אליפות העולם בראגבי – יפן 2019 – עם הפנים לשלב הנוק-אאוט וסיכום משחקי הבתים / Smiley

אליפות העולם בראגבי – יפן 2019 – עם הפנים לשלב הנוק-אאוט וסיכום משחקי הבתים / Smiley

אליפות העולם בראגבי – יפן 2019 – עם הפנים לשלב הנוק-אאוט וסיכום משחקי הבתים / Smiley

Image may contain: text

אז אחרי כמעט חודש של משחקי ראגבי באליפות העולם, שהחלה ב-20 בספטמבר, סופת טייפון אחת שגרמה להרבה צרות (וחוסר מקצועיות), תם לו שלב הבתים והאליפות נכנסת לשלבי ההכרעה. משחקי רבע הגמר יערכו בימי שבת וראשון (2 כ"א) ב-19 וב-20 באוקטובר.

למי שרוצה להיזכר בסקירה לקראת האליפות, אנא לחצו – אליפות העולם בראגבי – יפן 2019 / Smiley.

שלב הבתים בהחלט הראה את פערי הרמות העצומים בין הנבחרות הגדולות (8 העולות לשלב רבע הגמר אליהן אפשר להוסיף את סקוטלנד וארגנטינה) לאלו הנמצאות בדרגים שמתחת.
הראגבי זה ספורט שעדיין צריך חשיפה רחבה כמה שיותר, ולהגדיל את הגלובליזציה שלו, ולכן, למרות שלפעמים ישנן תוצאות אסטרונומית (בית B עם ניו זילנד ודרום אפריקה). אבל כשרואים את היפנים וההתקדמות שלהם מהאליפות הקודמת, ואפילו את ארגוואי באליפות הנוכחית, מבינים שהמשחק הולך למקום טוב מאוד בחשיפה העולמית.

בית A

הבית שכל העיניים היו נשואות אליו, עקב סופת הטורנדו שפקדה את יפן, ובמיוחד לאור ביטול המשחקים (בפעם הראשונה בהיסטוריה) של ניו זילנד-איטליה ואנגליה-צרפת.
הסקוטים שהיו חייבים ניצחון על המארחים היפנים, איימו בכל האמצעים, עם תביעה של מיליונים כנגד איגוד הראגבי העולמי, כנגד ביטול המשחק, דבר שהיה גורם לקביעת תוצאת תיקו, אשר הייתה מקנה להם 2 נקודות, והיה שולח אותם הביתה, במקום להתמודד על מקום ברבע הגמר במקרה שהיו מנצחים את היפנים.
בסופו של היום, המשחק הטעון נערך, כאשר בסיומו, היפנים לוקחים את התחזית שלי ועוטפים איתה את הדגים בשוק… הסקוטים עוד העלו את דפיקות הלב עם טריי ראשון, אבל בליץ' יפני הוביל ל-4 טריי רצופים (שלושה במחצית הראשונה). הסקוטים עוד חזרו עם שני טריי תוך חמש דקות רק כדי להרים את מד הלחץ, אבל בסיום, היפנים חוגגים רבע גמר היסטורי עם ניצחון 28-21. כנראה שהסקוטים השקיעו את מירב המאמצים בלדאוג לקיום המשחק, אבל על הדשא נגמרו להם האנרגיות מול היפנים הנמרצים.

משחקי הבית נפתחו כאשר האירים מראים לסקוטים מי הנבחרת הבכירה בבית עם ניצחון מוחץ 27-3. היפנים בעזרת הקהל המקומי פשוט היו בלתי ניתנים לעצירה, עם 4 ניצחונות בשלב הבתים, כולל אחד עצום על האירים המופתעים, 19-12. ומסיימים את שלב הבתים בצורה פנטסטית ועליה היסטורית לרבע הגמר, ומקבעים את עצמם כסוס השחור של האליפות.
מלבדם, הנבחרת הרוסית חטפה בראש מכל מי ששיחק מולה, וסמואה, שנתנו לפרקים דקות יפות, השיגו ניצחון רק מול רוסיה.

בית B

"המשחק" של שלב הבתים, התחיל (והיה לרוב אורכו) בדומיננטיות דרום אפריקאית, אשר הגנת הלחץ שלהם עבדה בצורה מצויינת כאשר האול-בלאקס נלחצים לאחור ולא מסוגלים להוציא לפועל מהלכים. הקפטן, קירון ריד, אסף את השחקנים על המגרש כדי להוריד את מד הלחץ, להרגיע, לקחת כמה נשימות עמוקות, ולהתחיל לשחק כמו שאלופת עולם אמורה לשחק, נאום המוטיבציה לא נפל על אזניים ערלות ונתן לאול בלאקס 10-15 דקות של ריצה ובלאגן, אשר הביאו לשני טריי ניו זילנדים, ובסופו של דבר גם לניצחון 23-13 (מה שפחות או יותר הבטיח את ראשות הבית לניו זילנדים), במשחק בו שתי הקבוצות היו יכולות לשאוב עידוד לקראת המשך הטורניר.
בהמשך, הספרינגבוקס פשוט רמסו כל נבחרת שעמדה מולם והם נראים מצויין לקראת שלבי ההכרעה. גם הניו זילנדים נהנו מהנבחרות הקטנות שבבית. ושתי הנבחרות בכלל הציגו ניקוד בלתי נתפס, על גבול האסטרונומי, בשאר משחקי הבית (57-3, 63-0, 49-3, 71-9, 66-7).

האיטלקים יכולים בהחלט להרגיש אכזבה. המשחק שלהם מול ניו זילנד בוטל עקב סופת הטייפון (יש שיגידו בהחלטה מעוררת מחלוקת), כאשר שחקני הנבחרת הותיקים פשוט מסרבים לקבל את ההחלטה ששולחת אותם הביתה ומסיימת להם את הקריירה הבינלאומית ללא המשחק אליו ציפו מול האול בלאקס.

ופה גם נשאלת השאלה, איך בטורניר ברמה עולמית אין תוכנית חלופית למקרים כאלה, בטח שזמן מה לפני הטורניר ידעו שזה מה שיכול לקרות, וסופות הטייפון פוקדות את יפן.
לדעתי מדובר פה בחוסר מקצועיות וכשלון רציני מאוד. לא שאני חושב שלאיטלקים היה סיכוי להפתיע את ניו זילנד, אבל פשוט לקחו להם את האפשרות הזו.

בנוסף, כמו שבכדורגל כולם רוצים לשחק מול ברזיל או בכדורסל מול האמריקאים, כך בראגבי מול האול בלאקס, שהם כנראה הנבחרת "שמייצגת" ענף ספורט שלם. המון ביקורות (וגם קולות המצדדים בהחלטה) נשמעו לקראת הביטול ולאחריו, אני רואה זאת ככתם על האליפות הזו ועל איגוד הראגבי העולמי.

איטליה, נתנה אליפות לא רעה, בהתחשב בציפיות ממנה, והנבחרות של נמיביה וקנדה (השחקנים הקנדים בחלקם חצי מקצוענים) שימשו לתאורה ונהנו לשחק ולהצטלם ולבלות אחרי המשחק עם שתי הגדולות.

בית C

גם בבית הזה סופת הטייפון לקחה מאיתנו משחק סופר מעניין על ראשות הבית, כאשר ההתמודדות של אנגליה מול צרפת בוטלה, דבר שהשאיר את האנגלים בראש הבית ואת הצרפתים שניים.
האנגלים מראים נבחרת חזקה, פיזית ומנטלית, כאשר עם תוכנית המשחק המבוקרת שלהם הם שולטים בנעשה במגרש ומשיגים את הנקודות שלהם בסבלנות רבה. הצרפתים האתלטים סיימו שניים, ויכולים לראות את עצמם כמי שמסוגלים להפתיע את הנבחרת של ווילס מבית D.
הבית שקיבל בהתחלה את הכינוי "בית המוות", בגלל המשולש אנגליה-צרפת-ארגנטינה, הפך למירוץ דו ראשי, לאחר שהארגנטינאים הפסידו 23-21 במשחק הפתיחה שלהם מול צרפת, ובקרב מול האנגלים הם סיימו בתבוסה 39-10 (כולל כרטיס אדום לתומאס לבניני בדקה ה-18 שדי סגר את הסיפור עבור הארגנטינאים). בהחלט אליפות מאכזבת לדרום אמריקאים.
הנבחרות של טונגה וארה"ב פשוט היו בכמה רמות מתחת לשלושת הנבחרות.

בית D

המשחק הראשון בבית, פיג'י-אוסטרליה, היה מהנה ביותר לצפייה, כאשר הפיג'יאנים נותנים את כל מה שיש להם במשך 50 הדקות הראשונות ומובילים בתצוגת ראגבי מרשימה, אם כי בחצי שעה האחרונה הם נתנו את הגדרת האקסטרים ל"לשפוך מנוע" ונתנו לאוסטרלים לרוץ לניצחון 39-21.
המשחק שקבע את ראשות הבית, וגם כן בעל טיעון מצויין להיחשב במשחק הטוב ביותר בשלב הבתים, נערך בין ויילס לאוסטרליה, שם לאחר קרב צמוד, ויילס ניצחה 29-25, ולקחו את ראשות הבית, דבר ששולח אותם להתמודד מול צרפת ברבע הגמר, ואת האוסטרלים לקרב מול האנגלים.
פיג'י הציגו ראגבי מהיר ומהנה, ולצערי אנחנו נפרדים משחקן הכנף האספלוסיבי שלהם, סמי רדראדה (שבעל קייס לאחד משחקני הראגבי החזקים ביותר), ארגוואי נתנו לעצמם הרבה נחת עם ניצחון על פיג'י 30-27, ואפילו הגיאורגים קיבלו את רגעי האושר שלהם עם ניצחון על ארגוואי.


לקראת משחקי רבע הגמרשידורים בספורט 1 ו-2

יום שבת 19/10 – המנצחות במשחקים יפגשו בשלב חצי הגמר:

אנגליה – אוסטרליה (שבת, 10:10, ספורט 2)

החברה האנגלים הם 2 מ-2 ברבע הגמר מול הוולאביז. ובנוסף, האנגלים הוכיחו עליונות על האוסטרלים בששת המשחקים האחרונים בין שתי הנבחרות. נבחרותו של מייקל צ'יקה חייבת להתכונן כראוי, ולהיות מרוכזים לאורך כל 80 הדקות, אם הם רוצים לנצח את האנגלים הפייבוריטים.
האנגלים קיבלו מספר ימים של חופש, עקב ביטול המשחק מול צרפת בגלל סופת הטייפון, אבל מול האוסטרלים לא תהיה להם חסרה מוטיבציה.
אני צופה משחק איטי ומבוקר משני הנבחרות, שיכולות להיות מאוד פיזיות, ולא אתפלא עם נראה עימותים רבים (ואולי אף כרטיסים בגלל המזג החם של השחקנים – ברנרד פולי). המשחק הטקטי והמבוקר יתן משמעות גדולה לאסטרטגיית הבעיטות (Kicking Game).
שימו לב גם למאט טומואה, האוסטרלי האנרגטי, אם הוא פותח או עולה מהספסל, הוא תמיד מסוכן ומכניס הרבה אנרגיה לקו ההתקפה האוסטרלי.
בצד האנגלי, סאם אנדרהיל הצעיר בטורניר נפלא, במיוחד במשחק מול ארגנטינה בשלב הבתים, ויחד עם טום קארי הם יוצרים את הצמד "ילדי הקמיקזה" ששובר את היריב המגיע מולם.

תחזית: האנגלים טובים יותר ומחוברים יותר, והם אלו שימשיכו לרבע הגמר. האוסטרלים ישארו ללקק את הפצעים עד לטורניר הבא.

ניו זילנד – אירלנד (שבת, 13:10, ספורט 2)

שני הצדדים קיוו להימנע מהעימות הזה ברבע הגמר, אך בעוד הניו זילנדים ניצחו את כל משחקי הבית שלהם, האירים נפלו מול היפנים המפתיעים.
המשחק היחיד ביניהן אי פעם באליפות היה משחק הבכורה של ג'ונה לומו (ז"ל) ב-1995. ההיסטוריה גם מלמדת כי האירים הפסידו בכל ששת רבעי הגמר שלהם, בעוד האול-בלאקס מעדו רק פעם אחת בשלב הזה.
המאמנים מכירים אחד את השני, כאשר האירים ניצחו ב-2 מתוך 3 המפגשים האחרונים שלהם מול האול בלאקס. במאזן הכולל, מתוך 31 משחקים, הניו זילנדים ניצחו 28 פעמים והייתה עוד תוצאת תיקו.
השחקנים הקדמיים של האירים יכולים להיות חסרי רחמים ולהקשות על האול-בלאקס להעביר את הכדור לשחקני הקו האחורי היצירתיים שלהם. הניו זילנדים גם נהנו מיותר ימי חופש, וערכו משחק אימון פנימי עקב ביטול המשחק מול איטליה.

התמודדות מעניינת תהיה בין באודן בארט, שמראה ניצוצות בעמדת הכנף (פולבאק), ויוצר ציוות דינמי עם הפליי-הף, ריצ'י מואנה, שתוקף ללא הפסקה, מול ג'ונתן סקסטון, הפליי-הף האירי, שהחמיץ את ההפסד מול היפנים בשלב הבתים, וקורא את המשחק מצויין.

תחזית: האול בלאקס בשיאם בלתי ניתנים לעצירה, האירים יצטרכו מאמץ כביר כדי לעבור את רבע הגמר בפעם הראשונה, אבל הניו זילנדים ינפצו את החלום האירי.

יום ראשון 20/10 – המנצחות במשחקים יפגשו בשלב חצי הגמר:

ווילס – צרפת (ראשון, 10:10, ספורט 1)

הנבחרת של ויילס כנראה שמחה לקבל את הצרפתים הצעירים והבלתי יציבים, במיוחד כאשר הלס בלוז קיבלו שבוע חופש ולא ממש בחנו את עצמם מול האנגלים (מצד שני, משחק שיכול היה להסב אבידות ופגיעה במורל נמנע מהם).
ג'וש אדאמס הוולשי, שסיים עם כמות הטריי הגבוהה בשלב הבתים, ירצה להמשיך בכושר הטוב שלו, והוולשים יקוו שהדליי פארק החלים מהשבר הקטנטן שלו ביד, איתו שיחק במשחק הפתיחה מול אוסטרליה, ואף השיג טריי, יהיה כשיר לחלוטין.
כמו כן, הוולשים ששמחים לחזור לטופ העולמי ירצו לנקום על ההפסד לצרפת בחצי הגמר מלפני שמונה שנים.
הצרפתים יצטרכו גם לא מעט יצירתיות, וזאת לאור העובדה שבתשעת המפגשים האחרונים ביניהם, הצרפתים משיגים ממוצע של 12 נקודות למשחק.

תחזית: הצרפתים חסרי ניסיון ו-ויילס תמשיך את המומנטום שלהם בשנה האחרונה בדרך לחצי הגמר.

יפן – דרום אפריקה (ראשון, 13:10, ספורט 1)

Image may contain: 1 person, text

היפנים בטורניר פנטסטי, אבל כנראה שפה המשוכה גבוהה, חזקה וטובה מדי. החומה הדרום אפריקאית פשוט נראית בלתי עבירה עבור היפנים הקטנים והנמרצים.
בנוסף, המשחק ב-2015, בו היפנים בהפתעה עצומה גברו על דרום אפריקה, בוודאי יושב חזק לספרינגבוקס בראש, והם לא יתנו להיסטוריה להיכתב שוב.
אם חשבתם שהיפנים זריזים, אולי כדאי שתצפו בצ'סלין "Happy Feet" קולבי (שדרך אגב הינו בן דודו של שיאן העולם ל-400 מ', וויד ואן-נייקרק), הבחור אולי קטנצ'יק, אבל אי אפשר לתפוס אותו ברגע שהוא מקבל את הכדור ופשוט מפיל אנשים בהטעיות גוף. בהחלט מאצ' אפ מעניין מול קנקי פוקוקה היפני בעמדות הכנף.
בנוסף, היפנים יקוו להמשך הכושר הטוב של קוטרו מאטסושימה המרשים. שחקן הכנף השיג בשלב הבתים 5 טריי ויחד עם ג'וש אדמס מויילס, מוביל את טבלת מבקיעי הטריי.
לפני הטורניר, הספרינגבוקס מחצו את היפנים בהכנה לטורניר, ואני בטוח שגם זה יושב למארחים בראש.

תחזית: היפנים לא מסוגלים לעוצמה הדרום אפריקאית. הספרינגבוקס יהיו פה בתפקיד הורסי המסיבות וימשיכו לחצי הגמר.


משחקי חצאי הגמר, לפי התחזית האישית:
26 באוקטובר: אנגליה – ניו זילנד
27 באוקטובר: ויילס – דרום אפריקה


ובגזרה המקומית: נבחרת ישראל בראגבי החלה את משחקיה לשנה הזאת.
ביום שבת, 12/10, הנבחרת התארחה בזאגרב, קרואטיה, והפסידה למקומיים 39-10.
ביום שבת, 19/10, הנבחרת משחקת בסלובניה – לעדכונים ושידור ישירים אפשר לעקוב אחרי עמוד הפייסבוק: Rugby Israel – רוגבי ישראל.

כפי שרשמתי בעבר, משחקי הבית של הנבחרת נערכים בווינגייט (לפרטים נוספים כמובן שאפשר לעקוב אחר עמוד הפייסבוק), וזאת בהחלט חוויה נחמדה (לכל המשפחה) ללכת ולעודד את החברה האלה, במיוחד באווירה המיוחדת שיש ביציעים.
בתור אחד שיצא לו להיות בכמה משחקים של הנבחרת, זה בהחלט מומלץ.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. תודה סמיילי.
    אני רחוק מלהיות מעורה בעומק הענף אבל זו לא הפתעה עצומה שיפן סיימו ראשונים בבית שלהם?

    1. קודם כל, הפתעה גדולה.
      עם זאת, לקראת הטורניר הביתי היפנים התחזקו לא מעט בשחקני רוגבי מהאיים הפסיפיים הקטנים יותר, משהו שבהחלט שינה את איכות הנבחרת.
      אחרי שאמרתי את זה, הנבחרת היפנית היא הנבחרת המאומנת ביותר בטורניר, כל מהלך מבוצע בדיוק אליו התכוון המאמן וכל שחקן נמצא במיקום הנכון. בטורניר כל כך צפוף יש לזה משמעות עצומה. היפנים עשו את שלהם בטורניר הזה, כל ניצחון נוסף יהיה בונוס.

  2. תודה על הסקירה סמיילי!
    חבל שמלבד האי הבריטי ועוד כמה מדינות פה ושם, המשחק הזה לא תפס מספיק בחצי הכדור הצפוני.
    ספורט נהדר שלצערי לא הפיץ את הפופולריות שלו כמו אחיו הכדורגל..

  3. שיפור ניכר אצל האנגלים לעומת הטורניר הקודם, עם תכנית משחק מחושבת וארסית. לדעתי אין סיכוי לאוסטרליה לעבור, במיוחד עם היכולת הבינונית.

    אירלנד באמת נבחרת מצוינת, אבל אול בלאקס בהרכב ראשון עם מוא'אנה, ריקו יואנה וביודן בארט פשוט בלתי עביר.

    ויילס בינתיים עם הטורניר הכי איכותי שלהם אי פעם, הצרפתים ממש לא הרשימו בשלב הבתים. זה ייגמר רע מבחינתם.

    אוי יפן, איזו נבחרת מדהימה. כ"כ שמח בשבילם על שלב בתים נדיר, אך לצערי זה ייעצר אצל הספרינגבוקס עם נבחרת צעירה ורעבה.

    1. דווקא ריקו יואנה איבד את ״זוהרו״ בשנה האחרונה (קיבל הרבה ביקורות מהבית על הדרדרות המשחק שלו והמנטליות שהמקום בהרכב שמור לו כמובן מאליו).
      אני לא אתפלא אם הוא יתחיל על הספסל וג׳ורג׳ ברידג׳ שפתח מול דרא״פ יפתח גם פה.

  4. יפן, יפן, יפן. בנזאי!
    המארחת היתה הסיפור הגדול, ולמעשה היחיד, בשלב הראשון. וכל כך מגיע להם. בהרבה מובנים (לא כולם), יפן היא כל הטוב שאפשר להוציא מבני אדם, שהעולם החיצון לא ידע לקלקל אותם. ספורט ביפן הוא עניין גדול, ותרבות הספורט – מעוררת קינאה. עם כל הכבוד למשחק בייסבול באמריקה, זה לא מתקב למשחק בליגה היפנית. לא הרמה, אלא החוויה המדהימה ביציעים. תרבות ספורט אמיתית. תחשבו על ישראל?. אז ההיפך. בכל.
    חברים מעצבנים שנמצאים בטורניר גם ידעו לספר לי על אווירה מדהימה וארגון מופתי של הטורניר הזה, קרנבל של חודש ימים, נטול אלימות, כולם חברים של כולם, כיף כמו שספורט יכול להיות במיטבו. לכן קצת חבל על הטייפון (המאוד לא מפתיע, זו העונה), שדפק בעיקר את קיום המשחק המסקרן, מלחמת 100 השנה.
    .
    ומשחקים מסקרנים לא היו יותר מדי. לא שותף לאופטימיות של הסקירה (הנהדרת!). הפער בין מועדון 8 הגדולות לכל היתר הוא עצום. מרבית השלב הראשון, עם כל האווירה החגיגית וכו' – היו חסרי ערך ספורטיבי. המון המון משחקים, המון המון זמן, וכלום.
    .
    אגב "8 הגדולות". כנראה יש במספר הזה משהו. מזכיר לי את מועדון 8 הגדולות בקריקט. אנגליה, דרא"פ, ניו זילנד, אוסטרליה, הודו, פקיסטן, סרי לנקה, ואהובת הקהל (אני), הווסט אינדיז. אבל אפילו שם הפערים מצטמצמים מול שאר העולם, או מי שבכלל מכיר את המשחק הזה.
    היה פעם גם מועדון 8 הגדולות בכדורגל: ברזיל, ארגנטינה, איטליה, אנגליה, גרמניה, הולנד, צרפת וספרד. הלכה למעשה זה עדיין ככה, הן חולקות ביניהן את כל גביעי העולם (בתוספת לאורוגוואי בתחילת ימי הטורניר, והולנד – זה תמיד כמעט…).
    רעיון נחמד ששמעתי איפשהו, הוא לקיים טורניר רק של 8 הגדולות, קצר דחוס עם פרס אטרקטיבי, וכל משחק הוא גמר מונדיאל. אבל גם בכדורגל, כמו שאומרים, הפערים מצטמצמים… פתאום תגיח איזו קרואטיה, בלגיה, מישהי מאפריקה, קולומביה, וזכיה של אחת מהן מתישהו בגביע העולם לא תהיה לגמרי הפתעה מרעישה.
    .
    בראגבי? אין סיכוי. מועדון סגור ומיוחס. היה קל מואד לחזות את כל רבעי הגמר בדייקנות, ואפילו לסמן מראש את המוקש היחיד – יפן. התממש אחד לאחד, וזה קצת חבל, כי כמו שאני מזרזר בלי הרף, אין תחרות = אין ספורט.
    טוב. אז עכשיו הגענו למנה העיקרית, ופשוט נהמר:
    אנגליה על אוסטרליה, ניו זילנד על אירלנד, וויילס על צרפת, דרא"פ על יפן (מת לרשום פה הפתעה, אבל יש גבול).
    אנגליה על ניו זילנד (ניחוסון שאני חושש שלא יעבוד, כהרגלי!), וויילס על דרא"פ.
    גמר: וויילס על אנגליה! לפחות זה.

  5. מעולה סמיילי. תודה.
    מאוד כיף לראות ראגבי, וכשהייתי בדרא"פ הבנתי כמה הוא חשוב ומרכזי. בהמשך השנים תפסתי מדי פעם שידורים של אליפויות עולם. באנגליה פגשתי דרום אפריקאים לא צעירים שבאו לעבוד קשה בשביל לממן את השהיה והכרטיסים לאליפות העולם שנערכה שם.
    היום כשאיבדתי לחלוטין כל עניין במשחק הפוטבול האמריקאי, ראגבי בהחלט מספק את הצפיה בספורט פיזי עם כדור אליפטי.

  6. תודה רבה סמיילי! סיכום נהדר של שלב הבתים.
    .
    לגבי הטייפון – רק מזכיר שבמידה וזה משהו שיקרה בשלבי ההכרעה במשחק של יפן לפי החוקים היא תספוג הפסד טכני…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט