מה נש-מקס? / אורן פראג׳

מה זה המירוץ הזה

טוב, נעשה סדר ונתחיל מהתחלה – רד בול. שניהם, מקס ואלכס. ואחר כך הקבוצה. ככה עושים מירוץ, כולם להסתכל וללמוד, במיוחד פרארי. היו לפחות שלוש הזדמנויות שהם יכלו לפספס את ההובלה. בעצירה הראשונה עם האנדר-קאט המפתיע שמרצדס ניסו לעשות ובשתי הזינוקים של מכוניות הבטיחות. ממש על הקצה, זה היה בעצירה השלישית של מקס במכונית הבטיחות של וואלטרי. מרצדס נתנה הוראה ללואיס שהוא פועל הפוך ממקס. אם מקס נכנס הוא נשאר בחוץ, אם הוא נשאר בחוץ לואיס נכנס (box oppisite to max). רד בול עשו את החישוב הזה לפני מרצדס, ובחרו מה עדיף להם – צמיגי סופט טריים, בהתחשב במצב של לואיס. היה פה הימור – כי לא היה בטוח שסמנים אחוריים (lapped cars) יקבלו הנחיה להתמקם מחדש, אז יכול להיות שמקס היה נאלץ להתמודד עם באפר של שתי מכוניות נוספות. והם יודעים לקחת הימורים כאלו.

ובזינוק המחודש – שתי הרד בולים, מקס ואלבון, עושים את אותו צעד – עוקפים בתוך ה S, מבחוץ, ביחד. זה לא מקרי. זאת הנחיה של הקבוצה – תהיו אמיצים למרות העקיפה המסוכנת, והבטחון של שניהם שנתנו להם מכונית שיודעת לעשות את זה. ואם היה לי ספק לגבי אלבון – נגמר. הוא ענק.

ובכלל, ניהול המירוץ של מקס היה מושלם, שמירה על צמיגים, ניהול הקצב, הפיצוח של המגבלות של מרצדס ועמידה על קו הקצה שזה השאיר להם. צריך הרבה ביטחון עצמי בשביל זה, והיה להם אותו. הקבוצה הזאת לא איבדה גרם אחד מהיכולות שלה בזמן שהם נאבקים על המיקום הרביעי-שלישי הקבוע שלהם.

בסופו של דבר אינטרלגוס סגר את החוב שלו עם מקס, אבל פתח חוב חדש עם אלבון.

בלי ז׳קט, בלי עניבה ובלי החוב לעזוב את המקום

מרצדס ופרארי, ומה שבניהם (וזה שוב הרבה מסתבר)

מרצדס זה סיפור אחר, לפחות במירוץ הזה. ההיעדרות של טוטו וולף הורגשה מאוד. קודם כל מי שניהל את הקבוצה, האסטרטגיה ואת המירוץ עצמו – של שתי המכוניות – היה לואיס בעצמו, מתוך הקוקפיט. הוא לא היה מרשה את זה לעצמו אם טוטו היה שם. בגלל שהם גם היו נחותים טכנית מרד בול, זה אומר שמראש לא היה להם סיכוי. היה חסר את שתי הצעדים אחורה שהם יודעים לקחת במצבים כאלה, ולהתחייב לאסטרטגיה אמיצה שיכולה אולי לעבוד. אחרי העצירה הראשונה של לואיס של צמיגי הסופט שכשלו, והאנדר קאט שלא הצליח, לואיס פשוט התפרע ותוכנית המירוץ שלהם נזרקה לפח. וואלטרי נאלץ לפרוש לא בגלל שהוא השתולל, אלא בגלל שהמנועים שלהם סבלו מטמפרטורה גבוהה וחוסר יכולת לצנן. כנראה בגלל הפרש הגבהים מהמסלולים באירופה. ההיצמדות לקלקר פגעה באויר הנקי שהוא קיבל והמנוע התחיל לשרוף שמן. זה נאמר בתחילת המירוץ ללואיס, ובמהלך המרדף של וואלטרי אחרי לקלר. אבל זה לא שינה לקבוצה, הם כבר לא היו במצב לנצח ואחרי החלפת הצמיגים של רד בול לואיס היה מטרה נייחת.

פרארי – אני מרים ידים. ולא בגלל התאונה ההזויה בסוף, אלא בגלל ניהול המירוץ שלהם. סבסטיאן היה מחיוב לתוכנית מירוץ שכל השינויים שהוכנסו אליה במהלך כל המירוץ היו – תוכנית ב׳, ואחר כך תוכנית ב׳ ועוד שתי הקפות. שום תגובה לאנדר קאט של לואיס, והעצירות המחויובות של מקס בעקבותיהן. שום תוכנית שימוש בלקלר שהגיע עד אליו מהמקום ה 14. זאת התוכנית, ואנחנו דבקים בה. צמיגי המדיום שוב לא עבדו, לא שמענו נסיון להגיב לזה. ולכן כל הסיפור הזה תפס אותם לא מוכנים, כששני הנהגים נלחמים בניהם, ואין תוכנית ב׳ למצב הזה. צריך להגיד – הם שילמו מחיר יקר על השפשוף הקטן הזה – אני לא חשבתי שתהיה כזאת התפרקות מכזה מגע קטן (זה לא קורה בדרך כלל), אבל זה לא משנה. לא היה להם מירוץ ששווה לדבר עליו גם בלי התקרית הזאת. אולי יצא ממנה משהו טוב והם יגיעו יותר מוכנים מהבחינה הזאת לעונה הבאה. לגבי מי אשם בתאונה הזאת – אני חושב ששניהם. נכון שסבסטיאן משך שמאלה לכיוון של לקלר, אבל לקלר השאיר לו בערך מילימטר מרחב כשהיה לו עוד מטר שלם מימין. אם אתה כבר נותן לו לעבור, רד יותר כי היה שם נקי.

המון יוהרה הייתה בפרארי בסופ״ש הזה, וראו את זה במסיבת העיתונאים אחרי הדירוג כשהיה ברור שרד בול בעדיפות – וסבסטיאן עקץ את מקס ואמר שהמהירות שלהם בישורת ״מאוד חשודה״. וואו איך הם שילמו על זה.

התקשורת האיטלקית היום בבוקר. לאיטליה אין משהו יותר חשוב מזה, ומתיאה בינוטו עונה על שאלות קשות היום.

ולחדשות הטובות מברזיל

אחרי שפרקנו את הדברים הגדולים, צריך להכיר בשלושה דברים יותר גדולים שקרו, לאו דווקא בסדר הזה: אלכס אלבון, קרלוס סיינץ ופייר גאסלי.

אלבון היה אמור לעמוד על הפודיום ולתת לרד בול 1-2. ולהונדה שלוש מכוניות על הפודיום. זה מטורף. כל מי שדיבר עליו בתגובות כאן במונחים של הפתעה ונהג מדהים – פשוט צדק, אני לא הערכתי מספיק. אם לא הטעות של לואיס (שאגב הוא מיד לקח עליה אחריות והתנצל – נדיר), זה מה שהיה צריך להיות. מדהים וחבל. מסלול אינטרלאגוס חייב לעוד נהג של רד בול לשנה הבאה.

פייר גאסלי, במכונית של טורו רוסו, עומד על הפודיום. אחרי מה שהוא עבר העונה, כמעט בכיתי, בלי טיפת ציניות. נכון שהיה צריך כזה מירוץ לא צפוי, ושתי פרישות לא הגיוניות כדי שזה יקרה, אבל הקבוצה והוא עשו הכל מושלם כדי שהוא יהיה בעמדה הנכונה לנצל את זה. ואז הוא הוא נכנס כנהג ענק, ונכנס ראש בראש עם אלוף עולם שש פעמים, עצבני, במרצדס. ומנצח. הפניה האחרונה הייתה לקוחה מסרט הוליוודי שאם היינו רואים אותו היינו יוצאים בתחושה שעבדו עלינו כי זה מבוים מדי. אחד ליד השני ביציאה מהפניה, קילומטר של האצה לתוך עוד פניה ממהירות של 120 עד 310, סנטימיטר אחד מהשני. גאסלי לא מצמץ, לא התבייש ולא פחד. ולקח את המיקום על לואיס. מבחינתי זה הארוע הכי מרגש של המירוץ.

ובסוף בסוף, קרלוס סיינץ. בואו נסמן וי על ההישג הענק של מקלארן – סגרו מקום רביעי, עשו אחלה מירוץ וזה הפודיום הראשון שלהם מאז ימי מרטין וויטמארש. קרלוס לא סיים את מקצה הדירוג. הוא זינק אחרון. ובסוף הוא סיים שלישי. בהמשך לעלילת הסרט ההוליוודי, זה כבר על גבול הלא אמין. מה שדחף את הסרט לקיטש מוחלט, זה העובדה שההחלטה הגיעה שוב אחרי כמה שעות טובות, והוא חגג את הפודיום הראשון שלו לבד. אז הקבוצה עלתה כולה על הפודיום, וזאת אחלה תמונה לסיום הסרט הזה:

תדמיינו רולר של כותרות סיום

נתראה בשבוע הבא במירוץ של אבו דאבי, שיהיה נטול אירועים כי זה כבר הסוף באמת אז תבואו באמת נטולי ציפיות.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

    1. יש המון טקטיקה מנחם, לפני המירוץ יושבים מנהלי הקבוצה עם הנהגים ועוברים על תוכניות פעולה על פי מיקומים וסט אפ ואז במירוץ אפשר לשמוע כל הזמן ברדיו שלהם שאומרים להם להחליף לתוכנית – א' או ב' או ג' וכו'.
      לטעמי העונה היו מספר מירוצים שמנהלי פרארי פשוט הרסו לעצמם את המירוץ.

      1. חייב לציין שאני פחות עוקב העונה (השתדלתי לראות כשאפשר אבל לא מספיק), אבל אין ספק שפרארי "דפקו" את הנהגים שלהם בהרבה מרוצים. מקרה קלאסי של הנהלה שמשפיעה על האיכות שאנחנו רואים במגרש.
        .
        זה כמובן קרה בעבר, אבל אז שומכאר שינה מלמטה את כל הדברים מהיסוד, בינתיים זה לא מצליח להם עם אלופים אחרים.

  1. תודה רבה אורן, בהחלט מירוץ נהדר היה לנו הפעם.
    פרארי כרגיל מפשלים ואני חושב שגם הטקטיקות שלהם וגם הכימיה בין הנהגים שלהם פשוט מראה שהניהול בקבוצה פשוט כושל ואני חושב שמי שצריך לשלם את המחיר הוא מתיאה בינוטו וכל הצוות שלו, שכרגע הם נחותים בכמה רמות מהצוות של מרצדס.
    מרצדס – מוזרה לי מאוד ההחלטה של טוטו וולף לוותר על המירות, אני די בטוח שאם הם היו במירוץ צמוד לאליפות הנהגים והיצרנים הוא לא היה עושה את זה, ולכן אני חושב שצריכים לקנוס אותו ואת הקבוצה על כך(אלה אם כן יש סיבה רפואית או משפחתית מוצדקת).
    אלבון – נהיגה נהדרת של אלכס, רק היה לי עצוב בסוף הקטע עם לואיס, כי הגיע לאלכס לעמוד על הפודיום סוף סוף, הוא עשה נהיגה מושלמת, לפחות לואיס הודה בטעות שלו והתנצל, אבל אחרי שאתה עובר 70 הקפות ונמצא במקום כל כך גבוה ואתה רואה כבר את הפודיום, ופתאום אתה נופל בתאונה כזו למקום האחרון, זה מבאס.
    מקס – נהיגה מושלמת של מקס, אני הכי אהבתי את הקטע שלו עם קוביצה שבגללו לואיס עקף אותו, אבל תוך הקפה אחת מקס חזר להוביל ועקף בחזרה את לואיס, זה היה קטע נהדר, בהחלט מגיע לו, ויהיה מעניין לראות את רד בול בעונה הבאה.
    בנושא אליפות היצרנים – תגידו מזל טוב למקלארן שזוכה במקום ה-4 שהוא הבסט אוף דה רסט, כאשר במקום ה-5 נמצאת כרגע קבוצת רנו עם הפרש של 8 נקודות בלבד מטורו רוסו. אגב קבוצת האס תסיים את העונה במקום ה-9, כישלון ענק של הקבוצה האמריקאית.

    1. קצת מוגזם לקנוס את וולף, מותר לבקש יום חופש פעם ב-6 שנים. אם כבר צריך לקנוס את לואיס שניפנף (waved off) הוראה להיכנס להחליף צמיגים בדיוק מתי שוורסטאפן נכנס, זה חיסל את הסיכוי שלו לנצח.

      1. אין לי בעיה שהוא לקח יום חופש, על פניו זה נראה כמו זילזול בשאר הקבוצות, כי אם הייתה מלחמה על האליפות והיא הייתה עדיין פתוחה, רוב הסיכויים שהיינו רואים אותו בברזיל.

    2. אלבון פשוט בכה בקוקפיט אחרי שהייאוש נגמר, ממש מבאס. אני לא חושב שיש חובה למנהלי הקבוצות להיות על המסלול – יש מצב שאף אחד לא חשב שדבר כזה יכול לקרות..אבל זה רק מראה כמה מרצדס כבר משעממת את עצמה. או שקורה פה משהו הרבה יותר גדול מזה. יכול להיות שטוטו בדרך החוצה והיו שיחות דחופות למנוע את זה / למצוא מחליף, נטישה של איש צוות בכיר, דרמה בגזרת הפיתוח. קשה לי להאמין שזה היה סתם מנוחה, במיוחד שיש רק עוד מרוץ אחד ושבועיים מנוחה עד אליו.

      בחדשות אחרות, רוס ברון אמר היום שה FIA מאוד אהבו את הדרמה שנוצרה בעקבות הזינוקים הנוספים אחרי מכוניות הבטיחות. בעקבות זה הם שוקלים להשתמש בזה יותר בעונה הבאה ואפילו ליזום זינוקים כאלה במירוצים משמימים. נוסיף את זה לגריד ההפוך שעדיין מדברים עליו – אם משהו מהדברים האלו יקרה הולכת להיות עונה מטופשת במיוחד.

      1. אני יכול להבין את האכזבה של אלבון, כי היה לו מירוץ באמת טוב ועד שהוא נגע בפודיום, לקחו לו את זה, אבל אם הוא ימשיך ככה הוא יראה הרבה פודיומים בקריירה שלו, ואולי עוד העונה במירוץ היחידי שנשאר.
        לגבי מרצדס – יש מצב, אני מניח שנשמע על זה בקרוב מאוד, על הסיבה שהוא לא הגיע לברזיל.
        לגבי החדשות – זה יהיה צעד מטופש, ונתחיל מהגריד ההפוך שזה מטומטם לחלוטין, ונמשיך בזינוק מהסייפטי קאר, אשר יכול לשנות את הכל, מי יחליט מתי תיכנס הסייפטי קאר ולמשך כמה זמן, זו יכולה להיות החלטה טיפשית שתהרוס את המירוץ, או שזו תהיה החלטה מראש שבהקפה X תיכנס המכונית למשך כמה הקפות ואז הרבה קבוצות ישתמשו בזה כטקטיקה להחלפת צמיגים, קיצר אני לא רואה משהו טוב קורה מאף אחת מההחלטות האלו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט