פינת הגולש הצעיר: הפועל ירושלים – סיקור שבועי / אורי ספיר (14)

לוגו הפועל ירושלים בכדורסל מאתר וויקיפדיה

שבוע חלש עבר על הפועל ירושלים, נפתח עם הפסד ליגה ראשון למכבי אשדוד. הסתיים אמנם בניצחון, אך לא כזה שמניח את הדעת.

הפועל ירושלים נגד מכבי אשדוד באר טוביה

הגעתי אל הארנה כעשרים דקות לפני תחילת המשחק, הופתעתי לטובה מכך שהאולם היה מלא על אף השעה המאוחרת והמשחק הלא אטרקטיבי. בגלל שחברי בחר להבריז ברגע האחרון, יכולתי לבחור לשבת איפה שאני רוצה. בחרתי מקום בין יציע אחד לשתיים-עשרה כך שאוכל להצטרף אל הבריגדה ברגע המתאים.

המשחק נפתח בצורה מזעזעת, אני מאמין שהסיבה שהרבע הראשון הסתיים בתוצאה המביכה 30:16 הייתה הכנה רעה של המאמן לקראת המשחק. הרכות בהגנה בלטה מאוד ונראה שאף אחד לא ידע איך לעצור את דייויד לורי, הפאוור פורוורד של מכבי אשדוד. הרבע השני נפתח עם קולות של קאמבאק ושלשה של אוסטין דיי שהורידה את מכבי אשדוד לפסק זמן מהיר. המחצית הראשונה הסתיימה בתוצאה 47:40 לטובת האשדודים, נראה שהשחקנים היחידים שמצליחים לתפקד בקבוצה הם (כרגיל) דייסון ודיי, אף על פי שגם הלפרין ובר טימור מראים ניצוצות. בירידה למחצית ספגו שחקני ירושלים קריאות בוז מחלק מהקהל.

במחצית השנייה ניסתה הבריגדה להחדיר מעט מרץ בשחקנים ובאוהדים, אפשר לומר שהם נחלו הצלחה בנושא הזה משום שעם העלייה לפרקט התחילו השחקנים בריצה בהנהגת בר טימור. לצערי הריצה לא החזיקה מספיק זמן וירושלים ירדה לפסק זמן לאחר כחמש דקות בשל ריצת תשע אפס דרומית. ברבע האחרון עוד היו ניסיונות קלושים לחזרה, אבל הם לא צלחו. המשחק הסתיים בתוצאה 84:76 לאשדוד, כאשר עוד פעם בולט עניין ההגנה החלשה של ירושלים.

מסקנות מהשבוע החולף

קציקאריס לא עושה שיעורי בית ירושלים מפסידה בממוצע את הרבע הראשון בתוצאה 22.1-16, ובשלושת המשחקים האחרונים היא הפסידה בתוצאה 27-13. הסיבה לכך לדעתי, היא הכנה לקויה של המאמן, אני מאמין שקציקאריס לא מנתח את מערך הקבוצה היריבה על מנת להכין את הקבוצה למשחקים בצורה מספיק טובה, השחקנים מגיעים המומים למשחקים ומתקשים לחזור מההלם לאחר מכן. אני מקווה מאוד שקציקאריס יעשה שיעורי בית קצת יותר טוב לקראת המשחק נגד אילת.

בר טימור לאחר עזיבתו של ג'רלס, בר טימור קיבל מקום של רכז דומיננטי בקבוצה, וממוצע הדקות שלו עלה בכעשר דקות למשחק. נראה שבר מצליח להוכיח את עצמו בצורה לא רעה, הוא מוסיף מומנטום ומשמעות בתור ישראלי בכיר ונראה שהקהל אוהב אותו. אני לא מאמין שהוא ברמה של רכז פותח בקבוצה בכירה כמו הפועל ירושלים, אך הוא בהחלט יכול להוות חלק משמעותי ואף לתפקד כגארד פותח ליד רכז זר. אני מקווה מאוד שהקבוצה תצליח להביא רכז טוב שיוכל לנהל את משחק ההתקפה במהירות מירבית.

ליאור אליהו ויותם הלפרין, מזדקנים יפה? קשה להאמין שרק לפני שנתיים זכה ליאור אליהו בתואר השחקן הישראלי המצטיין של הליגה. בעונת 2014-15 הזכורה לטובה, קלע ליאור אליהו 13.2 נקודות בחמישים וחמישה אחוזים מהשתיים. מהסטטיסטיקה הנהדרת הזו ליאור אליהו מתדרדר מרגע לרגע, כאשר בעונת 2015-16 ליאור קלע 11.7 נקודות למשחק בחמישים ואחד אחוזים ובעונת 2016-17 קלע 9.8 נקודות למשחק בארבעים ותשעה אחוזים. אמנם זה הגיוני ששחקן מתדרדר לאיטו עם הגיל, אך שימו לב לנתונים של ליאור מהעונה הזו: בשלוש עשרה דקות למשחק, כמעט שליש מכמות הדקות בעונה שעברה, הוא קולע 6.8 נקודות בשישים ושמונה אחוזים. נראה שהירידה של אליהו לספסל תורמת לו מאוד ומאפשרת לו לשחק חזק בשני צדי המגרש. אך ליאור מתנגד למעמדו החדש ומתוסכל ממנו, אני מקווה שהוא ילמד את חשיבותו לקבוצה וישלים עם זה שהוא מקבל מעט דקות ולא יעשה בלגן שיפגע בשחקן ובקבוצה.

אצל יותם הלפרין הסיפור קצת שונה, בשנה שעברה יותם הלפרין הגיע לשפל הקריירה שלו, 6 נקודות למשחק בשלושים וחמש אחוז מחוץ לקשת אלו לא נתונים משמחים בשביל סקורר ברמה של יותם הלפרין, בטח ובטח בעשרים דקות למשחק. העונה לעומת זאת, יותם קולע שמונה נקודות למשחק בחמישים וחמישה אחוזים מחוץ לקשת. יותם הפך לנטו סקורר, וזה עושה מהפועל ירושלים קבוצה של קלעים ומיותם הלפרין קלעי השלשות השלישי בטיבו בליגה.

האווירה בארנה

המכביזם מרחף מעל הארנה יותר מתמיד ומאיים להשתלט עליה: אוהדים רבים שורקים בוז לשחקני הקבוצה, עוזבים את המשחק לפני הסיום ומספקים אווירה מלחיצה  ולא תומכת בחלקים מסוימים של המשחק. אבל האוהדים ה"שרופים" מיציע אחד נלחמים במכביזם בכל הכח: מעודדים חזק יותר בזמן שריקת הבוז, כועסים על האוהדים שיוצאים לפני הזמן ובמשחק האחרון הם אף תלו שלט כנגד האוהדים ה"נוטשים". נראה שארגון האוהדים הולכים אחרי הקבוצה באש ובמים ותומכים בקבוצה ככל האפשר.

דבר יפה שקרה במשחק האחרון היה העלאתו של זיד עאווידה, ילד שחולה בסרטן על הפרקט במסגרת פרויקט קהילתי של הקבוצה במסגרתו קיבל זיד שלל מתנות. אותי אישית מאוד ריגש לראות את כל אוהדי הקבוצה, מכל המגזרים, העדות והדתות מוחאים כפיים לכבודו של זיד בעת קבלת המתנות.

קישור לתמונה של זיד עאווידה מקבל מתנות מאתר הבית של הפועל ירושלים, צילום אורן בן חקון:

במסדרונות הארנה

הפעם במסדרונות הארנה הורגשה אווירה פסימית, והרי הציטוטים:

"חייבים להעיף כבר את אומיץ' ואת הפרופלו הזה" נאמר ברבע השני, נראה שהאוהדים לא מאוד מרוצים מפרפרוגלו השקט אך גם אנמי, ומאומיץ' בעל ההגנה הרכה.

"פיאנג'אני, אתה יודע כמה ניצחונות הוא הביא לך?" לא האמנתי שאשמע דבר כזה בחיי אך נראה שיש אוהדים שמתגעגעים למשחק המשעמם של פיאנג'אני.

לסיכום, אני מקווה שקינסי כבר יהיה כשיר למשחק הקרוב מול אילת, ושהקבוצה תתעורר מהמשבר הזה כמה שיותר מוקדם.

(החברים של נטשה: לא שבר משבר)

 

 

 

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. אני לא חושב שאנשים מתגעגעים לצורת המשחק של פיאנג'אני. הם מתגעגעים, במדויק כפי שכתבת – ("פיאנג'אני, אתה יודע כמה ניצחונות הוא הביא לך?") – לניצחונות, בעיקר באירופה.

    1. אני עדיין לא מתגעגע. לפיאניג׳יאני, מעדיף להפסיד במשחקים טובים כשאתה יודע שהקבוצה מתפתחת מאשר לנצח בצורה נוראית ומשעממת.

  2. לירושלים יש כרגע שתי בעיות:
    1. הגנה – עושה רושם שאף אחד שם לא מתאמץ לשמור והם אומרים שהם ינצחו בהתפקה.
    2. הישראלים – פשוט לא פתחו את העונה בכושר טוב. יתכן שזה גם שילוב של חוסר בדקות משחק (לפחות באירופה), אבל עושה רושם שהישראלים פשוט לא בכושר או חווים נפילה (אליהו, הלפרין ואוחיון). גם טימור לא מצליח לשחזר את היכולת הטובה שבגינה כולם שמו עליו מלא ציפיות.

    אני גם חושב שיש הרבה משחקי אגו עם השחקנים ורק אורי אלון מצליח לשמור על השקט אבל הוא פשוט לא בארץ הרבה ואני לא בטוח שהוא רוצה להיות גננת.

    1. לגבי ההגנה אתה צודק, אני מקווה שהמצב ישתפר עם חזרתו של קינזי.
      הישראלים דווקא משחקים לא רע, הוואל משחק טוב מאוד ומהווה נקודת אור בהגנה, ובר טימור נכנס מעט באיחור אבל הוא בהחלט מהווה חלק משמעותי. אליהו מזדקן בצורה לא כל כך יפה, ואני מניח שזה קשור לתסכול בכך שהוא ירד מאוד בדקות משחק, אני מקווה שהוא ישלים עם המעמד שלו בקבוצה בקרוב. אוחיון משחק שחקן מבוגר גם כן אבל הוא עדיין מצליח לנהל את משחק ההתקפה בצורה לא רעה. והלפרין משחק מצויין ותורם דקות מעטות אך משמעותיות.

      אני לא חושב שיש קבוצה עם ישראלים צברים טובים מש ירושלים,ואני מעדיף קבוצה עם ישראלים בינוניים אך טובים יחסית לשאר הישראלים, מאשר קבוצה ללא ישראלים.

      1. אני חושב שאולי ירושלים היו צריכים ללכת על ישראלים צעירים ויחסית רעבים, שבאים להוכיח (אם כי קשה לקבל דקות גם בירושלים וגם במכבי באירופה), שלוקחים כל הזדמנות ונלחמים מאשר "מבוגרים" שבאו עם מעמד מסויים שקשה להם עם מחסור בדקות.

        האוול שהוא ישראלי אני לא ממש מחשיב והכוונה הייתה לצברים. אני חושב שהאוול מצויין והעובדה שנחשב כישראלי זה יתרון שאסור לוותר עליו.

        1. אני לא חושב שישראלים צעירים כמו אדם אריאל או יפתח זיו הם ברמה מספיק טובה בשביל להגיע להפועל. הייתי שמח אם תמיר בלאט היה מגיע אך מכבי הוציאה שם רע לקבוצות הגדולות בכל הנוגע לשיתוף צעירים.

          1. למה רק מכבי… גם ירושלים.
            לירושלים היו כמה שחקנים צעירים מוכשרים בראשות מנקו ואריאל, שלדעתי יכלו לתרום ולשחק.
            כמו כל שחקן צער, לוקח זמן להתפתח. בהנחה שמקיפים אותם בזרים טובים, אין סיבה שזה לא יקרה.

            השאלה כמה הקבוצה מוכנה "להמר" על כך.

          2. הפועל משחררת שחקנים צעירים שלא מתאימים לקבוצה אדם אריאל כלל לא היה ברמה וזה לא היה הוגן מבחינת הפועל להשאיר אותו על הספסל. רפי מנקו היה מצויין אך המאמן לא אהב אותו ולכן הוא שוחרר ולא הוחזק בשבי.

  3. מוזר שדווקא בליגה כמו האנ בי איי נותנים מקום לצעירים, גם בריאל מדריד וברצלונה הם מקבלים הזדמנות ורק אצלנו הם שחקני קצה ספסל במקרה הטוב (אוהד מכבי אבל זה המצב כמעט בכל הליגה היום)

    1. אל תהיה כל כך פסימי,עמית עבו בן 18 תמיר בלאט בן 21 יפתח זיו בן 22 ועוד ועוד. הבעיה היא שבגלל שבליגה שלנו כל משחק משמעותי (גם אם לא למיקום) קבוצות פוחדות לתת דקות לשחקנים לתווח הארוך.

  4. אורי ספיר בן 14? פשש, כל הכבוד לצעירים האלה עם יכולת וביטוי וידע שהיו מביישים אפילו את מנחם.
    ישנה בעיה עם הישראלים בי"ם כרגע, לא בכושר, לא טובים מספיק.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט