גמר חתימה טובה מצוות הופס / מולי

תפילת כל נדרי. צילום מתוך מחזור יום הכיפורים. מויקיפדיה.
תפילת כל נדרי. צילום מתוך מחזור יום הכיפורים. מויקיפדיה.

עוד שנה עברה, עוד שנה החלה, והיום בערב, אחרי ארוחה דשנה,  מתכנסים יהודים, בארץ ובעולם, בבתי הכנסת לתפילת כָּל נִדְרֵי  שתסמן את תחילתו של יום הכיפורים שיסתיים בתפילת נעילה מחר בערב.

לפני תפילת כל נדרי נהוג להצהיר: "על דעת המקום ועל דעת הקהל … אנו מתירין להתפלל עם העבריינים", ואם חושבים על כך: אין כאולמות ספורט מקום מפגש של של עבריינים.

אמירה קשה ונחרצת, אני יודע, אך אסביר את כוונתי.

הראיתם משחק כדורגל במעמד אוהדי שתי הקבוצות ללא קללות הדדיות? הזכורים לכם השלכת מטבעות לתוך מגרשי הכדורסל? הזוכרים אתם אנשים מהקהל שפרצו למגרשים או  שדחפו רצי מרתון או רוכבי אופניים? הדוגמאות לאלימות הקהל בספורט הן – למרבה הצער – רבות מספור.

לרוב, נובעת האלימות בספורט כאמצעי חצי חוקי לשחרור מרוסן יחסית של האלימות בקרב הקהל, אך בעיקרה היא נובעת מן החלוקה של "אנחנו" מול "הם". בני האדם הם חיות חברתיות החיות בקבוצות – להקות אם תרצו, שבטים ומדינות אם תעדיפו אחרת – והחוק הראשון של הלהקה, מלבד השרידות, הוא ש"עניי עירך קודמים".

איך אומר סופר המד"ב האהוב עלי – רוברט אנסון הינליין – באחד מספריו: "הנה בא זר ומכל שהוא נחוּת ומוזר"… "אנחנו", זה הרי ברור לכל אחד מאיתנו, שווים יותר מ"הם".

ולכן, בספורט במיוחד, כאשר מי שמייצגים אותנו – קבוצה, נציג או נבחרת – לא מצליחים מספיק לטעמנו, אנו יורדים עליהם (כשאיננו מקללים אותם).

אך העבריינות בספורט אינה מוגבלת לקהל בלבד. באוגוסט 2014, במסגרת סדרת "על ספורט ומהויותיו" שלי, כתבתי את הפסקה הבאה:

"הספורט עומד בסתירה לחוקי המדינה בעוד סוגייה: המעניין בו הוא, שבניגוד לכאורה לחיים עצמם, ישנם בו עבירות מותרות על החוק. יותר מזה, יש לעברות אלו אפילו מדרג ומידתיות כאשר לרוב ברור לכל השותפים, השופטים והצופים במשחק מה תהיה חומרת העונש על העבירה."

וכך, בלהט הספורט, גם ספורטאים מרביצים, מקללים (כמובן שבעיקר את השופטים – אבל זה כבר נושא אחר), לוחצים על הבלמים של האופנוע של מתחרים אחרים במהירות של מעל למאתיים קמ"ש (קרה בחודש האחרון), או נושכים אוזניים וגם מוחצים ביצים – אם לתת מספר דוגמאות מהיותר ביזאריות שיש.

אז אם אתה אוהד או ספורטאי, ובוודאי שאם אתה או את גם וגם, יש לי בקשה אליך:

בואו, מהרגע, מהשנייה הזו, נדאג לכך שביום כיפור הבא לא יהיה לנו על מה לבקש סליחה, לפחות בכל מה שקשור לספורט.

בואו לא נקלל, לא נהיה אלימים, לא נהיה גזעניים,

בואו לא ננשך אוזניים או נניף אגרופים,

בואו נפעל ברוח הספורט

במגרש ומחוץ לו.

 

גמר חתימה טובה לכולם. כן, לכולם! ולא רק לכל עם ישראל.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. מחכה לתגובת הרב שך 😃
    בינתיים גמר חתימה טובה וצום קל לצמים.
    בעזרת השם לא יהיו עוד מלחמות בעולם.
    וזאב עם שיפוד
    וכבש בתנור
    וכל ה….

  2. גמר חתימה טובה לכולם
    ידוע שאומרים אנו מתירים להתפלל את העבריינים דווקא בכיפור ולא בראש השנה, למה?
    מפני שבראש השנה כולם באומן.. 🙂

    שנה טובה ומוצלחת

  3. אלוהים יכול לצום, לעשות חשבון נפש, ולבקש סליחה עד מחר (תרתי משמע) – זה לא יעזור לו.
    הוא לא ראוי לסליחה שלנו.

    חג נטפליקס שמח לכולם.

      1. מי בחר ברע ?
        התינוקות שמתים עכשיו ביסורים בכל העולם כשאתה מתכונן ליום ההתרפסות השנתי שלך בפני זה שטובח בהם כל דקה בכמויות שהיו גורמות להיטלר להסמיק ?

        1. דדי אני אדם חילוני לחלוטין ולכן דווקא חשוב להדגיש שמי שבוחר בטוב או ברע , טובח באנשים וכו'.. הם אנשים בשר ודם ובגלל היותי חילוני אני לחלוטין חושב שהאחריות גם לזה היא עלינו בני האדם ולא על אף גורם חיצוני או גרמי שמיימי שחלקנו מאמינים בקיומו וחלקנו פחות.

        1. אין לנו שמץ של מושג מה זה מוות, ואולי מושג קלוש לגבי מהם חיים, איך אתה מגדיר טוב/רע מוסרי/לא מוסרי זו שאלה שלך, אבל "נכון" זה לא… אז אני לא מבין מה הצד שלך בויכוח כזה חוץ מלהטריל בערב יום שלהרבה אנשים מסמל משהו גם סתם ברמת העם. חתימה טובה, צפיה מהנה ויאללה ביי

          נ"ב – לפי התמונות ממפגש הופס לא יזיק לך איזה צום קטן, סתם כדי לסיים באווירת כיפורים 🙂

          1. ההבדל בינינו הוא שאני לא מגדיר טוב ורע בהתאם למה שהופך את האמונה שלי לאפשרית אלא בהתאם לחוויה האמיתית שלנו בעולם.

            יאללה רוץ – החבר הדמיוני מחכה.
            אני אומר השנה תוסיף דמעות לתפילה – הוא חולה על זה.

          2. תגיד אדון פלוגת סער, דדי כתב לך משהו אישי שאתה ממהר לתת לו עצות מעליבות? להזכירך על מה יום הכיפורים מכפר ועל מה לא.
            אולי כשתבין שאתה לא דובר של אלוהים ולא תיעלב בשמו על דברים שגם אתה העדת שלאף אחד אין תשובה מוחלטת בהם, תהיה אדם טוב יותר. בטח יותר מלצום אלף צומות

          3. בגלל זה בדרך כלל אני בכלל לא עונה לכאלה בלי גראבטאר.

            טעות שלי, אבל לא נורא – עוד כמה שעות אלוהים כבר יראה לו מה זה…

          4. איך הבנתם מהתגובות שלי שאני מאמין, צם ומתפלל, את זה באמת רק אלוהים יודע…
            דדי הטריל, אני היתי משועמם זה הכל. לגבי ההערה בסוף, תודה לך מתן גילור שברגישותך לכל פגיעה באחר הפכת אותה למשהו כאילו רציני ומעליב. סורי דדי, יעזור לך לדעת שאני גם שמן?

          5. SA אני בכלל לא בטוח שדדי התכוון להטריל
            יש גם אפשרות שזאת אמונתו

            תחשוב איך היה נראה העולם בלי האמונה באלוהים. כמה סבל היה נחסך מהאנושות…

    1. דדי, הסגנון שלך שמביע שאתה יודע את האמת וכל האחרים טועים יצא לרבים מאיתנו מהתחת. כל אחד מאמין באלוהים, אבל האמונה של כל אחד היא אחרת. אם אתה מאמין שהכל התחיל סתם ככה, ולפני שהכל התחיל סתם ככה זה התחיל סתם ככה – שיהיה לך לבריאות. אז 'הכל התחיל סתם ככה' הוא האלוהים שלך.

      1. לא התבלבלת קצת ?

        אני בסך הכל מתאר מציאות. לא ממציא כלום ואפילו לא מחווה דעה.

        מי שטוען שיודע הכל זה אתה ושכמותך –
        ממציא למציאות פירושים מעוותים וסיפורי סבתא על ההסטוריה ואפילו על המוות (!), ומוכן להצדיק ולקבל סבל של מיליארדי חפים מפשע לאורך ההסטוריה – רק כדי שתוכל להמשיך להיאחז באמונה שאין לך את האומץ להודות כמה היא מגוחכת ולחיות בלעדיה.

        אני בסך הכל שם לך מראה נקייה מול הפרצוף של האלוהים שלך.

        1. למה אתה עוצר במוות של ילדים ?
          למה לא פציעה של ילדים ?
          הלאה, למה לא כל שריטה וחבורה של ילדים ?
          למה לילדים יש חורים בשיניים ?
          לה לתינוקות יש פריחה על הישבן או שלשול לפעמים ?
          הרי הם חפים מפשע.

          נוח לך להציג את הקיצוניות שבסבל, אבל עקרונית אין הבדל איכותי בין סבל קטן לגדול , רק כמותי. לפי העיקרון שלך אפשר להגיד – אם יש אלוהים, איך זה שיש לילדים חורים בשיניים ?

          זו גם שאלה, רצינית, ויש לי מה להתייחס אליה, אבל האם אני צודק באיך שהבנתי אותך ?

          1. הסיבה היחידה שאני משתמש בילדים היא כדי לחסוך את הזמן על הטיעון המטופש שמי שקורה לו רע הוא חוטא.
            ברור שאלוהים אחראי להרבה יותר סבל לא מוצדק מזה שהוא ממטיר על ילדים ותינוקות.

            כמו שכדי לנטרל את הטיעון שבני האדם אחראים לאסונות שלהם, אני לא אדבר על תאונות, אלא רק על אסונות טבע ומחלות.

            שוב – זה רק כדי לחסוך את הזמן עם הטיעונים "יודעי הקרביים של אלוהים" – לא בגלל שהוא לא אחראי גם לזוועות האלה ישירות, או לאי מניעתם במקרה הטוב.

            מקווה שביקשת יפה סליחה השנה מהפסיכופט הדמיוני.

    1. יוצא לים שמדהים בימים הללו, הפעם לפני הזריחה, הפכתי לשחיין הכי איטי, אך לשעות, ונהנה ממנטרות ותרגול רוחני קליל שמנסה להתחבר בו למערכת האלוהית, מאחל גמר חתימה טובה לדתיים והמסורתיים המופלאים באתר, ולאתאיסטים מאחל שתתחברו לחלק היפה שבתוככם, העצמי הטהור שיפייפה וקיים בכל אחד מכם בצורה שווה ומדהימה, וזה מקום של אהבה עצמית לא מתוך חיצוניות או חומר, אלא מתוך הפנימיות הנהדרת שיש בכל אחד ואחת מכם בצורה מדהימה

      1. באהבה אלוהית שגם קיימת בכל אחד מכם בדרך ובעוצמה שווה לחלוטין, אשחה לאי קטן א אעמוד עליו ואחזור אם הים יאפשר כמובן 🙂 🙂 כמובן שפה הצניעות מצילה חיים, וחלילה איני גיבור מול הטבע, הרבה פעמים שחיתי בים מסוכן כולל 7 מטר בישראל כן כן, עד שלמדתי לזהות ים מסוכן דרך לימוד מאנשי ים, קיבלתי הגנה במתנה, וכמובן לא נכנס עמוק יותר כמו בשנים הרבות בעבר

  4. באהבה שאינה תלויה בדבר שתמלא אתכם תמיד, תבורכו כולם כולם באמת. דורון/ האסטבן

    באמת כולכם מיוחדים ואהובים, תבורכו כולם כולם

כתיבת תגובה

סגירת תפריט