האקסית של יאניס מגיעה לביקור – פריוויו למשחק הבית של מכבי נגד אולימפיאקוס / עמיחי קטן

(אתר היורוליג)

הערב (21:05 SPORT5) תארח מכבי ת"א את אולימפיאקוס במסגרת המחזור ה-26 של היורוליג. מכבי ממשיכה בכושר הטוב, ומגיעה אחרי 3 ניצחונות צמודים רצופים על חימקי (בבית ב-3), פנרבחצ'ה (בחוץ בנקודה) ועל ולנסיה (בחוץ ב-3), והקרב הצמוד על המקום הרביעי מול צסק"א נמשך. מנגד מגיעה אולימפיאקוס ללא מילוטינוב, מלך הריבאונדים של היורוליג בעונה, וללא ספאנוליס, מלך הסלים של היורוליג בכל הזמנים, אבל היא עדיין במירוץ לכרטיסים האחרונים לרבע הגמר, והיא לא תוותר כל כך מוקדם.

המאזן ההיסטורי בין הקבוצות מאז הקמת היורוליג עומד על שוויון 10 (כל קבוצה ניצחה 6 בבית ו-4 בחוץ), אבל מכבי ניצחו את ה-2 האחרונים, כולל את משחק החוץ בסיבוב הקודם בתוצאה 90- 65, אבל הייתה זו הפעם הראשונה שמכבי קלעו יותר מ-80 נגד אולימפיאקוס מאז המשחק שיוזכר במשפט הבא. בפעם האחרונה שאולימפיאקוס הגיעו ל-80 נקודות, אך הפסידו למכבי בכל זאת, שיחקו במדי היוונים המנהלים המקצועיים של מכבי ושל הפועל ירושלים, הלוא הם ניקולה וויצ'יץ' ויותם הלפרין, כאשר הלפרין גם הצטיין עם 14 נקודות ב-4/4 מהשדה.

סגלים עונתיים:

מכבי תל-אביב: עומרי כספי, סקוטי ווילבקין, ג'ון דיברתולומיאו, יובל זוסמן, דני אבדיה, ג'ייק כהן, אנג'לו קלויארו, טאריק בלאק, דורי סהר, נייט וולטרס, טיילר דורסי, קווינסי אייסי, אות'לו האנטר, סנדי כהן III, אלייז'ה ברייאנט, ארון ג'קסון, ג'יילן ריינולדס ואמארה סטודמאייר.

אולימפיאקוס: וויד בולדווין, ברנדון פול, אנטוניס קוניאריס, ואסיליס ספאנוליס, ניקולה מוליטינוב, סשה וזנקוב, גאורגיוס פרינטזיס, קוסטאס פאפאניקולאו, אלכסיי פוקוסבסקי, אוגוסטין רוביט, אליס אוקטאביוס, טיילור רוצ'סטי, ואסיליס צ'אראלמפופולוס וניקולאידיס אלכסנדרוס.

המחזור הקודם: מכבי עם ניצחון חוץ בולנסיה. אולימפיאקוס עם ניצחון בית על וילרבאן.

מכבי ממשיכים במומנטום החיובי, ומשיגים את הניצחונות הדרושים להם כדי להישאר בשוויון עם צסק"א במאבק על יתרון הביתיות, כאשר כרגע מדובר ב-3 ניצחונות רצופים. אולימפיאקוס עדיין במאבק על המקומות האחרונים לרבע הגמר, כאשר 2 ניצחונות הבית הרצופים שלהם, על צסק"א ועל וילרבאן, משמרים את הסיכוי שלהם במאבק הצמוד שם.

מספרים לקראת ההתמודדות:

שתי הקבוצות מדורגות 8 בהיבט הרלוונטי של נקודות למשחק – מכבי במשחקי הבית עם 83.08 למשחק, ואילו אולימפיאקוס במשחקי החוץ עם 81.17 למשחק.

ההבדל בין הקבוצות הוא בהגנה – זו של אולימפיאוקס מדורגת 15 עם 87.83 נקודות שהיא סופגת בחוץ, ואילו זו של מכבי בהיכל היא הטובה ביותר באירופה וסופגת 70.58 נקודות בלבד.

2 הקבוצות מדורגות גבוה בריבאונד. מכבי מדורגת במקום השני עם 35.96 נקודות למשחק, ואילו אולימפיאקוס מדורגת 5 עם 35.2 למשחק.

שתי הקבוצות לא מרבות העונה באסיסטים והן צמודות במקומות 10-11 בתחום. אולימפיאקוס מחזיקה ביתרון קטן עם 17.44 למשחק לעומת 17.4 של מכבי.

ובפינת הנתון המוזר – למכבי היו העונה 5 רבעים בהם הם השאירו את היריבה על פחות מ-10 נקודות – רבע ראשון נגד פנרבחצ'ה בבית 12- 6, רבע אחרון נגד אולימפיאקוס בחוץ 22- 9, רבע שני נגד זניט בחוץ 10- 9, רבע שני נגד באיירן בבית 19- 8 ורבע אחרון נגד באיירן בבית 24- 8, וגם הארכה אחת של 17- 2 בבית על הכוכב האדום, זאת לעומת רבע אחרון נגד ברצלונה בחוץ בו מכבי הובסו 22- 7.

בצד ההשוואה – לאולימפיאקוס היו העונה רק 2 מקרים בהם היריבה קלעה פחות מ-10 ברבע – רבע שני נגד ולנסיה בבית 23- 8 ורבע שלישי במשחק בית דווקא נגד צסק"א שהתוצאה בו הייתה 21- 4 לזכות אולימפיאקוס. אפשר גם להוסיף לזה הארכה ביתית של 13- 2 על חימקי שהגיעה אחרי שוויון 96 בתום 40 הדקות.

מהצד השני, ב-3 מקרים העונה אולימפיאקוס קלעו 9 נקודות בלבד ברבע – פעם אחת בתבוסה הביתית למכבי אותה כבר הזכרנו, פעם נוספת במשחק חוץ נגד וילרבאן, אז הם חטפו 19- 9 ברבע השני מהצרפתים וגם 19- 9 ביתי שהם ספגו מידי אנאדולו ברבע אחרון של בזבוז זמן. במשחק ביתי אחר אולימפיאקוס קלעו 4 נקודות בלבד בהארכה והפסידו בה 13- 4 לזניט.

מאצ'-אפ מפתח – גאורגיוס פרינטזיס נגד דני אבדיה:

בהיעדרם של מילוטינוב וספאנוליס נותר פריטנזיס בתור הנציג היחיד של אולימפיאקוס שקולע בדאבל-פיגרס ויעלה על הפרקט הערב ביד-אליהו. התוצאה המתבקשת מכך היא כמובן יותר דקות שלו על הפרקט ויותר כדורים שהוא יצטרך ללכת בעצמו. לפריטנזיס יש היסטוריה ארוכה נגד מכבי, ולכן אנחנו נשווה כעת בין הממוצעים העונתיים של פרינטזיס ובין ממוצעי הקריירה שלו נגד מכבי – בהיכל וביוון. אני לא אכלול בנתונים 2 משחקים בהם פרינטזיס קיבל דקות בודדות.

(אתר היורוליג)
פריטנזיסממוצעים עונתייםנגד מכבי ביד-אליהומשחק בית נגד מכבי
משחקים2265
דקות25:3425:3615:36
נקודות12.312.29
ריבאונדים4.54.82.8
אסיסטים1.51.51.2
איבודים0.720.8
אחוזי 256.946.151.3
אחוזי 336.433.314.3
אחוזי עונשין7266.766.7

ניתן לראות שמכבי הצליחה באופן שיטתי לפגוע ביעילות של פרינטזיס במשחקי העבר בין הקבוצות, והפעם הנוכחות שלו תהיה חשובה מהרגיל עבור אולימפיאקוס. אם מכבי יצליחו גם הפעם להתמודד איתן הגנתית וימנעו ממנו לקלוע ביעילות יהיה קשה יותר משמעותית לאולימפיאקוס הערב.

מהצד של מכבי יש את אחת הדמויות שאמורות לקחת חלק מרכזי בהגנה על פרינטזיס העבר, דני אבדיה. אנחנו עוסקים לארונה המון באבדיה ובשיפור שלו מאז הניצחון הביתי על צסק"א, ואבדיה ממשיך להוכיח את עצמו ולהשתפר עוד ועוד, כשלאחרונה גם הקליעה מחוץ לקשת מתחילה להסתדר לו טוב. הופעת הבכורה של דני בנבחרת הבוגרת הסתיימה עם 21 נקוודת ו-8 ריבאונדים באחוזים טובים (חוץ מהעונשין), וגם שם הוכיח אבדיה את יכולתו על הראש של נבחרת רומניה.

(תמונה מתוך אתר היורוליג, סטטיסטיקה מתוך אתרי היורוליג, מנהלת הליגה, איגוד הכדורסל ו-FIBA)

הנתונים של אבדיה מאז ה-1/1/20 הם מצוינים בכל קנה מידה שלא כולל אחוזי עונשין. אם נשווה את זה לנתונים העונתיים של שחקני מכבי ביורוליג אבדיה יהיה מדורג 3 בנקודות למשחק (ווילבקין וכספי), 5 בריבאונדים (האנטר, כספי, בלאק, ריינולדס), 6 באסיסטים (ווילבקין, כספי, וולטרס, ברייאנט, ג'קסון), 3 בחסימות (אייסי ובלאק), 4 באחוזי שדה (כספי, בלאק, האנטר), ראשון באחוזים מחוץ לקשת ו-4 במדד המשוקלל (כספי, ווילבקין, האנטר). בקיצור – שחקן מוביל.

(אתר היורוליג)

עם כל השיפור ההתקפי שמציג אבדיה בתקופה האחרונה, ניתן גם לזהות שיפור משמעותי ביכולת של אבדיה להתמודד הגנתית עם האתגרים שעומדים בפניו, בעיקר בתקופה האחרונה כאשר הפציעה של זוסמן מאלצת את אבדיה לקחת על עצמו יותר הגנתית. גם הערב, בנוסף למשימות ההתקפיות של אבדיה, הוא יקבל גם בהגנה פרויקט לא פשוט בכלל, בדמות פרינטזיס אותו כבר הזכרנו, ועדיפות למכבי במאבק הזה יכולה להכריע את המשחק.

אקס פקטור מכל קבוצה:

אצל מכבי האקס פקטור הפעם הוא אלייז'ה ברייאנט שנראה טוב יותר דווקא במשחקי החוץ בלא מעט מקרים העונה, אבל במשחק הבית האחרון נגד חימקי הוא קלע את שיא הקריירה שלו ביורוליג והיה השחקן המוביל של מכבי בניצחון על חימקי. ברייאנט משלב על הנייר בין יכולת לייצר עם הכדור ולנהל משחק, קליעה טובה ותנועה ללא כדור והגנה אישית טובה, והיכולת שלו לעשות את הדברים האלה טוב היא מאוד משמעותית למכבי.

(אתר היורוליג)
אלייז'ה ברייאנטמשחקי ביתמשחקי חוץ
משחקים1113
נקודות710.2
ריבאונדים3.22.9
אסיסטים2.12.2
חטיפות1.10.7
איבודים11.4
אחוזי 251.258.9
אחוזי 335.747.7
אחוזי עונשין5077.8
מדד6.79.8

ניתן לזהות שההבדל הבולט היחיד שמשליך על הנתונים האחרים של ברייאנט הוא האחוזים מכל הטווחים שטובים באופן משמעותי יותר דווקא בחו"ל העונה.מכבי תקווה הערב שברייאנט ימשיך את המומנטום הביתי מהמשחק נגד חימקי, בו הוא קלע שיא אישי של 21 נקודות, וזה יוכל לעזור למכבי בניסיון להביא התקפה משחקן שהוא לא ווילבקין או דורסי.

אצל אולימפיאקוס הנבחר הוא טיילור רוצ'סטי. אקס מכבי כבר רחוק משיאו והגיע לדאבל-פיגרס רק פעם אחת העונה, אבל מלך הסלים של היורוליג מעונת 2015 יודע היטב למצוא את הטבעת, ובאופן ספציפי את אלו שביד-אליהו, והערב כנראה יקבל יותר הזדמנויות לעשות זאת בעקבות מכת הפציעות של אולימפיאקוס. 9 משחקים במסגרת אירופאית יש לרוצ'סטי בהיכל מנורה מבטחים, 6 מהם במסגרת היורוליג (כולם עם מכבי חוץ מ-1) ועוד 3 במסגרת היורוקאפ בו מכבי מצאה את עצמה לאחר ההדחה מהיורוליג ב-2016.

רוצ'סטי במדי מכבי לפני 4 שנים… (אתר היורוליג)
טיילור רוצ'סטיממוצעים עונתייםקריירה ביד-אליהו באירופה
משחקים189
דקות14:0328:12
נקודות4.413.7
ריבאונדים12
אסיסטים4.15
איבודים1.42.7
אחוזי 242.952.4
אחוזי 33141.2
אחוזי עונשין8593.4

ההשוואה לא כוללת משחקים של רוצ'סטי במסגרות המקומיות בישראל, מה שככל הנראה היה משפר את המספרים שלו עוד קצת, אבל אין ספק שהמתאזרח השנוי במחלוקת מלפני 4 שנים הוכיח את יכולת הקליעה שלו לא מעט בהיכל, לפחות באופן אישי, למרות עונה לא מוצלחת קבוצתית. רוצ'סטי בשיאו הוא עדיין קלעי מהטובים באירופה, והוא עשוי לתת הערב משחק שלפחות מתקרב לשיא הזה, מה שיקשה מאוד על מכבי, וזה עוד בלי לציין את ניהול המשחק שלו ויחס של כמעט 3 אסיסטים על כל איבוד העונה.

ציטוטים מראיונות:

יאניס ספרופולוס אמר:

לקראת המשחק – ביורוליג כל משחק הוא פתוח, אם אתה לא משחק טוב אתה יכול להפסיד לכל הקבוצות. אם לא נעשה את העבודה שלנו כמו שצריך, יהיו לנו בעיות. עדיין מוקדם לדבר על יתרון ביתיות. עדיין לא העפלנו ואנחנו חושבים כרגע קודם כל על זה. זה הפוקוס שלנו. אנחנו חושבים רק על כל משחק לגופו.

על הפצועים – טאריק בלאק עדיין בחוץ, לא יודעים עדיין מתי הוא יחזור. יובל זוסמן במצב טוב מאוד והוא חוזר וישחק מול אולימפיאקוס. גם קווינסי אייסי יהיה בסגל ואני מקווה שיהיה לנו סגל מלא בהמשך.

על היריבה – יש להם חיסורים משמעותיים כמו מילוטינוב וספאנוליס שלא יהיו בסגל, אבל יש להם שחקנים מנוסים כמו פפאניקולאו ואחרים. אנחנו צריכים להתמקד בכל השחקנים של אולימפיאקוס. הם יכולים לפגוע בנו אם לא נהיה מוכנים.

ארון ג'קסון אמר:

על המטרות להמשך – אנחנו לא רוצים להתייחס להעפלה לפלייאוף כדבר ודאי, כי דברים יכולים להתהפך בכל רגע נתון, אבל המטרה שלנו היא להשיג את יתרון הביתיות בפלייאוף, ורוצים להתקדם עם ניצחון הערב.

על המשחק – נצטרך להיות אגרסיביים במיוחד. כל קבוצה מביאה את הטוב ביותר שלה ביורוליג ויש לנו ביטחון בעצמנו שאנחנו כבר יודעים איך לנצח משחקים במצבים לא פשוטים.

טיילר דורסי אמר:

על החזרה למשחק יורוליגב בבית – התגעגענו להיכל, אמנם היו לנו כמה משחקי ליגה אבל כיף לחזור למשחק גדול ולמאבקי הפלייאוף.

על היריבה – היו הרבה שינויים באולימפיאקוס מאז הניצחון שלנו שם, מאמן חדש, הרבה שחקנים חדשים, הם משחקים מהר יותר עם דגש על אתלטיות וזה יהיה סיפור שונה ממה קרה בסיבוב הראשון.

על החזרה של אייסי וזוסמן – חשוב לנו מאוד לקבל אותם חזרה כי אנחנו צריכים אותם ואת ההגנה שלהם שמאוד חסרה לנו בתקופה האחרונה.

מפתחות לניצחון:

מכבי:

משחק ריצה. הכי חשוב כמו תמיד מבחינת מכבי זה למצוא את הקצב ולרוץ.

ריבאונד הגנה. הדרך הכי טובה של מכבי לרוץ להתקפות מהירות. ההגנה המסודרת של היוונים טובה, ולכן חשוב מאוד לסדר כמה שיותר הזדמנויות לצאת מהר קדימה ולתקוף לפני שההגנה מוכנה.

לא לעשות עבירות מטופשות. ההגנה של מכבי משחקת בצורה מאוד אינטנסיבית ואגרסיבית, וזה מה שהופך אותה למוצלחת העונה, אבל לפעמים זה בא לידי ביטוי ביותר מדי עבירות שיוצרות הזדמנויות ליריבה מהעונשין ובעיית עבירות לשחקנים חשובים.

אולימפיאקוס:

ריבאונד התקפה. יכניס את גבוהי מכבי, בעיקר האנטר, לבעיית עבירות וימנע ממכבי לרוץ. לפעמים זאת גם דרך לנקודות קלות יותר.

מניעת שלשות מהיריבה. יריבות אולימפיאקוס קולעות מעל 40% מחוץ לקשת, ומכבי יכולה לחסל יריבות בקליעה טובה מבחוץ. יהיה קריטי לאולימפיאקוס למנוע את זה ככל הניתן.

שמירה על הכדור ומיעוט איבודים. אולימפיאקוס מסוגלת לשחק איטי ומבוקר ולמנוע ממכבי התקפות מתפרצות. ההגנה כבר תעשה את שלה נגד ההתקפה העומדת של מכבי.

הימור: מכבי כבר הרבה זמן לא התפוצצו על יריבה, ואולימפיאקוס חסרה בהחלט יכולה להתאים לזה. מכבי ב-20 הפרש.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. תודה שי. חושב שיהיה משחק צמוד יותר מהתחזית אבל מכבי אמורה לא למעוד בבית ולנצח. אגב כספי, וולטרס, דיברתלומאו סיימו את העונה ,מה צפי החזרה של בלאק וזוסמן?

  2. סיקור מצויין שרק גורם לרצות לראות את המשחק אפילו יותר. מכבי חייבת לתת בראש היום, לשחק מהר ועל סקור גבוהה ולהמשיך להתבסס במקום הרביעי. מפגש טעון מול מייק ג'יימס וחבורתו בפלייאוף כנראה בלתי נמנע וכדאי להגיע אליו עם יתרון ביתיות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט