פרוייקט 'רגעי ספורט הזכורים לי': לא תאמינו, אבל כדוריד בחיפה! / אלכס רבינו

פעם היה כדוריד בחיפה

מאת אלכס רבינו

מאז ומתמיד היה ספורט הכדוריד נחלתן של קבוצות מאזור המרכז. הספורט פופולארי ביותר במשולש ראשון לציון, נס ציונה ורחובות המספק למעלה ממחצית מהקבוצות בליגות העליונות. לצפון הארץ יש נציגה אחת בלבד בליגה העליונה, מכבי קריית מוצקין.  בעיר חיפה אין פעילות בכדוריד אך בשנות השישים הייתה בעיר קבוצה וזה סיפורה.

ב 1965 עבר להתגורר בחיפה דני ירושלמי כוכבה של הפועל פתח תקווה ונבחרת ישראל. דני שרצה להמשיך לשחק יזם את הקמתה של קבוצת כדוריד במסגרת אגודת מכבי חיפה – כרמל. נאמני האגודה הרימו את הכפפה ואף הרחיבו את מגרש הכדורסל הפתוח ליד מגרש הטניס ברחוב הביכורים. אך שבוע לפני פתיחת הליגה התברר שמידות המגרש אינן חוקיות והקבוצה אולצה לנדוד עד קיבוץ אושה שם קיימה את משחקיה הביתיים.

ירושלמי שהיה מאמן – שחקן בנה קבוצה לתפארת שכבר בשנתה הראשונה הגיעה למקום השני בליגת המשנה. לקבוצה הצטרף שחקן הציר האגדי של מכבי חיפה כדורסל חיים "איקסי" בוכבינדר שבכדוריד שיחק דווקא כרכז. האימונים התנהלו ברמה גבוהה ומי שתרם לכך היה השוער אודי סלע. אודי היה שוער מכבי רמת גן ונבחרת ישראל. אביו ניצב אהרון סלע ז"ל מונה לתפקיד מפקד משטרת חיפה ועקר עם משפחתו לעיר. אודי, הר אדם בגובה של 2 מטר התאמן כול השבוע בחיפה אך בליגה שיחק עם מכבי רמת גן.

הנשק הסודי של הקבוצה הייתה דמות ידועה מעולם האקדמיה פרופ' ארנון סופר. יום אחד הביא ירושלמי לאימון את "המרצה שלי מהאוניברסיטה" והציגו לפני השחקנים. אלו גיחכו למראה דמותו הגמלונית של הפרופסור אך מהר מאוד אלו התחלפו בקריאות התפעלות. מסתבר שבשנות החמישים שיחק סופר בהפועל רחובות. אז שוחק המשחק עם 11 שחקנים על מגרש כדורגל. לשחקנים נדרשה אז עוצמה רבה מאוד בזריקה לשער. סופר היה עולה למגרש לכמה דקות בכול משחק ומפציץ את השער בזריקות אדירות הרבה מעבר לקו 7 המטרים.

**************

אלכס, תראה מה מצאתי, שנה אחרי שקבלת את ה-B.A ועזבת את 'אדלפי'! אני הייתי כה עסוק עם הכנת קבוצת הכדורגל לאליפות המכללות שאפילו לא ידעתי. אתה זוכר את לסלו ההונגרי? הוא פיתח באוניברסיטה קבוצת כדוריד ברמה גבוהה שהשתתפה באליפות ארה"ב! הוא-הוא שארגן זאת!

U.S.Team Handball To Opens With Adelphi the Host 1974

**************

עונת 1968/9 הייתה עונת השיא של הקבוצה. היא הגיעה לחצי גמר גביע המדינה והייתה על סף עליה לליגה העליונה. אך בקיץ עזבו את הקבוצה לא פחות מ 7 שחקנים רובם ללימודים בחו"ל ביניהם גם כותב שורות אלה (שהגיע לאונ' אדלפי בה מאמן הכדורגל היה לא אחר מדוקטור מנחם לס, שהציע לי חצי סטפנדיה) שהיה הפיבוט של הקבוצה. הקבוצה התפרקה ורוב שחקניה פרשו ממשחק. בכך תמה האפיזודה הקצרה של הכדוריד בחיפה.  

אבל הזכרונות של קבוצה מחוברת מאד מנטלית – והייתי אומר אולי גם אחת האינטיליגנטיות של אותם ימים – נשארים לעד. 

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 8 תגובות

  1. בארץ ובחו"ל שוחק כדוריד 11 עד תחילת שנות ה 50 ואז עברו כמו בשאר העולם לכדוריד 7. בכדוריד הגובה הוא יתרון דווקא אם אתה בא מהקוו האחורי ולכן השתמשנו ב"איקסי" כרכז. אבל אל דאגה, בהגנה הוא שיחק באמצע. בישראל רוב השחקנים הם עם גובה רגיל אבל בחו"ל שחקני הקוו האחורי ולפעמים גם הפינות הם נפילים שמגרדים את 2 מ' ואף יותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט