חזרתו של חד הקרן/ רותם אלרן

תוצאת תמונה עבור kristaps porzingis

העונה דאלאס היא קבוצה מאוד מעניינת שהרבה מן האוהדים בליגה מוצאים כמהנה לצפייה, בעיקר בשל לוקה דונצ'יץ' המדהים שכבר בעונתו השנייה נותן תצוגות נהדרות ומגוונות מאוד בצד ההתקפי, תוך כדי שהוא קולע, מוסר וקוטף ריבאונדים בקצב מסחרר, לצד דונצ'יץ' משחקים מספר שחקנים מצוינים שמשלימים אותו בצורה הטובה ביותר, כמה שחקנים כאלו הם טים הרדוואי ג'וניור, מקסי קליבר וכן, גם קריסטאפס פורזינגיס שלאחרונה תופס תפקיד חשוב בהרבה בדאלאס.

פורזינגיס, אשר הובא בטרייד כבר בעונה שעברה עבור מספר נכסים (יחד עם הרדוואי אשר עבר איתו בטרייד, וכעת פורח לצד לוקה) לאחר קרע ברצועה הצולבת (ACL) שהשבית אותו לזמן רב, ליתר דיוק – כ-20 חודשים מיום הפציעה ועד חזרתו למגרשים. כידוע, קרע ב-ACL הוא אחת הפציעות היותר חמורות שיש בספורט והיא גורמת להפחתה משמעותית במהירות ובאתלטיות של הנפצע. הפציעה על פורזינגיס הייתה צפויה להשפיע יותר מעל שחקנים אחרים אשר סובלים מפציעה דומה, בשל העובדה שגובהו הוא 2.21 מ'. הגובה פעמים רבות הוא גורם משפיע ומשמעותי על ההחלמה ועל סיכון לפציעות רגליים (ברכיים/ קרסוליים) שחשובות לניידות.

העובדה הזו הייתה חשובה במיוחד, מכיוון שפורזינגיס הוא מה שנקרא "חד קרן" – שחקן גבוה שיודע לעשות הכל על הפארקט כשהוא משלב ליכולת הנדירה גם אתלטיות ומהירות יוצאות דופן לגודלו, וזה מה שהפך אותו לשחקן כל כך מיוחד. למרות הציפיות שהגוף שלו לא יעמוד בלחץ, פורזינגיס התחזק מאוד והעלה מסת שריר והיה נראה בשיא כושרו הגופני לקראת תחילתה של העונה, אך כשכבר החל לשחק, היה נראה שהוא מאוד חלוד, כיאה לזמן הרב שהחמיץ.

לאורך רוב שלבי העונה הנוכחית הענק הלטבי היה נראה מאוד חלוד, הזריקה הרבה פעמים נכנסה באחוזים נמוכים בהרבה משהיה קולע בהם מלפניה ובנוסף לכך הצטרפה הסערה סביב אמירתו השנויה במחלוקת של מאמנו, ריק קרלייל, על חוסר מוכנותו להציב אותו גם במהלכי פוסט אפ בשל חוסר יעילות של המהלך. למרות כל המומנטום השלילי הזה, בתקופה האחרונה חד הקרן נראה חד מתמיד ומספק מספרים ותצוגות נהדרים בצד ההתקפי, תוך כדי שהוא שומר על אותה רמה גבוהה איתה שיחק עוד מתחילת העונה בצד ההגנתי.

המספרים של הלטבי עלו בצורה דראסטית לאחרונה (גם בשל היעדרויותיו של לוקה, אך בעיקר בשל השיפור בכושר, גם לצד הפנומן הצעיר), ואלו הנתונים שלו בעשרת המשחקים האחרונים, לעומת בשאר העונה:

10 המשחקים האחרוניםשאר המשחקים (37)סך הכל
נקודות26.517.219.2
אחוזים מהשדה (זריקות)48.8% (17.2)40.4% (15.1)42.4% (15.5)
אחוזים מהשלוש (זריקות)40.2% (9.7)33.9% (6.3)35.8% (7)
אחוזים מהעונשין (זריקות)84.1% (6.9)74.1% (4)77.3% (4.6)
ריבאונדים10.899.4
חסימות2.11.92

רק מהמספרים הללו, אפילו בלי להסתכל על הביטחון העולה וגובר שלו על המגרש (לדוגמה, פחות חשש להטביע וללכת לסל) ניתן להסיק שהוא חווה שיפור עצום ומשמעותי ביותר, ובכושרו הנוכחי, כשהוא משתלב לצד דונצ'יץ' ונראה בשיא כושרו, דאלאס נראים מפחידים מאוד.

דבר שמעניין לראות אצל פורזינגיס הוא ההשפעה העצומה שלו על ההגנה – פורזינגיס הוא אחד משומרי הצבע הטובים ב-NBA והוא מהווה נוכחות מאוד משמעותית ומאיימת כשהוא נמצא בצבע ויכול לחפות על טעויות בהגנה של חבריו לקבוצה. כשפורזינגיס על המגרש הרייטינג ההגנתי של דאלאס הוא 107.7, נתון טוב מאוד, במיוחד לאור כך שכשהוא לא משחק הרמה ההגנתית של דאלאס צונחת והרייטינג ההתקפי הוא 109.8 כשהוא על הספסל. בנוסף לכך, גם ההתקפה של דאלאס יורדת בלעדיו מ-116 רייטינג התקפי ל-114.5, שניהם נתונים מצוינים, אך העלייה כשהוא משחק מראה את חשיבותו. מכך יוצא שהנט רייטינג של דאלאס כשהוא משחק הוא 8., לעומת 4.7, שינוי גדול מאוד שעליו משפיעה בעיקר הגנת העילית שהוא מציג.

פורזינגיס רק הולך ומשתפר ככל שמתקדמת העונה וכושרו נהדר, ואני מקווה שיישאר בריא וימשיך לשחק ברמה גבוהה זו שנים רבות בהמשך.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. צריך להיזהר מאוד עם סטטיסטיקה בחודשים האלה של השנה כאשר יש ירידת מתח, הקליעה שלו בחודש האחרון נכנסת לא הייתי בונה על זה לטווח ארוך הייתי רוצה לראות אותו הרבה יותר בצבע

  2. צריך לשפוט אותו דרך ההגנה. ההתקפה של דאלאס מס׳ 1 בליגה, אז מה שהוא לא עושה שם, זה כנראה עובד.
    בהגנה בעין נראה שיש לו הרבה השפעה על זריקות וחוץ ממנו כמעט כולם שומרים חלשים ומקסימום סבירים, אז קשה להעריך את התרומה שלו (לפחות לי קשה) ברמת הקבוצה. כשומר אחד על אחד לא התרשמתי ממנו אבל יש מעט סנטרים שיכולים לנצל את זה (יוקיץ׳, דיוויס, שקצת הולך לג׳אמפ יותר מדי, ובערך זהו במערב).
    לדעתי הוא אחלה מספר 2 ליד לוקה, המבחן יהיה אם יצליחו לבנות עליו הגנה סבירה (ובריאות)

  3. תודה רבה לכל הקוראים והמגיבים. כמו שציינו ואני מאוד מתחבר לזה, הזינגר הוא שחקן ההגנה הטוב ביותר של דאלאס, הוא משנה הרבה זריקות ובזכותו ההגנה שלהם בצבע טובה מאוד (גם קליבר ופאוול שנפצע מצוינים, אבל הוא נותן את הטון)

  4. יופי של פוסם, רותם. נדמה לי שמס' הנק' שלו במשחק האחרון שלו היה שיא קריירה. חובה עליו להיות 65% מהזמן לפחות בצבע, ואז יהיו לו עוד משחקים כאלה.

  5. מאז שנתן ראיון בלעדי להופס העונה שלו מטפסת… (גם הפציעה של פאוול שאיפשרה לו יותר דקות בעמדה חמש וניצול מאצ'אפ לפיק אנד פופ וזריקת שלשות מול גבוהים איטיים ביציאה ). נראה אם יש לו יכולת להביא את סט היכולות החדקרניות שלו לתרומה משמעותית בפלייאוף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט