רשמי מולינדיאל – ידיים מאחורי הגב, שמעתם? / מולי

של מי לעזאזל התלבושת הזו?

לא יודע אם שמתם לב אבל אף אחת מהקבוצות במונדיאל הזה (אולי חוץ מפרו), לא הופיעה עם התלבושת המסורתית שלה?

מתי ראינו את אנגליה באדום מלא המונדיאלים קודמים? את גרמניה שלא בשחור לבן? את ארגנטינה שלא בחולצות התכלת-לבן.

בתחושה שלי, לפחות בחלק המשחקים במונדיאל הזה, הייתי חייב לשמוע את שמות השחקנים או לבחון פרצופים כדי לדעת מי הקבוצה שהחלטתי לאהוד ומי המתחרה.

חשבו על זה: ברזיל ללא צהוב? דרום קוריאה באדום שחור? אוסטרליה ללא ירוק? גרמניה עם תכלת לבן? אנגליה באדום מלא? ועוד ועוד…

 

ידיים מאחורי הגב, שמעתם?

ידיים שבדיות מאחורי הגב ברחבה

שני ויכוחים עיקריים יש בכדורגל בשכונה ובכדורגל העולמי: "היה או לא היה נבדל?" ו"היתה או לא היתה יד?"

בעוד שה- VAR, מנגנון השיפוט בעזרת הטלוויזיה (אתם יודעים סימון המלבן בשתי ידי השופט) נותן פיתרון מעולה לסוגיית הנבדל,  הרי לסוגיית "היתה או לא היתה יד" הוא לא מצליח לתת פיתרון חד שמעי ואסביר:

הבעיה אינה אם הכדור פגע ביד או לא. את זה הטלוויזיה מראה בקלות. הבעיה היא האם זה שהכדור פגע ביד הפעם מחייב את השופט לשרוק לפנדל או לא, וזה כבר לא עניין חד משמעי.

הבקיצר, למספר שלוש בנבחרת השבדית, ויקטור לינדולף שמו, יש פיתרון לבעיה! ראו אותו רץ לחסום ברחבה כשידיו אחוזות זו בזו מאחרי גבו. מת לראות שופט שישרוק לפנדל אם הכדור יפגע לו ביד…

 

 

זה לא נגמר עד שהגברת האנגלייה הזקנה מצליחה (סופסוף) לנצח בפנדלים…

משפט נחמד ששמעתי פעם קבע ש"אנשים לא לומדים מניסיון של אחרים ורק מעטים  לומדים מהניסיון של עצמם". לנבחרת אנגליה יש מזל כי המאמן שלה, למד – ועוד איך למד –  מהניסיון של עצמו (לפחות), ויישם זאת לגבי הנבחרת.

ביורו 1996 היה גארת' סאות'גייט, מאמנה הנוכחי של נבחרת אנגליה, בלמה של נבחרת אנגליה שהגיעה לחצי הגמר מול גרמניה. המשחק וההארכה הסתיימו בתיקו והקבוצות הסתדרו להכרעה בבעיטות עונשין.

כל חמשת האנגלים וחמשת הגרמנים הראשונים בעטו ו… כבשו. סאות'גייט היה הבועט הששי של הנבחרת האנגלית. הוא בעט והשוער הגרמני, אנדראס קפקה, הדף את הבעיטה, וגרמניה המשיכה לגמר אחרי שהבועט הגרמני הששי כבש.

האמת, כבר אז סאות'גייט עשה לימונדה מלימונים מהארוע הזה כשהשתתף בפרסומת לרשת פיצה האט עם עוד מחמיצי בעיטות עונשין מכריעות אנגלים.

אבל הנקודה היא שביורו 1996, הנבחרת האנגליה לא הכינה את עצמה כלל לבעיטות עונשין. שום אימונים, שום טקטיקה, כלום. לא להאמין שלא למדו מאומה מכך שבשש מתוך שבע הפעמים בהם היו לנבחרת אנגליה בעיטות הכרעה מנקודת העונשין – היא הפסידה…

אבל גארת' סאות'גייט, כמו שאמרנו, כן ידע ללמוד, אם לא מניסיונם של אחרים אז מניסיונו שלו, והנבחרת האנגלית הנוכחית התכוננה מזה כחצי שנה להכרעה מבעיטות  עונשין… ויודעים מה? אתמול היא ניצחה בהן…

 

דוקטור קולו ומר מביה

את ההבדלים הללו, אך אחד לא יוכל להסביר לי. עד הדקה ה- 56, כשאנגליה כבשה את הפנדל שלה, אף אחד לא הצליח להבין איך נבחרת קולומביה הצליחה להגיע לרבע הגמר. זה לא רק שהיא היתה גרועה עד כדי חידלון, הבעיה העיקרית היא שהיתה תחושה חזקה שהם לא רוצים לתקוף! לא רוצים להסתכן בניצחון!

והנה, אחרי ספיגת השער, אחרי זוג חילופים, נולדה נבחרת התקפית מדהימה, נבחרת שיודעת לשחק כדורגל מופלא, נבחרת שמכוונת את עצמה לדבר אחד בלבד: לגולים!

כל שיכולת לשאול את עצמך הוא "למה לעזאזל פקרמן, המאמן הארגנטיני של קולומביה, לא הצליח לגרום לשחקניו לשחק כך משריקת הפתיחה?". הם הרי היו מטאטאים את האנגלים בקלות מהמונדיאל אילו היו משחקים כך מהפתיחה…

"לוקו" בספרדית זה משוגע. לקולומביה אתמול הכול הלך הפוך…  אז אין לי מה לומר מלבד: "ד"ר קולו ומר מביה"…

 

אז מה היה לנו אתמול?

שבדיה  כבשה ראשון ושני בתוספת הזמן וניצחה את שוויץ 0:2.

אנגליה ספגה שער משווה (1:1) בתוספת הזמן וניצחה (!!!) את קולומביה בפנדלים אחרי ההארכה.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה מולי.
    מה שחירפן את האנגלים אחרי אותו משחק היה שאחרי שאנדי מולר כבש את הפנדל השישי הוא בכלל לא חגג. פשוט נעמד במקום בעמידת טווס/תרנגול.
    כאילו לומר: "מה יש לחגוג? זה ברור שננצח את האנגלים בפנדלים."

    1. העמידה הזאת עם חזה בולט ופנים גאות וחתומות עשה לי קונוטציות מאוד שליליות באותו זמן (השנאה לגרמנים עוד היתה במערכת בהשפעת המשפחה) ומולר הפך להיות אחד השנואים עלי בזכות אותו מפגן.
      מאז התפכחתי, כנראה בזכות הכדורגל ההתקפי שלהם במונדיאלים האחרונים, שהיה ההיפוך מה"כדורגל משחקים 90 דקות ובסוף הגרמנים מנצחים 1:0"

  2. כמות הגולים במונדיאל הזה בדקות האחרונות ותוספות זמן מרשימה פלוס,
    לא בדקתי ביחס לטורנירים קודמים אבל בתחושה זה קורה הרבה יותר מהרגיל.

    1. כתבתי על כך בבתים .
      דווקא בשמינית הגמר למרות בכמות הנכבדת (3 שערי תוספת זמן +עוד שער דקות אחרונות כולל שני שערים משמעותיים של הבלגי ומינה אתמול )
      אנו בירידה ביחס לשלב המקביל ב 2014 אז הובקעו 5 שערים בתוספת הזמן + 2 ב5 דקות אחרונות (מתוכם השער של הונטלר שהובקע 4 דקות בתוך תוספת הגמר במשחק שהדיח את מקסיקו לאחר שער שוויון של שניידר דקה 88. כן הובקע אז שער שוויון יווני בדקה 90+1 שמנע ניצחון קוסטה ריקני שהושג לבסוף מדו קרב הנקודה .גם די מריה הכריע את שוויץ בדקה 118 וכן בגרמניה אלג'ריה הגרמנים עלו ל 0-2 דקה 120 לפני שהאפריקאים צימקו בתוספת).

      1. וכן כמה שערים הובקעו בגביע העולם הנוכחי עד כה בדקות 89-85, 90? אניניודע שמהדקה התשעים לפחות הובקעו 24 שערים אך לא כמה בדקה ה-90 וכמה בדקות 89-85?
        כשכתבת בחמש דקות האחרונות התכוונת בחמש הדקות האחרונות בפועל כולל תוספת הזמן או מהדקה ה-85?

  3. מולי תודה על העדכונים.
    האם האנגלים יצאו מהלוזריות שלהם ויקחו הגביע ?
    האם שוודיה תיקח וזלאטן יחזור בתשובה ויעבור למאה שערים ?
    מונדיאל מאד מסקרן מבחינת אלמוניות יחסית של הקבוצות שעולות….
    רק שלא יהיה גמר ברזיל אנגליה בסוף 🙂

    1. זה לא תלוי באנגלים כי גם אם גיעו לגמר וישחקו נגד ברזיל אז יהיה להם סיכוי ממש קטן אם ברזיל תשחק ביכולת הטובה שלה.

  4. לגבי מ שהאנגלים לא התכוננו לבעיטות הכרעה ב-96', אז העובדה שחמשת הראשןנים כבשו. הרבה נבחרות שכן התכונו בטורנירים השונים בעולם הכדורגל לא הצליחו יותר מזה ואף פחות, כולל ביורו ובגביע העולם. כך שמה שלא התכוננו לא ממש השפיע.

  5. שופטים לפי התוצאות, אבל עם כל ההכנות של החצי שנה מראש הם עדיין היו בפיגור אחרי 3 בעיטות, לעומת 96 המושמצת שם הם בעטו את כל ה 5 הראשונות בפנים, אז צריך לקחת הכל בפרופורציות…

    אגב, הבועט השלישי של האנגלים היה הנדרסון – קניה כושלת של ליברפול לאגף הימני שעבר הסבה נהדרת למרכז מגרש. הנדרסון רץ ומשקיע המון, וגם היו לו כמה בעיטות מרחוק שנכנסו, אבל בחיים לא הייתי נותן לו לבעוט ב 5 הראשונים. זה לא אומר שרק חלוצים צריכים לבעוט (ע"ע מילנר), אבל על סמך משחקים של ליברפול הנדרסון הוא בחירה גרועה.

  6. הסיכוי להבקיע פנדל בבעיטות הכרעה הוא משהו בין 70 ל-75 אחוז.
    כך שרצף של 5 פנדלים רצופים בפנים, הוא אירוע שקורה רק ב-20 אחוז מהמקרים. אנגליה בעטה מצוין באותו יום, הבעיה שגרמניה הבקיעה גם את השישי… (16 אחוז).

  7. את מי שמבין ספרדית הכותרת שלך מולי מעצבנת עד מקוממת, אם לא מעידה על בורות.
    אנא בדוק מהי מסמלת בספרדית ואולי תשנה אותה ?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט