רוצים שינוי? – פינת הגולש הצעיר / אורי ספיר (15)
כדורסל ישראלי = $

רוצים שינוי? – פינת הגולש הצעיר / אורי ספיר (15)

כדורסל ישראלי = $

בימים האחרונים מתקיימים וויכוחים חוזרים ונשנים בין מנהלת הליגה בכדורסל לבין ארגון השחקנים, בעקבות החלטה של מנהלת הליגה לבטל את החוק הרוסי. בעקבות הוויכוח החלטתי לבדוק האם יש לליגה אינטרס לשנות את החוק הרוסי. על מנת לבחון את הנושא, אביא לפניכם את הנושאים שלדעתי צריכים להיות בראש מעיניהם של ראשי הליגה, ואבדוק האם יש צורך בביטול החוק.

תחרותיות – בשמונה השנים האחרונות זכו בליגת העל חמש קבוצות שונות, הישג לא מבוטל בשביל ליגה שבמשך חמישים שנה חילקה את האליפויות בצורה לא שווה כלל בין שתי קבוצות בלבד. יש שיאמרו שהתחרותיות הגיע בעקבות הדעיכה של מכבי ולא בזכות העלייה של קבוצות הליגה האחרות, וכמובן שיש אמת בדבריהם. אך אני מאמין שהיום קבוצות ליגת העל (פרט למכבי תל אביב), חזקות משהיו ומתפתחות כל הזמן. יש כמובן את הטענה שהתחרותיות מגיע בעקבות חוקים שנועדו להרע למכבי כמו הפיינל פור. אמנם ככל הנראה יש אמת בטענה, אך אף על פי כן, בשלוש העונות האחרונות מכבי כלל לא סיימה במקום הראשון בליגה וודאי שלא הייתה הקבוצה הטובה בליגה, לכן גם על הטענה הזו עבר כבר הקלח. אם כן, בנושא התחרותיות אין כל בעיה מבחינת ראשי הליגה, להפך, מגיע להם הרבה כבוד והם יכולים לייחס לעצמם חלק גדול בהפיכתו של הכדורסל הישראלי למעניין בהרבה.

ואולם, במידה והחוק הרוסי יבוטל, התחרותיות בה ליגת העל כל כך מתגאה תיעלם לחלוטין, משום שקבוצות עניות לא יכולות לקנות זרים ברמה גבוה. אז צריך שינוי?

קהל – בשנים האחרונות נבנו בארץ שלושה אולמות כדורסל ברמה הגבוה ביותר, הפיס ארינה בירושלים, הדרייב אין בתל אביב והיכל טוטו בחולון; שיאי מנויים וצופים נשברים בכל עונה ובשנת 2016 חתמה הליגה על חוזה שידור של ארבעים וחמישה מילון דולר לשלוש שנים. אי אפשר לערער על ההצלחה הזו. גם בנושא הזה, מנהלי הליגה רוצים ככל הנראה להמשיך במגמה הזו. אז צריך שינוי?

חילופי הדורות של הישראלים – למרות הטענות הרבות, בין ישראלי ליגת העל, צעירים מבטיחים צצים כמו פטריות אחרי הגשם: יפתח זיו, רפי מנקו, תומר גינת, עידן זלמנסון, בר טימור ועוד, מוצאים עצמם בעמדות מרכזיות בקבוצותיהם. הדור הבא ככל הנראה לא יעלה על הדור הקודם שכלל כישרונות כמו ליאור אליהו, מאיר טפירו ועומרי כספי. אך מי יודע, אולי בשנים הקרובות שחקנים מוכשרים כמו שון דאוסון או בר טימור יבצעו את קפיצת המדרגה המצופה ויגיעו לרמות גבוהות יותר. מה שבטוח הוא שביטול ההזדמנות שהם מקבלים כיום בזכות החוק הרוסי לא יועיל להם.

אינני מקבל את הטענה שהחוק הרוסי גורם לשחקנים להתאמץ פחות, כמו שקראו לאחרונה צעירי ליגת העל בחשבונות האינסטגרם שלהם: "אל תהפכו אותנו לעצלנים". ואכן, יש אמת בדבריהם, אל לנו לכנות שחקנים שמתאמנים כפעמיים ביום ועובדים קשה כל כך בשביל להתקדם, עצלנים. כשם שאנו לא מסוגלים להאמין ששחקני פיניקס מפסידים בכוונה, כך עלינו להסתכל גם על השחקן הישראלי: שחקן כדורסל איננו עצלן, גם אם הוא לא נאלץ להלחם על מקומו בקבוצה. לכן, גם בנושא הישראלים, אולי יש צורך בשינוי, אך לא שינוי שיגרום לישראלים "להתאמץ יותר". משום שלכולנו ברור שמדובר בלא פחות מתירוץ שנועד להסית את האש מהסיבה האמיתית של השחקן הישראלי: חוסר ההשקעה בנוער.

רמה – הטענה הגדולה ביותר של מנהלת הליגה נגד החוק הרוסי, היא הרמה הנמוכה שקיימת בליגת העל, שעל פי מנהלת הליגה נובעת מהחוק הרוסי ומגבלותיו. כמובן שיש אמת בדבריהם, אם למכבי תל אביב, לדוגמה, הייתה אפשרות לרשום את כל הזרים שלהם בכל משחק, הקבוצה לא הייתה נאלצת לשחק עם 'קבוצת יורוליג וקבוצת ליגה', כמו שהיא עושה גם עכשיו בעצם. אך האם ביטול החוק הרוסי יעלה את הרמה של כל קבוצות ליגת העל? כנראה שלא, הוא יעלה את הרמה של הקבוצות העשירות: מכבי תל אביב והפועל ירושלים כמובן.

ובכן, אני מניח שלאחר הסקירה הזו הצלחתם כבר להבין, הסיבה היחידה של המנהלת לביטול החוק הרוסי היא אותה הסיבה שגרמה ליאיר זעפרני להתפוצץ מצחוק: ההצהרה של מכבי תל אביב.

המסקנה הסופית:

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. הרמה של הליגה בארץ היא טובה. הליגה מעניינת וחזקה וצמודה כבר שנים אבל זה לא בגלל החוק הרוסי. זה בגלל שקבוצות הצליחו להביא זרים תותחים שאחכ עברו למכבי והפועל אם זה דונטה סמית פארגו בגליל גלן רייס גרום דייסון וכו ובמקביל חלה ירידה ברמת הזרים שמכבי פגעו בה כלומר מערך סקאוטינג טוב יותר. החוק הרוסי בכלל לא קשור לזה. מה שעוד תרם הוא הפיינל פור שאני פחות בעדו אבל אם זורמים על זה אז סבבה. זה בנחלט מביא עניין ונותן יותר סיכוי להפתיע. איך שמכבי נראים בשנים האחרונות נראה לי גם בסדרות הם היו מפסידים. ייתכן שהשחקן הישראלי לא עצלן והמאמנים גרועים בגילאי ילדים ונוער אבל לדעתי זה שילוב של שניהם. אני לא רואה שחקן ישראלי משפר את המשחק שלו בכמה רמות לרמות הגבוהות של יורוליג. אם נגר יווני יכול אין סיבה שנגר ישראלי לא יוכל. אולם בכל קבוצות היורוליג כמעט אין שחקנים מקומיים ובטח שבקבוצות הטופ. בפנר יש נראה לי טורקי אחד. הקבוצות דלרוב מפתחיים מקומיים אלו המזרח אירופאיות והבלקן אבל הם לא מגיעות ליותר מידי הישגים. עזבו זלגיריס העונה שהגיעו לפיינל פור עדיין קבוצה מוגבלת ועונת פוקס. גם בכדורגל כל הקבוצות הטובות הם זרים. זה העולם וזה מה יש ובעיני זה גם נכון. בשביל לאום ושחקן מקומי יש נבחרת ישראל.

  2. תודה אורי!
    בפרספקטיבה של שתושה עשורים אני אגיד שהרמה טובה יותר ממה
    שהיא הייתה בעשור הקודם (אבל עדיין לא שנות ה90'), התחרותיות במקום טוב הרבה יותר מאי פעם ולגבי הקהל אני מתקשה להסתנוור ממוצעי אוהדים שגדלו בעיקר בגלל הארנה בירושלים אבל לא משקפים הרבה מבחינת המשוגעים לדבר ואוהדים אמיתיים של הכדורסל שהולכים עם קבוצה בכל מחיר.
    לכל אלה כמובן אין קשר לחוק הרוסי אלא יותר לשיטת הפיינל פור שהורידה משמעותית את כושר ההרתעה של מכבי ת"א ומכאן העלתה תחרות ותקווה אצל חלק מהקבוצות שמאמינות ביכולתן אבל לדעתי הורידה את האמון של הקהל משמעותית.
    וכמובן שאתה צודק שההצהרה של מכבי ת"א היא מה שהניע את כל העסק.

    1. תודה יאיר, אני מאמין שהחוק הרוסי תרם בעקיפין גם לשוויון בין הקבוצות: בניגוד לזרים, שאין באמת שאלה שהזרים הטובים נמצאים אצל הקבוצות העשירות, הישראלים גדלים במחלקות הנוער, לכן קבוצה צנועה כמו גליל, יכלה לזכות באליפות, משום שהישראלים מחולקים בצורה מעט יותר שוויונית בין הקבוצות, היום לדוגמה, הישראלים הטובים ביותר נמצאים בהפועל תל אביב או מכבי אשדוד.

  3. תודה אורי
    אני חושב שההשבתה היא חוצפה וזלזול מוחלט באוהדים
    לדעתי הרצון של השחקנים הישראלים לאפלייה מתקנת מביך
    חייבים ליישר קו עם אירופה ולהציג קבוצות תחרותיות במסגרת האירופית ולא רק הישראלית
    החוק הרוסי פגע קשות בקבוצות לראייה הפועל חולון וירושלים שהיו גרועות במסגרת האירופית (גם מכבי כמובן )
    מי שטוב ישחק וכרגע אין טובים השחקנים הישראלים בנסיגה גדולה מאוד

    1. מידן אין קשר למסגרת האירופית. מכבי ת"א ביורוליג שהיא המסגרת האירופית הבכירה בין אם יזכו באליפות ובין אם לאו.
      הם עוד מוסיפים על חטא ומנסים לכופף את הליגה עם ההחלטה לשתי קבוצות- אחת לאירופה ואחת לישראל. ואני אומר, יאללה לכו על זה. הכי טוב.
      אני עוד חושב שהחוק הרוסי לא מספיק. צריך ליגה של 2 זרים, שתהיה מבוססת על ישראלים ושחקנים זרים שהקהל מזדהה איתם במקום הרכבת הבלתי נגמרת.
      הרמה גם ככה לא משהו, אז עדיף משהו שהקהל מזדהה איתו. אם קבוצות מקומיות יצליחו יגיע קהל, יהיה עניין, ואת הכסף ישקיעו בפיתוח שחקנים אז גם הרמה תעלה.

      1. ועוד איך יש קשר למסגרת האירופאית
        הטענה המרכזית של מכבי תל אביב שהיא לא יכולה לבנות 2 קבוצות ל 2 מסגרות
        לכתוב שהרמה לא משהו זה לא נכון
        בשנים האחרונות ערב הכדורסל הישראלי הוא חוויה
        המון משחקים צמודים ונגמרו הימים שקבוצות היו חוזרות במינוס 40 מיד אליהו ומכבי הייתה מסיימת 22-0 את הליגה.
        השחקן הישראלי חוצפן כיום אין מקום לישראלים ברמות היורליג לעומת זאת לא מעט זרים שיצאו מהליגה הישראלית הגיעו לקבוצות יורליג מובילות
        כל החוקים הפרו ישראלים הורסים לקבוצות הישראליות את הסיכוי להתחרות במסגרות האירופאיות
        מזכיר שב 2005 גם מכבי וגם ירושלים זכו בגביעי אירופה ,עם 2 זרים זה לא היה קורה לעולם

        1. מה זה 'השחקן הישראלי חוצפן?'.
          יש אפליה כלפי השחקן הישראלי מכורח חוק התעסוקה הישראלי אז ברור שצריך חוק שמאזן את השדה.
          מכבי ת"א וירושלים בהחלט יכולות להעמיד קבוצה נפרדת לליגה שממדרת עצמה גם ככה מהליגה הישראלית. הרי היורוליג היא ליגה סגורה גם ככה לא? אז שמכבי (או ירושלים בעתיד) שנהנות מהכספים העודפים ממשחקים בשתי ליגות, יעמידו קבוצה לכל ליגה, שזה אולי יעלה לה טיפה יותר אבל לא בהכרח רעיון רע. כך יוכלו לשפשף את השחקנים הישראלים ממחלקות הנוער הטובות שלהן ולגבי הזרים שיחליטו עם עצמם אם רוצים לעשות רוטציה או לקחת 2-3 זרים איכותיים ליורוליג ועוד 2 כ'השקעה לטווח רחוק' כמו שעושים גם ככה.
          פשוט נמאס האיומים האלה של מכבי כאילו הכל נעשה כדי לדפוק אותם.

          1. הקשקוש של קבוצה לכל ליגה הזוי
            הליגות האירופיות זה לא רק יורליג
            חולון וירושלים נראו מבישים במסגרת האירופאית
            אם השחקן הישראלי היה טוב הוא היה משחק ב NBA או בליגות הבכירות באירופה
            זה שהשחקנים הישראלים כופים על המנהלת ליצור מקום עבודה עבורם זו תבוסתנות או ישראליות במיטבה במקום להיות הכי טוב שיש הוא מעדיף להיות ראש לשועלים מאשר זנב לאריות
            הבעיה המרכזית היא בכלל המתאזרחים שמשלמים מס כמו זרים זה להנות מכל העולמות
            בשנות ה 70 נבחרת ישראלית עמוסת מתאזרחים וישראלים זכתה במקום ה 2 באירופה
            לפני שנה נבחרת ישראלית עם 3 שחקני יורליג ושחקן NBA הפסידה 4 פעמים בבית לנבחרות מדרג ג כמו אוקריאנה ונבחרת מוגבלת כמו איטליה גרמה לישראל לא לקלוע סל שדה 15 דקות במשחק בית
            תראה את הפרימיר ליג באנגליה לפני עידן הזרים – ליגה ברמה ירודה והיום הליגה שהיא המותג החזק בעולם
            זרים לא פוגעים בענף ולהגביל את מספרם זה זילות של המקצוע ומתאים למשטרים קומוניסטים בשנות ה 50.

          2. מתאזרחים זה כבר משהו שמעבר לספורט, ואגב זה לא כזה רע. דווקא במתאזרחים הקבוצות משקיעות יותר מאמץ ועל כן עושות קצת יותר תחקירים. הבאסטים הגדולים לרוב אלו לא המתאזרחים אלא הזרים שקבוצות רואות 3 דקות של טייפ ואומרות 'יאללה, מספיק טוב לי, מקסימום נחליף אחרי חודשיים'.
            לגבי השחקן הישראלי, אין כאן עניין של הגבלה לשם יצירת מקומות תעסוקה אלא יש כאן נסיון לאזן את השדה שהוא עקום בשל חוקי המס.
            הדרך היחידה שישראלים מעל גיל 20 יהיו טובים לטווח רחוק הוא שישקיעו בהם כספים לפיתוח ואימון, שישחקו כמה שיותר ושיבנו מסורת ארוכת שנים בליגה. אי אפשר כל הזמן לחשוב מטר קדימה, אלא צריך להסתכל על הטווח הארוך.
            אתה יכול לטעון שתחרות ברמה גבוהה יותר תדחוף ישראלים להשתפר, אבל אחרי נסיון של הרבה שנים רואים שזה דוחף את הקבוצות להשקיע פחות בישראלים מה ששם את כל הכדורסל הישראלי מאחור. גם ברמת הנבחרות וגם ברמת הקבוצות.

          3. אתה עושה צחוק והדברים שאתה כותב לא מדויקים
            הקבוצות משקיעות בקומבינות לאזרח ,צחקתי ממה שכתבת
            ג׳ו אלכסנדר
            טיילור רוצסטי
            האח של JR סמית
            על איזה תחקירים אתה מדבר ?
            דרק שארפ בגיל 23 התחתן עם גרושה בת 39 ולאחר 5 שנים התגרש ממנה והתחתן עם אמראקית ששיחקה בישראל
            אתה לא מבין איזה זרים עברו פה בשנים האחרונות חלקם הגיעו ל NBA חלקם שחקני טופ יורליג
            איזה מתאזרח טופ יורליג ??? ג׳ייק כהן
            תגובות ממש לא עובדתיות שלך

          4. מידן זה שעושים קומבינות עם מתאזרחים זה ברור, אבל זה לא כזה נורא כמו עם רכבת הזרים הבלתי נגמרת שעוברת בליגה.
            זה שתגיד על מה שאני אומר זה שטויות, או 'צחוק' לא עושה את הגישה שלך ליותר נכונה.
            אתה רוצה להביא לי עובדות? יאללה מזמין אותך לאתגר, לספור את מספר המתאזרחים שעברו בליגה, את מספר הזרים ותשווה כמה מהם החזיקו בליגה יותר זמן. גם מבחינת אחוזים אם אתה רוצה.

          5. ואני ממש לא מדבר על זרים א-ו מתאזרחים טופ יורוליג. אני אומר שתפסיק לחשוב על היורוליג שהיא ליגה סגורה ונפרדת, אלא על הליגה הישראלית וכמה זרים לא איכותיים ומיותרים שעוברים בה בגלל אילוצי תקציב ומחשבה לטווח קצר של הקבוצות.

          6. אפלטון זה שעושים קומבינות עם מתאזרחים זה ברור לי ואני שמח שעכשיו זה ברור גם לך
            כתבת רק 2 תגובות לעיל שמתאזרחים זה משהו לא כזה רע ואני טוען שעובדתית זה משהו גרוע
            המתאזרחים בליגה זה קומבינה שאין שני לה
            חלק גדול מהזרים עוברים אזרוח בדרך זו או אחרת ללא תרומה לכדורסל הישראלי

          7. מה זה שעושים קומבינות זה משהו שאמור להפתיע מישהו? למה אתה חושב שזה לא ברור לי? זה לא כזה גרוע כי תהליך האירוח הוא תהליך שמצריך עבודה ותחקיר מעט יותר מעמיק. חוץ מזה אם יש סיכוי שמתאזרח ישפר את הנבחרת הישראלית או בענף, גם אם זה אחד מ 10 זה סיכוי יותר טוב מה 1 ל 100 שזר שיביאו יתרון לכדורסל הישראלי (ואת זה יש כאלו שעושים, רק שאלו הזרים היקרים והטובים, לא אלו שמביאים 3 ב100).

          8. מי שכותב שקבוצה ישראלית משקיעה ביותר תחקירים במתאזרחים לא מבין איך העסק עובד
            מאזרחים את מי שאפשר
            יש מתאזרח אחד בלבד בנבחרת
            המתאזרחים לא משפרים פה כלום ,נגמרו הימים שברודי,סילבר,קפלן שלכור ובארי לייבוביץ משכו את הענף קדימה
            תשכח מזה
            אתה כותב דברים ואז לא עומד מאחורי זה ומעמיד פני תם

          9. מידן בצורה מאוד מכביסטית הצלחת להסיט את הדיון מהעניין.
            האם קבוצות עושות יותר או פחות תחקירים על מתאזרחים? לא יודע. אני מניח שכן מכיוון שההליך לאזרוח מצריך הליך נוסף.
            מלבד זאת, אם יש לך טענה על כמות המתאזרחים, שזו אולי טענה נכונה, יש לך בעיה עם חוקי ההגירה, אין כאן קשר לנושא המדובר שהוא כמות הזרים הבלתי הגיונית שרצה בליגה הישראלית בגלל שיותר זול להביא זרים מלהשקיע בישראלים.
            האם הזרים האלו טובים יותר מהישראלים? אולי, לטווח קצר, אבל בטווח הארוך זה אומר שקבוצות מעדיפות שלא להשקיע בפיתוח שחקנים מקומיים אלא להביא זרים ברכבת ולקוות לבינגו.

        2. רק להזכירך מידן שמכבי תא וירושלים זכו בגביעי אירופה עם 4 זרים בלבד (ירושלים עם 3 בסופו של דבר). זה הבדל שמיים וארץ ל8 שיש לה היום ול6 שיכולים לשחק בליגה

          1. עזוב נו
            מכבי לא זכתה בזכות הישראלים שלה שהיו טל בורשטיין יניב גרין וגור שלף מחוזקים בשארפ בלו ודיון תומאס המתאזרחים
            רבעיית זרים של פארקר שארס וויציץ ובאסטון
            מכבי של 2014 זכתה בלי עזרה של אף ישראלי עם כל הכבוד לבלו וטיוס

            הישראלים של ירושלים היה בכמה דרגות מעל מה שיש היום בליגה
            דורון שפר ,קוזיקורו ,משה מזרחי, נעימי ,לימונד אמיר מוכתרי
            תן לי רשימה של ישראלים שמסוגלים להשתתף ביורליג כולל מתאזרחים
            שהרמה ירודה אז מתחילים התירוצים
            כמו שהנבחרת נראתה בקיץ האחרון וההמשך הישיר של הטורניר הקדם עולמי הבעיה היא הכדורסלן הישראלי שמנסה קיצורי דרך במצג שווא.

  4. מה ששוכחים כל העסקנים זה שהליגה הישראלית אמורה להיות עם צביון ישראלי ולא מוצפת בזרים כפי שקורה בשנים האחרונות.

    נכון שהרמה בהתחלה תרד , אבל בעתיד היא תשתפר כי השחקן הישראלי במאת ישחק ולא רק יעמוד בפינה וימסור לזר התורן.

    מגוחך שנלחמים על כמויות של זרים שבסופו של דבר מדובר בליגה הישראלית שצריכה צביון ישראלי.
    ישראלים טובים – תנולהם מתקני אימון טובים יותר. מחנות אימון ותשקיעו בהם כבר בילדים ובנוער עם מערכות אימונים מתקדמות ושלא יחשבו רק על הניצחון כל הזמן

  5. אני רואה את הדיון בין מידן לאפלטון ומתרשם. לדעתי הכנה, להוריד את המיסים המוגזמים על השחקן הישראלי + למתן את החוק הרוסי \ להוריד אותו גם, ואז נראה איך דברים מסתדרים.

    חוק על חוק שלא מתאים תמיד זורע הרס מאשר יוצר משהו טוב יותר. שכל אחד ישלם את המיסים שלו. אפילו כתבתי על זה בזמנו.

    1. אי אפשר להוריד את המס על השחקן הישראלי אלא אם אתה רוצה להוריד את המס בישראל, שזה אחלה, אבל קצת יותר קשה.

  6. תמשיך לכתוב אורי. אתה ממשיך מצויין את מעשיו של אחיך אייל.האם גם אתה שחקן? בקבוצתנערים או משהו כזה?

כתיבת תגובה

סגירת תפריט