצויין מתן. ישר וקולע. בין גובר ומיצ'ל נוצר קרע שלא יתאחה לדעתי. נראה מה יעשו ללא בוגדנוביץ'. אולי קונולי יפתחיע? את קלרקסון אהבתי עוד מהקאבס (בלייקרס פחות).
    תודה

  5. אחזור ואגיד בכל פעם שזה יוזכר, שלפחות על פי מה שדיווחו בתקשורת, אי אפשר באמת לדעת מי הדביק את מי שם. ובטוח שלאקט המטופש אין שום קשר. אם הם חפצי הצלחה, מיצ'ל וגובר צריכים לשים את השטות הזו מאחוריהם.
    תודה רבה על פריוויו מעולה, מתן

    1. לחלוטין.
      יכול לספר על איש מכירות שחזר מחו"ל ולא נקט בשום אמצעי בטיחות, ככל הנראה הדביק מלא חבר'ה במשרד, וניסה להאשים את אחת העובדות שפשוט חטאה בכך שנבדקה לפניו.

  6. אחלה פריוויו רק ש..
    ==
    לא רואה אותם עוברים סיבוב:
    דונובן זה ווייד לעניים
    גובר והוא מסוכסכים
    בוגדנוביץ פצוע
    ==
    המערב חזק עליהם בכמה מספרים
    ==
    תודה רבה

  7. לא רואה איך הם עוברים סיבוב. אלא אם המאמן יבוא עם רעיונות גאוניים. לפי יחסי האנוש שם לא נראה שזה ייקרה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט