אלן אייברסון, THE ANSWER, העארס חסר האחריות, רוצה לאמן NBA / מנחם לס

(אני בבריכה שקני הוסיף לחווה עם 5 מתוך ה-6 נינים שלנו. ניקולאס, הנשען על המעקה, הוא שחקן כדורגל נערים מצויין ממש. אבל, עלי לציין שאין לי כרס גדולה כמו בתמונה. משהו לא היה טוב בזווית…)

קודם הקדמה קצרה: גייל ואני קפצנו לחווה (2:43 ש' נסיעה; כאן זו 'קפיצה קלה') של קני, הבן שלה (השני, ג'סי, גר בקולורדו, וכמובן שתי בנותי שהיא אימצה כשהיו בנות 6 ו-3, סיגל ואפרת הגרות בהוד השרון ובאטלנטה) לחגוג את שנת ה-43 לנשואינו (השניים).

הסימן שלי לפנייה אחרונה שלא אתבלבל בדרך לקני הוא שם הדרך הזאת,  נו קידינג!

ככה זה במדינת הרדנקים. הכל כיף לי בחווה מלבד קשר לאינטרנט שזוחל שעות. לכן בשבת וראשון כמעט נעלמתי מהאתר. אני לא מבין כיצד הסמארטפון עובד במהירות רגילה. טוב, כבר לא חשוב.

משם שלחתי את מאמר ה-BIG3 שלקח שעתיים לעלות, אבל הלכתי לישון ולא היה חשוב לי מתי ייכנס. עתה הגיע הזמן לדבר על אלן אייברסון שאולי – רק אולי – נולד מחדש.

"THE ANSWER" חוזר לעולם הכדורסל!

עתה הגיע הזמן לדבר קצת על אלן ('התשובה') אייברסון ולשמוע מה קורה איתו ומה מעשיו. הוא מתכונן ל'חזרה שנייה' ולהראות פעם נוספת מה עשה ממנו השחקן בעל ההשפעה הגדולה ביותר בדורו כשהוא מתכונן להיכנס לכושר טוב יותר ויותר עד שבאמצע ליגת ה-BIG 3 הוא יוכל להוכיח שוב מדוע הוא היה השחקן הגדול מכולם מתחת גובה 0'6 (1.83 מ').

רק להזכיר: הוא קלע 25 נק' בממוצע 10 פעמים בקריירה שלו. שלושה אחרים מתחת 1.83 מ' עשו 25 נק' לעונה, אבל רק פעם אחת (אייזיה תומאס קלע 28.9 העונה, מייקאל אדאמס קלע 26.6 ב-1990, וקלווין מורפי קלע 25.6 ב-1977).

מאמר זה מבוסס על מאמרים שהופיעו בשבועיים האחרונים בספורטינג ניוז, בליצ'ררפורט, ה'אינסיידר', וסיפור שהופיע השבוע לכבוד פתיחת ליגת ה-BIG3 ב-SI, סיפור ע"י לי ג'נקינס הגדול, שבכל שורה משורותיו ובכל מילה ממילותיו מורגשת האהבה – והחמלה – לאלן אייברסון, אחד הכדורסלנים הגדולים והאהובים מכולם, שהקריירה שלו –  מוצלחת ככל שהיתה – תמיד נפגעה מהרס עצמי, חוסר שקט, ואופיו התוסס, והבלתי אמין.

הוא פרוד – גרוש – מאשתו שהיא אהובתו מגיל 16 ואם לחמשת ילדיו, אבל הוא חי איתה, וחייהם נראים היום על מי מנוחות יותר מאי-פעם. האדם הסוער והסורר, המורד והממרה, הסותר והגועש, נראה שליו ורגוע יותר מאי-פעם. אבל כרגיל עם אייברסון אין לדעת אם מחר הוא לא יימצא באיזה חור בבנגלדש.

 

יום הנישואין לטוואנה, "האשה לה אני חייב הכל")

 

דבר נוסף שגיליתי (לשמחתי!) הוא שאלן אייברסון אף פעם לא היה ההומלס וחסר-כל שהפסיד את כל כספו והונו כפי שניסו לציירו ולתארו. יש לו מילגה קבועה של $800,000 לשנה עד יום מותו (חוזה לחיים עם 'ריבוק'), ובגיל 55 הוא יקבל  35 מיליון דולארים מ'קרן נאמנות' שסוכנו פתח עבורו כשחתם כשחקן מקצועני. הווה אומר, קומראדים, שאלן אייברסון לא רעב ללחם, ומצבו הכלכלי ? הלוואי עלינו.

זאת אף פעם לא היתה בעייתו כפי רבים חושבים. בעייתו היתה אי השקט בנפשו. הסערה שלא הניחה לו.

עתה הוא יושב בסטודיו של ICE CUBE, הראפר הידוע ושחקן הקולנוע המצליח שהוא עכבר כדורסל עם קבלות. הסטודיו שהוא בנין בן 13 קומות במרכז הוליווד שפעם היה הסטודיו של הביץ'-בויז, דין מרטין, ג'ודי גרלנד, ופרנק סינטרה.

 

ICE CUBE אומר לאייברסון שהוא השחקן החשוב ביותר להצלחת הליגה הזאת. "אתה החלום והחזיון של מיליוני חובבי כדורסל שתמיד העריצו אותך אבל גם הצטערו וכאבו את כאבך כשלא שיחקת בקבוצה שהיתה חזקה מספיק לאליפות. אתה שחקן  עבר שאנשים מעריצים לא פחות ממייק ג'ורדן וקובי בריאנט. אני חייב אותך בליגה!".

שחקני העבר של ה-NBA מתחלקים למספר קבוצות: ישנם שלא מסוגלים לעזוב ולהיפרד מהמתח, התחרות, והאקשן, וממשיכים כשדרי רדיו וטיווי של הקבוצות בהן שיחקו או אימנו משך שנים כמו וולט פרייזר בניקס, תום היינסון בסלטיקס, דומיניק וילקינס בהאוקס, ועשרות אחרים. קבוצה אחרת של שחקני עבר מוצאת עיסוק בקבוצות השונות כעוזרי מאמנים, אנשי קהילה, מדריכי רוקי'ס, וישנם שעלו כמובן לדרגות מנכ"לים, מאמנים, ואפילו בעלי קבוצות. ישנם אלה שפשוט נעלמים. כמה מהם לפלורידה, לשחק גולף, כמה מהם לעסקים, וכמה סתם משמינים ולא עושים מאומה.

ואז ישנם אלה שהבעירה לשחק לא נסתיימה עם משחקם האחרון. הם מחפשים ליגות קיץ, מחפשים אירופה או סין.

לדעת 'קוביית הקרח' ישנם רבים שהבעירה עדיין בוערת בבטנם אבל אין להם היכן להוציאה לפועל. עבורם הוא פתח את הליגה החדשה, עם תקווה שהליגה תעורר תאבונים חדשים בעתיד של שחקנים כריי אלן או קובי בריאנט, שחקנים שמאמינים בכל הרצינות שהם יכולים עדיין להלהיב ולתרום, אבל לא היה להם איפה, ולשחק 40 דקות על מגרש שלם כבר לא היה הדבר עבורם…

אחד מהם הוא אלן אייברסון.

"CUBE", הוא הגיב ל-ICE CUBE, "הצרה היא שאני כבר לא בכושר. אני לא יודע אם אוכל לחזור ולהלהיב…"

-אז למה שלא תהיה "מאמן/שחקן? אתה תכניס את עצמך ותוציא את עצמך לפי המרגש?"

-"אתה יודע מה? עכשיו אתה מדבר. תמיד רציתי לאמן. תמיד ידעתי שיש לי את זה! אני בפנים!".(בספרו של באב – למטה – על אייברסון הוא מציין שחלומו של אייברסון הוא לאמן ברמה גבוהה)

אם לאלן אייברסון ישנם חלומות אימון ב-NBA הוא יצטרך קודם לסיים את ה-B.A שהוא תואר חובתי למאמני קולג'ים. חסרים לו כ-30 קרדיטס. היום עם לימודי אינטרנט זה 'DOABLE'. הוא כבר אמר שזאת אחת מתכניותיו לשנה הבאה.

אבל קודם יש BIG3!

אייברסון אומר לקיוב שהוא רעב. "מה אתה רוצה?

BIG MAC!

כולם מכירים את הסיפור של אייברסון שפעם ניכנס למסעדה יוקרתית ביותר במילאנו, מסעדה בה אתה מזמין  תור 3 חודשים למפרע. הם ראו את "התשובה" ומיד פינו שולחן גדול עבורו. הביאו לו את התפריט מלא ההצעות היקרתיות עם לובסטר בפאסטה ירוקה עם פיטרוזיליה, ושאר המנות האיטלקיות הנהדרות, והוא לוחש למלווה שלו שהוא רוצה שישימו לו איזה המבורגר על האש. זה הוא אייברסון.

לICE CUBE יש את האיש מספר 1 שהוא רוצה. "THE ANSWER" שהיה MVP של הליגה, 4 פעמים מלך הנקודות של הליגה, ושבע פעמים אול סטאר בחמישייה של המזרח.

לברון אומר עליו: "הוא היה החלום והתקווה שלנו כשגדלנו. מייקל היה אלוהים; UNTOUCHABLE. אבל אייברסון? הוא היה הגיבור האמיתי שלנו, של ה-INNER-CITY KIDS. אליו יכולנו ליצור קשר; להרגיש כ'אחד משלנו'. הוא דיבר בשפה שלנו וענד שרשרות זהב כשלנו. הוא היה אחד משלנו. הוא היה התקווה, החלום, ו'התשובה'. הוא היה הגיבור האמיתי שלנו, ולא מייקל ג'ורדן שהיה כאילו מעולם אחר".

אייברסון מודה היום שהוא אף פעם לא היה רציני מספיק. "אהבתי את המשחק אבל לא כיבדתי אותו. הייתי מבלה עד 6 בבוקר, ואז מגיע לאימון קליעות ב-10, ואז צהריים. ואז הייתי צריך 10 דקות של שינה והייתי מוכן לעוד משחק של 40 נקודות. התעללתי בגופי ולא שמרתי עליו. מוחי עבד בצורה אחרת משל כולם. הייתי ילד גיטו עם אופי של ילד גיטו והאופי הזה נשאר עמי משך רוב הקריירה שלי כשחקן"

טוואנה הוא שם האשה שלו. הוא הכיר אותה בגיל 16 היא למדה בבית ספר תיכון יריב של המפטון רוד. הם התחתנו וחיו יחד. הם אהבו אחד את השני אבל המשטרה היתה בביתם כל יום שני וחמישי. בימי שלישי ורביעי זה היה "אני שונאת אותך. לך מפה. מקווה שתמות!". ואז ביום ששי ושבת זה היה "אני אוהבת אותך. אנא חזור הביתה". עכשיו חזור על הכל בשפת זכר וזה בדיוק הדברים שהוא צרח עליה. "לכל זוג נשוי ישנם עליות וירידות, אבל אני לא הייתי בוגר להבין אותם וכל BUMP הפך לעימות פיזי עם משטרה ומה לא"

הגירושין קרו הרבה יותר מאוחר משהיו צריכים לקרות. 12 שנים יותר מדי מאוחר, ו-5 ילדים. "היא לא התגרשה ממני כי היא לא רצתה לשבור ולפגוע בילדים", אייברסון אומר היום. "היא היתה הרבה יותר בוגרת ממני".

הגירושין? הכל כתוב בדוקיומנט של 600 עמודים מאת עיתונאי הוושינגטון פוסט קנט באב. הדוקיומנט מתאר אב בלתי אחראי, שותה לשכרה (אבל לא אלכוהוליסט!), מבזבז כסף על חברים ואנטוראז', ובא הביתה – או לא בא הביתה – מתי שהוא חפץ או לא חפץ. אייברסון אמר לו שחלומו הוא לאמן יום אחד ב-NBA. איך וכיצד? לא היתה לו תשובה. הגירושין עלו להם הון תועפות כשאלן אייברסון מנסה להסתיר – ויש אומרים שהוא אפילו לא ידע – כמה כסף יש לו. הוא משתכר $800,000 לשנה מ'ריבוק', והוא אומר לעורך הדין שלו ש"אין לו כסף להמבורגר" – מילים שהוא למעשה מאמין בהן כי הוא לא יודע טוב יותר. תמים ונאיבי, שרק ברחוב הוא מרגיש בנוח.

הגירושין נחתמו ב-2013 כשטוואנה מקבלת אפיטרופסות על 5 ילדיהם, והיא מעדיפה לגור בשרלוט, קרוב למשפחתה. אלן אייברסון מיד קונה בית קרוב לביתה.  הוא לא מסוגל לחיות ללא טוואנה והילדים. הוא מחליט שהוא מקדיש את חייו מעתה והלאה לתיקון כל הרע שגרם לה ולילדים.

הוא מגיע ב-6:30 בבוקר להסיע את הבן לבי"ס תיכון, ואז מגיע ב-7:40 להסיע את שלושת הילדים לבית ספר עממי. הוא לא מאחר ולא מחמיץ אף בוקר. אחרי הצהריים הוא מחזירם הביתה כמו שעון.

 

הבן הגדול מראה סימני כישרון לכדורסל. הוא עובר לשחק בתיכון ELEVS שהוא "מכון הספורט האקדמאי של דרום פלורידה". אלן אייברסון רוצה לעזור לבנו בכדורסל. הוא אומר לטוואנה: "למה שלא נעבור עם הילדים לפלורידה להיות ליד הילד?". היא מסכימה, והם עוברים לבוקה ראטון להיות ליד התיכון של הבן. "רציתי להיות שם לעזור לילדים עם שיעורי הבית וללכת לפגישות הורים ו-PTA" אומר אייברסון.

 

(בבוקה ראטון, פלורידה, עם הבן הבוגר)

 

"אני לא אגיד שאני האב הטוב בעולם אבל אני רוצה לעשות עם הילדים הקטנים דברים שלא עשיתי עם המבוגרים יותר. אני מנסה להיות גורם חיובי בחייהם".

איך החינוך של הילדים? הוא נשאל.

"טוואנה?" הוא אומר, "היא צורחת, ומאיימת, וכשהם עדיין לא נשמעים, היא גם מענישה. אני? אני רק מסתכל עליהם והם מיד נשמעים לי. הם חושבים 'מי יודע מה אבא יעשה לנו'? אילו רק ידעו שהאבא שלהם כרוך אחרי האצבע הקטנה של כל אחד מהם. אני פוסי קאט איתם. טוואנה היא הבוס, וטוב שזה ככה".

בנשף הקבלה להיכל התהילה הוא הזמין 150 איש. גם את טוואנה. הוא החל לדבר ואז קולו נשבר מרוב עצבנות, רגישות, וחרטה: "טוואנה…אני חייב לה הכל. בלעדיה הייתי היום באיזה ביב שופכין…" ואז הוא נשבר לחלוטין, דמעות מכסות את עיניו, והוא יורד מהבמה.

הם גרושים אבל חיים יחד בביתם בשרלוט. לא משנה מה יעלה בגורלם, כשהוא יגיע לגיל 55, חצי מה-35 מיליון מ'ריבוק' יהיו שלה לפי החלטת שופט הגירושין שלהם. אייברסון הפך לאבא פול-טיים. אבל הבעייה היא שאולי אפשר להוציא את אייברסון מה-ANSWER אבל אי אפשר להוציא את ה-ANSWER מאייברסון. לפני חודשיים הוא הוזמן לוירג'יניה לדבר עבור UPPER DECK. הוא פגש כמה חברים שביקשו שיישאר עוד כמה ימים "TO SHOOT THE BREEZE".

הוא מצלצל לטוואנה: "אני נשאר עוד כמה ימים בויג'יניה עם כמה חברים!".

-טוואנה: "לא. אתה לא נשאר. BRING YOUR ASS HERE עוד היום!"

אייברסון עולה על האימפלה XV2017 שלו ותוך 4 שעות הוא בבית עם האשה והילדים.

לפני 5 שנה הוא בחיים לא היה חוזר הביתה באותו יום.

כשהוא קיבל את הצילצול מ-ICE CUBE הוא צילצל למייק ביילי, מאמנו ב"בית-אל היי סקול" כשהם לקחו את אליפות המדינה.

"COACH, אתה פנוי לתת לי כמה אימונים? מתחילה ליגת BIG3…"

ביילי כבר בגימלאות אבל הוא כמו אבא לאייברסון. הם נפגשים ל-10 ימי אימונים בג'ון סמית' יוניברסיטי בשרלוט. ביילי: "אם יוריד 5 ק"ג הוא יהיה בסדר. העיקר שהוא עם טוואנה. כשהוא עם טוואנה אני מרגיש שהוא SAFE!".

-איך הכדורסל שלו?

"הכדורסל אף פעם לא תהיה הבעייה. הבעייה היא כושר גופני כי אלן אייברסון ללא הקרוסאובר והניתורים הוא לא אלן אייברסון. הוא השתפר ב-10 ימים ב-60% מאז שהתחלתי אתו!"

לאייברסון אין ג'וב קבוע.  הוא עובד חלקית עבור הסיקסרס כ"יועץ ה-ALUMNI" והוא עדיין מייצג את 'ריבוק' כשהבוס שלו הוא טוד קרינסקי, מנכ"ל ריבוק. הוא אומר על אייברסון: "כשהתחלתי איתו לפני 15 שנה הוא היה אמין ב-30%. היום הייתי אומר שהוא הגיע לגבול של 60-65% אמינות. אולי יום אחד הוא יגיע ל-90% אמינות. 100% אמינות? NEVER. זה אייברסון. זה טבוע עמוק בתוכו. חלק מהגיטו שנשאר בנפשו. לעולם לא אוכל לסמוך עליו ב-100%!".

מי שכן מוכן לסמוך עליו הוא טיירון לו, מאמן הקאבס. זה אותו טיירון לו שכששיחק על אליפות ה-NBA נגד הסיקסרס ואייברסון, "התשובה" עשה עליו 'קרוסאובר' כזה שהוא נפל מאיבוד שיווי המשקל, ואז אייברסון המשיך מ-ע-ל-י-ו בדרך לקליעת אחד הסלים המפורסמים בהסטוריה של ה-NBA. אומר טיירון לו: "הוא ירכוש קצת נסיון אימון ב-BIG3 ואז אני מוכן לשכור אותו כעוזר מאמן שלי.  יהיה לו את הכבוד ואת הרספקט של כל אחד בליגה מיד, ועל המקום".  ואז הוא מוסיף: "ללא התרגיל הזה שהוא עשה עלי לא הייתי ממשיך בליגה. הוא עשה אותי מפורסם עם 'שם' וכך נשארתי, והיום אני מאמן הקאבס. ללא הקרוס-אובר ההוא הייתי נשכח והולך לאיבוד".

אלן אייברסון נתן לעצמו רק 8 דקות במשחק הראשון. הוא לא הבין בדיוק מה זאת הליגה הזאת וכמה רציני כל הדבר. אבל כשאמרו לו שזה יהיה חלק מאולימפיאדת 2020 פתאום ראו ניצוץ אור בעינו: "NO KIDDING!".

הוא החל להתאמן ברצינות. סטוארט גרדנס הוא המנג'ר שלו והוא אומר: "השבוע התברר לי שנשאר לו אותו DRIVE, אותו CUT, ומבחינת ידע של משחק הוא לא איבד טיפה. הכל תלוי ברצונו. אם הוא יתאמן ברצינות, יוריד כמה קילוגרמים, השמיים הם הגבול. ה-3-על-3 זה משחק שתפור עליו."

"היי", הגיב אייברסון כששמע מה אמר עליו המנג'ר. "אולי אם אשתפר ב-BIG3 הסיקסרס עוד יציעו לי חוזה ל10 ימים!"…

מנחם לס

הזקו והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 37 תגובות

  1. מנחם איזה כרס מפוארת. כשאני חושב על זה אתה האיברסון של הופס.
    מלא כישרון , מלהטט במילים, מלא חוצפה, מלא זעם, לא גאון גדול מידי, אבל תמיד ערס קטן במובן החיובי .
    הכנתי לכבודך שיר קטן:
    מנחם השמן
    בבטן יש לו בן
    איך קוראים לבן?
    מנחם השמן

  2. אין כמו בילוי נינוח עם הצאצאים.

    תענוג לקרוא, מנחם! כיף שהכל מוגש לנו בעברית ובסגנון מיוחד.
    אייברסון הוא אחד מהשחקנים המרתקים שהיו. רכבת הרים שלא עוצרת לרגע.

  3. באמת מרגש.
    לברון אמר את זה יפה, רק לא הזכיר את המימדים האנושיים שעזרו להזדהות
    טיירון לו הפתיע. אהבתי גם.
    אייברסון יהיה מאמן. בשביל האיקס ווואי יש מאמני הגנה והתקפה. הוא יקבל כבוד בחדר ההלבשה ויקשיבו לו.
    נהדר על הבוקר. בא לי לחבק אותו….. 🙂

  4. בקשה למנחם להשלמת הסיפור על התשובה, נא תאר את המפגש על הפרקט של התשובה עם אייר גורדן, איך התשובה הפעיל עליו את הקרוס אובר.
    היחיד שאיך גם שהוא הצליח להשתלט במעט על התשובה ולשלב במשחק שלו גם טקטיקה ויסודות היה לארי בראון, השניים היו שותפים לאחר מהפשלות הגדולות של נבחרת ארצות הברית באולימפיאדה. הם יכולים אולי לבצע תיקון יחד במסגרת של ה 3*3 ?

  5. וואו מנחם איזה פוסט. אייברסון עוזר מאמן יכול להיות משהו גדול, וזה נשמע כמו משהו שיכול לקרות, בעיקר בגלל כסף. נראה לי שזאת אחת הסיבות הגדולות שהוא משחק בליגת 3 על 3, הוא איבד כל מה שהרוויח בקריירה.

    1. הוא משתכר $800,000 לשנה עד יום מותו, ומשתכר אקסטרה מהסיקסרס ומכל מיני הזמנות לנהופעות. הוא מסודר כספית. ולצאצאיו יישאר 35 מיליון ביום מותו מלבד כל רכושו.

  6. אחד השחקנים הכי מרגשים שהיו, גאון קטן וייחודי.
    מנחם עזוב שטויות הלוואי על כולנו להיות בריאים ופעילים כמוך בואנו לגיל 80, כרס או לא כרס קטנה.

  7. אדיר אדיר. כיף של פוסט לקריאה על הבוקר. עם השנים למדתי להעריך את המיוחדות של אייברסון. כמו שאמר הבוס שלו בריבוק, 65% אמין, אבל תמיד חוויה. מזכיר לי מישהו 😉

  8. טור מצוין מנחם.

    אלן אייברסון שחקן מדהים, הערצתי אותו, אני זוכר את התקופה שהוא היה שחקן פעיל, היו שני מחנות, מחנה קובי בריאנט ומחנה קטן של אלן אייברסון.
    כמה תיעבתי את קובי בריאנט, והייתי מוכן להיות מצחצח הנעליים של אלן אייברסון.
    השנה הייתה 2001 ופילדלפיה הגיעה לגמר מול הלייקרס, הימרתי בחוסר אחריות על 800 שקלים שאייברסון מביא אליפות לפילדלפיה, כולם אמרו לי שאני מטורף.
    מטורף או לא נגד אייברסון אני לא מוכן להמר, כמו שהסוף ידוע.
    800 שקלים, הפסדתי שלוש משכורות חייל.
    ואני לא מצטער לשנייה, גם היום הייתי מהמר לטובתו.

  9. אחד השחקנים האהובים עליי. תשוקה מטורפת למשחק ודרייב מדהים לניצחון. אם הוא רציני, אני חושב שהוא יהיה אחלה מאמן – ידע להתחבר לכל השחקנים, מההד-קייסים הגרועים ביותר עד לאנשים עם מוסר העבודה האידיאלי.

    אני מקווה שהוא לא מפספס שום אימון

  10. מנחם, אם רק היית יודע איזה תזמון טוב נתת עם התמונה של הבריכה, כי החום בארץ היום שובר שיאים (מרגיש כמו 40 מעלות בתל אביב).

    אהבתי מאוד את הפוסט. אני מעריך כתבות מסוג כזה במיוחד.

    1. חיובי. ותתפלא עוד יותר, אבל הליגה ש-ICE CUBE בנה בינתיים מושכת אליה קהל נרחב ועם הזמן גם הרייטינג עשוי לעלות.

  11. פוסט אדיר על השחקן האהוב עלי מכולם. הזדהיתי עם הפיסקה שלו על החיים הפרועים שמשפיעים על הכבוד למשחק. זה קורה לשחקנים מכל מיני סוגים..

כתיבת תגובה

סגירת תפריט