חזרה למסלול: סיכום שבוע ב-NFL/ שחר דלאל

סיכום השבוע יתחיל הפעם דווקא עם הידיעה המאכזבת כי משחק יום שני של השבוע לא ישוחק במקסיקו. תנאי הדשא באצטדיון האצטקה הוגדרו כ"לא ראויים למשחק" – בעיקר על ידי ארגון השחקנים בליגה – בשל הופעה של שאקירה שהקיימה שם לפני 10 ימים, והקרב המרתק בין לוס אנג'לס ראמס וקנזס סיטי צ'יפס יחזור לעיר המלאכים. ליבי עם האוהדים שקנו כרטיס ותכננו חופשות במקסיקו סיטי, כנראה שמשחק העונה יהיה קצת פחות חגיגי. ועכשיו לסיכום השבוע:

שידוך מוצלח

הרבה מאוד דלק נשרף במסלול המירוצים המפורסם באינדיאנפוליס מאז הגיעו הקולטס בפעם האחרונה לגמר ה-AFC. הקבוצה שכולם אהבו לאהוב נכנסה לקשיים לאור פציעתו של הקווטרבק אנדרו לאק, ובשל רצון להחזיר אותו מהר מידי החמירה את הפגיעה בכתף והיה נראה שהקריירה שלו – ואיתה העתיד הקרוב של המועדון – גמורה.

בקיץ נפרדו באינדיאנפוליס מהמאמן צ'אק פאגנו בידיעה גמורה שכל המועמדים הבכירים יעמדו לרשותם, כאשר אף אחד מהם לא יוותר על ההזדמנות לאמן כישרון חד פעמי כמו לאק. עם זאת, תכניות לחוד ומציאות לחוד, כאשר ערפול סביב נושא החלמתו של הקווטרבק העיב על התהליך וגם לאחר שנבחר כבר מאמן (ג'וש מקדניאלס מניו אינגלד), הוא החליט לחזור בו ברגע האחרון.

רייך עם אירסיי. שידוך מוצלח

לסיטואציה הזאת נכנס פרנק רייך, שאומנם עזר להביא אליפות לפילדלפיה, אך נחשב מועמד משני. כל כך משני, שעוזרו ג'ון דה-פיליפו דורג לפניו בכל הרשימות שהורכבו על ידי המועדונים בליגה. מתאם ההתקפה של האיגלס היה עסוק עדיין בחגיגות הזכייה כשקיבל את הטלפון מהבעלים, ג'ים אירסיי, ולא חשב פעמיים לפני שקיבל את ההצעה.

על פניו היה מדובר בשידוך לא מוצלח במיוחד, בין הקבוצה שאף אחד לא רצה לאמן לבין המאמן שאף אחד לא רצה, במציאות היה מדובר בחיבור משמיים (כשגם העובדה שכבר הכיר את המועדון לא הזיקה).

רייך אומנם זכור לוותיקים מביננו כמחליף הנצחי של ג'ים קלי, אך השורשים של עץ האימון שלו מגיעים עד לביל וולש, אבי תורת הווסט קואסט, שדוגלת במסירות קצרות ומדויקות. זה בדיוק מה שהרופא רשם ללאק כשהכריז שהוא כשיר לחזור למגרש.

לאק. חוזר לעצמו

זה התחיל מגומגם מאוד. לאק נראה מאוד חלוד במשחקי קדם העונה ובמחזור השלישי הגיע האירוע שגרם לרבים (וגם לי) לתהות האם הפיצה גרמה לו לאבד את היכולות שהיה ידוע בהם. אבל רייך לא התרגש, ולאחר ההפסד ליוסטון בהארכה נראה שמשהו התעורר בקבוצה.

השינוי המרכזי הוא בקו ההתקפה. לאחר שסבלו מפציעות מסיימות עונה, בארבעת המשחקים האחרונים החמישייה הפותחת יודעת לשמור על הקווטרבק שלה ולהגדיל את סיכויי הקולטס לניצחון, כאשר בארבעת המשחקים הללו לאק מסר 189 פעמים ולא הופל פעם אחת. כמה זה נדיר? זה הנתון החמישי בטיבו בהיסטוריה (אגב, השיא הבלתי שביר שייך למיאמי של 88-89, שלא אפשרה סאק ב-19! משחקים).

את הנתון הזה אפשר לייחס בעיקר למנהיג החדש של הקבוצה, הרוקי קוואנטון נלסון, שמוכיח שאפשר להשפיע על המשחק גם מעמדת הגארד. אבל הוא לא היחיד. אינדיאנפוליס מתבססת כמובן על מסירות קצרות ומערכים עם טייט אנדים מרובים (הקבוצה היחידה שמחזיקה חמישה כאלה בסגל) שיקלו על החיים של לאק ויאפשרו לקבוצה לחזור לרלוונטיות.

כנראה שהשנה לא נראה אותם בפלייאוף, ההתעוררות הגיעה מאוחר מידי, אבל בהתחשב בעובדה שהמועדון תמיד היה ידוע ביכולת שלו לזהות כישרון בדראפט (השנה לדוגמה הם לקחו גם את דריוס לאונרד), נראה שהם רחוקים קיץ אחד מוצלח מחזרה לרלוונטיות.

מצב רוח חופשי 

השבוע היה אמור להיפתח עם משחק המחזור, כאשר ביום חמישי נפגשו קרוליינה ופיטסבורג לקרב בין הקבוצות החמות בליגה. לצערנו קיבלנו משחק חדש צדדי שהסתיים כבר ברבע הראשון ולא באמת אמר משהו על שתי הקבוצות.

האירוע הזה לא היה מקרי, כאשר מתחילת העונה ניצחו שמונה מבין 10 הקבוצות הביתיות במשחקי יום חמישי. היוצאות מן הכלל הן אריזונה והג'יינטס שקשה להגיד עליהן משהו חיובי העונה. הנתון הזה אומנם חריג, אבל כבר ראינו אותו בעבר, כאשר בשנה שעברה הוא השפיע על קרבות מיקום בתוך החטיבות השונות.

פיטסבורג וקרוליינה. הפסד ידוע מראש

על פניו אין לנו על מה להתלונן. קיבלנו עוד משחק מרכזי ביום הפנוי היחיד בשבוע הפוטבול בארה"ב (שישי שייך לתיכונים ושבת למכללות), אבל המציאות הרבה יותר מורכבת. בשל אופיו האינטנסיבי המשחק, הקבוצות ששיחקו ביום ראשון לא מתחילות להתאמן לפני יום רביעי ואם אתה חייב להיות בעיר אחרת ביום חמישי, ההכנה שלך למשחק נפגעת משמעותית.

בעבר מאמנים התייחסו למשחקי יום חמישי כמוזרות נחמדה, שמאפשרת חצי שבוע חופש לאחריו ואפשרות לעשות התאמות נדרשות בתכניות המשחק. עם זאת, השחקנים תמיד היו נגד האירוע ודחפו לביטולו כאשר השנה יש לכך הסכמה נרחבת ברחבי הליגה.

הצוותים המקצועיים בקבוצות (בניגוד להנהלות) מתחילים להתייחס למשחק החוץ ביום חמישי כאירוע לא רצוי, כאשר ברוב המקרים יפגע במאזנה של הקבוצה. השבוע קיבלו תזכורת ואנחנו צפויים לקבל אחת כזאת גם בשבוע הבא, כאשר שיקאגו תפגוש את דטרויט.

טרוביסקי. יגיע עייף לחג ההודיה?

הברס, שדי הביסו את יריבתם לחטיבה, לא יכולים להסתכל על המשחק הזה ולשמוח. בשל דרישתה של NBC משחקה של שיקאגו השבוע מול מינסוטה זז למשבצת הערב, כאשר המשחק המסרותי מול הליונס בחג ההודיה יתקיים בחמישי בצהריים – 78 שעות בלבד אחרי הקרב הישיר על ראשות ה-NFC צפון מול הוייקינגס. אוהדי הדובים, ואני ביניהם, יכולים רק לקוות שזה לא ישפיע על סיכויי הקבוצה לקראת ההמשך.

ריח רע

אירוע נוסף שקרה ביום חמישי האחרון היתה הרחקתו של אריק ריד מהמשחק לאחר פגיעה בראשו של בן רוטליסברגר. למי שקורא או צפה באירוע מאוחר יותר, אציין כי הוא היה חלק מהמשחק והפגיעה לא היתה מכוונת והתרחשה בשל גלישתו של ביג בן.

ניתן היה להבין את השופטים שקיבלו ההחלטה הראשונית, אך לאחר שבדקו את האירוע בווידאו היה ניתן לוותר על ההחלטה. הפנת'רס ערערו לאחר המשחק לליגה וביקשו לבטל את ההשעיה ולמנוע את הקנס הצפוי לשחקן, בקשה שגובתה באמירתו של הקווטרבק הפגוע כי "המהלך לא היה מכוון".

גודל. שתיקה רועמת

נכון לכתיבת שורות אלו הליגה עדיין לא קיבלה החלטה איך לנהוג במקרה והאירוע מדיף ריח רע לאור ההיסטוריה של השחקן מולה. ריד גם ציין לאחר המשחק כי מאז שחתם על חוזה בקרוליינה בחודש אוקטובר כבר עבר חמש בדיקות סמים על ידי הליגה – נתון חריג מאוד.

האירועים האלה מצטרפים לשתיקתו הרועמת של הקומישנר רוג'ר גודל מתחילת העונה (מהלך לא אופייני), כאשר ההתבטאות הפומבית היחידה שלו היתה ציוץ תמיכה בדונלד טראמפ – שיצא פומבית נגד ריד וקולין קאפרניק. משהו מסריח בממלכת דנמרק.

שינוי חברתי

לא יהיה נכון לסיים את הטור ללא התייחסות לאירוע המדובר של השנה. לביאון בל החליט באופן סופי לא להצטרף לפיטסבורג והחליט באופן מעשי לא לשחק העונה.

בל. ייזכר כלוחם צדק?

דיברנו רבות על המקרה, אך הנתונים שמתפרסמים הימים האחרונים מכיוונו מטילים את האשמה על סכום הכסף המובטח בחוזה, שעמד על כ-17 מיליון בלבד (מתוך 70). עמידתו על שלו אולי תפגע בו באופן אישי כשייצא לשוק החופשי (בכל זאת ויתר העונה על 14.5 מיליון דולר), אך עשויה להוות את קו פרשת המים בין הליגה לשחקנים לקראת פתיחת הסכם השכר בעוד שנתיים.

בליגה כל כך אינטנסיבית לבעלי הקבוצות יש רצון לשמור על השכר העתידי כ"לא מובטח" ככל האפשר, על מנת שיוכלו לחתוך את השחקן בכל נקודה שירצו. הסיטואציה מגדילה אומנם את הסכום המשולם בחוזה (ובהתאם את עמלת הסוכן) אך פוגעת בשחקן משום שמעטים זוכים לראות את סיומו.

עמידה כל כך ייחודית (הוא השני בהיסטוריה של השוק החופשי בליגה שעשה זאת) של שחקן בכיר יכולה לשנות סוף סוף את מאזן הכוחות. עכשיו הכדור נמצא אצל ארגון השחקנים.

קאפ. לא לבד

הסטטיסטיקה השבועית: פציעתו של קופר קאפ היתה אכזרית ויכולה לפגוע בדרך של הראמס לאליפות, אך היא לא ייחודית. הרסיבר הוא השחקן ה-48 מתחילת העונה שקורע את רצועת ה-ACL, שיא חדש בליגה…

 

*

 

משחק יום חמישי: גרין ביי פאקרס (1-4-4) אצל סיאטל סיהוקס (5-4)

איזו דרך עשו הקבוצות מאז המשחק המפורסם בין השתיים בגמר ה-NFC של 2014. המאמנים אותם מאמנים וגם ארון רוג'רס וראסל ווילסון עדיין שם, אבל חוץ מזה הכל שונה.

שני המועדונים שהובילו את ליגת ה-NFC בתחילת העשור נראים כמו צל חיוור של אותן קבוצות מפעם, כאשר הקווטרבקים הם היחידים שמצליחים לשמור על הקבוצות כרלוונטיות.

ווילסון ורוג'רס. משחק של להיות או לחדול

בשני הצדדים מדובר במשחק של להיות או לחדול, כאשר עדיין יש סיכוי קלוש להעפיל לפלייאוף – סיאטל דרך הווילדקארד וגרין ביי עוד יכולה לזכות באליפות החטיבה, כך שצפוי לנו קרב מרתק, גם אם לא יהיה שם פוטבול גדול.

הימור שלי: כפי שכתבתי למעלה, יהיה קשה ללכת נגד המארחת, הסיהוקס במשחק צמוד.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. חייבים לציין את המובן מעליו –
    אותו חוט שני שמקשר בין הפציעה של קאפ, והעובדה שבל ממתין למרץ בביתו.
    (אני מנחש שלא סתם 2 האייטמים הופיעו בסמיכות אחד לשני)
    בל אולי הפסיד כמה וכמה מיליונים העונה,
    אבל הוא יגיע לשוק בריא.
    לא צריך להיות סטטיסטיקאי דגול בשביל לדעת שכמות הסנאפים שהוא היה משחק עם הסטילרס, הייתה הופכת את משוואת ההשתכרות שלו לכזו שנעלם הסיכון בה גבוה במיוחד.

    סיכום שבוע מתרתק, ומאיר עיניים. כרגיל.
    תודה, שחר.

    1. תמיד יכולה להיות קבוצה כמו יוסטון שפתאום תשים הרבה מאוד כסף, אבל למרות היכולות שלו הוא בעמדה (על המגרש) בה אין לו יותר מידי negotiation leverage (כמובן שבכל מקרה אין ספק שיהיו קבוצות שלא יסכימו לגעת בו).

  2. ההרחקה של אריק ריד היתה מוצדקת.
    שני שחקני הגנה כבר היו על רות'לסברגר, הוא נעצר, וריד נכנס בו במהירות גבוהה ללא צורך, רק בשביל לפגוע בק"ב של היריבה.
    פגיעות הראש בפוטבול עומדות כעננה שחורה מעל הליגה, וחייבים להגן על שחקנים, במיוחד בעמדת הק"ב.
    אפשר ורצוי לשחקנים להיות אגרסיביים ופיזיים, אסור להם להיות אלימים.

  3. תודה, מת על הטורים האלה.
    מקווה מאוד שאין כאן באמת התנכלות ספציפית לריד, אלא כמו שיניב אומר, מקרה מוצדק של הרחקה. אבל הליגה חייבת להתנהל בזהירות.
    לגבי לביאון בל, בסופו של דבר, בליגה שהבעלים מתנהגים כמו בעלי עבדים, יש מצב חזק שההחלטה שלו תפגע בו בחוזה הבא.
    מה היה הקטע בחדר ההלבשה שהשחקנים פרצו לו ללוקר או משהו ולקחו משם דברים?

    1. זאת היתה סתם בדיחה. הוא הודיע שלא יגיע לקחת את הדברים שלו אז הם עשו "פשיטה" כל הלוקר שלו. בגדול היו שם רק בגדי המשחק שלו ודיסקים עם הסינגלים שהוא הוציא (שבגדול מדברים על החוזה שלו):

      https://www.youtube.com/watch?v=X99esklm5es

      https://www.youtube.com/watch?v=KfoZtJmZmjs

  4. תודה שחר.
    מעניין כרגיל.
    יש לי פינה חמה בלב לאינדי עוד מימי פייטון העליזים. נקווה שיתאוששו ושלאק יראה את הפוטנציאל שלו.

  5. אני מרגיש כל כך מרוחק מהפוטבול כאן בארץ הקודש והטורים האלה הם סם חיים בשבילי.
    יצא לי לראות ב-CNN היילייט של כמה דברים מיום ראשון (בשידור אנגלי…) ולא האמנתי ל-=TD של בן מפיטסבורג. הדוב הכבד, האיטי, והמאד מבוגר שפשוט לא ניגמר.
    טור מצויין מכל הבחינות!

  6. מסכים עם המהלך של בל, פציעה ושחיקה על חוזה של שנה באמת מטופשת ואפשר לראות זאת על השחקן של סיאטל שנפצע השנה במצב הזה. מצד שני באמת לא בטוח איזה חוזה הוא ישיג בגלל התפקיד שלו.
    אולי הליגה חייבת לפחות לשבץ את מי שמשחק בחוץ בחמישי למשחק בוקר בראשון שלפני אם לא שבוע חופש.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט