זהירות, כאן בונים! (המפתחות לבנייה נכונה של מכבי ת"א סל) / אהרון שדה

בס"ד

זהירות כאן בונים .המפתחות לבנייה נכונה של מכבי תל אביב סל.

הקדמה :

מכבי תל אביב סיימה את העונה המסויטת בתולדותיה ולמען האמת לא מדובר בעונה אחת אלא ברצף עונות .

מכבי כבר 3 שנים ללא גמר בארץ אבל גם עונת 2014 שהסתיימה בשורה תחתונה נהדרת הייתה קשה מאד ברובה (מזכיר טיפה את ירושלים של העונה …) ולמעשה מכבי כבר כעשור בירידה תלולה ומתמשכת בטח בזירה המקומית.

למציאות הזו ישנם מספר רב של סיבות.

ישנם סיבות גלויות כאלו שניתן לראות אותם ולהסביר אותם וישנם סיבות שלא גלויות (לפחות לא לי ) .

הסיבות הלא גלויות הם כל מה שקורה מאחורי הקלעים במועדון ולכן קשה לתת עצה של ממש.

בשביל לסבר את האוזן אלו כמה מהסיבות הלא גלויות שגרמו לירידה בכוחה של מכבי.

1. עזיבת מוני פנאן ז"ל את הקבוצה .

 

היה עיתונאי בשם גרינוולד שהוציא לאחרונה ספר על מכבי והוא טען טענה לא מבוטלת שהגדולה של מכבי התבטאה באקסטרה שהביא המשוגע לדבר.

במכבי היו שניים כאלו הראשון שמלוק יבדל"א ואחריו פנאן ז"ל.

האגדה מספרת שהם היו מחליפים נורות גם באמצע הלילה ,פותחים בית מרקחת גם ב 3.00 לפנות בוקר ובקיצור דואגים לכל צורך מקטן ועד גדול וזה נתן ערך מוסף גדול לקבוצה שהייתה בעצם משפחה.

אני חושב שסיבה זו היא סיבה ממשית אך קשה לתחם במדויק את מידת השפעתה .

כך או כך קשה להאמין שמכבי תקבל עוד שמלוק /פנאן שכזה, אלו נראים ימים שלא ישובו .

2. דרך קבלת ההחלטות בהנהלה.

לתחושתי כל עוד שמעון מזרחי היה צעיר יחסית הייתה היררכיה ברורה ובריאה במועדון. ברגע ששמעון הזקין יחסי הכוחות השתנו ונראה שיש מאבקי כח לא קטנים במועדון.

אני חושב שהטענה נכונה, אך שוב אנו לא שם וקשה בדיוק לדעת מתי הדברים השתנו, מה משמעות השינוי והאם השינויניתן לשינוי.

 

3. " אי התאמת ניקולה וויציץ לתפקיד המנהל המקצועי "

איו ספק שנעשו טעויות קשות במכבי.

השאלה האם ניקולה אשם היא תלויה בשאלה מה היה בדיוק תפקידו.

לי אין הכלים לדעת האם באמת הוא קיבל מרחב או שהתערבו בעבודתו.

אמנם אם התערבו בעבודתו הוא היה צריך לקום וללכת, אך זו שאלה אחרת שתלויה בפרנסתו של אדם ובשיקולים נוספים.

בשורה התחתונה מכיוון שמעמדתו והשפעתו של ניקולה לא ברורה לי איני מתייחס לכך.

(אך אני כן בתחושה שמכבי החליטה לתת את המושכות לפחות באופן יחסי לעבר לספאחיה וניקולה וזה בא לידי ביטוי גם באורך החוזה לספאחיה).

אך כאמור במאמר זה באתי לדבר על הבניה המקצועית הנראית לעין

ואשתדל ברמת האפשר לא לדבר על שם פרטי כזה או אחר אלא על המכלול.

הנה שלושת המפתחות העיקריים בעיני בבניית הסגל .

מפתח ראשון : סגל אחיד

מכבי נותנת לך תחושה כבר כמה שנים של אוטובוס בנסיעה בלתי נגמרת שכל רגע זה עולה וזה יורד.

פעם זה לא היה ככה במכבי.

פעם מכבי הייתה נוסעת לכיוון אחד ללא תחנות ביניים ולא היו עושים כמעט תחלופה תוך כדי עונה.

בשנים אלו נדירים היו המקרים בהם הוחלף מאמן באמצע העונה… ואפילו שחקנים לא הוחלפו באמצע אלא לעיתים נדירותוגם כשזה קרה, זה סימן משהו לא טוב בקבוצה כמו בעונת 92-93 שם איבדה מכבי את כתרה.

אבל איני מדבר אפילו על כך.

אני מדבר על משהו בסיסי יותר והוא לשחק עם אותם שחקנים בצורה קבועה ולא מתחלפת.

פעם, בעבר הרחוק, מכבי התנגדה אפילו לכך שיהיה אצלה זר נוסף לאירופההם קראו לכך סגל לליגה וסגל לאירופה (על זר בודד!).

בשנים האחרונות בגלל מגבלות הליגה המקומית מכבי מעמידה אמנם סגל בסיסי אחד אבל תחלופת השחקנים בין המשחקים יוצרת מציאות בלתי אפשרית.

ככה כל שחקן משחק פחות ופחות זמן עם השותפים הטבעיים שלו וממילא התיאום לוקה בחסר.

לכן צריך לייצר סגל אחיד שיוכל לשחק פחות או יותר בכל המסגרות בכמה שפחות שינויים.

זה אומר שאם בגלל מגבלת החוק הרוסי צריך שני שחקני חמישייה ישראלים בליגה, הרי שבמכבי חייבים לשחק עם שני שחקנים גם ביורוליג בהיקף דקות דומה.

גם אם לצורך העניין הישראלים של מכבי פחות טובים.

שכן התיאום הקבוצתי העדיף יחפה על קצת פחות כישרון אישי.

כשאני נזכר בשנים היפות של מכבי מאז עידן החוק הרוסי הרי שההצלחה הייתה כאשר הסגל היה מתואם יחסית.

הנה כמה דוגמאות מהעבר:

2004-2005 : במכבי של השנים הללו שיחק טל בורשטיין בחמישייה באופן קבוע כאשר שארפ, תומאס ובלו (רק 04 ) היוו כח אש של ממש מהספסל. מבלי לבדוק אני משוכנע שככלל הישראלים קיבלו 80 דקות ומעלה גם באירופה ושמרו על האיזונים הנדרשים (גם אם באירופה שיחק בחמישייה רק טל).

גם בעונת 2010-2011 היו למכבי כמה פקטורים של ממש כמו בלו, אליהו ופניני שהיו כאלו גם בירוליג והיה להם חלק גדול מאד בניצחון בסדרת ההצלבה על ויטוריה למשל.

עונת 2013-2014 היוותה את השיא מבחינה זו.

כמעט ולא הורגש שינוי בין המסגרות כאשר גם ביורוליג אוחיון, בלו ופניני פותחים בחמישייה ברוב המשחקים, ובמשחקי ההכרעה גם טיוס שיחק בחמישייה בתפוקה גדולה.

השינוי המרכזי באותה עונה היה ביחס לסופו כאשר בלאט הציג שני הרכבים אחד איתו ואחד בלעדיו.

בשנים האחרונות מכבי מתייחסת לישראלים כסרח עודף ומעבר להשפעה של החדר הלבשה (להלן במפתח 3), הדבר מביא לידי כך שהקבוצה משחקת למעשה עם שני סגלים שונים מה שיוצר תחלואה רבה .

הזכרנו את עונת 2013-2014.

מי שזוכר את העונה ההיא בכללה זוכר גם את הפתיחה הקשה מאד של הקבוצה.

אחת מנקודות המפנה הבולטות באותה עונה הייתה פציעתו של הקפטן הזר דאז שון ג'יימס שעד פציעתו היה אולי השחקן הטוב בקבוצהבכל זאת, דווקא פציעתו הביאה שינוי מומנטום גדול מכיוון שלנעליו נכנס טיוס שמעבר ליכולת הביא יציבות מכיוון שהוא קוטלג כישראלי לצורך החוק הרוסי, והדבר הזה הוסיף יציבות בכל המסגרות (כמו גם חזרתו לכושר של הפורש בלו שהיה באותו סטאטוס).

סיכום: לכו עם סגל אחד עד הסוף ככה כל שחקן ידע את מקומו ותמעיטו בבלבולים.

מפתח שני: הקטנת הסגל

 

בשאלה הבסיסית: מה עדיף ממה? סגל קצר ויציב עם מסוכנות לפציעות וחוסרים לעומת סגל ארוך וממורמר, אני בוחר באופציה הראשונה.

מכבי "הקבוצה של המדינה " וצה"ל הוא צבא העם, לכן הסיסמה שהייתה נכונה לצבא נכונה למכבי והיא: "צבא קטן וחכם".

יש לכך הרבה סיבות ויתרונות ואני אנסה לפרט את המרכזיות שבהם:

  • שייכות של כולם:

הנקודה הראשונה היא קיצור הרוטציה .

באופן היסטורי מכבי שיחקה ברוטציה פחות רחבה לאורך השנים עקב פחות עומס בליגה המקומית (ביחס ליריבותיה האירופאיות). הדבר הזה אפשר לה תיאום יותר רחב ותרגול יותר טוב.

בשנים האחרונות השתנתה המדיניות כתוצאה מהרחבת הליגה המקומית לשלושה סיבובים, כמו גם הגדלת כמות משחקי היורוליג.

אבל יש לי חדשות בשבילכם. כאשר ראיתי את חלוקת דקות המשחק בארבעת העולות לפיינל פור היורוליג האחרון, גילתי שבכל קבוצה שיחקו בין 9 ל- 11 שחקנים משמעותיים (עם ממוצע של מעל 10 דקות למשחק).

לכן זו הרוטציה המקסימאלית שבה צריכה לשחק מכבי.

גם כאן, מי שמסתכל היסטורית, רואה שבעונות הגדולות של מכבי העונות שנגמרו בתארים ארופאיים – זו הייתה לכל היותר כמות השחקנים.

בעונת 2004 שיחקו בקבוצה: שאראס ,פארקר,טל,באסטון וויציץ. מהספסל עלו: שארפ ,תומאס ,הלפרין ,שלף ובלו.

שנה לאחר מכן החליף קומטוס היווני את בלו. ראו כי כן 10 שחקנים הספיקו. לכולם היה מקום ושייכות וגם שחקני הקצה תרמו.

ראו למשל את שלף ומסירת בריידי לשארפ בנס קובנה, או את הלפרין ששיחק את כל ההארכה במשחק ההוא ו- 21 דקות בגמר. גם קומטוס שלא היה פקטור כל העונה נתן תרומתו בפיינל פור.

מציאות דומה קרתה גם בעונת 2013-2014 : לאחר שג'יימס נחתך שיחקו בקבוצה 10 -9 שחקנים שכללו את היקמן, רייס, איגאלס, סמית וסופו. ואת המקומיים אוחיון, פניני, בלו, טיוס ולנדסברג (האחרון לא הגיע למספר דקות דו ספרתי באירופה).

סיבה נוספת

  • חיסכון בחלוקת המשאבים.

למעט שחקני נוער וצעירים למכבי אין חוזים זולים.

ישראלי הכי נחות (שלא צעיר) מביא לפחות 250 אלף דולר לעונה, לרוב יותר, לעיתים הרבה יותר שלא לדבר על זרים. לכן לתפיסתי, במקום להחתים 15 שחקנים בכירים עם חוזים בכירים ועוד שחקנים צעירים דוגמת נמרוד לוי וכו', אני הייתי הולך על קונספט של 10 שחקנים בכירים בתוספת שני צעירים מוכשרים כמו למשל שגב ולוי.

ככה הייתי חוסך סדר גודל של 2 מיליון דולר גס (לפחות) וחוסך צרות בחדר הלבשה ושחקנים שדורכים אחד על רגלי השני.

את הכסף הזה הייתי משקיע בזרים יותר איכותיים והייתי מקבל היררכיה הרבה יותר ברורה וטובה.

שואלים אותי מה תעשה במקרה של פציעות?

תשובה 1. ברגע שהפציעה היא רגילה של כמה שבועות אזי הסגל הקיים יתגבר על כך כפי שקורה בכל מקום.

אם חלילה שחקן מרכזי נפצע לזמן ארוך או גמר את העונה, אז תמיד ניתן להביא שחקן ועם כל הקושי של להביא שחקן באמצע העונה זה עדיף על מציאות שבה קבוצה לא יכולה למצות את יכולתה בגלל שבכל רגע שחקנים אחרים משחקים.

המציאות השנייה לא מאפשרת בנייה או התקדמות כל שהיא.

תשובה 2: במועדון בריא צריך לייצר קאדר של צעירים שיכול לתת מענה נקודתי על היעדרות זמנית כזו או אחרת של שחקן רוטציה כזה או אחר, אך אלו שחקנים צעירים ורעבים (דוגמת נמרוד לוי).

סיכום : היתרון של יצירת היררכיה ברורה ויצירת יחידה מלוכדת גם אם קטנה, עדיף בעיני מהצורך לעבות את הסגל למקרה של פציעות. אם תוסיפו לכך את החיסכון הכלכלי שפותח אופציות חיזוק איכותיות, תקבלו מפתח מרכזי ביותר.

להצלחה.

מפתח שלישי : החזרת הצביון הישראלי

אני שומע הרבה כולל כאן באתר טענות כמו 'אין היום ישראלים טובים'.

אישית אני לא מסכים לטענות אלו מכמה סיבות אבל לדידנו שחקן טוב לא צריך להיות עודד קטש. אז אמנם קטש שכזה לא גדל כבר הרבה זמן אך המקומיים יכולים לתרום בשלל צורות: הם יכולים להיות סוג של ברקוביץ, קטש או שפר,  אבל הם גם יכולים להיות סוג של בורשטיין, שארפ או דניאל.

אך חשוב להבהיר שגם האחרונים רכשו מקומם המרכזי לא רק בגלל כישרון אלא בגלל תכונות אופי כמו מנהיגות, מסירות, רוח-מקום וכו'.

בשורה התחתונה, גם אם הליגה ומכבי לא מייצרים כבר את הקרי המקומי, זה לא אומר שהם לא יכולים לקבל סוג של איגוואדלה, אבל בשביל זה צריך לדעת לתת מקום מובנה ואת זה מכבי של השנים האחרונות לא נתנו.

כשאני מסתכל על היריבות של מכבי באירופה יש משני הסוגים הללו.

הסוג הראשון שייך לקבוצות כמו ריאל ואולימפיקוס שמפקידות את הקבוצה בידי מקומיים כוכבים.

אך ישנו סוג שיודע לתת למקומיים להיות אחראיים על האופי והזהות, צסק"א של חארייפה למשל.

מכבי של השנים האחרונות לא ספרה את מה שיש לה ביד.

כשאני מנתח למשל את השנה האחרונה לא ברור לי למשל שישראלים מסוימים לא היו יכולים להיכנס לנעלי ראד וסילי למשל.

בהזדמנות זו אומר עוד משהו שכאוהד כדורסל ישראלי מפריע לי מאד וזה שאנו לא תמיד נותנים קרדיט של ממש לשחקן הישראלי .

למשל איני יכול לשכוח את סדרת 2012 בין מכבי לפאו.

בפאו כיכב דמינטיינדיס שהיה אז האיש של המועדון אותו סחף ל 3 גביעי יורוליג.

אוחיון, באותה סדרה ארוכה, היה טוב ממנו והוביל את מכבי לאחד הסדרות הגדולות בתולדותיה ובתולדות היורוליג למרות ההפסד בסיום.

אבל הקרדיט של אוחיון הולך ופוחת. מספרים עליו שהוא לא יודע לקלוע וככה מספרים גם על מקל. אבל יש צד שני למטבע.

גם רוביו למשל לא יודע לקלוע וזה לא מנע בעדו לפרוץ (גם בברצלונה), גם ספינוליס לא מושלם למשל באתלטיות. אבל שם קיבלו החלטה לתת לו להוביל עם היתרונות כמו החסרונות – והתוצאות בהתאם.

בכלל, היה לי כאוהד אובייקטיבי נחמד מאד לראות את אולימפיקוס שלמעט הצבע מזכירה לי בכל פרמטר את מכבי החכמה של העבר.

ספינוליס כבר קצת מעל השיאיתר המקומיים לא כוכבי אירופה בלשון המעטה, אך בכל זאת הם מהווים את עיקר הנטל בקבוצה: 4 מהם פותחים בחמישייה והזרים מותאמים שם למקומיים ולא הפוך (הגם – כפי שנאמר – שהם לא מהמוכשרים ביותר).

בעיני אין סיבה שלא לתת את המושכות או לפחות חלקם למספר ישראלים בכירים, שגם אם לא יהיו הכוכבים, יכולים להיות שחקני האופי בקבוצה.

גם כאן אם נלך לזכיות העבר, נזכור הרבה רגעי אופי מטל בורשטיין, שלף, שארפ, בלו וטיוס למשל.

אין סיבה לא למצוא לפחות את המקום הזה לישראלים.

שורה תחתונה : ישנם מספר ישראלים רב שיכולים לגלם את האופי המכביסטי של המועדון ולהחזיר קצת רספקט, ואפשר לוותר על שחקנים כמו ראד, סילי וצייברס למשל, לטובת שחקנים אלו.

סיכום:

מבלי להיכנס ליותר מדי שמות פרסונאליים, אני הייתי הולך על סגל של 12 שחקנים (כולל צעירים כמו שגב) בתוכו לפחות 7 ישראלים.

הייתי הולך על גג 5 שחקנים זרים ואיכותיים.

וככה בונה את הקבוצה באופן יציב ובטוח, דבר שימנע את כל מחלות השנים האחרונות.

 

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 45 תגובות

  1. 7 ישראלים?

    צריך לקרות משהו טוב מאד בנוער כדי שזה ייצא לפועל. כמובן שזה אידיאלי אם ניתן למצוא 7 ישראלים טובים מספיק.

  2. תודה על המאמר אהרון.מסכים עם כל מה שכתבת אבל הייתי מוסיף זר אחד ומוריד ישראלי אחד.
    כבר החזירו השבוע 2 מתאזרחים לשנה הבאה את אלכס טיוס וגייק כהן והחתימו מתאזרח נוסף את דיברתולומאו מחיפהכארם משעור כנראה יחתום.במכבי רוצים להשאיר את יוגב אוחיון ולשחרר את גל מקל אבל החוזה של מקל גדול וצריך שקבוצה אחרת תיקח אותו או לפחות תשתתף חלקית.איתי שגב ממשיך.לגבי גו אלכסנדר שהוא גם הפך למתאזרח אין לי מושג אם הוא נשאר

  3. אהרון תסלח לי אבל לייחס למוני פנאן סגולה להצלחה זה פשע ,השחקנים אהבו אותו והוא חיבק וליטף את השחקנים בגלל שהם היו חלק ממכונה משומנת שתפקידה להלבין כספים בשוק האפור
    צביון ישראלי ? במכבי תל אביב דאשתקד היו לא פחות ממקל אוחיון פניני שגב והישראלים לנדסברג ואלכסנדר
    אין מספיק כשרונות ישראלים לרמות היורוליג הגבוהות

    באשר לסגל קצר זה בלתי אפשרי בעונה של 70 ועד 86 משחקים ( 33 משחקי ליגה ,30 משחקי יורליג וגביעים שונים לא כולל פלייאוף )
    הסגל חייב להיות ארוך ויעיל
    סגל של 5 זרים ו 7 ישראלים זה יפה כססמא אשמח אם תפרט ותוסיף שמות
    יש בעיה חריפה של גבוהים ביבשת לא מעט פליטי ליגת העל הפכו לשחקנים מובלים ביורליג ( הניקט,דנסטון,ווילבורן ועוד ) זאת תעודת עניות לסקאוטינג מזעזע של הקבוצה

    על מנת להצליח יש לבצע תהליך של סגל צעיר ונסיון להנחית גניבות כמו ריקי היקמן ,טיריס רייס ( לא הנוכחי ) ולא זרים שבעים כמו ווימס וגאדולוק ואת השחקנים חייב לבחור המאמן לא ניקולה ובטח שלא דני פדרמן

    1. אמנם בנק פנאן היה פשע ודבר מצער ביותר כמו שחמור ביותר אך עדיין תפקודו כמנהל הקבוצה היה נפלא וכל מיךה שאהרן כתב נכונה.
      וכל נכונות הדברים אינה סותרת שהוא עשה פשע חמור.

  4. מיידן תודה על תגובתך המפורטת .
    אשתדל לענות 1 ל 1.

    1. מוני פנאן :
    תקרא את גרינוולד הוא אומר כמוני בערך.
    מוני פנאן היה כנראה מושחת לא נראה שמישהו חלוק עליו .
    אבל בלי קשר למושחתות אי אפשר לטעון שהוא לא היה מסור לתפקידו כמנהל מכבי …הוא נתן אקסטרה של יחס.
    ואני חושב שאת היחס הזה הוא נתן גם למי שלא השקיע אצלו וגם בשנים שבהם לא השקיע ….יתרה מכך פנאן הוא לא המשוגע הראשון שמלוק הקדים אותו ולא ידוע לי על שחיתיות שלו .
    רוצה לומר זה שפנאן היה מושחת לא בא לפגוע בדברים טובים אחרים שעשה.

    2. אשר לסגל הקצר תסתכל בבקשה בפנרבחצה ואולימפיקוס ותראה שהסגל היה קצר בכל המסגרות.
    בריאל וצסקא נתנו כמה דקות בליגה המקומית לכמה צעירים לא משהו שנמרוד לוי ושגב למשל לא יכולים לעשות בליגה המקומית.

    3. לא מספיק שאין מספיק ישראלים ליורוליג .
    לדעתי יש מספיק שמות שיכולים לקבל תפקיד גם משני ולהצליח .
    הנה מקצת השמות (כולל כמובן מתאזרחים ).
    בצברים אני בניגוד אלייך (ובניגוד למכבי ) מאמין במקל אך גם אני מודה שיש למקל בעיה שכן הוא לא יכול לשחק בתפקיד משני .
    אך אני מאמין בכל הרשימה הבאה.
    אוחיון , לנדסברג, טיוס, אלכסנדר , משעור , דאוסן , דוברתילומאו , טימור , בלייזר, האוול וכהן.
    לא בטוח שכל אחד יהיה כוכב על אבל אף אחד מהשמות מהשמות שונה משחקנים בעבר שנתנו תרומה בתפקיד דומה .
    כמו דניאל ,שלף ,פניני ,סימס, גרין ,שארפ ,בלו ובורשטיין .

    1. לייחס למוני פאנן חלק בהצלחה זה לא יותר מקוריוז אם שחקן משפר את היכולת שלו בגלל שהחליפו לו נורה זה נראה לי בולשיט ומיתוס שחייבים לנקות מהשולחן.
      גל מקל הגיע למכבי לאחר שהיה כשלון קולוסאלי בכוכב האדום בלגרד חלק ארי מרשימת הישראלים שמנית שיחק במכבי והיה חלק מרכזי באובדן של 3 אליפויות רצופות
      החוק הישראלי הפך לבלתי אפשרי ומונע מהקבוצה להריץ הרכבים לפני היורליג
      לאולימפאקוס ופנרבחצה אין סגל קצר יש מאמן שקובע היררכיה
      לגופו של עניין אשמח לראות המלצות לסגל של 12 שחקנים מתוכם 7 ישראלים כולל שמות

      הבעיה של מכבי היא בבניית סגל לא מאוזן בשנה שעברה לאחר הפציעה של מילר לא היה PF בקבוצה , 3 השחקים הכי טובים ( סמית גאדולוק וווימס היו בשיאם בעמדת ה SG )
      לא היה PG מוביל וסביב צ׳ירבס לא היה גבוה מתאים
      לישראלים אין קשר ישיר להצלחה/כשלון הם כמו משקולת על רגלי הקבוצה . מי שחשב שמקל ואוחיון זה פוינטגאדים טופ יורליג צריך לקבל שיעור מקיף בכדורסל

      1. אורי (? ) גרינוולד כתב ספר על מכבי לא קראתי אותו .
        אבל שאלו אותו שאלה כזו .
        מתי מכבי הפסיקה להיות מכבי ?.
        תשובתו (שאני בהחלט מסכים לה ).
        אומרת 2008 ביום שמוני עזב את הקבוצה.
        החלפת הנורות זה הרבה מעבר למיתוס זה משהו שניתן להסבר זה עאך מוסף שייצרה מחויבות ושייכות ולא כדאי לזלזל בכך .

        אשר לגל מקל .
        ראשית הוא בדיוק שנה וחצי בקבוצה ככה שקשה למי לו ….אובדן 3 אליפויות .בייחוד כאשר לפחות העונה בשלבים המכריעים לא נתנו לו יותר מדי קרדיט .
        אשר לכישלון בבלגרד זה נכון הוא נכשל …גם בבנטון הוא נכשל ובמקומות אחרים ( בארץ ) הצליח ככה שפשטני מדי לדבר עליו כלא שחקן ואני בהחלט מאמין בו אך מכיר בכך שבשביל שיצליח הוא צריך לקבל לבד את המושכות דבר שלצערי רחוק שנות אור ממכבי .
        אך שוב מיידן כמו שהדבר אפשרי במקומות אחרים ( אולימפיקוס ) הוא אפשרי גם במכבי ….אם רק יאמינו.

        חבל שאתה מתווכח איתי סתם על אולימפיקוס ופנרבחצה.
        ניקח את פנרבחצה ב30 משחקי יורוליג תמצא שם בדיוק 9 שחקנים .
        ואלה שמות .
        דיקסון ,קליאניץ , סלוקאס, דוטמה, בוגדנוביץ ,וסלי, אודו, אנטיץ, וג'יימס נאלני ( כל היתר כולל בנט הראשון בדראפט היו פוסטרים ).
        לכן אם פנרבחצה בליגה קצת יותר קשה ממכבי הסתדרה עם 9 שחקנים …מכבי גם עם החוק הרוסי יכולה להסתדר עם 10 שחקנים (+ 2 צעירים ).

        אשר לרשימת הישראלים הבאתי למעלה.
        ושוב חבל לי על הזלזול האוטימטי שלך במקל / אוחיון .
        נכון שאוחיון עבר כמה שנים אך עדיין כוחו במותניו וראיתי מה הוא עשה לדמינטינדיס המהולל .
        ככה הכל עניין של קרדיטים ואמונה בשחקן הישראלי .

        1. זה ששחקנים היו בסגל ולא שיחקו זה לא עניין של סגל זה עניין של היררכיה
          אתה שוב לא נותן סגל או שחקנים ורק משתמש בגיבוב של מילים
          סגל
          5 זרים
          7 ישראלים
          שוט

    2. למעט גרין כל השאר היו כוכבים ושחקנים מרכזיים במכבי. טל בורשטיין למשל היה מטובי השחקנים הישראליים בתקופתו ושיקן חמישייה קבוע, וגם השאר היו שחקנים חשובים ולא רק משלימים. גרין היהיחסית פחות חשוב מהאחרים.

  5. אהרון ראשית תודה רבה מאמר מעניין מאוד ונראה שגם נכתב מהלב, מסכים עם הסייפא של המאמר בעיקר בנושא היציבות בסגל/רוטציה במהלך העונה וברצון לתת לישראלים יותר כבוד וביטחון בבמה האירופאית.
    ספק אם למי מהנהלת מכבי של היום, במצב המקצועי הקיים, יש מספיק אומץ לתת לאיתי שגב למשל מספיק דק' ואפשרות לטעות ביורוליג.

    מסכים שעדיף סגל קצר יחסית והשקעה כספית גדולה יותר בזרים איכותיים שמשלימים את הישראלים.

    חושב שליוגב מגיע יותר קרדיט ויציבות, שלשגב מגיעה במה, שההחתמות החפוזות של טיוס ושאר המתאזרחים הם לא פחות מביזיון כיוון שאין בין השחקנים שום קשר, כולל ההחתמה של רייס.
    . אין יד מכוונת ומנהלת מקצועית במועדון וזאת הבעיה הראשונה, האמצעית והאחרונה שלו. כשיהיה מישהו כזה, רק אז מכבי ת"א תתחיל לחזור למעמדה

  6. את הטענה לגבי השליטה של מזרחי אני פחות מבין. שוב מדובר במאחורי הקלעים אבל האחוזים שלו בקבוצה נמוכים מאד

  7. לגביי הסגל הקצר ב 2004 שיחקו קבוצה יואב ספר ובשלב מסויים הוחתם ברונו שונדוב
    פיני היה מקצר את הרוטציה ב 2005 כספי שיחק במכבי עם הבטחה לאבא שלו שיהיה בטופ 8 מבחינת דקות וגם יניב גרין
    למכבי תמיד היה סגל של 11-12 שחקנים

    1. מיידן ספר היה בסגל נפצע בתחילת העונה וגמר את העונה ולמעשה את הקריירה .
      שונדוב הגיע בטופ 16 ולא זכה למספר דו ספרתי של דקות במצטבר.
      הם סתם שני שחקני פוסטר …היית מביא כבר את בן שימול הוא לפחות קלע בגמר. ב2005 אכן היה יניב גרין כשחקן 11.
      שדגדג את הדו ספרתי בדקות משחק וגם זה בזכות משחק פתיחה אגדי עם 29 נקודות .

  8. 1. הנהלה – קבלת ההחלטות מזעזעת וההכרעות לגבי "פה אחד" דרך כל הבעלים כבר עבר מהעולם וגורם להחלטות רעות. לדעתי פדרמן (בגלל שהוא בעל ההון האפשרי) מזמן היה צריך לרכוש את כל חלקי המועדון ולעשות כרצונו, לטוב או לרע.
    2. וויציץ' – עקב סעיף 1 אני באמת לא יודע מה חלקו של הקרואטי בבניית הסגל ולכן אני נותן לו סוג של הנחה ורואה את השנה כשנת המבחן שלו.
    לפי הפרסומים ההנהלה החליטה להפקיד בידיו, יחד עם ספחייה, את בניית הסגל. אני באמת מקקווה שיתנו לו לעבוד ואז יהיה אפשר לשפוט אותו (כמובן שעדיף על פני 2 עונות לפחות). אם כי קשה לי להאמין שההנהלה תוכל לשבת בשקט כל כך הרבה זמן.
    3. מאמן כושר, מאמן כושר, מאמן כושר – לכתו של קובלסקי צריך להיות יום אבל במכבי ועד עכשיו לא מובן לי למה לא מחזירים אותו לנוכח "ההישגים" של פנאן הבן.
    היה צריך להשאיר אותו על מנת שפנאן "יתמחה" אצלו. מאז שעזב השחקנים במכבי לא מסיימים עונה, נפצעים ובטח לא בכושר ברגע הנכון.
    4. החתמות – אני חושב שטיוס, דיברלתומאו וכהן הם אחלה החתמות לליגה הישראלית. יתן אפשרות לשחק עם 3 גארדים זרים.
    5. אני גם מסכים ל-5 זרים וסגל שכולל 2 צעירים (לוי ושגב למשל). ככה תיבנה היררכיה, השרעה בזרים איכותיים יותר (האניקט כבר ברח) ולא כל שבוע מישהו ישב בצד (מביא למרמור).
    6. מקל – עצוב לראות מה קרה לו אבל עושה רושם שהוא תקוע. במכבי לא בונים עליו ונראה כאילו מראים לו את הדלת החוצה. מי שהיה אמור להיות שובר השיוויון מבחינת ישראלים בדרך לקבוצת יורוקאפ באירופה.

  9. אהרון למה שלא תכתוב מאמר כזה גם על הפועל גבת יגור ?
    או הפוך על השיפור בהפועל ירושליים ?
    או על מידת קידום הארכיאולוגיה במדינת ישראל עקב החפירות של משה דיין …?

  10. אהרון תודה רבה על המאמר ועל ההשקעה. אני מאוד מעריך את הפטריוטיות שלך אבל היא תלושה מהמציאות.

    מכבי ת״א הצליחה באירופה כשהיו לה זרים טובים לא כשהיו לה ישראלים טובים. למעשה אהיא הצליחה ממש כשלצד הזרים הטובים היו גם מתאזרחים ברמה של זר .

    ב2004 היו לה וויציץ, פארקר, שאראס, באסטון ושארפ (גם בורשטיים יה שחקן חמישייה אבל לא התרגשתי ממנו)
    ב2014 היו לה את רייס, היקמן, סופו, דווין סמית׳ ודיויד בלו (וטיס)

    ישראלים טובים? למכבי היו ישראלים מצוינים בשנות ה90׳, לאן בדיוק היא הגיעה איתם??

    גל מקל שחקן סבי אבל בטח לא שחקן יורוליג פותח.
    יוגב אוחיון? להזכיר את הסדרה שלו ב2012׳זה כמו להגיד שבגלל שביום כשבת אין פקקים באיילון אז סימן שישראל היא מדינה מתקדמת תחבורתית. הייתה לו סדרה אחת טובה בכמעט עשור בינוני ביותר! היוצא מן הכלל זו הסדרה הזו לא השאר…

    מצב הישראלים בכי רע ואני לא רואה מי שיר את מצבה של מכבי ת״א דרמטית. דיברתולומיאו הוא החתמה מצוינת כי מאז שיבזורי הלך אין מי שינפנף במגבת… משעור? חסר יסודות, כולו אנרגיה. שחקן טופ יורופקאפ.

    בקיצור, אם מכבי ת״א רוצה להצליח שתביא זרים טובים שיכולים לשחק ביחד, שתממה מנהל מקצועי שלוקח את ההחלטות בלי להתייעץ, שמנהלי הקבוצה ינשמו עמוק ויתנו לעבוד (סבלנות!) ושיביאו ישראלים מתאזרחים כמו טיוס ומן שנותן לשחק לפי תפוקה ולא לפי דרכון. בקיצור, שיחקו קצת את הפועל ירושלים של העונה…

    1. יאיר.
      אתה פוסל באבחה הרב התרומה של שארפ , תומאס , בורשטיין , שלף ,טיוס, אוחיון , בלו ופניני לתארים של מכבי.
      לכל אחד מהם הייתה תרומה .
      חלקם משמעותית של ממש.
      נכון הם לא היו הכוכבים הגדולים אך הם היו הדי אנ איי של המועדון בהרבה מובנים.

      1. תקרא מה שכתבתי. בלו ושארפ וטיוס הם מתאזרחים או למעשה זרים עם תעודת זהות ישראלית. לא שום דבר אחר.
        אוחיון תרם לתארים של מכבי, מה בדיוק? 4 נק בגמר 2014 בגארבג טיים… העובדה היא שאוחיוון, שלף, פניני היו יכולים להיות בכל שחקן אחר והתוצאה הייתה זהה. בורשטיין הוא היחיד שאפשר להתווכח עליו אבל כמגמה – לא הישראלים עשו את מכבי טובה, רחוק מאוד מזה

        1. יאיר ראשית שהתכוונתי לישראלים התכוונתי קודם לצורך החוק הרוסי .
          בכל מקרה גם הצברים תרמו .
          לבדוק למשל את התרומה של אוחיון רק בגמר מבלי לספר שכל העונה ההיא הוא היה שחקן חמישייה זה קצת עיוות בעיני .
          גם פניני תרם הרבה לקבוצה ההיא הגם שלא בפיינל פור.
          לפני כן היו לנו את טל ואליהו .
          האחרון דוגמה טובה מאד שכן בתחילה במכבי אף אחד לא גם אותו עד שנסע לאיבנוסיץ וויטוריה.
          אחר כך גם בארץ ספרו אותו …….עד השלב בו אליהו הפסיק לספור את עצמו .

  11. 7 ישראלים
    גארדים:
    אוחיון, לנדסברג, דיברתלומאו
    פורוורדים:
    משעור, אלכסנדר
    סנטרים:
    טיוס, כהן

    זרים –
    SG – רול כבר חתום
    PG/SG – רייס/גאודלוק
    PF – (אולי מילר)
    SF/PF – שחקן כנף ורסטילי (סטייל דווין סמית הצעיר)
    סנטר

    1. ג'ייק כהן בחיים לא יוכל להיות סנטר היות והוא בקושי פאוורפורד. בנוסףגם טיוס לא באמת סנטר אלה שרוך עם קפיצים שלא יוכל להתמודד מול שחקני צבע טובים. והכי מעצבן זה שכתבת את אוחיון ואלכסנדר ומשעור אבל לא את מקל.

  12. מאמר מעולה. אני מסכים עם רוב מה שאמרת מלבד הנקודה של "רק" 7 ישראלים. לדעתי מכבי יצטרכו עוד שני ישראלים צעירים 20-22 שיקבלו דקות משחק גם ביורוליג שיכנסו ביתר קלות למסגרת הקבוצה. בנוסף, לפי מה שאני רואה בקרב השחקנים הצעירים היום, מכבי לקחו נמרוד לוי שלדעתי אינו משתווה בפוטנציאל לאור לאומי, רפי מנקו וכ'ו. אם תשים לב, ג'ייק כהן ונמרוד לוי הם בעצם אותו שחקן והיות וג'ייק כהן שהוא בעל יכולות לא הצליח להגיע רחוק, אין סיבה לחשוב שנמרוד לוי יצליח.

    1. ג'ייק כהן הוא כמה רמות מעל נמרוד לוי, ממש לא אותו סגנון. נמרוד לוי הוא פוטנציאל ליגה ישראלית כרגע ותו לא.
      ג'ייק כהן שחקן ליגה טוב שבסיטואציה מסויימת יכול להיות אחלה מחליף ביורוליג.

      1. אני מזהה את שניהם בתור אותו שחקן. שניהם משחקים פורד, שניהם בעלי יד רכה אך ללא גוף כמעט בכלל, שניהם לא יתקדמו ליותר מעונה טובה בקבוצה בינונית.

  13. יופי של מאמר. אני מסכים כמעט עם הכל.
    בשורה התחתונה:
    נכון שכרגע הרמה של הישראלים לא מספיק טובה, אבל אני הייתי נותן להם שנתיים להשתפשף בליגה וביורוליג ולהערכתי השיפור שלהם יהיה גדול. גם ככה עם כל הזרים אין למכבי הישגים באירופה כבר מספר שנים, אז למה לא לטפח כישרון מקומי? יש לא מעט כישרונות צעירים שבמתכונת הנוכחית התקרה שלהם היא לנופף במגבות על הספסל של הצהובים.

  14. תודה רבה על ההשקעה אבל אני מתחבר יותר לדעה של יאיר זעפרני. כל מי שחי באשליה שבסגל יהיו 7 ישראלים וזה יוביל לאיזשהי הצלחה באירופה זה די מגוחך. אין ישראלים צברים מספיק טובים בשביל להיות דומיננטים באירופה. יוגב הוא שחקן משלים ראוי לאירופה אבל לא כשחקן מוביל ומקל לא יכול לתפקד כשחקן משלים. אי אפשר לאורך שנה לשחק עם סגל אחד באירופה וסגל אחד בארץ כי ככה הקבוצה לא יכולה להתחבר. ההחתמה של טיוס היא טובה כי הוא מתאזרח ישראלי אבל גם שחקן יורוליג ראוי. כל שאר הישראלים שחתמו ויחתמו פשוט לא ישחקו ביורוליג כי הם לא מספיק טובים (אולי משעור יפתיע). ב2014 השינוי הגיע כאשר פניני ואוחיון עברו לשחק קבוע בחמישייה ביורוליג ובליגה וככה היה סגל שרץ עם היררכיה ברורה בשתי המסגרות. כרגע אין שני ישראלים מספיק טובים בשביל לעלות בחמישייה של קבוצת יורוליג עם יומרות. לנדסברג מאד אכזב בשנה האחרונה למרות שהייתה לו הזדמנות לפרוץ עם כל החוסרים.
    דרך אגב ירושלים נהייתה טובה בליגה השנה כאשר הוואל התחיל לעלות בחמישייה וככה הם יכלו לשחק עם שלושת הגארדים הזרים שלהם ביחד כמו באירופה וככה ראינו כמה הם טובים.

  15. איתמר תודה .
    למה פניני ,אוחיון , טיוס ובלו ( וקצת לנדסברג ) הצליחו להיות פקטורים ב2014 והיום אתה חושב.
    שאוחיון וטיוס לא יוכלו לעשות את אותו תפקיד ?.
    נכון לבלו אין תחליף ( אפילו לא זר ).
    אבל לפניני ולנדסברג ?.
    למה לא למצוא כמה שחקנים ( ולו משלימים )
    מבין הרשימה שמניתי למעלה.
    למשל דאוסן ,משעור , בלייזר , לנדסברג (שאף פעם לא קיבל צ'אנס של ממש ביורוליג )., טימור או כהן ?.
    למה מנצריס (שחקן 4 נקודות עונתי וקריירה ) יכול לקבל מקום בחמישייה של טופ 2 באירופה בשנים האחרונות עם אותם 4 נקודות ואוחיון לא ?.

    1. כתבתי קודם שיוגב הוא עדיין שחקן משלים ראוי ליורוליג ולגבי לעלות בחמישייה זה מאד תלוי בגארדים הזרים לידו. פניני כבר לא יכול להיות פקטור בקבוצת יורוליג כי מאז הפציעה לצערי הוא נהיה כבד הרבה יותר ומתקשה לעמוד באינטנסיביות של היורוליג. גם הסכמתי שטיוס זאת החתמה טובה אבל קשה לי להאמין שהוא יהיה הגבוה הפותח במשחקי יורוליג.
      לנדסברג אכזב מאד השנה בשתי המסגרות כי היה ואקום גדול אבל הוא פשוט לא סיפק את הסחורה ואפילו ירד ברמה. דאוסן אם יגיע הוא על עמדה שבה הדרך כלל נמצא השחקן המוביל הזר שמכבי מגיעה וגם ההגנה שלו לא מספיק טובה בשביל שחקן משלים. אני מקווה מאד שמשעור יפתיע ואולי יתפוס את המשבצת של פניני אבל פניני הצליח לדעתי בזכות אופי מיוחד (גם לרעה) ולא רק כישרון ולכן הוא נשאר שנים רבות וגם יוגב אותו דבר.
      לגבי הדוגמה של אולימפיקוס. זאת דוגמה בהחלט לגיטימית אבל שם ההיררכיה נבנתה באופן מאד ברור סביב ספאנוליס והסייד קיק פרינטזיס. אין שום ישראלי שאפילו מתקרב לרמה של השניים האלה. (מבחינתי דרך אגב תמיד חשבתי שמנצריס זה היוגב שלהם). ובל נשכח שספאנוליס הוכיח שהוא אולי הווינר הכי גדול בתולדות הכדורסל האירופאי והווינרים האחרונים שמכבי מצאה היו בלו ורייס. אני מסכים איתך לחלוטין שלבלו אין תחליף וגם לא יהיה. אני מקווה שאם רייס יחזור למכבי הוא באמת יהיה הפרנצייז פלייר שאנחנו צריכים (ויוגב לא מתאים לשחק ליד רייס בחמישייה דרך אגב).

  16. באתי לכתוב תגובה ויצא לי מאמר שלם שמוסיף על 2 המאמרים שפורסמו עד עכשיו ונוגע בנקודות שלדעתי לא נתנו להם דגש.
    אם תרצו אשמח לשלוח אותו…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט