10 נקודות בדרך של מכבי תל אביב החוצה מהבור אליו נפלה / הגולש מנחם לוין

*******************

מנחם לוין הוא עורך דין בן 32 וקורא אדוק של האתר, שלעתים מגיב (בתור "הקרנף"). אוהב כדורסל ו-NBA, אוהד ברצלונה וחובב מחשבים וגאדג'טים.

*******************

10 נקודות שיכולות להוציא את מכבי תל אביב מהבור אליו נפלה:

אני אוהד מכבי תל אביב בכדורסל הרבה מאוד שנים. מכבי הייתה האהדה הראשונה שלי והתחלתי לאהוד אותה דווקא בשנות ה-90 הדי משמימות בהן העפלה לטופ 16 (אז קראו לזה שמינית גמר) הייתה הישג.

אבל אז הייתה מן רוח מכבית בקבוצה, קבוצה שנלחמה ונתנה תמיד יותר מסך השחקנים שהרכיבו אותה, רוח אשר נעלמה לחלוטין ב-3 השנים האחרונות. בתור אוהד של מכבי ואופטימיסט חסר תקנה (שלדוגמא האמין בנס ז'לגריס ומילאנו עד הרגע האחרון) האופטימיות ממני והלאה כי הצרות רק נערמות משנה לשנה והפתרונות רק הולכים ונהיים הזויים יותר ויותר.

במאמר אתייחס ל-10 נקודות (יש כמובן יותר) שלדעתי חובה לשים עליהן דגש לקראת העונה הקרובה, אם רוצים להצליח:

  1. מקצועיות- האנשים שעומדים בראש הצוות "המקצועי" הנוכחי במכבי אינם אנשי מקצוע. לצערי הכישלון העיקרי של מכבי בשנים האחרונות היה בראש ובראשונה מקצועי (כשהתערבות ההנהלה לא תרמה למקצועיות) ולא ברור לי למה רק המאמנים שילמו במקום העבודה שלהם כשהאחרים ממשיכים בעבודתם כאילו כלום לא קרה.

זה כולל את אבי אבן (ומחלקת הסקאוטינג המהוללת) שלא ברור לי איזה הישג אחד אפשר לזקוף לזכותו, רגב פנאן, מאמן כושר צעיר וכנראה חסר ניסיון שמאז שהגיע שחקנים נפצעים על ימין ושמאל וכמובן בראש, ניקולה וויצ'יץ' שבתור שחקן היה אחלה, אבל כישורי ניהול (אולי מלבד לנהל את הנהלת מכבי כרצונו) לא ממש ראינו ממנו (אגב, המשותף לכל האנשים האלו הוא היעדר רזומה מקצועי קודם).

יש להחליף את כל "הכוכבים" האלו באנשי מקצוע מהשורה הראשונה או לחילופין, להביא אנשי מקצוע ש"יחנכו" אותם.

  1. קבוצה- בהיעדר מקצועיות, מכבי של השנים האחרונות היא לא קבוצה, אתמול נפל לי האסימון שגם ראשיה מדברים ככה (ע"ע הנאום המפורסם של פדרמן על 12 שחקני יורוליג ולא קבוצת יורוליג, שמשמעותו ותוצאתו הובילו לקבוצה של שחקנים עם אגו בשמיים שלא התחברו אחד לשני ובאמת נראו ככה).

קבוצה צריכה לכלול התאמה של שחקנים אחד לשני, הדוגמא הקלאסית מבחינתי כרגע היא גולדן סטייט שלמרות חורים הגנתיים (יחסית) כמו קרי וסגנון משחק התקפי ולכאורה חסר אחריות, מתנהלת כמו קבוצה, כשגרין, המנהיג הבלתי מעורער הוא שחקן שבקושי קולע נקודות אבל עושה הכל מהכל (סטייל נדב הנפלד רק שחור וצועק).

בקבוצה שחקנים נותנים יותר מעצמם וגם "חור הגנתי" כמו קארי, עובד בתיאום עם השחקנים האחרים, נותן אקסטרה במקומות לא צפויים (ריבאונד הגנה והתקפה) וכשלא הולך עם הנשק ההתקפי העיקרי שלו (שלשות) הוא מוריד הילוך או עובר לחדירות ומסירות.

  1. הגנה במכבי של השנים האחרונות, אין שחקנים עם אופי הגנתי, מחפשים רק שוטרים חסרי תקנה (אפשר אחד כזה כמו קארי אבל צריך לאזן אותו בקליי וגרין) ולא מצוותים להם שחקני הגנה שיחפו עליהם. במכבי של השנים האחרונות, אין כמעט מקום אפילו ליוגב אוחיון כי הוא לא התקפי מספיק. גם במכבי של פיני, שהייתה קבוצה מלהיבה התקפית, מי שלא שמר (מלבד שאראס) חטף בראש וירד לספסל.
  2. התאמה של שחקן לעמדה שלו– בשנים האחרונות, מכבי התאהבו בשחקנים שיכולים לשחק בכמה עמדות וכמעט כל שחקן שיחק ב2 עמדות לפחות (אם לא 3). זה יצר מצב של כאוס וחוסר איזון והיררכיה ברורים. השחקן שהכי מייצג את הגישה הזאת לרעה בעיני הוא וויקטור ראד, ששיחק ב-4 עמדות בעונה האחרונה (2-5) ועשה כל כך הרבה שטויות, שחקן עם פוטנציאל אבל אחד שחייב מאמן שיעמיד אותו במקום.

חוסר הבהירות לגבי העמדות פוגע גם ביכולת הציוות והחיבור של שחקנים המשלימים אותם בצמד (ראה בהמשך).

שחקנים ורסטיליים הם חשובים, אבל גם היררכיה נכונה ותיאום חשובים לא פחות. אפשר שיהיו 2-3 שחקנים כאלו אבל כשיש יותר מדי זה כבר מוגזם.

  1. ציוות זוגות של שחקנים– בכדורסל יש 5 שחקנים על הפרקט כשיש את 2 הגארדים, שני הפורוורדים (סמול ופאוור) וסנטר. לדעתי, ישנה חשיבות גדולה לציוות ולחיבור של 2 הצמדים:

א. הגארדים, כשהתפקיד הקלאסי הוא לגארד שמרכז את המשחק ובעל אוריינטציה הגנתית יחסית ופחות התקפית (פחות זריקות לסל ויותר אסיסטים) ושוטינג גארד שהינו קלעי יותר ופחות הגנתי. אין חובה להתקבע על הציוות הקלאסי (בגודלן סטייט לדוגמא המצב הפוך מבחינה הגנתית) אבל כן כדאי למצוא את האיזון בין השניים.

ב. הסנטר והפוואר פורוורד, כשהסנטר בד"כ הינו שחקן גבוה יותר וכבד ולעומתו הפאוור פוורד הינו אתלטי יותר וכיום רצוי עם קליעה משלוש, מכיוון שהסנטר בד"כ איטי יותר וכבד, חשוב מאוד למצוא פאוור פורד שישלים אותו במיוחד הגנתית ושלא יהיה נמוך מדי.

הסמול פורוורד הוא זה שמאזן את כל החלקים ולדעתי הוא אחד משחקני המפתח.

כשמביאים שחקנים שלא מתאימים לשחק יחד כצמד (ע"ע פארמר ורוצ'סטי, גאודלוק ו-ווימס, צירבס ומי שלא צוות לידו) החסרונות נהיים פתאום הרבה יותר ברורים והם מאפילים על היתרונות היחסיים של כל שחקן (פתאום שמים לב כמה שחקנים הם חורים הגנתיים). לדעתי, צמד טוב מחפה אחד על השני, אחד התקפי יותר ואחד הגנתי יותר, אחד אתלט יותר טוב והשני יותר מסיבי (צוותים טובים יחסית לדוגמא- אוחיון ורייס, טיוס וסופו, וויצ'יץ' ובאסטון ועוד הרבה)

6. אקס פקטור/ספסל– במרבית המשחקים של מכבי העונה, הספסל לא היה גורם משמעותי (גם להגדיר מי שחקן ספסל היה בעיה) ולא נתן את האקסטרה שהוא אמור לתת. פה לדעתי, אמור להיות גורם השפעה חשוב לישראלים, שאולי אינם תמיד הכי טובים, אבל יש להם חוצפה ישראלית בריאה (כמו פניני בזמנו) ויכולים לתת הרבה התלהבות, שחקנים כמו איתי שגב ואוחיון תפורים לעמדה הזאת, לעלות מהספסל, להביא רוח לחימה והקרבה, הם רק צריכים להיות מודעים לכך כדי לא להיות ממורמים ולהעכיר את האווירה.

7. תיאום ציפיות– הציפיות ממכבי תמיד בשמיים וככל שהקבוצה יותר נופלת, הציפיות רק עולות או לכל הפחות נשארות. יש צורך לעשות תיאום ציפיות, להגדיר יעדים ברורים ואפקטיביים לכל שנה.

8. יעדים ריאליים– לעונה שתיים הקרובות, יש צורך לקרוא כעונות פיננסיות ו/או הבראה. ייעד ריאלי צריך להיות זכייה באליפות מקומית (ע"מ לשקם את המיתוס המכבי ואת הרוח הווינרית) ביחד עם בניית קבוצה מתוך מטרה למצוא שחקנים ושלד שיישחק ביחד כמה שנים טובות (כולל זרים איכותיים שירצו להישאר) א"א כל עונה לבנות קבוצה מחדש. חייב להיות שלד איכותי שרץ ביחד כמה עונות עם שינויים הכרחיים. כמו כן, יש צורך להיפטר משחקנים גמורים (פניני וסמית') או כאלו שלא תורמים יותר מדי (אלכסנדר ולנדסברג). מקל ואוחיון יכולים לדעתי להצליח בקונסטלציה מסויימת ולכן אין לי דעה מגובשת לגביהם.

9. מאמן– יש צורך לתת למאמן צ'אנס אמיתי להראות את היכולות שלו ובכלל לתת לו כלים שיתאימו לסגנון אליו הוא רגיל (בלאט לדוגמא יודע לעשות התאמות גם לקבוצות שלא בצלמו וזאת גדולתו). לפטר מאמן אחרי 5 משחקים ב-3 לפנות בוקר זה לא רציני ולא מכבד. אם הייתי מאמן (לא ישראלי, כי מבחינת רובם מכבי היא פסגת השאיפות) ממש לא בטוח שהייתי רוצה להגיע לסיטואציה כל כך לא נוחה של פיטורי מאמנים (לדעתי הסיבה שבלאט לא הגיע בסוף) ולא ממש הייתי רוצה להגיע למכבי (אלא אם אני מאמן פח כמו ז'אן טבק או בגאצקיס).

יש צורך במאמן אוטוריטה עם ניסיון, מאמן בינוני מינוס שלא ממש הצליח ביורוליג ו/או חסר ניסיון (כמו רוב השמות שהיו בבורסת השמות כמועמדים, טרנקיירי, שאראס וכדומה) לא ממש יעזור למכבי. מהבחינה הזאת, ספאחיה הוא הרע במיעוטו, יש לו ניסיון גדול, הצלחה בכל קבוצה כמעט שהיה וגם הוא מכיר את המערכת יחסית.

  1. בניית קבוצה– השלב הכי חשוב שחייב להיות בנוי על כל הפרמטרים שרשמתי עד עכשיו, כשיש חשיבות שתהיה התאמה בין המאמן לבין השחקנים שנבחרו (אין חובה שהמאמן יבחר את כל השחקנים, ב-NBA המאמן לא בוחר אותם, אבל ה-GM בוחר את השחקנים ואת המאמן בהתאם לפילוסופיית משחק).

חשוב לדעתי שרוב השחקנים, יהיו באותו ראש יחסית עם המאמן והשיטות עבודה שלו. תמיד אפשר ואולי גם רצוי שיהיו 2-3 שחקנים שקצת ישברו את הסיסטם, בעיקר שחקני ספסל, אפשר שחקן חמישיה אחד.

לצערי, לפי הפירסומים עד עכשיו, מכבי לא קרובה ליישם כמעט אף אחד מהנתונים שציינתי וגם העונה הקרובה הולכת להיות קטסטרופה.

המאמן שנבחר הוא הרע במיעוטו, הצוות "המקצועי" ממשיך לקבל קרדיט ואף הרחיבו את הסמכויות שלו (וויצ'יץ שולט בבניית הקבוצה לפי הפרסומים) השחקנים שהוחתמו אינם בשורה גדולה, במיוחד רול שהוא שחקן בינוני מינוס, בלי רגליים בהגנה, שנראה כמו החתמה קלאסית של אבי אבן (אם כבר, היה עדיף להשאיר את סילי). לא נראה שיש התאמה בין השחקנים (ג'ייק כהן, טיוס ושגב יושבים על אותה משבצת פחות או יותר) וממש לא ברור מה עולה בגורל שחקנים שלא תפקדו כמו שצריך בעונה הקודמת (לנדסברג, אלכסנדר וסמית') כאשר יש לחלקם חוזים מנופחים (בעיקר סמית') ולא כדאיים.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 19 תגובות

  1. תודה רבה
    אני מאוד מתחבר למה שכתבת
    אני שובר את הראש ולא מצליח לחשוב על הרכב שיוכל לעמוד במטרות
    הצלבה ביורוליג + אליפות ( אבל אחת שתחזיר את כוח ההתראה )
    רעיונית וזו אחת הטעיות שממהרים לפרק
    גם מעונה מזעזעת כמו השנה אפשר לחשוב על 2-3 שחקנים שישארו הייתי משאיר את שגב ,אייברסון ונותן הזדמנות למילר.
    לדעתי צריך ללכת על 3-4 זרים צעירים בחירות סיבוב שני שנפלטו מהליגה או כאלו שלא נבחרו כלל אבל צריך מערך סקאוטינג משוכלל

    1. יש מצב שאתה צודק, הפואנטה של שחקן בלי עמדה מוגדרת קיימת גם ככה.
      חוץ מזה, מאמר ראשון שלי, אין קצת רחמים 😉

  2. תודה , טור מצוין ומקיף, מסכים איתך לגמרי בכמה מהנקודות במיוחד בנושא המקצועיות אבי אבן וחבריו הם כישלון מהדהד שממשיך לקבל קרדיט בגלל קשרים וכדומה, השחרור של אבי קובלסקי כמשל , היה קריטי וחסר תבונה , והתוצאות מעידות יותר מכל. נ.ב. הרבית להשוות בין מכבי ובין גולדן סטייט. הקבוצה של המדינה טייק 2????

    1. את האמת, כתבתי את המאמר לפני המעבר של כספי ללוחמים, אבל עשיתי השוואה ללוחמים בגלל שהם מייצגים תרבות ניהולית מסוימת ולדעתי נכונה, הם הקבוצה האלופה בליגה הטובה בעולם ומלבד זה, התאהבתי בצורת משחק שלהם בשנים האחרונות…

  3. תודה רבה על ההשקעה

    רק אני חושב שאנחנו נותנים יותר מדי תשומת לב בזמן האחרון לקבוצה הרביעית בטיבה בישראל?!

    1. מה שמעניין בספורט זה הסיפור. ומכבי היא הסיפור הכי גדול בכדורסל הישראלי, מה לעשות….
      טור מצוין מסכים עם רוב הדברים.
      לא ברור לי מה עוד צריך לקרות כדי שיבינו שהצוות המקצועי במכבי הוא כישלון חרוץ שאן לו מקום בקבוצת כדורסל

    2. 1. כשאתה אוהד קבוצה, היא תמיד תהיה מקום ראשון בעינך.
      2. כמו שאמר דור, כמות האייטמים שהקבוצה הזאת מוציאה, בין אם זה הדלפות, כל מיני בחישות של מקורבים והתנהלות תזיזתית וחסרת מנוחה צריכה להיות דוגמא ומופת איך לא מנהלים מותג מצליח (לצערי). אם הייתי עיתונאי שמסקר את מכבי לא היה לי משעמם לרגע…

  4. לגוף העניין.
    1. תודה רבה.
    2. מסכים עם חלק ועם חלק לא .
    למשל בלאט בלאט היה מפוטר בוודאות והייתה לו חסינות יותר מפרגוסון

  5. לגוף העניין.
    1. תודה רבה.
    2. מסכים עם חלק ועם חלק לא .
    למשל בלאט לא היה מפוטר בוודאות והייתה לו חסינות יותר מפרגוסון

  6. יפה
    יש לי שאלה בקשר להתאמות.
    שמעוי מזרחי היושב הוכיח התאמה נפלאה לתיקי תעבורה ,במיוחד כאלו בהם מעורבים שחקנים בקבוצתו .
    מה דעתך על התאמה זו ,כאוהד וכעורך דין ?

  7. אחלה טור (וזה מאוהד חולון….)
    עצוב מה שקורה במכבי והכל מתחיל מהסרחון בראש. כל מה שציינת נכון אבל כלום לא יקרה בלי שינוי בניהול המקצועי.
    פשוט ועצוב.

  8. 1. מקצועיות – אין דבר כזה במכבי בשנים האחרונות. נסיונות ההנהלה לתקן חורים עם תלאי על תלאי פשוט גורם יותר נזק. אין יד מכוונת וכל חלק בבעלים מושך לכיוונו.
    אני מסכים על לכתו של קובלסקי, לפנאן פשוט אין מספיק ניסיון והכושר והפציעות של שחקני מכבי מעידים על כך. היה צריך לתת לקובלסקי לחנוך את פנאן.
    וויציץ' – רבים מאשימים אותו (בצדק או לא) אבל אף אחד לא באמת יודע מה תפקידו וחלקו של וויציץ' כמחליט ברמה מקצועית (ראייה לטובתו – התנגד לפארמר עם רוצ'יסטי). אני חושב שדווקא השנה עושה רושם שנותנים לו שקט לבנות את הקבוצה (יחד עם ספחייה), ולכן יש למדוד אותו לפי השנה-שנתיים הבאות.
    2. מתקשר לסעיף 1. אין מקצועיות והקבוצה נראית על הפנים. הכביסה המלוכלכת יוצאת החוצה (איכשהו מקל במוקד הבעיות החברתיות), זרים עושים שכונה (למה אף אחד לא סתם לווימס את הפה) והישראלים פשוט ממורמרים בתוך עצמם. להוסיף לזה מאמנים לא מתאימים (אדלשטיין שלהגנתו לא באמת קיבל צ'אנס) או פשוט חסרי ניסיון.
    3.הגנה – צודק. מלבד אוחיון, סילי ואייברסון כולם רצו לשחק התקפה. מכבי תמיד הביאו גבוה אתלטי וחוסם, דבר שמאז טיוס (שגם הוא היה בשביתה איטלקית) לא היה קיים. ולסמית נגמרו הברכיים.
    4 + 5 – םשוט בניית קבוצה זוועתית וניסיון לייצר 2 קבוצות לכל מטרה, יורוליג וישראל. זה פשוט לא הולך. אין רוטציות אין דקות קבועות ושחקנים לא לומדים לשחק אחד עם השני. קבוצה היא קבוצה אחת לכל המסגרות עם רוטציות קבועות. מחיקת הישראלים ביורוליג מחקה אותם מהליגה בארץ ולהפך עם הזרים. אף שחקן לא ממש ידע מה מעמדו בקבוצה וכמה דקות הוא הולך לקבל בכל מסגרת. בנוסף, תמיד ישבו 2-3 שחקנים בחוץ מה שלא הוסיף למורל.
    6. מתקשר לסעיפים 4+5, בנייה לא נכונה ומחיקת הישראלים שהיוו את הספסל גרם לכך שאין על מי לסמוך או אין מי שנמצא בכושר משחק. מכבי צריכה להביא שחקנים שמלכתחילה יודעים שתפקידם להעלות מהספסל.
    7. במכבי מכוונים הכי גבוה וזה טוב, אבל המציאות היא קשה ופער התקציבים משחק לרעתה של מכבי. במקום להבין את מקומם הבעלים רק מלחיצים את המערכת. במקום סבלנות וגידול שחקנים צעירים אי אפשר להפסיד, חייבים לנצח כל הזמן והדברעולה בייבוש שחקנים ועייפות של שחקנים אחרים (ואז פציעות).
    8. היעד הכי ריאלי הוא לבנות קבוצה ובסיס שירוץ לפחות 2-3 שנים ביחד. שלד ישראלי שיגדל במועדון עם 2-3 שחקנים צעירים מהנוער (וגם שיקבלו דקות על מנת לשפשף אותם במערכת כזו).
    מכבי, לא משנה מתי, תמיד תהיה פייבוריטית בארץ עקב תקציבה הגדול.
    9. אני חושב שמכבי לא היו באמת ריאלים עם בלאט. זה היה סוג של חלום והפכו אותו למושיע ואני גם לא בטוח שבלאט רצה לחזור אחרי כל מה שעבר במכבי. הבעיה שבלאט כביכול הציב תנאים לא הגיונים ומכבי פשוט הסכימו מהפניקה ולכן התפלאו שהוא לא חזר.
    אני חושב שספחייה בעל ניסיון, קשרים וידע בשוק השחקנים וניהול המשחק ובהחלט יכול להוביל את המערכת בתור מאמן, רק שיתנו לו זמן וסבלנות, ולא יקשיבו לכל הפרשנים/מאמניםשיושבים בבית ומנסים לקדם את עצמם ואת חבריהם. יש אנשי מקצוע ישראלים טובים, אין אחד עם רזומה כמו של ספחייה.
    10. בניית קבוצה – שוב אני מגיע לוויציץ ועושה רושם שהשנה באמת יודעים שהוא זה שבונה את הקבוצה בלי התערבות של הבעלים (נחייה ונראה). מכבי אולי סוף סוף הבבינו שיש לתת את העבודה לאיש מקצוע בעל ידע בשוק השחקנים.

    חוץ מזה, אחלה ניתוח עשית פה. כל הכבוד.

  9. אבי קובלסקי? נידמה לי שהוא היה תלמיד שלי.
    מסכים עם כל נקודות המאמר, אבל ישנה אפשרות אחת שתרפא את כל המחלות: 4 שחקנים אמריקאים ברמה שהיו פעם למכבי ת"א בימי ארל ויליאמס, מגי, ובוטרייט – באופן יחסי כמובן לזמנינו.

  10. אני אוהב את הטורים על מכבי ולמה ?
    כי על וויל ביינום מסופר שדרס בגיפ שלו מישהו ,ואחר כך חזר ודרס את אותו אדם פעמיים .
    אחר כך הגירסא שונתה לגריסה פעם אחת.
    אחר כך ביינום שוחרר מחוסר אשמה.
    כלומר על מההשלמיטב הבנתי מצטייר כנסיון רצח מערכת המשפט פסקה כי אין אשמה!
    העורך דין של ביינום מי שיצגו וטיפל בתיק. הוא היור שמעון מזרחי עדין הבעלים במכבי.
    שמעון ייצג גם את שני פלטי שהואשמה בהריגתו של גל בק..
    פלטי כמובן נבדקה מיד אם שתתה ,אלא שדוח הבדיקה נעלם בטורח פלא מהתיק .
    בנוסף לכך עדים שינו את גירסתם במפתיע מגירסא כי שני עברה במאה קמש באןר אדום לגירסא כי פלטי עברה בירוק
    עדים אחרים שהיו במקום האירוע לא נחקרו כלל.
    פלטי שוחררה מחוסר אשצה והתיק נסגר .
    שופטים ובעלי תפקידים מסוימים בבית משפט לתעבורה ופרקליטה בשם רות דוד מהפרקליטות נצפו במשחקי מכבי חלק מבעלי התפקידים הודחו מתפקידם לאחר שקיבלו כרטיסים למשחקים. בהם נכחו .
    אז אם מדברים על מכבי בהקשר הספורטיבי למה לא לדבר גם על ההיבט הלא ספורטיבי ואןלי פלילי ?

  11. תודה על המאמר, מסכים כמובן עם הדעה הכללית קצת פחות עם הניתוח המקצועי… בכל אופן נדמה שכולם יודעים מה צריך לעשות פרט להנהלת הקבוצה…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט