מי אתה? (4) – לאורי מארקנן / תומר שנאן

אם להיות כן איתכם, חשבתי לעשות את הפינה הנוכחית על קוזמה. אך לאור ההתקדמות המטאורית שמארקנן עשה בינואר, הרגשתי שאני צריך, ואפילו חייב, לעשות את הכתבה עליו.

הוא נבחר בבחירה השביעית בדראפט ע"י מינסוטה ואז הועבר לבולס, סומן כפורזינגיס הבא של הליגה, הוא שחקן ה-NBA המהיר ביותר להגיע למאה שלשות, ונולד לו בן לא מזמן. אך ברור שכל אלו לא מספקים לנו מספיק מידע עליו, אז בואו נשאל כולנו – מי אתה לאורי מארקנן?

 

פרטים אישיים:

תאריך לידה: ה-22 למאי 1997

עיר לידה: יובסקילה, פינלנד

גובה: 2.13 מ'

משקל: 104 ק"ג

שם האב: פקה

שם האם: ריקה

מס' אחים: 2 אחים – ארו ומיקה

מכללה/אונ': אריזונה

 

נתוני קריירה:

ממוצעי קולג': ב-37 משחקים: 15.6 נק', 7.2 ריב', 0.9 אס', 0.4 חט' ו-0.9 חס' למשחק ב-30.8 דק' לערב.

שנת כניסה לדראפט: 2017

מקום בחירה בדראפט: 7

קבוצה בוחרת: מינסוטה טימברוולבס

ממוצעיו ב-NBA: ב-47 משחקים: 15.3 נק', 7.7 ריב', 1.3 אס', 0.5 חט' ו-0.6 חס' למשחק ב-30.2 דק' לערב

 

לפני ה-NBA:

כמו שאר הרוקיז שהצגתי לכם בסדרה, גם מארקנן הוא בן למשפחת ספורטאים. אביו ואימו היו שחקני כדורסל, אם כי לא מצליחים כמו בנם. ואחיו הוא ארו מארקנן, אותו אתם אולי זוכרים מסאגת עודף המשקל שהייתה לו עם ריאל מדריד.

מארקנן, שהעביר את כל ילדותו ואת רוב שנות העשרה שלו בפינלנד. שיחק באדמיה המקומית של עיר מגוריו ולאחר מכן עבר לשחק ב-HBA-Märsky, קבוצת כדורסל פינית. לא ידועים הרבה פרטים על חייו של מארקנן לפני הקולג', שכן אתרי הספורט האמריקאים עדיין לא טרחו לעשות בדיקת רקע על חייו בפינלנד.

כן ידוע לנו שמארקנן סומן ככישרון גדול כבר מהיותו ילד, שסומן כטאלנט בדירוג של חמש כוכבים לפי לא מעט אתרי ספורט. ולאחר התלבטות קשה עד קשה מאוד בין אריזונה, נורת' קרוליינה ויוטה, החליט מארקנן ללכת לאוניברסיטת אריזונה. תוך שהוא מקבל את החולצה מס' 1, שהייתה מזוהה עם מייק ביבי.

אליפות אירופה לצעירים ומחנה ה-"כדורסל ללא גבולות" בניו יורק – החשיפה:

עם כל הכבוד לחשיפה שמארקנן קיבל בפינלנד, הוא עלה לתודעה רק לאחר השתתפותו באליפות אירופה לשחקנים מתחת לגיל 18. ומחנה "כדורסל ללא גבולות" שהתקיים בניו יורק. באליפות אירופה הוא השיג 18.2 נק' ו-6.3 ריב'. ובמחנה הוא נחשב לאחד המצטיינים בפרוייקט. מארקנן היה בין המטרות הראשונות של אריזונה לקיץ, לצד ד'ארון פוקס וג'וש ג'קסון.

בחירתו בדראפט, והטרייד תמורת באטלר:

מארקנן הציג נתונים לא רעים בכלל בקולג'. מה שגרם לרוב האתרים לדרג אותו בטופ 10 במוק דראפטס שלהם. בסופו של דבר מארקנן נבחר בבחירה השביעית בדראפט. ולאחר מכן הועבר בטרייד שכלל בתוכו את כריס דאן וזאק לאבין, תמורת ג'ימי באטלר. מינסוטה, ככל הנראה, לא האמינה שהשלישייה תתפתח לרמתו של באטלר. אלא שלדעתי הם מעט פספסו אפשרות לחמישייה של דאן, לאבין, וויגינס, מארקנן וטאונס. חמישייה מפחידה לכל הדעות.

 

פתיחת העונה המוצלחת בבולס:

למרות שמארקנן סומן כאחד מההבטחות היותר גדולות בדראפט, היו לא מעט ספקות לגבי היכולת שלו להתמודד עם הפיזיות הרבה שיש בליגה. מה הייתה התשובה של מארקנן? 14.2 נק' ב-38.3% מהשדה ו-7.7 ריב' למשחק ב-30.1 דק' לערב ב-15 משחקיו הראשונים. רוב שחקני ה-NBA היו יכולים רק לחלום על מספרים כאלה, בטח כרוקיז. גם בדירוג מארקנן לא הפסיק לעלות, כשהשיא הגיע בשבוע שעבר, כשדורג במקום הרביעי.

 

השחקן המהיר ביותר להגיע ל-100 שלשות:

41 משחקים – זה כל מה שמארקנן היה צריך בכדי להגיע ל-100 שלשות בקריירה. ממוצע של 2.44 שלשות למשחק, מהיר יותר מקרי, נוביצקי, מילר, לילארד (שלא מופיע בתמונה) ואלן, לאו דווקא בסדר הזה. את כמות השלשות הזו מארקנן השיג כשהוא מציג 37.5% מהשלוש. נתונים לא רעים בכלל לביגמן.

 

פורזינגיס 2.0??

https://www.youtube.com/watch?v=E91A6u4TVwA

כאן אני דווקא לא מסכים עם כל אלו שמשווים את מארקנן לחד הקרן, לדעתי הוא יהיה טוב ממנו משמעותית. לדעתי הוא יהיה שילוב של פורזינגיס+נוביצקי. קלע שלשות נהדר עם מהלכי פוסט טובים עוד יותר. שחקן הגנה חכם שיודע מתי לשים את היד בכדי לחטוף את הכדור, אך גם מטרייה (או יותר נכון כיפת ברזל), ששום שחקן לא ירצה לראות בצבע. תוסיפו לכך בגרות נהדרת וקור רוח נדיר במשחקו. ותקבלו סטאר עתידי שיסתכל בלבן של העיניים לכל שחקן, כולל הקינג והאטרייה.

 

אז מה צופן העתיד?

נכון לעכשיו אנחנו יודעים לא מעט דברים על מארקנן. הוא סטרץ' 4 לא רע בכלל, מגן חכם ושחקן שיכול להופיע נהדר בקלאץ'. תוסיפו לכל אלו מוסר עבודה גבוה+חכמת והבנת משחק נהדרת ותקבלו שחקן שאף קבוצה לא תרצה לפגוש. אני מאוד מקווה שהוא ימשיך להתפתח בכיוון הזה. כי כבר עכשיו הוא בין השחקנים המובילים של הבולס. ואולי אנחנו רואים את הפרנצ'ייז פלייר הגדול ביותר שלהם מאז רוז של 2011.

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. מעולה. מסכים איתך לגביו.מאוד אהבתי אותו עוד באליפות אירופה בקיץ ובהחלט אני חושב שהוא היורש האמיתי של נוביצקי

  2. כרגע הוא הכי מזכיר את פרוזינגיס בסגנון המשחק. כדי לעלות דרגה הוא יצטרך להתחזק פיזית להתבגר מנטלית, וזה צפוי כמובן לקרות.

    בהקשר של השלשות בעונת רוקי, אני זוכר שחואן קרלוס לה בומבה נבארו דבר את שיא השלשות לרוקי לעונה בממפיס בזמנו. הוא עדיין מחזיק בשיא? צריך לעקוב

  3. לגביי הקור רוח יש לציין שבסוף משחקים צמודים נראה שהחברים מחפשים אותו ספציפית שייקח את הזריקה המכרעת. דבר שמעיד הרבה לזכותו.
    כמו כן מעניין אם הוא יכול לעשות הסבה לסנטר במקום לופז הגמלוני.

  4. מצויין.
    הדבר היחיד שהוא שאלתי לגביו היא התאווה למשחק שלו. זה דבר שלהרבה אמריקאים יש, ולמעט מאד וונילים אירופאים יש. חייבים לתת לו עוד מעט זמן כדי להסיק מסקנה סופית לגביו, אבל נכון לעכשיו הפוסט הזה מצויין.
    תודה תומר

    1. מנחם, לדעתי אתה טועה ומטעה. לא חסרים אירופאים שתאוות המשחק שלהם עולה על זו של האמריקאים. אך הם לא גדלו וצמחו לתוך מסגרת שמאפשרת להם לבטא את התאווה הזו. שכן המשחק הפופולרי ביותר באירופה הוא הכדורגל. אני לא חושב ששחקן כמו מרקאנן היה מגיע לליגה ללא תאווה למשחק, בטח שלא שורד לאורך זמן. אמנם היה דור שהוציא שם רע לאירופאים (אהמ אהמ מיליצ'יץ'). אך הדור הזה אינו קיים עוד בנוף של הליגה לדעתי

  5. תודה רבה תומר, באמת אחד הרוקיז המעניינים.

    אישית אני לא מבין את ההשוואות של פורזינגיס למרקנן (וגם לנוביצקי), KP אמנם 4-5 לבן עם יד טובה כמוהם, אבל גבוה מהם ב-8 ס"מ (!!!) ככה שההקבלה קצת בעייתית…

  6. אחד השחקנים המסקרנים.
    עונת רוקי באמת מרשימה. עכשיו הוא צריך לפתח יכולת ייצור נק' עקבית שלא מה-3 (כמו הפייד של נוביצקי).

    תודה, תומר.

  7. מצוין. האמת שמארקנן נראה היה לי עוד לפני הדראפט הזה כאחד הפוטנציאליים הגדולים ביותר כי יש לו ממש את כל מה שצריך משחקן כדורסל: גובה מצוין מסה ושרירים (הוא בפירוש לו פרוזינגס) , יד מצויינת (85% מהקו 37% מהשלוש אפקטיב 52 ts 55 – אלה פשוט מספרים מעולים לרוקי בטח גבוה) קורדינציה שנראת סבירה בהחלט . קח את כל זה ותערבב עם תכונות אופי : קשיחות (הוא מחייך אבל רואים שהוא קשוח) ומעל הכל קור רוח פיני (הוא לא אייס מן כמו קימי רייקונן אבל הוא קר רוח ואתה רואה שהחברים לקבוצה הולכים אליו ברגעי ההכרעה ) ואתה מקבל שחקן כמעט בלי חולשות פוטנציאל ברור לאולסטאר. הוא יותר טוב לטעמי מפורזינגיס כי יש לו מסה מה שחסר לחד קרן ויש לו קשיחות .. פורזינגיס לטעמי קצת סיסי ילד אינסטגרם קצת בכיין (כולל תסרוקת שביל בצד של פקיד ) לעומת זה שכבר מגדל ילדים (מה הקטע שלו וטייטום לא יכלו לחכות קצת?) שלא שמע על מסרק…. אני אוהב את זה.

  8. הילד כוכב. היה לי הכבוד לראות אותו במשחק הראשון שלו ויש לו קרח בעורקים. אני עוקב אחרי רב המשחקים של הבולס ואני חושב שראיתי אותו מאבד את קור רוחו רק פעם אחת. בוגר, שקול, שומר לא רע, יד נהדרת מהשלוש, קבלת החלטות לא רעה, לומד מטעויות (תראו איך התנועה של השתפרה עם התקדמות העונה). לדעתי הוא יוכל להתפתח להיות שחקן הרבה יותר טוב מKP. יותר קבוצתי, יותר חזק, יותר אמין

    1. הוצאת לי את המילים מהפה דובי… תמיד אירופאי, גבוה עם קליעה ישר מקבל השוואות לנוביצקי הגדול, לדעתי מהמעט שראיתי הוא יגיע יותר קרוב לכך מאשר הפרינגלס, נראה שהוא פחות מפונק ממנו (שוב רושם ראשוני מאוד )

    1. למען האמת אני זוכר שאני רשמתי בפורום כלשהו (לא זוכר אם בהופס או לא) שהטרייד יהיה מאוד גרוע לשיקגו. ושמינסוטה הם המרוויחים היחידים. שמח שטעיתי

      1. אני לא חושב שטעית. לשפוט טרייד בדיעבד כי מישהו הביא שחקן רציני במקום לא כל כך גבוה כמו 7 זאת לא הסתכלות נכונה. זה כמו שמישהו ימכור לך כרטיס ללוטו ב2000 ש"ח. גם עם במקרה זכית עדיין העסקה הייתה טעות כי שילמת עליו יותר מערכו.

  9. כולם פה כבר קברו את פורזינגיס.
    מרקנן נראה אחלה, אולי באמת יגדל להיות נוביצקי, אולי יהיה טוב מפורזינגיס, אבל כרגע פורזינגיס הוכיח יותר. לפי התגובות פה, שחקן 2.21 שקולע מכל מרחק, כולל פיידאווי, יכולת לשים כדור על הרצפה ולהיות טרור בהגנה שכוללת את קנטר, זה משהו שבחוק פיני חביב מדלג מעליו בקלות, אני פחות בטוח.

    1. די מסכים איתך, למרות כל הביקורת שלי על פורזינגיס. ניו יורק זו עיר קשה לכל כוכב, בטח לכוכב צעיר מארץ זרה. המערכת בבלאגן מתמיד, העיתונאים לא מפסיקים להלום והזרקור עליך כל הזמן.
      באיזשהו אופן, פורזינגיס הפסיד מהפריחה המוקדמת. מרקנן והמערכת בשיקגו דואגים שזה יהיה הדרגתי, למרות שגם עליו יתחילו ללחוץ אם יביא שנתיים בלי התקדמות ממשית.

  10. יופי של כתבה תודה תומר. אני חושב שאחרי שהוא ילמד לסיים ביותר עקביות בצבע, וטיפה יתבגר מה שיקרה עם הזמן, הוא יהפוך לסופרסטאר כי כישרון ומוסר עבודה יש כבר.

  11. לדעתי הוא הוכיח משהו מנטלי אדיר. שימו לב למספרים שלו השנה בNBA, לעומת המספרים שנה שעברה באריזונה. הוא משחק אותן דקות, ומגיע למספרים לא פחות טובים! הוא לא מתרגש מהשינוי בליגה, ונותן את המשחק שלו בלי שום נפילה ביחס למכללות. זה אומר המון.

  12. אחלה כתבה!
    להגיד שמינסוטה "פספסה" חמישיה עם מרקנן ודאן זה לא נכון, דאן לא השתלב במערכת של מינסוטה, לא בטוח שאם היה נשאר שם היה פורח כמו בשיקגו, ובלי קשר באטלר מועמד שקט לMVP, המנהיג של הקבוצה והאיש שעושה להם הכל בהגנה, הטרייד הזה השתלם ל2 הקבוצות וללא ספק הטרייד המוצלח של העונה.

  13. שחקן מצוין עם קרח בורידים (סטגדיש).

    מנחם אתה קצת נשמע גזען לצערי בכל הנוגע לשחקנים לבנים ו/או מאירופה, כאילו אם הם לא שחורים מגניבים הם לא יכולים להיות אתלטים ובעלי קילר אינסטינקט.

  14. אז אני אשים את זה פה סתם בשביל לצאת מהמסגרת….
    פקה ריקה ארו מיקה
    איך יצא בכזו רשימת שמות גם לאורי אחד?
    🙂

  15. פוסט מעולה!
    עכשיו כשמירוטיץ' בניו אורלינס הבמה כולה שלו.
    הוא לא שיחק ב-2 המשחקים האחרונים בגלל הלידה של בנו הבכור. את המשחק השלישי הוא פספס בגלל שהטיסה שלו בוטלה עקב תנאי מזג האוויר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט