רשמי מולינדיאל – מוסף שוערים / מולי

שוער כדורגל מזנק לעבר כדור שנבעט לשערו. מאתר ויקיפדיה.

 

חשיבותו של שוער

אם יש משהו שהמונדיאל הזה עשה, זה להמחיש, שוב וביתר-שאת, את חשיבותו של השוער במשחק כדורגל בכלל, ובמשחקי הנבחרת בפרט.

מדוע בנבחרת בפרט? בשל מינון החיבור המופחת בין השחקנים, במיוחד בחוליית ההגנה: בנבחרת, כל נבחרת,  מחמת הזמן המועט יחסית שיש לשחקנים להיות יחד, קשה יותר ליצור הבנה, ליצור "משחק עיוור" בין השחקנים, מה שגורם ליותר טעויות, ומכך שנדרש מהשוער לכסות ביותר מקרים על טעויות השחקנים האחרים. ומכך, שהאיכות וההצטיינות של השוערים יותר מהותית.

יותר מכך, מאחר וזה מונדיאל, ולא מעט מהמשחקים מסתיימים החל מהשלב השני  בסדרות בעיטות עונשין, הרי שוער שמצטיין בפנדלים יכול להוות את הגורם המכריע בין ניצחון להפסד.

 

השוערים המצטיינים עד כה

אתחיל ואומר שאישית הייתי נותן לשוערים במונדיאל כקבוצה ציון טוב מאוד. יש מעט מאוד אירועים בהם שוער גרוע גרם להפסד של קבוצתו שאחרת היתה מנצחת כי היא היתה מעולה.

לטעמי האישי השוערים המצטיינים ביותר עד כה כוללים חמישה: השוער של מקסיקו, גיירמו אוצ'ואה, שספג ששה שערים בארבעה משחקים, אך היו לו 25 הצלות; השוער של רוסיה, איגור אקינפייב, שספג שבעה שערים בחמישיה משחקים, עם 15 הצלות; ג'ורדון פיקפורד האנגלי עם ארבעה שערים ועשר הצלות.

מבחינת הסטטיסטיקה, אין ספק שהשוער שהצטיין היה קספר שמייכל שספג רק שני שערים, והיו לו 21 הצלות. ואולם, מאחר ודנמרק סיימה את כל משחקיה בתיקו, והפסידה לקרואטיה מהנקודה הלבנה… הוא סיים את דרכו במונדיאל.

ועדיין, החמישי והטוב מכולם – לפחות לטעמי – הוא טיבו קורטואה, שוער נבחרת בלגיה, שספג חמישה שערים בחמישיה משחקים והיו לו 18 הצלות. הסיבה לכך היא שאני מאמין שקורטואה הוא השוער ששינה בצורה הרבה ביותר את גורלה של נבחרתו, לחסד ולא לשבט.

 

דיונים על מיקום בשוער בזמן בעיטת קרן

אם יש תכונה אחת ששוער חייב, זו היכולת לדעת היכן להתמקם בכל שניה מהמשחק. האמת היא שיש קונבנציות, אבל יש גם גרסאות לגבי סוגיות ספציפיות.

שמתי לב, למשל, שאין הסכמה על מיקום השוער בזמן בעיטות קרן. ראשית, יש לשאול את השאלה האם אמור להיות מקום ספציפי ששוער אמור להתמקם בו בבעיטות קרן? אולי זה פונקציה של צורת השמירה של קבוצתו (אישית או אזורית)? של מאפייני ההגנה? של צורת המשחק של היריב? של מאפייניו וצורת משחקו של השוער הספציפי?

ואולם, בהנחה שכן אמור להיות מיקום ספציפי, אשמח בכל מקרה לדעתכם:

אז היכן על השוער לעמוד בזמן בעיטת קרן?

  • במרכז השער או בצד הרחוק מבעיטת הקרן?
  • על קו השער או מטר קדימה?
  • מיקום אחר?

לטעמי לכל אחד מאלו יתרונות וחסרונות. מה שבטוח הוא שבכל מיקום בו יבחר השוער להיות, עליו להיות מסוגל להגיע לכל כדור גובה ברחבת החמש ואפילו מטר ממנה לכל כיוון.

ודעתכם?

 

 

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה רבה .
    הדירוג שלי
    הזוער הראשון הוא השוער הקרואטי סובשיץ
    לא ניתן להתעלם ממי שלמעשה היה הפקטור החשוב ביותר בעליית הקרואטים לחצי הגמר .
    סובשיץ עצר 3 מחמש הפנדלים בדו קרב שמינית הגמר מול דנמרק .
    הוא גם עצר פנדל (ועוד אחד הלך החוצה) מול רוסיה .
    סה"כ הוא ספג 4/9 פנדלים בלבד בקרבות הפנדלים שהביאו את הקרואטים לחצי הגמר תוך כדי תצוגת שוערות גדולה מאד בהארכה.

    (אמנם יש לו חלק בשער הראשון של הרוסים ברבע ).
    סה"כ ספג 3 שערים ב 5 משחקים (לא שיחק מול האיסלנדים ).
    כולל צמד הארכות.
    אם תרצו שער בכל 140 דקות .

    2. אחריו יש את מי שרציתי שיזכה בכפפות הזהב שמייכל עם באמת תוצאת שוערות אדירה כבונוס עצר 2/5 הפנדלים בדו קרב שלא עזר לדנים ו…עם העצירה של הפנדל של מודריץ בהארכה הוא 3/6.
    ספג 2 שערים ב 4 משחקים כולל הארכה.
    אם תרצו שער כל 195 דקות.

    3. קורטואה .
    אמנם הבלגים סופגים שער למשחק כי מדובר בנבחרת התקפית שכבשה כבר 14 שערים (2.8 ).
    התצוגה שלו מול ברזיל הייתה אדירה והוא עדיין מסוגל לקרוא תיגר על כפפות הזהב.

    4. אחריהם פיקפורד האגלי המפתיע מאד שלא שיחק מול פנמה אך שיחק ביתר המשחקים מאזנו 3 שערים ב 4 משחקים כולל הארכה .
    שער כל 130 דקות עם תצוגה נהדרת מול שבדיה שבו נראה האם תהיה לה המשך (מבחינתי תגלית הטורניר).

    5. לוריס גם הוא נתן הצגה מול אורגוואי (בכמות סיכונים מועטה שבמובן מסוים זה יותר קשה ) אמנם חטף 3 מארגנטינה ולא שיחק ב 0-0 מול דנמרק .
    סה"כ 4 שערים ב 360 דקות שער למשחק .

    ראויים לציון חיובי שוערי רוסיה, (אנקפייב )ברזיל,( אילסון ) ו אוספינה (קולומביה)

    השוערים המאכזבים /הלא טובים .
    דה חאיה (ספרד) קאבזרו (ארגנטינה) והשוער היפני שבעקיפין הוא זה שאחראי אל הדחתה של ברזיל הגדולה (אלמלא השטות זלו היפנים עוברים את הבלגים ואז ברזיל לוקחת את יפן ).

    1. צריך לציין שברזיל לאנקיבלה פנדל שהגיעה לה נגד בלגיה והיה יכול להיות 2:2 ואי אפשר היה לדעת מה היה קורה בהארכה רו בבעיטות הכרעה.

  2. דבר מעניין נוסף – בבעיטות הכרעה פיקפורד (שמזכיר לי משום מה את פורד פרפקט), נע בזווית קדימה ולא במקביל לשער – דבר המאפשר מצד אחד כיסוי שטח שער נרחב יותר אך איבוד זמן יקר מול תנועת הכדור. מתן גילור – יש לך תובנות בנושא אסטרטגיות שוערים בבעיטות הכרעה?

  3. חושב שאין מיקום אידאלי. שוערים נמוכים וזריזים יעדיפו לעמוד על קו השער, שוערים גבוהים עם ידיים ארוכות יעדיפו לצאת לכדור. זה גם עניין של איך שההתקפה מסתדרת מולו – למשל הטור שבו מסתדרת אנגליה לפני הקרן.

    בדיפולט הייתי הולך על לעמוד במרכז השער קצת אחרי הקו.

  4. מצוין מולי.
    פינה כייפית מאוד.

    ראוי לשבח גם השוער של יפן.
    לגבי השאלה, הייתי עומד במרכז ומטר קדימה, שאוכל להגיב לכל כיוון באותה המידה.

  5. אחלה טור.
    מסורתית, נהוג היה לשים את השוער בשני שליש הדרך לפינה הרחוקה של השער (ביחס לבועט), על קו השער.
    רחוק, כי אם צריך לשנות מיקום, הרבה יותר נוח לשוער לנוע קדימה. בזמן הזה, שחקן הגנה עומד סמוך לקורה הקרובה לקרן, כשתפקידו לנסות לעצור נגיחות ובעיטות לאזור.
    על קו השער, פחות או יותר, כי גם ככה השטח שלידו מלא בשחקנים, ויהיה לו יותר נכון לנוע מהאזור הריק אל הצפיפות, מאשר לנוע בתוכו

  6. מולי – לא גורדון , אלא ג'ורדן פיקפורד .

    אולי מה שבילבל אותך – שהיה שוער אנגלי ושמו הפרטי גורדון ,
    באנקסי הגדול , זוכה מונדיאל 1966 ומי שאחראי להצלה הגדולה ביותר שנרשמה ותועדה אי פעם במונדיאלים ובכלל – מאותה נגיחה של פלה ב-1970 .

    1. תודה. תיקנתי.
      ולא, לא היה בלבול עם מי שהיה השוער הנערץ עליו בנערותי (גורדון בנקס שזכיתי לראות מאז 68), אלא היתה בפשטות טעות הקלדה 🙂

  7. באף מונדיאל או אליפות אירופה (או אמריקה) לא ראיתי שוערים מעולים כמו הפעם. האינסטינקטים של כמעט כולם היו מעל ומעבר. שוערים נפלאים שגם מכירים את המשחק מצויין.
    טור חשוב מאד.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט