You are currently viewing לפני וואלטה 2017 – האם נראה דאבל היסטורי? / דוד "פאקו" סעדה

לפני וואלטה 2017 – האם נראה דאבל היסטורי? / דוד "פאקו" סעדה

השאלה שבכותרת הפוסט מסקרנת את חובבי ענף האופניים, ומתייחסת לדבר אחד – האם יצליח זוכה הטור דה פרנס, כריס פרום, לזכות בוואלטה א-אספניה הקרובה. המשמעות של "דאבל" כאן היא זכייה בשני גראנד טורים רצופים באותה העונה (קרי ג'ירו + טור או טור + וואלטה). האחרון שהצליח להשיג דאבל כזה היה מארקו פנטאני המנוח ב-1998, כאשר זכה בג'ירו ובטור, ומדובר כאן על תקופה אחרת לגמרי בענף (בלי להיכנס לכל הפרטים). את הדאבל הספציפי של זכייה בטור ובוואלטה השיגו רק שני רוכבים אגדיים בעבר – הצרפתים ז'אק אנקטיל (ב-1963) וברנאר הינו (ב-1978). הזכיות של אלו בוואלטה הושגו כאשר המירוץ עדיין נערך באביב. החל מ-1995 הוא הוזז לסוף הקיץ, כך שדאבל מהסוג המתואר יהיה היסטורי בכל מקרה.

הוואלטה של 2017, שתיפתח בשבת הקרובה בעיר נים שבצרפת דווקא, צפוייה להביא זיקוקים לחובבי הענף. די בהשוואה של תוואי הגראנד טור הזה לשני קודמיו כדי להבין מדוע. אם בג'ירו ובטור המארגנים ניסו לתת את הכבוד לקטעים השטוחים יותר, ובכך לספק גם את תת התחרות בין המאיצים, אזי מארגני הוואלטה (הם גם מארגני הטור) שמים את הדגש על ה-GC, וזה וואחד דגש. 11 מקטעי המירוץ כוללים טיפוס בדרגה 1, כששבעה מהם מסתיימים בפסגה, וקטע הטיפוס הרציני הראשון מופיע כבר ביום השלישי של המירוץ. בנוסף, הוואלטה כוללת את קטע הנג"ש האישי הארוך ביותר שראינו השנה, באורך 42 ק"מ, ועוד קטע נג"ש קבוצתי ביום הפותח. פלא שכריס פרום כינה את המירוץ "חסר רחמים"?

חייך, אכלת אותה.

אז פרום, כאמור, ינסה לעשות היסטוריה במירוץ הזה. לבריטי יש חשבון לא סגור עם המירוץ, והוא הראשון שמודה בכך בפה מלא. הוא הגיע שלוש פעמים למקום השני הכללי (כולל בשנה שעברה), כשב-2015 הוא נטש את המירוץ עקב פציעה. בכל הפעמים האלה זה היה לאחר שהשתתף גם בטור, מה שמראה שמאמץ של שני גראנד טורים רצופים הוא לא עניין של מה בכך, גם כשמדובר ברוכב על כמו פרומי. נוסיף כאן את העובדה שהוואלטה אף הוקדמה יחסית לשנים הקודמות, מה שמקצר את זמן ההתאוששות מהטור (וזה בלי להזכיר את החום הכבד אף יותר). פרום עצמו, למרות הזכייה בטור, לא נראה השנה כמו הסופרמן שראינו בקטעי הטיפוס הקשים בשנים הקודמות, ולא הצליח לזכות באף קטע מירוץ של השנה. בצד הזכות ניתן לומר שמדובר במסלול מצויין עבור פרום – בעיקר עם מינון גבוה של נג"ש, מה שתפור ליכולותיו. ואם הזכרנו חשבון פתוח לפרום, אזי זה נכון ביתר שאת לקבוצתו, סקיי. מלבד הזכיות הסיטוניות בטור, הקבוצה לא הצליחה לזכות באף גראנד טור אחר מאז הקמתה, מה שמהווה סוג של נון לקבוצה העשירה והחזקה של הענף. אז השנה, בניגוד לשנים הקודמות, הקבוצה סימנה כבר מתחילת העונה את הוואלטה כמטרה, והיא מגיעה בסגל חזק מאד למירוץ. שלישיית המטפסים שצפוייה לסחוב את פרום בהרים היא נייבה, רוסה ופולס המצויינים (כשאחרים כמו סטאנארד ודויד לופז לא בדיוק קוטלי קנים). אה, וגם קינטאנה לא יהיה כאן כדי להתחרות.

אז מי כן? מבט ברשימת המתחרים של פרום חושף שורה ארוכה של שמות איכותיים, המכסה כמעט את כל מי שהוא מישהו בענף:

החובה המוסרית כאן היא להזכיר ראשון את אלברטו קונטאדור. זאת כי האקדוחן הודיע לפני המירוץ שהוא יהיה האחרון שלו. מארגני המירוץ עשו לו כבוד, ונתנו לו את הספרה 1, השמורה לזוכה המירוץ הקודם (אם כי עוזר שקינטאנה, זוכה המירוץ הקודם, לא משתתף בו). רשימת ההישגים של האקדוחן ארוכה ארוכה, כולל דאבל של ג'ירו + וואלטה ב-2008. קונטאדור הוא כבר מזמן לא הרוכב הבלתי עציר שהיה בעבר, אבל כולם יכולים להיות סמוכים ובטוחים שבמירוץ האחרון, על אדמת המולדת, הוא יפיק אותם ניצוצות שהורגלנו לראות ממנו בקריירה הארוכה שלו. הוא גם יזכה כאן לכבוד בפוסט נפרד.

לא להאמין שזה הגיע.

שניים שראינו מתמודדים בטור האחרון על הבכורה הם פאביו ארו ורומאן בארדה. שניהם מטפסי על, שזכייה שלהם במירוץ לא תפתיע אף אחד. האיטלקי שמח לחזור למירוץ בו זכה בעבר, ויקווה לא לדעוך בסופו כפי שקרה בטור (כנראה בגלל מחלה). הצרפתי ינסה להמשיך בכושר הטוב שהראה בטור, אם כי קבוצתו AG2R הביאה כמוביל נוסף את דומניקו פוצוביבו, מה שמעיד אולי על הציפיות מבארדה במירוץ. ואם כבר מדובר על קבוצה מרובת מובילים, מה אפשר לומר על אריקה האוסטרלית, האוחזת בשלושה כאלו – התאומים אדם וסיימון ייטס הבריטים והקולומביאני אסטבן צ'אבז. מדובר בשלושה מטפסים מצויינים, כשהשניים האחרונים סוחבים גם הם את הקילומטרז' מהטור, בעוד שאת אדם ייטס ראינו בג'ירו, כשההתנגשות באותו האופנוע שעמד בצד מחסלת לו את סיכויי הזכייה. עוד אחד שראינו בחלק מהטור היה ראפאל מייקה, מטפס מצויין שנפל קורבן לקטע האכזרי על הר החתול. מייקה נראה טוב מאד בטור של מולדתו, והחמיץ את הזכייה במירוץ כולו על חוט השערה. אלא שהמשותף לכל הנזכרים עד כה בפסקה הוא יכולת הנג"ש הדלה שלהם, משהו שיפריע להם מאד במירוץ הזה. אחד שפחות סובל בקטעי הנג"ש הוא וינצ'נזו ניבאלי, והעובדה שבניגוד לרוב מתחרי הצמרת הוא לא התחרה בטור ודאי תעמוד לטובתו. אלא שהכריש לא ממש פיזר את סימני השאלה סביב כושרו השנה. לג'ירו זה הספיק בשביל מקום שלישי, אבל בטור של פולין לפני כחודש הוא לא ממש הצליח להתמודד עם שאר המטפסים שהגיעו למירוץ. כריס פרום בכל זאת סובר שהכריש הוא יריבו העיקרי על התואר. נחייה ונראה.

כן פאביו, זה הולך להיות קשה.

ואולי נראה כאן הצגה מאחד מהמתמודדים הפחות צפויים. לוואלטה יש היסטוריה ארוכה של ג'וקרים, הזוכים במירוץ על הראש של הפייבוריטים. אחד כזה היה כריס הורנר, שהדהים את כולם ובעיקר את וינצ'נזו ניבאלי עם הזכייה ב-2013, מה שהפך אותו לזוכה הגראנד טור המבוגר אי פעם. גם כאן יש לנו כמה סוסים שחורים. אחד כזה הוא מארק סולר, שיוביל את קבוצת מוביסטאר בהיעדרם של ואלוורדה הפצוע וקינטאנה המותש. הספרדי הצעיר הרשים מאד במירוץ קטלוניה השנה, ונראה שצפוי לו עתיד מבטיח בענף. ספרדי אחר שראינו תצוגות שלו בעבר הוא דויד דה לה קרוז מקבוצת קוויק סטפ. הספרדי קיבל חותמת כשרות בדמות חתימה בקבוצת סקיי בשנתיים הבאות. ספרדי שלישי שנראה כאן הוא עומאר פראילה, מלך ההרים בשנתיים הקודמות. גם הוא מקבל שדרוג בדמות חתימה באסטנה בעונה הבאה (אולי כדי להחליף שם את ארו). וזה בלי להזכיר רוכבים כזכארין, קרוייזוויק, בארגי, אלאפיליפ, ואן גארדרן ורוהאן דניס.

דה לה קרוז. מהשנה הבאה במטחנה.

 

ומי ינצח? נראה שהשעה בשלה לדאבל היסטורי. עם כל התחרות, לא נראה שתהיה לפרום הזדמנות טובה מזו, והוא גם ייקח אותה.

 

ועוד בקטנה:

סיפרנו כאן על אדם הנסן, ובעיקר על הרצף המטורף של 18 מירוצי גראנד טור בהם השתתף. אז לפני הוואלטה קבוצתו הודיעה שהחליטה לא לכלול אותו בסגל, כי היה צריך שהרצף הזה יישבר מתישהו. אלא שהפציעה המאוחרת של חבר קבוצתו, רפאל וואלס, החזירה את האוסטרלי הבלתי נלאה גם לוואלטה הקרובה, למה שנראה כרצף שלא ייפסק לעולם.

מארגני המירוץ החליטו השנה לוותר על הקונספט של נערות הפודיום, אותן עלמות חן המלוות את הזוכים על הדוכן. את מקומן יתפסו גברים ונשים "הלבושים בצורה הולמת". מעניין יהיה לראות אם מדובר בגימיק חד פעמי, או בסנונית ראשונה שתבשר על שאר המירוצים בענף.

 

 

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.
Subscribe
Notify of
41 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
גיא הרשע
גיא הרשע
18/08/2017 7:38:54

תודה, פאקו.

יש קישור למסלול?
לטעמי, בכל הנוגע ליופי –
המסלול של השנה שעברה לפחות, היה מרשים יותר מזה של הטור דה פראנס.

פאקו
פאקו
18/08/2017 7:51:12

היה בהחלט מסלול יפה מאד בשנה שעברה.
הנה הקישור לאתר הרשמי של הוואלטה: http://www.lavuelta.com/
בצד שמאל למטה יש מפה שמראה אילו קטעים מכוסים (מתחיל בצרפת).

גיא הרשע
גיא הרשע
18/08/2017 7:51:58
Reply to  פאקו

תודה.

מנחם לס
מנחם לס
18/08/2017 20:03:36

לרגע היה נדמה לי שהם רוכבים ליד חומת העיר העתיקה

Kami
Kami
18/08/2017 8:00:27

תודה! דומלאן לא מגיע?

פאקו
פאקו
18/08/2017 8:01:24
Reply to  Kami

לא. כמה חבל. היה יכול להיות לו סיכוי מצויין אם היה משתתף.

מתן גילור
מתן גילור
18/08/2017 9:40:10
Reply to  פאקו

לא איש של קירות, אבל העייפות של שאר הקונטנדרים מהטור היתה מסייעת לו.

Kami
Kami
18/08/2017 13:49:05
Reply to  פאקו

מבאס ממש. השמועות שהוא הולך להחליף קבוצה שנה הבאה?

מולי
Editor
18/08/2017 8:08:09

מטורף כמה אני אוהב לקרוא כעת על אופניים, וזה רק "באשמתך", אז תודה פאקו!!!

MBK
MBK
18/08/2017 9:09:01

תודה רבה פאקו !
פוסט מצויין לפי מיטב המסורת שלך

גור גולן
גור גולן
18/08/2017 9:16:40

אדיר!!! פאקו.
אני התחלתי לעקוב אחרי אופניים בטור המאה של הטור דה פראנס ולקחתי את קונטאדור כפייבוריט שלי ולא ראיתי ממנו בשנים האלה המון זכיות אלא זכיות בודדות בוואלטה וג׳ירו! אני מקווה שהוא יוכל לסיים את הקריירה בתחרות מכובדת וטובה ויהיה לו את זה ברגליים!
המסלול קשה מאוד ! בהרבה מהטור דה פראנס ויהיו הרבה שינויי gc.

מתן גילור
מתן גילור
18/08/2017 9:43:15

ממש לא מסכים. הטור קשה יותר לדעתי. אין בוואלטה קטעים עם 2-3 בלתי מדורגות ועוד פסגות בנוסף אליהן.
קטעים כמו 9 בטור או צלב הברזל והגלבייה זה הרבה מעבר למה שהוואלטה מספק. וטוב שכך!

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:23:56

זה לא ענין של קשה יותר או פחות זה ענין של התאמה , הואלטה פחות מתאימה לסגנון של סקאי , ותוסיף את הקושי של הקבוצה להחזיק מירוץ חסר רחמים שני ברציפות עם הרבה פחת קטעים שטוחים בהם פרום נח , תוסיף את שינויי השיפועים בסרדניה אנדורה פירינאים כבר על ההתחלה ואתה מקבל מתכון להתשת פרום .
תוסיף סוסים צעירים שמריחים דם וסוס זקן שעדיין יש לו כמה תעלולים בשרוול , כאשר כולם נגדפרום הרוכב הכי מסומן שיש , יהיה לו קשה מאד .

מתן גילור
מתן גילור
18/08/2017 19:44:44

מסכים לגבי מה שכתבת. התייחסתי רק למה שכתב גור.

מתן גילור
מתן גילור
18/08/2017 10:22:05

טור מעולה כהרגלך.

פומה
פומה
18/08/2017 13:14:31

פרום בדרך לזכיה בוואלטה ?
בואו נסתכל על ההרכב של מוביסטאר טרק ואוריקה.
את רוכבח אוריקה הזכרת. אלו עלולים לקוץ בכל רגע נתון .
פאביו ארו מקבל עם אסטנה עוד הזדמנות.
ניבאלי יודע איך למוטט את פרום וכבר עשה זאת בעבר .
ועכשיו מארק סולר דני מורנו רובן פרננדז ,על מי מהם פרום צריך לשמור ?
הסיכוי של פרום לנצח הוא כמו הסיכוי של ולורדה להחלים עד מחר .. ולהצטרף למירוץ.
זה לא יקרה בודאות קשה מדי .
אבל אם פרום יוותר על הטור ,כדי להגיע עם ההרכב החזק ביותר לוואלטה זהו סיפור אחר ,אבל לנצח את ניבאלי ארו סולר פרננדז צאבז בעזרת רגל אחת ?
זה לא יקרה .

פומה
פומה
18/08/2017 13:16:16
Reply to  פומה

והכן וקונטאדור חזר לכושר בטור .
אני לא נותן לפרום סיכוי.

פאקו
פאקו
18/08/2017 14:17:22
Reply to  פומה

לא אמרתי שזה יהיה לו קל. עדיין חושב שיש לו סיכוי טוב מאשר לאחרים. ניבאלי נראה השנה כמו הצל של עצמו. ארו גם סוחב את הקילומטרז׳ של הטור והוא גם שען גרוע. החברה של אוריקה חזקים, אבל גם שניים מהם סוחבים את הטור והם כולם שענים גרועים. חוץ מזה שלא ברור שם מי הצ׳יפים ומי האינדיאנים. סולר עושה רושם טוב, אך הוא עדיין ירוק. ואלברטו, אח אך הוא ייקח את המירוץ זה יהיה אגדה, אבל הוא כבר הרבה אחרי השיא.

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:18:09
Reply to  פאקו

לי נראה כי בטור לאחר שיעקוב פוגלסטאט פרש לא היתה לפרום באת תחרות , תוסיף את הטעות של ווינו או ארו או שניהם לעזור לפרום כנגד ברדה והנה הניצחון של פרום הובטח .
בוואלטה ניבאלי קונטאדור צאבס יחפשו את פרום כל הזמן , ראה מה עשו לדומולאן בגירו.
מסכים שפרום הוא הכי טוב נכון לעכשיו , לא מסכים שהקבוצה בהרכבה הנוכחי הכי חקה .
שורה תחתונה לא רואה אותו מנצח על אדמת קונטאדור , לא בטוח שקונטאדור ינצח אבל כשהוא במירוץ יש מירוץ וכבר על ההתחךה אנחנו עוברים בסרדניה לכיוון אנדורה , משמע הולכים להרוג את פרום כבר בפתיחת המירוץ.

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:40:37
Reply to  פאקו

הניתוח שלך מקצועית הוא מעולה , הסיבה העיקרית שאני אוהב את הואלטה שהיא כל כך אמוציונלית , וכאן מהסיבות הללו הניתוח המקצועי לא תופס .
ארו לא נלחם בפרום בוואלטה , להיפך תמך בו , אין סיכוי שהמקומיים יעשו את החשבון שעשה ארו , מבחינתם להרוג את פרום ולמות עדיף.

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:42:29

לא נלחם בפרום בטור …חחח סליחה על הבלבול .
אני כבר במוד ואלטה .

אהרון שדה
אהרון שדה
18/08/2017 14:29:28

תודה רבה.
הקריירה של קאנדטור קצת מוזרה בעיני היה למעלה ואז ירד אך תמיד היה בשיפולי הצמרת
אם הייתי צריך להשוות את קנדטור לטינסאי מי היה הכי מתאים ?

רועי ויינברג
Admin
18/08/2017 15:06:38

נהדר

עידו גילרי
עידו גילרי
18/08/2017 15:31:00

אני מקווה שנקבל מירוץ מעניין כמו בשנה שעברה. יותר מדי פעמים הוואלטה מבטיח המון אבל לא מקיים (הרבה בגלל שהוא מגיע בסוף העונה שכולם גמורים).
אני עדיין מתקשה להאמין שפרום יצליח לעשות את הדאבל. זו משימה כל כך קשה.

עידו גילרי
עידו גילרי
18/08/2017 17:26:12
Reply to  פאקו

זה הוואלטה כל קרוסויק טרי יכול פתאום לקחת.
יש לי הרגשה שמוביסטאר לא סתם החביאו את הילד עד עכשיו.

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:30:11

אני לא בטוח שזה יהיה סולר כבר עכשיו .
מוביסטאר משתמשים הרבה פעמים בשיטת פופוביץ ולדעתי סדרת החינך לקנטאנה היתה מכוונת מראש .
אבל לא חושב שיתנו לסולר לנצח כבר עכשיו יעדיפו רוכב ותיק כסוס שחור כשפרננדז סולר באים מאחור ,ומורנו בטנקור מושכים , אבל אולי אני טועה .

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:26:24
Reply to  פאקו

דני מורנו
עכשיו או אף פעם …
או כרגיל קונטאדור .
או אחד הסיימונים או ניבאלי או ארו .
או צאבסאו קרלוס בטאנקור .
כולם יכולים לנצח.

שמחי בן משה
שמחי בן משה
18/08/2017 17:36:24

מוביסטאר אסטנה ואוריקה וטראק מגיעים לוואלטה כדי להתפוצץ עוד לא עברתי על רשימת הרוכבים כך שאני צריך לראות מי רוכב בטראק .
ואחר כך לנתח במסודר ,
המנטליות הלטינית וקטעים מתפוצצים יקלו על הקבצות רוכבים מקומיים שאליהם צריך להוסיף את ניבאלי בן בית ומולמה אם משתתף וכנל לגבי פאנטאנו וצאבס .
מבחינת הלטינים זו מלחמה על הבית זה לא לא מירוץ בצרפת או אוסטרליה ….
זו הבמה החשובה באמת וכולם בבית בקולומביה ידברו על כך .

מנחם לס
מנחם לס
18/08/2017 20:05:03

פאקו, הטורים המצויינים שלך מביאים יותר ויותר אוהדים. וואללה שהם נראים רוכבים לצד חומת העיר העתיקה

גיא
גיא
19/08/2017 6:07:31

איזה תענוג של אור. קבוצת סקיי טובה יותר מזו של הטור? באיזה שעה מתחיל מחר ואיפה ניתן לראות שידורים באינטרנט.

באסה גדולה גם שמהוואלטה אין סיקורים באתרים ישראליים, בטור גם בקטעים שלא הצלחתי לצפות היה מידי יום סיכום באתר ספורט5 עם אלי אילדיס ועוד שניים, סיכום מצויין.

יש למישהו מושג האם יש תכנית סיקורים כזאת, על הוואלטה ברשת באנגלית?

אני גם מתקשה לראות את פרום, הרוכב האהוב עליי זוכה בדאבל, הוא נכשל בזה כמה פעמים בעבר וכולנו מסכימים שהיום הוא פחות חזק ממה שהוא היה.

פאקו
פאקו
19/08/2017 8:19:18
Reply to  גיא

מלווה בדיומא כרגיל. הקטע הראשון מתחיל ב-18:30. כל המירוץ משודר כתמיד ביורוספורט. לינקים לצפייה אפשר למצוא ב- http://www.fromhot.com.
קבוצת סקיי לא טובה יותר מזון של הטור, אבל היא בהחלט מספיק טובה. היא לדעתי יותר טובה מזו ששלחו לוואלטה הקודמת.

מתן גילור
19/08/2017 9:18:38
Reply to  פאקו

"היא לדעתי יותר טובה מזו ששלחו לוואלטה הקודמת." האנדרסטייטמנט של השנה. 🙂

trackback

[…] הגראנד טור המלהיב נפתח היום, מוזמנים לקרוא את הפריוויו. […]