הוועדה בדקה וגזרה: "הלן סטיבנס היא אישה!" – מולי

הלן סטיבנס – מאתר ויקיפדיה בעברית

 

"מלחמות עולם" בין אתלטים היו, ישנם ויש לשער שימשיכו להתקיים גם בעתיד.

תארו לכם שאתם אלופי העולם בריצת מאה מטר לנשים, מחזיקי מדליית זהב אולימפית ובשיא גדולתכם. יום אחד, אתם מגיעים לתחרות ראווה אזורית במקום נידח אי שם בדרום הארץ, בעיר שדה, לא יותר גדולה מערד או קרית שמונה. ולא תגידו שיש בתחרות הזו רצים מקצועיים, לתחרות הזו מגיעים תלמידי תיכון שאתם אמורים להראות להם איך אתלטים אמיתיים, אלופי עולם ואלופים אולימפיים, מתאמנים ורצים.

אז אתם עושים למענם? יחד איתכם תחרות ידידותית. לא משקיעים יותר מדי, אפילו לא מאה מטר, חמישים מ' יספיקו. התחרות מתבצעת על מסלול מהוה ומאובק. לא משהו מקצועני מדי, והמארחים אמורים לספק לכם מתחרות, אבל מאחר ואין מספיק מתחרות, מביאים גם בנות מבית ספר תיכון, בנות שלא רצו מעולם על מסלול אמיתי.

נו, אז יש מסלול, ויש מזניק, ויש אפילו חבל שצריך לחתוך בקו הסיום.  יודעים מה, המארגנים אפילו ארגנו מן סרט צוות צילום חצי-מקצועי עם מצלמת קולנוע מלפני יותר מעשור. אז אתם מסתכלים סביב ומנסים להיות נחמדים לתלמידות התיכון שסביבכם, שואלים לשמן ושוכחים את התשובה עוד לפני שהשם נגמר, ואז  עושים חימום, כאילו אמיתי, גם כדי להראות ליל(י)דים איך איך אמור להיראות חימום מקצועני, ובעיקר כי בכל זאת יש את צוות הצילום שכל הזמן מנשיך לצלם…

כשמגיע הזמן, אתם נעמדים על קו ההזנקה, מחייכים בביטחון לכולם, כורעים, שמים ידיים על קו ההזנקה (ובולעים חיוך כשרואים  איך הבנות מסביב מסתכלות על מה שאתם עושים ומנסות לחקות אתכם).

ואז נשמעת הירייה לזינוק, ואתם יוצאים אוטומטית מהר, אבל מיד רואים שאיכשהו, אחת הבנות, אחת מאלו שלא רצו על מסלול מעולם, משיגה אתכם. אז אתם מגבירים את הקצב, והיא מתרחקת לפניכם, ואז אתם רצים הכי מהר שאפשר בגלל הכבוד העצמי שלכם (ועוד יותר בגלל צוות הצילום) אבל הילדה הזו מהירה, ממש ממש מהירה, ותוך כמה שניות היא… מנצחת אתכם.

כשאתם מתנשפים, שניים, על קו הסיום,  אתם רואים המולה בקרב השופטים. מבטים של חוסר אמונה, שני השופטים בודקים שוב ושוב את שעוני העצר של שניהם, מתלחשים ביניהם, ואז הם אומרים משהו לכרוז, והוא מודיע בקול מוזר: "ובמקום הראשון, מתיכון פולטון," (ואתם חושבים: "איפה זה בכלל?"), "עם שיא לבתי ספר תיכוניים, שיא מדינת מיזורי, שיא ארצות הברית של אמריקה ועם שיא עולמי בריצת חמישים מטר…

שיא שהיה עד לפני 6.6 שניות השיא שלך!

ואז הכול הופך לשחור!

נשמע כמו חלום בלהות, לא? אז זהו, שלא!

זה בדיוק מה שקרה לסטניסלווה וואלאסייביץ', רצה שנולדה בפולין וגדלה בארה"ב, אלופת העולם ואלופה אולימפית תחת דגל פולין ומחזיקת כמה שיאים עולמיים ב- 22 למרץ 1935.

הרצה שניצחה אותה, בתחרות הראשונה בחייה, בתחרות בה קבעה שיא עולמי בריצת 50 מ', היתה הלן הרינג סטיבנס, מי שכונתה החל מזמן קצר אחר כך "הפלאש מפולטון".

פולטון (Fulton), שתבינו, היא חור. אולי חור מפורסם יחסית, אבל עדיין חור. במרשם האוכלוסין של 2016 נרשמו בה 13,203 תושבים, ובשנת 1920 (הלן סטיסנס נולדה בשנת 1918) היו בה 5,595 תושבים. מי שרוצה להכיר קצת יותר לעומק את פולטון, עיירה שהוקמה במחוז גאלאווי שבמיזורי בשנת 1825, יכול לקרוא את ספרו של יליד פולטון, הנרי בלאמן "שורת המלכים" (King's row by Henry Bellamann) שיש הטוענים שמתאר את העיירה, או לראות את הסרט באותו שם בכיכובה של בטי פורד, סרט ששיחק בו גם אחד, רונאלד רייגן שמו…

הלן הרינג סטיבנס (באנגלית: Helen Herring Stephens) נולדה בפולטון, מיזורי בשלישי לחודש פברואר 1918. היא גדלה בחווה המשפחתית ולמדה בתיכון פולטון ואחרי אותו יום בו קבעה שיא עולמי השתנה כל עולמה. שלושה חדשים אחרי, ב- 8 ביוני 1935, היא כבר השתתפה בתחרות בקנזס סיטי וקבעה בה שיא עולם חדש של 11.6 שניות בריצת 100 מטר, גם הוא שיפור לשיאה של וואלסייביץ' (11.7 שניות).

אין פלא, אם כן, שסטיבנס היתה חברה בסגל נבחרת האתלטיקה של ארצות הברית לאולימפיאדת ברלין 1936.

כמה ימים לפני התחרות. סטיבנס הואשמה שהיא למעשה גבר.

ידיעה מהעיתון האריסבורג טלגרף, מתאריך 8/8/1936 (ראו הקישור, או התמונה מיד אחרי פסקה זו), מספרת כי ההאשמה שהלן סטיבנס היא למעשה גבר, פורסמה לראשונה על ידי העיתון הפולני "קורייר פוראני" (Korier Poranny שמשמעותו "שליח הבוקר"), בכתבה בה הואשמה התאחדות האתלטיקה של ארה"ב בכך שאיפשרה ביודעין לשתף גבר, דהיינו את הלן סטיבנס, בתור אישה.
Helen Stephens

הידיעה בהאריסבורג טלגרף טוענת כי הרקע לכתבה היא היריבות המרה בין הלן סטיבנס לאלופת העולם המכהנת הרצה תחת דגל פולין, סטניסלווה וואלסייביץ' (סטלה וולש), אותה היא ניצחה כזכור בתחרות הראשונה שלה בעודה גם שוברת את השיא העולמי (של וולש) בריצת 50 מטר, ושגם את השיא שלה בריצת 100 מטר (11.7 שניות), היא שיפרה ל- 11.6 שניות שלושה חדשים אחר כך, ב-8 ביוני 1935 בקנזס סיטי.

לאמיתו של דבר אין זה כל כך מפליא שהנושא עלה לכותרות בעת ההיא. ניתוח שינוי המין הראשון, כך מסתבר מוויקיפדיה, בוצע על ידי המנתח מגנוס הירשפלד כבר ב-1906, המנותח היה גבר טרנס בשם קרל באר. הירשפלד, אגב,  ניתח גם את לילי אלבה ב-1930, תהליך שתועד בספרה "מגבר לאישה" והיווה סנסציה בינלאומית בתקופתו וכן השראה לספר ולאחר מכן גם לסרט הקולנוע "הנערה הדנית" [סרט טוב – לכו לראותו ושימו לב במיוחד לתפאורה, מולי].

יותר מכך, שנה קודם, ב-1935, פרשה זדנה "זדנקה" קובקובה, אלופת העולם לשנת 1934 ומחזיקת השיא העולמי ב- 800 מ' מפעילות אתלטית. שנה אחרי פרישתה, כלומר ב-1936, שנת אולימפיאדת ברלין, היא עברה ניתוח מין ששבעקבותיו הפכה לגבר ושמו דזנק קובאק. (אגב, ההאריסבורג טלגרף כתב כי זדנה קובקובה היתה פולנייה אך לאמיתו של דבר היא היתה צ'כית).

זדנק קובק בשנת 1936 – מאתר ויקיפדיה באנגלית

 

ולעניינו, נשיא הוועדה האולימפית האמריקנית הגיב להאשמה שסטיבנס היא גבר באומרו שהוא מציע שכל הנשים המבקשות להשתתף באולימפיאדה תעבורנה בדיקה לקביעת זהותן המינית.

בכל אופן, כך נאמר בידיעה, בעלי-תפקיד מההתאחדות הגרמנית בדקו את הטענות, והודיעו רשמית:

"הוועדה בדקה וגזרה: "הלן סטיבנס היא אישה!"

ויקיפדיה מספרת מספרת לנו כי "באולימפיאדת ברלין (1936) זכתה סטיבנס בשתי מדליות זהב, בריצת 100 מטר בתוצאה של 11.5 שניות, לפני וואלאסייביץ' (11.7 שניות) וקתה קראוס מגרמניה (11.9 שניות), בשלב המוקדמות היא קבעה תוצאה של 11.4 שניות. התוצאה שקבעה הייתה שיא עולם חדש שלא הוכר בגלל רוח גבית גבוהה. ובריצת שליחות 4×100 מטר בתוצאה של 46.9 שניות, לפני בריטניה (47.6 שניות) וקנדה (47.8 שניות). נבחרת גרמניה שקבעה בשלב המוקדמות שיא עולם חדש של 46.4 שניות, והובילה את הריצה בשלב הגמר, הפילה את המקל בהחלפה האחרונה. נוסף לכך, היא סיימה במקום תשיעי בזריקת דיסקוס בתוצאה של 34.33 מטר."

באשר לחייה אחרי האולימפיאדה, בוויקיפדיה נכתב כי "זמן קצר לאחר המשחקים האולימפיים פרשה סטיבנס מאתלטיקה תחרותית ועסקה בבייסבול וסופטבול מקצועני. היא למדה באוניברסיטת ויליאם וודס שבפולטון, מיזורי. בין השנים 1938 – 1952 הייתה הבעלים והמנהלת של קבוצת כדורסל חצי מקצועית. היא עסקה במשך שנים רבות בחטיבת המחקר האווירונאוטית של ארצות הברית ואחר כך נטלה חלק בסוכנות מיפוי הביטחון."

הלן סטיבנס נפטרה בסנט לואיס בשנת 1994, והיא בת 75.

התחלתי בקביעה כי " 'מלחמות עולם' בין אתלטים היו, ישנם ויש לשער שימשיכו להתקיים גם בעתיד." ואולם, לעתים, לעתים לגורל יש דרכים משלו לסיים סכסוכים…

אז מה בעצם ארע עם הנמזיס (האוייבת הנצחית) של הלן סטיבנס, עם סטניסלווה וואלאסייביץ' / סטלה וולש?

ובכן, וויקיפדיה מספרת לנו כי סטניסלווה וואלאסייביץ' נולדה בווירזכובניה, במחוז ברודניקה שבמזרח פולין. בגיל שלושה חודשים משפחתה היגרה לקליבלנד, ארצות הברית, אך נחשבה לבעלת אזרחות פולנית בלבד עד שנת 1947, עת קיבלה אזרחות אמריקאית תחת שם סטלה וולש.

סטניסלווה וואלאסייביץ' / סטלה וולש בשנת 1938 מאתר וויקיפדיה באנגלית

לאחר פרישתה מספורט המשיכה וולש לעסוק באתלטיקה וארגנה תחרויות אתלטיקה בין ארה"ב לפולין. בשנת 1956 נישאה סטלה וולש למתאגרף הארי אולסון, ובשנת 1972 נכנסה להיכל התהילה האמריקאי-פולני.

ב-4 בדצמבר 1980, בהיותה בת 69, נרצחה וולש באופן טראגי במהלך שוד בקליבלנד. נסיבות הרצח חייבו נתיחה שלאחר המוות שבה התגלה, למרבית האירוניה יש לומר, כי וולש היא "אינטרסקס", כלומר בעלת אברי מין זכריים ונקביים כאחד…

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. כתבת נהדר מולי, נהנתי מאוד לקרוא!

    מעניין אם יום אחד, בעתיד של תחרויות אתלטיקה, חוץ ממקצי גברים ונשים, יהיו גם מקצי יוניסקס או משהו בסגנון..

    1. לא בדיוק.
      אינטרסקס או הרמפרודיט.
      אנדרוגינוס הוא מונח הלכתי שמתייחס לאדם שמאפייני המין שלו (הנפשיים וההתנהגותיים) אינם ברורים.

  2. נהדר, תודה רבה
    על פי התמונות בלבד, עושה רושם שכל מי שמתוארת בכתבה קיבלה UI שגוי… כמה שוביניסטי מצדי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט