מחשבות כדורסל של שישי/ רועי ויינברג

הקליעה של לוקה דונצ'יץ'

לוקה דונצ'יץ' נותן עונה אדירה. 28.5 נקודות, 9.5 ריבאונדים ו-8.8 אסיסטים למשחק יתנו לו מקום בחמישיית הליגה הראשונה, כשהוא מוביל את אחת ההתקפות הטובות ביותר בכל הזמנים ובדרך להופעה מרשימה בפלייאוף כבר בשנתו השנייה בליגה. למרות העונה המרשימה הזאת, שווה לדבר על הקליעה של דונצ'יץ' מרחוק – הוא עם 31.6% מהשלוש ב-9.0 ניסיונות למשחק, האחוז השני הכי נמוך מחוץ לקשת מבין כל השחקנים שזורקים לפחות 5 שלשות בערב.

דונצ'יץ' לא קולע טוב בקליעות ממסירה (26.2% בשלשות עם 0 כדרורים) או מכדרור (31.9%, כשמדובר ב-7.6 מתוך 9 הניסיונות שלו). הוא מחטיא זריקות יחסית פתוחות ויכול להיות שנראה יריבות מנסות להוציא אותו מהצבע ולתת לו לזרוק מרחוק, כשבניגוד ליאניס אנטדקומפו או בן סימונס שסובלים מאותה גישה הגנתית אין לדונצ'יץ' את האתלטיות יוצאת הדופן שיש להם, מה שיכול להשפיע על דאלאס כשהיריבות יסגרו את הצבע.

האם צריך להתחיל לדאוג? בחירת הזריקות של דונצ'יץ' לא רעה. הוא לא לוקח הרבה שלשות בתחילת השעון או עם שמירה הדוקה ו-31.5% זה יותר גבוה מה-25.3% של ראסל ווסטברוק למשל. הוא היוצר המוביל של דאלאס שיעילה באופן חריג בהשוואה לשאר הליגה, כך שנראה שהמאבס יכולים לחיות עם האחוזים הבינוניים שלו מחוץ לקשת. הוא עם 78 מ-223 בסטפ-בקס (35.3%), מה שהופך אותו לשחקן התקפה שלם יותר, ומדובר באחוז טוב מאוד ביחס לזריקה הקשה הזאת. כשמוסיפים לזה 34.8% בשלשות שהגיעו לאחר 7 כדרורים או יותר עם 3.8 ניסיונות בערב, רואים שדונצ'יץ' יכול ליצור לעצמו זריקה יחסית סבירה, אבל עדיין לא מצליח לשלב אותה עם ההתקפה השוטפת של דאלאס.

מצד שני, אנחנו מתקרבים לפלייאוף. בפלייאוף כל חולשה שהעלתה סימן שאלה בעונה הרגילה נמתחת לקצה וליריבות האפשריות של דאלאס בסיבוב הראשון יש מספיק שחקנים ארוכים שימנעו מדונצ'יץ' לחדור (פטריק בברלי, קוואי לנארד, מרקוס מוריס ופול ג'ורג' או גארי האריס, טורי קרייג, ג'רמי גרנט ופול מילסאפ). האחוזים הנמוכים של ג'אמפ שוטס מסורתיים יותר יכולים להיות סיבה לדאגה, בין אם עבור דאלאס כרגע או עבור היריבות כשהוא ישפר את הזריקה בהמשך הקריירה.

שוברי השיוויון בפלייאוף המערב

המקום השני: דנבר (20-42) נגד הקליפרס (19-43).

הקליפרס בכושר נהדר. ניצחו שישה משחקים רצופים, כולל כאלה נגד יוסטון, דנבר ואוקלהומה, ומשחקים כמו שציפו מהם בתחילת העונה עם כדורסל נהדר בשני צדדי המגרש. דנבר טובה לכל אורך העונה אבל פחות דומיננטית מהקליפרס כרגע. לוח המשחקים של דנבר קשה יותר משמעותית ונחשב לאחד הקשים בליגה, מה שהופך את המקום השני לאחד של הקליפרס. הדבר היחיד שיכול לעצור אותם הוא ניהול עומסים של קוואי ופול ג'ורג', למרות שקוואי שיחק ב-20 מ-23 המשחקים האחרונים של הקליפרס. זה כנראה שלהם.

שובר שיוויון: יקבע ב-18.3.20. כל אחת ניצחה בביתה והניצחון כאן יקבע מי תהיה עם הביתיות במקרה של סדרה אפשרית ביניהן. משחק קריטי ל-2 הקבוצות.

המקום הרביעי: יוסטון (22-39) נגד הג'אז (22-39).

המאבק המרתק ביותר, בהתחשב בכך ש-2 הקבוצות כאן עם אותו מאזן. הסמול בול של יוסטון עובד לא רע כשהם עם 9 ניצחונות ו-4 הפסדים מאז הראשון לפברואר. פי ג'יי טאקר ורוברט קובינגטון עושים עבודה טובה כפאוור פורוורד וסנטר וההתקפה שלהם פורחת – במהלכים מסויימים הארדן מוביל עם המשחק האיטי שלו ובאחרים ווסטברוק תוקף באגרסיביות את הטבעת. הלו"ז שלהם כולל תשעה משחקים נגד קבוצות פלייאוף והוא אחד הנוחים ביותר עבור קבוצות הפלייאוף המערביות, כנראה השני אחרי זה של הקליפרס.

המקום הרביעי לא בודאות שלהם. יוטה הגיעו לסוג של איזון במשחקים האחרונים: מייק קונלי פותח וג'ו אינגלס עולה מהספסל, אבל בניגוד למה שראינו משניהם רוב העונה בשלושת המשחקים האחרונים שניהם טובים, כשאינגלס עם 7.7 נקודות ו-6.7 אסיסטים מהספסל וקונלי עם 16 נקודות ו-6 אס' בממוצע. המשחקים האלה היו מול קבוצות מאוד חלשות (וושינגטון, ניו יורק וקליבלנד) לכן לא בדיוק מהווים מדד. המשחק שלהם מול בוסטון היום וסדרת המשחקים הקרובה, שכוללת מפגשים נגד טורונטו, אוקלהומה, ניו אורלינס ופעמיים הלייקרס, תראה האם מדובר בשינוי אמיתי אצל הג'אז. אם לא סביר שהם יחזרו למקום האהוב עליהם, החמישי, בו יסיימו בשנה הרביעית ברציפות במידה ולא יפלו לעבר מקומות 6-7.

שובר שיוויון: 2-1 ליוסטון. אם הן יהיו באותו מאזן, יוסטון תהיה קודם.

המקום השישי: אוקלהומה סיטי (24-38) נגד דאלאס (25-38).

שתי קבוצות התקפה טובות שמפתיעות יחסית, במיוחד במקרה של אוקלהומה, את הציפיות שהיו בתחילת העונה. מי תסיים ראשונה? מבט בלוח המשחקים נותן יתרון קל לת'אנדר (12 משחקים נגד יריבות פלייאוף לאוקלהומה ו-11 לדאלאס, אבל נחשב יותר קל לפי האלגוריתם של tankathon, כולל פחות בק-טו-בק ומשחק אחד יותר).

בואו נדבר על שתי הקבוצות – שתיהן בכושר יחסית טוב כשהת'אנדר ניצחו 6 מ-8 האחרונים ומצליחים לשמור על המשך יכולת טובה של פול ושרודר, בזמן שבדאלאס אנחנו רואים את קריסטפס פורזינגיס משחק כמו סופר-סטאר ודונצ'יץ' ממשיך ביכולת גבוהה. השאלה הגדולה היא מי תושפע יותר מפציעות, כשבאוקלהומה יש את גלינארי ופול הפציעים שהיו בריאים באופן מפתיע ובדאלאס את פורזינגיס שהחמיץ 15 משחקים העונה ודונצ'יץ' שלא שיחק ב-13.

שובר שיוויון: 15.4.20, דאלאס מארחים את אוקלהומה. לרוב היום האחרון של העונה לא כולל משחקים בעלי משמעות ואנחנו רואים דברים כמו גרייסון אלן קולע 40 נקודות. העונה, במידה ושתיהן ימשיכו בקצב הזה, יכול להיות משחק הכרחי לעתיד של שתי הקבוצות – בין אם הן ירצו לנצח או להפסיד כדי להמנע ממפגש מול הקליפרס בסיבוב הראשון.

מה קבוצות הלוטרי יחפשו בדראפט?

מחר נכנס למרץ, החודש בו עונת המכללות האמריקאית נגמרת, וזאת הזדמנות טובה לדבר על צרכי חלק מקבוצות התחתית לקראת הדראפט הקרוב. מה חסר להן?

קליבלנד – פורוורדים שעושים הגנה. השילוב של סקסטון וגרלנד עובד לא רע אחרי התחלה קשה, עם 112.3 נקודות פר 100 פוזשנים ב-2020 (לעומת 102.0 ב-2019). זה נתון טוב לעונת הרוקי של גרלנד והשנייה של סקסטון, כשגרלנד מתפתח כמנהל משחק וסקסטון הופך לקלע טוב מאוד. ההגנה של שניהם ומסביבם חלשה, וזה משהו שהקאבלירס צריכים לפתור. השילוב שלהם ליד צ'די עוסמאן, קווין לאב ואחד משלושת הסנטרים שלהם (אנדרה דראמונד, טריסטן תומפסון, לארי נאנס ג'וניור) לא עובד בצד ההוא של המגרש. פורוורד דיפנסיבי שיכול לקלוע ממסירה יכול להיות שימושי עבורם. פורטלנד הצליחה כשמסביב ללילארד ומקולום, ה-blueprint של קליבלנד, היו שלושה שחקני הגנה טובים מאוד. זה הצעד הבא עבור הקאבלירס.

שרלוט – סנטר. יש להורנטס שני רכזים לא רעים בכלל, דבונטה גרהאם וטרי רוזייר, ושני פורוורדים צעירים שמראים ניצוצות (פי ג'יי וושינגטון ומיילס ברידג'ס). אין להם סנטר ברמה גבוהה, ומישהו כזה יכול לעזור להם, בין אם יהיה יוצר נוסף שמשיג נקודות או משהו בסגנון של קלינט קפלה שמגן על הטבעת ומסיים ליי-אפס. אונייקה אוקונגו או אובי טופין, הסנטרים הטובים ביותר בדראפט אחרי ג'יימס וויסמן, יכולים להתאים.

פניקס – שחקן שישי. יש לפניקס חמישייה לא רעה בכלל עם ריקי רוביו, דווין בוקר, קלי אובורה, מייקל ברידג'ס ודיאנדרה אייטון. מלבד רוביו כל השאר יחסית צעירים כשבוקר בן 23, אובורה בן 24, ברידג'ס בן 23 ואייטון בן 21. הם משחקים כדורסל נהדר בשני צדדי המגרש, אבל הספסל של הסאנס מאוד חלש. יוצר נוסף שיכול לשחק גם בלי הכדור, אבל כן למסור כשצריך, יכול להיות משמעותי מאוד. דני אבדיה למשל יכול להתאים שם מאוד, אבל סביר שיבחר גבוה יותר מהבחירה של הסאנס, כשהוא גם יכול להכנס במקום רוביו, אובורה או ברידג'ס בחמישייה הראשונה במקרה בו אחד מהם פצוע.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 17 תגובות

  1. מעניין מאוד, תודה רבה רועי
    לוקה חייב לחזור מהחופש עם קליעה משופרת. שחקן ברמתו, או מי שרוצה להיות ברמה הגבוהה ביותר, לא יכול לאפשר לעצמו עקב אכילס כזה

  2. תודה רועי נק' מעניינות.
    לגבי הדירוגים במערב: קליפרס 2,יוסטון 4 , אוקלהומה 6 ועם הגאז' ימשיכו לדעוך אולי 5 אפילו בטעות…
    לא יודע אם כדי לאחל לו את זה ארגונית אבל מקצועית נטו דני אבדיה יכול להיות יופי של אופציה לקאבס

  3. אולי שווה ללוקה לקחת אימוני קליעה אצל השותף לקבוצה
    סת' קארי (כמעט 2.5 שלשות ב-45% עונתי… למה הוא לא זורק יותר??)

    1. כי הוא לא שחקן שיוצר לעצמו את הזריקה – כמו הרבה חבר'ה שהם קלעים טהורים סטייל קורבר או דנקן רובינסון הם צריכים שיקרה הרבה לפני שהם לוקחים זריקה טובה. בסוף זה אחד ההבדלים הכי גדולים בין סטף לסת'.

  4. תודה רועי
    .
    לא ברור לי איך שחקן כל כך אינטיליגנט כמו לוקה שמשחק בקבוצה כל כך מאומנת זורק כל כך הרבה זריקות לא טובות. יהיה מאוד מעניין לראות את דאלס בפלייאוף מול הגנות קשוחות יותר – האם הקסם שלהם ימשיך גם שם או שזה טוב רק לעונה הסדירה (אני מאמין שנראה ירידה חדה ברייטינג ההתקפי). בכל מקרה לוקה והמאבס נותנים עונה חלומית.

    1. תהיה ירידה חדה ברייטינג ההתקפי והם לא יעברו סיבוב ראשון, אבל הם עוד יתפתחו. מאמין שהמאבס יעבדו בעיקר על הקליעה של דונצ'יץ' בזריקות שנחשבות לקלות יותר, כי הקשות יחסית בסדר (סטפ-בקס ואחרי הרבה כדרורים). יחד עם השיפור ביכולת המסירה של השחקנים מסביבו זה יהפוך את דאלאס לקבוצה שלמה יותר ואולי אפילו לאחת שתעשה טופ 4 בשנה הבאה.

  5. הדבר האחרון שלפיניקס צריכה זה רוקי נוסף. הם צריכים שחקן מנוסה. יש להם מספיק כסף לשלם למונטרזל הראל מה שהקליפקס לא ירצו לתת לו

    1. לא יודע, לא חושב שהוא כזה מתאים לטיים-ליין של השאר. הם לא בונים על להגיע לשיא בשנה הבאה, ובכל מקרה עדיף להם פורוורד על עוד סנטר. אם כבר לשבור את הבנק על שחקן חופשי, אז על דניאלו גלינארי שיהיה מצויין שם

  6. לגבי הרוקיז, בבחירות מאוד גבוהות לוקחים את השחקן הכי טוב על הלוח ולא את מי שחסר. לא רואה את קליבלנד לדוגמא לוקחים בבחירה הראשונה פורוורד הגנתי – משעמם מידי ואם כל הכבוד כאלו יש בזול בשוק החופשי. מה שנכון זה יש שחקנים שימנעו מהם, לדוגמא אני לא רואה את הסאנס לוקחים את ווייסמן אם בחירה מאוד גבוה, או את קליבלנד לוקחים רכז בבחירה טופ 3.

  7. במשחק האחרון לוקה עשה תרגיל בו היטעה שלוש פעמים אותו שחקן, וקלע את אחד הסלים הנהדרים שראיתי אי פים. הוא הוכיח לי שוב את גדולתו ומיוחדותו. תודה רועי

  8. תודה רבה רועי, מה שמיוחד בלוקה הוא פחות הקליעה אלא דווקא ניהול המשחק העילי, בין הטובים בתחום.
    מקווה שאבדיה יגיע למקום שייתנו לו את הכדור בידיים, אולי בסקרמנטו כמעין בוגדן בוגדנוביץ'? (בהנחה שבוגי יעזוב)

כתיבת תגובה

סגירת תפריט