לארי תמיד צודק /אריאל הכהן

(על האיש הנכון במקום הנכון)

כל ילד יודע שלכל שכונה יש את הכללים שלה. בעצם זה תמיד אותו כלל. "כל דאלים גבר" . הכוח .הכבוד. הגיל והמוצא תמיד קובעים על האספלט המשותף. ככה גם בשכונה שלנו. בטבריה נותנים שמות לשכונות. שיכון ד עד שיכון א .אלו השכונות היורדות מן ההר עד מורדות הכינרת עד העיר העתיקה . שיכונים מאוכלסים בעולים שהיו פעם חדשים . " זו לא שכונת פאר ולא שכונה של עוני ויש בה ילדים כמוך וכמוני" .


לשכונה שלנו אין שם. זה בטח אומר משהו.שלושה בניינים בני ארבע קומות במרכזן חלקת דשא לא מטופלת ולא גזוזה . הדיירים – משפחות צבא קבע ששירתו בצפון או עולים מברה"מ אותה עליה שנקראה "עליית האינטליגנציה" ( אולי בגלל כמות הפסנתרים שנכנסו איתם ארצה) . המשותף לכולם ? ילדים. המון ילדים ומכיוון שכל ההורים עבדו קשה למצוא פרנסה בטבריה שנות ה70 נמצאו רובינו מבלים את רוב שעות העירות שאינן בית ספר בחלקת הדשא המרכזית בלי שום השגחה . עולם הילדים.

ובעולם הזה היה ברור מי משחק על הדשא. קודם כל ה"גדולים" מכיתה ז-ח . אם הם לא יורדים "למטה" או שפתאום יורדת עליהם השראה נדיבה מקבלים הילדים ה"בינוניים" כלומר אנחנו את הזכות לבעוט כמה בעיטות כדור .הקטנים נשלחים לשחק מחבואים מסביב ולא להתקרב!

בכדורסל האירופי של שנות ה70+ ותחילת ה80 . השנים בהם נכנסו המשחקים בערבי חמישי מכבי לכל הבתים בארץ היה ברור לכולם מי הגדולים מי הבינונים ומי הקטנים. וארזה. מדריד. ברצלונה. מילאנו. קאנטו. סראייבו. מוסקבה. – גדולים. הבינונים הגיעו מיוון. צרפת. בלגיה. צ'כיה. ישראל. הקטנים ..שיחקו בגביע קוראץ'. פעם בכמה זמן הייתה מתגנבת איזו קבוצה בינונית למעמדים הגדולים. ולפעמים אפילו זוכה. אבל אף אחד .אף אחד. לא ציפה לדבר הזה.

החלוקה על הדשא הסתדרה כך. מישהו מאיתנו היה דופק בדלת בדירה 7 של הבניין המרכזי ושואל בדחילו את "מלך השכונה" אם המגרש פנוי. הילד המגודל והחצוף היה מגרד בראש נהנה מכל המעמד וחורץ גורלות. היום כן עד השעה חמש. מחר לא עד השעה שש..וכו.

אחר צהרים אחד אחרי שקיבלנו תשובה שלילית מהטמבל עמדנו ילדי ה"בינוניים" עם הכדור ביד מתמסרים בצידי הדשא. שתי דמויות זרות הלכו והתקרבו. רזים שחומים קטנים ובלתי מוכרים שדיברו בח וע מודגשות. ביקשו מסירה. קיבלו מסירה. הקפיצו ושאלו למה אנחנו לא על הדשא

כי אסור. השיב אחד הילדים.

הזרים השחומים והרזים התפלאו. מי אמר שאסור???

כולנו התפרצנו ודיברנו בבת אחת .

אל עונת האלופות 83-4 היצטרפה נציגה איטלקית מפתיעה. אלופת איטליה בנקו די רומא שניצחה את קאנטו את מילאנו ולקחה את התואר באופן בלתי צפוי לחלוטין. עם כוכב צעיר אחד ג'ילארדי ( שהיו שהשוו אותו בטעות למין ברקוביץ איטלקי) ואחרים שהיום באתר הייתם קוראים להם נגרים מדופלמים כולל שחקן חיזוק שחור אפור לגמרי בשם קיאה המחשבה שהם קרעו את הליגה האיטלקית נראתה משהו מעולם הפנטזיות של פליני. אה. כן. והיה גם את הרכז. לארי רייט.

בנקו די רומא

אחד הרזים והשחומים ( סליחה הם נראו. ממש תאומים כמו המפטי דאמפטי הגירסה השדופה) היסה את הקולות ואמר. אוקיי הבנתי. תיקראו בבקשה למלכי השכונה שלכם. אנחנו מוכנים להיתערב שניקרע להם את הצורה בכדורגל.

הבטנו בהם כמשוגעים. אבל אתם לא מבינים הם כיתה ז וח..!!

תיקראו להם דחקו בנו הזרים השחומים והרזים אל תידאגו. רק תיקראו להם.
כעבור כמה דקות ירד מלך השכונה ולצידו ארבעת חברי מועדון הגדולים.."מי זה פה התחצפן עלינו"? נהם. הזר ניגש אליו בנון שלנטיות ואמר בחדות: אנחנו מוכנים להתערב

על מה

שני בקבוקי קולה לכל אחד מכם . אם אתם מנצחים . אמר והוציא מכיסו שטרות שגרמו לרחש התרגשות בסביבה

ומה אתם רוצים?

אם אנחנו מנצחים..אתם נותנים לילדים האלו לשחק מתי שהם רוצים ולא מתערבים להם במשחק..

מה זה?? התערב אחד הגדולים.

מה ששמעת . הגיב הזר בניחותא. יש התערבות או לא?

מלך השכונה בחן אותנו ואת שני הרזים השחומים ובזלזול אמר : בטח יש התערבות. אבל תשאירו את הכסף אצלה ( הצביע על אחותו הקטנה ) שלא תברחו בסוף..

התנאים נסגרו. ארבע על ארבע. הזרים לוקחים לקבוצה שניים מאיתנו. אני עומד בשער.

מה שלא התפרסם אז או שנידמה היה שזו עובדה לא חשובה זה שלארי רייט היה אלוף האן בי אי עם הוושינגטון בולטס. אולי ה1.85 .שלו בלי שרירים בלי שום מסה בלבלו את הצופים שחזו בו לראשונה באיטליה ואחכ בכל אירופה . ככה נראה אלוף ?

אך כשהיה מתחיל המשחק היה מתחיל גם הקסם השחור לפעול. שניים שלושה צעדים קלילים. הבן אדם עובר את החצי ולפני שהספקת להגיד אם איי רייט הוא מתעופף ושם ליי אפ מתחת לאף שלך.


משחק עומד ? אין בעיה. מסירות אומן שגם נגרים לא יכולים להחטיא. וכששומרים עליו צמוד הוא מטה את הגוף כאילו לימין אבל פונה לשמאל ומקצה הטרפז עולה וקובר זריקה בשתי הידיים. אירופה תקבל אחד כזה מאוחר יותר בצורת בוב מקאדו. אך מקאדו נראה כמו שחקן שחקן זה נראה כמו שלוך מהמעברה. ואי אפשר לעצור אותו .

על הדשא המשחק ניפתח. הגדולים מסתערים בכוח פיזי קדימה כאילו מדובר ברוגבי אבל אחד הזרים חוטף בקלילות מעביר אחד & שניים מוסר הצידה לחברו שכבר עומד במקום הנכון לדחוק פנימה. פחות מדקה אחד אפס לרזים.

אירופה ראתה סקוררים ועוד תיראה. מבוב מורס דרך בראבנדר. ברקוביץ. סרגי בלוב . דליבסיץ'. ואראיץ' . סאן אפיפניו אבל סוליסט כזה שעושה הכל כמעט לבד בקלילות מעצבנת כמעט בלי אקסטרווגנדה בלי תרגילים יוצאי דופן או אתלטיות על או יכולת כדרור מסחררת..לא! אתה מביט במשחקו והדבר היחיד שעולה לך בראש זה המשפט: "זה הגיוני". זה ככ הגיוני איך שהוא מוביל את הכדור. למי הוא מוסר. עם מי הוא מתחלף . מתי הוא נכנס עד הסוף מתי הוא עוצר. שאין ברירה אלא לחשוב עליו כמין הלך נווד שנכנס לווגאס בקושי נותנים לו להיכנס בלבוש המרופט הזה. אבל מה שאף אחד לא יודע זה האיש הזה פיצח את השיטה. הוא עומד ליד המכונות ומרוקן אותם בחיוך בלי מאמץ . אחר כך הוא יוצא עם סלים של כסף ומישהי זורקת." זה נראה פשוט איך שהוא עושה את זה "

כאן בשכונה על הדשא התברר אחרי עשר דקות שהרזים והשחומים הם קוסמי כדורגל . עקבים..בין הרגלים. סיבסובים. העמדת הכדור בין הצוואר לגב א-לה שלום רוקבן..הקפצות. מספרות. דברים שלא ראינו בחיים.
בעשר – אפס הרימו הגדולים את הידיים. ואמרו זהו. לא עוד. מספיק. ניצחתם.
הרזה ניגש אל האחות הקטנה של הבריון ומשך ממנה את השטרות .עכשיו הוא עומד מול מלך השכונה לשעבר שנראה כמו ילד בכיתה ח.

אנחנו מצפים . הוא אמר והצביע על חברו. שתקיימו את ההתערבות. כי אם לא . יהיה לכם עסק עם דיגמי משכון א.

הגדולים בלעו את הרוק. מי לא שמע על הפושטק הגדול ביותר בעיר. דיגמי זה היה מותג. כמו אברג'יל היום. כמו הררי.


עכשיו התברר המקור של השטרות. הוא טפח על שכמי ואמר כל הכבוד היית שוער טוב. והלך. ואחריו חברו .

האגדה של לארי רייט נכתבה בשנה אחת בה הוביל את קבוצת המנסרים שלו לאליפות איטליה ולגמר גביע אירופה לאלופות בו זכה מול ברצלונה החזקה שגם אותה כישף עם 27 נקודות ובצעד גדול קליל יעיל מהיר וככ הגיוני. ככ הגיוני.

הגדולים לא נראו יותר על המגרש. למען האמת מאז הבושה לא ראינו אותם בכלל. מישהו אמר שהם הלכו ביחד כולם לאיזו פנימיה בדרום העיקר לא להסתובב כאן. לא יודע .לא בדקתי. אבל אם שואלים אותי אז הדבר הנכון קרה. הנכון. דה רייט.

יגעת ומצאת

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. נפלא אשר לרומא…פספסתי אותה בשנה…התחלתי לראות את ימי חמישי משנת 85 בהיותי בן 9 ( עונת 84-5 ).
    למיטב זכרוני רומא שנה אח"כ הייתה בשר תותחים .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט