הא אהדה עניא ופסח שמח / מולי

לקלוע למצה
לקלוע למצה

 

הא אהדה עניא, שאכלו אהבתנא בארהע ד'אן בי איי…

יודעים, לטעמי פסח הוא שיאן השמות בין החגים.

ויקיפדיה מספרת לנו שיש לו שמות כמו כמובן "חג הפסח" ככתוב: "וַאֲמַרְתֶּם זֶבַח פֶּסַח הוּא לַה', אֲשֶׁר פָּסַח עַל בָּתֵּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל בְּמִצְרַיִם, בְּנָגְפּוֹ אֶת מִצְרַיִם וְאֶת בָּתֵּינוּ הִצִּיל" (ספר שמותפרק י"בפסוק כ"ז). ואגב "פסח", אבן שושן טוען שהפירוש הוא גם מלשון  "דילוג" וו "פסיחה", ואילו אונקלוס נותןלו גם פירוש של "הצלה" או "מתן חסות".

יש כמובן גם את "השם חג המצות", נו בגלל המצות, "חג החירות" (כי הוציאנו מעבדות לחירות), ו"חג האביב" על שם עונת השנה. יש גם המכנים אותו"זמן חירותנו"…

בקרב יהדות עיראק החג מוכר גם בשם "שִתַّאחַ'א", גלגול של הצירוף "השתא הכא" בארמית (ובעברית "השנה כאן"), ואצל יהודי הקווקז הוא נקרא החג בשם
"ניסוֹנוּ", הנגזר משם חודש ניסן העברי בהגייתו בניבם הפרסי. ואם כבר שמות, השם האנגלי, Passover, הוא תרגום מילולי של המונח העברי ומקורו בתרגום  לאנגלית שבוצע ע"י ויליאם טידייל כבר במאה ה-16.

אבל כל כמה שפסח הוא שיאן השמות, עדיין אין לו שלושים שמות. אגב שלושים, אני מבקש לאחל הצלחה לכל שלושים קבוצות האוהדים שבנ.ב.א. בארץ ובעולם.

לאוהדי אותן ארבע עשר מהקבוצות אשר לא זכו השנה שיוציאום מהעונה הרגילה אל ארץ הפלייאוף, אאחל במיוחד: בשנה הבאה בארעה ד'פלייאוף.

ולאוהדי שש עשרה הקבוצות הנלחמות בימים אלו בפלייאוף, אאחל שתהיה לכם הזכות לשיר בעוד מספר שבועות את "דיינו" עד סופו ללא שום כאב ותחושת החמצה.

לסיום, אני מבקש לאחל לכל בית הופס ובני משפחתם, לכל תושבי מדינת ישראל, לכל אנשי עם ישראל ולתושבי כל העולם כולו,  חג שמח ומשמח, יהיו שמותיו עבורם אשר יהיו.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 7 תגובות

  1. תודה מולי! חג שמח!
    כל פוסט שלך זה בונבון מלא ידע ועשיר מצפה בקוצר רוח לעלילותיה של סופי לפלר וסיפוריי ניו אורלינס.
    חג שמח לכולם ! רק לא לחארות הבוגדים בפוסטאפ

  2. תודה, מולי, כתבת יפה. אפשר ליצור אולי גם גרסאות נ.ב.א לפסח. כמו ארבעת הבנים או עשר המכות או אחד מי יודע.

  3. לשדמחתי פסח זה בעוד כמה שעות הוא עם כל משפחתי ללא יוצא מין הכלל. זה לא קרה אולי איזה 20 שנה. אני ברקיע השביעי, וכמובן נהנה מכל פוסט של מולי המלמד אותי דברים חדשים ללא הפסק!
    חג שמח מאטלנטה!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט